'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

נושאים שונים

פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 625
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 01 אוגוסט 2020, 21:14

שמעתי בשם ר' שריה דבליצקי זצ"ל שהאומר בק"ש ואהבת במלעיל (ולכאו' ה"ה בשאר המילים בק"ש, כגון 'ושננתם' וכה"ג) לא יצא י"ח.
האם משהו יודע מקור מוסמך אם אמר כן? והאם יש מגדולי הפוסקים שחולקים עליו בזה?


מה אדבר
הודעות: 102
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי מה אדבר » 01 אוגוסט 2020, 21:19

מסברא היה נראה שכיון שמוכח מתוכו שהתכוון לשון עתיד, ודאי יצא יד"ח, ודבריו מחודשים טובא.


המכיר את מקומו
הודעות: 63
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 01 אוגוסט 2020, 21:35

מה אדבר כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:19
מסברא היה נראה שכיון שמוכח מתוכו שהתכוון לשון עתיד, ודאי יצא יד"ח, ודבריו מחודשים טובא.

"ואהבת" אינו לשון עבר ואינו לשון עתיד אלא לשון ציווי, ואמירתו במלעיל ענינה סיפור דברים שאהבת אותו (בעבר)

אולם זאת יש לדון, שכל שינוי שאינו בתיבה עצמה אלא בדקדוקה (כגון בנידון דנן, מלעיל ומלרע), אינו מהווה שינוי הפוסל,
אלא הוא נידון רק כחוסר דקדוק ותו לא, הגם שיש בו שינוי משמעות, ויש להאריך בזה
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי דרומאי » 01 אוגוסט 2020, 21:55

המכיר את מקומו כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:35
מה אדבר כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:19
מסברא היה נראה שכיון שמוכח מתוכו שהתכוון לשון עתיד, ודאי יצא יד"ח, ודבריו מחודשים טובא.

"ואהבת" אינו לשון עבר ואינו לשון עתיד אלא לשון ציווי, ואמירתו במלעיל ענינה סיפור דברים שאהבת אותו (בעבר)

אולם זאת יש לדון, שכל שינוי שאינו בתיבה עצמה אלא בדקדוקה (כגון בנידון דנן, מלעיל ומלרע), אינו מהווה שינוי הפוסל,
אלא הוא נידון רק כחוסר דקדוק ותו לא, הגם שיש בו שינוי משמעות, ויש להאריך בזה

לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
ובענין שינוי בדקדוק האותיות במקום שמשתנה המשמעות יש בו מחלוקת הפוסקים, כמדומה הלבוש והא"ר.
 


המכיר את מקומו
הודעות: 63
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 01 אוגוסט 2020, 22:03

דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:55
המכיר את מקומו כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:35
מה אדבר כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:19
מסברא היה נראה שכיון שמוכח מתוכו שהתכוון לשון עתיד, ודאי יצא יד"ח, ודבריו מחודשים טובא.

"ואהבת" אינו לשון עבר ואינו לשון עתיד אלא לשון ציווי, ואמירתו במלעיל ענינה סיפור דברים שאהבת אותו (בעבר)

אולם זאת יש לדון, שכל שינוי שאינו בתיבה עצמה אלא בדקדוקה (כגון בנידון דנן, מלעיל ומלרע), אינו מהווה שינוי הפוסל,
אלא הוא נידון רק כחוסר דקדוק ותו לא, הגם שיש בו שינוי משמעות, ויש להאריך בזה
לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
ובענין שינוי בדקדוק האותיות במקום שמשתנה המשמעות יש בו מחלוקת הפוסקים, כמדומה הלבוש והא"ר.

אודה ואתוודה שאינני בקיא כלל בתחום הדקדוק אבל לא הבנתי מדוע לא ניתן לפרשו כמספר לפלוני שהוא אהב את השי"ת בעבר?
 


המכיר את מקומו
הודעות: 63
הצטרף: 19 אפריל 2020, 11:35
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי המכיר את מקומו » 01 אוגוסט 2020, 22:08

המכיר את מקומו כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:03
דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:55
המכיר את מקומו כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:35


"ואהבת" אינו לשון עבר ואינו לשון עתיד אלא לשון ציווי, ואמירתו במלעיל ענינה סיפור דברים שאהבת אותו (בעבר)

אולם זאת יש לדון, שכל שינוי שאינו בתיבה עצמה אלא בדקדוקה (כגון בנידון דנן, מלעיל ומלרע), אינו מהווה שינוי הפוסל,
אלא הוא נידון רק כחוסר דקדוק ותו לא, הגם שיש בו שינוי משמעות, ויש להאריך בזה
לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
ובענין שינוי בדקדוק האותיות במקום שמשתנה המשמעות יש בו מחלוקת הפוסקים, כמדומה הלבוש והא"ר.
אודה ואתוודה שאינני בקיא כלל בתחום הדקדוק אבל לא הבנתי מדוע לא ניתן לפרשו כמספר לפלוני שהוא אהב את השי"ת בעבר?

במחשבה שניה אולי באמת היה מן הראוי לומר "ותאהב"
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 625
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 01 אוגוסט 2020, 22:31

דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:55
לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
זה כן יתכן בלשון אחרת, כמו: "ואהבת אותו, או לא?"


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי דרומאי » 01 אוגוסט 2020, 22:34

לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:31
דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:55
לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
זה כן יתכן בלשון אחרת, כמו: "ואהבת אותו, או לא?"
הו"לל ותאהבהו.
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 625
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 01 אוגוסט 2020, 22:37

דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:34
לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:31
דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:55
לכאורה אף אם אומר ואהבת מלעיל כיון שע"י ו' ההיפוך שבראשה אין דרך לפרשו בלשון עבר אלא בלשון ציווי, ולכן לכאורה אין כאן שינוי משמעות.
זה כן יתכן בלשון אחרת, כמו: "ואהבת אותו, או לא?"
הו"לל ותאהבהו.
זה שהיה לו לומר בל"א, אינו אומר שלשון זה איננה נכונה, ועדיין, במלעיל משמעות המילה שונה.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי דרומאי » 01 אוגוסט 2020, 22:45

לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:37
דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:34
לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:31

זה כן יתכן בלשון אחרת, כמו: "ואהבת אותו, או לא?"
הו"לל ותאהבהו.
זה שהיה לו לומר בל"א, אינו אומר שלשון זה איננה נכונה, ועדיין, במלעיל משמעות המילה שונה.
המילה ואהבת מלעיל אינה קיימת. אם אחד אומר במקום תשמרו מלרע תשמרו מלעיל גם כן הוא אמר תיבה שאינה קיימת, ובכל אופן יצא ידי חובתו.
 


גבריאל פולארד
הודעות: 635
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1050 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 01 אוגוסט 2020, 22:45

כמ"ש הרב @דרומאי ו' ההיפוך בכאן משנה את המשמעות. והרי מצינו ו' ההיפוך גם במלעיל במקרים שיש כללים אחרים כמו נסוג אחור (כמו בפסוק ואכלתם שם לפני ד' אלקיכם בפרשת ראה) או כגון כשיש טעם מפסיק (כמו ושבעת).
הרי שלעיקר משמעות העתיד/ציווי סגי בו' ההיפוך.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 625
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 01 אוגוסט 2020, 22:52

דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:45
לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:37
דרומאי כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:34

הו"לל ותאהבהו.
זה שהיה לו לומר בל"א, אינו אומר שלשון זה איננה נכונה, ועדיין, במלעיל משמעות המילה שונה.
המילה ואהבת מלעיל אינה קיימת. אם אחד אומר במקום תשמרו מלרע תשמרו מלעיל גם כן הוא אמר תיבה שאינה קיימת, ובכל אופן יצא ידי חובתו.

אינני בקיא מספיק בעניני דקדוק וכו', למה אינה קיימת?


משה נפתלי
הודעות: 777
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 240 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי משה נפתלי » 01 אוגוסט 2020, 22:55

המכיר את מקומו כתב:
01 אוגוסט 2020, 21:35
ויש להאריך בזה. 
במקום אחר אכן הארכתי בזה כדלהלן:

א. המלים בנויות משני מרכיבים: הגיים ותנועות. שנים אלה יוצרים את המלים, והם הם המקנים להן את משמעותן. הנגינה, לעומת זאת, היא בת לויה בלבד של המלים, ואיננה מעצם מהותן.
טול למשל את המלה 'אנכי', פעמים היא מוטעמת מלעיל ופעמים – מלרע. כלום אחיות תאומות הן? ברי שלא! המלה היא אותה מלה, אלא אפני הבעתה הם שנים.
 
ב. יש מלים שהן דו־משמעותיות, כגון המלה 'בא', שהיא משמשת גם לעבר ('והמן בא'), וגם להוה ('הנה זה בא').
כמו 'בא' כן 'באה' היא מלה דו־משמעותית, משמשת גם לעבר ('ורחל באה'), וגם להוה ('בערב היא באה').
כשם שהמלה 'בא' היא אותה מלה בין כשפתרונה 'הגיע' ובין כשפתרונה 'מגיע', כמו כן 'באה' היא אותה מלה בין כשפתרונה 'הגיעה' ובין כשפתרונה 'מגיעה', על אף שהנגינה בזה שונה מהנגינה בזה.
 
ג. והנה, הקורא 'בראשית' בהטעמת הריש – פגם ביפי ההבעה של המלה ותו לא; כמוהו הקורא 'ורחל באה' בהטעמת האלף או 'היא באה' בהטעמת הבית – לא הביע באופן נאות את המלה, אך בהחלט לא אמר מלה בעלת משמעות אחרת, שכן הנגינה איננה חלק מהותי של המלה, ואין היא משפיעה על משמעותה.
ולהעיר: מלבד ב'ערוך השלחן' בהלכות מגילה לא אשתמיט פוסק דליתני דשינוי בהטעמה מעכב.


גבריאל פולארד
הודעות: 635
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1050 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 01 אוגוסט 2020, 23:04

לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:52
אינני בקיא מספיק בעניני דקדוק וכו', למה אינה קיימת?
להעמיד דברים על דיוקם, נראה לי יותר נכון לומר שהיא אינה קיימת בתחילת משפט.
כלומר שייך לומר ''היה לך חבר ואהבת אותו'' ואז הוא במשמעות עבר והו' היא ו' החיבור.
אבל לא שייך להתחיל משפט עם ואהבת בלי שנזכר עבר קודם, אלא אם כן זה ו' ההיפוך ואז זה אמור להיות ואהבת מלרע (או שגם זה יהיה במלעיל וישאר במשמעות עבר כמו ביוצאים מן הכלל שהזכרתי לעיל כמו נסו"א וטעם מפסיק).


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי דרומאי » 01 אוגוסט 2020, 23:20

גבריאל פולארד כתב:
01 אוגוסט 2020, 23:04
לישועתך קויתי השם כתב:
01 אוגוסט 2020, 22:52
אינני בקיא מספיק בעניני דקדוק וכו', למה אינה קיימת?
להעמיד דברים על דיוקם, נראה לי יותר נכון לומר שהיא אינה קיימת בתחילת משפט.
כלומר שייך לומר ''היה לך חבר ואהבת אותו'' ואז הוא במשמעות עבר והו' היא ו' החיבור.
אבל לא שייך להתחיל משפט עם ואהבת בלי שנזכר עבר קודם, אלא אם כן זה ו' ההיפוך ואז זה אמור להיות ואהבת מלרע (או שגם זה יהיה במלעיל וישאר במשמעות עבר כמו ביוצאים מן הכלל שהזכרתי לעיל כמו נסו"א וטעם מפסיק).
לי נראה שאינה קיימת כלל, והדוגמא שהבאת ''היה לך חבר ואהבת אותו'' קיימת רק בלשון משנה ולא בלשון מקרא, וכידוע שלשונות חלוקין הן. בלשון מקרא 'ויהי לך חבר ותאהבהו'.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 625
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'ואהבת' במלעיל - האם יוצא ידי חובה?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 01 אוגוסט 2020, 23:56

עכשיו מצאתי בהליכות שלמה (פרק יב סעיף כד) שכתב וז"ל: "בתיבות כמו "ואהבת", אע"פ שהמשמעות משתנית אם אומר מלעיל או מלרע - מלשון עתיד ללשון עבר - מ"מ אין צריך לתקן את הקורא אם טעה בכך", ע"ש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מי שבטעות שתה ד' כוסות בירה, האם יצא ידי חובה ?!
    על ידי במבי » 08 אפריל 2020, 16:32 » ב הלכה ומנהג
    17 תגובות
    206 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי למה זה תשאל לשמי
    12 יוני 2020, 01:05
  • אין מקרא יוצא מידי פשוטו - כשהרשב"ם התווכח עם רש"י
    על ידי אוריאל » 22 דצמבר 2019, 00:11 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    1 תגובות
    113 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יחי
    24 דצמבר 2019, 19:06
  • לוט ואהבת הממון
    על ידי במבי » 03 נובמבר 2019, 09:35 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    0 תגובות
    42 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    03 נובמבר 2019, 09:35
  • בגדר יעקב ועשו - ואהבת יצחק לעשו - וגניבת הברכות
    על ידי יפה מראה » 26 נובמבר 2019, 13:41 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    0 תגובות
    57 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    26 נובמבר 2019, 13:41
  • אהבה רבה ואהבת עולם
    על ידי שלו' » 12 מאי 2020, 22:53 » ב בית המדרש
    12 תגובות
    143 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
    13 מאי 2020, 17:27

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים