כשרות החלב בא"י בימינו | חלב מומר, יוצא ונכנס מידי פעם, והמצלמות | ההבדל בין העדה החרדית/רובין/ועדת מהדרין/וועסטהיים

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמר לי להדיא שיש משגיח בזמן החליבה, אבל ליכא נפק"מ שהרי כתב דעתו כיום באופן ברור.
האמת שעד שנפתח האשכול הסמוך הייתי בדיעבד ובשעת הדחק גמור אוכל מהשגחה זו, אבל לאחר כ"כ הרבה ביקורות, הרי אף אם לא נאמין לענ"ד מ"מ למיחש מיהא בעי.
 

פעלעד

משתמש ותיק
ומה עם ההבדל על ההשגחה על הפרות שלא יהיו חשש טריפה מזריקות וכו'?
 

אלימיר

משתמש ותיק
הרב מרדכי גרוס אמר לי [לפני 6/7 שנים] שאפשר לסמוך על ההכשר של הרב וסטהיים במוצרי מולר [רק על זה שאלתי, ולא לאפוקי מוצרים אחרים]
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
שאלתי את הגאון רבי צבי שרלין רב רמות אשכול ירושלים, והוא אמר לי שמכיר אישית את הרב וועסטהיים ואפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות,
עוד אמר לי אני לא קונה למשל משחיטת העדה החרדית בגלל הרבה בעיות שיש שם, אבל על וועסטהיים אני סומך בעיניים עצומות.
(בהזדמנות אני יעלה כאן את דרגת הכשרויות כפי שהוא אמר לי כמה וכמה פעמים).
 

סופר

משתמש ותיק
@איש מפי איש
בבקשה ממך, לפני שאתה ממשיך, תציג בפני הקוראים מיהו הרב המדובר, כי אני וכנראה עוד רבים אינם יודעים במי מדובר.
תודה.
 

שלום רב

משתמש ותיק
בלי להכנס לגופם של רבנים מכשירים ואיכות כשרותם, המושכל ראשון על אודות מפעל בארץ הנוטל הכשר מטעם רב המתגורר בחו"ל, כי הרי"ז בבחינת הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

ארה"ק היא היום מרכז היהדות החרדית בעולם, ארץ מלאה חכמים וסופרים, פה נמצא רוב מנין ובנין של צרכני הכשרות המהודרת, וכתוצאה מכך גם גופי הכשרות המחמירים והטובים ביותר, עם רבנים מפורסמים וידועים לשבטיהם הנמצאים בקרבנו. פלא הדבר כיצד מפעל גדול בארץ משווק תוצרתו ככשר עם חותמת של רב המתגורר בחו"ל, בעיר די צדדית, כאילו פסו רבנים וגופי כשרות מקרב הארץ היכולים לתת הכשר מהודר, שצריך להזדקק להכשרו של רב המתגורר במרחק חמש שעות טיסה. אבל האמת היא כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, את המפעלים לא מעניין כשרות אלא מכירות, ואם הצרכנים קונים מה איכפת להם. והפליאה היא איפוא על הצרכנים, יהודים חרדים השומרים תו"מ בתכלית, כיצד מסתמכים בתמימות על חותמת של רב לא המתגורר במדינת הים על סמך שמועות רחוקות: פלוני אמר לי כך בשם פלוני המתגורר בחו"ל, וכיו"ב.
 

סופר

משתמש ותיק
שלום רב אמר:
בלי להכנס לגופם של רבנים מכשירים ואיכות כשרותם, המושכל ראשון על אודות מפעל בארץ הנוטל הכשר מטעם רב המתגורר בחו"ל, כי הרי"ז בבחינת הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

ארה"ק היא היום מרכז היהדות החרדית בעולם, ארץ מלאה חכמים וסופרים, פה נמצא רוב מנין ובנין של צרכני הכשרות המהודרת, וכתוצאה מכך גם גופי הכשרות המחמירים והטובים ביותר, עם רבנים מפורסמים וידועים לשבטיהם הנמצאים בקרבנו. פלא הדבר כיצד מפעל גדול בארץ משווק תוצרתו ככשר עם חותמת של רב המתגורר בחו"ל, בעיר די צדדית, כאילו פסו רבנים וגופי כשרות מקרב הארץ היכולים לתת הכשר מהודר, שצריך להזדקק להכשרו של רב המתגורר במרחק חמש שעות טיסה. אבל האמת היא כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, את המפעלים לא מעניין כשרות אלא מכירות, ואם הצרכנים קונים מה איכפת להם. והפליאה היא איפוא על הצרכנים, יהודים חרדים השומרים תו"מ בתכלית, כיצד מסתמכים בתמימות על חותמת של רב לא המתגורר במדינת הים על סמך שמועות רחוקות: פלוני אמר לי כך בשם פלוני המתגורר בחו"ל, וכיו"ב.
מפעל שלוקח השגחה לאמתעסק עם הרב האחראי אלא עם מערכת הכשרות, והיות שלהרב וועסטהיים יש משרד ואנשים שפועלים מטעמו כאן בארץ, אין שום נפק"מ בינו לבין בד"ץ העד"ח, כי לשניהם יש מערכת כשרות כאן בארץ, ושניהם הרבנים שלהם לא גרים בכל המקומות שמייצרים, וצא ובדוק שרוב המפעלים שהעדה נותן הכשר ממוקם בחו"ל, במקומות שהטיסה לשם עולה על חמשואף על עשרים שעות.
ואכן כפי שכתבת למפעלים מעניין צרכנות, ולכן ברגע שמוצאים גוף כשרות שמקובלת על הציבור שנותן את שירותיו במחיר זול יותר, הם קופצים על המציאה.
 

הבוחן

משתמש ותיק
סופר אמר:
שלום רב אמר:
בלי להכנס לגופם של רבנים מכשירים ואיכות כשרותם, המושכל ראשון על אודות מפעל בארץ הנוטל הכשר מטעם רב המתגורר בחו"ל, כי הרי"ז בבחינת הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

ארה"ק היא היום מרכז היהדות החרדית בעולם, ארץ מלאה חכמים וסופרים, פה נמצא רוב מנין ובנין של צרכני הכשרות המהודרת, וכתוצאה מכך גם גופי הכשרות המחמירים והטובים ביותר, עם רבנים מפורסמים וידועים לשבטיהם הנמצאים בקרבנו. פלא הדבר כיצד מפעל גדול בארץ משווק תוצרתו ככשר עם חותמת של רב המתגורר בחו"ל, בעיר די צדדית, כאילו פסו רבנים וגופי כשרות מקרב הארץ היכולים לתת הכשר מהודר, שצריך להזדקק להכשרו של רב המתגורר במרחק חמש שעות טיסה. אבל האמת היא כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, את המפעלים לא מעניין כשרות אלא מכירות, ואם הצרכנים קונים מה איכפת להם. והפליאה היא איפוא על הצרכנים, יהודים חרדים השומרים תו"מ בתכלית, כיצד מסתמכים בתמימות על חותמת של רב לא המתגורר במדינת הים על סמך שמועות רחוקות: פלוני אמר לי כך בשם פלוני המתגורר בחו"ל, וכיו"ב.
מפעל שלוקח השגחה לאמתעסק עם הרב האחראי אלא עם מערכת הכשרות, והיות שלהרב וועסטהיים יש משרד ואנשים שפועלים מטעמו כאן בארץ, אין שום נפק"מ בינו לבין בד"ץ העד"ח, כי לשניהם יש מערכת כשרות כאן בארץ, ושניהם הרבנים שלהם לא גרים בכל המקומות שמייצרים, וצא ובדוק שרוב המפעלים שהעדה נותן הכשר ממוקם בחו"ל, במקומות שהטיסה לשם עולה על חמשואף על עשרים שעות.
ואכן כפי שכתבת למפעלים מעניין צרכנות, ולכן ברגע שמוצאים גוף כשרות שמקובלת על הציבור שנותן את שירותיו במחיר זול יותר, הם קופצים על המציאה.
אתה ממש מיתמם. זה בדיוק מה ששלום רב טען שאנחנו צרכני הכשרות לא מענין אותנו כ"כ מה ההכשר העיקר שיש ולכן שוה למפעל לקחת הכשר שעולה לו יותר זול ובכל זאת מספיק נמכר.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שמעתי שדוקא העדה"ח אמרו שיקחו הרב וועסטהיים. אין מספיק חלב ברמה של העדה"ח והיה הכרחי לקחת עוד הכשר עבור מה שהעדה"ח אינו מסוגל להכשיר. היה נידון אם לקחת הרב רובין או הרב וועסטהיים, והעדה"ח אמרו שיקחו הר"ו. מסתמא הם אינם רוצים להחזיק הכשר ישראלי המתחרה איתם באופן ישיר, בניגוד להר"ו, שהגם שאף לו יש סניף בארץ בכל זאת נחשב להכשר של חו"ל. אבל עכ"פ אין זה ריעותא על מה שלקחו הר"ו.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש מפי איש אמר:
שאלתי את הגאון רבי צבי שרלין רב רמות אשכול ירושלים, והוא אמר לי שמכיר אישית את הרב וועסטהיים ואפשר לסמוך עליו בעיניים עצומות,
עוד אמר לי אני לא קונה למשל משחיטת העדה החרדית בגלל הרבה בעיות שיש שם, אבל על וועסטהיים אני סומך בעיניים עצומות.
(בהזדמנות אני יעלה כאן את דרגת הכשרויות כפי שהוא אמר לי כמה וכמה פעמים).
באשכול סמוך כתבו פקפוקים לגבי רמת הכשרות של הכשרו של הרב ווסטעהיים, ודאי שמדובר בגברא רבה מאוד, אך לדעתם של כמה מומחים [ביררתי עוד] כנראה שזה לא מה שהיה פעם, ולא ברור שמשתלט על הכל.
עדותו של הרב שרלין אינה לגבי רמת הכשרות אלא לגבי הגברא, ובסברא נראה לו כנראה שההכשר ברמתו של הגברא. דבר שלא נתברר כודאי.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
שלום רב אמר:
בלי להכנס לגופם של רבנים מכשירים ואיכות כשרותם, המושכל ראשון על אודות מפעל בארץ הנוטל הכשר מטעם רב המתגורר בחו"ל, כי הרי"ז בבחינת הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

ארה"ק היא היום מרכז היהדות החרדית בעולם, ארץ מלאה חכמים וסופרים, פה נמצא רוב מנין ובנין של צרכני הכשרות המהודרת, וכתוצאה מכך גם גופי הכשרות המחמירים והטובים ביותר, עם רבנים מפורסמים וידועים לשבטיהם הנמצאים בקרבנו. פלא הדבר כיצד מפעל גדול בארץ משווק תוצרתו ככשר עם חותמת של רב המתגורר בחו"ל, בעיר די צדדית, כאילו פסו רבנים וגופי כשרות מקרב הארץ היכולים לתת הכשר מהודר, שצריך להזדקק להכשרו של רב המתגורר במרחק חמש שעות טיסה. אבל האמת היא כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, את המפעלים לא מעניין כשרות אלא מכירות, ואם הצרכנים קונים מה איכפת להם. והפליאה היא איפוא על הצרכנים, יהודים חרדים השומרים תו"מ בתכלית, כיצד מסתמכים בתמימות על חותמת של רב לא המתגורר במדינת הים על סמך שמועות רחוקות: פלוני אמר לי כך בשם פלוני המתגורר בחו"ל, וכיו"ב.
לענ"ד חלק לא קטן מהציבור החרדי קונה כל דבר בעל חותמת ובמיוחד אם היא גדולה ומרשימה (וכ"ש אם יש בה כמה א' ע' במספר גדול), אלא שב"ה ישנו גם ציבור לא קטן הבודק מה נכנס לפיו ומחמת אלו נוצרה היררכיה בעולם הכשרות [אמנם יש עוד סיבות וכמובן סיעתא דשמיא וכו'].
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
שלום רב אמר:
בלי להכנס לגופם של רבנים מכשירים ואיכות כשרותם, המושכל ראשון על אודות מפעל בארץ הנוטל הכשר מטעם רב המתגורר בחו"ל, כי הרי"ז בבחינת הרוצה לשקר ירחיק עדותו.

ארה"ק היא היום מרכז היהדות החרדית בעולם, ארץ מלאה חכמים וסופרים, פה נמצא רוב מנין ובנין של צרכני הכשרות המהודרת, וכתוצאה מכך גם גופי הכשרות המחמירים והטובים ביותר, עם רבנים מפורסמים וידועים לשבטיהם הנמצאים בקרבנו. פלא הדבר כיצד מפעל גדול בארץ משווק תוצרתו ככשר עם חותמת של רב המתגורר בחו"ל, בעיר די צדדית, כאילו פסו רבנים וגופי כשרות מקרב הארץ היכולים לתת הכשר מהודר, שצריך להזדקק להכשרו של רב המתגורר במרחק חמש שעות טיסה. אבל האמת היא כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, את המפעלים לא מעניין כשרות אלא מכירות, ואם הצרכנים קונים מה איכפת להם. והפליאה היא איפוא על הצרכנים, יהודים חרדים השומרים תו"מ בתכלית, כיצד מסתמכים בתמימות על חותמת של רב לא המתגורר במדינת הים על סמך שמועות רחוקות: פלוני אמר לי כך בשם פלוני המתגורר בחו"ל, וכיו"ב.
בלי להכנס לגופם של שטויות,כמו שכבר ענו לך כאן על המערכות שיושבות בארץ ישראל.
גם השליטה על העדה החרדית נמצאת בחו"ל אצל סאטמאר רז"ל
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אין קשר ישיר בין מוהרז"ל לכשרות העד"ח, גוף הכשרות של העד"ח הוא גוף כלכלי נפרד ששאלותיו ההלכתיות מוכרעות ע"י הבד"ץ.
אגב, צורת התשובה לא עניינית וזרה לצורת הפורום, גם לא מובן מדוע מישהו ששמע משהו מרב מסוים הופך להיות לוחמני בעבור מה ששמע [ובפרט שדבריו לא ברורים כלל וכלל].
 

בני ברקי

משתמש רגיל
אני יודע באופן אישי שהרב וועסטהיים מגיע לארץ בתדירות מאוד גבוהה.
עפ"י רוב הוא יושן בבני ברק אצל אחותו שגרה בזכרון מאיר, ובמשך היום הוא נמצא או באלעד במשרד שלו או בנסיעות למפעלים וכדו' לצורך הכשרות שלו.
אני נפגש איתו ממש הרבה פעמים מדי תקופה קצרה.
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
אחותו גרה ברח' הרב דסלר בבני ברק, משפחת כהן. בעלה הוא ראש ישיבה בצרפת.
כמובן שהטענה הזאת לא הייתה עניינית ולא ממש כאב לאותו אחד על כך שהר' וועסטיים יושב בחו"ל אלא שהוא היה צריך להשמיץ איך שהוא.
בקשר לטענה שאין קשר בין סטמאר (מז"ל) להעדה החרדית (הכשרות) מי שקצת יודע, יודע שזה שטויות, תשאל את ר' יודל כהן שהוא רב הכשרות והוא יסביר לך כמה הם מעורבים עד צאוואר בענייני הנהלת מערכת הכשרות.
 

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אם יש קשר ומה סוגו - אברר.
אותו אחד לא היה צריך להשמיץ יען כבר נכתב בעבר ביקורות חריפות על הכשר זה.
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
כך אתה חושב (גם דעתי האישית לא לאכול כשרות זו, רק בשל שאיננו יודעים איך העניינים מתנהלים) אבל הבאתי כאן את דעתו של רב חשוב בירושלים מוכר וידוע ויר"ש.
ומה שנכתב כאן בעבר בעניין המצלמות אין זה הכפשה אלא אות ונקודת זכות על כך שהם לפחות לא משקרים.... ולגופו של עניין לא ברור בכלל החומרא של המצלמות.
 

בני ברקי

משתמש רגיל
כרם אמר:
חברים יקרים
כבר היה פעם אשכול גדול על כשרות, ונסחפנו, וכתבנו בפה גדול על כל המי ומי, ונסגר לנו הפורום.
אני מבקש מאוד, יש דברים שלא כותבים...
כבודו צודק מאוד, וגם אני מצטרף לבקשתו - בקשה נחוצה וחשובה.
 

פעלעד

משתמש ותיק
איש מפי איש אמר:
כך אתה חושב (גם דעתי האישית לא לאכול כשרות זו, רק בשל שאיננו יודעים איך העניינים מתנהלים) אבל הבאתי כאן את דעתו של רב חשוב בירושלים מוכר וידוע ויר"ש.
ומה שנכתב כאן בעבר בעניין המצלמות אין זה הכפשה אלא אות ונקודת זכות על כך שהם לפחות לא משקרים.... ולגופו של עניין לא ברור בכלל החומרא של המצלמות.
תן לי להבין, הרב ממנו אתה מביא יכול להיות יר"ש בסדר גודל מכאן עד לירח, השאלה כמה הוא בקי בשדה הכשרות ועוד יותר בפרוטרוט בהשגחתו של הרב וועסטיים, מדבריך משמע רק ששהוא מכיר האיש, ולמי שיד ורגל לו בעולם הכשרות יודע שאין בזה כלום כדי להעיד על טיב ההשגחה.

לנו במשפ' יש מפעלי ממתקים ענקיים בארץ ובארה"ב שבחלקם ההשגחה היא של הרב וועסטיים, ואני אומר לך מתוך הכרות אישית עם גוף הכשרות שאיגוד הרבנים וועסטיים כיום הוא מההשגחות הכי חלשות שיש, ויש לי על זה סיפורים מסמרי שיער על רמת ההשגחה שלהם! להבדיל מכשרות הרב וועסטיים עצמו שהוא קצת יותר טוב.
 

פעלעד

משתמש ותיק
הנני להביא כאן קטע שכתבתי באשכול הסמוך שנמחק מקודם, אך בהיותו מכיל מידע שחשוב שהציבור ידע, אני מביא לכאן את המידע היבש כמו שהוא שכתבתי שם וכל אחד יעשה בו כרצונו, אם להאמין או לא.

בענין כשרות איגוד הרבנים וועסטהיים, שחדשים לבקרים אנשים עולים כאן ומבררים לגבי ההכשר.
ואין לי שום אינטרס להשמיץ אף אחד ח"ו, רק כמי שקרוב מאד לנושא קשה לי לשבת ולראות אנשים צורכים דברים שאילו היו מודעים הרי שלא היה נוגעים בהם.

ובזאת הנני להציג בפניכם דברים כהווייתן, סיפר הג"ר יהושע כץ שליט"א גאב"ד מאגרוב, מגדולי בעלי המכשירים בניו יורק החסידי, ומקובל על כולם, הוא סיפר את הסיפור בריש גלי לפני שנה בארגון שיעורי תורה בבורו פארק חוהמ"פ, ניתן לשמוע בקול הלשון, מעשה שבדידו הוה עובדא:

הרב כץ, עבור קו ייצור במפעל שבהשגחתו, היה צריך להשתמש בשמן טבעי שמיוצר רק מירקות ומגיע מעיר נידח בדרום אמריקה, ועל השמן היה כשרות איגוד הרבנים וועסטיים, על פניו זה מיוצר רק מירקות ואין שם ערלה וכו' כך שאין מה לחשוש, אבל הכשרויות המהודרות לא ישתמשו במוצר אם אין לו כשרות מהודרת ביותר שהוא סומך על הסטנדרטים שלו, ולרוב בעצמם ישלחו שליח משלהם לבדוק את הנושא, וזה מה שהוא עשה, הוא שלח שליח שיבדוק את המפעל, ואחרי בירור עמוק נודע דבר נורא: באותה מדינה יש חוק שכל השמן בכל המסעדות והאולמות וכו' חייב להיות ממוחזר, כל מסעדה שולחת את השמן שנשאר אחרי הטיגון וכו' חזרה למפעל וממחזרים ומייצרים כשמן חדש, נמצא ששמן שטוגן בו נבילות וטרפים שקצים ורמשים ובשר וחלב נמכר בכשרות המהודרת של איגוד וועסטיים! הרב כץ כ"כ הזדעזע והתקשר תיכף להרב וועסטיים, והרב וועסטיים גם נדהם והסביר שכיון שמדובר בשמן ירקות בלבד הוא חשב לעצמו איזה חששות כבר יכולים להיות, והוא סמך על יהודי מקומי (אפילו מנין יהודים אין שם...) שנכנס למפעל ואמר שהכל בסדר... וייאמר לזכותו שבאותו היום הרב וועסטיים הוריד את הכשרות משם, אבל לאלה שכבר התגעלות מנבילות וטריפות זה כבר לא עזר.
ע"כ הסיפור שאירע לפני כשנה וחצי.

הרב כץ הביא את הסיפור כדוגמא, הוא הסביר את ההבדלים בין הכשרויות המהודרות לאלו שאינם, שהמהודרות לעולם, אבל לעולם, לא יתנו הכשר על מפעל שלא בדקו בעצמם, לא משנה מה מייצרים בו, ובוודאי לא כשמדובר במפעל במדינת עולם שלישית במקום שאין בו יהודים כמעט. משא"כ הכשרויות הפשוטות יותר להם סטנדרטים מקלים יותר, יכולים לסמוך על כל מיני דברים וסברות ולתת הכשר למפעל בדרום אמריקה במדינה שבקושי יש שם מנין יהודים בלי לבדוק באופן אישי את המקום!
לכן סיפור מבהיל שכזה לעולם לא היה קורה בהשגחת העדה והרב לנדא והרב רובין ודכוותיה!

ונקודה נוספת שהוא העלה, שהדבר הראשון שצריך לעורר סימני שאלה היא כמות המוצרים בהשגחה, אם מידי יום מופיעים מוצרים חדשים מכל הסוגים בכשרות, ובתוך שנה שנתיים הוא מכפיל את כמות המפעלים והמוצרים שבהשגחתו, מה עוד שמדובר בממתקים שבכל אחד מהם ישנם עשרות עד מאות חומרי גלם וכדו' שכל אחד מצריך עיון עמוק, הרי שהדבר אומר דרשני ואמור לעורר סימני שאלה.

מה גם שבשנה שנתיים האחרונות מופיעים חדשים לבקרים מוצרים שמאז ומעולם היו בהשגחת הou בלבד ופתאום מופיעים עם השגחת איגוד הרבנים וועסטיים, וישנם עדויות רבות של משגיחי כשרות או בעלי מפעלים שמשגיחים מטעם כשרויות בינלאומיות כמו ok וכדו' שהם המשגיחים היחידים במפעל ובכל זאת יש למוצרים גם חותם של איגוד וועסטיים בגלל שהרב וועסטיים סומך על הok וכדו', ואז נמצא שישנם מוצרים שהם בעצם בכשרות הok בלבד ורק מוסיפים עליהם חותמת של איגוד.

ירא הקהל וישפוט וכל אחד יחליט לעצמו.
רק אמסור מודעה, שאיני מדבר כלל על הרב וועסטההיים בעצמו שהוא מגדולי תלמידי המנחת יצחק משכמו ולמעלה, גאון עצום וכו', אני מתייחס רק לעצם גוף הכשרות ולמומחיות שלה שאין לה שום קשר לירא"ש וכו', רק תלוי בנסיון ומומחיות ופרקטיקה וכו'.
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
יצויין כי מרן הגרי"ש אלישיב הורה שאין שום חשש לסמוך על מצלמות, והחומרה של העה"ח היא חומרא דאתי לידי קולא כי המשגיח לא נמצא שם כל הזמן!
לכן המהדרין מעדיפים [מהבחינה הזו] את וועדת מהדרין של תנובה על פני העה"ח.
 

פעלעד

משתמש ותיק
בשביל מה צריך שיהיה שם משגיח בכל רגע נתון? יש מוצרים המצריכים השגחה תמידית בכל רגע, אבל במחלבה מספיק נכנס ויוצא, משא"כ אם סוברים או מחמירים שמצלימה אין לו דין השגחה כלל אז נמצא שזה כלל לא חלב ישראל, כך שאיני רואה סיבה מתקבלת על הדעת למה שיהיה יותר ראוי לשתות דוקא מהדרין תנובה ולא מהעדה.
 

פעלעד

משתמש ותיק
ואם כבר הבאת את דעת הרב אלישיב להקל במצלמות, יש לדעת שהתשובות והנהגות ושאר רבני העדה אינם היחידם שאוסרים מצלמות, סבר כך גם הרב וואזנר שבתחילה התיר ואח"כ שב לאסור כפי שניתן לראות במכתבו המצורף, וכן בספרו של הגרמ"ש קליין שמצורף כאן.
כך שלפי הרב וואזנר גם כן אין שום סברא להעדיף את מהדרין תנובה שסומכים רק על מצלמות.
 

קבצים מצורפים

  • 2013827_172121607_jpg.jpg
    2013827_172121607_jpg.jpg
    107.8 KB · צפיות: 421
  • 2013827_17225923328_jpg.jpg
    2013827_17225923328_jpg.jpg
    161.6 KB · צפיות: 422
  • 2013827_1719498436_jpg.jpg
    2013827_1719498436_jpg.jpg
    154.3 KB · צפיות: 421
  • 2013827_17185012405_jpg.jpg
    2013827_17185012405_jpg.jpg
    106.5 KB · צפיות: 421
  • 2013827_17165410905_jpg.jpg
    2013827_17165410905_jpg.jpg
    137.2 KB · צפיות: 421

יהודי

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש מפי איש אמר:
יצויין כי מרן הגרי"ש אלישיב הורה שאין שום חשש לסמוך על מצלמות, והחומרה של העה"ח היא חומרא דאתי לידי קולא כי המשגיח לא נמצא שם כל הזמן!
לכן המהדרין מעדיפים [מהבחינה הזו] את וועדת מהדרין של תנובה על פני העה"ח.
לא יודע מי הם המהדרים הללו, הציבור המקורב לחוג חזו"א [שהוא בהחלט נחשב מהמהדרין] וכן בריסק וגרורותיה אינם משתמשים בועדת מהדרין.
כמו"כ אני לא מכיר אלו המעדיפים כשרות זו, אם כי יתכן שיש ואיני מכיר.
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
מה שהבריסקערס לא סומכים על וועדת מהדרין זה נושא אחר לגמרי, ולא קשור כי הוא זה למצלמות.
עניין המצלמות שווה ברמתו 'לשחוטי חוץ' של העדה"ח, אולי אתם צעירים ולא יודעים אבל בזמן המנחת יצחק 'שחוטי חוץ' היה איסור נורא בהעה"ח.
כשראו שלא עומדים בתחרות וזה מייקר את העופות בא הרב פריינד שהיה גאבד בהעה"ח והתיר הכל.
היה על זה מלחמות קצת ויש בודדים שעד היום אוכלים רק משחיטה בארץ אבל הדור החדש של העה"ח אפי' לא יודע את זה.
 

שלום רב

משתמש ותיק
לפי מה שפירסמה העדה"ח כל השנים, כי החלב תחת כשרותה נלקח מרפתות של שומרי שבת בלבד (מעניין אם עומדים בזה לאחר שנותנים כשרות גם על טרה), לכאורה אין צריך לא מצלמות ואף לא משגיח כדי להציל מדין חלב עכו"ם, משום שלפי המבואר ברמ"א יו"ד קטו, א באופנים המבוארים שם מותר לשתות לכתחילה מחלב שנחלב על ידי פועלים גויים משום דמירתת מהבעלים, היתר שלא קיים כאשר הבעלים אינו שומר שבת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ראה מאמר מקיף שנכתב בענין הזה-
בעולם החסידות נודעת הקפדה יתירה וחומרה גדולה בנושא חלב של נכרי. בשם האדמו"ר רבי חיים מצאנז בעל "דברי חיים" מובא כי:
"חלב שחלבו גוי ואין ישראל רואהו אין הטעם האמיתי לאיסורו שמא יערבו בו חלב טמא, אלא שטעם זה הוא הטעם שגילו לנו חכמים, אך יש טעם כמוס אחר מדוע חלב שחלבו גוי אסור".
גם החתם סופר התבטא בדרך דומה. באחד מדרושיו אמר, ש"לבסוף יתפתו בני ישראל ויבלו זמנם בחכמת חיצונים, עד שסוף סוף יתערבו אומות העולם בזה עמנו, ויתחילו לדרוש באגדות של דופי לאמר… טפשות היא לאסור חלב שחלבו נכרי ואין ישראל רואהו, וכיוצא באלו בכל המצוות. [אבל באמת] ולו חכמו ישכילו, כי יש בכל אלו טעמים אחרים גבוהים מעל גבוהים, ועל כל דבר ממונים מלאכים מטיבים ומריעים, ואז יבינו וישכילו כי כל גדרי חז"ל וגזרתם – יש להם שורש למעלה, אז ישימו מחסום לפיהם"[29].
לצד זאת, גדולי ישראל עמדו על ההשפעה השלילית הניכרת של צריכת חלב גוי. האדמו"ר הריי"צ סיפר:
"שאחד הגיע עם חתנו, למדן גדול, לרבי לליאזנא, והתלונן שהחתן שתמיד התנהג בהנהגה טובה, החלו פתאום להציק לו ספיקות באמונה, והוא עצמו יש לו צער גדול מזה. אמר לו הרבי שהוא [החתן] נכשל בלא יודעים בחלב עכו"ם, ונתן לו תיקון לכך והוא הבריא ברוחניות"[30].
בעמ' יא מצטט הרב בלייר בין היתר דברי החתם סופר, וכך הוא כותב:
"כתב החתם סופר (דרשות חלק א דרוש לז' טבת תקע"ג, עמ' פא) וז"ל, כי לבסוף יתפתו בני ישראל ויבלו זמנם בחכמת חיצונים, עד שסוף סוף יתערבו אומות העולם בזה עמנו, ויתחילו לדרוש באגדת של דופי לאמר מאי טעמא נאסר חלב בהמה טמאה, משום שמוליד חולי וטמטום כך וכך על פי חכמת הטבע וחכם גדול היה משה רבנו ע"ה.
אך אם כן טיפשות הוא לאסור חלב שחלבו נכרי ואין ישראל רואהו, וכיוצא באלו בכל המצות.
ולו חכמו ישכילו – כי יש בכל אלו טעמים אחרים גבוהים מעל גבוהים, ועל כל דבר ממונים מלאכים מטיבים ומריעים, ואז יבינו וישכילו כי כל גדרי חז"ל וגזרתם יש להם שורש למעלה – אז ישימו מחסום בפיהם, עכ"ל…
וכן הדברי חיים זצוק"ל היה אומר בזה הלשון (מובא ספר דרכי חיים אות נ, שו"ת דברי יציב או"ח סימן כז…): שלשה דברים קבלתי מחותני הרה"ג מלייפציק ז"ל איש מפי איש עד משה רבינו ע"ה, ואחת מהם הוא שחלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו אין הטעם שמא עירב בו חלב טמא, כי זה הטעם גילו החכמים רק לפני העולם, רק שיש טעם כמוס בדבר".
ולדבריהם, אף אם יש לך אלף הוכחות שלא עירב חלב טמא, וכגון שסגר את הנכרי בחדר סגור מכל צד, אין שום דבר בחדר חוץ מהעכ"ום והפרה, עדיין החלב נאסר, מאחר שלא היה ישראל רואהו, ואין הטעם משום עירוב חלב טמא.
ושמעתי מהג"ר משה שטרנבוך שליט"א שמהאי טעמא אף בימינו דאין כל כך חשש לעירוב חלב טמא, עדיין מחמירים כל כך באיסור חלב עכו"ם".
 

גשן

משתמש רגיל
שלום רב אמר:
לפי מה שפירסמה העדה"ח כל השנים, כי החלב תחת כשרותה נלקח מרפתות של שומרי שבת בלבד [highlight=yellow](מעניין אם עומדים בזה לאחר שנותנים כשרות גם על טרה)[/highlight]
האם ידוע לך בבירור כי במחלבת טרה משתמשים ברפתות שאינם שומרי שבת, או שזה סתם שאלה תאורטית?
 

יושב ציון

משתמש רגיל
גשן אמר:
שלום רב אמר:
לפי מה שפירסמה העדה"ח כל השנים, כי החלב תחת כשרותה נלקח מרפתות של שומרי שבת בלבד [highlight=yellow](מעניין אם עומדים בזה לאחר שנותנים כשרות גם על טרה)[/highlight]
האם ידוע לך בבירור כי במחלבת טרה משתמשים ברפתות שאינם שומרי שבת, או שזה סתם שאלה תאורטית?
במדריך הכשרות של העה"ח ש.ז. כתבו שעם הצטרפות חברת טרה להשגחת העדה, נוספו 110 רפתות שומרי שבת בארה"ק.
 
חלק עליון תַחתִית