ידוע מנהג ירושלם בלויות שהצאצאים לא הולכים אחרי המיטה. לאחרונה יש לי את הרושם שהמנהג הזה נעשה פופולארי גם במקומות נוספים,
לכאורה המנהג הזה תמוה מאד, הרי עיקר החיוב בכבוד המת מוטל על הקרובים, הם החייבים בקבורה הם החייבים בכבוד המת הם החייבים בלוית המת, הרי כשהתורה באה לציין את החיוב הגדול של כה"ג שלא להטמא למתים התורה אומרת שאפילו לאביו ולאמו לא יטמא ועל זה כתוב ומן המקדש לא יצא שלא ילך אחרי המת אפילו שהוא אביו. ודאי שהמשמעות היא שהבן מלוה את אביו. ומסברא אפילו לא צריך לומר את זה.
מאי אמרת, יש סיבות שלא ללכת, רוצים למנוע מהמזיקים שנבראו ממנו להזיק לו, זה דבר שאמנם יכול להצדיק מנהג במקום שנהגו אבל לא לעשות מזה מנהג לכתחילה במקום שלא נהגו.
אומרים "מנהג ירושלם" מנהג קדוש, ודאי שהוא מנהג קדוש שהנהיגו אנשים קדושים, אבל מה עם "מנהג צפת" (מסתמא הקהילה הכי חשובה שהיתה אי פעם בגלות היא קהילת צפת של תקופת הבית יוסף היה שם ריכוז נדיר של גדולי עולם, האם הם נהגו כך?) מה עם מנהג אר"צ שבסוריה, מה עם מנהג איזמיר הרי היו "חכמי איזמיר" מה עם מנהג וילנא קרקוב, איפה חכמי ברודי?! איפה חכמי התוספות איפה נהגו כמנהג ירושלם.
בקיצור אני רוצה להבין למה מנהג ירושלם הפך להיות סוג של חומרא שכל אחד שמח לאמץ אותה כמו איזה אתרוג מהודר, זה בסך הכל מנהג מוזר מאד נגד הסברא הפשוטה של כל אדם שהבן צריך ללכת אחרי המיטה של אבא שלו אז במקום שנהגו נהגו ובמקום שלא נהגו לכאורה צריך לעשות כל טצדקי להתחמק מהמנהג הזה, למשל לפי דעתי בשכונה חדשה כמו רמות וכיו"ב היה כדאי שלא ינהגו את המנהג הזה.
מי שיודע להליץ בעד המנהג או שיודע להראות שנהגו את המנהג הזה בקהילות חשובות נוספות חוץ מירושלם מתבקש לציין זאת.
יה"ר שיקויים בנו ובלע המות לנצח
לכאורה המנהג הזה תמוה מאד, הרי עיקר החיוב בכבוד המת מוטל על הקרובים, הם החייבים בקבורה הם החייבים בכבוד המת הם החייבים בלוית המת, הרי כשהתורה באה לציין את החיוב הגדול של כה"ג שלא להטמא למתים התורה אומרת שאפילו לאביו ולאמו לא יטמא ועל זה כתוב ומן המקדש לא יצא שלא ילך אחרי המת אפילו שהוא אביו. ודאי שהמשמעות היא שהבן מלוה את אביו. ומסברא אפילו לא צריך לומר את זה.
מאי אמרת, יש סיבות שלא ללכת, רוצים למנוע מהמזיקים שנבראו ממנו להזיק לו, זה דבר שאמנם יכול להצדיק מנהג במקום שנהגו אבל לא לעשות מזה מנהג לכתחילה במקום שלא נהגו.
אומרים "מנהג ירושלם" מנהג קדוש, ודאי שהוא מנהג קדוש שהנהיגו אנשים קדושים, אבל מה עם "מנהג צפת" (מסתמא הקהילה הכי חשובה שהיתה אי פעם בגלות היא קהילת צפת של תקופת הבית יוסף היה שם ריכוז נדיר של גדולי עולם, האם הם נהגו כך?) מה עם מנהג אר"צ שבסוריה, מה עם מנהג איזמיר הרי היו "חכמי איזמיר" מה עם מנהג וילנא קרקוב, איפה חכמי ברודי?! איפה חכמי התוספות איפה נהגו כמנהג ירושלם.
בקיצור אני רוצה להבין למה מנהג ירושלם הפך להיות סוג של חומרא שכל אחד שמח לאמץ אותה כמו איזה אתרוג מהודר, זה בסך הכל מנהג מוזר מאד נגד הסברא הפשוטה של כל אדם שהבן צריך ללכת אחרי המיטה של אבא שלו אז במקום שנהגו נהגו ובמקום שלא נהגו לכאורה צריך לעשות כל טצדקי להתחמק מהמנהג הזה, למשל לפי דעתי בשכונה חדשה כמו רמות וכיו"ב היה כדאי שלא ינהגו את המנהג הזה.
מי שיודע להליץ בעד המנהג או שיודע להראות שנהגו את המנהג הזה בקהילות חשובות נוספות חוץ מירושלם מתבקש לציין זאת.
יה"ר שיקויים בנו ובלע המות לנצח