'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 00:46

בהקדמת המס"י:
"בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל"
לצערנו כידוע זה נוהג גם בזמננו, שבד"כ המוחות החריפים לא עסוקים ברעיונות מוסריים.
איך ניתן לשנות את המצב הזה, ולהגיע למצב שאנשים ברמה שכלית גבוהה לא יראו פחיתות בעיסוק מוסרי?


נדיב לב
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 771 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי נדיב לב » 11 מאי 2020, 00:52

בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 01:00

נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
 


נדיב לב
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 771 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי נדיב לב » 11 מאי 2020, 01:04

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
 

נכון, בחלק הראשון הבאתי דוגמא בנוגע למחשבה דווקא. בחלק השני לא יצא לי לשמוע.


אסף
הודעות: 357
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 207 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי אסף » 11 מאי 2020, 01:13

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.


אולי אינך מכיר מספיק,
אך אם לשיטתך מוסר עוסק במידות האדם, הגר"מ שפירא עסק ודיבר הרבה מאד בנושא מידות, הן בשיעורים המפורסמים (ובעיקר בשיעורי ספיה"ע) והן בשיעורים על משלי ועוד.


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי דרומאי » 11 מאי 2020, 11:51

אסף כתב:
11 מאי 2020, 01:13
דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.
ר' משה שפירא ותורותיו אינם ענין למוסר, אלא ל'תורת המחשבה', שהיא מערכת בפני עצמה, וראשיתה ברב הוטנר ואולי קצת הרב דסלר. אין זה נוגע כלל לענין המוסר [למרות שהרב דסלר עצמו היה בעל מוסר גדול, אבל כיום אלו שתי מערכות נפרדות].
תורת המוסר עוסקת בעיקר במדות האדם ובדרכים לתיקונם, ועסק זה לא קיים כלל בתורת המחשבה.
הרב שטיינמן אכן דיבר הרבה מוסר, אבל שמעת פעם שני אנשים חריפי מוח שמשוחחים ביניהם בלימוד על ווארט מוסרי של הרב שטיינמן?!
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.

אולי אינך מכיר מספיק,
אך אם לשיטתך מוסר עוסק במידות האדם, הגר"מ שפירא עסק ודיבר הרבה מאד בנושא מידות, הן בשיעורים המפורסמים (ובעיקר בשיעורי ספיה"ע) והן בשיעורים על משלי ועוד.
הוא עסק בנושאי אגדה רבים, וכמובן שענין המידות הוא חלק נכבד מהאגדות. אבל הוא לא עסק בהם במובן המוסרי, אלא העיוני-מחשבתי. ז"א הוא עסק יותר בהבנת ענייני המדות, מאשר בדרכים לעבודת המידות.
 


ספר וסופר
הודעות: 766
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 253 פעמים
קיבל תודה: 470 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי ספר וסופר » 13 מאי 2020, 00:07

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 11:51
הוא עסק בנושאי אגדה רבים, וכמובן שענין המידות הוא חלק נכבד מהאגדות. אבל הוא לא עסק בהם במובן המוסרי, אלא העיוני-מחשבתי. ז"א הוא עסק יותר בהבנת ענייני המדות, מאשר בדרכים לעבודת המידות.

צודק מאוד.

ההגדרה הכי מדוייקת ל-'מוסר' שמצאתי, זה: שימוש במידע, ולא 'מידע נוסף/חדש/עמוק'.

המוסר לא בא לחדש לאדם דבר שהוא לא יודע [כך היא ההגדרה של המס"י], המוסר הוא כלי שהידיעה תשפיע על האדם ותפעיל אותו!!

המשפט הזה לדעתי הוא משמעותי ומכריע, בהמון תהיות לגבי מוסר מחשבה פילוסופיא וכו', כי אותו מאמר בחז"ל יתכן להקרא או להלמד כמחשבה מידע או חכמה, ויכול להלקח כמוסר.

אמנם בשביל לדעת להוציא מוסר מחכמה, צריך להיות למדן גדול - מצד אחד, ומצד שני - פרקטי.

למדן - כי כדי להבין את המציאות ולמצוא את מקורה במאמרי החכמה, צריך למדנות, ובלי זה הכל משמעמם וחוזר על עצמו.
פרקטי - כדי לקחת את החכמה ו'לתרגם' אותה למעשה, צריך להכיר את המציאות טוב [זה חכמה עצומה, כמו שכותב ר' ישראל].

בית המדרש שעסק במיוחד בענין זה, היה 'קעלם', אשר רבים לא עמדו על סודו ומהותו.
והדוגמא החיה שעולה בדעתי בדורינו כאשר אני חושב על ענין זה, הוא הגאון ר' ראובן לויכטר שליט"א, שהוא למדן גדול ומאידך פרקטי מאוד [אמנם צריך להיות בסגנון מסוים כדי להתחבר].

- - -
גם ל'מחשבה' יש כח עצום להשפיע על האדם, ולא רק להוסיף לו אינטלגנציה, אולם במישור אחר ואכ"מ.


שיתא אלפי
הודעות: 121
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי שיתא אלפי » 18 מאי 2020, 15:27

מה רע בתושבה של המס''י ?
הוא כותב שהחסידות הנכונה היא דבר "נחמד ונעים"
לא ריבוי סיגוף או תפילות
אלא קיום הדרכים הנכונות בזהירות זריזות נקיות וכו'
ולהיפך, דרך זו היא רק על ידי חכמה התבוננות דעת וסדר, ולא על ידי "התחסדות".

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 22 יוני 2020, 14:55

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 00:46
בהקדמת המס"י:
"בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל"
לצערנו כידוע זה נוהג גם בזמננו, שבד"כ המוחות החריפים לא עסוקים ברעיונות מוסריים.
איך ניתן לשנות את המצב הזה, ולהגיע למצב שאנשים ברמה שכלית גבוהה לא יראו פחיתות בעיסוק מוסרי?

נזכרתי בגאון הגאונים רבי חיים שמואלביץ שדבריו בענייני מוסר ידועים לכל.

נראה שחסרה 'דוגמה אישית של אנשים מתוכנו' כלומר יש גישה היום של 'לא חייבים לשאוף להיות גדולי הדור' וישנה אף סדרת ספרים שמהדהדת ומעודדת את הגישה הזו (גם מי שיודע מי שיעשה עמי חסד ולא יזכיר את שמו, וידון על התופעה. שכוייעח). פעם היו רואין את המשגיח רבי יחזקאל זללה''ה היו רואים מיד שריד של יהודי מדורות קודמים ושואפים ליראת שמים. או לראות את הגרי''ז זללה''ה מוסר את נפשו על הקדמת ימין לשמאל בלבישת הבגדים וכו' וכו', אבל היום נאמר 'זה לא נוגע אליי' והכל נשאר כלדרוש בספרי הקומיקס ולקבל שכר (כך הילד מתרשם אולי שמלכודת בחלל וחיי החזון איש המצויירים הם באותה אמינות).

לכן אולי אם המשגיח הממוצע המעורב עם הבריות (לא הגדולים מביניהם שכן כולם יאמרו זה לא שייך אלינו וכנ''ל) יהיה יר''ש אמיתי זה יעשה אולי חשק לגדול. אבל נראה שהיום או שהמשגיח גדול מדי או שהוא עונה על הקריטריון שבבדיחה המפורסמת (מה הצורך במשגיח)


זכורני בישיבה הקד' שבשבועות בבוקר ניגש המשגיח שליט''א, ובמקום להאריך ולהתפלל בקול בוכים והערב וכו' וכו' 'הריץ' את התפילה במהירות מסחררת. הדבר השפיע עלי יותר מעשר השיחות ש(אולי) שמעתי ממנו. כי הוא הראה שיהודי זה מידות, ואם הבחורים עייפים צריך למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער. זו גדלות.


אין חכמה
הודעות: 1244
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי אין חכמה » 23 יוני 2020, 21:32

דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
ממש לא נכון עיין בספרי תולדותיו


אליעזר ג
הודעות: 588
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כשתראה אחד מתחסד

שליחה על ידי אליעזר ג » 23 יוני 2020, 21:56

נדיב לב כתב:
11 מאי 2020, 00:52
בזמננו דווקא השתנה המצב, המובחרים שבתלמידי רבי משה שפירא היו ראשי ישיבות ומגידי שיעורים חשובים.

משני צדי המחנה בדורנו, הרב שטיינמן זצ"ל ור' שמואל זצ"ל עסקו רבות ברעיונות מוסריים בשיחותיהם, והראשון אף חיבר ספרים רבים במקצוע המוסר.

המסילת ישרים לא אומר שכולם כאלה ודבריך אינם מפקיעים מבדרך כלל . וכנראה הנוהג שבעולם הוא נוהג שבעולם, לא מוכרח אבל עובד כמו שבגדול שליש צדיקים שליש בינוניים ושליש רשעים מעין התפלגות סטטיסטית של נושא התלוי בבחירה בכמויות גדולות של בוחרים. אבל אפשר כמובן לסטות מכך בזה שמיעוט המתחסדים בצורה נכונה ובעלי דעה יגדל.


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 289
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 13 יולי 2020, 01:20

אם כתוב לא תוכל, לא נראה לי שכמה הגיגים חכמים ככל שיהיו יוכלו לשנות את זה


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 27 יולי 2020, 11:09

למה זה תשאל לשמי כתב:
22 יוני 2020, 14:55
זכורני בישיבה הקד' שבשבועות בבוקר ניגש המשגיח שליט''א, ובמקום להאריך ולהתפלל בקול בוכים והערב וכו' וכו' 'הריץ' את התפילה במהירות מסחררת. הדבר השפיע עלי יותר מעשר השיחות ש(אולי) שמעתי ממנו. כי הוא הראה שיהודי זה מידות, ואם הבחורים עייפים צריך למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער. זו גדלות.

אשאלך האם לדעתך כל ראשי הישיבות הגדולים שבישיבותיהם כן מאריכים ומתפללים ובוכים בוהערב נא ובאהבה רבה בשחרית של חג השבועות, ואינם מריצים את התפלה "במהירות מסחררת" הם לא יודעים ש"יהודי זה מידות" ושזה גדלות למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער את הבחורים העייפים?? 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 11:18

יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 11:09
למה זה תשאל לשמי כתב:
22 יוני 2020, 14:55
זכורני בישיבה הקד' שבשבועות בבוקר ניגש המשגיח שליט''א, ובמקום להאריך ולהתפלל בקול בוכים והערב וכו' וכו' 'הריץ' את התפילה במהירות מסחררת. הדבר השפיע עלי יותר מעשר השיחות ש(אולי) שמעתי ממנו. כי הוא הראה שיהודי זה מידות, ואם הבחורים עייפים צריך למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער. זו גדלות.

אשאלך האם לדעתך כל ראשי הישיבות הגדולים שבישיבותיהם כן מאריכים ומתפללים ובוכים בוהערב נא ובאהבה רבה בשחרית של חג השבועות, ואינם מריצים את התפלה "במהירות מסחררת" הם לא יודעים ש"יהודי זה מידות" ושזה גדלות למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער את הבחורים העייפים?? 

גם זו גדלות, ושבעים פנים לתורה.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 27 יולי 2020, 11:36

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:18
יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 11:09
למה זה תשאל לשמי כתב:
22 יוני 2020, 14:55
זכורני בישיבה הקד' שבשבועות בבוקר ניגש המשגיח שליט''א, ובמקום להאריך ולהתפלל בקול בוכים והערב וכו' וכו' 'הריץ' את התפילה במהירות מסחררת. הדבר השפיע עלי יותר מעשר השיחות ש(אולי) שמעתי ממנו. כי הוא הראה שיהודי זה מידות, ואם הבחורים עייפים צריך למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער. זו גדלות.

אשאלך האם לדעתך כל ראשי הישיבות הגדולים שבישיבותיהם כן מאריכים ומתפללים ובוכים בוהערב נא ובאהבה רבה בשחרית של חג השבועות, ואינם מריצים את התפלה "במהירות מסחררת" הם לא יודעים ש"יהודי זה מידות" ושזה גדלות למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער את הבחורים העייפים?? 

גם זו גדלות, ושבעים פנים לתורה.

אבל איך יכולים שני דברים הסותרים זא"ז שניהם להיות גדלות, מהו לדעתך גדלות? להאריך ולבכות באהבה רבה או למהר במהירות מסחררת?
ואת"ל יש כאן מחלוקת, א"כ מה הועלת בדבריך? וכי באת להוכיח שיש גם מי שסובר שלא לבכות באהבה רבה זה מעלה?
ועוד שמסגנון דבריך שכתבת "זה גדלות" לא היה משמע שבאת להודיע "שדעת ראש הישיבה שלך היה שזה גדלות", אלא מאוד נראה שכוונתך היתה לומר שלדעתך מה שהוא עשה זה גדלות, ואם יש כאן מחלוקת אשאלך, וכי באת להכריע כאן במחלוקת בין גדולי עולם??


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 27 יולי 2020, 11:43

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:18
יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 11:09
למה זה תשאל לשמי כתב:
22 יוני 2020, 14:55
זכורני בישיבה הקד' שבשבועות בבוקר ניגש המשגיח שליט''א, ובמקום להאריך ולהתפלל בקול בוכים והערב וכו' וכו' 'הריץ' את התפילה במהירות מסחררת. הדבר השפיע עלי יותר מעשר השיחות ש(אולי) שמעתי ממנו. כי הוא הראה שיהודי זה מידות, ואם הבחורים עייפים צריך למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער. זו גדלות.

אשאלך האם לדעתך כל ראשי הישיבות הגדולים שבישיבותיהם כן מאריכים ומתפללים ובוכים בוהערב נא ובאהבה רבה בשחרית של חג השבועות, ואינם מריצים את התפלה "במהירות מסחררת" הם לא יודעים ש"יהודי זה מידות" ושזה גדלות למהר בתפילה כדי לא להטריח ולצער את הבחורים העייפים?? 

גם זו גדלות, ושבעים פנים לתורה.
תפילה במהירות מסחררת- אינה גדלות. אם היה נמנע מלמשוך בגלל הבחורים העייפים- יש כאן התחשבות. אבל תפילה במהירות מסחררת?!
'יהודי זה מידות'- וכי יהודי אינו תפילה?!
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 11:48

רבותינו @יושב אוהלים @דרומאי לא הבנתי מה מציק לכם, אבל נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה. תפילתו הייתה במהירות סבירה בהחלט, ולא כיוון אלא למנוע צער. אם יש שחושב שהגדלות היא למרוח עוד ועוד, אשריו ואשרי חלקו, ואתם מוזמנים בהחלט להתפלל עמו.


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 27 יולי 2020, 11:53

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:48
@דרומאי לא הבנתי מה מציק לך, אבל נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה. תפילתו הייתה במהירות סבירה בהחלט, ולא כיוון אלא למנוע צער. אם יש שחושב שהגדלות היא למרוח עוד ועוד, אשריו ואשרי חלקו, ואתם מוזמנים בהחלט להתפלל עמו.

הציקה לי המהירות המסחררת... אם המהירות היתה סבירה לא דברתי, למרות שלדעתי לא מוכרח שזאת ההנהגה הנכונה בדוקא, אך ודאי שהתחשבות בזולת היא ערך ראוי.

אגב, אני אכן משתדל להתפלל בשבועות בשחרית במקום שמאריכים בתפילה כראוי לגודל קדושת היום.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 27 יולי 2020, 11:55

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:48
רבותינו @יושב אוהלים @דרומאי לא הבנתי מה מציק לכם, אבל נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה. תפילתו הייתה במהירות סבירה בהחלט, ולא כיוון אלא למנוע צער. אם יש שחושב שהגדלות היא למרוח עוד ועוד, אשריו ואשרי חלקו, ואתם מוזמנים בהחלט להתפלל עמו.

הנה הוא אשר דיברתי, אם לפני כן (ברגע של עינא פקיחא) הסכמת שאולי יש כאן "שבעים פנים לתורה", ויש כאן פלוגתא בין גדולי עולם, עכשיו (בלשונות הבוז והזלזול שלך ("למרוח עוד ועוד" - וכל ריח סגנון התגובה) חזרת לדבר בסיגנון של דעת עצמך, ומה שנראה לך להכריע בין הגדולים על פי מה שיותר מוצא חן בעיניך, וא"כ אין מקום להכניס דבר זה בנידון של מהו ההשקפה האמיתית.

ואולי לזה גופא התכוון בעל המס"י כשכתב "'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - ואולי לא היתה כוונתו רק לסתם אנשים שאינם אוהבים את בעלי המוסר, אלא גם לאלה שחושבים שמי שנוהג בצורה של השקפה מסוימת כפשוטו, ללא החידושים של "להתפלל כמה שיותר מהר" הוא אינו מבין בגדלות, ואף שמי שרוצה להתפלל אתו מוזמן" אבל זה נראה שהוא "גס השכל".



גבריאל פולארד
הודעות: 635
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1050 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 27 יולי 2020, 12:08

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:48
נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה.
הובנה מצוין.
אני לא מבין למה קיבלת כזו התקפה על משהו שבסה"כ כתבת כדוגמא, ופתאום למדו דבריך ב''מכלל לאו אתה שומע הן'' ודייקו בדבריך דיוקים שונים.
קח את זה כמחמאה על כך שקוראים כאן בפורום את הודעותיך ברצינות ובעיון מירבי.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 12:13

דרומאי כתב:
27 יולי 2020, 11:53

אגב, אני אכן משתדל להתפלל בשבועות בשחרית במקום שמאריכים בתפילה כראוי לגודל קדושת היום.

אתה צודק בהחלט שכל אחד יכול לבחור את מקום התפילה שלו, אבל בישיבה זה לא כך, ואם התירו להתפלל בשבועות בעלות השחר אף שזה רק בדיעבד לכאורה גם בשבועות אני רואה גדלות מסוימת בזה שמקצר ועולה כדי שלא להטריח. 


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 27 יולי 2020, 12:17

למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 12:13
דרומאי כתב:
27 יולי 2020, 11:53

אגב, אני אכן משתדל להתפלל בשבועות בשחרית במקום שמאריכים בתפילה כראוי לגודל קדושת היום.

אתה צודק בהחלט שכל אחד יכול לבחור את מקום התפילה שלו, אבל בישיבה זה לא כך, ואם התירו להתפלל בשבועות בעלות השחר אף שזה רק בדיעבד לכאורה גם בשבועות אני רואה גדלות מסוימת בזה שמקצר ועולה כדי שלא להטריח. 
אכן מצינו שהתירו להתפלל קודם הנץ החמה בשבועות. אך ישיבה אמורה ללמד בחורים גם איך להתפלל, וגם כשעייפים. ולדעתי הנושא של התחשבות הוא משני פה.
 


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 27 יולי 2020, 12:20

גבריאל פולארד כתב:
27 יולי 2020, 12:08
למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:48
נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה.
הובנה מצוין.
אני לא מבין למה קיבלת כזו התקפה על משהו שבסה"כ כתבת כדוגמא, ופתאום למדו דבריך ב''מכלל לאו אתה שומע הן'' ודייקו בדבריך דיוקים שונים.
קח את זה כמחמאה על כך שקוראים כאן בפורום את הודעותיך ברצינות ובעיון מירבי.


הסיבה שהוא קיבל כזה (התקפה) מחאה, היתה לא בגלל תוכן הכתיבה, שדוקא היה בו נקודה טובה, (וחבל)...אלא הסיגנון והניסוח שבו הוא נכתב.
וזה דבר שלצערי הוא מכת מדינה בפורום הזה שהכותבים אינם מבינים שיש לכתוב דברים בצורה עניינית, ולא בצורה עוקצנית, וזלזול ולעג ובוז על מה שכתב השני.
וכבר יודע אני מרוב ניסיון פה שכשאני מעיר להם הם עונים ש "לא התכוונתי לזה, ו"אתה שם דברים בפי" ו"אתה זה שמתקיף אותי" וכו' וכו', כאילו שכל דבריהם היו ממש עולה תמימה ללא שום פגם ורבב כל שהוא, ואדרבה אני זה שקראתי את דבריהם ב'עין רעה' וכו' וכו'.

אבל מי שיש לו קצת ניסיון ב"ניואנסים" של הבעה וניסוח כבר יודע לראות מה באמת היתה כוונת הכותב במילים שלו, ולפעמים רואים בסגנון וניסוח הדיבור אף דברים שהם באים מתוך עומק לבו של הכותב, ולאו דוקא מה שרצה שכולם יקראו בתוכן דבריו.
ועל זה באתי.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 12:21

יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 12:20
גבריאל פולארד כתב:
27 יולי 2020, 12:08
למה זה תשאל לשמי כתב:
27 יולי 2020, 11:48
נראה לי שהנקודה שכתבתי הובנה.
הובנה מצוין.
אני לא מבין למה קיבלת כזו התקפה על משהו שבסה"כ כתבת כדוגמא, ופתאום למדו דבריך ב''מכלל לאו אתה שומע הן'' ודייקו בדבריך דיוקים שונים.
קח את זה כמחמאה על כך שקוראים כאן בפורום את הודעותיך ברצינות ובעיון מירבי.


הסיבה שהוא קיבל כזה (התקפה) מחאה, היתה לא בגלל תוכן הכתיבה, שדוקא היה בו נקודה טובה, (וחבל)...אלא הסיגנון והניסוח שבו הוא נכתב.
וזה דבר שלצערי הוא מכת מדינה בפורום הזה שהכותבים אינם מבינים שיש לכתוב דברים בצורה עניינית, ולא בצורה עוקצנית, וזלזול ולעג ובוז על מה שכתב השני.
וכבר יודע אני מרוב ניסיון פה שכשאני מעיר להם הם עונים ש "לא התכוונתי לזה, ו"אתה שם דברים בפי" ו"אתה זה שמתקיף אותי" וכו' וכו', כאילו שכל דבריהם היו ממש עולה תמימה ללא שום פגם ורבב כל שהוא, ואדרבה אני זה שקראתי את דבריהם ב'עין רעה' וכו' וכו'.

אבל מי שיש לו קצת ניסיון ב"ניואנסים" של הבעה וניסוח כבר יודע לראות מה באמת היתה כוונת הכותב במילים שלו, ולפעמים רואים בסגנון וניסוח הדיבור אף דברים שהם באים מתוך עומק לבו של הכותב, ולאו דוקא מה שרצה שכולם יקראו בתוכן דבריו.
ועל זה באתי.

משלי פרק כז פסוק ה
ט֭וֹבָה תּוֹכַ֣חַת מְגֻלָּ֑ה מֵֽאַהֲבָ֥ה מְסֻתָּֽרֶת: 

אתנצל עמוקות בפני הרב @יושב אוהלים שליט''א שנראה שלא הבין כוונתי. ואין לי היכולת לשלוח למר הודעה פרטית.

לידע ולהודיע שלא נתכוונתי לזלזל באיש כאשר יראה הרואה, ומחילה שלא אוכל לכתוב את שמו של המשגיח, יהודי שריד לדורות קודמים מגדולי המוסר בדורנו


פותח הנושא
דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי דרומאי » 27 יולי 2020, 12:23

אין חכמה כתב:
23 יוני 2020, 21:32
דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
ממש לא נכון עיין בספרי תולדותיו

אין צורך, הכרתי אותו בעצמו.
יש מכותבי תולדותיו שקצת משכתבים את דמותו.


אין חכמה
הודעות: 1244
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי אין חכמה » 27 יולי 2020, 12:24

דרומאי כתב:
27 יולי 2020, 12:23
אין חכמה כתב:
23 יוני 2020, 21:32
דרומאי כתב:
11 מאי 2020, 01:00
ר' שמואל עסק בעיקר בתורת הגר"א, נראה לי שפחות עניין אותו מוסר.
ממש לא נכון עיין בספרי תולדותיו

אין צורך, הכרתי אותו בעצמו.
יש מכותבי תולדותיו שקצת משכתבים את דמותו.
אם אתה אומר...
יש כאלה שטוענים אחרת
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 12:32

דרומאי כתב:
27 יולי 2020, 12:17
אכן מצינו שהתירו להתפלל קודם הנץ החמה בשבועות. אך ישיבה אמורה ללמד בחורים גם איך להתפלל, וגם כשעייפים. ולדעתי הנושא של התחשבות הוא משני פה.

את קצות עבודת התפילה של מורינו המשגיח שליט''א ראינו בתפילתו במשך כל השנה ובאימתו ויראתו הנסוכה על פניו וירא''ש שלו הנודעת לכל, ובועדים הנודעים שלו על תפילה בהם לא בוש להזכיר צעירים ממנו, את בכיו המרטיט בימים נוראים ובמיוחד במוסף ר''ה בתפילה על עקידת יצחק, ואף שאיבד את כל הונו לא איבד את בטחונו בהשי''ת ועבודתו המפליאה.

ואת כל זאת ידענו וראינו, והוא סבר שגם התחשבות זו מידה שצריך ללמד, ואולי סמך עלינו שנבין את תפילתו בשאר ימות השנה, וכאמור שבעים פנים לתורה.
 


גבריאל פולארד
הודעות: 635
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1050 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 27 יולי 2020, 12:33

יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 12:20


אבל מי שיש לו קצת ניסיון ב"ניואנסים" של הבעה וניסוח כבר יודע לראות מה באמת היתה כוונת הכותב במילים שלו, ולפעמים רואים בסגנון וניסוח הדיבור אף דברים שהם באים מתוך עומק לבו של הכותב, ולאו דוקא מה שרצה שכולם יקראו בתוכן דבריו.
ועל זה באתי.

ואולי מי שלא בקי בהבעה וניסוח נפלטים לו לפעמים דברים שבאמת לא היתה כוונתו, ואם כן המתקיפו והמוחה בו הוא סתם חושד בכשרים?
נקודה למחשבה.
אני מציע לך להמשיך להעיר על ניסוחים שמפריעים, רק בצורה של ''הייתי מציע לך לערוך קצת את הניסוח כי ניתן לטעות בהם ולהבין שהתכוונת כך כך" וכך להשאיר את ''חזקת הכשרות'' של הכותב.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'בנוהג שבעולם, כשתראה אחד מתחסד - לא תוכל לימנע מלחשוד אותו לגס השכל' - מה הפתרון?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 27 יולי 2020, 12:39

יושב אוהלים כתב:
27 יולי 2020, 11:36

אבל איך יכולים שני דברים הסותרים זא"ז שניהם להיות גדלות, מהו לדעתך גדלות? להאריך ולבכות באהבה רבה או למהר במהירות מסחררת?
ואת"ל יש כאן מחלוקת, א"כ מה הועלת בדבריך? וכי באת להוכיח שיש גם מי שסובר שלא לבכות באהבה רבה זה מעלה?
ועוד שמסגנון דבריך שכתבת "זה גדלות" לא היה משמע שבאת להודיע "שדעת ראש הישיבה שלך היה שזה גדלות", אלא מאוד נראה שכוונתך היתה לומר שלדעתך מה שהוא עשה זה גדלות, ואם יש כאן מחלוקת אשאלך, וכי באת להכריע כאן במחלוקת בין גדולי עולם??
הודעה זו נערכה אחר כותבי את דבריי ולא ראיתיה עד הנה.

אין כאן שום מחלוקת. לבכות באהבה רבה זו גדלות, מה גם שאז לא עייפים כל כך כמו במוסף, וכן נהגו בישיבה הקדושה, ואצ''ל שגם המשגיח שליט''א וראשי הישיבה. אין כל סתירה בכך שגם להאריך במוסף ולבכות וכו' זו גדלות, אבל תתכן בהחלט גישה שונה שלקצר עדיפא מפני עייפות הבחורים, ושבעים פנים לתורה, וכמו שכתבתי שכל אחד מוזמן להתפלל היכן שהוא רוצה, ויש כאלה שמעדיפים בשבועות בבוקר את האריכות כמ''ש רבינו @דרומאי.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים