שואל ומשיב
משתמש ותיק
האם כניסה להגרלה מהווה חסרון באמונה [מצד ההשתדלות]?
[כך שמעתי ואיני מצליח להבין]
אשמח למקורות בעניין.
[כך שמעתי ואיני מצליח להבין]
אשמח למקורות בעניין.
א. היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?אברך אמר:ליקוט שעשיתי בעבר בנושא זה:מרן הקה"י בקריינא דאיגרתא (ח"א איגרת נ"ב) כתב דקנית כרטיס הגרלה הויא בכלל השתדלות, אבל מצד המציאות אי"ז כדאי, כי הקונה יושב ומצפה על דבר שאינו מצוי כלל שיהא הוא הזוכה, ובא רק לידי כאב לב, עכ"ד.
ובמעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומבואר מכ"ז דדעת החזו"א דלא הוי בכלל השתדלות המותרת.
וכן ידוע ומפורסם שדעת הגר"ח גריינימן זצ"ל [וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"מ הירשפלד שליט"א מר"י זכרון מיכאל בזכרון יעקב בשם חמיו] דקניית כרטיס הגרלה לא הויא בכלל השתדלות, ולחדד הדברים אמר דכשחוצה הכביש ע"מ לקנות הכרטיס, יש הרבה יותר סיכויים שיידרס ח"ו מאשר שיזכה בהגרלה [וכעי"ז ס"ל גם לגבי בדיקות דור ישרים [וכמפורסם בשמו וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"ח בן דב שליט"א ר"י זכרון מיכאל] דאי"ז בכלל ההשתדלות מכיון שרק אחד לכמה אלפים מתגלה בעיה. ואמנם כ"ז לכאו' אינו מוכרח כלל, דבכרטיס הגרלה יש מישהו שבודאי יזכה, וגם בבדיקות דור ישרים יש כמות מועטת של אנשים שבודאי יש להם בעיה, ולא דמי כלל וכלל לחציית כביש, וצלע"ג].
וע"ע אמונה ובטחון (סוף פ"ב) שהשתדלות אם אינה חובה היא אסורה, וביאר בזה הא דנענש יוסף על שאמר כי אם זכרתני והזכרתני, דעל מצרי א"א לסמוך והו"ל השתדלות של הבל [אך בבית הלוי (סוף פר' ויגש) ביאר באופן אחר, דלפי מדת בטחונו של יוסף היה השתדלות מעבר לנצרך, עי"ש].
ומ"מ שאלתי להגרי"י פוזן שליט"א אחר שאני חושש לדעת החזו"א, אם מותר להיות שליח לאחר לקנות לו כרטיס הגרלה, ואמר לי דשרי. ושוב שמעתי בבית מו"ח שליט"א שהגרי"פ בצעירותו היה פעם דחוק, וקנה כרטיס הגרלה וזכה. ולפ"ז משמע לכאו' דדעתו דהוי בכלל השתדלות [וכדעת הקה"י].
ובספר פאת שדך (להגרש"ד מונק זצ"ל, רב הקהילה החרדית בחיפה, ות"ח מפורסם) קונטרס במסילה נעלה עמ' ז' כתב וז"ל:
נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
אלכס אמר:היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?
מקסימום הוא היה כמסתפק אם זה בגדר השתדלות אבל איני יודע אם אפשר להוציא מכאן איסור
אברך אמר:במעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומשמע מכ"ז דדעת החזו"א לא היתה נוחה מהשתדלות זו של קניית כרטיס הגרלה.
נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
תקרא שוב מה שכתבתיאברך אמר:אלכס אמר:היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?
מקסימום הוא היה כמסתפק אם זה בגדר השתדלות אבל איני יודע אם אפשר להוציא מכאן איסוראברך אמר:במעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומשמע מכ"ז דדעת החזו"א לא היתה נוחה מהשתדלות זו של קניית כרטיס הגרלה.
נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...יצחק אמר:בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
אני אסביר את עצמי, החוק אוסר לעשות הגרלות משום שהגרלות נכנסות תחת האיסור של הימורים וכל הגרלה שמוסד כלשהו עורך צריכה אישור מיוחד, היחיד שיש לו היתר גורף לבצע הגרלות הוא מוסד הלוטו, למה?! כי הלוטו הוא שיטה של המדינה לסייע לגופים שונים מבלי להוציא כסף מתקציב המדינה, א"כ לא מדובר בבית עסק שבא להרויח כסף אלא מדובר בעסק שכל ענינו הוא התמיכות שלו.רמתים צופים אמר:תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...יצחק אמר:בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
א. רק לציין:יצחק אמר:אני אסביר את עצמי, החוק אוסר לעשות הגרלות משום שהגרלות נכנסות תחת האיסור של הימורים וכל הגרלה שמוסד כלשהו עורך צריכה אישור מיוחד, היחיד שיש לו היתר גורף לבצע הגרלות הוא מוסד הלוטו, למה?! כי הלוטו הוא שיטה של המדינה לסייע לגופים שונים מבלי להוציא כסף מתקציב המדינה, א"כ לא מדובר בבית עסק שבא להרויח כסף אלא מדובר בעסק שכל ענינו הוא התמיכות שלו.רמתים צופים אמר:תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...יצחק אמר:בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
אף אחד מאיתנו לא היה עושה עסקים עם גנגסטרים משום שהוא מבין שכל העסק איתם בא לבסס ולהחזיק את הפשע שלהם, אותו הדבר עם הלוטו, מי שאכפת לו מיהדות מבין שא"א לעשות עסקים עם הלוטו, בעיניים יהודיות הלוטו הוא עולם של פשיעה נגד כל רוח היהדות.
וז"ל היביע אומרסבא אמר:אגב, הידעתם שלספרדים מפעל הפיס בכלל אסור מדינא [לפי פסק היביע אומר ח"ז [חושן משפט] סימן ו'?
מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'רמתים צופים אמר:איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
וזה דבר רע? האם עדיף לנו שלא יהיה להם בתי ספר ויגדלו להיות חיות בר בלי שום מוסריות ואנושיות? האין זה הרע במיעוטו? ודאי שאילו היה הדבר תלוי בידינו היינו מלמדים שמה אמונה ותורה, אבל השתא דאתינא להכי ואין הדבר תלויה בנו, האם לא עדיף מצב כזה על פני מצב אחר?אלימלך אמר:מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'רמתים צופים אמר:איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
קשיא רישא אסיפא, לא אמרינן סברות או כן אומרים סברות? סברת הרע במיעוטו שהיא סברה חזקה, אתה מדחה בקש בלי שום בסיס, אלא בטענה דכללא דמילתא היא ש"לא אמרינן". אוקיי. מאידך לחלק בין אם ידוע מטרתו מעיקרא או אין יודעים בדיוק מטרתו שא"צ לברר, אתה מביא בלי שום ראיה, רק שכך נראה לדעתך.אלימלך אמר:איסור מינות הוא כע"ז, מי שגדל בבית כנראה יהיה פחות חית בר ממי שלמד בבתי הספר שלהם, ובכלל לא אמרינן סברות של הרע במיעוטו.
רבי @יצחק חילק למעלה היטיב בין סתם עסק שאתה יכול לקנות בו ומה שעושה המוכר אח"כ זה על אחריותו, לבין עסק שכל מטרתו ומחויבתו לממן דברים אסורים.
דבריך דברי טעם לא חשבתי על זה, אני עדין מרגיש שגוף כזה כמו מפעל הפיס שכל ענינו לדאוג לחינוך למינות ולתרבות של גוים כמו הספורט למיניו השונים וכו' הוא גוף שכל אחד צריך לחוש גועל מלעשות איתו עסקים, אבל אני חוזר בי מהנחרצות, אני באופן אישי לא רוצה לעשות איתם עסקים ולא להיות חבר שלהם ולא לקבל מהם פרס על ספרות תורנית ולא על תרבות תורנית וכו'.רמתים צופים אמר:וזה דבר רע? האם עדיף לנו שלא יהיה להם בתי ספר ויגדלו להיות חיות בר בלי שום מוסריות ואנושיות? האין זה הרע במיעוטו? ודאי שאילו היה הדבר תלוי בידינו היינו מלמדים שמה אמונה ותורה, אבל השתא דאתינא להכי ואין הדבר תלויה בנו, האם לא עדיף מצב כזה על פני מצב אחר?אלימלך אמר:מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'רמתים צופים אמר:איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
לענ"ד יש לחלק טובא שם הוא תלוי במעשה מחודש ומנין לן שיקרה, בהגרלה ישנו אחד שודאי הוא הזוכה. וכאילו שהכסף כבר קיים ועושה מעשה כדי לתפוס אותו.אברך אמר:וכן ידוע ומפורסם שדעת הגר"ח גריינימן זצ"ל [וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"מ הירשפלד שליט"א מר"י זכרון מיכאל בזכרון יעקב בשם חמיו] דקניית כרטיס הגרלה לא הויא בכלל השתדלות, ולחדד הדברים אמר דכשחוצה הכביש ע"מ לקנות הכרטיס, יש הרבה יותר סיכויים שיידרס ח"ו מאשר שיזכה בהגרלה [וכעי"ז ס"ל גם לגבי בדיקות דור ישרים [וכמפורסם בשמו וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"ח בן דב שליט"א ר"י זכרון מיכאל] דאי"ז בכלל ההשתדלות מכיון שרק אחד לכמה אלפים מתגלה בעיה. ואמנם כ"ז לכאו' אינו מוכרח כלל, דבכרטיס הגרלה יש מישהו שבודאי יזכה, וגם בבדיקות דור ישרים יש כמות מועטת של אנשים שבודאי יש להם בעיה, ולא דמי כלל וכלל לחציית כביש, וצלע"ג].
ו
אלימלך אמר:מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'רמתים צופים אמר:איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
אמנם יעוין בתשובות והנהגות [ד' שיא'] שכתב
"ומיהו בארץ ישראל חברת ההגרלות "מפעל הפיס" היא ביד הממשלה, וחלק ניכר מהכסף המתקבל אצלם הוא עבור החפשיים ומוסדותיהם, ואולי יש כאן ענין של מסייע ידי עוברי עבירה. אבל האמת היא שבלאו הכי כל מה שקונין בכל הארץ חלק מהתשלום הוא מס ערך מוסף, והם אח"כ משתמשים בו גם לעברות חמורות רח"ל, רק ע"כ אנן בדידן ולא חוששין [highlight=yellow]לזה מכיון שאין בידינו לשנות ולהכריע בזה כלום,[/highlight] ולכן מדינא אין עלינו אחריות מה שהם עושים בכסף זה"
רמתים צופים אמר:תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...יצחק אמר:בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
סבא אמר:אגב, הידעתם שלספרדים מפעל הפיס בכלל אסור מדינא [לפי פסק היביע אומר ח"ז [חושן משפט] סימן ו'?