זה גם תלוי ב @מנהל א' ו @מנהל ב' ו @מנהל ג' ו @מנהל ראשי האם הם מוכנים להתחייב שלא יראו לאחרים [לחברים שלהם לדוגמה..)לעולם!אברהם העיברי אמר:איני יודע אם לאשר או להכחיש.
אך זה מעלה נקודה למחשבה.
זה שהאדם, כעת אינו יודע מיהו בעל הניק, אינו אומר בהכרח, שלא ידע בעתיד. שהרי אדם שנמצא מאחורי ניק. לא אכפת לו להזדהות או לתת פרטים מזהים על עצמו. באופן כזה או אחר.
וא"כ, זה לא שהניק הוא חוסר ידיעה ברורה.
גם למנהלים אין פרטי הניקים אלא כתובת איפי וכתובת מייל. וגם זה בכלל השאלה האם מותר לומר לשה"ר על בעל כתובת מייל מסוימת או מספר טלפון מסוים. (דוגמא נפוצה היא באפליקציות של שיתוף מספרי טלפון לכתוב על מספר מסוים 'מטריד' או 'רשע' וכדו')שלום עולם אמר:זה גם תלוי ב @מנהל א' ו @מנהל ב' ו @מנהל ג' ו @מנהל ראשי האם הם מוכנים להתחייב שלא יראו לאחרים [לחברים שלהם לדוגמה..)לעולם!אברהם העיברי אמר:איני יודע אם לאשר או להכחיש.
אך זה מעלה נקודה למחשבה.
זה שהאדם, כעת אינו יודע מיהו בעל הניק, אינו אומר בהכרח, שלא ידע בעתיד. שהרי אדם שנמצא מאחורי ניק. לא אכפת לו להזדהות או לתת פרטים מזהים על עצמו. באופן כזה או אחר.
וא"כ, זה לא שהניק הוא חוסר ידיעה ברורה.
או שזה לשוה"ר בעצם למנהלים שהם יש להם פרטי הניקים
טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.אלימלך אמר:מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
לכאו' גם בגנאי בעלמא הרי כבר כתב הח"ח בכלל ה' וז"ל רק קח דברי הרמב"ם עטרה לראשך וזכור אותו תמיד דכל דבר שאם יתפרסם יוכל לגרום לחבירו היזק בגופו או בממונו [highlight=yellow]או להצר לו[/highlight] או להפחידו הרי זה לשון הרע עכ"ל.גבריאל פולארד אמר:טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.אלימלך אמר:מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבולסבא אמר:לכאו' גם בגנאי בעלמא הרי כבר כתב הח"ח בכלל ה' וז"ל רק קח דברי הרמב"ם עטרה לראשך וזכור אותו תמיד דכל דבר שאם יתפרסם יוכל לגרום לחבירו היזק בגופו או בממונו [highlight=yellow]או להצר לו[/highlight] או להפחידו הרי זה לשון הרע עכ"ל.גבריאל פולארד אמר:טענה זו נכונה בלשה"ר שיכול לצאת ממנו נזק. אבל יש גם לשה"ר שהוא רק גנאי בעלמא ובזה יש מקום לשאלה.אלימלך אמר:מה הצד שמותר? כלום מותר לומר לה"ר על חנות אם למקבל לא יוודע מי הבעלים?
לכאו' העיקר תלוי אם הוא עלול להינזק מכך
והשתא המציאות היא שאף שלא מכירים אותו אדם, בכל זאת לא נעים וצר לאדם אם מדברים עליו אפילו על הניק שלו דברי גנאי, ולפי הרמב"ם גם זה לכאו' אסור.
אך יש להתווכח שאם לא יודעים על מי מדובר אין זה כלל בגדר לשון הרע, דלשון הרע היינו על אדם מסויים, או קבוצה מסויימת, ולא על עלום שם, ולא בא הרמב"ם אלא להגדיר אלו דברים נחשבים לשה"ר, וצ"ע.
מה הדמיון, וכי מישהו יכול להכריחני לקבל את המיילים שלו, למה הדבר דומה למי שדופק בדלת ביתי ואני עייף או טרוד, ולכן אינני פותח. אגב, מבחינה טכנית, האם שולח המייל יודע שאני סימנתי את המייל שלו כ'ספאם'?חמד ילד אמר:בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבול?
כוונתי היתה כיון שסימון המייל כספאם על ידי הרבה אנשים גורם לכך שהמסננים של גוגל מסננים אותו לכולם ובעצם אתה מזיק לו וגם 'אומר' עליו לשה"ר ששולח ספאם.סבא אמר:מה הדמיון, וכי מישהו יכול להכריחני לקבל את המיילים שלו, למה הדבר דומה למי שדופק בדלת ביתי ואני עייף או טרוד, ולכן אינני פותח. אגב, מבחינה טכנית, האם שולח המייל יודע שאני סימנתי את המייל שלו כ'ספאם'?חמד ילד אמר:בעצם גם לסמן מיילים כ'ספאם' יכול להצר לשולח, אז היכן הגבול?
אגב, סיפר לי פעם חתנו של המשגיח רבי דב יפה זצ"ל [כמדומני הרב שפיגל] שחותנו היה אצלו פעם בדירתו בירושלים ושמע מערכת כריזה המכריזה איזה עניין, והביע ממש זעזוע- הכיצד מכריחים אותי לשמוע?שאר לעמו אמר:לכאו' אפי' ממידת חסידות אין חשש לסמן מייל כספאם, אפי' אם יודע שבעקבות זאת השולח יזוהה ברשת כספאם,
זאת מהטעם שכתבו לעיל: וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות? ומי שרוצה לשלוח חומר כלשהוא, או שיודע שהשליחה שלו אמורה לגרום לטרחה לבעל המייל,
שישאל אותו בבירור אם נוח לו לקבל, ובאם לא נוח לו - שישאיר אמצעי ברור וקריא להודעה על בקשה לא לשלוח.
אך אדם שבוחר לקבל הודעות ב'ספאם' מחמת שרוצה לסנן חומרים לתיקיות אחרות, ראוי לו שיזהר מלהזיק את השולח.
וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?שאר לעמו אמר:וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.חמד ילד אמר:וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?שאר לעמו אמר:וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!סבא אמר:לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.חמד ילד אמר:וכי מי שנכנס לביתך ללא רשות מותר לך לסמן את פניו בצבע מיוחד בכיתוב 'משיג גבול'?שאר לעמו אמר:וכי יכול אדם להיכנס לביתי ללא רשות?
אכן כן, כלשון הגמ' [ב"ק כ"ח] לינקוט פזרא וליתיב!!!ר' יונה אמר:אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!סבא אמר:לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
מהיכ"ת שההיתר גם באופן שמתבזה או נגרם לו היזק מלבד סילוקו מהמקום?סבא אמר:אכן כן, כלשון הגמ' [ב"ק כ"ח] לינקוט פזרא וליתיב!!!ר' יונה אמר:אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!סבא אמר:לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
מסברא, מותר אף לקרוא לכל העולם לספר להם את הלשון הרע... ואין בזה איסור כלל.חמד ילד אמר:מהיכ"ת שההיתר גם באופן שמתבזה או נגרם לו היזק מלבד סילוקו מהמקום?
ה"פזרא" מכאיבה חוץ מעצם הסילוק.סבא אמר:אכן כן, כלשון הגמ' [ב"ק כ"ח] לינקוט פזרא וליתיב!!!ר' יונה אמר:אתה בטוח בזה שמותר?!?!?!סבא אמר:לא, אבל מותר לי למשל לצעוק עליו שיצא, על אף שהשכנים שומעים, והוא מתבזה.
למי שיש גישה לפורום הנ"ל נשמח אם יעלה לכאן את האשכול. תודה.יעקב1 אמר:לא קראתי פה את הכל אבל דנו בזה בארוכה לפני כמה שנים בפורום אחר (שמתחיל עם א' ומסתיים בה') ואמרו שאמנם לא יודעים מי זה אבל למעשה כל ניק שיורד ערכו בעיני אחרים פה הרי יתיחסו אליו או לסברותיו פחות וכ"ש אם יבזו סברותיו הרי שזה פוגע והביאו דוגמאות מאשכולות שונים וכגון שאחד כ' על מה שלעגו על סברותיו "הנעלבים ואינם עולבים וכו' "
יוסף יצחק אמר:לפלא בעיני שנשתמטה מכם הלכה, הח"ח מביא את השע"ת ש"ג שכתב שיש בעיה בלשון הרע מצד הגנאי שמגנה אדם מישראל וזה שייך אף באופן שמפרסם בלי השם ואף באופן שלא יארע שום נזק וצרה לשני, כי סוף סוף כוונתו לגנות את השני בזה
בשבת קוד שחשבתי קצת על שאלתך, אכן שאלה מאתגרת, ובאמת צריכה איזה הגדרה, הרי זה ברור שאם למשל אומר דרשן סיפור לשון הרע על ולא אומר מי הוא, אלא אומר אני בדרשותי מכנה אותו תמיד בשם געציל, אי אפשר לומר שעובר על לשון הרע, כי כבר ידוע מי הוא, דהיינו הוא האדם שמכונה אצל הדרשן געציל...רמתים צופים אמר:מהו הגדר של הכרת אדם מול ניק? מה ההבדל בין שמו שקיבל בשעה שנכנס לברית, לבין שמו שקורא לעצמו בפורום? האם ידיעת צורת פניו היא הקובעת? וכי עיוור שאינו יכול לראות אין בו איסור לשה"ר? מהו הגדר של ידיעת והכרת האדם?! או אולי לא די בהכרת פניו, אלא צריכים להכיר גם תהלוכות חייו?!
לכאורה כל שם שמסתתרת מאחוריה אדם המורכב מגוף ונשמה בכלל האי דינא היא, מי אמר שצריכים להכיר אותו, או עד כמה צריכים להכיר אותו?