בארה של מרים היכן הוא והאם בזמנינו אפשר למצאו

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
ידוע מהמקובלים שבארה של מרים נמצא בכנרת וראיתי פעם -לא זוכר היכן- שאם עומדים ליד קבר ר"מ בעל הנס רואים אותו באמצע הכינרת.
לעומת זאת בגמ' משמע שהוא בים התיכון.
אשמח למקורות נוספים.
וכן למקורות שמי הבאר פותחים שערי השגה.
 

ישראלמאיר

משתמש ותיק
אקשן דקדושה אמר:
ידוע מהמקובלים שבארה של מרים נמצא בכנרת וראיתי פעם -לא זוכר היכן- שאם עומדים ליד קבר ר"מ בעל הנס רואים אותו באמצע הכינרת.
לעומת זאת בגמ' משמע שהוא בים התיכון.
אשמח למקורות נוספים.
וכן למקורות שמי הבאר פותחים שערי השגה.

במדרש מובא שנגנז בכינרת
אכן בכפתור ופרח פרק ז' ציין שלא משמע כך בגמ' בשבת לה. (שכתוב שם ראש הכרמל הסמוכה לים התיכון
א"ר חנינא הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה וזהו שיעורו של ר' נחמיה א"ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזו היא בארה של מרים אמר רב מעין המיטלטל טהור וזהו בארה של מרים



ובחוף דור בים התיכון שמערבי לכרמל יש מעיין מים מתוקים נראה כמו בתוך כברה (אולי בגלל מבנה עתיק)
1024px-Sweet_water_in_the_Well_at_salt_sea_a_Dor_beach_Israel.jpg
אמנם בר"ח בשבת מפרש שכוונת הגמ' לים כינרת. וקשה כדברי הכפו"פ שהר הכרמל נמצא סמוך לים התיכון.
אבל מאידך לא מובן מציאותית איך ניתן לפרש את חלקה הראשון של הגמ' לגבי  ים התיכון, שהרי ים התיכון במערב א"י , ומי שעומד סמוך לים יראה את החמה בראש הר הכרמל או בכל ראש הר אחר רק בשעות הבוקר [ושיעורו של רבי נחמיה הוא חצי מיל 9 דקות משקיעת החמה]
ויש מהאחרונים ששינו את הגרסא בגמרא להר אחר או אמרו שיש כמה הרי כרמל.

אולי מדובר כפשוטו במקור מים תת קרקעי יחיד שבמדבר התפרץ מהאדמה כל פעם אפה שעם ישראל חנו על פי ה'. וכשבאו לא"י אותו מקור עצמו המשיך לנוע מתחת לשכבת  הסלע ויצא במקום שמוזכר בגמ'.
וגם בכינרת יש מעיינות תת קרקעיים שנובעים בתוך הכינרת ואולי זה אחד מהם ואולי יש קשר לזה שהשבר הסורי אפריקני עובר בכנרת נדמה לי שראיתי שיש מעיינות העתק שקשורות למצבים גיאולוגיים כמו השבר הסורי אפריקני ומעיניות אלו יכולות לצאת למרחק רב (צריך לבדוק)
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
פותח הנושא
נזכרתי שראיתי פעם -ואיני זוכר היכן- שבכנרת יש עמודים מבית מדרשם של רבי אמי ורבי אסי וכנגדם באמצע בים נמצא הבאר.
השאלות הן מה המקור, והאם זה קיים היום.
סיכום בינים: אנו מחפשים מקור א. למיקום של הבאר בתוך הכנרת שניכר מכיוון קבר ר"מ בעה"נ ב.שמי הבאר פותחים שערי השגה ג. שהם כנגד העמודים של ביהמ"ד דר"א ודר"א.
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
"בלכתך דרך ים טבריה אל חמי טבריה, באמצע הדרך ממש, במקום שיש דקלים רבים בשפת הים ההוא, מכוון כנגד מגדל אחד אשר בראש ההר, שם הוא בארה של מרים"
(שער הגלגולים הקדמה לז)
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
"כשהיה הרב ר' חיים בא אצל הרב ללמוד הימנו זאת החכמה, אז כל מה שלמד ממנו היה שוכח ולא היה יכול להשיג שום דבר, עד שהלכו שניהם יחד לטבריה, והרב זלה"ה הוליך להרב ר' חיים בתוך הים של טבריה בספינה קטנה שהיה שם, וכשהיו הולכים בתוך הים נגד העמודי ב"ה הישן, לקח הרב זלה"ה כלי אחד ומלאו אותו מים מבין העמודים, והיה משקה להרב ר' חיים זלה"ה, וא"ל, עכשיו תשיג החכמה הרבה, כי המים ששתית היה מבארה של מרים ומשם ואילך התחיל לכנוס בחכמה זו".
(פרי עץ חיים שער הנהגת הלימוד פ"א)
נ.ב. למי שאינו בקי ר' חיים הכוונה למהרח"ו והרב הכוונה לאריז"ל
 

מלאכ

משתמש רגיל
שמעתי ואיני זוכר היכן מקורו שאפשר לראותה במוצאי שבת היכן שהלבנה מאירה בכנרת שם היא נמצאת וכבר ידוע שנהגו לשאוב מים במוצאי שבת שאז זה הזמן שהיא מתגלה.
 

זך הרעיון

משתמש ותיק
יש מעשה שמסופר ואיני יודע את מקורו שהגה"ק בעל הלשם זי"ע לקח את נכדו מרנא הגרי"ש אלישיב זי"ע לכנרת והשקה אותו שם מים ואמר לו שזה מבארה של מרים.
 

חוקר ומקובל

משתמש רגיל
אקשן דקדושה אמר:
נזכרתי שראיתי פעם -ואיני זוכר היכן- שבכנרת יש עמודים מבית מדרשם של רבי אמי ורבי אסי וכנגדם באמצע בים נמצא הבאר.
השאלות הן מה המקור, והאם זה קיים היום.
סיכום בינים: אנו מחפשים מקור א. למיקום של הבאר בתוך הכנרת שניכר מכיוון קבר ר"מ בעה"נ ב.שמי הבאר פותחים שערי השגה ג. שהם כנגד העמודים של ביהמ"ד דר"א ודר"א.

הלא הכל כתוב בספרו הנפלא של הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א 'קברי צדיקים בגליל'
עם מקורות ותמונות והוראות הגעה
עיין שם ותרוה נחת
 

מתלבט

משתמש ותיק
והנה גם בזה מצאתי אשכול בנושא
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=45&t=655

ואבקש בזה שוב מהחברים הנהנים ממקום זה
כאשר יש יותר מאשכול יחד על אותו נושא נא לקשר בין 2 היכולות
ואולי ביום מן הימים המנהלים החשובים ימזגו ביניהם
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
מתלבט אמר:
והנה גם בזה מצאתי אשכול בנושא
viewtopic.php?f=45&t=655

ואבקש בזה שוב מהחברים הנהנים ממקום זה
כאשר יש יותר מאשכול יחד על אותו נושא נא לקשר בין 2 היכולות
ואולי ביום מן הימים המנהלים החשובים ימזגו ביניהם
בדרך כלל כבודו ממש צודק שיש לחבר את כל האשכולות באותו נושא
כאן זה דווקא שני נושאים
האחד על עצם בארה של מרים, והשני על מיקומו כיום, כמובן שראוי שיהיה קישור בינהם אך אין צורך לחברם
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
יש מעשה שמסופר ואיני יודע את מקורו שהגה"ק בעל הלשם זי"ע לקח את נכדו מרנא הגרי"ש אלישיב זי"ע לכנרת והשקה אותו שם מים ואמר לו שזה מבארה של מרים.
מקורות: באבע מיישעס, סיפורי אלף לילה ולילה, מרבד הקסמים - אלאדין, כל סיפורי הפייות, כל סיפורי אליהו הנביא, הגולם מפראג, זכרונות, נפלה פתקה מן שמיא נ נח נחמ נחמן מאומן.
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מובא בפוסקים, ע"פ מדרש, שבארה של מרים מסובבת בבארות ובמעיינות כל מוצ"ש, ועד לא מזמן, כשמלאת מים מהברז, קיימת ענין זה, שכן מימינו היה מהכנרת, או בארות (ואם לא במוצ"ש, שכן המים ממה שנאגר מקודם, הרי יום אח"כ), כיום רוב ככל מימינו הם מי ים דלוחים, וכנראה שאין בהם עניין זה.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
"כשהיה הרב ר' חיים בא אצל הרב ללמוד הימנו זאת החכמה, אז כל מה שלמד ממנו היה שוכח ולא היה יכול להשיג שום דבר, עד שהלכו שניהם יחד לטבריה, והרב זלה"ה הוליך להרב ר' חיים בתוך הים של טבריה בספינה קטנה שהיה שם, וכשהיו הולכים בתוך הים נגד העמודי ב"ה הישן, לקח הרב זלה"ה כלי אחד ומלאו אותו מים מבין העמודים, והיה משקה להרב ר' חיים זלה"ה, וא"ל, עכשיו תשיג החכמה הרבה, כי המים ששתית היה מבארה של מרים ומשם ואילך התחיל לכנוס בחכמה זו".
(פרי עץ חיים שער הנהגת הלימוד פ"א)
נ.ב. למי שאינו בקי ר' חיים הכוונה למהרח"ו והרב הכוונה לאריז"ל
היות ו'כנגד' זו מלה לא מוגדרת, באיזה זוית / כמה מעלות?  משום כך אין ערך לתיאורים הללו.
מה גם שלפי הנוסח לא רח"ו מספר זאת אלא מישהו אחר. ואם כל דבר חכמה שאינו ממהרח"ו בשם האר"י, נחשב כבלתי מוסמך, ק"ו לא סיפורי מעשיות.
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מה גם שלפני הנוסח לא רח"ו מספר זאת אלא מישהו אחר. ואם כל דבר חכמה שאינו ממהרח"ו בשם האר"י, נחשב כבלתי מוסמך, ק"ו לא סיפורי מעשיות.
של נעליך מעל רגליך קודם שהינך מדבר על הספר פרי עץ חיים ומחברו
המקובל האלקי בעל פרי עץ חיים (רבי מאיר פפירש) מקובל על כולם כנאמן על דברי מהרח"ו
וגם באופן כללי תמוה בעיני הק"ו שעשית
דברי הקבלה הינם עמוקים למאוד, ומשכך יש שנמנעו מללמוד את מה שכתבו התלמידים האחרים של האר"י בשמו, מחשש שמא לא ירדו לסוף דעתו, אך וודאי לא מחשש שקר חלילה, ועל כן מדוע שלא יהיו נאמנים בסיפור עובדות?
 

ישראלמאיר

משתמש ותיק
ישראלמאיר אמר:
אכן בכפתור ופרח פרק ז' ציין שלא משמע כך בגמ' בשבת לה. (שכתוב שם ראש הכרמל הסמוכה לים התיכון
ובשבת לה ע"א
א"ר חנינא הרוצה לידע שיעורו של ר' נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה וזהו שיעורו של ר' נחמיה א"ר חייא הרוצה לראות בארה של מרים יעלה לראש הכרמל ויצפה ויראה כמין כברה בים וזו היא בארה של מרים אמר רב מעין המיטלטל טהור וזהו בארה של מרים



ובחוף דור בים התיכון שמערבי לכרמל יש מעיין מים מתוקים נראה כמו בתוך כברה (אולי בגלל מבנה עתיק)

1024px-Sweet_water_in_the_Well_at_salt_sea_a_Dor_beach_Israel.jpg (251.58 KiB) נצפה 140 פעמים
ביאור רש"י כמין כברה - סלע עגול ועשוי ככברה: נראה תואם לנ"ל.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
זך הרעיון אמר:
יש מעשה שמסופר ואיני יודע את מקורו שהגה"ק בעל הלשם זי"ע לקח את נכדו מרנא הגרי"ש אלישיב זי"ע לכנרת והשקה אותו שם מים ואמר לו שזה מבארה של מרים.
מקורות: באבע מיישעס, סיפורי אלף לילה ולילה, מרבד הקסמים - אלאדין, כל סיפורי הפייות, כל סיפורי בעש"ט, כל סיפורי אליהו הנביא, הגולם מפראג, זכרונות, נפלה פתקה מן שמיא נ נח נחמ נחמן מאומן.
לא הייתי יורד ככה על יהודי. 
לעצם הענין - אומרים ששאלוהו להגריש"א על הסיפור (בבחינת 'דוגרי') והשיב שמימיו לא דרך בטבריה... 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
המתקן שבתמונה לעיל הוא חיפוש האבדה תחת הפנס. הוא אינו בכנרת, ואפי' אם נניח כמשמעות הגמ' שהיא נראית מראש הכרמל, הרי דור דרומית משם הרבה), זהו מתקן כלשהוא, בנמל המפורסם של העיר העתיקה 'דור'. לא באר ולא צלו של באר.
 

ישראלמאיר

משתמש ותיק
בארה של מרים.png

1. בתמונה מסומן ציר הראיה מפסגת הר הכרמל למעיין הנ"ל וקל לראות שמפסגת ראש הכרמל אפשר לצפות לשם.
2. ראה גם במכלול שזה בהחלט מעיין מים מתוקים הנובע בתוך פתח עגול באבן שעשוי ככברה בתוך הים התיכון המלוח, ולא מתקן כלשהו.
3. זה גם לא בנמל דור אלא מעט דרומית לה.
לסיכום מדובר בבאר/מעיין מים מתוקים בתוך הים התיכון המלוח, הוא בתוך מבנה העשוי ככברה והעומד בפסגת הכרמל יכול לצפות לשם.
כמתואר בשבת לה ע"א ושם ברש"י.
 
שאר לעמו אמר:
אפי' אם נניח כמשמעות הגמ' שהיא נראית מראש הכרמל, הרי דור דרומית משם הרבה), זהו מתקן כלשהוא, בנמל המפורסם של העיר העתיקה 'דור'. לא באר ולא צלו של באר.

כפי שניתן לראות לעיל יצאה ממך שגגה, והמציאות היא שזה  באר ומעין מים מתוקים בתוך מבנה אבן העשוי ככברה ולא מתקן כלשהו, (ואפילו לא בתוך הנמל העתיק) והוא נמצא בציר הראייה של הצופה מפסגת הכרמל. 
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוקר ומקובל אמר:
הלא הכל כתוב בספרו הנפלא של הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א 'קברי צדיקים בגליל'
עם מקורות ותמונות והוראות הגעה
עיין שם ותרוה נחת
עדיין לא ראיתיו.
בבקשה להעלותו.
 

אקשן דקדושה

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישראלמאיר אמר:
ובחוף דור בים התיכון שמערבי לכרמל יש מעיין מים מתוקים נראה כמו בתוך כברה (אולי בגלל מבנה עתיק)
לאור קריאתו של ר' @בן המתחטא עיין לעיל, נא לפרט על דרכי גישה למקום.
ואיך ניתן להגיע מהחוף למעין.
 

בן המתחטא

משתמש ותיק
ישראלמאיר אמר:
אבל מאידך לא מובן מציאותית איך ניתן לפרש את חלקה הראשון של הגמ' לגבי  ים התיכון, שהרי ים התיכון במערב א"י , ומי שעומד סמוך לים יראה את החמה בראש הר הכרמל או בכל ראש הר אחר רק בשעות הבוקר [ושיעורו של רבי נחמיה הוא חצי מיל 9 דקות משקיעת החמה]
אם הפירוש של יניח חמה בראש הכרמל הוא שיראה מלמטה את החמה עומדת בראש ההר, באמת לא מובן.
ואז נצטרך לחדש שהגמרא קראה בסתמא 'ים' לים כנרת.
אבל יהיה תמוה מאד לפ"ז השיעור שנתנה הגמ' הוא רק שיעור טבילה. ואיך שיעור טבילה יהיה כשיעור הילוך חצי מיל.
ויותר תמוה הלא אם הוא עומד על ימה של טבריה ורואה את החמה בראשי ההרים זה זמן רב קודם השקיעה. ומכניסי שבת בטבריה יוכיחו. ואיך נאמר שיניח חמה בראש הכרמל וירד וכו' הלא עדיין יום גמור הוא?
ויותר נראה שיניח חמה בראש הכרמל היינו שהוא עומד בראש הכרמל ורואה חמה שוקעת. וזה גם כוונת רש"י שחמה נראית בראשי ההרים דהיינו לעומדים בראשי ההרים. דאילו לעומדים ממזרח להרים כבר אין חמה נראית. וירד מראש ההר לים ויטבול וזהו שיעור הילוך חצי מיל. ועיי"ש בתוס'.
 

אבי חי

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
ישראלמאיר אמר:
אבל מאידך לא מובן מציאותית איך ניתן לפרש את חלקה הראשון של הגמ' לגבי  ים התיכון, שהרי ים התיכון במערב א"י , ומי שעומד סמוך לים יראה את החמה בראש הר הכרמל או בכל ראש הר אחר רק בשעות הבוקר [ושיעורו של רבי נחמיה הוא חצי מיל 9 דקות משקיעת החמה]
אם הפירוש של יניח חמה בראש הכרמל הוא שיראה מלמטה את החמה עומדת בראש ההר, באמת לא מובן.
ואז נצטרך לחדש שהגמרא קראה בסתמא 'ים' לים כנרת.
אבל יהיה תמוה מאד לפ"ז השיעור שנתנה הגמ' הוא רק שיעור טבילה. ואיך שיעור טבילה יהיה כשיעור הילוך חצי מיל.
ויותר תמוה הלא אם הוא עומד על ימה של טבריה ורואה את החמה בראשי ההרים זה זמן רב קודם השקיעה. ומכניסי שבת בטבריה יוכיחו. ואיך נאמר שיניח חמה בראש הכרמל וירד וכו' הלא עדיין יום גמור הוא?
ויותר נראה שיניח חמה בראש הכרמל היינו שהוא עומד בראש הכרמל ורואה חמה שוקעת. וזה גם כוונת רש"י שחמה נראית בראשי ההרים דהיינו לעומדים בראשי ההרים. דאילו לעומדים ממזרח להרים כבר אין חמה נראית. וירד מראש ההר לים ויטבול וזהו שיעור הילוך חצי מיל. ועיי"ש בתוס'.
לרדת מראש הכרמל ולטבול בים, כ"ז ב9 דקות?

 
 

אבי חי

משתמש ותיק
טעיתי במקצת, שכן לפיר"ת שם ביה"ש דר' נחמיה מתחיל בשקיעה השניה - שהיא ג' מיל ורבע אחר השקיעה הנראית לעינינו.
ואכתי צ"ע שיתנו שיעור כ"כ מוזר, שתלוי היכן בדיוק עומד, ובאיזו דרך יורד מהכרמל, ודוחק גדול לומר שהיתה דרך מסויימת וידועה שעליה מיירי.

והפירוש המיושב ביותר הוא פי' ר"ח המובא לעיל דמיירי בימה של טבריה, אמנם לכאורה לא מצאנו פי' זה בשאר ראשונים.
ויש לברר במציאות אם מטבריה רואים את הכרמל, אולי יש כאן מישהו טברייני? (ואולי גם אם יש הרים אחרים שמסתירים, אי"ז קושיא כ"כ, ודוק).

עוד יש לציין שלכאורה מיושב יותר פיר"ח דאיירי בעומד בטבריה - מקום הישיבה הארצישראלית בתקופת ר' חנינא (לפי מיעוט ידיעתי), משא"כ בכרמל.
 

אבי חי

משתמש ותיק
בן המתחטא אמר:
ואז נצטרך לחדש שהגמרא קראה בסתמא 'ים' לים כנרת.
אבל יהיה תמוה מאד לפ"ז השיעור שנתנה הגמ' הוא רק שיעור טבילה. ואיך שיעור טבילה יהיה כשיעור הילוך חצי מיל.
ויותר תמוה הלא אם הוא עומד על ימה של טבריה ורואה את החמה בראשי ההרים זה זמן רב קודם השקיעה. ומכניסי שבת בטבריה יוכיחו. ואיך נאמר שיניח חמה בראש הכרמל וירד וכו' הלא עדיין יום גמור הוא?
א. להנ"ל דמיירי בסתמא במקום מושבו של ר' חנינא א"ש דסתם ים הוא ים כינרת. [וגם הוא מוכח מתוכו מהלשון יניח חמה בראש הכרמל].

ב. להנ"ל יתכן שהמקום ממנו רואים את הכרמל הוא גבוה יחסית, במקום המכונה בימינו טבריה עילית, ולרדת משם לים לוקח שיעור זמן מסויים.

אמנם אם נפרש כן לא כ"כ יישבנו את השאלה הטכנית האם מדובר על דרך יחידה לרדת מההר לים.
ועוד יל"ע בלשון ירד ויטבול בים ויעלה, שלכ' נשמע שיעלה למקום שממנו ירד, וזה תמוה (אי מיירי בראש הכרמל או בראש ההר שעל שפת הכנרת), בפרט להתוס' שם, ודוק.

בענין בארה של מרים, יל"ע במציאות עד כמה אפשר/נורמלי לראות את הכנרת מהכרמל, ואם לא כ"כ, זה קושי מסויים בפיר"ח.
 

HaimL

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אשריך.
לי נמאס מסיפורים מוזרים, שהופכים אותנו מעם חכם ונבון, לעם טיפש ופתי.
אני מכיר כמה כאלה, אם תרצה 
 
 
חלק עליון תַחתִית