שלומי טויסיג
משתמש ותיק
א] בשו"ע (ש"א, מ') כתב "כובע שהוא מתפשט להלן מראשו טפח אסור להניחו בראשו אפילו בבית משום אהל".
ובמשנ"ב (ס"ק קנ"ב) כתב כמה סברות להקל בזה. א. אם הוא רך ונכפף.
ב. אינו מתכוון לאהל אלא לכסות ראשו.
ג. אם עשוי בשיפוע יש להקל משום שאז אינו נחשב אהל (ונפ"מ בכובע 'קניטש').
ד. דסמכינן אשיטות דפליגי אשו"ע.
אכן בארחות רבינו (ח"א עמ' קל"ה) כתב שהחזו"א הקפיד ששולי הכובע יהיו פחותים מטפח, וכן הקפיד מרן רה"י הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל (דובב שפתיים 31).
ב] הרמ"א (ש"א, ל"ו) כתב "ומותר ללבוש שני כובעים זה על זה". ונפקא מינה בזמנינו שלובשים כיפה תחת הכובע, ויעויין בשו"ת באר שרים (ליקוטים, סימן ט') שדן בכ"ז בארוכה.
והעיד אחד מנכדי מרן ראש הישיבה זללה"ה, שכך היה מנהגו שהקפיד אפילו בביתו לא ללבוש כיפה תחת הכובע.
ובמשנ"ב (ס"ק קנ"ב) כתב כמה סברות להקל בזה. א. אם הוא רך ונכפף.
ב. אינו מתכוון לאהל אלא לכסות ראשו.
ג. אם עשוי בשיפוע יש להקל משום שאז אינו נחשב אהל (ונפ"מ בכובע 'קניטש').
ד. דסמכינן אשיטות דפליגי אשו"ע.
אכן בארחות רבינו (ח"א עמ' קל"ה) כתב שהחזו"א הקפיד ששולי הכובע יהיו פחותים מטפח, וכן הקפיד מרן רה"י הגרמ"י לפקוביץ זצ"ל (דובב שפתיים 31).
ב] הרמ"א (ש"א, ל"ו) כתב "ומותר ללבוש שני כובעים זה על זה". ונפקא מינה בזמנינו שלובשים כיפה תחת הכובע, ויעויין בשו"ת באר שרים (ליקוטים, סימן ט') שדן בכ"ז בארוכה.
והעיד אחד מנכדי מרן ראש הישיבה זללה"ה, שכך היה מנהגו שהקפיד אפילו בביתו לא ללבוש כיפה תחת הכובע.