ברכת הגומל אחרי טיסה


פותח הנושא
avnet613
הודעות: 1
הצטרף: 04 פברואר 2018, 23:35
סטטוס: לא מחובר

ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי avnet613 » 04 פברואר 2018, 23:40

שלום.
האם צריך לברך הגומל אחרי טיסה.
אשמח להערות ותגובות

ערכים:


סבא
משתמש ותיק
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 698 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי סבא » 05 פברואר 2018, 01:01

ציטוט מדבריך:
בשולי הדברים אעיר שיש תחושה שהברכה הפכה להיות עם השנים כחלק מסטטוס הנסיעה ודרך להודיע לכולם שטסתי ולכן נראה לי שראוי להמנע מברכה שאינה צריכה שגם מעודדת את היציאה ההמונית מארץ חמדה לחו"ל. ע"כ דבריך.
תגובה לבקשתך:
ממה נפשך, אם זו ברכה מחוייבת כפסק האגרות משה, האם ההלכה תשתנה בגלל תחושותיך?
ואם ההלכה אינה מחייבת לברך, הרי המברך עובר על ברכה לבטלה, ולא זקוק לתחושותיך בשביל להימנע מכך.
מקום לתחושה כזו היה אילו היה כאן איזה חומרה או מצוה מן המובחר, שאז יש מקום לטעון, שמנגד זה מפרסם את היציאה לחו"ל לנופש, שאינה לכתחילה [בלשון המעטה...], אבל כיוון שלא זה העניין אין מקום לדברים.
ובכלל להכניס תחושה [אומדן הדעת] לתוך פסק ההלכה, שייך יותר למורי הוראה מובהקים מאשר לנו גיבורי המקלדת האנונימיים.


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 350
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי בן ישיבה » 05 פברואר 2018, 03:12

כפי הידוע הרב מטשעבין סבר לברך כי אין לברך מאחר שאינו עובר בים והתקנה נתקנה לעוברי ימים, וכן היתה גם דעתו של הרב מבריסק
כפי הידוע לי בחסידות סקווירא נוהגים לברך ללא שם ומלכות
למעשה רוב פוסקי דורינו נקטו להלכה לברך,
על אף שאני אישת כל פעם מסתפק מאחר שספק ברכות להקל, ומאז ששמעתי על מנהג סקווירא התחלתי גם לנהוג כך לברך בלא שם ומלכות,


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 1027
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 325 פעמים
קיבל תודה: 333 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי יצחק » 05 פברואר 2018, 09:42

יש דבר מאד מענין ברש"י בברכות על המשנה הנכנס לעיר וכו' הוא מסביר את המחלוקת שם, לפי בן עזאי צריך להתפלל שתים אחת הודאה על שעבר ובקשה על העתיד לבא אבל רבנן סוברים שאי"צ בכלל הודאה רק בקשה, והטעם פשוט דאמנם יש סיכון מסוים בכניסה לעיר או ביציאה לדרך אבל כיון שהסיכון הוא נמוך אין טעם להודות על זה, דאמנם לכתחילה אדם מפחד וצריך להתפלל אבל בדיעבד אחרי שלא ניזוק אין כאן טעם להודות כי לא היה אמור להיות ניזוק. ובדעת בן עזאי שכן צריך להודות צ"ל עפ"י הגמ' בשבת שהעובר תחת קיר נטוי מעורר על עצמו דין מהשמים וצריך להודות ע"ז וכפי שהובא במאמר לעיל מהגמ' שם שאפילו מי שרק חש בראשו יהא בעיניו כאילו עלה לגרדום.
בירושלמי מבואר לא כמו רש"י ואכמ"ל אבל שיטת רש"י ראויה לציון. איך שיהיה הלכה כבן עזאי.


רמתים צופים
משתמש ותיק
הודעות: 402
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי רמתים צופים » 05 פברואר 2018, 15:05

בן ישיבה כתב:כפי הידוע הרב מטשעבין סבר לברך כי אין לברך מאחר שאינו עובר בים והתקנה נתקנה לעוברי ימים, וכן היתה גם דעתו של הרב מבריסק
כפי הידוע לי בחסידות סקווירא נוהגים לברך ללא שם ומלכות
למעשה רוב פוסקי דורינו נקטו להלכה לברך,
על אף שאני אישת כל פעם מסתפק מאחר שספק ברכות להקל, ומאז ששמעתי על מנהג סקווירא התחלתי גם לנהוג כך לברך בלא שם ומלכות,
זכור לי שהיה איזה ויכוח בין כ"ק האדמו"ר מבעלזא זצ"ל והאדמו"ר מקלויזנבורג זצ"ל, והאדמו"ר מבעלזא טען שאין לברך בשו"מ. ואכן בבעלזא אין מברכים בשו"מ, אאל"ט גם בצאנז.


נטירא בר זוזא
הודעות: 9
הצטרף: 25 ינואר 2018, 16:02
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ברכת הגומל אחרי טיסה

שליחה על ידי נטירא בר זוזא » 05 פברואר 2018, 20:12

אני חסום להפניה. אציין את הידוע והמפורסם, ידוע בשם הצ"פ לא לברך, ע"פ הגמ' בחולין קלט א דרך נשר איקרי דרך לא איקרי, אמנם יעוי' בשו"ת אגרות משה ח"ד או"ח סי' נט.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים