מורידין בקודש בגארטל


פותח הנושא
חייל של הרבי
הודעות: 51
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חייל של הרבי » 28 יולי 2020, 12:03

הקדמה חשובה לשאלה - בחסידות שלי ישנה הקפדה שהטלית קטן תמיד יהיה בו לפחות שיעור אמה לרוחבו בעת שלבושים בו, כל היום ממש, כולל בשינה. 
והדרך להקפיד בזה היא לקשור חוט/שרוך/גארטל דק/חגורת מפתח של שבת וכיוצ"ב על הט"ק (מתחת לחולצה) ולהדק את הבגד ולפרוס שיהיה רחב כמה שיותר. 

השאלה - האם ניתן לקחת גארטל שעד היום הייתי משתמש בו כבגד המיוחד לתפילה, וממילא גם אסור היה להכנס איתו לבית הכיסא (כדין טלית גדול או קיטל), ולהפסיק להשתמש בו לתפילות, ולהתחיל להשתמש בו בקביעות בתור החוט המהדק של הט"ק (וממילא להכנס עם זה לבית הכיסא)? 

מקורות, סברות בטן וכו' תכתבו הכל :)

נ.ב. כיוון שהדבר נוגע לי מעשית, אשמח אם מי שיוכל, ישתדל שהסברא תהיה מתאימה לדעת בעל התניא והצמח צדק (מי שלא יכול - לא נורא. הכל מעניין) 

ערכים:


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 28 יולי 2020, 12:32

אפילו טלית גדול ממש אין לו קדושה מעיקר הדין, (אף שנוהגים לגונזו), ואין בעיה להשתמש בו אלא לתשמיש בזוי, וכל שכן בנידון שלך, שבודאי אין הגארטל נחשב 'בגד של מצוה', אלא זה משמש להפריד בין לבו לערוה כיון שאסור להתפלל כשלבו רואה את הערוה, (ואף מי שמחמיר ללבוש גרטל לתפילה גם כשלובש חגורה וכו', עדיין יסוד הענין הוא משום הנ"ל, (וגם ה'הכון' הוא תלוי בזה, דאל"כ למה נקטו בדוקא גרטל), וא"כ אין שום בעיה להשתמש בזה לצורך אחר, וכ"ש שמותר להשתמש בו כדי שיוכל לקיים מצוות ציצית כהלכתו (לשיטתכם).


חזק וברוך
הודעות: 498
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חזק וברוך » 28 יולי 2020, 12:46

יפה אמר הרב יושב אהלים.
רק אוסיף, שאם אני מבין נכון, הט"ק נמצאת מתחת לבגדים, ואם כן אף אם הוא בקדושתו הראשונה אין כלל בעיה להכניסו לבית הכסא, הלא אף ספרים מותר להכניסם באופן זה.
הנידון הוא רק מצד גוף שינוי התשמיש, ומצד החשש של מעלין בקודש ואין מורידין.


איכא מאן דאמר
הודעות: 485
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 199 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 28 יולי 2020, 12:49

יש מקומות שבהם נהוג ללכת עם גארטל לאו דווקא בשעת התפילה
וכן המנהג בשבת ברוב המקומות וכמדומני גם בחב"ד
וא"כ יש לחקור האם זה אכן נחשב בגד מיוחד לתפילה
ואם נגיד שבשבת לא, אז יש לדון אי מותר להעביר גרטל מיום חול לשבת
לעורר לב המעיין


חזק וברוך
הודעות: 498
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חזק וברוך » 28 יולי 2020, 13:08

איכא מאן דאמר כתב:
28 יולי 2020, 12:49
יש מקומות שבהם נהוג ללכת עם גארטל לאו דווקא בשעת התפילה
וכן המנהג בשבת ברוב המקומות וכמדומני גם בחב"ד
וא"כ יש לחקור האם זה אכן נחשב בגד מיוחד לתפילה
ואם נגיד שבשבת לא, אז יש לדון אי מותר להעביר גרטל מיום חול לשבת
לעורר לב המעיין
נכון, וכבר העירו בזה (כמדומה הגרשז"א) שקיטל אינו מיוחד לתפילה ומותר להכניסו לבית הכסא.
 


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי יושב אוהלים » 28 יולי 2020, 13:23

איכא מאן דאמר כתב:
28 יולי 2020, 12:49
יש מקומות שבהם נהוג ללכת עם גארטל לאו דווקא בשעת התפילה
וכן המנהג בשבת ברוב המקומות וכמדומני גם בחב"ד
וא"כ יש לחקור האם זה אכן נחשב בגד מיוחד לתפילה
ואם נגיד שבשבת לא, אז יש לדון אי מותר להעביר גרטל מיום חול לשבת
לעורר לב המעיין.
לענין להעביר משבת לחול כבר כתבתי שזה לא יכול להיות גרוע מטלית עצמו שאין בו איסור לעשות עם זה שימוש אחר, כל שאין זה מעשה בזיון.

ואם יש מה לדון זה אולי לגבי הא דאיתא (כמדומני במגן אברהם) שלא ילבש בגדי שבת בחול, (החזו"א הקפיד להוריד את כל בגדי השבת מיד אחרי סעודת מלוה מלכה - שאכל סמוך לשבת), והתינח אם זה בלע אפשר להעבירו להיות בגד של חול כיון שזה כבר אינו ראוי לשבת, משא"כ אם זה עדיין ראוי להיות בגד של שבת אולי אין ללובשו בחול, אם כבר יחדו להיות גרטל של שבת, [ויש לחלק].


פותח הנושא
חייל של הרבי
הודעות: 51
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חייל של הרבי » 28 יולי 2020, 13:33

איכא מאן דאמר כתב:
28 יולי 2020, 12:49
יש מקומות שבהם נהוג ללכת עם גארטל לאו דווקא בשעת התפילה
וכן המנהג בשבת ברוב המקומות וכמדומני גם בחב"ד
וא"כ יש לחקור האם זה אכן נחשב בגד מיוחד לתפילה
ואם נגיד שבשבת לא, אז יש לדון אי מותר להעביר גרטל מיום חול לשבת
לעורר לב המעיין
אני משער כי לבישת הגארטל כל השבת (עכ"פ בחב"ד) היא בכדי שלא לטלטל ברה"ר,  ואכן כשאני הולך בשבת למקום שבו לא אצטרך גארטל (כגון למקווה) אני הולך בלעדיו (אמנם עם סירטוק וכובע כפי שביום חול אני משתדל ללכת בחליפה וכובע). אולי אתה צודק ואני צריך להקפיד בזה, אבל לא שמעתי על כך. 
 


פותח הנושא
חייל של הרבי
הודעות: 51
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חייל של הרבי » 28 יולי 2020, 13:35

חזק וברוך כתב:
28 יולי 2020, 12:46
יפה אמר הרב יושב אהלים.
רק אוסיף, שאם אני מבין נכון, הט"ק נמצאת מתחת לבגדים, ואם כן אף אם הוא בקדושתו הראשונה אין כלל בעיה להכניסו לבית הכסא, הלא אף ספרים מותר להכניסם באופן זה.
הנידון הוא רק מצד גוף שינוי התשמיש, ומצד החשש של מעלין בקודש ואין מורידין.

האם לא צריך שני כיסויים בשביל להתיר להכניס ספר?


הכהן
הודעות: 1315
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי הכהן » 28 יולי 2020, 13:51

חזק וברוך כתב:
28 יולי 2020, 13:08
נכון, וכבר העירו בזה (כמדומה הגרשז"א) שקיטל אינו מיוחד לתפילה ומותר להכניסו לבית הכסא.
מדובר על החלאט הלבן של בני ירושלים שאינו מיוחד לתפילה.


איכא מאן דאמר
הודעות: 485
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 199 פעמים
קיבל תודה: 161 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 28 יולי 2020, 14:50

חייל של הרבי כתב:
28 יולי 2020, 13:33
אני משער כי לבישת הגארטל כל השבת (עכ"פ בחב"ד) היא בכדי שלא לטלטל ברה"ר,  ואכן כשאני הולך בשבת למקום שבו לא אצטרך גארטל (כגון למקווה) אני הולך בלעדיו (אמנם עם סירטוק וכובע כפי שביום חול אני משתדל ללכת בחליפה וכובע). אולי אתה צודק ואני צריך להקפיד בזה, אבל לא שמעתי על כך.
מה ששמעתי בעניין
שגארטל הוא תוספת חשיבות לבגד
ולכן לובשים אותו מצד "היכון" (מלבד העניין של להפריד בין הלב לערוה שבזה יוצאים יד"ח במכנסיים)
ולכן גם כאשר הולכים לרבי ולאדם חשוב לובשים גארט'ל
ולכן בשבת מפני כבוד השבת לובשים זאת כל הזמן יחד עם המלבוש העליון


חיים ליצא
הודעות: 333
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי חיים ליצא » 28 יולי 2020, 16:14

איכא מאן דאמר כתב:
28 יולי 2020, 14:50
חייל של הרבי כתב:
28 יולי 2020, 13:33
אני משער כי לבישת הגארטל כל השבת (עכ"פ בחב"ד) היא בכדי שלא לטלטל ברה"ר,  ואכן כשאני הולך בשבת למקום שבו לא אצטרך גארטל (כגון למקווה) אני הולך בלעדיו (אמנם עם סירטוק וכובע כפי שביום חול אני משתדל ללכת בחליפה וכובע). אולי אתה צודק ואני צריך להקפיד בזה, אבל לא שמעתי על כך.
מה ששמעתי בעניין
שגארטל הוא תוספת חשיבות לבגד
ולכן לובשים אותו מצד "היכון" (מלבד העניין של להפריד בין הלב לערוה שבזה יוצאים יד"ח במכנסיים)
ולכן גם כאשר הולכים לרבי ולאדם חשוב לובשים גארט'ל
ולכן בשבת מפני כבוד השבת לובשים זאת כל הזמן יחד עם המלבוש העליון
גם בשבת זה הרבה יותר מיפה את הבקיטשע מאשר ביום חול  סתם את החליפה  
 


הכהן
הודעות: 1315
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי הכהן » 28 יולי 2020, 16:35

איכא מאן דאמר כתב:
28 יולי 2020, 14:50
חייל של הרבי כתב:
28 יולי 2020, 13:33
אני משער כי לבישת הגארטל כל השבת (עכ"פ בחב"ד) היא בכדי שלא לטלטל ברה"ר,  ואכן כשאני הולך בשבת למקום שבו לא אצטרך גארטל (כגון למקווה) אני הולך בלעדיו (אמנם עם סירטוק וכובע כפי שביום חול אני משתדל ללכת בחליפה וכובע). אולי אתה צודק ואני צריך להקפיד בזה, אבל לא שמעתי על כך.
מה ששמעתי בעניין
שגארטל הוא תוספת חשיבות לבגד
ולכן לובשים אותו מצד "היכון" (מלבד העניין של להפריד בין הלב לערוה שבזה יוצאים יד"ח במכנסיים)
ולכן גם כאשר הולכים לרבי ולאדם חשוב לובשים גארט'ל
ולכן בשבת מפני כבוד השבת לובשים זאת כל הזמן יחד עם המלבוש העליון
כמדומני שראיתי בתשובות והנהגות להגר"מ שטרנבוך כדבר הזה, והוסיף שבחליפה קצרה אין שום תוספת חשיבות לגארט"ל.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מורידין בקודש בגארטל

שליחה על ידי HaimL » 28 יולי 2020, 17:21

חייל של הרבי כתב:
28 יולי 2020, 12:03
הקדמה חשובה לשאלה - בחסידות שלי ישנה הקפדה שהטלית קטן תמיד יהיה בו לפחות שיעור אמה לרוחבו בעת שלבושים בו, כל היום ממש, כולל בשינה. 
והדרך להקפיד בזה היא לקשור חוט/שרוך/גארטל דק/חגורת מפתח של שבת וכיוצ"ב על הט"ק (מתחת לחולצה) ולהדק את הבגד ולפרוס שיהיה רחב כמה שיותר. 

השאלה - האם ניתן לקחת גארטל שעד היום הייתי משתמש בו כבגד המיוחד לתפילה, וממילא גם אסור היה להכנס איתו לבית הכיסא (כדין טלית גדול או קיטל), ולהפסיק להשתמש בו לתפילות, ולהתחיל להשתמש בו בקביעות בתור החוט המהדק של הט"ק (וממילא להכנס עם זה לבית הכיסא)? 

מקורות, סברות בטן וכו' תכתבו הכל :)

נ.ב. כיוון שהדבר נוגע לי מעשית, אשמח אם מי שיוכל, ישתדל שהסברא תהיה מתאימה לדעת בעל התניא והצמח צדק (מי שלא יכול - לא נורא. הכל מעניין) 
השאלה שלי היא אחרת.
מאחר ולשיטתכם מקום הנקפל והנקמט אינו עולה לשיעור ציצית, ולשיטתכם גם אין לעשות ארבע כנפות המחובר כלל, ואין לעשות בתי ידיים. 
אז העצה היעוצה היא, להעביר בנקבי הטלית (או לנקוב נקבים אחרים קצת לידם) דבר שאין עליו שם מין הכנף כלל. כגון תיל, אזיקון, וכדומה (כדי שלא יהיה חשש של בל תוסיף, למרות שכמדומני כל שלא קושר עם חוטי הציצית עצמם ליכא ב"ת), והנ"ל יחזיק את שני הכנפות צמודים זל"ז.

או שאפשר לקשור או לתפור חוט ניילון, רחוק הרבה מהכנפות, כדי שיחזיק את צדי הט"ק סמוכים זה לזה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: רוצה להיות טוב | 2 אורחים