פשוט מאוד משום שאם היית שואל לפני מאתיים שנה יהודי מה זה נבל הוא מסתמא לא היה יודע תשובה.הראני אמר:למה מה שהיום קוראים לו כך אינו ראיה, למה לחשוב שלשון הקדש השתבשה והרומאית והייוונית לא?
מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.סבא אמר:פשוט מאוד משום שאם היית שואל לפני מאתיים שנה יהודי מה זה נבל הוא מסתמא לא היה יודע תשובה.הראני אמר:למה מה שהיום קוראים לו כך אינו ראיה, למה לחשוב שלשון הקדש השתבשה והרומאית והייוונית לא?
רק מחדשי השפה העברית חקרו ונתנו את השמות לפי הבנתם, ולפעמים מחוסר ידיעה פשוט הדביקו מילים [כמו למשל המילה "אקדח"]
כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.הראני אמר:מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
הם עבדו כל כך קשה כי הם היו אמרצי"ם גמורים!סבא אמר:כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.הראני אמר:מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
אם כדבריך מדוע עבדו מחדשי השפה כל כך קשה?
אכן, כך פירשו מפרשי התנ"ך כלי זמר שונים בכמה מקומותסבא אמר:כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.הראני אמר:מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
אם כדבריך מדוע עבדו מחדשי השפה כל כך קשה?
אלכס אמר:לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור
בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39
והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)
א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?הראני אמר:אלכס אמר:לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור
בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39
והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)
אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
א. לא קראתי את שלטי הגיבורים.אלכס אמר:א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?הראני אמר:אלכס אמר:לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור
בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39
והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)
אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
ב לנבל יש עשרה נימים?
ג קראת את השלטי גיבורים?
א הוא כותב שנבל הוא ליאטו שהוא הלאוטה שדומה ללירה שהבאתי מויקיפדיה (שאף היא נקרת לאוטה) אף שנדמה לי שאת לירה הוא שוללהראני אמר:א. לא קראתי את שלטי הגיבורים.אלכס אמר:א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?הראני אמר:אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
ב לנבל יש עשרה נימים?
ג קראת את השלטי גיבורים?
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
התוי"ט מביאו כמה פעמים במסכת מידות ומכנה אותו בלשון כבוד "השליט", ראה שם ה, ד.הכהן אמר:יש לשים לב: שלטי הגבורים הזה לא קשור כלל לספר המוכר לנו מהרי"ף!
שלטי הגיבורים הזה הוא מבעל המחבר רבי אברהם שער אריה ולא שלטי גיבורים המוכרהראני אמר:עם כל המשקל שיש לספר 'שלטי הגבורים' לא רק בפירוש התורה הגמרא ועוד רש"י הוא גדול המפרשים ומקומו שמור לו בלא עוררין.
פסנתר אינו כלי פריטה לענ"ד, על אף שגם הוא עובד על הקשה על מיתרים הוא אינו כזה.
אבל גם אם כן, אין להתרגש מכך, יתכן שאכן הוא גדול כלי הפריטה, אולי?
ממתי הכלי הזה קיים? לא יודע? הוא לא מוזכר במקורות עד כמה שידוע לי, ולא ידוע לי הרבה בעניין הזה.
כתוב בתהילים וכנור נעים עם נבלאאא אמר:איזה כלי הוא הנבל המוזכר פעמים רבות בתורה ובחז"ל?
מה צורת הכלי?
אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?הראני אמר:ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
נכון, כל חוט הוא באורך שונה ובגלל זה יש לו תדר שונה וזה מה שיוצר את הקולות השונים.הבוחן אמר:אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?הראני אמר:ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
תפקיד תיבת התהודה היא להגביר את עוצמת הצלילים, גם לנבל יש בית תהודה,הבוחן אמר:אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?הראני אמר:ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.