גדול הנהנה מיגיע כפו

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 769
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 07 יולי 2017, 13:17

אמרו חז"ל בגמרא (ברכות ?) גדול הנהנה מיגיע כפו יותר מירא שמים, שנא' יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך ואילו בירא שמים נאמר וכו'.
והתקשו בזה גדולי האחרונים איך אפשר לומר שיש מעלה יותר מירא שמים, שעליו נאמר "כי זה כל האדם" שהוא תכלית הכל. ושמעתי שהמהר"ל מסביר שכיון שנהנה הוא בודאי אוהב את ה'. א"כ הדברים אינם כפשוטם שחז"ל לא הזכירו תנאים וכתבו זאת עיל כל נהנה מיגיע כפו.
המהרש"א מבאר גם שלא כפשוטו, שמדובר על הנהנה מיגיעת התורה.
לולא דסתפינא לעמוד במקום גדולים, הייתי מפרש את הגמרא כפשוטה, ואני יוכיח זאת מתוך קושיא.

מדוע הגמרא תפסה את שני המידות האלו: 1. נהנה מיגיע כפו, 2. ירא שמים. כשרוצים למדוד מה יותר גדול ממה זה מתאים על שני דברים שיש להם איזה קשר, מכנה משותף כלשהוא. אבל כאן קשה, איזה קשר הגמרא ראתה בין שני הדברים האלו, שמתחילים בכלל לדון מה גדול ממה ?

וי"ל לענ"ד. עפ"י המובא בספרים הקדושים שהעולם נברא בשביל שתי מטרות. 1. שיתגדל שמו של הקב"ה ויכירו כוח מלכותו. ולזה באה מידת היראה וכל המצוות לא תעשה שבתורה. 2. להיטיב לברואיו. ולזה באה מידת האהבה והמצוות עשה. וידוע שאהבה גדולה מיראה וכן עשה דוחה ל"ת.
וזה הסיבה שהגמרא בחרה את שני אלו, כדי להראות שאהבה גדולה מיראה, עד כדי כך שהמדה הכי נמוכה של אהבה היא יותר גדולה מהמדה הכי גבוהה של יראה. המדה הכי גבוהה של יראה זה כמובן ירא שמים. באהבה - יש אהבות של תענוגי עוה"ז שזה דבר פסול, אבל ההנאה החיובית הכי נמוכה זה הסיפוק שיש לאדם מיגיע כפו, שזה משהו רוחני ומתקיים בו התכלית "להיטיב לברואיו".
אמרתי זאת לת"ח אחד שלא הסכים לקבל את החידוש הזה. אך מו"ר אמר לי שזה חידוש אמיתי ע"ד הפשט.
אשמח לשמוע את דעת מע"כ חכמי הפורום. גם ביקורת.

סמל אישי של משתמש

רחמים
משתמש ותיק
הודעות: 435
הצטרף: 29 דצמבר 2015, 23:50
מיקום: ארץ ישראל
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי רחמים » 07 יולי 2017, 14:14

דוד העיתונאי כתב:באהבהיש אהבות של תענוגי עוה"ז שזה דבר פסול, אבל ההנאה החיובית הכי נמוכה זה הסיפוק שיש לאדם מיגיע כפו, שזה משהו רוחני ומתקיים בו התכלית "להיטיב לברואיו".
אהבה זה אהבת ה' ולא הנאה של סיפוק.


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי שלום עולם » 07 יולי 2017, 14:27

דוד העיתונאי כתב:אמרו חז"ל בגמרא (ברכות ?) גדול הנהנה מיגיע כפו יותר מירא שמים, שנא' יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך ואילו בירא שמים נאמר וכו'.
והתקשו בזה גדולי האחרונים איך אפשר לומר שיש מעלה יותר מירא שמים, שעליו נאמר "כי זה כל האדם" שהוא תכלית הכל. ושמעתי שהמהר"ל מסביר שכיון שנהנה הוא בודאי אוהב את ה'. א"כ הדברים אינם כפשוטם שחז"ל לא הזכירו תנאים וכתבו זאת עיל כל נהנה מיגיע כפו.
המהרש"א מבאר גם שלא כפשוטו, שמדובר על הנהנה מיגיעת התורה.
לולא דסתפינא לעמוד במקום גדולים, הייתי מפרש את הגמרא כפשוטה, ואני יוכיח זאת מתוך קושיא.

מדוע הגמרא תפסה את שני המידות האלו: 1. נהנה מיגיע כפו, 2. ירא שמים. כשרוצים למדוד מה יותר גדול ממה זה מתאים על שני דברים שיש להם איזה קשר, מכנה משותף כלשהוא. אבל כאן קשה, איזה קשר הגמרא ראתה בין שני הדברים האלו, שמתחילים בכלל לדון מה גדול ממה ?

וי"ל לענ"ד. עפ"י המובא בספרים הקדושים שהעולם נברא בשביל שתי מטרות. 1. שיתגדל שמו של הקב"ה ויכירו כוח מלכותו. ולזה באה מידת היראה וכל המצוות לא תעשה שבתורה. 2. להיטיב לברואיו. ולזה באה מידת האהבה והמצוות עשה. וידוע שאהבה גדולה מיראה וכן עשה דוחה ל"ת.
וזה הסיבה שהגמרא בחרה את שני אלו, כדי להראות שאהבה גדולה מיראה, עד כדי כך שהמדה הכי נמוכה של אהבה היא יותר גדולה מהמדה הכי גבוהה של יראה. המדה הכי גבוהה של יראה זה כמובן ירא שמים. באהבהיש אהבות של תענוגי עוה"ז שזה דבר פסול, אבל ההנאה החיובית הכי נמוכה זה הסיפוק שיש לאדם מיגיע כפו, שזה משהו רוחני ומתקיים בו התכלית "להיטיב לברואיו".
אמרתי זאת לת"ח אחד שלא הסכים לקבל את החידוש הזה. אך מו"ר אמר לי שזה חידוש אמיתי ע"ד הפשט.
אשמח לשמוע את דעת מע"כ חכמי הפורום. גם ביקורת.
בקצרה אני לא מונח בסוגיא זו עכשיו, ואין לי ראש להתעמק בזה כרגע, אך משהו קטן צץ לי כן, והוא:
בענין שהזכרת שני הענינים מה חשוב ממה מיראה או מאהבה וכן הטעם לבריאת העולם,
אם לא טועה ישנו גם כן דווקא מעלת היראה על פני האהבה, עוד פעם איני מונח בעומקן של דברים ככרגע, אך תעשה חיפוש, ובדוק;
גם הענין שלהיטיב הוא מעלה יותר צריך בירור יותר ולא ברור לי כל צורכו היינו ג"כ זכור לי שיש בגו עוד על-כן לא אוכל להסכים עם חידושך בוודאות עכשיו, אך להפנות שימת ליבך באתי
עוד דבר נראה לי שכן ראוי לך להסתפינא מגאון עוזנו מוהררש"א! וכל דבריו כמסיני! ואני טעמו למד כמסיני ואיני חש כלל לחשוב אחרת ח"ו.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 769
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 09 יולי 2017, 18:21

רחמים כתב:
דוד העיתונאי כתב:באהבהיש אהבות של תענוגי עוה"ז שזה דבר פסול, אבל ההנאה החיובית הכי נמוכה זה הסיפוק שיש לאדם מיגיע כפו, שזה משהו רוחני ומתקיים בו התכלית "להיטיב לברואיו".
אהבה זה אהבת ה' ולא הנאה של סיפוק.
כוונתי למידת אהבה בכללות. יש אהבה של איסור, אהבת של עוה"ז שהיא מגונה, אהבה של היתר, ואהבה של מצוה.
להיטיב לברואיו זה לכאורה כל דבר שהוא "טוב" לברואים. ונאמר באיכה "טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו". אז סיפוק והנאה מיגיעה זה טוב.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 769
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 09 יולי 2017, 18:23

שלום עולם כתב: עוד דבר נראה לי שכן ראוי לך להסתפינא מגאון עוזנו מוהררש"א! וכל דבריו כמסיני! ואני טעמו למד כמסיני ואיני חש כלל לחשוב אחרת ח"ו.
מותר לחדש חידושי תורה הגם שאינם עולים בקנה אחד עם גדולי האחרונים, העיקר לחתור לאמת.


שלום עולם
משתמש ותיק
הודעות: 303
הצטרף: 06 יולי 2017, 17:00
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי שלום עולם » 09 יולי 2017, 21:29

דוד העיתונאי כתב:
שלום עולם כתב: עוד דבר נראה לי שכן ראוי לך להסתפינא מגאון עוזנו מוהררש"א! וכל דבריו כמסיני! ואני טעמו למד כמסיני ואיני חש כלל לחשוב אחרת ח"ו.
מותר לחדש חידושי תורה הגם שאינם עולים בקנה אחד עם גדולי האחרונים, העיקר לחתור לאמת.
תעשה מה שאתה רוצה, רציתי רק לעורר אותך על ענין מסוים, אך כרצונך רבי.


חמוץ בגדים
הודעות: 39
הצטרף: 13 דצמבר 2017, 21:21
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי חמוץ בגדים » 17 ינואר 2018, 10:15

כמדומני שבשיחות של הרב נבנצל יש פירוש מחודש על מימרא זו.
זכור למישהו איה מקומה?


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי אלימלך » 17 ינואר 2018, 14:57

השל"ה הק' מפרש שפעמים מונח לפני אדם מאכל והוא לא יודע ברכתו. ישנם ב' אפשרויות לפניו א'- ללמוד את הנושא עד שידע. ב'-להימנע מלאכול, וע"ז אומרת הגמ' "גדול הנהנה מיגיע כפיו" שיגע ולמד ואוכל שיש באכילתו משום תורה "יותר מירא שמים" ששנמנע מהאכילה.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי אלימלך » 17 ינואר 2018, 15:32

דוד העיתונאי כתב:אמרו חז"ל בגמרא (ברכות ח ע"א) גדול הנהנה מיגיע כפו יותר מירא שמים, שנא' יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך ואילו בירא שמים נאמר וכו'.
והתקשו בזה גדולי האחרונים איך אפשר לומר שיש מעלה יותר מירא שמים, שעליו נאמר "כי זה כל האדם" שהוא תכלית הכל. ושמעתי שהמהר"ל מסביר שכיון שנהנה הוא בודאי אוהב את ה'. א"כ הדברים אינם כפשוטם שחז"ל לא הזכירו תנאים וכתבו זאת על כל נהנה מיגיע כפו.
אינני חושב שאין זה כפשוטו, הרי כל אדם נורמלי [לפחות בדור של חז"ל] שנהנה מיגיע כפיו מרגיש אהבה גדולה לה'


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 359 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי אלימלך » 17 ינואר 2018, 15:40

דוד העיתונאי כתב: מותר לחדש חידושי תורה הגם שאינם עולים בקנה אחד עם גדולי האחרונים, העיקר לחתור לאמת.
כאן נראה שבאו להפקיע גם מסברא זו, בגלל התוצאות שלה.
יש להקשות על פירושך למה נקטו "יגיע כפיו" ולא נחת מהילדים לדוגמא? ומדוע יגיע כפיו הוא הנאה יותר טובה מעשית טיול?


א יודעלע
הודעות: 10
הצטרף: 14 ינואר 2018, 22:04
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי א יודעלע » 17 ינואר 2018, 22:25

אם יותר לי להוסיף פירוש חסידי על מאמר זה: שכידוע הקב"ה חפץ שיעשו לו דירה בתחתונים דווקא, ומלאכים יש לו מספיק בשמיים, (וכפי' זה יש בספרי חסידות שזה הי' חטא המרגלים שרצו להישאר עם משה במדבר ללמוד ממנו תורה ולאכול המן בלי להתעסק בעניני ארציות, אך זה אינו רצון ה' כאמור) ובמאמר זה הכוונה על נהנה מיגיע כפו שהוא גם ירא שמים לעומת הירא שמים שמסוגר בדלת אמותיו ואינו מכניס את האלוקות בחיים הגשמיים, וזהו גם מדריגת רשב"י ובנו ביציאתם השני' מהמערה, לעומת היציאה הראשונה. \
ובאשר לפירוש הראשון שהובא קטונתי מלחוות דעה בענינים דקים שכאלה, וגם לא מובן כ"כ במה מתורצת הקושיא.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 769
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 30 ינואר 2018, 13:31

אלימלך כתב:
דוד העיתונאי כתב: מותר לחדש חידושי תורה הגם שאינם עולים בקנה אחד עם גדולי האחרונים, העיקר לחתור לאמת.
כאן נראה שבאו להפקיע גם מסברא זו, בגלל התוצאות שלה.
יש להקשות על פירושך למה נקטו "יגיע כפיו" ולא נחת מהילדים לדוגמא? ומדוע יגיע כפיו הוא הנאה יותר טובה מעשית טיול?
יגיע כפיו לפרנסתו זה מצוה,
ועל ההנאה מהיגיעה יש פסוק מפורש שזה טוב, "טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו".
זה נחשב מצוה למשל לעניין לצאת לחו"ל.
ברור שנחת מהילדים זה פחות מצוה ,אם בכלל. וטיול זה סתם הנאה גשמית.


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1799
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי סבא » 30 ינואר 2018, 14:42

דוד העיתונאי כתב: יגיע כפיו לפרנסתו זה מצוה,
ועל ההנאה מהיגיעה יש פסוק מפורש שזה טוב, "טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו".
אני מקוה שלא המצאת לבד פשט בפסוק ומצאת מפרש שאומר כן, כי לי ידוע מה שמפרש המדרש [ילקוט איכה תתר"ב]
טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו - עול תורה ואשה.
אם מצאת פירוש שמסביר שהעול הכוונה ליגיע כפיים, אנא צטט אותו, כדי שגם אנו נחכים עמך.

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 192
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי ברית מלח » 30 ינואר 2018, 18:54

ברכות ח.

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 192
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי ברית מלח » 30 ינואר 2018, 18:57

יעוי' בשל"ה מסכת שבועות פרק נר מצוה (אות צא) שביאר בזה טעם נפלא.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 769
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 250 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 05 פברואר 2018, 14:44

ברית מלח כתב:ברכות ח.
זה מקור לנהנה מיגיע כפו.
לא לפשט בטוב לגבר.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדול הנהנה מיגיע כפו

שליחה על ידי רמתים צופים » 05 פברואר 2018, 15:01

מדרש רבה על אתר:
טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו, עול תורה עול אשה עול מלאכה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים