בלק לא נתכוין לקפח אחרים???

החושב

משתמש רגיל
אמרינן בנזיר כג: אמר רב יהודה אמר רב לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות אפ' שלא לשמן שמתוך שלא לשמן בא לשמן.
והקשו התוס' שם דהא אמרינן בברכות העוסק במצוה שלא לשמה נוח לו שלא נברא, ותירצו וי"ל דהתם מיירי שעוסק בתורה שלא לשמה לקפח אחרים והכא קאמר שעוסק בתורה שלא לשמה להתגדר ולקנות שם עכ"ל.
ואני תמה דהרי בגמי' ילפינן דלעולם יעסוק אשם בתורה ובמצוות שלא לשמה מבלק שבשכר מב' קרבנות שהקריב יצאה ממנו רות, וכי בלק הקריב להתגדר ולקנות שם ולא לקפח אחרים?? 
 

HaimL

משתמש ותיק
שאלה יפה.

אבל בפשטות, הלא מוכח מקראי דבלק ובלעם יראו את השם, והקרבנות שהקריב בלק היו לשם גבוה, וכדי שיעשה את בקשתו, וכמו שמבואר בגמרא מסכת ראש השנה

והתניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא הרי זה צדיק גמור

ואם תשיבני, דהלא בגמרא גופא מפורש

לא קשיא כאן בישראל כאן בעובדי כוכבים

אשיב לך, דהא פירש"י התם

כאן בישראל - שלבו לשמים ואם מריעין לו בחייו אינו קורא לו תגר אלא תולה היסורין בעונו אבל עובד כוכבים אם אין מטיבין לו כגמולו קורא תגר:

וכתיב בקרא

וְעַתָּ֖ה בְּרַח־לְךָ֣ אֶל־מְקוֹמֶ֑ךָ אָמַ֙רְתִּי֙ כַּבֵּ֣ד אֲכַבֶּדְךָ֔ וְהִנֵּ֛ה מְנָעֲךָ֥ השם מִכָּבֽוֹד׃

הרי שתלה בלק בקלקולו של בלעם, ולא הטיח דברים כלפי מעלה
 

החושב

משתמש רגיל
פותח הנושא
HaimL אמר:
שאלה יפה.

אבל בפשטות, הלא מוכח מקראי דבלק ובלעם יראו את השם, והקרבנות שהקריב בלק היו לשם גבוה, וכדי שיעשה את בקשתו, וכמו שמבואר בגמרא מסכת ראש השנה

והתניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא הרי זה צדיק גמור

ואם תשיבני, דהלא בגמרא גופא מפורש

לא קשיא כאן בישראל כאן בעובדי כוכבים

אשיב לך, דהא פירש"י התם

כאן בישראל - שלבו לשמים ואם מריעין לו בחייו אינו קורא לו תגר אלא תולה היסורין בעונו אבל עובד כוכבים אם אין מטיבין לו כגמולו קורא תגר:

וכתיב בקרא

וְעַתָּ֖ה בְּרַח־לְךָ֣ אֶל־מְקוֹמֶ֑ךָ אָמַ֙רְתִּי֙ כַּבֵּ֣ד אֲכַבֶּדְךָ֔ וְהִנֵּ֛ה מְנָעֲךָ֥ השם מִכָּבֽוֹד׃

הרי שתלה בלק בקלקולו של בלעם, ולא הטיח דברים כלפי מעלה

לדבריך הרי הוא לשמה 
והרי הוא לשמה ולקפח 
 

HaimL

משתמש ותיק
החושב אמר:
HaimL אמר:
שאלה יפה.

אבל בפשטות, הלא מוכח מקראי דבלק ובלעם יראו את השם, והקרבנות שהקריב בלק היו לשם גבוה, וכדי שיעשה את בקשתו, וכמו שמבואר בגמרא מסכת ראש השנה

והתניא האומר סלע זו לצדקה בשביל שיחיו בני ובשביל שאזכה בה לחיי העולם הבא הרי זה צדיק גמור

ואם תשיבני, דהלא בגמרא גופא מפורש

לא קשיא כאן בישראל כאן בעובדי כוכבים

אשיב לך, דהא פירש"י התם

כאן בישראל - שלבו לשמים ואם מריעין לו בחייו אינו קורא לו תגר אלא תולה היסורין בעונו אבל עובד כוכבים אם אין מטיבין לו כגמולו קורא תגר:

וכתיב בקרא

וְעַתָּ֖ה בְּרַח־לְךָ֣ אֶל־מְקוֹמֶ֑ךָ אָמַ֙רְתִּי֙ כַּבֵּ֣ד אֲכַבֶּדְךָ֔ וְהִנֵּ֛ה מְנָעֲךָ֥ השם מִכָּבֽוֹד׃

הרי שתלה בלק בקלקולו של בלעם, ולא הטיח דברים כלפי מעלה

לדבריך הרי הוא לשמה 
והרי הוא לשמה ולקפח 
באמת כתבתי רק חצי טיעון. החצי השני הוא שהכוונה בלקפח אחרים היא שתכלית הלימוד היא להתנצח כדי להתגאות על אחרים, וזה רע בתכלית. הלומד על מנת להתגדר ולקנות שם הוא רק תועלת אישית, וזה מותר גמור, כמו באומר סלע זה לצדקה וכו', ובלק רצה לעשות לתועלת הכלל של עמו (שהרי היה מלך למואב בעת ההיא).
 
 
HaimL אמר:
אבל בפשטות, הלא מוכח מקראי דבלק ובלעם יראו את השם, והקרבנות שהקריב בלק היו לשם גבוה, וכדי שיעשה את בקשתו,

אם יראו היאך עברו על רצונו לרומם קרן ישראל, ולא רצו אלא לקטרג ע''י ההקרבה שהם מקריבים יותר מישראל, ואיזה 'לשמה' מצאת כאן?
 

החושב

משתמש רגיל
פותח הנושא
HaimL אמר:
באמת כתבתי רק חצי טיעון. החצי השני הוא שהכוונה בלקפח אחרים היא שתכלית הלימוד היא להתנצח כדי להתגאות על אחרים, וזה רע בתכלית. הלומד על מנת להתגדר ולקנות שם הוא רק תועלת אישית, וזה מותר גמור, כמו באומר סלע זה לצדקה וכו', ובלק רצה לעשות לתועלת הכלל של עמו (שהרי היה מלך למואב בעת ההיא).
אז אתה אומר שבלק לא בא להילחם בישראל כדי לנצחם אלא כיון שפחד על עורו ועמו. והוא קמת תמוה דהרי גזר הקב"ה אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה
‎‏
ואמנם הם דברים אשר צריכים להלמד בפרשת השבוע אך נתקלתי בזה עתה בלימודי ועם חו"ר הפורום הסליחה
 

HaimL

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
HaimL אמר:
אבל בפשטות, הלא מוכח מקראי דבלק ובלעם יראו את השם, והקרבנות שהקריב בלק היו לשם גבוה, וכדי שיעשה את בקשתו,

אם יראו היאך עברו על רצונו לרומם קרן ישראל, ולא רצו אלא לקטרג ע''י ההקרבה שהם מקריבים יותר מישראל, ואיזה 'לשמה' מצאת כאן?
אתה שואל, להבנתי, שתי שאלות שונות. 

1. מדוע זה לא נקרא לקפח את אחרים, הרי הקב"ה רצה לרומם את קרן ישראל.
2. ההקרבה גופא לא הייתה אלא ע"מ לקטרג, ואין כאן לשמה בכלל. 

להלן תשובותיי 
1. מפורש בקרא שלא רצה להשמיד את ישראל אלא רק לגרשם, כמ"ש

וְעַתָּה֩ לְכָה־נָּ֨א אָֽרָה־לִּ֜י אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֗ה כִּֽי־עָצ֥וּם הוּא֙ מִמֶּ֔נִּי אוּלַ֤י אוּכַל֙ נַכֶּה־בּ֔וֹ וַאֲגָרְשֶׁ֖נּוּ מִן־הָאָ֑רֶץ כִּ֣י יָדַ֗עְתִּי אֵ֤ת אֲשֶׁר־תְּבָרֵךְ֙ מְבֹרָ֔ךְ וַאֲשֶׁ֥ר תָּאֹ֖ר יוּאָֽר׃

הִנֵּ֤ה הָעָם֙ הַיֹּצֵ֣א מִמִּצְרַ֔יִם וַיְכַ֖ס אֶת־עֵ֣ין הָאָ֑רֶץ עַתָּ֗ה לְכָ֤ה קָֽבָה־לִּי֙ אֹת֔וֹ אוּלַ֥י אוּכַ֛ל לְהִלָּ֥חֶם בּ֖וֹ וְגֵרַשְׁתִּֽיו׃

כלומר, רצה לבקש מהקב"ה להחלישם במלחמה, ושלא יוכלו לכבוש את מואב אבל לא אמרו נגד לרומם את קרן ישראל.

2. אני מניח שאת זה לקחת מגמרא, או מדרש, או פירוש אבל מן הסתם, הגמרא שהביא פותח הדיון סוברת שזה היה קרבן מיראת השם ובשביל שתיעשה בקשתו, שזה מפורש בגמרא להיתר. 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
החושב אמר:
HaimL אמר:
באמת כתבתי רק חצי טיעון. החצי השני הוא שהכוונה בלקפח אחרים היא שתכלית הלימוד היא להתנצח כדי להתגאות על אחרים, וזה רע בתכלית. הלומד על מנת להתגדר ולקנות שם הוא רק תועלת אישית, וזה מותר גמור, כמו באומר סלע זה לצדקה וכו', ובלק רצה לעשות לתועלת הכלל של עמו (שהרי היה מלך למואב בעת ההיא).
אז אתה אומר שבלק לא בא להילחם בישראל כדי לנצחם אלא כיון שפחד על עורו ועמו. והוא קמת תמוה דהרי גזר הקב"ה אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה
‎‏
ואמנם הם דברים אשר צריכים להלמד בפרשת השבוע אך נתקלתי בזה עתה בלימודי ועם חו"ר הפורום הסליחה
שתי תשובות בדבר 

1. מנא ידע.
2. מבואר בגמרא שהותר לעשות בהם אנגריא, ולא בבני עמון (ואולי לכן גם לא היו באותה עצה).
 
 

החושב

משתמש רגיל
פותח הנושא
HaimL אמר:
1. מנא ידע.
2. מבואר בגמרא שהותר לעשות בהם אנגריא, ולא בבני עמון (ואולי לכן גם לא היו באותה עצה).
בדקתי עכשיו בפרשה וראיתי ברמב"ן כטעמך השני ואכן צדקו דבריך דרצה להלחם בהם כדי שלא יקחו אותם למס עובד

ואחרי הכל יש בגמ' ידיעה חשובה שבלק לא היה ע"מ לקנטר אלא ע"מ להתגדל
 

אורח

משתמש ותיק
החושב אמר:
ואני תמה דהרי בגמי' ילפינן דלעולם יעסוק אשם בתורה ובמצוות שלא לשמה מבלק שבשכר מב' קרבנות שהקריב יצאה ממנו רות, וכי בלק הקריב להתגדר ולקנות שם ולא לקפח אחרים??
כן הק' המהרש"א בהוריות דף י' ותי' דכיון דבלק בא לקלל מיראתו על עצמו כמ"ש עתה ילחכו הקהל וכו' לא חשיב לקפח ע"ש
 

החושב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אורח אמר:
כן הק' המהרש"א בהוריות דף י' ותי' דכיון דבלק בא לקלל מיראתו על עצמו כמ"ש עתה ילחכו הקהל וכו' לא חשיב לקפח ע"ש
יש"כ גדול
 
חלק עליון תַחתִית