ענייני לבישת כובע בשבת

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
א] בשו"ע (ש"א, מ') כתב "כובע שהוא מתפשט להלן מראשו טפח אסור להניחו בראשו אפילו בבית משום אהל".
ובמשנ"ב (ס"ק קנ"ב) כתב כמה סברות להקל בזה. א. אם הוא רך ונכפף.
ב. אינו מתכוון לאהל אלא לכסות ראשו.
ג. אם עשוי בשיפוע יש להקל משום שאז אינו נחשב אהל (ונפ"מ בכובע 'קניטש').
ד. דסמכינן אשיטות דפליגי אשו"ע.
אכן בארחות רבינו (ח"א עמ' קל"ה) כתב שהחזו"א הקפיד ששולי הכובע יהיו פחותים מטפח, וכן הקפיד מרן רה"י הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל (דובב שפתיים 31).
ב] הרמ"א (ש"א, ל"ו) כתב "ומותר ללבוש שני כובעים זה על זה". ונפקא מינה בזמנינו שלובשים כיפה תחת הכובע, ויעויין בשו"ת באר שרים (ליקוטים, סימן ט') שדן בכ"ז בארוכה.
והעיד אחד מנכדי מרן ראש הישיבה זללה"ה, שכך היה מנהגו שהקפיד אפילו בביתו לא ללבוש כיפה תחת הכובע.
 

ששמואל

משתמש ותיק
יישר כח
אני חושב שרוב אלו המקפידים על חומרות החזו"א אין להם שוליים של טפח בכובע (פוק חזי...)
 

הדרך סלולה

משתמש ותיק
המודה ללכת עם כובעים קצרי שוליים וכן מנהג חב"ד דהיום
זה דווקא טוב מקוה שייכנס לכולם יותר יפה פחות מכביד בלי בעיות הלכתיות והאמת שככה הלכו פעם
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
הדרך סלולה אמר:
המודה ללכת עם כובעים קצרי שוליים וכן מנהג חב"ד דהיום
זה דווקא טוב מקוה שייכנס לכולם יותר יפה פחות מכביד בלי בעיות הלכתיות והאמת שככה הלכו פעם
בשביל מה ה'דווקא'??
 
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
ששולי הכובע יהיו פחותים מטפח, וכן הקפיד מרן רה"י הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל (דובב שפתיים 31)
שלומי טויסיג אמר:
והעיד אחד מנכדי מרן ראש הישיבה זללה"ה, שכך היה מנהגו שהקפיד אפילו בביתו לא ללבוש כיפה תחת הכובע.
אם שולי כובעו של מרן רה"י היו פחותים מטפח, למה הוא נצרך ללכת בלי כיפה מתחתיו?
או שזה מחלוקת בין הנכד ה'דובב שפתים' לנכד אחר?
או ש'מרן ראש הישיבה' השני שלא פורש שמו הוא מרן רה"י הגרא"מ שך זצ"ל?
אם כן, אז יש לפרט זאת. כי הן אמנם שבחייו  ומעט אחרי פטירתו הוא היה מוזכר בסתמא כ'מרן רה"י', אבל כיום הקורא לא יבין למי הכוונה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
שלומי טויסיג אמר:
ששולי הכובע יהיו פחותים מטפח, וכן הקפיד מרן רה"י הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל (דובב שפתיים 31)
שלומי טויסיג אמר:
והעיד אחד מנכדי מרן ראש הישיבה זללה"ה, שכך היה מנהגו שהקפיד אפילו בביתו לא ללבוש כיפה תחת הכובע.
אם שולי כובעו של מרן רה"י היו פחותים מטפח, למה הוא נצרך ללכת בלי כיפה מתחתיו?
או שזה מחלוקת בין הנכד ה'דובב שפתים' לנכד אחר?
או ש'מרן ראש הישיבה' השני שלא פורש שמו הוא מרן רה"י הגרא"מ שך זצ"ל?
אם כן, אז יש לפרט זאת. כי הן אמנם שבחייו  ומעט אחרי פטירתו הוא היה מוזכר בסתמא כ'מרן רה"י', אבל כיום הקורא לא יבין למי הכוונה.
במח"כ ערבבת בין שני הנושאים, עניין אהל וענין טלטול.
 
 
חלק עליון תַחתִית