קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

נושאים שונים

פותח הנושא
שייף עייל
הודעות: 45
הצטרף: 21 יוני 2020, 03:04
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

שליחה על ידי שייף עייל » 27 יולי 2020, 05:50

ברמב"ם הל' סוכה פ"ו הי"ב: 
כל זמן שיכנס לישב בסוכה כל שבעה מברך קודם שישב אשר קדשנו במצותיו וצונו לישב בסוכה, ובלילי יום טוב הראשון מברך על הסוכה ואחר כך מברך על הזמן, ומסדר כל הברכות על הכוס, נמצא מקדש מעומד ומברך לישב בסוכה ויושב ואחר כך מברך על הזמן, וכזה היה מנהג רבותי ורבני ספרד לקדש מעומד בליל ראשון של חג הסוכות כמו שבארנו. 

למה דוקא בליל ראשון של חג הסוכות מקדש מעומד לפי הרמב"ם? 
ממה נפשך, אם זה בגלל עובר לעשייתן אז זה נכון תמיד, ואם לא שייך בזה עובר לעשייתן אז מה מיוחד בליל ראשון של חג הסוכות? 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

שליחה על ידי HaimL » 27 יולי 2020, 08:07

גיסי (תימני) טוען בפשיטות, מפני שאסור לשבת בסוכה עד לאחר ברכת לישב בסוכה (ובשאר שבתות וי"ט כיצד שייך עובר לעשייתן), וכך, כמדומה לי, מנהגם. 

אני (לא תימני) טוען שמאחר והישיבה בקידוש היא בכדי שיהיה ניכר שהוא קידוש במקום סעודה, ומאידך, עמידה בקידוש היא דרך כבוד. אז בסוכות, שכל הסוכה נחשבת מקום סעודה, א"כ מעדיפים לעמוד בקידוש הלילה, דרך כבוד).

ברור שהעיקר כדבריו, אבל אני לפחות נהניתי מההסבר של עצמי. 
 


גבריאל פולארד
הודעות: 628
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1044 פעמים
קיבל תודה: 318 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 27 יולי 2020, 08:27

שייף עייל כתב:
27 יולי 2020, 05:50
ברמב"ם הל' סוכה פ"ו הי"ב: 
כל זמן שיכנס לישב בסוכה כל שבעה מברך קודם שישב אשר קדשנו במצותיו וצונו לישב בסוכה, ובלילי יום טוב הראשון מברך על הסוכה ואחר כך מברך על הזמן, ומסדר כל הברכות על הכוס, נמצא מקדש מעומד ומברך לישב בסוכה ויושב ואחר כך מברך על הזמן, וכזה היה מנהג רבותי ורבני ספרד לקדש מעומד בליל ראשון של חג הסוכות כמו שבארנו. 

למה דוקא בליל ראשון של חג הסוכות? 
ממה נפשך, אם זה בגלל עובר לעשייתן אז זה נכון תמיד, ואם לא שייך בזה עובר לעשייתן אז מה מיוחד בליל ראשון של חג הסוכות? 
לכאו' מש"כ הרמב"ם ובליל ראשון של סוכות קאי רק על מה שכתב ''ואחר כך זמן''.


פותח הנושא
שייף עייל
הודעות: 45
הצטרף: 21 יוני 2020, 03:04
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

שליחה על ידי שייף עייל » 27 יולי 2020, 08:39

HaimL כתב:
27 יולי 2020, 08:07
גיסי (תימני) טוען בפשיטות, מפני שאסור לשבת בסוכה עד לאחר ברכת לישב בסוכה (ובשאר שבתות וי"ט כיצד שייך עובר לעשייתן), וכך, כמדומה לי, מנהגם. 

אני (לא תימני) טוען שמאחר והישיבה בקידוש היא בכדי שיהיה ניכר שהוא קידוש במקום סעודה, ומאידך, עמידה בקידוש היא דרך כבוד. אז בסוכות, שכל הסוכה נחשבת מקום סעודה, א"כ מעדיפים לעמוד בקידוש הלילה, דרך כבוד).

ברור שהעיקר כדבריו, אבל אני לפחות נהניתי מההסבר של עצמי. 

לא זכיתי להבין מה ההסבר לקידוש מעומד דוקא בלילה הראשון, יש גם לילה שני של יו"ט (בחו"ל, בספרד)


פותח הנושא
שייף עייל
הודעות: 45
הצטרף: 21 יוני 2020, 03:04
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: קידוש מעומד בליל ראשון של סוכות

שליחה על ידי שייף עייל » 27 יולי 2020, 08:41

גבריאל פולארד כתב:
27 יולי 2020, 08:27
שייף עייל כתב:
27 יולי 2020, 05:50
ברמב"ם הל' סוכה פ"ו הי"ב: 
כל זמן שיכנס לישב בסוכה כל שבעה מברך קודם שישב אשר קדשנו במצותיו וצונו לישב בסוכה, ובלילי יום טוב הראשון מברך על הסוכה ואחר כך מברך על הזמן, ומסדר כל הברכות על הכוס, נמצא מקדש מעומד ומברך לישב בסוכה ויושב ואחר כך מברך על הזמן, וכזה היה מנהג רבותי ורבני ספרד לקדש מעומד בליל ראשון של חג הסוכות כמו שבארנו. 

למה דוקא בליל ראשון של חג הסוכות? 
ממה נפשך, אם זה בגלל עובר לעשייתן אז זה נכון תמיד, ואם לא שייך בזה עובר לעשייתן אז מה מיוחד בליל ראשון של חג הסוכות? 
לכאו' מש"כ הרמב"ם ובליל ראשון של סוכות קאי רק על מה שכתב ''ואחר כך זמן''.
לכאורה בהדיא מפורש שמדובר בקידוש מעומד ("וכזה היה מנהג רבותי ורבני ספרד לקדש מעומד בליל ראשון של חג הסוכות"). 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: HaimL, אין חכמה, חלק א׳ ממעל, פלוני אלמוני | 3 אורחים