רחיצה בתשעת הימים


אברהם העברי
הודעות: 862
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אברהם העברי » 28 יולי 2020, 01:53

בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:51
ברצוני להציע בפני הציבור את תחושתי:
בעולם מקביל, או באבלות על ז' קרובים, הדיון על רחיצה היה מתנהל אחרת,
כדרכה של תורה, עם ראיות, וסברות, ודימוי מילתא למילתא, והכרעות כדרכה של תורה,
מה גם שהלכה כדברי המקל באבל.
אבל בדיון על אבלות משנכנס אב ושבוע שחל בו, מתערבים הרבה מאד אמוציות
ודברים שאין אנו מורגלים בהם בדיון הלכתי נקי.

וכמדומה, ששורש העניין הוא, שאנו מתאמצים להחזיק בציפורניים את אבלות החורבן,
ונצמדים לכל בדל מעשה אבלות שנותר לנו, כי אבלות בלב פנימה כמעט ואין, (לבי יודע מרת נפשו)
ולכן כאן הרגישות הרבה יותר גבוהה, לכל שינוי בהלכות האבלות. מה גם שכמעט ולא נותר דבר אחר
שהאבלות תהיה ניכרת בו, כי איסור אכילת בשר ויין היום אינו משמעותי כמעט, ע"ע פרסומות חברות הדגים בער"ח אב,
ולכן נותר לנו לפליטה איסור רחיצה ואנו משמרים אותו בכל כוחנו, כעין שלא תשתכח תורת אבלות.

הביעו את דעתכם רבותי.
מסכים עם כל מילה
ברור שככל שאדם איננו מחובר עליו להחמיר יותר ואולי יועיל הבעיה שככל שהאדם פחות מחובר מטבע הדברים זה גורם לו להקל יותר וחבל


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי בחור צעיר » 28 יולי 2020, 01:57

אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 01:53
ברור שככל שאדם איננו מחובר עליו להחמיר יותר ואולי יועיל הבעיה שככל שהאדם פחות מחובר מטבע הדברים זה גורם לו להקל יותר וחבל
אבל מאידך, ישנם אנשים רבים שחושקים להתאבל אבל ליבם בל עמם, ולהם מועלת תרופה זו.


אברהם העברי
הודעות: 862
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אברהם העברי » 28 יולי 2020, 02:05

דרומאי כתב:
28 יולי 2020, 01:41
אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 01:21
רק אבהיר
אינני נוהג לרחוץ כלל בתשעת הימים (מלבד ע"ש שמנהגי ע"פ הגר"א לרחוץ כל גופי וכן כל השבוע פניו"ר) וכל מה שכתבתי הוא במקום שיש צער לאחרים
היכן כתב זאת הגר"א?
פניו"ר בחמין התיר להדיא בביהגר"א
לגבי כל גופו יש שלמדו מדבריו בר"ע שס"ל שהוא מצווה וא"כ גם בתשעת הימים אמורים להתיר (ואפי' בחמין - אבל צונן פשוט שמותר לשי' כיון שמעיקרא אי"ז אלא חומרא בעלמא שנהגו בה)
זה ספק גדול בשיטתו ומנהג משפחתי בזה לרחוץ בצונן (והיו שנים שנהגנו אף בחמין - כל שנה אני בודק את הנושא מחדש ויוצא לי משהו אחר....)
עכ"פ הגר"א זילברמן מתיר להגר"א כל גופו בחמין (ואין קהילת זילברמן חשודה על קאלטעריות בנושא זה....)


חסידי קדמאי
הודעות: 190
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 28 יולי 2020, 02:07

בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:51
ברצוני להציע בפני הציבור את תחושתי:
בעולם מקביל, או באבלות על ז' קרובים, הדיון על רחיצה היה מתנהל אחרת,
כדרכה של תורה, עם ראיות, וסברות, ודימוי מילתא למילתא, והכרעות כדרכה של תורה,
מה גם שהלכה כדברי המקל באבל.
אבל בדיון על אבלות משנכנס אב ושבוע שחל בו, מתערבים הרבה מאד אמוציות
ודברים שאין אנו מורגלים בהם בדיון הלכתי נקי.

וכמדומה, ששורש העניין הוא, שאנו מתאמצים להחזיק בציפורניים את אבלות החורבן,
ונצמדים לכל בדל מעשה אבלות שנותר לנו, כי אבלות בלב פנימה כמעט ואין, (לבי יודע מרת נפשו)
ולכן כאן הרגישות הרבה יותר גבוהה, לכל שינוי בהלכות האבלות. מה גם שכמעט ולא נותר דבר אחר
שהאבלות תהיה ניכרת בו, כי איסור אכילת בשר ויין היום אינו משמעותי כמעט, ע"ע פרסומות חברות הדגים בער"ח אב,
ולכן נותר לנו לפליטה איסור רחיצה ואנו משמרים אותו בכל כוחנו, כעין שלא תשתכח תורת אבלות.

הביעו את דעתכם רבותי.



דעתי הבלתי מחייבת הינה שאכן אין היום כמעט אבילות בלב פנימה, וזהו נובע מכך שדורנו דור שפל מאוד.
שמעתי מאחד מצדיקי הדור שהקורונה באה על כך שדורנו דור שפל מאוד, (ומובן לכל בר דעת שלא על כל מיני דברים נקודתיים כי קורונה זה לא דבר נקודתי), אבל א"א לזלזל בעיקר הדין, הרב פישר זצ"ל אמר שחז"ל גם ידעו שבחודש אב חם, אז יש מקום לדון, אבל לומר שמחזיקים את זה בצפרניים זה קצת חריף.
בכל מצב אני מכיר עוד מקום אחד שבחורים צעירים הלומדים את תורותיו של אדמו"רם מזילים בת"ב דמעות כמים וכמי שמתתו מוטל לפניו, וע"כ אם כבודו מעוניין לחזק את האבילות בלבו פנימה הוא מוזמן להתקשר למס' הטלפון שלי - שם המשתמש שלי


אברהם העברי
הודעות: 862
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אברהם העברי » 28 יולי 2020, 02:09

בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:57
אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 01:53
ברור שככל שאדם איננו מחובר עליו להחמיר יותר ואולי יועיל הבעיה שככל שהאדם פחות מחובר מטבע הדברים זה גורם לו להקל יותר וחבל
אבל מאידך, ישנם אנשים רבים שחושקים להתאבל אבל ליבם בל עמם, ולהם מועלת תרופה זו.


אכן
רק צריך לראות שבאמת מתאבל או שסתם הולך שפוף ומסכן מפאת צער הרחצה....
אם באמת מועיל להתאבל ודאי שכדאי לנהוג כן (אדם שנמצא ברמה רוחנית שמוכן לסבול כדי להתאבל ולכן מחמיר אף במקום שאפ' להקל מסתמא עצה זו באמת תועיל לו שאחרי הפעולות נמשכים הלבבות אך אדם שמנותק מהעניין ורק מחמיר ברחיצה כיון שהוא "מחמיר" דבר זה לא יועיל לו כלל וכלל להתחבר)


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי דרומאי » 28 יולי 2020, 03:11

אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 02:05
דרומאי כתב:
28 יולי 2020, 01:41
אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 01:21
רק אבהיר
אינני נוהג לרחוץ כלל בתשעת הימים (מלבד ע"ש שמנהגי ע"פ הגר"א לרחוץ כל גופי וכן כל השבוע פניו"ר) וכל מה שכתבתי הוא במקום שיש צער לאחרים
היכן כתב זאת הגר"א?
פניו"ר בחמין התיר להדיא בביהגר"א
לגבי כל גופו יש שלמדו מדבריו בר"ע שס"ל שהוא מצווה וא"כ גם בתשעת הימים אמורים להתיר (ואפי' בחמין - אבל צונן פשוט שמותר לשי' כיון שמעיקרא אי"ז אלא חומרא בעלמא שנהגו בה)
זה ספק גדול בשיטתו ומנהג משפחתי בזה לרחוץ בצונן (והיו שנים שנהגנו אף בחמין - כל שנה אני בודק את הנושא מחדש ויוצא לי משהו אחר....)
עכ"פ הגר"א זילברמן מתיר להגר"א כל גופו בחמין (ואין קהילת זילברמן חשודה על קאלטעריות בנושא זה....)
פניו ידיו ורגליו בחמין אכן מותר.
אך כל גופו בצונן איני רואה מקור להתיר, וזה שאין קהילת זילברמן חשודה וכו' אינו מקור. גם לא ידעתי מה הראיה מדברי הגר"א בר"ע, ומהיכי תיתי שהוא מצוה.
המנהג שנהגו משפחתך כפי הנראה אינו נכון.
 


שמחה מנתניה
הודעות: 92
הצטרף: 21 נובמבר 2019, 20:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי שמחה מנתניה » 29 יולי 2020, 13:11

בן ראם כתב:
19 יולי 2020, 12:44
שמחה מנתניה כתב:
17 יולי 2020, 17:00
משא"כ בימינו הוא צורך ממש
ואי אפשר בכלל להמשיך בלי זה
ברור ואין ספק בעולם שמצווה להתרחץ
וכדברי הלל הידועים
יכול להיות שמותר, אבל מי אמר שאי אפשר בלי זה? ובפרט שכולם עם מסכות בימים אלו? ומה שייכות הלל לכאן, אם כוונתך לחסד עם הגוף- אין לזה שום קשר במחילה.
מצווה לרחוץ לכבוד קונו
האנשים הנורמאליים שאני מכיר לא מסוגלים לעבור שבוע שלם בלי להתרחץ...
אם אתה [ועוד כמוך] חיים בפלנטה או בדור אחר, אין לי מה לומר...
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 14:15

שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 13:11
בן ראם כתב:
19 יולי 2020, 12:44
שמחה מנתניה כתב:
17 יולי 2020, 17:00
משא"כ בימינו הוא צורך ממש
ואי אפשר בכלל להמשיך בלי זה
ברור ואין ספק בעולם שמצווה להתרחץ
וכדברי הלל הידועים
יכול להיות שמותר, אבל מי אמר שאי אפשר בלי זה? ובפרט שכולם עם מסכות בימים אלו? ומה שייכות הלל לכאן, אם כוונתך לחסד עם הגוף- אין לזה שום קשר במחילה.
מצווה לרחוץ לכבוד קונו
האנשים הנורמאליים שאני מכיר לא מסוגלים לעבור שבוע שלם בלי להתרחץ...
אם אתה [ועוד כמוך] חיים בפלנטה או בדור אחר, אין לי מה לומר...


התחושה היא שאתה מיקל ראש באיסורים מפורשים, והרי גם במנהגות יש לא תסור כמו שכתב הרמב"ם.
מי שלא יכול להרדם מחמת שלא רחץ דנים אותו כאיסטניס ומותר ברחיצה, אך כל שיעור פחות מזה אין להתיר לו לרחוץ.
והמצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה חידוש שלך, ובעלי המנהגים שתקנו מנהג שלא לרחוץ ידעו מזה, וכמו שביטלו רחיצה לכבוד שבת ה"נ ביטלו רחיצה לכבוד קונו, ואין אנו חכמים או מדקדקין יותר מהן.


שמחה מנתניה
הודעות: 92
הצטרף: 21 נובמבר 2019, 20:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי שמחה מנתניה » 29 יולי 2020, 16:59

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 14:15
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 13:11
בן ראם כתב:
19 יולי 2020, 12:44
יכול להיות שמותר, אבל מי אמר שאי אפשר בלי זה? ובפרט שכולם עם מסכות בימים אלו? ומה שייכות הלל לכאן, אם כוונתך לחסד עם הגוף- אין לזה שום קשר במחילה.
מצווה לרחוץ לכבוד קונו
האנשים הנורמאליים שאני מכיר לא מסוגלים לעבור שבוע שלם בלי להתרחץ...
אם אתה [ועוד כמוך] חיים בפלנטה או בדור אחר, אין לי מה לומר...

התחושה היא שאתה מיקל ראש באיסורים מפורשים, והרי גם במנהגות יש לא תסור כמו שכתב הרמב"ם.
מי שלא יכול להרדם מחמת שלא רחץ דנים אותו כאיסטניס ומותר ברחיצה, אך כל שיעור פחות מזה אין להתיר לו לרחוץ.
והמצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה חידוש שלך, ובעלי המנהגים שתקנו מנהג שלא לרחוץ ידעו מזה, וכמו שביטלו רחיצה לכבוד שבת ה"נ ביטלו רחיצה לכבוד קונו, ואין אנו חכמים או מדקדקין יותר מהן.

חלילה וחס איני מקל ראש
אדרבא מתוך חשיבות המנהגים בעיני
רואה אני לתת להם את מקומם הנכון, ולא להפוך אותם למשהו אחר מהמכוון!
מומלץ לעיין בקובץ המצורף [אשר מצאתיו כתוב], ובו יבואר עד כמה רחוק המנהג המקורי ממציאות חיינו.

מצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה שלי אלא של הלל
וכמובן שדברי הם, לאחר שנקטנו שההיתר ברור, שוב לא רק שאין בזה איסור, אלא אדרבא מצווה להתרחץ!

 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 17:29

הקונטרס הנ"ל אין בו שום מידע הלכתי, רק טענה שבימות חז"ל היו חיים בלכלוך וטינופת, אבל היום כולנו נקיים...
אבל ח"ו להתיר בגלל זה לעבור על המנהג.


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי בחור צעיר » 29 יולי 2020, 18:22

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:29
הקונטרס הנ"ל אין בו שום מידע הלכתי, רק טענה שבימות חז"ל היו חיים בלכלוך וטינופת, אבל היום כולנו נקיים...
אבל ח"ו להתיר בגלל זה לעבור על המנהג.
ה'טענה' הלזו היא מידע הלכתי לכל דבר, אלא שאתה יכול לנסות להכחיש אותו, כדרכה של תורה,
וה'ח"ו' הזה, אינו מידע הלכתי, ואינו מוסיף כלום לטענתך מלבד את הרגשתך שבצידה.
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי דרומאי » 29 יולי 2020, 18:27

בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 18:22
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:29
הקונטרס הנ"ל אין בו שום מידע הלכתי, רק טענה שבימות חז"ל היו חיים בלכלוך וטינופת, אבל היום כולנו נקיים...
אבל ח"ו להתיר בגלל זה לעבור על המנהג.
ה'טענה' הלזו היא מידע הלכתי לכל דבר, אלא שאתה יכול לנסות להכחיש אותו, כדרכה של תורה,
וה'ח"ו' הזה, אינו מידע הלכתי, ואינו מוסיף כלום לטענתך מלבד את הרגשתך שבצידה.

רוב רובו של הקונטרס מיועד להביא 'ראיות' שבזמננו האנשים הרבה יותר נקיים מאשר בזמן חז"ל, ובזמן הראשונים.
הענין הוא, שגם אם הדבר נכון (ואיני יודע אם הוא נכון), אין בכך שום טענה הלכתית.
זה מזכיר את המעשה עם הכפרי וחג השבועות.
 


בחור צעיר
הודעות: 503
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 193 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי בחור צעיר » 29 יולי 2020, 19:05

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 18:27
בחור צעיר כתב:
29 יולי 2020, 18:22
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 17:29
הקונטרס הנ"ל אין בו שום מידע הלכתי, רק טענה שבימות חז"ל היו חיים בלכלוך וטינופת, אבל היום כולנו נקיים...
אבל ח"ו להתיר בגלל זה לעבור על המנהג.
ה'טענה' הלזו היא מידע הלכתי לכל דבר, אלא שאתה יכול לנסות להכחיש אותו, כדרכה של תורה,
וה'ח"ו' הזה, אינו מידע הלכתי, ואינו מוסיף כלום לטענתך מלבד את הרגשתך שבצידה.
רוב רובו של הקונטרס מיועד להביא 'ראיות' שבזמננו האנשים הרבה יותר נקיים מאשר בזמן חז"ל, ובזמן הראשונים.
הענין הוא, שגם אם הדבר נכון (ואיני יודע אם הוא נכון), אין בכך שום טענה הלכתית.
זה מזכיר את המעשה עם הכפרי וחג השבועות.

בוודאי, העניין הוא שלדעת הכותב יש לכך השלכה הלכתית ברורה, ולדעתך לא. 
ולהיזכר במעשה זה תמיד דבר טוב כדרבי ר' שלום הידועים, ואשמח להכיר את המעשה.
 


תורה ויראה
הודעות: 19
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 05:17
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי תורה ויראה » 29 יולי 2020, 19:59

אם הבנתי כוונת @דרומאי הכוונה למעשה בכפרי עגלון שלקח בעגלתו סוחר ליריד, והיו הימים ימי החורף ובנסיעתו בין הביצות איחר להגיע ליריד. סירב הסוחר לשלם לו על הנסיעה בטענתו שאיחר את המועד שהתנה עליו, ותבעו העגלון לד"ת. עיינו הדיינים בדינו ומצאוהו חייב בדין. עמד העגלון ושאל את הדיינים: אמרו לי, אימתי ניתנה תורה זו שיצאתי חייב בדיניה? אמרו לו, בחג השבועות. אמר, לכן יצאתי חייב. אילו ניתנה תורה בתקופת טבת שבה הגשמים מצויים, ברי לי שהייתי זכאי בדין...


אמונת אומן
הודעות: 1673
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 09:17

אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 02:09
אכן
רק צריך לראות שבאמת מתאבל או שסתם הולך שפוף ומסכן מפאת צער הרחצה....
אני רוצה לשים את האצבע על משהו מאד מחודש.
רש"י בסוכה כותב שלהתאבל היינו 'להראות צערו'! מפני כבוד המת.
ולפי''ז אם הולך שפוף מפני צער הרחצה, זהו קיום האבלות בהידור.


אברהם העברי
הודעות: 862
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אברהם העברי » 30 יולי 2020, 12:19

אמונת אומן כתב:
30 יולי 2020, 09:17
אברהם העברי כתב:
28 יולי 2020, 02:09
אכן
רק צריך לראות שבאמת מתאבל או שסתם הולך שפוף ומסכן מפאת צער הרחצה....
אני רוצה לשים את האצבע על משהו מאד מחודש.
רש"י בסוכה כותב שלהתאבל היינו 'להראות צערו'! מפני כבוד המת.
ולפי''ז אם הולך שפוף מפני צער הרחצה, זהו קיום האבלות בהידור.
להתאבל היינו להראות צערו - פירוש:
להראות צערו על המת\חורבן ביתנו
במקרה דנן הוא מראה צערו על איסור הרחצה
בזה אין ולו כלום


אמונת אומן
הודעות: 1673
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 246 פעמים
קיבל תודה: 629 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אמונת אומן » 30 יולי 2020, 13:18

אברהם העברי כתב:
30 יולי 2020, 12:19
להראות צערו על המת\חורבן ביתנו
במקרה דנן הוא מראה צערו על איסור הרחצה
בזה אין ולו כלום
אינני יודע מהיכן שאבת את הפלפול הזה.
חז"ל תקנו איסורים ומנהגים שמטרתם להראות צער על החורבן, בין באבלות קרוביו ובין כאן, המטרה היא שאדם ינהג מנהגי אבלות ויזכור ע"י זה את המת ואת החורבן. חז"ל לא דרשו מאתנו שהאבל לא יהיה מסוגל להתרחץ מחמת האבל, שהרי את זה לא צריך לאסור כי זה יקרה מעצמו.
חז"ל דרשו לנהוג באופן שמזכיר לנו להתאבל.

הגמרא בסוכה אומרת שאצל אבל אין עוסק במצוה פטור מן המצוה כי הוא טריד בטירדא דרשות!
משמע שהצער עצמו כלל אינו מצוה.


אברהם העברי
הודעות: 862
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי אברהם העברי » 30 יולי 2020, 18:47

צר לי אך איני יכול להמשיך בויכוח הזה
אנו חוזרים יותר מדי על טענותינו - אסכמם ואם בכ"א יש משהו להוסיף אשמח
לך ברור שיש עניין בעצם הוראת הצער (אדגיש - ואפי' אם אין בזה צער באמת על החורבן, ואם הוא צער אמיתי ואפי' על עניין חיצוני מה טוב) שכן זאת מהות האבלות שע"י הוראת הצער יזכר במת\חורבן
לי פשוט שאין עניין בצער אם הוא נובע מהרחיצה (יש עניין להיראות מנוול שזה מראה צערו) כיון שא"כ אין משמעות כלל לאיסור רחיצה בדוו' (באותה מידה היה לחז"ל לגזור ל"ט מלקות כל יום וכולנו היינו הולכים שפופים ונכאי רוח....)אלא העניין הוא להתאבל, האבל גורם איסור רחיצה וע"י שמראה צערו מהאבל (שנוסף עליו עניין מעשי שהוא ההימנעות מרחיצה זה עצמו חלק מהאבילות עצמה שמראה בזה צערו)


בן ראם
הודעות: 426
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 183 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי בן ראם » 30 יולי 2020, 22:55

דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 14:15
והמצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה חידוש שלך, ובעלי המנהגים שתקנו מנהג שלא לרחוץ ידעו מזה, וכמו שביטלו רחיצה לכבוד שבת ה"נ ביטלו רחיצה לכבוד קונו, ואין אנו חכמים או מדקדקין יותר מהן.
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 16:59
מצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה שלי אלא של הלל
וכמובן שדברי הם, לאחר שנקטנו שההיתר ברור, שוב לא רק שאין בזה איסור, אלא אדרבא מצווה להתרחץ!
אפרש כוונת הרב דרומאי- הכנסת המצווה להתרחץ, היא סימן הכי מובהק שיסוד ההיתר מפוקפק אצל המצטטים אותו. שהרי בינינו- הדנים פה לא אומרים לשם ייחוד לפני המקלחת כל יום, אלא בד"כ נזכרים במצווה זו במקום שיש איסור, וכדי להרגיע את מצפונם. ועל כך יוצא הקצף. אם מותר- תהנו. ואם אסור- אל תרמסו את האיסור ותרתמו את הלל הזקן לרמיסה זו. אני לא בטוח שהיה רוצה ששפתיו ידובבו בעניין זה של זילזול במנהגי אבילות החורבן. וכמובן סליחה ממי שבאמת כוונתו לש"ש בכל עת, לא אליו דיברתי.


שמחה מנתניה
הודעות: 92
הצטרף: 21 נובמבר 2019, 20:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי שמחה מנתניה » 31 יולי 2020, 10:34

בן ראם כתב:
30 יולי 2020, 22:55
דרומאי כתב:
29 יולי 2020, 14:15
והמצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה חידוש שלך, ובעלי המנהגים שתקנו מנהג שלא לרחוץ ידעו מזה, וכמו שביטלו רחיצה לכבוד שבת ה"נ ביטלו רחיצה לכבוד קונו, ואין אנו חכמים או מדקדקין יותר מהן.
שמחה מנתניה כתב:
29 יולי 2020, 16:59
מצוה לרחוץ לכבוד קונו אינה שלי אלא של הלל
וכמובן שדברי הם, לאחר שנקטנו שההיתר ברור, שוב לא רק שאין בזה איסור, אלא אדרבא מצווה להתרחץ!
אפרש כוונת הרב דרומאי- הכנסת המצווה להתרחץ, היא סימן הכי מובהק שיסוד ההיתר מפוקפק אצל המצטטים אותו. שהרי בינינו- הדנים פה לא אומרים לשם ייחוד לפני המקלחת כל יום, אלא בד"כ נזכרים במצווה זו במקום שיש איסור, וכדי להרגיע את מצפונם. ועל כך יוצא הקצף. אם מותר- תהנו. ואם אסור- אל תרמסו את האיסור ותרתמו את הלל הזקן לרמיסה זו. אני לא בטוח שהיה רוצה ששפתיו ידובבו בעניין זה של זילזול במנהגי אבילות החורבן. וכמובן סליחה ממי שבאמת כוונתו לש"ש בכל עת, לא אליו דיברתי.

אם כוונתך בלשם שמים הוא באמת "לשם יחוד", אזי באמת קשה להיכנס לכלל זה, ולא רק ברחיצה אלא גם במצוות יותר מפורשות
אולם לשם שמים במשמעות של מודעות לכך שיש בזה ענין ומצווה גדולה נדמה שאין בזה קושי כ"כ
ואמנם אולי הי' מקום לטעות בכוונתי אולם סהדי במרומים שמה שציינתי לדברי הלל
הוא לא משום שההיתר חלילה מפוקפק
אלא כדי להוציא הו"א שיש איזשהו צד להחמיר, [כי אחרי הכל תמיד אפשר לומר נחוש לצד פלוני אלמוני - מה שכמובן אינו נכון, ואף אינו בריא], לכך ציינתי שהרוחץ בימים אלו לא זו בלבד שאינו עובר עבירה, אלא אדרבא מצווה עושה
 


שמחה מנתניה
הודעות: 92
הצטרף: 21 נובמבר 2019, 20:40
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי שמחה מנתניה » 31 יולי 2020, 10:47

בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:51
ברצוני להציע בפני הציבור את תחושתי:
בעולם מקביל, או באבלות על ז' קרובים, הדיון על רחיצה היה מתנהל אחרת,
כדרכה של תורה, עם ראיות, וסברות, ודימוי מילתא למילתא, והכרעות כדרכה של תורה,
מה גם שהלכה כדברי המקל באבל.
אבל בדיון על אבלות משנכנס אב ושבוע שחל בו, מתערבים הרבה מאד אמוציות
ודברים שאין אנו מורגלים בהם בדיון הלכתי נקי.

וכמדומה, ששורש העניין הוא, שאנו מתאמצים להחזיק בציפורניים את אבלות החורבן,
ונצמדים לכל בדל מעשה אבלות שנותר לנו, כי אבלות בלב פנימה כמעט ואין, (לבי יודע מרת נפשו)
ולכן כאן הרגישות הרבה יותר גבוהה, לכל שינוי בהלכות האבלות. מה גם שכמעט ולא נותר דבר אחר
שהאבלות תהיה ניכרת בו, כי איסור אכילת בשר ויין היום אינו משמעותי כמעט, ע"ע פרסומות חברות הדגים בער"ח אב,
ולכן נותר לנו לפליטה איסור רחיצה ואנו משמרים אותו בכל כוחנו, כעין שלא תשתכח תורת אבלות.

הביעו את דעתכם רבותי.
זו הבחנה יפה
ובאמת נראה שענין זה גורם להסתבכויות והחמרות
[ואגב, אני חושב שבכלל ככל שהדבר פחות מוגדר הלכתית, ויותר שייך לתחום המנהגי, כך רבו בו הספיקות וההחמרות, ושלא בצדק]

אולם נראה שלא זו הדרך ולא זו העיר
שאין להחמיר שלא כדין
ובפרט בסוגי' דידן שהמחמיר זה יוצא מיקל במצוות הלל, [שנדמה שלרבים קשה לראות זאת באמת כמצווה, אולם אלו דבריו הקדושים של הלל]
ובכלל אסור להחמיר ולא להקל שלא מן הדין, וכבר התוודה רנ"ג את אשר אסרת התרתי, ואת אשר התרת אסרתי

אכן בוודאי יש להרבות בענייני אבילות ובעיקר בתחושת הלב, מתוך התבוננות בדברי חז"ל, ובסיפורים על השואה כו', ובהתבוננות בליבנו על אשר חסר לנו וכו' וכו'
כמו כן כל אדם ואדם לפי הרגשתו את האבילות יכול לראות מה מתאים לו להוסיף, ובהדגשה על תוספת, דהיינו שלא יקח זאת כדין, ואם זה אכן מתאים לו יוסיף ויחמיר
לדוגמא, אני מכיר כאלו שלא אוכלים גלידה וכדו' בימים אלו, ומנהג יפה הוא, וכמובן שתלוי בכל אחד, ובכל מיני מצבים משתנים

 


ב. זעירא
הודעות: 465
הצטרף: 21 ינואר 2019, 22:36
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי ב. זעירא » 31 יולי 2020, 12:46

שמחה מנתניה כתב:
31 יולי 2020, 10:47
בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:51
ברצוני להציע בפני הציבור את תחושתי:
בעולם מקביל, או באבלות על ז' קרובים, הדיון על רחיצה היה מתנהל אחרת,
כדרכה של תורה, עם ראיות, וסברות, ודימוי מילתא למילתא, והכרעות כדרכה של תורה,
מה גם שהלכה כדברי המקל באבל.
אבל בדיון על אבלות משנכנס אב ושבוע שחל בו, מתערבים הרבה מאד אמוציות
ודברים שאין אנו מורגלים בהם בדיון הלכתי נקי.

וכמדומה, ששורש העניין הוא, שאנו מתאמצים להחזיק בציפורניים את אבלות החורבן,
ונצמדים לכל בדל מעשה אבלות שנותר לנו, כי אבלות בלב פנימה כמעט ואין, (לבי יודע מרת נפשו)
ולכן כאן הרגישות הרבה יותר גבוהה, לכל שינוי בהלכות האבלות. מה גם שכמעט ולא נותר דבר אחר
שהאבלות תהיה ניכרת בו, כי איסור אכילת בשר ויין היום אינו משמעותי כמעט, ע"ע פרסומות חברות הדגים בער"ח אב,
ולכן נותר לנו לפליטה איסור רחיצה ואנו משמרים אותו בכל כוחנו, כעין שלא תשתכח תורת אבלות.

הביעו את דעתכם רבותי.
זו הבחנה יפה
ובאמת נראה שענין זה גורם להסתבכויות והחמרות
[ואגב, אני חושב שבכלל ככל שהדבר פחות מוגדר הלכתית, ויותר שייך לתחום המנהגי, כך רבו בו הספיקות וההחמרות, ושלא בצדק]

אולם נראה שלא זו הדרך ולא זו העיר
שאין להחמיר שלא כדין
ובפרט בסוגי' דידן שהמחמיר זה יוצא מיקל במצוות הלל, [שנדמה שלרבים קשה לראות זאת באמת כמצווה, אולם אלו דבריו הקדושים של הלל]
ובכלל אסור להחמיר ולא להקל שלא מן הדין, וכבר התוודה רנ"ג את אשר אסרת התרתי, ואת אשר התרת אסרתי

אכן בוודאי יש להרבות בענייני אבילות ובעיקר בתחושת הלב, מתוך התבוננות בדברי חז"ל, ובסיפורים על השואה כו', ובהתבוננות בליבנו על אשר חסר לנו וכו' וכו'
כמו כן כל אדם ואדם לפי הרגשתו את האבילות יכול לראות מה מתאים לו להוסיף, ובהדגשה על תוספת, דהיינו שלא יקח זאת כדין, ואם זה אכן מתאים לו יוסיף ויחמיר
לדוגמא, אני מכיר כאלו שלא אוכלים גלידה וכדו' בימים אלו, ומנהג יפה הוא, וכמובן שתלוי בכל אחד, ובכל מיני מצבים משתנים
ואני מכיר כאלו שאינם אוכלים גלידה בכל ימות השנה...
ועל פי רוב הם אלו שאינם מתרחצים כלל בתשעת הימים (מלבד בע"ש למר כדאית ליה)...
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצה בתשעת הימים

שליחה על ידי דרומאי » 31 יולי 2020, 15:45

ב. זעירא כתב:
31 יולי 2020, 12:46
שמחה מנתניה כתב:
31 יולי 2020, 10:47
בחור צעיר כתב:
28 יולי 2020, 01:51
ברצוני להציע בפני הציבור את תחושתי:
בעולם מקביל, או באבלות על ז' קרובים, הדיון על רחיצה היה מתנהל אחרת,
כדרכה של תורה, עם ראיות, וסברות, ודימוי מילתא למילתא, והכרעות כדרכה של תורה,
מה גם שהלכה כדברי המקל באבל.
אבל בדיון על אבלות משנכנס אב ושבוע שחל בו, מתערבים הרבה מאד אמוציות
ודברים שאין אנו מורגלים בהם בדיון הלכתי נקי.

וכמדומה, ששורש העניין הוא, שאנו מתאמצים להחזיק בציפורניים את אבלות החורבן,
ונצמדים לכל בדל מעשה אבלות שנותר לנו, כי אבלות בלב פנימה כמעט ואין, (לבי יודע מרת נפשו)
ולכן כאן הרגישות הרבה יותר גבוהה, לכל שינוי בהלכות האבלות. מה גם שכמעט ולא נותר דבר אחר
שהאבלות תהיה ניכרת בו, כי איסור אכילת בשר ויין היום אינו משמעותי כמעט, ע"ע פרסומות חברות הדגים בער"ח אב,
ולכן נותר לנו לפליטה איסור רחיצה ואנו משמרים אותו בכל כוחנו, כעין שלא תשתכח תורת אבלות.

הביעו את דעתכם רבותי.
זו הבחנה יפה
ובאמת נראה שענין זה גורם להסתבכויות והחמרות
[ואגב, אני חושב שבכלל ככל שהדבר פחות מוגדר הלכתית, ויותר שייך לתחום המנהגי, כך רבו בו הספיקות וההחמרות, ושלא בצדק]

אולם נראה שלא זו הדרך ולא זו העיר
שאין להחמיר שלא כדין
ובפרט בסוגי' דידן שהמחמיר זה יוצא מיקל במצוות הלל, [שנדמה שלרבים קשה לראות זאת באמת כמצווה, אולם אלו דבריו הקדושים של הלל]
ובכלל אסור להחמיר ולא להקל שלא מן הדין, וכבר התוודה רנ"ג את אשר אסרת התרתי, ואת אשר התרת אסרתי

אכן בוודאי יש להרבות בענייני אבילות ובעיקר בתחושת הלב, מתוך התבוננות בדברי חז"ל, ובסיפורים על השואה כו', ובהתבוננות בליבנו על אשר חסר לנו וכו' וכו'
כמו כן כל אדם ואדם לפי הרגשתו את האבילות יכול לראות מה מתאים לו להוסיף, ובהדגשה על תוספת, דהיינו שלא יקח זאת כדין, ואם זה אכן מתאים לו יוסיף ויחמיר
לדוגמא, אני מכיר כאלו שלא אוכלים גלידה וכדו' בימים אלו, ומנהג יפה הוא, וכמובן שתלוי בכל אחד, ובכל מיני מצבים משתנים
ואני מכיר כאלו שאינם אוכלים גלידה בכל ימות השנה...
ועל פי רוב הם אלו שאינם מתרחצים כלל בתשעת הימים (מלבד בע"ש למר כדאית ליה)...

אכן במציאות כך רואים, ככל שהאדם פחות שקוע בתאוות העולם הזה- הוא פחות מחפש קולות בכל ענין. גם בט' הימים, וגם בבשר בחלב, וגם בשבת, וגם בנדה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח