שאלת המסורת בעופות בני ימינו

אור זרוע

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אור זרוע אמר:
אחד התלמידים אמר:
איזה חידוש מסורת יש כאן. אם זה אותו עוף שנאכל בא"י ובמדינת ערביות למה נגרע משום שזה נמצא גם באירופה. האמת הוא שלדעת המתירין ושכל הישר זה נאכל כל השנים גם במקומות שהיה שכיח באירופה, אבל היות שהפסיקו לאכול אותו כמה שנים מחמת חשבונות כלכליות היה קשה להביא אנשים היכולים להעיד שאכלו זה באירופה, אבל אם זה אותו מין אין זה חידוש מסורת.
הבראקל אינו בלאדי, הוא רק דומה לבלאדי, ועל סמך זה באים להתיר את הבראקל.
כיון שכך, אולי הבראקל מותר, אבל עדיין נקרא זה חידוש מסורת.
זה לא קונץ' לחזור על הטענות הישנות ולא כ"כ מדיוקות, שכבר נשנו והושלשו כמה פעמים. חשבתי שלכבוד שנה החדשה יביאו גם טענות חדשות.
בחוברת מסורת טהרת העופות מבואר:
א. בראקל הוא התרנגול הנקרא בפי כול תרנגול ערבי.
ב. אין כזה שם מין שנקרא בראקל, אלא השם בראקל מתייחס לצבע הנוצות.
ג. התרנגול בצבעי הבראקל הוא התרנגול הפשוט והרגיל שאכלו אותו בכל תפוצות ישראל מדור דור, באשכנז ובפולין במרוקו ובתוניס בהונגריה ובליטא.
ד. ציטוט: "לפעמים נמצא תרנגול רגיל שמהודר ביופיו [כמו שיימצא אדם ששער ראשו יפה מאד בצבעו ובצורתו] ואפשר לקחת את התרנגול עם הצבע היפה ולחפש גם תרנגולת בצבע היפה ולזווגם... ובמקום שנקרא בראקל גידלו עופות יפים בעיני תושבי המקום ויקראו שמו בראקל [אפילו שמתחילה היה שם אחר למקום וקראו שם המקום ע"ש התרנגול היפה שלהם] ע"כ ציטוט.

לאור האמור, אין מקום לדבר על מוצא הבראקל, כיון שלא מדובר במין מסוים של תרנגול, ובכלל מדובר ביצירה של תושבי ברקאל המעטירה. אולם הדברים סותרים את הציטוט הבא:
אחד התלמידים אמר:
מקור הבראקל ממצרים והובא לאירופא ע"י החוזרים ממסע הצלב. וכנראה הבלאדי מאותו מקור.
 

סופר

משתמש ותיק
אני הקטן אמר:
סופר אמר:
נוווו... מה עונים על זה האוסרים.
וכאן נשאלת השאלה הגדולה, למה שלא יתכנסו כל הרבנים, האוסרים והמתירים, ביחד עם השוחטים, וידונו על זה מסביב לשולחן אחד.
אני לא חושד לרגע שהרב שטרנבוך והרב לנדא הוציאו את פסקם במחי יד, אלא בוודאי דנו על זה בכובד ראש. אבל עדיין יתכן שלא שמעו את כל הצדדים.
גם הרב משה ברנסדורפר הציע את הרעיון בפני גאב"ד קארלסבורג, ואמר: אדרבה, נביא את הרבנים ללול וידונו, אם יחליטו שזה כשר, אדרבה למה לא.
הטענה להושיב את כל הרבנים יחד נכונה לפני שפרשת העופות התפרסמה, אבל אחר הפרסום, ובפרט לאחר הבעת דעה של כל אחד מהצדדים אין טעם להושיבם יחד, כי צד אחד יצטרך להודות [עיין ערך רשב"י], לכן מה שאפשר לעשות היא רק לפרסם את הדברים לכלל הציבור, ודרכם יגיעו הדברים אל הרבנים וכו'.
אני לא חושד ברבנים החשובים שח"ו לא ירצו לחזור בהם מחמת כבודם.
 

אני הקטן

משתמש רגיל
סופר אמר:
אני הקטן אמר:
סופר אמר:
נוווו... מה עונים על זה האוסרים.
וכאן נשאלת השאלה הגדולה, למה שלא יתכנסו כל הרבנים, האוסרים והמתירים, ביחד עם השוחטים, וידונו על זה מסביב לשולחן אחד.
אני לא חושד לרגע שהרב שטרנבוך והרב לנדא הוציאו את פסקם במחי יד, אלא בוודאי דנו על זה בכובד ראש. אבל עדיין יתכן שלא שמעו את כל הצדדים.
גם הרב משה ברנסדורפר הציע את הרעיון בפני גאב"ד קארלסבורג, ואמר: אדרבה, נביא את הרבנים ללול וידונו, אם יחליטו שזה כשר, אדרבה למה לא.
הטענה להושיב את כל הרבנים יחד נכונה לפני שפרשת העופות התפרסמה, אבל אחר הפרסום, ובפרט לאחר הבעת דעה של כל אחד מהצדדים אין טעם להושיבם יחד, כי צד אחד יצטרך להודות [עיין ערך רשב"י], לכן מה שאפשר לעשות היא רק לפרסם את הדברים לכלל הציבור, ודרכם יגיעו הדברים אל הרבנים וכו'.
אני לא חושד ברבנים החשובים שח"ו לא ירצו לחזור בהם מחמת כבודם.
גם אני מצטרף לדבריך, ולא לכך נתכוונתי, הכוונה היא על בזיון כבוד התורה ולומדיה, ודו"ק היטב [שוב, עיין ערך רשב"י, איך נראית ההודעה שהובאה כאן בשם אחד מאתרי הנייעס, גם אם מדובר ברבנים.

משה יצחק הלוי אמר:
בתוך מערת הרשב"י התגלה השקר: "רמאים. צבעתם את התרנגול"
דיון מיוחד נערך בציון הרשב"י בסוגיית עוף ה'בראקל', בנוכחות גאב"ד קארלסבורג מארה"ב והפוסק הגר"מ ברנדסדורפר, כשבמהלכו התחוללה דרמה שהביאה לפיצוץ • עוף שחור שהועלה על השולחן התגלה כצבוע • הסיפור הלא ייאמן בפרסום ראשון
משווקי ה'בראקל' לא מתייאשים עדיין, מלהכשירו ולהכניסו לבתי ישראל, לאחר שרוב פוסקי ההלכה פסקו כי הוא עוף טמא ללא מסורת.

אמש (שני), נערך דיון בנושא, במערת הרשב"י במירון...

... [מחקתי מחמת האריכות והזילות ! הרוצה לעיין יוכל לחפשו לעיל].

גאב"ד קארסלבורג שהיה אחוז הלם ותדהמה מהרמאות, לא רצה בשום אופן להתייחס אליהם יותר. הגר"י בקר משכונת רמת שלמה בירושלים שנכח בדיון, צעק על המשקיעים: "תפסיקו למכור שקרים. מעולם לא שחטו בירושלים עוף כזה עם רגליים שחורות. זה לא בלאדי".

בסופו של דבר, התייעצו הרבנים, האם צריכים לגזור תענית בישראל על סערה זו, בפרט שעדיין מנסים גורמים כלשהם להכניס לפחות את הביצים לתוך בתי ישראל התמימים, ועל כך שהכשילו הרבה אנשים חשובים לאכול מהעוף הטמא הזה.
 

כותר

משתמש ותיק
הרב-לנדא-דרשת-שבת-שובה-בבעלזא-מחנובקה-23-1536x1024.jpg מישהו יודע אם הגר"מ לנדא, הזכיר משהו בדרשתו הערב בעניין העופות ?
(דרשת שבת שובה נדחתה להערב, עקב הפסקת חשמל בשבת)
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אחד התלמידים אמר:
אור זרוע אמר:
הבראקל אינו בלאדי, הוא רק דומה לבלאדי, ועל סמך זה באים להתיר את הבראקל.
כיון שכך, אולי הבראקל מותר, אבל עדיין נקרא זה חידוש מסורת.
זה לא קונץ' לחזור על הטענות הישנות ולא כ"כ מדיוקות, שכבר נשנו והושלשו כמה פעמים. חשבתי שלכבוד שנה החדשה יביאו גם טענות חדשות.
בחוברת מסורת טהרת העופות מבואר:
א. בראקל הוא התרנגול הנקרא בפי כול תרנגול ערבי.
ב. אין כזה שם מין שנקרא בראקל, אלא השם בראקל מתייחס לצבע הנוצות.
ג. התרנגול בצבעי הבראקל הוא התרנגול הפשוט והרגיל שאכלו אותו בכל תפוצות ישראל מדור דור, באשכנז ובפולין במרוקו ובתוניס בהונגריה ובליטא.
ד. ציטוט: "לפעמים נמצא תרנגול רגיל שמהודר ביופיו [כמו שיימצא אדם ששער ראשו יפה מאד בצבעו ובצורתו] ואפשר לקחת את התרנגול עם הצבע היפה ולחפש גם תרנגולת בצבע היפה ולזווגם... ובמקום שנקרא בראקל גידלו עופות יפים בעיני תושבי המקום ויקראו שמו בראקל [אפילו שמתחילה היה שם אחר למקום וקראו שם המקום ע"ש התרנגול היפה שלהם] ע"כ ציטוט.

לאור האמור, אין מקום לדבר על מוצא הבראקל, כיון שלא מדובר במין מסוים של תרנגול, ובכלל מדובר ביצירה של תושבי ברקאל המעטירה. אולם הדברים סותרים את הציטוט הבא:
אחד התלמידים אמר:
מקור הבראקל ממצרים והובא לאירופא ע"י החוזרים ממסע הצלב. וכנראה הבלאדי מאותו מקור.
אוסרי הבראקל עשו מאמצים גדולים לטעון שזה מין אחר שהוא צריך מסורת מיוחדת, ומספיק להפריך זה להראות שמקורו כמו הבלאדי. אם מחמת חשש שנתערב בו מינים אחרים, הרי חשש זה קיים ביתר שאת בזן הבלאדי כידוע שבאמת אינו זן כלל. סוף דבר מקבלים כל זני תרנוגל ולא ע"י כל שינוי קטן נחשב מין אחר להצריך מסורת.
רק תמוה ביותר הרוצים לאסור הבראקל כשע"י הטענות שהם מעלים כ"ש שיש לאסור עוף המלאי שנתערב בעוף הפטם שלנו, ודוקא על עוף הפטם אינם מוכנים לשמוע שום ערעור.
 

פעלעד

משתמש ותיק
דוד העיתונאי אמר:
מישהו יודע אם הגר"מ לנדא, הזכיר משהו בדרשתו הערב בעניין העופות ?
(דרשת שבת שובה נדחתה להערב, עקב הפסקת חשמל בשבת)
הוא דיבר בחריפות בלתי מצויה נגד מפיצי הבראקל.
 

הבוחן

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
דוד העיתונאי אמר:
מישהו יודע אם הגר"מ לנדא, הזכיר משהו בדרשתו הערב בעניין העופות ?
(דרשת שבת שובה נדחתה להערב, עקב הפסקת חשמל בשבת)
הוא דיבר בחריפות בלתי מצויה נגד מפיצי הבראקל.
מאן דהו יוכל לכתוב ציטוט או להביא הקלטה?
 

כותר

משתמש ותיק
איש יהודי אמר:
שכתוב מהקלטת
דרשת שבת שובה מהגאון רבי משה לייב לנדא שליט"א
רב אב"ד בני ברק
מלבד ההקלטה שהובאה לעיל, ניתן לשמוע את הדרשה במידע לכל שלוחה 4, 072-315-2222
אני שמעתי 35 דקות, בנושאים: מצוות קר"ש, יחוד ה' ופרישות מהנאת העולם הזה, כוונה לש"ש בכל מעשיו, עבודת עשרת ימי תשובה.
אח"כ מדבר על העופות,
"אי אפשר להתעלם מהדבר הנורא מהסערה של העופות. הציבור צריך להבין באיזה מצב היינו.
אבי מסר גוף ונפש על הכשרות של ב"ב יותר מ50 שנה, כשהתחיל המצב היה נורא בכשרות הבשר ובתרו"מ, מצאו בעסק בשר גמל, זה היה יהודים שהגיעו מחו"ל ולא היו רגילים בתרו"מ ומצוות התלויות בארץ, הוא ממש העמיד את הכשרות. ב 30 שנה האחרונות אנו משתדלים להמשיך באותה דרך, ופתאום מביאים לנו לבני ברק עופות טמאים, אינני יכול להסביר. לפני 20 שנה היו 2 אברכים שעשו רעש שבעופות שלנו התערבבו עופות טמאים, בתחילה הם עשו רעש ולא באו אלי, אח"כ הם הבינו שהם חייבים לבוא לרב.
בתורה כתוב רק מה הם העופות הטמאים, מה הם הטהורים איננו יודעים, בתורה לא כתוב סימנים, בשו"ע יש 3 סימנים אך צריכים גם לדעת שאינו דורס, כתוב בשו"ע כשרוצים לדעת אם הוא דורס מניחים אותו על מקל ורואים איך מניח את רגליו, אם הוא חולק את רגליו הוא דורס והוא טמא, ואם אינו חולק את רגליו הוא לא דורס, ומה הם הטענות שלהם ? הם אומרים לי שהם היו בלול וראו איך מלמדים את התרנגול לעמוד על המקל וממילא הוא טמא, אמרתי לו במחילה, דבר ראשון לא מלמדים את התרנגול לעמוד על מקל, ואם לימדו אותו הוא נהפך לטריפה. תראה איך תוכי עומד מקל זה נקרא חולק את אצבעותיו. הוא הלך לראות תוכי, וחזר ואמר, אמת, אבל יש עוד סוג של חולק את רגליו וזה יש גם בתרנגולים שלנו. הוא חיפש במקורות וגילה שמערבים טמאים בתרנגולים שלנו.
בדקתי בזמנו - 2 מקומות והתברר באופן ברור שנכון שמערבים, אך כל מה שעירבו זה רק בכשרים שיש להם מסורת ואת ה- 3 סימנים, לאחרונה שוב ביררתי שזה כשר, ויומיים לפני ר"ה קיבלתי שוב ידיעות ברורות שהעופות שלנו כשרים.
אך הם החמירו ולא אכלו עופות, או רק הודו, ומישהו המציא לעשות מסורת חדשה. שבספר שבט הלוי כתוב שצריך לעשות השגחה, באו אליו ואמרו שמערבים אז אמר שצריך השגחה, אך למעשה הרב ואזנר עצמו אכל מהעופות הרגילים עד יומו האחרון. ואפילו על אותו אברך שבא לערער אמרו לי שממשיך לאכול.
אך הם החליטו לעשות מסורת חדשה, איך אפשר לעשות מסורת חדשה ? זה הרי תרתי דסתרי, זה מסורת מפעם או שזה דבר חדש ? דיברו עם גבירים שיהיו בעה"ב על כל העופות שישווקו ליהודים גם בארה"ב וגם בא"י, והלכו לחפש עוף חדש. כתבתי שזה מעשה בעל – דבר, כי אחרת אין שום לימוד זכות איך הם עשו זאת.
יש יומן בו רשמו איך שהגיעו לגוי זקן בן 90 שנה, שאמר זה גזע נקי שלא התערבב בו מינים אחרים, ממנו קנו את העופות. מסורת של גוי ?! הגיעו לגוי אחר שאמר את האמת שעירבבו שאת כל העוף הם מחזיקים בשביל היופי שלו, והם מתחרים ביניהם למי יהיה הכי יפה, כל אחד מתחכם איך לשנות את צבעו והכליאו עופות, למשל יש עוף שחור ויש עוף לבן עירבו בעוד צבע ובעוד צבע כדי לקבל את הצבע הרצוי. הוא הודה על האמת אז ממנו לא יכלו לקנות. אח"כ הגיעו לגוי שלישי וראו שאצלו הביצים בעייתיות, כתוב מפורש בכל הפוסקים אפילו אם חלק מהביצים אינם כד וחד, אלא כד וכד, זה עוף טמא. מגוי זה לא לקחו מגוי זה כן לקחו ועשו, אחרי שנתיים וחצי גידלו מהם כבר דור רביעי, ועשו לול לבני ברק ולארה"ב ול... רצו לכבוש את כל העולם בפעם אחת, ופירסמו שהעופות שלנו אינם כשרים.
מכאן כתוב בערך...
אך כיון שאלו עופות צבועים חששו מי יקנה אותם. הייתי בלול וצילמתי תמונות שפורסמו בעיתון, ומישהו הבין שמי שיראה תמונות אלו, ויגידו לו שאם אסופי אין מסורת הוא ספק אסור לבוא בקהל מהר"י בן לב, שנמצא ברחוב מותר לבוא בקהל. הם השקיעו ממון רב, דבר אחד יאמר לשבחו שהתקשר לרבי משה שטרנבוך שהוא מוכן להפסיד 2 מליון דולר שהשקיע, וכשידון איך לקבוע את ההלכה שלא ייקח זאת כשיקול של הפסד מרובה.
חוצפה, היה לי חתונה של ידיד ממש ומחותן להכשיר את הכלים לשוברם, אולם בהשגחה שלנו ומאכילים עוף טמא, ב"ה אני מקווה אולי יש כאלו שאוכלים זאת , כסף נגיעות לימוד זכות מעשה בעל דבר, לא בדקו בסימנים הפשוטים. רצו לעשותו לבן ועירבבו אותו, לא לקנות ביצים הם נמכרים ב4 ₪ במא"ש. הסימן שכתוב בשו"ע, חולק אצבעותיו ממש, עשו תמונות של כל העופות הטמאים, וזה המסורת החדשה, אני אוחז מפורש שזה מעשה בעל – דבר. פיקוח
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
אוסרי הבראקל עשו מאמצים גדולים לטעון שזה מין אחר שהוא צריך מסורת מיוחדת, ומספיק להפריך זה להראות שמקורו כמו הבלאדי.
ומאמצים לא פחות גדולים עשו המתירים לטעון שאין כזה גזע ששמו "בראקל".
 

כותר

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אחד התלמידים אמר:
אוסרי הבראקל עשו מאמצים גדולים לטעון שזה מין אחר שהוא צריך מסורת מיוחדת, ומספיק להפריך זה להראות שמקורו כמו הבלאדי.
ומאמצים לא פחות גדולים עשו המתירים לטעון שאין כזה גזע ששמו "בראקל".
הויכוח הוא על שמות ?! בראקל או בלאדי,
או שהויכוח מה נקרא גזע ?!
אם זה מין דומה אז זה מין אחד, גם אם אחד נמצא בארץ והשני בבלגיה,
ואם זה לא דומה זה 2 מינים.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
דוד העיתונאי אמר:
אור זרוע אמר:
אחד התלמידים אמר:
אוסרי הבראקל עשו מאמצים גדולים לטעון שזה מין אחר שהוא צריך מסורת מיוחדת, ומספיק להפריך זה להראות שמקורו כמו הבלאדי.
ומאמצים לא פחות גדולים עשו המתירים לטעון שאין כזה גזע ששמו "בראקל".
הויכוח הוא על שמות ?! בראקל או בלאדי,
או שהויכוח מה נקרא גזע ?!
אם זה מין דומה אז זה מין אחד, גם אם אחד נמצא בארץ והשני בבלגיה,
ואם זה לא דומה זה 2 מינים.
כמובן שלא! הויכוח אם הבראקל כשר או לא, אינו תלוי בכך שהבראקל יהיה מוגדר כתרנגול בלאדי גמור.
גם אם הבראקל הוא מין אחר, בכל זאת ייתכן שלעניין הלכה אין מתחשבים בכך, כיון שהוא מין תרנגול הדומה לתרנגולים בעלי המסורת, ולא הצריכו מסורת נפרדת אלא בעופות שיש הבדלים משמעותיים בינם ולבין התרנגולים האחרים.
אך בכל זאת, דומה שמתחת לפני השטח, יש כאלה שמעדיפים לטעון שהבראקל הוא העוף הרגיל והמצוי שאותו אכלו בכל הדורות ובכל תפוצות ישראל מימים ימימה.
 

בראקל

משתמש חדש
למי יש המכתב של אדמו"ר מהרז"ל מסאטמאר שליט"א ובית דינו בנושא העופות הפטם??
היה מפורסם בעיתון דער איד לפני סוכות
 

שמואל

משתמש רגיל
בראקל אמר:
למי יש המכתב של אדמו"ר מהרז"ל מסאטמאר שליט"א ובית דינו בנושא העופות הפטם??
היה מפורסם בעיתון דער איד לפני סוכות
אתה מתכוין לזה?
 

קבצים מצורפים

  • בית דין סאטמר - מהרזל.jpg
    בית דין סאטמר - מהרזל.jpg
    219.2 KB · צפיות: 381

יוסף יצחק

משתמש ותיק
כן, כי הכשרויות הודיעו שלא ישחטו, אפילו שארית ישראל (אפילו שהבי"ד של הגר"נ קרליץ שליט"א מתיר), ומי שטוען להיתר עושה שחיטה עצמאית ולא מפיץ בחנויות.
אפשר לנעול את הפורום...
 

פעלעד

משתמש ותיק
אם הוא היה כזה, הוא כבר היה נאכל מזמן ע"י המחמירים הבני ברקים...
 

כותר

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
יפה סיכמת על הבראקל.
אבל מה עם המערכה על ההכלאות בעופות הרגילים?
דבר אחד הצליחו יזמי הבראקל, שבזכותם כל גופי הכשרות התעוררו לבדוק יותר טוב את ההכלאות, והם טוענים שהעופות טהורים.
 

יהושע

משתמש ותיק
איך הם אומרים שהפטם הוא לכתחילה בזמן שלא ברור מי הסבות שלו?
ואיך הם מסבירים, איך התירו את זה בלי מסורה? בע"כ שמה שדומה מותר בלי מסורה, א״כ ק״ו בן בנו של ק״ו הבראקל שדומה הרבה יותר.
 
חלק עליון תַחתִית