הגרלה - חסרון באמונה?

שואל ומשיב

משתמש ותיק
האם כניסה להגרלה מהווה חסרון באמונה [מצד ההשתדלות]?
[כך שמעתי ואיני מצליח להבין]
אשמח למקורות בעניין.
 

סבא

משתמש ותיק
בספר החפץ חיים חייו ופעליו [של תלמידו הרב ישר] מספר כך-
סוחר אחד לשעבר תלמיד בישיבתו קנה פעם שטר פיס ובא לרדין על מנת לבקש מהחפץ חיים שיאחל לו שיזכה בגורל. בטרם לכתו להתראות עם החפץ חיים גלה את משאלתו באזני חברו לשעבר ר' שלום האחרון יעצהו לבל יזכיר אף במלה אחת את שטר הפיס שכן דעתו של החפץ חיים לא היתה נוחה משהיו מחפשים דרכים בלתי טבעיות כדי להתעשר למה תנסו את ד' , מאליו מובן כי האברך שוב לא הזכיר את דבר השטר.
 

סבא

משתמש ותיק
אגב, הידעתם שלספרדים מפעל הפיס בכלל אסור מדינא [לפי פסק היביע אומר ח"ז [חושן משפט] סימן ו'?
 

אברך

משתמש ותיק
ליקוט שעשיתי בעבר בנושא זה:​
מרן הקה"י בקריינא דאיגרתא (ח"א איגרת נ"ב) כתב דקנית כרטיס הגרלה הויא בכלל השתדלות, אבל מצד המציאות אי"ז כדאי, כי הקונה יושב ומצפה על דבר שאינו מצוי כלל שיהא הוא הזוכה, ובא רק לידי כאב לב, עכ"ד.
ובמעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומבואר מכ"ז דדעת החזו"א דלא הוי בכלל השתדלות המותרת.
וכן ידוע ומפורסם שדעת הגר"ח גריינימן זצ"ל [וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"מ הירשפלד שליט"א מר"י זכרון מיכאל בזכרון יעקב בשם חמיו] דקניית כרטיס הגרלה לא הויא בכלל השתדלות, ולחדד הדברים אמר דכשחוצה הכביש ע"מ לקנות הכרטיס, יש הרבה יותר סיכויים שיידרס ח"ו מאשר שיזכה בהגרלה [וכעי"ז ס"ל גם לגבי בדיקות דור ישרים [וכמפורסם בשמו וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"ח בן דב שליט"א ר"י זכרון מיכאל] דאי"ז בכלל ההשתדלות מכיון שרק אחד לכמה אלפים מתגלה בעיה. ואמנם כ"ז לכאו' אינו מוכרח כלל, דבכרטיס הגרלה יש מישהו שבודאי יזכה, וגם בבדיקות דור ישרים יש כמות מועטת של אנשים שבודאי יש להם בעיה, ולא דמי כלל וכלל לחציית כביש, וצלע"ג].
וע"ע אמונה ובטחון (סוף פ"ב) שהשתדלות אם אינה חובה היא אסורה, וביאר בזה הא דנענש יוסף על שאמר כי אם זכרתני והזכרתני, דעל מצרי א"א לסמוך והו"ל השתדלות של הבל [אך בבית הלוי (סוף פר' ויגש) ביאר באופן אחר, דלפי מדת בטחונו של יוסף היה השתדלות מעבר לנצרך, עי"ש].
ומ"מ שאלתי להגרי"י פוזן שליט"א אחר שאני חושש לדעת החזו"א, אם מותר להיות שליח לאחר לקנות לו כרטיס הגרלה, ואמר לי דשרי. ושוב שמעתי בבית מו"ח שליט"א שהגרי"פ בצעירותו היה פעם דחוק, וקנה כרטיס הגרלה וזכה. ולפ"ז משמע לכאו' דדעתו דהוי בכלל השתדלות [וכדעת הקה"י].
ובספר פאת שדך (להגרש"ד מונק זצ"ל, רב הקהילה החרדית בחיפה, ות"ח מפורסם) קונטרס במסילה נעלה עמ' ז' כתב וז"ל:
פאת שדך על קנית כרטיס הגרלה.jpg

נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
 

סבא

משתמש ותיק
תודה מיוחדת להרב @אברך על העלאת ליקוטיו לתועלת הרבים.
באמת מחכים ביותר.
 

סופר

משתמש ותיק
שמעתי ממורה הוראה חשוב, שגם אם רוצים לעשות לוטו, אז לקנות את הכרטיס הזול ביותר, כי אם ה' רוצה שתזכה תוכל לזכות גם אםתקנה רק שורה אחד.
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה לאברך על הליקוט, הדפסתי לעצמי.
הגר''א ביאר כעין זה ביוסף שנענש על שניסה לעשות השתדלות עם סיכוי קלוש.
 

אלכס

משתמש ותיק
אברך אמר:
ליקוט שעשיתי בעבר בנושא זה:​
מרן הקה"י בקריינא דאיגרתא (ח"א איגרת נ"ב) כתב דקנית כרטיס הגרלה הויא בכלל השתדלות, אבל מצד המציאות אי"ז כדאי, כי הקונה יושב ומצפה על דבר שאינו מצוי כלל שיהא הוא הזוכה, ובא רק לידי כאב לב, עכ"ד.
ובמעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומבואר מכ"ז דדעת החזו"א דלא הוי בכלל השתדלות המותרת.
וכן ידוע ומפורסם שדעת הגר"ח גריינימן זצ"ל [וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"מ הירשפלד שליט"א מר"י זכרון מיכאל בזכרון יעקב בשם חמיו] דקניית כרטיס הגרלה לא הויא בכלל השתדלות, ולחדד הדברים אמר דכשחוצה הכביש ע"מ לקנות הכרטיס, יש הרבה יותר סיכויים שיידרס ח"ו מאשר שיזכה בהגרלה [וכעי"ז ס"ל גם לגבי בדיקות דור ישרים [וכמפורסם בשמו וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"ח בן דב שליט"א ר"י זכרון מיכאל] דאי"ז בכלל ההשתדלות מכיון שרק אחד לכמה אלפים מתגלה בעיה. ואמנם כ"ז לכאו' אינו מוכרח כלל, דבכרטיס הגרלה יש מישהו שבודאי יזכה, וגם בבדיקות דור ישרים יש כמות מועטת של אנשים שבודאי יש להם בעיה, ולא דמי כלל וכלל לחציית כביש, וצלע"ג].
וע"ע אמונה ובטחון (סוף פ"ב) שהשתדלות אם אינה חובה היא אסורה, וביאר בזה הא דנענש יוסף על שאמר כי אם זכרתני והזכרתני, דעל מצרי א"א לסמוך והו"ל השתדלות של הבל [אך בבית הלוי (סוף פר' ויגש) ביאר באופן אחר, דלפי מדת בטחונו של יוסף היה השתדלות מעבר לנצרך, עי"ש].
ומ"מ שאלתי להגרי"י פוזן שליט"א אחר שאני חושש לדעת החזו"א, אם מותר להיות שליח לאחר לקנות לו כרטיס הגרלה, ואמר לי דשרי. ושוב שמעתי בבית מו"ח שליט"א שהגרי"פ בצעירותו היה פעם דחוק, וקנה כרטיס הגרלה וזכה. ולפ"ז משמע לכאו' דדעתו דהוי בכלל השתדלות [וכדעת הקה"י].
ובספר פאת שדך (להגרש"ד מונק זצ"ל, רב הקהילה החרדית בחיפה, ות"ח מפורסם) קונטרס במסילה נעלה עמ' ז' כתב וז"ל:


נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
א. היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?
מקסימום הוא היה כמסתפק אם זה בגדר השתדלות אבל איני יודע אם אפשר להוציא מכאן איסור

מה שנראה לי שאף שכל השתדלות מיותרת היא אסורה, אין לוטו בגדר השתדלות אסורה וכל הנידון הוא האם לבחור בדרך זו או לא
כלומר, אם תבוא להתייעץ האם לפתוח עסק, הרי זה וודאי השתדלות מותרת אבל אין זה אומר שהתשובה תהיה כן, אולי ימליצו לך ךבחור בדרך אחרת
וכך לוטו כיוון שלא ראוי להכתיב לה' וכו' או שאינו ממנהגו של עולם ייתכן ועדיף לא לבחור בדרך זו
מקווה שהובנתי
 

אברך

משתמש ותיק
אלכס אמר:
היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?
מקסימום הוא היה כמסתפק אם זה בגדר השתדלות אבל איני יודע אם אפשר להוציא מכאן איסור
אברך אמר:
במעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומשמע מכ"ז דדעת החזו"א לא היתה נוחה מהשתדלות זו של קניית כרטיס הגרלה.
נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
 

אלכס

משתמש ותיק
אברך אמר:
אלכס אמר:
היכן ראית שהחזון איש אסר זאת? הלא הוא בעצמו שלח מישהו לקנות?
מקסימום הוא היה כמסתפק אם זה בגדר השתדלות אבל איני יודע אם אפשר להוציא מכאן איסור
אברך אמר:
במעשה איש ח"ב (עמ' קנ"ח) הביאו שסיפר הגרמ"י ליפקוביץ' (שליט"א) [זצ"ל] שפ"א נכנס למרן [החזו"א] זצוק"ל עם הר"ר שמעון שוחט ז"ל שהיה מנהל הכולל "תורת ארץ ישראל" בפ"ת, ושאל הנ"ל אם לקנות כרטיס הגרלה עבור הכולל, והשיבו 'לא צריך לעזור ולהראות להקב"ה מאיזה צינורות לשלוח את הכסף'.
וכעי"ז במעשה איש ח"ד (עמ' קע"ה) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א שסיפר מעשה ביהודי ת"ח ממקורבי מרן זצוק"ל שנכנס פעם אל החזו"א ותינה בפניו קשיי פרנסתו, והשיבו מרן שיקנה כרטיס הגרלה ומרן יתפלל עליו שיזכה, ובתנאי שלא יספר זאת לאף אחד. ויעש כן היהודי, אך לא זכה, ומאוחר יותר התברר שסיפר הדבר לאשתו. ומרן אמר ע"ז שיש ללמוד מכאן שהקב"ה לא אוהב ש'מכתיבים' לו כיצד לסייע, ע"כ תוכן הדברים.
ומשמע מכ"ז דדעת החזו"א לא היתה נוחה מהשתדלות זו של קניית כרטיס הגרלה.
נ. ב. אשמח מאד להבעות תודה על המידע הנ"ל, לא כ"כ בשבילי כמו לתועלת הפורום כולו, להרבות ולהגדיל תורה.
תקרא שוב מה שכתבתי
לא אמרתי שהוא המליץ, אמרתי שהוא לא אסר.
לדעתי יש הבדל גדול בין השניים
 

יצחק

משתמש ותיק
בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
 

יצחק

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
יצחק אמר:
בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
אני אסביר את עצמי, החוק אוסר לעשות הגרלות משום שהגרלות נכנסות תחת האיסור של הימורים וכל הגרלה שמוסד כלשהו עורך צריכה אישור מיוחד, היחיד שיש לו היתר גורף לבצע הגרלות הוא מוסד הלוטו, למה?! כי הלוטו הוא שיטה של המדינה לסייע לגופים שונים מבלי להוציא כסף מתקציב המדינה, א"כ לא מדובר בבית עסק שבא להרויח כסף אלא מדובר בעסק שכל ענינו הוא התמיכות שלו.
אף אחד מאיתנו לא היה עושה עסקים עם גנגסטרים משום שהוא מבין שכל העסק איתם בא לבסס ולהחזיק את הפשע שלהם, אותו הדבר עם הלוטו, מי שאכפת לו מיהדות מבין שא"א לעשות עסקים עם הלוטו, בעיניים יהודיות הלוטו הוא עולם של פשיעה נגד כל רוח היהדות.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
יצחק אמר:
רמתים צופים אמר:
יצחק אמר:
בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.
אני אסביר את עצמי, החוק אוסר לעשות הגרלות משום שהגרלות נכנסות תחת האיסור של הימורים וכל הגרלה שמוסד כלשהו עורך צריכה אישור מיוחד, היחיד שיש לו היתר גורף לבצע הגרלות הוא מוסד הלוטו, למה?! כי הלוטו הוא שיטה של המדינה לסייע לגופים שונים מבלי להוציא כסף מתקציב המדינה, א"כ לא מדובר בבית עסק שבא להרויח כסף אלא מדובר בעסק שכל ענינו הוא התמיכות שלו.
אף אחד מאיתנו לא היה עושה עסקים עם גנגסטרים משום שהוא מבין שכל העסק איתם בא לבסס ולהחזיק את הפשע שלהם, אותו הדבר עם הלוטו, מי שאכפת לו מיהדות מבין שא"א לעשות עסקים עם הלוטו, בעיניים יהודיות הלוטו הוא עולם של פשיעה נגד כל רוח היהדות.
א. רק לציין:
אחד מהגופים השונים המסתייעים ממפעל הפייס היא גני הילדים של הילדים שלנו, ובתי ספר של הבנים והבנות שלנו ועוד ועוד.
ב. ועדיין לא הבנתי:
האם כל מה שאתה קונה, בגד, ספר, מזון, חשמל, גז וכו' וכו' אה הולך ובודק ועושה בירורים האם האדם המוכר לך הוא בנאדם ישר ולא עוסק בפשע?
ג. איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
 

אלימלך

משתמש ותיק
סבא אמר:
אגב, הידעתם שלספרדים מפעל הפיס בכלל אסור מדינא [לפי פסק היביע אומר ח"ז [חושן משפט] סימן ו'?
וז"ל היביע אומר
"מסקנא דדינא שהספרדים ועדות המזרח אסור להם להשתתף בקניית כרטיסי מפעל הפיס [מטעם גזל, דאסמכתא לא קניא], וכל שכן כרטיסי ספורט למיניהם שמשחקים בשבת ומחללים שבת בפרהסיא, ונמצא שהוא מסייע ידי עוברי עבירה. ואף לאשכנזים יש לאסור בזה. (וע' בשו"ת ישכיל עבדי חלק ח' עמוד פט ס"ס ה). ושומע לנו ישכון בטח"
והוא חולק על שו"ת ישכיל עבדי שהתיר בזה לספרדים
ועיין בתשובות והנהגות ח"ד שי"א שחלק על היביע אומר וכתב שמותר לספרדים וכן משנה הלכות טו' קעו' כתב להתיר [וצ"ע מה שכתב שהיביע אומר חולק על הרב פעלים בשעה שהיביע אומר מביא ממנו ראיה]
 

אלימלך

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'
אמנם יעוין בתשובות והנהגות [ד' שיא'] שכתב
"ומיהו בארץ ישראל חברת ההגרלות "מפעל הפיס" היא ביד הממשלה, וחלק ניכר מהכסף המתקבל אצלם הוא עבור החפשיים ומוסדותיהם, ואולי יש כאן ענין של מסייע ידי עוברי עבירה. אבל האמת היא שבלאו הכי כל מה שקונין בכל הארץ חלק מהתשלום הוא מס ערך מוסף, והם אח"כ משתמשים בו גם לעברות חמורות רח"ל, רק ע"כ אנן בדידן ולא חוששין לזה מכיון שאין בידינו לשנות ולהכריע בזה כלום, ולכן מדינא אין עלינו אחריות מה שהם עושים בכסף זה"
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
רמתים צופים אמר:
איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'
וזה דבר רע? האם עדיף לנו שלא יהיה להם בתי ספר ויגדלו להיות חיות בר בלי שום מוסריות ואנושיות? האין זה הרע במיעוטו? ודאי שאילו היה הדבר תלוי בידינו היינו מלמדים שמה אמונה ותורה, אבל השתא דאתינא להכי ואין הדבר תלויה בנו, האם לא עדיף מצב כזה על פני מצב אחר?
מלבד אם הדבר גובל באיסור עבודה זרה, שבזה דינא היא דיהרג ואל יעבור.
וחוץ מזה, אשאל שוב, האם כשאני קונה דבר אני צריך לברר מה הלה עושה עם הכסף הזה, ואם יעבור בזה ג' עבירות החמורות, האם אסור לי לקנות ממנו שקית חלב? האם אני אחראי על מה שהוא יחליט לעשות עם הכסף שלי? הרי לא מדובר במתנה שאני נותן לו, אלא בתמורה שאני מקבל כנגד הכסף, וא"כ כל דבר אני קונה אני יצטרך לברר רמת היראת שמים של המוכר. אתמהה!
 

אלימלך

משתמש ותיק
איסור מינות הוא כע"ז, מי שגדל בבית כנראה יהיה פחות חית בר ממי שלמד בבתי הספר שלהם, ובכלל לא אמרינן סברות של הרע במיעוטו.
רבי @יצחק חילק למעלה היטיב בין סתם עסק שאתה יכול לקנות בו ומה שעושה המוכר אח"כ זה על אחריותו, לבין עסק שכל מטרתו ומחויבתו לממן דברים אסורים.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
איסור מינות הוא כע"ז, מי שגדל בבית כנראה יהיה פחות חית בר ממי שלמד בבתי הספר שלהם, ובכלל לא אמרינן סברות של הרע במיעוטו.
רבי @יצחק חילק למעלה היטיב בין סתם עסק שאתה יכול לקנות בו ומה שעושה המוכר אח"כ זה על אחריותו, לבין עסק שכל מטרתו ומחויבתו לממן דברים אסורים.
קשיא רישא אסיפא, לא אמרינן סברות או כן אומרים סברות? סברת הרע במיעוטו שהיא סברה חזקה, אתה מדחה בקש בלי שום בסיס, אלא בטענה דכללא דמילתא היא ש"לא אמרינן". אוקיי. מאידך לחלק בין אם ידוע מטרתו מעיקרא או אין יודעים בדיוק מטרתו שא"צ לברר, אתה מביא בלי שום ראיה, רק שכך נראה לדעתך.

מה אעשה, שעניית דעתי אומרת הפוך. כדי להוכיח ולחדש איסור נוסף צריכים להביא ראיה לסברא כדי לאסור, וא"א רק לאסור כיון ש"כך נראה לי לחלק" בלי שום ביסוס בחז"ל או בראשונים, אבל כדי לדמות מילתא למילתא, ולומר כשם שזה אסור גם זה אסור, בזה צריך שיהיו הדברים דומים עד הסוף, ואם יש סברה לחלק שוב אין ראיה לאסור. ואדרבה אשמח אם תוכל לבאר את דבריך, למה ע"י סברה גרידא אתה בא לאסור. או אולי יש לך באמתך ראיה והוכחה מהפוסקים כסברה שאמרת.
 

אלימלך

משתמש ותיק
לא אמרינן סברת הרע במיעוטו אלו דברי הגריש"א.
לא באתי כלל לאסור, רק תמהת מה זה שונה ממי שקונה חפץ אצל חילוני וע"ז ביארתי לך
 

יצחק

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
אלימלך אמר:
רמתים צופים אמר:
איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'
וזה דבר רע? האם עדיף לנו שלא יהיה להם בתי ספר ויגדלו להיות חיות בר בלי שום מוסריות ואנושיות? האין זה הרע במיעוטו? ודאי שאילו היה הדבר תלוי בידינו היינו מלמדים שמה אמונה ותורה, אבל השתא דאתינא להכי ואין הדבר תלויה בנו, האם לא עדיף מצב כזה על פני מצב אחר?
דבריך דברי טעם לא חשבתי על זה, אני עדין מרגיש שגוף כזה כמו מפעל הפיס שכל ענינו לדאוג לחינוך למינות ולתרבות של גוים כמו הספורט למיניו השונים וכו' הוא גוף שכל אחד צריך לחוש גועל מלעשות איתו עסקים, אבל אני חוזר בי מהנחרצות, אני באופן אישי לא רוצה לעשות איתם עסקים ולא להיות חבר שלהם ולא לקבל מהם פרס על ספרות תורנית ולא על תרבות תורנית וכו'.
 

הבוחן

משתמש ותיק
אתה עושה איתם עסקים?
אתה קונה כרטיס הגרלה והם משתמשים עם הכסף לצרכים שונים, גם לצרכים בעייתם,
מסתבר שרוב הכסף הולך לצרכים לא כ"כ בעיתיים (תחשבן גם את חלוקת הפרסים עצמם) וכמו שנכתב לעיל למה כשאתה משלם מיסים למדינה אתה מרגיש שזה שונה?
 
A

Anonymous

Guest
אברך אמר:
וכן ידוע ומפורסם שדעת הגר"ח גריינימן זצ"ל [וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"מ הירשפלד שליט"א מר"י זכרון מיכאל בזכרון יעקב בשם חמיו] דקניית כרטיס הגרלה לא הויא בכלל השתדלות, ולחדד הדברים אמר דכשחוצה הכביש ע"מ לקנות הכרטיס, יש הרבה יותר סיכויים שיידרס ח"ו מאשר שיזכה בהגרלה [וכעי"ז ס"ל גם לגבי בדיקות דור ישרים [וכמפורסם בשמו וכן שמעתי להדיא מחתנו מו"ר הגרי"ח בן דב שליט"א ר"י זכרון מיכאל] דאי"ז בכלל ההשתדלות מכיון שרק אחד לכמה אלפים מתגלה בעיה. ואמנם כ"ז לכאו' אינו מוכרח כלל, דבכרטיס הגרלה יש מישהו שבודאי יזכה, וגם בבדיקות דור ישרים יש כמות מועטת של אנשים שבודאי יש להם בעיה, ולא דמי כלל וכלל לחציית כביש, וצלע"ג].
ו
לענ"ד יש לחלק טובא שם הוא תלוי במעשה מחודש ומנין לן שיקרה, בהגרלה ישנו אחד שודאי הוא הזוכה. וכאילו שהכסף כבר קיים ועושה מעשה כדי לתפוס אותו.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
רמתים צופים אמר:
איזה פשעים אתה מתכוון, סמים וטרור בטח שלא לכך התכוונת. אולי מימון ארגונים שמאלניים וכדו'?
מה לא מובן? פשיטא שהכונה לכך שהם מקימים בתי ספר חילונים ומממנים 'תרבות' חילונית וכו'
אמנם יעוין בתשובות והנהגות [ד' שיא'] שכתב
"ומיהו בארץ ישראל חברת ההגרלות "מפעל הפיס" היא ביד הממשלה, וחלק ניכר מהכסף המתקבל אצלם הוא עבור החפשיים ומוסדותיהם, ואולי יש כאן ענין של מסייע ידי עוברי עבירה. אבל האמת היא שבלאו הכי כל מה שקונין בכל הארץ חלק מהתשלום הוא מס ערך מוסף, והם אח"כ משתמשים בו גם לעברות חמורות רח"ל, רק ע"כ אנן בדידן ולא חוששין [highlight=yellow]לזה מכיון שאין בידינו לשנות ולהכריע בזה כלום,[/highlight] ולכן מדינא אין עלינו אחריות מה שהם עושים בכסף זה"

לא ברור לי
בערך מוסף אין בידינו לשנות ולהכריע שאם לא כך מנין אדם ירכוש מוצרים אבל בלוטו אדם יכול להמנע מלרכוש את כרטיס ההגרלה ואם לא כך במה שונה מטוטו
 
על הרה"ק מבעלזא מסופר כי הוא אמר פעם שכהשתדלות טוב לקנות לוטו

הציבור רץ בהמוניו לקנות את הלוטו אך היה שם אחד מזקני החסידם שאכן קנה אך לא הלך להסתכל במספר, באמרו כי זה כבר יתר השתדלות עליו לא דיבר הרה"ק

זה סתם כמחשבה שגם באם אמרינן שלוטו הוא השתדלות בכל אופן להסתכל על כך בצורה הנכונה
 
רמתים צופים אמר:
יצחק אמר:
בספר "הגדול ממינסק" מספר שמידי פעם היתה לו חלישות הדעת מהטורח של הרבנות וכו' ואז היה משתעשע ברעיונותיו שאולי הכרטיס שלו יעלה בגורל ואז יוכל לעזוב את הרבנות...
כאן הנידון היה לגבי הגרלות באופן כללי, במקרה שרוצים להשתתף בהגרלה של הלוטו יש כאן נידון חמור הרבה יותר שכל מי שיש לו לב חם ליהדות צריך לחשוב עליו, הרי נעשים שותפים לדברים הכי חמורים שנתמכים ע"י הלוטו, תעצום עינים ותחשוב מה עושים עם הכסף שלך, עם מי יש לך עסק ושותפות וכל הרעיון של ההגרלה הזו יגעיל אותך מאד.
תעצום שוב את העיניים ותחשוב מה בעל הקיוסק / בעלים של אגד / בעל החנות בגדים וכו' וכו' עושים עם הכסף שאתה נותן להם. ובעצם עדיף שלא תעצום עיניים ולא תחשוב...
האם כשאני קונה משהו ממישהו אני נעשה שותף למה שהוא עושה עם הכסף שנתתי לו?! א"כ אין לדבר סוף.

יש גם יש

האם לא חזינן שאסור לעשות עסקים עם עכו"ם ביום אידם משום שהם הולכים להודות לאלילם

אכן פשוט וברור שזה רק אז אבל בכל אופן יש מקום לחשוש
 

דודע

משתמש רגיל
סבא אמר:
אגב, הידעתם שלספרדים מפעל הפיס בכלל אסור מדינא [לפי פסק היביע אומר ח"ז [חושן משפט] סימן ו'?

הובא בקונטרס 'ויען שמואל' בחיבורו של הרב יוסף פרץ (עמ' תח') כי יש שלוש עדויות לכך שהרב עובדיה חזר בו וז"ל שם:
מיהו שמעתי מקרוב קלא דלא פסיק, כי מרן הראש"ל שליט"א (זצוק"ל) חזר בו מתשובתו ביבי"א הנז"ל שאסר שם לקנות כרטיס פיס, וכעת ס"ל להתיר לקנות. ואעידה בי ג' עדים נאמנים בזה, ראשית בשוחחי בזה עם הרב משה פרזיס שליט"א שח לי כי התקשר לביתו של מרן וביקש ממשמש הרב, הרב אמיר קפריספל שליט"א שישאל אם אפשר למלא כרטיס מפעל הפיס, ואמר לו מרן שליט"א (זצוק"ל) בזו הלשון: מפעל הפיס, לך תמלא ! ואמר לי שישנה עוד סברא לקולא מחמת שהכסף הולך למטרות שהם לטובת הציבור. [ובאמת שעל גבי כל דף הגרלה של מפעל הפיס מצויין, שמפעל הפיס הינו מוסד ללא כוונת ריוח, כל ההכנסות הינם קודש לתועלת הציבור]. וכן כשפרסמתי זאת בציבור, היה אחד מקטני אמנה, שאמר היאך יתכן לומר כן שדעת מרן הגר"ע יוסף שליט"א (זצוק"ל) והלא מפורש ביבי"א לאסור, והתקשר מיד אל הרב שאלתיאל עמר שליט"א שהוא העוסק יחד עם מרן שליט"א (זצוק"ל) בברור והעתקת כתביו, יד ביד, ושאלו האם מפעל הפיס מותר, והשיב לו על אתר, שמותר למלא מפעל הפיס לדעת מרן שליט"א (זצוק"ל). והעד השלישי הוא הגאון הרב יצחק פנחס שליט"א בעל שו"ת ויזרע יצחק הנזכ"ל שהראה את תשובתו שפסק להקל לרכוש כרטיס של מפעל הפיס, לחתן מרן הרב עובדיה הגאון הרב בר שלום שליט"א, ואמר לו הרב בר שלום שליט"א, שאכן מרן הרב עובדיה שליט"א (זצוק"ל) חזר בו כעת, וס"ל להיתר. ועפ"י ג' עדים ודאי יקום דבר. ובפרט לפי האמור הדברים נראים ברורים להיתרא, וכנזכ"ל, וכולא מילתא דרבנן היא. ומה גם שיש הרבה ראשונים המקילים כשיש לו אומנות אחרת וכמנהג העולם שהביא הרמ"א, על כן נראה לענ"ד להקל בזה בפשיטות בס"ד. עכ"ל.
ויש לי חבר נאמן ששאל את בנו הראשל"צ ואמר שאמת הוא שחזר בו אך הוסיף "ואין ראוי לעשות כן". וצ"ב בכוונתו
 
חלק עליון תַחתִית