ה"נבל" - מה זה?

אאא

משתמש ותיק
איזה כלי הוא הנבל המוזכר פעמים רבות בתורה ובחז"ל?
מה צורת הכלי?
 

יצחק

משתמש ותיק
מצאתי במדרש רבה וְשֵׁם אָחִיו יוּבָל הוּא הָיָה אֲבִי כָּל תֹּפֵשׂ כִּנּוֹר וְעוּגָב, אַדְרִיכוֹלִין וּבוּרְבָּלִין.
אז יש לנו תרגום של כינור ועוגב אדריכולין ובורבלין, כעת אם מישהו מהחברים ידע לזהות את המילים הללו נוכל להתקדם עוד צעד קדימה.
 

הראני

משתמש ותיק
אולי תסביר לי למה צריך לתרגם מילים ידועות ואז לחזור שוב למילת המקור?
זה כמו הלעז"י רש"י בחלק מהגמרות: זה עובד כך: למשל בגמ' כתוב יין, רש"י יכתוב למשל 'דישרל"א' והלעז"י רש"י יכתוב 'יין'.
 

יצחק

משתמש ותיק
הוא רוצה למצא הוכחה מה זה נבל שמוזכר במקורות האם הוא מה שאנו קוראים נבל או דבר אחר, אז אני מציע דרך לנסות לברר זאת, אם אכן יתברר שבלאטינית קוראים לנבל של זמננו "בורבלין" אז הצלחנו להוכיח שהנבל שלנו הוא הוא הנבל שנמצא במקורות. רוב השמות הלועזיים במדרשים הם ביונית או רומאית שהם אבות הלאטינית.
אגב, גם בלעזי רש"י הגם שזה מצחיק יש בזה תועלת שהוא מאשר לך שאין הבדל בין השפה שלך לשפה של המקורות.
 

הראני

משתמש ותיק
למה מה שהיום קוראים לו כך אינו ראיה, למה לחשוב שלשון הקדש השתבשה והרומאית והייוונית לא?
בשלמא שרש"י מביא מילים בלועזי"ת זה תרגום לשפה שדובר במקומו [אגב זה יותר קרוב לספרדית של היום מאשר לצרפתית של היום] אבל זמן המדרש אין שום משמעות ליוונית יותר מכל שפה אחרת.
 

סבא

משתמש ותיק
הראני אמר:
למה מה שהיום קוראים לו כך אינו ראיה, למה לחשוב שלשון הקדש השתבשה והרומאית והייוונית לא?
פשוט מאוד משום שאם היית שואל לפני מאתיים שנה יהודי מה זה נבל הוא מסתמא לא היה יודע תשובה.
רק מחדשי השפה העברית חקרו ונתנו את השמות לפי הבנתם, ולפעמים מחוסר ידיעה פשוט הדביקו מילים [כמו למשל המילה "אקדח"]
 

הראני

משתמש ותיק
סבא אמר:
הראני אמר:
למה מה שהיום קוראים לו כך אינו ראיה, למה לחשוב שלשון הקדש השתבשה והרומאית והייוונית לא?
פשוט מאוד משום שאם היית שואל לפני מאתיים שנה יהודי מה זה נבל הוא מסתמא לא היה יודע תשובה.
רק מחדשי השפה העברית חקרו ונתנו את השמות לפי הבנתם, ולפעמים מחוסר ידיעה פשוט הדביקו מילים [כמו למשל המילה "אקדח"]
מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
לא נראה לי ונדמה לי שגם לך!
 

סבא

משתמש ותיק
הראני אמר:
מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.
אם כדבריך מדוע עבדו מחדשי השפה כל כך קשה?
 

הראני

משתמש ותיק
סבא אמר:
הראני אמר:
מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.
אם כדבריך מדוע עבדו מחדשי השפה כל כך קשה?
הם עבדו כל כך קשה כי הם היו אמרצי"ם גמורים!
וגם שאין חולק שישנם דברים שנעלמו מחיינו כמו 'אפקטויזין' ועוד דברים אבל לזה לא יועיל שום מדרש ארמי עתיק וכדו'.
 

אלכס

משתמש ותיק
לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור

בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39

והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/לירה_(כלי_נגינה)
 

אברך כולל

משתמש רגיל
לגבי שינוי השמות בלשה"ק עי' בשיחת חולין לר' אמיתי בן דוד ( כמדומה לי דף נט-ס) לגבי שמות חיות
 

אלכס

משתמש ותיק
סבא אמר:
הראני אמר:
מניין לך הבטחון שלפני מאתיים שנה יהודים לא ידעו מה זה נבל, וכשהם התפללו 'הללוהו בנבל וכנור' הם הסבירו להם ולבניהם שנבל זה איזה עב"מ שהיה חי בזמן התחש שהיה בזמן המשכן.
כשם שאנו מסבירים לבנינו כשלומדים במשניות סנהדרין "ארירן" שזה סוג של כלי זיין, כך הסבירו אז שנבל הוא סוג של כלי נגינה.
אם כדבריך מדוע עבדו מחדשי השפה כל כך קשה?
אכן, כך פירשו מפרשי התנ"ך כלי זמר שונים בכמה מקומות
 

הראני

משתמש ותיק
אלכס אמר:
לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור

בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39

והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)

אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אגב, האם יש את הספר "שלטי הגיבורים" בהדפסה חדשה?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי השלטי גיבורים משמע שה"כינור" הוא מה שנקרא בעברית "נבל".
שהרי כתב שכינור נקרא "ארפה" = harp באנגלית וביוונית. ובאיטלקית: arpa.
וכן לפי תיאור הכלי שכתב להלן, משמע כן.

אמנם עדיין השאלה היא מה צורתו המדוייקת של הכינור.

-----

אבל על "נבל" כתב שהוא כלי הנקרא "ליאוטו".
אולי זה לאוטה?

לאוטה מתורגם באיטלקית: liuto
 

אלכס

משתמש ותיק
הראני אמר:
אלכס אמר:
לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור

בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39

והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)

אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?
ב לנבל יש עשרה נימים?
ג קראת את השלטי גיבורים?
 

הראני

משתמש ותיק
אלכס אמר:
הראני אמר:
אלכס אמר:
לא הספקתי לעייין והרי החומר לפניכם
רש"י תהלים פרק פא
כנור נעים עם נבל - ר' חייא בר אבא אומר הוא נבל הוא כנור, ורבי שמעון אומר נימין (ויתידות) יתירות שבין זה לזה למה נקרא שמו נבל שהוא מנבל כל מיני זמר:
רש"י תהלים פרק צב
עלי עשור ועלי נבל - כנור של עשרה נימין: (ועיי"ש במפרשים שחלקו על דבריו)
כך שמסתבר שגם לדעת רבי שמעון הנבל המקראי דומה לכינור

בשלטי הגיבורים יש פירוט
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=44352&st=&pgnum=39

והנה ההשערה המובאת ויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8#%D7%94%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90%D7%99
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%99%D7%A8%D7%94_(%D7%9B%D7%9C%D7%99_%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94)

אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?
ב לנבל יש עשרה נימים?
ג קראת את השלטי גיבורים?
א. לא קראתי את שלטי הגיבורים.
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
 

הראני

משתמש ותיק
אגב קראתי את השלטי הגיבורים והוא כלל לא שולל שם שום דבר מהיות 'נבל' אלא מדבר איזה נבל היה בבית, ואיזה נבל היה לדוד
יש נבל בעל י"ג מיתרים, ויש נבל אחר, לדוד היה 'נבל עשור' בעל עשרה מיתרים.
ממנו יתכן שיש נבל בעל 90 מיתרים ואולי גם בעל 7 מיתרים כמו נבל קלאסי בימינו.
מה מצאת שם עוד, קצת קשה לקרא את האותיות החצי שבורות שם.
 

אלכס

משתמש ותיק
הראני אמר:
אלכס אמר:
הראני אמר:
אין שום ראיה מהמקורת שהבאת, ואדרבא, הוא נבל הוא כנור, אלא ש... הרי ברור לך שוודאי וודאי בלשון הקודש אין דבר כזה 'הוא הוא' לגמרי- אלא שיש להם עניין משותף, ויותר מעניין משותף בבסיסם הם משותפים, אלא שיש לכל אחד את המיוחדות שלו ומזה נגזר לזה שם בפני עצמו ולזה שם בפני עצמו!
וכן הבאת מרש"י תהילים צב כינור של עשרה נימין והיינו ממש הנבל שלנו.
לא ראיתי בזה שום ראיה לכך שהנבל שלנו אינו הנבל המקראי.
ואגב זה עוד ראיה לרדידות המחקרית של 'וקיפדיה' בה כל אדם כותב ככל העולה על רוחו.
א הוא כינור הוא תוף היה מתקבל על דעתך?
ב לנבל יש עשרה נימים?
ג קראת את השלטי גיבורים?
א. לא קראתי את שלטי הגיבורים.
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
א הוא כותב שנבל הוא ליאטו שהוא הלאוטה שדומה ללירה שהבאתי מויקיפדיה (שאף היא נקרת לאוטה) אף שנדמה לי שאת לירה הוא שולל
אך אין עתותי ביד להשקיע בעיון בזה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%98%D7%94
ב גם פסנתר הוא כלי פריטה, אז הוא כינור הוא פסנתר עובר?
ג נבל עשור הוא לפי רש"י ראה בהודעתי הראשונה
 

הראני

משתמש ותיק
עם כל המשקל שיש לספר 'שלטי הגבורים' לא רק בפירוש התורה הגמרא ועוד רש"י הוא גדול המפרשים ומקומו שמור לו בלא עוררין.
פסנתר אינו כלי פריטה לענ"ד, על אף שגם הוא עובד על הקשה על מיתרים הוא אינו כזה.
אבל גם אם כן, אין להתרגש מכך, יתכן שאכן הוא גדול כלי הפריטה, אולי?
ממתי הכלי הזה קיים? לא יודע? הוא לא מוזכר במקורות עד כמה שידוע לי, ולא ידוע לי הרבה בעניין הזה.
 

הכהן

משתמש ותיק
יש לשים לב: שלטי הגבורים הזה לא קשור כלל לספר המוכר לנו מהרי"ף!
 

אור זרוע

משתמש ותיק
הכהן אמר:
יש לשים לב: שלטי הגבורים הזה לא קשור כלל לספר המוכר לנו מהרי"ף!
התוי"ט מביאו כמה פעמים במסכת מידות ומכנה אותו בלשון כבוד "השליט", ראה שם ה, ד.
 

אלכס

משתמש ותיק
הראני אמר:
עם כל המשקל שיש לספר 'שלטי הגבורים' לא רק בפירוש התורה הגמרא ועוד רש"י הוא גדול המפרשים ומקומו שמור לו בלא עוררין.
פסנתר אינו כלי פריטה לענ"ד, על אף שגם הוא עובד על הקשה על מיתרים הוא אינו כזה.
אבל גם אם כן, אין להתרגש מכך, יתכן שאכן הוא גדול כלי הפריטה, אולי?
ממתי הכלי הזה קיים? לא יודע? הוא לא מוזכר במקורות עד כמה שידוע לי, ולא ידוע לי הרבה בעניין הזה.
שלטי הגיבורים הזה הוא מבעל המחבר רבי אברהם שער אריה ולא שלטי גיבורים המוכר
היכן ראית ברש"י אחרת?
 

הראני

משתמש ותיק
אני אמנם לא ראיתי ברש"י אחרת, השאלה היא מה הוצאת משלטי הגבורים,
אני חושב שאין שום סתירה בין מה שאנו קוראים נבל כיום לבין מה שמתואר ברש"י ובספר הנ"ל.
היו כאן שטענו שזה לא אותו כלי, אולי זה היית אתה?
 
אאא אמר:
איזה כלי הוא הנבל המוזכר פעמים רבות בתורה ובחז"ל?
מה צורת הכלי?
כתוב בתהילים וכנור נעים עם נבל
כלומר שאלו שני כלים שמשלימים זה את זה ויוצרים מנגינה הרמונית
וכיון שהכינור הוא כלי סולו וכמו החליל, אז כנראה שהנבל הוא כלי ליוי שנותן את הרקע, כך שכאשר מנגן כלי סולו וכלי ליוי באמת זה מאוד נעים
ומכאן שהנבל הוא משהו כמו גיטרה קלאסית, שפורטים על כמה מיתרים בבת אחת, ולא כמו 'עוד' שהוא גם כלי סולו.
גם הנבל של ימינו וגם הפסנתר מתאימים מאוד לליוי, אבל כיון שאלו כלים שמאוד קשים לבניה לא מסתבר שאליהם הכונה.
 

הבוחן

משתמש ותיק
הראני אמר:
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?
 

יצחק

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
הראני אמר:
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?
נכון, כל חוט הוא באורך שונה ובגלל זה יש לו תדר שונה וזה מה שיוצר את הקולות השונים.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לפי השלטי הגיבורים, נבל הוא הכלי הנקרא "לאוטה". [באנגלית: lute]

ואחד מהסיבות שנקרא כך הוא מפני שצורתו דומה לנבל יין, שיש לו כרס וצוואר.
לאוטה.jpg
הצד האחורי של לאוטה.jpg
לאוטה1.jpg
 
הבוחן אמר:
הראני אמר:
ב. הוא נבל הוא תוף לא מתקבל על הדעת.
נבל וכנור כלים זהים לחלוטין- שניהם כלי פריטה, והחילוק ביניהם הוא באיכות הכלי ולא במהותו.
מקובל עלי כן לומר למשל- הוא אורגן הוא פסנתר.
רק שאורגן למשל אינו כלי זמר כלל, אלא 'חקיין' של כלים אמתיים אחרים.
אמנם גם כינור וגם נבל הם כלי פריטה אבל כינור עובד על תיבת תהודה כמו גיטרה וכדומה, נבל למיטב ידיעתי לא עובד על תיבת תהודה, אני צודק?
תפקיד תיבת התהודה היא להגביר את עוצמת הצלילים, גם לנבל יש בית תהודה,
בגובה הצליל שולטים בשיטות שונות, בגיטרה וכינור לוחצים על המיתר וכך מקצרים את אורכו ובנבל יש הרבה מיתרים באורכים שונים אבל יש גם דוושות קטנות שאיתן אפשר לשנות את אורך המיתר תוך כדי נגינה.
 
חלק עליון תַחתִית