דילוג בקינות עקב המצב


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 17:49

אני מציע שבמקום לומר קינות שהם כל כך עתיקות ובלתי מעודכנות לצרות שלנו, לקרא את ספר 'לך לך בני', שם מתואר מסע של צעיר יהודי ברוסיה, בעוד שמשפחתו נשארת בליטא ולא נותר מהם שריד.
אפשר שכל אחד מחו"ר הפורום יכתוב איזה ספר לדעתו מומלץ לקרא בת"ב במקום הקינות העתיקות והלא מעודכנות.



(בשלב הבא ניתן להציע שיקרינו בבית הכנסת סרט תיעודי על השואה, וכך הציבור 'יתחבר' לצער וליגון.)

ערכים:


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 17:56

שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:07
שלום23 כתב:
29 יולי 2020, 17:03
זך הרעיון כתב:
29 יולי 2020, 16:57
בית כנסת מודרני בערב ת"ב והיתה שם מודעה על סדר הקינות שמדלגים על רוב הקינות, אולם את כל הקינות על השואה אומרים כסידרם, ה' יצילנו.
עכשיו אסור ללמוד, אז נשאל שאלה בהשקפה.

אני רק מנסה להבין מה החורבן הגדולה שאומרים הקינות אלו שמתחברים לזה (יותר מהקינות על חורבן שאר הקהילות) הרי ע"פ ההלכה צריך להתעסק באבילות והיינו כל צרות שאירעו לכלל ישראל.

לענ"ד לו"ד הגרב"ש שליט"א, הו"א, לא זו בלבד שלא חורבן גדול הוא, אלא אדרבא ניצני הגאולה, שאין עוסקים רק בקריאת הסידור, ולא קוראים את הקינות כ'דין קריאעה', אלא באמת מתחברים לצרות והכאב של עם ישראל, מכח תוקף הגלות והריחוק מהקב"ה
וכמובן שיא השיאים של הכאב היהודי בכל ההיסטוריה כולה הוא השואה האיומה והנוראה






אף אחד לא קורא את הקינות 'כדין קריאה'! לך ותסתובב בבתי כנסת של בני תורה ותראה איך אומרים קינות במתינות ובנחת, ורבים מזילים דמעות.
יהודים בכל הדורות בתשעה באב בכו את כל צרותיהם מתוך הקינות, ולמרות שהיו להם הרבה הרבה צרות אחרות, ודוקא אנחנו צריכים להתחכם?!
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 17:56

בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 16:30
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 16:13
ברכה והצלחה כתב:
29 יולי 2020, 16:11
האם מדלגים אצלכם השנה קינות?
וא"כ איזה הם הקינות הנאמרות, ואיזה מדלגים
כל מידע יעזור

לא לדלג שום קינה! צריך להאריך בקינות עד חצות, ואם מפני שלא שייך לשבת בחוץ כל כך הרבה שעות בחום הגדול- ישב בבית במזגן ויאמר את כל הקינות.

אין שום קדושה יתירה בקינות הללו, ויכול לדלג, לומר אחרות, לבחור אלו קינות יעוררו את נפשו יותר על צער הגלות החורבן השכינה והעם.





ודאי שיש קדושה בסדר הקינות ולא לחינם הוקבעו, הלא סדר הקינות קבוע זה מאות בשנים ואף אחד מן הגדולים לא שלח ידו בקדשים להוסיף או לגרוע, ואטו דור עני כזה הוא ראוי לדלג להוסיף ולגרוע?!
וידוע המעשה עם הרב מבריסק והראיה שהביא מהקינות.


HaimL
הודעות: 3397
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי HaimL » 29 יולי 2020, 17:58

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:14
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:02
זך הרעיון כתב:
29 יולי 2020, 16:57
ת"ב אשתקד סיפר מרן הגרב"ש דויטש שליט"א במהלך דברי הנהי והקינה כי כידוע מרן הגרא"מ שך זי"ע התנגד להוספת קינות על השואה הנוראה, וטעמו ונימקו עימו, והוסיף הגרב"ש שליט"א שלאחרונה גילה עד כמה היה עיניו של מרן זצ"ל צופיות למרחוק שהזדמן הוא לבית כנסת מודרני בערב ת"ב והיתה שם מודעה על סדר הקינות שמדלגים על רוב הקינות, אולם את כל הקינות על השואה אומרים כסידרם, ה' יצילנו.
לדעתי הענייה דווקא יש בזה דבר חכם מאד, והרבה יותר נוגע ללב, ובאמת הרבה יותר חמור אסון השואה מאשר מאורעות ת"ח ות"ט


על פרעות ת"ח ות"ט לא תיקנו קינות! והטעם לא בגלל שלא היו גזרות חמורות, אלא משום שלא העיזו (!) לשלוח יד ולהוסיף ולגרוע מהקינות, ואנן מה נענה אבתרייהו!
על פרעות ת"ח ות"ט תיקנו סליחות 

 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 18:01

HaimL כתב:
29 יולי 2020, 17:58
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:14
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:02

לדעתי הענייה דווקא יש בזה דבר חכם מאד, והרבה יותר נוגע ללב, ובאמת הרבה יותר חמור אסון השואה מאשר מאורעות ת"ח ות"ט


על פרעות ת"ח ות"ט לא תיקנו קינות! והטעם לא בגלל שלא היו גזרות חמורות, אלא משום שלא העיזו (!) לשלוח יד ולהוסיף ולגרוע מהקינות, ואנן מה נענה אבתרייהו!
על פרעות ת"ח ות"ט תיקנו גדולה מזאת, לומר סליחות

לא תיקנו לומר סליחות, אלא תיקנו סליחה על הריגת ר' יחיאל מנעמרוב, ביום שבלא"ה היו אומרים בו סליחות.


שלום23
הודעות: 351
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי שלום23 » 29 יולי 2020, 18:05

האם מישהוא יכול לעזור לי בבירור:

א) מתי התחיל מנהג אמירות הקינות כפי הסדר שלפננו?

ב) ומי תיקן את זה?

ג) האם יש לע"מ ותימן סדר שונה?


קדמא ואזלא
הודעות: 320
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 29 יולי 2020, 18:08

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:26
יעקב שלם כתב:
29 יולי 2020, 16:32
כמדומני שהמשנ"ב הביא כן לגבי פסוקי דזמרא מוטב מועט בכוונה מהרבה שלא בכוונה

ליתא, דלא אמרינן כן לגבי דבר שהוא חיוב, וכן בקינות.

אך ודאי מי שמאריך בקינות ומתוך כך אינו מספיק לומר את כולן וכבר הגיע חצות- י"ל דאינו מחוייב לומר את כולן.

אך מה שכתב @בחור צעיר שאין שום קדושה בקינות הללו- ודאי אסור לומר כן, הלא חיברום רבותינו הראשונים כמלאכים, ובודאי שי בהם קדושה, ולא לחינם הוקבעו.
כמדומה שרבינו יונה בספר היראה מביא כן על פסוד"ז.
 


HaimL
הודעות: 3397
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי HaimL » 29 יולי 2020, 18:09

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:01
HaimL כתב:
29 יולי 2020, 17:58
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:14



על פרעות ת"ח ות"ט לא תיקנו קינות! והטעם לא בגלל שלא היו גזרות חמורות, אלא משום שלא העיזו (!) לשלוח יד ולהוסיף ולגרוע מהקינות, ואנן מה נענה אבתרייהו!
על פרעות ת"ח ות"ט תיקנו גדולה מזאת, לומר סליחות
לא תיקנו לומר סליחות, אלא תיקנו סליחה על הריגת ר' יחיאל מנעמרוב, ביום שבלא"ה היו אומרים בו סליחות.
נכון. משמע שהוסיפו סליחה על מסורת בת מאות שנים
 


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי בחור צעיר » 29 יולי 2020, 18:09

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:26
יעקב שלם כתב:
29 יולי 2020, 16:32
כמדומני שהמשנ"ב הביא כן לגבי פסוקי דזמרא מוטב מועט בכוונה מהרבה שלא בכוונה

ליתא, דלא אמרינן כן לגבי דבר שהוא חיוב, וכן בקינות.

אך ודאי מי שמאריך בקינות ומתוך כך אינו מספיק לומר את כולן וכבר הגיע חצות- י"ל דאינו מחוייב לומר את כולן.

אך מה שכתב @בחור צעיר שאין שום קדושה בקינות הללו- ודאי אסור לומר כן, הלא חיברום רבותינו הראשונים כמלאכים, ובודאי שי בהם קדושה, ולא לחינם הוקבעו.


אני מציע לשוב ולקרוא את דברי- אין קדושה יתירה בקינות הללו. ואכן, אלו הם קינות שכתבו רבותינו, מהקליר ועד ריה"ל וחכמי אשכנז, אבל לא נתקנו בשום מקום כחובה לאומרם דווקא, וכל דור הוסיף על דברי חברו, עד שנעצרו בשלב מסויים, ומכל מקום, כמדומה שריה"ל לא היה קורא את כל קינותיו בכל תשעה באב, וכנ"ל אחרים מרבותינו, ואין לראות בסדר הקינות אלא הצעה, אפשרות, סדר לציבור, אבל היחיד, יעשה כחפצו, והעיקר שיקונן כיאות על חורבן בית א'.
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 18:10

שלום23 כתב:
29 יולי 2020, 18:05
האם מישהוא יכול לעזור לי בבירור:

א) מתי התחיל מנהג אמירות הקינות כפי הסדר שלפננו?

ב) ומי תיקן את זה?

ג) האם יש לע"מ ותימן סדר שונה?


ג. לספרדים יש קינות שונות וסדר שונה, לדוגמא במקום ארזי הלבנון על עשרת הרוגי מלכות הם אומרים אלה אזכרה שאנחנו אומרים ביוה"כ.
אבל יש גם קינות משותפות לנו ולספרדים.
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 18:11

HaimL כתב:
29 יולי 2020, 18:09
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:01
HaimL כתב:
29 יולי 2020, 17:58

על פרעות ת"ח ות"ט תיקנו גדולה מזאת, לומר סליחות
לא תיקנו לומר סליחות, אלא תיקנו סליחה על הריגת ר' יחיאל מנעמרוב, ביום שבלא"ה היו אומרים בו סליחות.
נכון. משמע שהוסיפו סליחה על מסורת בת מאות שנים

ואפ"ה בקינות לא נגעו!
 


HaimL
הודעות: 3397
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי HaimL » 29 יולי 2020, 18:12

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:11
HaimL כתב:
29 יולי 2020, 18:09
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:01

לא תיקנו לומר סליחות, אלא תיקנו סליחה על הריגת ר' יחיאל מנעמרוב, ביום שבלא"ה היו אומרים בו סליחות.
נכון. משמע שהוסיפו סליחה על מסורת בת מאות שנים
ואפ"ה בקינות לא נגעו!

בפשטות, הסליחות חשובות יותר, שניתקנו על סדר י"ג מדה"ר
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 18:15

HaimL כתב:
29 יולי 2020, 18:12
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:11
HaimL כתב:
29 יולי 2020, 18:09

נכון. משמע שהוסיפו סליחה על מסורת בת מאות שנים
ואפ"ה בקינות לא נגעו!
בפשטות, הסליחות חשובות יותר, שניתקנו על סדר י"ג מדה"ר
עיקר הסליחות הם הפסוקים כידוע.
עובדה שמהר"ם מרוטנבורג תיקן קינה ולא סליחה, והתוי"ט תיקן סליחה.
ובכלל, אין מה להשוות גם בין דור התוי"ט שהיה תלמיד מהר"ל מפראג- לדורנו היתום.
ועיין מש"כ למעלה בענין לך לך בני.
 


כרם
הודעות: 456
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 151 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי כרם » 29 יולי 2020, 18:32

ראיתי פעם קינות מחו"ל (אנגליה כמדומני) והיה שם קינה על קדושי יורק.
וצריך להתעניין אצל היודעים מנהגי מקומות מקומות - כי שמעתי שבמקומות רבים היו מנהגים שונים בקינות עם הוספות (כמו שבסליחות, כיום אנו מכירים רק מנהג פולין ומנהג ליטא, והיו עוד הרבה מנהגים שונים שנבלעו ונעלמו).


פותח הנושא
ברכה והצלחה
הודעות: 60
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 20:48
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי ברכה והצלחה » 29 יולי 2020, 18:34

אני תמיד הבנתי את דברי הרב שך שכוונתו שלא לקבוע את זה לכלל ישראל בתור קינה קבועה אחת בסדר הקינות, אבל מעולם לא שמענו שהתנגד שיחיד או קהילה מסויימת יגידו קינה על השואה.
בישיבת חכמי לובלין אומרים את הקינה שהרב וואזנר חיבר
בהרבה קהילות החסידים בחו"ל אומרים את הקינה שחיבר הקדושת ציון מבאבוב
אני התפללתי בחו"ל בקהילת יוצאי אשכנז ואכן דילגו שם חלק מהקינות {מפני שרב הקהילה דרש לפני כמה קינות בעניין אותה קינה,ואחר דרשתו הודיע להיכן מדלגים} אבל אמרו את הקינה של הגר"ש שוואב.
כמדומה שבביהכנ"ס הרמב"ן בעיר העתיקה אומרים את הקינה של הרב נבצאל
ובקינות ארטסקרול הודפס בסוף לאחר הקינות קינה מהרב שוואב והרב וויסמנדל
וכן יש עוד. ואכן לפני כמה שנים הודפס קינות הרצקא ובסופו קינות על השואה ובתחילתו היה הסכמות מרבנים שכתבו שכל אחד יאמר הקינה שרוצה

ארשה לעצמי להיות חצוף ולבקש מהחברים היקרים להרבות באהבת חינם{גילוי נאות-אינני נמנה כלל על קהילת הגרב"ש} ולהתמקד בעיקר מטרת האשכול שזה מה מעמד הקינות
וכמו שכתבו בזה פה כבר האם זה התקבע כסוג של חיוב ואין מדלגים או שעדיף לדלג ולומר בכוונה וכד' (וממילא מהחקירה הנ"ל נוכל לדעת מה לעשות בשנה זו)


מבקש אמת
הודעות: 2811
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 1090 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי מבקש אמת » 29 יולי 2020, 18:36

הרבה מגדולי דורינו תיקנו קינות על השואה: האדמו"ר מבאבוב, האדמו"ר מערלוי, הגר"ש שוואב, הגר"ש וואזנר, הגר"א היילפרין, הגרמ"ד וייסמנדל, הגר"ר בלום גאב"ד קאשוי. גם הגר"א נבנצל שליט"א חיבר קינה. אפשר למצוא את הקינות כאן: https://zachor.michlala.edu/inquiry/arc ... 21&sortT=3#

הסיבה בשלה היו שהתנגדו להוספת קינות אלו לסדר הקינות המסורתי היא לא בגלל שאין אנו ראויים לכתוב קינות. כל אחד יכול לכתוב קינה ולהתעורר על ידה לאבלות ולצער. למיטב הבנתי, הסיבה אותה מאותה סיבה בשלה התנגדו לקביעת שום פעולה מיוחדת לזכר החורבן הנורא שלא היה כמותו: הבעייתיות בקביעת דברים בשביל כל כלל ישראל. בדורינו אין לאף אחד סמכות לתקן תקנות עבור כל ישראל, ואדרבה - ה"מתקנים" למיניהם תמיד ניסו לפרוץ פרצות במסורת על ידי שינוי במסורת הנהוגה. המתנגדים חששו, שאם נתחיל לקבוע ימי אבל וקינות עבור הכלל, נפתח בזה פתח לשינויים נוספים, שעלולים להיות מסוכנים.

ברור לכל מבין שטעם זה אינו נוגע לאמירת קינות אלו בתור יחיד, וכל ההתנגדות היתה לקביעת הקינות כתקנה ציבורית של כלל ישראל.


 


אחד התלמידים
הודעות: 1689
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 138 פעמים
קיבל תודה: 516 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי אחד התלמידים » 29 יולי 2020, 18:57

זך הרעיון כתב:
29 יולי 2020, 17:12
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:08
אתה כל הזמן רק מוסיף לגרות אותנו להתפלל בבית הכנסת הנזכר...
הגר"ש אויערבאך זי"ע עורר בישיבתו שלא לשורר את קינת אלי ציון ועריה, כי זה נראה כמבעט בקינות (שסוף סוף הסיוט נגמר), אתה בלי לשבת שעתיים ולקונן על החורבן כבר אתהה מבעט, ה"י.

קצת קשה להאמין שהיה מתנגד למנהג כ"כ ותיק ונפוץ.
יש אפילו ווארט [דומני מהגר"ח מוואלאז'ין] על זה שהניגון לתיבות 'אלי ציון ועריה' זהה להניגון לתיבות 'בנה ביתך כבתחילה' במוסף של יו"ט.

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 661
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 454 פעמים
קיבל תודה: 317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 29 יולי 2020, 19:01

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:49
אני מציע שבמקום לומר קינות שהם כל כך עתיקות ובלתי מעודכנות לצרות שלנו, לקרא את ספר 'לך לך בני', שם מתואר מסע של צעיר יהודי ברוסיה, בעוד שמשפחתו נשארת בליטא ולא נותר מהם שריד.
אפשר שכל אחד מחו"ר הפורום יכתוב איזה ספר לדעתו מומלץ לקרא בת"ב במקום הקינות העתיקות והלא מעודכנות.



(בשלב הבא ניתן להציע שיקרינו בבית הכנסת סרט תיעודי על השואה, וכך הציבור 'יתחבר' לצער וליגון.)

שמעתי אישית מאחד מגדולי המשגיחים הידועים שקורא בת''ב את 'שימקה' של דוד זריצקי.
אכן אני מניח שלא על חשבון הקינות.


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 22:41

פיילוט 0.4 כתב:
29 יולי 2020, 19:01
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:49
אני מציע שבמקום לומר קינות שהם כל כך עתיקות ובלתי מעודכנות לצרות שלנו, לקרא את ספר 'לך לך בני', שם מתואר מסע של צעיר יהודי ברוסיה, בעוד שמשפחתו נשארת בליטא ולא נותר מהם שריד.
אפשר שכל אחד מחו"ר הפורום יכתוב איזה ספר לדעתו מומלץ לקרא בת"ב במקום הקינות העתיקות והלא מעודכנות.



(בשלב הבא ניתן להציע שיקרינו בבית הכנסת סרט תיעודי על השואה, וכך הציבור 'יתחבר' לצער וליגון.)

שמעתי אישית מאחד מגדולי המשגיחים הידועים שקורא בת''ב את 'שימקה' של דוד זריצקי.
אכן אני מניח שלא על חשבון הקינות.
ברור שלא על חשבון הקינות ח"ו, מה קורה לך?
 


הצבי
הודעות: 80
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי הצבי » 29 יולי 2020, 23:34

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:32
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:30
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:26


ליתא, דלא אמרינן כן לגבי דבר שהוא חיוב, וכן בקינות.

אך ודאי מי שמאריך בקינות ומתוך כך אינו מספיק לומר את כולן וכבר הגיע חצות- י"ל דאינו מחוייב לומר את כולן.

אך מה שכתב @בחור צעיר שאין שום קדושה בקינות הללו- ודאי אסור לומר כן, הלא חיברום רבותינו הראשונים כמלאכים, ובודאי שי בהם קדושה, ולא לחינם הוקבעו.



פסוקי דזמרא רשות, וקינות חיוב...

חבל שהממונה על הבנת הנקרא בפורום לא נטל קורה מבין עיניו...
לא כי, אלא שניהם חיוב.
ולפני שנים רבות שמעתי על כעין זה מפי הרב וואזנר- ופורץ גדר ישכנו נחש [המדובר היה לבטל בחו"ל אמירת פיוטים בתפילה].
יעוי' בשו''ע או''ח סי' א' ס''ד ובמשנ''ב ומהתבאר שם משמע דעכ''פ לעניין דברים כמו קינות בודאי דאמרי' דטוב מעט בכוונה כו', ומזה מקור מה שנהגו בישיבות לדלג באמירת הסליחות, וכנ' גם מה שנהגו שלא לומר יוצרות וכדו'.


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 23:36

הצבי כתב:
29 יולי 2020, 23:34
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:32
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 17:30




פסוקי דזמרא רשות, וקינות חיוב...

חבל שהממונה על הבנת הנקרא בפורום לא נטל קורה מבין עיניו...
לא כי, אלא שניהם חיוב.
ולפני שנים רבות שמעתי על כעין זה מפי הרב וואזנר- ופורץ גדר ישכנו נחש [המדובר היה לבטל בחו"ל אמירת פיוטים בתפילה].
יעוי' בשו''ע או''ח סי' א' ס''ד ובמשנ''ב ומהתבאר שם משמע דעכ''פ לעניין דברים כמו קינות בודאי דאמרי' דטוב מעט בכוונה כו', ומזה מקור מה שנהגו בישיבות לדלג באמירת הסליחות, וכנ' גם מה שנהגו שלא לומר יוצרות וכדו'.
מאי דנהוג נהוג, ובודאי אין להוכיח מזה לענין קינות שנהגו ישראל לומר את כולן ולא לדלג, ופגי"נ.
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי דרומאי » 30 יולי 2020, 00:07

בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 18:09
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:26
יעקב שלם כתב:
29 יולי 2020, 16:32
כמדומני שהמשנ"ב הביא כן לגבי פסוקי דזמרא מוטב מועט בכוונה מהרבה שלא בכוונה

ליתא, דלא אמרינן כן לגבי דבר שהוא חיוב, וכן בקינות.

אך ודאי מי שמאריך בקינות ומתוך כך אינו מספיק לומר את כולן וכבר הגיע חצות- י"ל דאינו מחוייב לומר את כולן.

אך מה שכתב @בחור צעיר שאין שום קדושה בקינות הללו- ודאי אסור לומר כן, הלא חיברום רבותינו הראשונים כמלאכים, ובודאי שי בהם קדושה, ולא לחינם הוקבעו.


אני מציע לשוב ולקרוא את דברי- אין קדושה יתירה בקינות הללו. ואכן, אלו הם קינות שכתבו רבותינו, מהקליר ועד ריה"ל וחכמי אשכנז, אבל לא נתקנו בשום מקום כחובה לאומרם דווקא, וכל דור הוסיף על דברי חברו, עד שנעצרו בשלב מסויים, ומכל מקום, כמדומה שריה"ל לא היה קורא את כל קינותיו בכל תשעה באב, וכנ"ל אחרים מרבותינו, ואין לראות בסדר הקינות אלא הצעה, אפשרות, סדר לציבור, אבל היחיד, יעשה כחפצו, והעיקר שיקונן כיאות על חורבן בית א'.


ודאי שכל קינה שמצאה דרכה לספר הקינות של כלל ישראל- בדוקא היה ולא במקרה. ז"א אם לא שהחליטו חכמים מאותו דור להוסיף קינה פלונית היא לא היתה נכנסת. ולכן קבלוהו עלייהו כתקנה קבועה לומר את אלו הקינות, ודוקא אלו ולא אחרות.
מגוחך לראות בסדר הקינות הצעה או אפשרות, בזמן שכלל ישראל אומר את הקינות האלו מאות שנים. לפי דבריך היו צריכים להיות עשרות נוסחי קינות, לכל מחוז ומחוז, וואהלין גליציא פולין גדול ופולין קטן ליטא ורייסין וכו'. ועל כרחך מישהו קבע כאן סדר קבוע לציבור ומינה לא תזוע.
אם היחיד עושה כחפצו אין הוא אלא פורש מן הציבור ותו לא מידי.
 


אמונת אומן
הודעות: 1672
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 00:09

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:56
בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 16:30
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 16:13


לא לדלג שום קינה! צריך להאריך בקינות עד חצות, ואם מפני שלא שייך לשבת בחוץ כל כך הרבה שעות בחום הגדול- ישב בבית במזגן ויאמר את כל הקינות.

אין שום קדושה יתירה בקינות הללו, ויכול לדלג, לומר אחרות, לבחור אלו קינות יעוררו את נפשו יותר על צער הגלות החורבן השכינה והעם.





ודאי שיש קדושה בסדר הקינות ולא לחינם הוקבעו, הלא סדר הקינות קבוע זה מאות בשנים ואף אחד מן הגדולים לא שלח ידו בקדשים להוסיף או לגרוע, ואטו דור עני כזה הוא ראוי לדלג להוסיף ולגרוע?!
וידוע המעשה עם הרב מבריסק והראיה שהביא מהקינות.


היום בלימוד הלכות ת''ב עלה בדעתי הטעם שאסרו ת''ת בת''ב, שאילולא זאת היה גורלם של הקינות כגורלו של תיקון ליל שבועות, חלק מהסליחות והיוצרות... 
היו מעדיפים לומר איזה שיעור כללי בהלכות קרבן עם מום בשפתיים, ומפטירין: ת''ת כנגד כולם. 
 


אמונת אומן
הודעות: 1672
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 00:11

הצבי כתב:
29 יולי 2020, 23:34
מקור מה שנהגו בישיבות לדלג באמירת הסליחות, וכנ' גם מה שנהגו שלא לומר יוצרות וכדו'.
אולי כב' יודע מי הוא שהנהיג זאת?


אמונת אומן
הודעות: 1672
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 00:12

זך הרעיון כתב:
29 יולי 2020, 17:22
הגרב"ש דויטש שליט"א הביא כי אחת מסיבותיו של האבי עזרי זי"ע להתנגדות לקינות על השואה, כי הרי כל מטרת הקינות היא לשוב בתשובה שלימה על מקרים שהיו, וכפי שמבואר לאורך כל הקינות כדגו' "כי ניסוך המים ביזינו" וכו' וכו', אך אנן יתמי דיתמי ומי יוכל להורות על הסיבה שבשל כך התרגשה עלינו השואה הארורה.

ככל שאתה מוסיף הסברים להתנגדות, לע''ע נ"ל שאף אחד מהם לא מניח את הדעת, אפילו במקצת. 


הצבי
הודעות: 80
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי הצבי » 30 יולי 2020, 00:15

אמונת אומן כתב:
30 יולי 2020, 00:09
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:56
בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 16:30


אין שום קדושה יתירה בקינות הללו, ויכול לדלג, לומר אחרות, לבחור אלו קינות יעוררו את נפשו יותר על צער הגלות החורבן השכינה והעם.





ודאי שיש קדושה בסדר הקינות ולא לחינם הוקבעו, הלא סדר הקינות קבוע זה מאות בשנים ואף אחד מן הגדולים לא שלח ידו בקדשים להוסיף או לגרוע, ואטו דור עני כזה הוא ראוי לדלג להוסיף ולגרוע?!
וידוע המעשה עם הרב מבריסק והראיה שהביא מהקינות.


היום בלימוד הלכות ת''ב עלה בדעתי הטעם שאסרו ת''ת בת''ב, שאילולא זאת היה גורלם של הקינות כגורלו של תיקון ליל שבועות, חלק מהסליחות והיוצרות... 
היו מעדיפים לומר איזה שיעור כללי בהלכות קרבן עם מום בשפתיים, ומפטירין: ת''ת כנגד כולם. 
 
עי' במשנ''ב סי' א' ס''ק י''ב שמבואר בתוך דבריו שכ''ה שורת הדין וז''ל ומי שהוא בעל תורה ויש לו לב להבין וללמוד יכול למנוע מלומר הרבה תחנות ובקשות הנדפסות בסדורים וטוב יותר שילמד במקומם עכ''ל אמנם לא מיירי שם לענין קינות עצמם


הצבי
הודעות: 80
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי הצבי » 30 יולי 2020, 00:16

אמונת אומן כתב:
30 יולי 2020, 00:11
הצבי כתב:
29 יולי 2020, 23:34
מקור מה שנהגו בישיבות לדלג באמירת הסליחות, וכנ' גם מה שנהגו שלא לומר יוצרות וכדו'.
אולי כב' יודע מי הוא שהנהיג זאת?
עי' בהודעה הקודמת


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי בחור צעיר » 30 יולי 2020, 00:29

דרומאי כתב:
30 יולי 2020, 00:07
ודאי שכל קינה שמצאה דרכה לספר הקינות של כלל ישראל- בדוקא היה ולא במקרה. ז"א אם לא שהחליטו חכמים מאותו דור להוסיף קינה פלונית היא לא היתה נכנסת. ולכן קבלוהו עלייהו כתקנה קבועה לומר את אלו הקינות, ודוקא אלו ולא אחרות.
מגוחך לראות בסדר הקינות הצעה או אפשרות, בזמן שכלל ישראל אומר את הקינות האלו מאות שנים. לפי דבריך היו צריכים להיות עשרות נוסחי קינות, לכל מחוז ומחוז, וואהלין גליציא פולין גדול ופולין קטן ליטא ורייסין וכו'. ועל כרחך מישהו קבע כאן סדר קבוע לציבור ומינה לא תזוע.
אם היחיד עושה כחפצו אין הוא אלא פורש מן הציבור ותו לא מידי.
כלל ישראל שלך מורכב כנראה רק מקהילה אחת ויחידה.
אבל יש נוסח אשכנז המערבי, והמזרחי, ואיטלקים, ותימנים, וצפון אפריקה, וחלבים, ועוד ועוד.
והאמת, שכמו בסליחות וביוצרות, סדר התקבלות הפיוטים היה הרבה פעמים ע"י מדפיסים ולא ע"י רבנים,
ועכ"פ הסיבה שפיוט אחד נכנס והשני לא לא מחמת החלטת הגדולים באה אלא מחמת מדפיסים שונים שביכרו מנהג כזה על אחר.

וגם אם היתה החלטה מושכלת שישבו בועד ארבע ארצות ובחרו מה להכניס, אי"ז אלא קביעה לציבור, והיחיד אינו עובר בזה מידי, ואין כאן פרישה מן הציבור כי לא נתקן אלא לציבור.


אמונת אומן
הודעות: 1672
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 245 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 00:42

הצבי כתב:
30 יולי 2020, 00:15
אמונת אומן כתב:
30 יולי 2020, 00:09
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:56






ודאי שיש קדושה בסדר הקינות ולא לחינם הוקבעו, הלא סדר הקינות קבוע זה מאות בשנים ואף אחד מן הגדולים לא שלח ידו בקדשים להוסיף או לגרוע, ואטו דור עני כזה הוא ראוי לדלג להוסיף ולגרוע?!
וידוע המעשה עם הרב מבריסק והראיה שהביא מהקינות.


היום בלימוד הלכות ת''ב עלה בדעתי הטעם שאסרו ת''ת בת''ב, שאילולא זאת היה גורלם של הקינות כגורלו של תיקון ליל שבועות, חלק מהסליחות והיוצרות... 
היו מעדיפים לומר איזה שיעור כללי בהלכות קרבן עם מום בשפתיים, ומפטירין: ת''ת כנגד כולם. 

עי' במשנ''ב סי' א' ס''ק י''ב שמבואר בתוך דבריו שכ''ה שורת הדין וז''ל ומי שהוא בעל תורה ויש לו לב להבין וללמוד יכול למנוע מלומר הרבה תחנות ובקשות הנדפסות בסדורים וטוב יותר שילמד במקומם עכ''ל אמנם לא מיירי שם לענין קינות עצמם

בישיבות הלכו עם זה כמה ק"מ קדימה... 
באופן שהח''ח לא העלה על דעתו. 

תחנות ובקשות הנדפסות  זה דבר אחד, 
סליחות ויוצרות, פרשת התמיד וקטורת שקיבלו ע"ע כל ישראל כחובה הוא דבר אחר, 
שלא לדבר על כך שחלק גדול מהמדלגים ממש לא רץ במקום זה ללמוד ולהבין, אלא לאכול ולשתות... 
לא ראיתי שהין הזמנים נמנעים מלדלג. 

ואכן הוא אשר אמרתי, חז"ל נאלצו לאסור ת''ת שאם לא כן היו מבטלים את האבלות ומדלגים עליה... 


מתאהב על ידך
הודעות: 508
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דילוג בקינות עקב המצב

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 30 יולי 2020, 01:10

בספר "רבי יעקב" על הגר"י קמינצקי זצ"ל כתוב שהוא מאוד אחז מהחשיבות של שמירת המסורת ללא שינוי.

ולכן - - - הוא ת מ ך בקינות החדשות על השואה!

וביאר בפשטות שבדיוק זו היא המסורת בכלל ישראל, שהוסיפו מידי פעם עוד ועוד קינות על צרות נוספות שנתחדשו.

(הספר קיבל הסכמה ואישור מבניו הגאונים שליט"א)

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • דילוג פסוקי דזמרא
    על ידי שלומי טויסיג » 09 פברואר 2020, 17:04 » ב סידור התפילה
    0 תגובות
    55 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלומי טויסיג
    09 פברואר 2020, 17:04
  • פרשת עקב - 'ארץ זית שמן ודבש', למה לא כתוב זית ותמר?
    על ידי ים סוף » 22 אוגוסט 2019, 21:56 » ב עקב
    4 תגובות
    187 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי טל חרמון
    05 ינואר 2020, 15:12
  • דברים שנמנעים לעשותם עקב יוהרה
    על ידי בחור_צעיר » 11 ספטמבר 2019, 10:59 » ב בית המדרש
    15 תגובות
    251 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חגי פאהן
    19 ספטמבר 2019, 22:04
  • מהי צורת העמידה בתפילה כמלאכים -רגל ישרה, או ככהנים - עקב בצד גודל
    על ידי טל חרמון » 09 דצמבר 2019, 20:33 » ב הלכה ומנהג
    0 תגובות
    46 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי טל חרמון
    09 דצמבר 2019, 20:33
  • ספרים שנשרפו או נגנזו עקב קדושתם
    על ידי בחור_צעיר » 15 דצמבר 2019, 22:11 » ב בית המדרש
    21 תגובות
    527 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מאן דכר שמיה
    07 יולי 2020, 20:01

חזור אל “ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח