פרשת משפטים - הנה אנכי שולח מלאך לפניך

פשר פרשה

מנהל תוכן
[highlight=yellow]הנה אנכי שולח מלאך לפניך[/highlight]​

שאלה שנשלחה ע"י אחד מהת"ח חברי הפורום שליט"א:

"הנה אנכי שולח מלאך לפניך לשמרך בדרך ולהביאך אל המקום אשר הכינותי. השמר מפניו ושמע בקולו, אל תמר בו כי לא ישא לפשעכם כי שמי בקרבו" (שמות כג, כא).

וברש"י: "כי שמי בקרבו. מחובר לראש המקרא השמר מפניו כי שמי משותף בו, ורבותינו אמרו זה מטטרון ששמו כשם רבו, מטטרון בגימטריא שדי".

והנה בספר יהושע (ה, יד) מסופר על המלאך שהגיע ליהושע בעת המצור על יריחו, ושם כתוב "ויאמר לא כי אני שר צבא ה' עתה באתי", ופירש רש"י שם "אבל בימי משה רבך באתי ולא חפץ בי, שנאמר אם אין פניך הולכים וכו'". ומבואר שהמלאך הזה הוא הוא המלאך ששלח הקב"ה שילך עם ישראל בדרך בהיותם במדבר.

ומעתה צריך ביאור מה שפירש רש"י שם (פסוק טו) "שר צבא ה' - ישראל שהוא צבא לה', ומיכאל היה שנאמר ומיכאל שרכם", והלא כאן נתפרש שמטטרון היה.
 

הראני

משתמש ותיק
ראוי שנדע קודם לכן מה זה מלאך, ואז נוכל לדון אם זה 'שני חפצות' או שבעצם זה רק עניין של 'שמות' 'הנהגה' 'צורת התגלות'
זה וודאי שיש הרבה מלאכים, רבבות צבאות של מלאכים, ומקורותינו מלאים בזה, אבל מכאן ועד לקטלג אותם ולומר זה המלאך מיכאל שמו וכו' וזה גבריאל, וכו' וכו'.
והלא מקרא מפורש הוא פעמים בתנ"ך, למה זה תשאל לשמי והוא פלי, וכן אצל מנוח והמלאך.-
הרי שאין למלאך 'שם' והשם כנראה נגזר משליחות.
ומה שיש מלאך שממונה על הרפואה והוא נקרא 'רפאל' מניין לך שזה תמיד אותו גוף! שנקרא רפאל, אולי זה עניין ההנהגה בעולם של הרפואה ע"י מלאכים??!!
לא יודע ולא מבין כלום, אבל רק שואל, כי שאלת.
אם תשאל בכל אופן אם כן מה זה שאמר המלאך ליהושע בימי משה רבכם באתי ולא חפץ בי- היינו שמשה רבינו דחה את ההנהגה הזו של 'הנהגה ע"י שליח, ובחר בהנהגת ה' ע"י בלבד- ונענה בתפילתו, מה שלא היה אצל יהושע.
 

אלימלך

משתמש ותיק
זכורני שכך יצא לי בעבר. בחיפוש קל מצאתי באוצר המדרשים (אייזנשטיין) זרובבל עמוד 159
"ויוסף מטטרון המלאך ויאמר לי אני הוא מט"ט שר הפנים ומיכאל שמי וישימני להיות על עמו...
 

סבא

משתמש ותיק
אכן כן כתב גם התולדות יצחק שמות כ"ג וז"ל אבל מטטרון הוא מיכאל, ואמרו בגמרא [ברכות ד ב] "ויעף אלי אחד מן השרפים" [ישעיה ו ו] הוא מיכאל שנאמר [דניאל י יג] "והוא אחד (מן) השרים הראשונים" ונאמר בו [ישעיה ו ז] "וסר עונך וחטאתך תכופר", הרי שמיכאל נתון על הכפרה, ולזה אמר שעם כל זה "לא ישא לפשעכם" ומיכאל הוא הגדול שבכל המלאכים שהוא מטטרון, ואומר בו שמעופף כל העולם בעפיפה אחת עכ"ל.
אבל בפוסקים משמע שהם שני מלאכים שונים, ונפק"מ לנוסח החרם, וכך כתב האורחות חיים [לר"א מלוניל] בנוסח החרם - בשם אכתריאל יה י"י צבאות בשם מיכאל השר הגדול בשם מטטרון ששמו כשם רבו וכו' ארור הוא מפי הגבורה ארור הוא מפי מיכאל השר הגדול. ארור הוא מפי מטטרון ששמו כשם רבו ארור הוא מפי אכתריאל יה י"י צבאות ארור הוא מפי שרפים ואופנים וחיות הקדש וכן הוא בכלבו סי' קל"ט [מאותו מחבר], וכן הוא בשו"ת מהריט"ץ החדשות סימן קצט.
 
חלק עליון תַחתִית