ריקוד המטאטא

שאר לעמו

משתמש ותיק
אין לזה שום מקור, וכשהצעירים נותנים לאב המבוגר את המטאטא ביד הוא נאות לזה לפעמים...
גם להגרח"ק נתנו בחתונת בנו הצעיר.. גם גם נראה בסרטון שאליו הפנו בתחילת האשכול.
ראיתי מי שלא נתנו מפאת דרך ארץ..

בחוגים שונים כל אקט של שמחה נהפך ל'ענין' (הרי פעם היו רגילים להביא מטאטא ולהניחו הפוך על השן ולרקוד לשמחה), וממילא כולם חייבים לחקות את זה.. וע"ז נולדים מקורות.
 

פפפפ

משתמש ותיק
הכהן אמר:
בעקבות הסרטה זו:
האם יש מקור למנהג זה?
לא ידוע מקור מוסמך מלבד ענין שמחת חתן וכלה שהוא מצוה גדולה מאד כידוע וגדולי ישראל בגמ' השתבחו ששמחו
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
צריך להזהר שלא ליזום את הריקוד הזה כאשר אחד הילדים הגדולים יותר הוא גרוש (כי המנהג [עכ"פ כך העם אומרים] הוא בשביל לבטא רווחה ומנוחה שכבר סיימו לחתן את כולם).
הייתי פעם עד למקרה כזה שרצו לרקוד כך, ומשפחה אחת נפגעה והתביישה, בפרט הילד הגרוש התבייש.
 

מענטשאלע

משתמש רגיל
שום ענין הבל הבלים, קדשו מנהג מוזר ומעניין העיקר שיש לעזרת נשים ולילדים תעסוקה מן הדבר.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
הבה נקדים את המאוחר:
בעוד מס' שנים בספר המאסף מנהגי החתונה יכתבו שמנהג כמה עדות מישראל שמרקדין לפני החתן במטאטאים, ונהגו לכבד בזה אף את החשובים ואין בזה פטור של זקן ואינה וכו', ואין עצה ואין בונה. ויש ליזהר שלא ליקח מטאטא שנשתמשו בו כבר שלא יבא לידי תקלה, ובפרט אם א''א לומר ד''ת בפניו. והמהדרים נהגו ליקח מטאטא מקש [כעין שרוכבות עליו המכשפות] ומקל עץ שבו עיקר המנהג, ובשעת הדחק אפשר להקל אף במטאטא של סוס או של פלסטיק ואף במקל מתכת והכל לפי רוב השמחה. וגו'---
 

מהפך פשטא

משתמש ותיק
כבר ידוע המעשה על אחד ששאל את הרופשיצר, מה מקור מנהג חסידים ואנשי מעשה לגזוז צפורניים לאחר טבילה במקווה דייקא.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
כמה טעמים:
א. כיון שחובה על הילדים שלא לתת להוריהם לעסוק בבית בדברים בזויים, כל זמן שהילד יכול לעשות זאת. ובכל ילד שנישא, עובר החוב לקטן ממנו, וכשנישא האחרון, היה ראוי שישאר הבן בבית ויכבד הוריו. לכן רומזים לו שהם לוקחים את המטאטא, ואב שמחל על כבודו דבודו מחול.
ב. דרך העולם שההורים מגיעים ללשמחות הבנים, ונשארים שם עד הסוף, וכדאמרי אינשי "עד שיטאטאו את האולם", ורומזים בריקוד המטאטא, שההורים ירוצו משמחה לשמחה, ויהיו שם בריקוד "עם המטאטא" עד סוף כל שמחה.
ג. כל זמן שהילדים של אדם בביתו, הוא צריך להוכיחם, שהרי יש בידו להוכיחם, שישמעו לו, ואם לא הוכיח הוא נתפס בחטאם. ע"כ נהגו כשמחתן את אחרון הילדים לרקוד במטאטא, לרמז שמנקה את הלכלוך, אחריותו ללכלוך החטא של ילדיו, ומעתה אינו אחראי על חטאיהם. והוא כעין "ברוך שפטרנו".
ד. מטאטא, רומז למטה, גם שמו דומה למטה, וגם מקל גדול לו, ומקל היינו מטה. רמז ל"למטה אבותם", שיקימו שבט ויחוס בישראל. ונהגו כן בבן האחרון, שהוא השלמת "מטה אביהם".
ה. מטאטא - גי' ס, וכידוע במעשה בראשית אין ס', שאין בו שטן - הנרמז בס'. ולכן במטאטא רומזים לגרש במטאטא, את השטן הנרמז במטאטא, בשיא השמחה, שלא יקטרג. ונהגו כן בבן האחרון, שהוא השלמת כל השמחה, כעין שמצינו באיוב, שהביא קרבנות כששלמו הימים, שהשטן מקטרג דווקא בהשלמת השמחה.
ו. מטאטא יש בו ריבוי ט', והוא ריבוי הטובה, ורוקדים בט - מטאטא, להודות על ריבוי הטוב, נישואי כל הילדים, ודווקא במטאטא, שהוא דרך נענוע, כעין נענוע הלולב, שהוא ביטוי לשמחה, כדכתיב ולקחתם לכם וכו' ושמחתם לפני ה'.
ז. דרך בני אדם שמצטערים מעט כשמתרוקן ביתם, ובפרט כשאין מי שישמשם, ורוקדים במטאטא, להראות שיש לשמוח בטובת נישואי הילדים, אף שמטאטא ומרוקן הבית, ואף שיצטרך לטרוח, אפי' במלאכות כטאטוא הבית.
ח. טאטא בהיפוך אט אט, שכל זמן שהילדים בבית, הרי הכל מהר מהר, וכדרך הנערים, וכשעוזבים הבית, יהיה הבית לאט לאט כדרך הזקנים שדעתם מיושבת, וכמי השילוח ההולכים לאט.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כמה טעמים:

ו. מטאטא יש בו ריבוי ט', והוא ריבוי הטובה, ורוקדים בט - מטאטא, להודות על ריבוי הטוב, נישואי כל הילדים, ודווקא במטאטא, שהוא דרך נענוע, כעין נענוע הלולב, שהוא ביטוי לשמחה, כדכתיב ולקחתם לכם וכו' ושמחתם לפני ה'.
ילה"ק על טעם זה מהגמ' בב"ק.

בבא קמא דף נה עמוד א
א"ר יהושע: הרואה טי"ת בחלומו - סימן יפה לו. מ"ט? אילימא משום דכתיב טוב, אימא: וטאטאתיה במטאטי השמד!
 

תיובתא

משתמש ותיק
ריקוד המטאטא בגי'
"כִּי אִם-בְּבוֹא אֲחִיכֶם הַקָּטֹן הֵנָּה" אז זה ממש דאורייתא.
אומנם זה גם בגי' "וְגַם-זֹה רָעָה חוֹלָה". וצריך להתיישב טובא בדבר.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
הגרא"ד דונר ראב"ד לונדון שאל את המהר"א מסאטמר מה המקור למנהג זה?
ואמר לו שבמרמרוש היה מנהג שרוקדים עם היעה שמנקים בו את התנור,

ולכאורה בא לרמז שכעת ההורים צריכים לנקות,
כי הילדים התחתנו!
 

שמעיה

משתמש ותיק
לדעתי, ממש כפי שלרומנים יש מנהגים תרבותיים משלהם, וכן לרוסים ליפנים לסינים ולקוריאנים, כמקביליהם האמריקאים והאירופאים, כך (להבדיל אא''ה וכו') יש לעם ישראל מנהגים שהשתרשו, גם בלא טעם משמעותי ודתי.
מנהג נוסף יש להם לבני עם קודש, שכל מנהג שהתאזרח בקרבם, דורשים הם עליהם ק''נ טעמים דתיים בדווקא. והנח להם לנהוג בראשונים וגם באחרון, וכי מה אכפת לנו שיהודים נהנים ועוד מוצאים בזה משמושי קדושה?
 

מאור עינים

משתמש ותיק
אני שמעתי שהמנהג היה לעשות חתונה בבית הכנסת ואח"כ היו צריכים לטאטאות והילדים והבחורים היו מטאטאים ובילד האחרון כבר לא היה מי שיטאטא אלא ההורים בעצמם...
 

מלך שבא

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
לדעתי, ממש כפי שלרומנים יש מנהגים תרבותיים משלהם, וכן לרוסים ליפנים לסינים ולקוריאנים, כמקביליהם האמריקאים והאירופאים, כך (להבדיל אא''ה וכו') יש לעם ישראל מנהגים שהשתרשו, גם בלא טעם משמעותי ודתי.
מנהג נוסף יש להם לבני עם קודש, שכל מנהג שהתאזרח בקרבם, דורשים הם עליהם ק''נ טעמים דתיים בדווקא. והנח להם לנהוג בראשונים וגם באחרון, וכי מה אכפת לנו שיהודים נהנים ועוד מוצאים בזה משמושי קדושה?
השאלה היא האם אפשר למצוא טעם דתי למנהג לדרוש ק"נ טעמים דתיים לכל מנהג.
 
 

מבולבל

משתמש ותיק
תניחו כבר
יש בעיות יותר גדולות לעמ"י.
לעשות צחוק מאנשים.
הרי אין כמעט אף אחד בעולם שמייחס חשיבות אמיתית ורוחנית למנהג זה.
זה משמח ונעים ומי שמרגיש עם זה שלא בנוח לא עושה את זה.
אם כבר אפשר לדון במנהג המצווה טאנץ.
 

יוסף אברהם

משתמש רגיל
השאלה היותר כואבת האם זה באמת הרמה של הרבה מנהגים שאנחנו עושים היום בחרדת קודש עם נימוקים ע"פ קבלה ומוסר ודרוש.
 

מבולבל

משתמש ותיק
אולי מנהג אחד מתוך מאות או אלפי מנהגים
תביא דוגמא ונדון. לא צריך לרדת לחיים של אנשים. ולזלזל .
 

יוסף אברהם

משתמש רגיל
להגיד לדוד ה' אורי באלול.
חסר דוגמאות? כל היום אנחנו עושים מנהגים.
מנהג ישראל תורה, האם כך יגידו גם על מנהג המטאטא בעוד מאה שנה?
 

מבולבל

משתמש ותיק
לא הבנתי
יש לך צד שזה מן שטות שנהגו בה בעבר והושרשה????
זה מנהג קדום שיש לו מקורות חשובים ביותר.
ויש נוהגים שלא לאמרו
כוונתי היא שתביא דוגמא לשטויות שאנו נוהגים באטות
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
לדעתי, ממש כפי שלרומנים יש מנהגים תרבותיים משלהם, וכן לרוסים ליפנים לסינים ולקוריאנים, כמקביליהם האמריקאים והאירופאים, כך (להבדיל אא''ה וכו') יש לעם ישראל מנהגים שהשתרשו, גם בלא טעם משמעותי ודתי.
מנהג נוסף יש להם לבני עם קודש, שכל מנהג שהתאזרח בקרבם, דורשים הם עליהם ק''נ טעמים דתיים בדווקא. והנח להם לנהוג בראשונים וגם באחרון, וכי מה אכפת לנו שיהודים נהנים ועוד מוצאים בזה משמושי קדושה?
מנהג שלישי ישנו - לנהוג להאמין שיש מקור וטעם, כי עם ישראל מונהג בהשגחה פרטית מיוחדת. 
ולכן גם להאמין לדברי רבותינו שמנהג ישראל תורה. 

וזה ענין עמוק ויסודי - גם אם לא כל המנהגים נכונים. 
 

דברי יושר

משתמש ותיק
מבולבל אמר:
לא הבנתי
יש לך צד שזה מן שטות שנהגו בה בעבר והושרשה????
זה מנהג קדום שיש לו מקורות חשובים ביותר.
ויש נוהגים שלא לאמרו
כוונתי היא שתביא דוגמא לשטויות שאנו נוהגים באטות
ישנם הרבה מנהגים שיש טוענים שהם מנהג שטות או טעות.
למשל מה שאומרים עלינו לשבח אחר קידוש לבנה, שהוא לכאורה חסר טעם. יש טוענים שפעם היו אומרים הקידוש לבנה קודם עלינו לשבח של מעריב, ואח"כ שדחוהו לאחרי התפילה, נשאר המנהג, ונמצא שאומרים עלינו פעמיים.
כמו כן יש נוהגים להטות ראשם לימין ולשמאל בשעת אמירת נקדש... וקרא זה אל זה, וכן יש נוהגים שכשחוזרים למקומם אחר עושה שלום נושאים עצמם למעלה ברגליהם כמה פעמים, ולא נמצא לזה מקור קדום. ויש מבארים שנשתרש הדבר מכך שעושים עושה שלום וחוזרים למקום הראשון לומר קדושה, ובעושהש לום המנהג להטות ראשו, ובקדושה נושא רגליו למעלה, והרואים שראו את הרב פוסע אחורה קודם קדושה וחוזר ואומר קדוש, נתחבר להם הדבר, וסברו שקודם קדושה יטה ראשו לצדדים בעת אמירת נקדש, ואחר עושה שלום כשחוזר למקומו יישא עצמו לבעלה.
וכן המנהג הידוע שמראים בעת הגבהת ס"ת באצבע הקטנה, שלא נתגלה טעמו, יש טוענים שהוא בגלל ששאר האצבעות היו אוחזות הטבק. וכהנה רבות.
כמובן שאי אפשר להוכיח אף אחת מן התיאוריות הללו, אבל בכל אופן סביר להניח שלפחות חלק מן המנהגים השתרשו מטעות כזו או אחרת.
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ.ה. אמר:
למשל מה שאומרים עלינו לשבח אחר קידוש לבנה, שהוא לכאורה חסר טעם. יש טוענים שפעם היו אומרים הקידוש לבנה קודם עלינו לשבח של מעריב, ואח"כ שדחוהו לאחרי התפילה, נשאר המנהג, ונמצא שאומרים עלינו פעמיים.
ביאור הלכה סימן תכו אמר:
ושמעתי מאחד דברי טעם במה שנהגו בכמה מקומות אחר קידוש לבנה לומר עלינו לשבח היינו שלא יטעו ח"ו במה שאנו יוצאין נגד הלבנה ושמחין נגדה שיש שום חשש רעיון שאנו נותנין כבוד ללבנה לכך אנו אומרין עלינו לשבח ומסיימין כי ה' הוא האלהים בשמים ממעל וגו' אין עוד
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
כחלק ממה שאנו אוחזים שמנהג ישראל תורה מוכרחים אנו לומר שיש מנהגים של טעות
כי אם נשים את כל המנהגים בשורה אחת - לא לא יעלה אותם, אלא יוריד אותם.

אז כן. יש מנהגים שהשתרבבו מפולקלור עממי, עדתי, שכונתי, מגויים, מזקנות ומשאר ירקות.
ומה שהוזכר בפוסקים והתקבל בכלל ישראל נכבדו, ומה שלא - יקבל את המעמד הראוי לו.

וכבר דנו כאן באשכולות אחרים על המנהגים החשובים שנהגו בהם בחרדת קודש, כגון- שלא לאכול את הקצה של הלחם, שלא לעבור מעל ילד, ועוד כהנה.
 

הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=15007

 
 

מבולבל

משתמש ותיק
מ.ה. אמר:
מבולבל אמר:
לא הבנתי
יש לך צד שזה מן שטות שנהגו בה בעבר והושרשה????
זה מנהג קדום שיש לו מקורות חשובים ביותר.
ויש נוהגים שלא לאמרו
כוונתי היא שתביא דוגמא לשטויות שאנו נוהגים באטות
ישנם הרבה מנהגים שיש טוענים שהם מנהג שטות או טעות.
למשל מה שאומרים עלינו לשבח אחר קידוש לבנה, שהוא לכאורה חסר טעם. יש טוענים שפעם היו אומרים הקידוש לבנה קודם עלינו לשבח של מעריב, ואח"כ שדחוהו לאחרי התפילה, נשאר המנהג, ונמצא שאומרים עלינו פעמיים.
כמו כן יש נוהגים להטות ראשם לימין ולשמאל בשעת אמירת נקדש... וקרא זה אל זה, וכן יש נוהגים שכשחוזרים למקומם אחר עושה שלום נושאים עצמם למעלה ברגליהם כמה פעמים, ולא נמצא לזה מקור קדום. ויש מבארים שנשתרש הדבר מכך שעושים עושה שלום וחוזרים למקום הראשון לומר קדושה, ובעושהש לום המנהג להטות ראשו, ובקדושה נושא רגליו למעלה, והרואים שראו את הרב פוסע אחורה קודם קדושה וחוזר ואומר קדוש, נתחבר להם הדבר, וסברו שקודם קדושה יטה ראשו לצדדים בעת אמירת נקדש, ואחר עושה שלום כשחוזר למקומו יישא עצמו לבעלה.
וכן המנהג הידוע שמראים בעת הגבהת ס"ת באצבע הקטנה, שלא נתגלה טעמו, יש טוענים שהוא בגלל ששאר האצבעות היו אוחזות הטבק. וכהנה רבות.
כמובן שאי אפשר להוכיח אף אחת מן התיאוריות הללו, אבל בכל אופן סביר להניח שלפחות חלק מן המנהגים השתרשו מטעות כזו או אחרת.
שום מנהג שהבאת אינו שטות שנהגו בעבר שהושרשה.
יש טעויות אבל לא דומה למטאטא.
וגם בענין המטאטא אפשר להתבדח, אבל באיזשהו שלב זה נהפך כאן לצחוק מכולם כאילו יש חבר נורמלים וכל השאר מבובלבלים על כל הראש וכאילו זה לנשים וכאילו יש חשש שזה עומד להשתרש.
 
 
חלק עליון תַחתִית