וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 ספטמבר 2020, 01:13

עוררו על זה כבר, שאין בנוסח התפילה לשון של קבלה לעתיד.
והביאו בשם פוסקי הדור לומר קבלה לעתיד כל אחד בלשונו, ולא שייך לתקן על זה נוסח, כי זה תלוי בדעת כל אחד ובהסכמתו השלימה.

אבל הגאון האדיר רבי יואל קלופט זצוק"ל גאב"ד חיפה חידש שאף ללא קבלה לעתיד מהני ביוה"כ, שהרי בשעיר המשתלח מכפר אף שהכה"ג לא יכול לקבל קבלה לעתיד עבור כלל ישראל. וע"כ שבכוח יוה"כ לכפר, אף לרבנן שלא ס"ל כרבי שעיצומו של יום מכפר, היינו בלא וידוי, וזהו מש"כ שהאומר אחטא ואשוב הרי"ז כטובל ורץ בידו, שעצם הוידוי זה כבר טובל, אלא שאם אינו אומר שאשוב, רק לא קיבל קבלה גמורה שלא ישוב, מהני הוידוי בכה"ג.
ושמעתי מראשי ישיבות שליט"א שיש לזה ראיות ברמב"ם ועוד.


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי HaimL » 25 ספטמבר 2020, 01:17

נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם


אין חכמה
הודעות: 2237
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי אין חכמה » 25 ספטמבר 2020, 01:21

HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם
אבל אינו מוזכר כלל בכל הוידוייים 
וברמב"ם בנוסח הוידוי בהלכות תשובה כולל עניין זה בנוסח הוידוי המחוייב
 


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי HaimL » 25 ספטמבר 2020, 01:25

אין חכמה כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:21
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם
אבל אינו מוזכר כלל בכל הוידוייים 
וברמב"ם בנוסח הוידוי בהלכות תשובה כולל עניין זה בנוסח הוידוי המחוייב

כנראה שלמתקני התפילה הקדמונים היה פשוט שאם מתוודה על חטאיו, סברא היא שמקבל על עצמו לעתיד שלא לשוב עוד לכסלה. ורק בנעילה הצריכוהו לפרש באמירה, שאם לא עכשיו, אימתי. 
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 ספטמבר 2020, 01:28

HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם

אינו בנוסח הוידוי עצמו,
אלא תפילת הודאה גרידא לה' על המתנה הגדולה והמיוחדת של תשובה,
וזה הנוסח "ותלמדנו ה' אלוקינו להתודות לפניך על כל עונותינו, למען נחדל מעושק ידינו ותקבלנו בתשובה שלמה לפניך" וכו'.
וכן מורה כל הענין שם.


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי HaimL » 25 ספטמבר 2020, 01:29

ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:28
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם

אינו בנוסח הוידוי עצמו,
אלא תפילת הודאה לה' על המתנה של תשובה, וזה הנוסח "ותלמדנו ה' אלוקינו להתודות לפניך על כל עונותינו, למען נחדל מעושק ידינו ותקבלנו בתשובה שלמה לפניך" וכו'. וכן מורה כל הענין שם.
נכון, כביכול מונה את המתנות. ועדיין, טענתי, שיש בזה יסוד של קבלה לעתיד. ואינו מוכרח.
 


אין חכמה
הודעות: 2237
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 202 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי אין חכמה » 25 ספטמבר 2020, 01:43

HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:25
אין חכמה כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:21
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם
אבל אינו מוזכר כלל בכל הוידוייים 
וברמב"ם בנוסח הוידוי בהלכות תשובה כולל עניין זה בנוסח הוידוי המחוייב
כנראה שלמתקני התפילה הקדמונים היה פשוט שאם מתוודה על חטאיו, סברא היא שמקבל על עצמו לעתיד שלא לשוב עוד לכסלה. ורק בנעילה הצריכוהו לפרש באמירה, שאם לא עכשיו, אימתי. 

אבל ברמב"ם מצריך להדיא להוציא בשפתיו
ולא סמך על הך סברא
ותימה מ"ט מתקני התפילה לא ראו להוסיף דבר זה בתפילה
 


ידידיה1
הודעות: 17
הצטרף: 08 ספטמבר 2017, 00:56
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ידידיה1 » 25 ספטמבר 2020, 02:24

מקובל בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכשאומרים שלא אחטא עוד
יש לכוון גם כקבלה חוץ מתפלה.
ונראה לי שיש בנותן עניין .
להעתיק כאן
לשון המהרש"א, כל המבקש רחמים על עצמו להחזירו בתשובה, הרי זה בכלל "הרוצה ליטהר מסייעין בידו" ברכות י.

ובאור יחזקאל  עמ' ע"ד:
בשעה שמשתדל לבקש איזה דרך לתשובה, כבר יצא מדרכי החטאים, ואינו שנאוי משוקץ ותועבה, ויש לו תקוה להגיע לאהוב וחביב"


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 713
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 25 ספטמבר 2020, 02:59

לולי דברי הת"ח שדנו בדבר, לכא' יש כאן שני נידונים נפרדים לחלוטין, התשובה והכפרה. התשובה היא בעזיבת החטא וחרטה וקבלה לעתיד, ועליה כ' הרמב"ם שצריך להתוודות בשפתיו ולומר ענינים אלו שגמר בליבו, ובפשטות גם הקבלה לעתיד בכלל זה שצריך לאומרה בפה בוידוי. אמנם תשובה הלא אינה נעשית בהכרח ביום הכיפורים דוקא,
והוידוי שביוהכ"פ ענין אחר לו, והוא וידוי שבעת הכפרה, כוידוי של המביא קרבן, ווידוי חייבי מיתות בי"ד בעת מיתתן, ווידוי כה"ג על השעיר המשתלח שמכפר על עוונות בנ"י, שבעת שמתכפרים ע"י קרבן/מיתה/שעיר המשתלח, עליהם להתוודות, וכך גם יוהכ"פ מכפר, והכפרה טעונה וידוי, וזהו הוידוי שאנו אומרים בסדר היום, ובוידוי זה אכן אי"צ להזכיר קבלה לעתיד (וכן אינה מוזכרת בוידוי של המקריב חטאת, עי' רמב"ם מעשה הקרבנות, ולא בחייבי מיתות בי"ד, ולא בשעיר המשתלח), ולא נזכרה קבלה לעתיד אלא בוידוי שמתודה בעת התשובה.

כמובן - מי שעושה תשובה ביוהכ"פ ורוצה לצאת ידי חובת וידוי של תשובה בוידוי שבסדר יוהכ"פ, עליו להוסיף קבלה לעתיד (או לכוון באחד מהרמזים הנ"ל שרמזו הגרי"ש אלישיב זצ"ל ולהבחל"ח רבני הפורום שליט"א), אבל אל לא לצפות שבסדר הוידוי בהכרח יהא לכך מענה מן המוכן.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 ספטמבר 2020, 11:01

יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 02:59
לולי דברי הת"ח שדנו בדבר, לכא' יש כאן שני נידונים נפרדים לחלוטין, התשובה והכפרה. התשובה היא בעזיבת החטא וחרטה וקבלה לעתיד, ועליה כ' הרמב"ם שצריך להתוודות בשפתיו ולומר ענינים אלו שגמר בליבו, ובפשטות גם הקבלה לעתיד בכלל זה שצריך לאומרה בפה בוידוי. אמנם תשובה הלא אינה נעשית בהכרח ביום הכיפורים דוקא,
והוידוי שביוהכ"פ ענין אחר לו, והוא וידוי שבעת הכפרה, כוידוי של המביא קרבן, ווידוי חייבי מיתות בי"ד בעת מיתתן, ווידוי כה"ג על השעיר המשתלח שמכפר על עוונות בנ"י, שבעת שמתכפרים ע"י קרבן/מיתה/שעיר המשתלח, עליהם להתוודות, וכך גם יוהכ"פ מכפר, והכפרה טעונה וידוי, וזהו הוידוי שאנו אומרים בסדר היום, ובוידוי זה אכן אי"צ להזכיר קבלה לעתיד (וכן אינה מוזכרת בוידוי של המקריב חטאת, עי' רמב"ם מעשה הקרבנות, ולא בחייבי מיתות בי"ד, ולא בשעיר המשתלח), ולא נזכרה קבלה לעתיד אלא בוידוי שמתודה בעת התשובה.

כמובן - מי שעושה תשובה ביוהכ"פ ורוצה לצאת ידי חובת וידוי של תשובה בוידוי שבסדר יוהכ"פ, עליו להוסיף קבלה לעתיד (או לכוון באחד מהרמזים הנ"ל שרמזו הגרי"ש אלישיב זצ"ל ולהבחל"ח רבני הפורום שליט"א), אבל אל לא לצפות שבסדר הוידוי בהכרח יהא לכך מענה מן המוכן.

בעצם אתה מסכים ליסוד של הגר"י קלופט שיש כפרה ביוה"כ ללא קבלה לעתיד,
והרחבת בביאור הענין.



https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=172186


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 ספטמבר 2020, 14:25

ידידיה1 כתב:
25 ספטמבר 2020, 02:24
מקובל בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכשאומרים שלא אחטא עוד
יש לכוון גם כקבלה חוץ מתפלה.
ונראה לי שיש בנותן עניין .
להעתיק כאן
לשון המהרש"א, כל המבקש רחמים על עצמו להחזירו בתשובה, הרי זה בכלל "הרוצה ליטהר מסייעין בידו" ברכות י.

ובאור יחזקאל  עמ' ע"ד:
בשעה שמשתדל לבקש איזה דרך לתשובה, כבר יצא מדרכי החטאים, ואינו שנאוי משוקץ ותועבה, ויש לו תקוה להגיע לאהוב וחביב"

גם היהי רצון שלא אחטא עוד הוא דרך בקשה בעלמא,
וממש תמוה לומר שזה הקבלה לעתיד שיעיד עליו יודע תעלונות שלא ישוב לאותו החטא עוד.

ופשוט שגם למען נחדל כן וכמשנ"ת.


מתאהב על ידך
הודעות: 1419
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 696 פעמים
קיבל תודה: 476 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 25 ספטמבר 2020, 14:35

מה רוצים? שיהיה כתוב במחזור ששנה הבאה לא נשתמש בו? שלא נגיד את הוידוי?


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 713
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 25 ספטמבר 2020, 14:41

ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 11:01
יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 02:59
לולי דברי הת"ח שדנו בדבר, לכא' יש כאן שני נידונים נפרדים לחלוטין, התשובה והכפרה. התשובה היא בעזיבת החטא וחרטה וקבלה לעתיד, ועליה כ' הרמב"ם שצריך להתוודות בשפתיו ולומר ענינים אלו שגמר בליבו, ובפשטות גם הקבלה לעתיד בכלל זה שצריך לאומרה בפה בוידוי. אמנם תשובה הלא אינה נעשית בהכרח ביום הכיפורים דוקא,
והוידוי שביוהכ"פ ענין אחר לו, והוא וידוי שבעת הכפרה, כוידוי של המביא קרבן, ווידוי חייבי מיתות בי"ד בעת מיתתן, ווידוי כה"ג על השעיר המשתלח שמכפר על עוונות בנ"י, שבעת שמתכפרים ע"י קרבן/מיתה/שעיר המשתלח, עליהם להתוודות, וכך גם יוהכ"פ מכפר, והכפרה טעונה וידוי, וזהו הוידוי שאנו אומרים בסדר היום, ובוידוי זה אכן אי"צ להזכיר קבלה לעתיד (וכן אינה מוזכרת בוידוי של המקריב חטאת, עי' רמב"ם מעשה הקרבנות, ולא בחייבי מיתות בי"ד, ולא בשעיר המשתלח), ולא נזכרה קבלה לעתיד אלא בוידוי שמתודה בעת התשובה.

כמובן - מי שעושה תשובה ביוהכ"פ ורוצה לצאת ידי חובת וידוי של תשובה בוידוי שבסדר יוהכ"פ, עליו להוסיף קבלה לעתיד (או לכוון באחד מהרמזים הנ"ל שרמזו הגרי"ש אלישיב זצ"ל ולהבחל"ח רבני הפורום שליט"א), אבל אל לא לצפות שבסדר הוידוי בהכרח יהא לכך מענה מן המוכן.

בעצם אתה מסכים ליסוד של הגר"י קלופט שיש כפרה ביוה"כ ללא קבלה לעתיד,
והרחבת בביאור הענין.



https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=172186

לחלוטין לא. היינו, הדבר תלוי במח' רבי ורבנן אם יוהכ"פ מכפר בלא תשובה. לרבי שמכפר בלא תשובה אכן אי"צ קבלה לעתיד (ואגב, גם לדעתו צריך וידוי וזו ראיה גמורה למושג של וידוי בעת ה'מכפר' בלא שייכות לוידוי של תשובה, ולרבנן - וכן הלכה - אין יוהכ"פ מכםר אלא לשבים, וכיון שתשובה צריכה קבלה לעתיד א"כ יש לקבל לעתיד, אלא שעצם התשובה אינה ענין דוקא ליוהכ"פ וכמו שכתבתי.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 ספטמבר 2020, 14:50

יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:41
ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 11:01
יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 02:59
לולי דברי הת"ח שדנו בדבר, לכא' יש כאן שני נידונים נפרדים לחלוטין, התשובה והכפרה. התשובה היא בעזיבת החטא וחרטה וקבלה לעתיד, ועליה כ' הרמב"ם שצריך להתוודות בשפתיו ולומר ענינים אלו שגמר בליבו, ובפשטות גם הקבלה לעתיד בכלל זה שצריך לאומרה בפה בוידוי. אמנם תשובה הלא אינה נעשית בהכרח ביום הכיפורים דוקא,
והוידוי שביוהכ"פ ענין אחר לו, והוא וידוי שבעת הכפרה, כוידוי של המביא קרבן, ווידוי חייבי מיתות בי"ד בעת מיתתן, ווידוי כה"ג על השעיר המשתלח שמכפר על עוונות בנ"י, שבעת שמתכפרים ע"י קרבן/מיתה/שעיר המשתלח, עליהם להתוודות, וכך גם יוהכ"פ מכפר, והכפרה טעונה וידוי, וזהו הוידוי שאנו אומרים בסדר היום, ובוידוי זה אכן אי"צ להזכיר קבלה לעתיד (וכן אינה מוזכרת בוידוי של המקריב חטאת, עי' רמב"ם מעשה הקרבנות, ולא בחייבי מיתות בי"ד, ולא בשעיר המשתלח), ולא נזכרה קבלה לעתיד אלא בוידוי שמתודה בעת התשובה.

כמובן - מי שעושה תשובה ביוהכ"פ ורוצה לצאת ידי חובת וידוי של תשובה בוידוי שבסדר יוהכ"פ, עליו להוסיף קבלה לעתיד (או לכוון באחד מהרמזים הנ"ל שרמזו הגרי"ש אלישיב זצ"ל ולהבחל"ח רבני הפורום שליט"א), אבל אל לא לצפות שבסדר הוידוי בהכרח יהא לכך מענה מן המוכן.

בעצם אתה מסכים ליסוד של הגר"י קלופט שיש כפרה ביוה"כ ללא קבלה לעתיד,
והרחבת בביאור הענין.



https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=172186

לחלוטין לא. היינו, הדבר תלוי במח' רבי ורבנן אם יוהכ"פ מכפר בלא תשובה. לרבי שמכפר בלא תשובה אכן אי"צ קבלה לעתיד (ואגב, גם לדעתו צריך וידוי וזו ראיה גמורה למושג של וידוי בעת ה'מכפר' בלא שייכות לוידוי של תשובה, ולרבנן - וכן הלכה - אין יוהכ"פ מכםר אלא לשבים, וכיון שתשובה צריכה קבלה לעתיד א"כ יש לקבל לעתיד, אלא שעצם התשובה אינה ענין דוקא ליוהכ"פ וכמו שכתבתי.


אז מהו שכתבת בענין וידוי דיוה"כ?
הרי לדבריך הוא לא שונה מתשובת כל השנה שצריך קבלה לעתיד?


לדעת רבי גם אם יושן כל יוה"כ עיצומו של יום מכפר!!


נ.ב. בנושא קבלה לעתיד ביו"כ, שצויינו דעות מרנן הגר"י קלופט והגריש"א זצ"ל, אבל יש עוד דעות מרבותינו לכאן ולכאן, וראיות כל אחד לשיטתו, ולעת עתה זה מה שמצאתי ברור. ואשמח על כל דעה נוספת במושא חשוב זה.


לישועתך קויתי השם
הודעות: 1609
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 1370 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 ספטמבר 2020, 15:21

HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:25
אין חכמה כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:21
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:17
נראה שהקבלה לעתיד היא בנוסח הוידוי דנעילה

למען נחדל מעושק ידינו ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם
אבל אינו מוזכר כלל בכל הוידוייים 
וברמב"ם בנוסח הוידוי בהלכות תשובה כולל עניין זה בנוסח הוידוי המחוייב
כנראה שלמתקני התפילה הקדמונים היה פשוט שאם מתוודה על חטאיו, סברא היא שמקבל על עצמו לעתיד שלא לשוב עוד לכסלה. ורק בנעילה הצריכוהו לפרש באמירה, שאם לא עכשיו, אימתי. 

זה דבר לא קל, בפרט לרמב"ם שיעיד עליו וכו' (לכל הפירושים), ואין זה סברא


לישועתך קויתי השם
הודעות: 1609
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 1370 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 25 ספטמבר 2020, 15:32

ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:13
עוררו על זה כבר, שאין בנוסח התפילה לשון של קבלה לעתיד.
והביאו בשם פוסקי הדור לומר קבלה לעתיד כל אחד בלשונו, ולא שייך לתקן על זה נוסח, כי זה תלוי בדעת כל אחד ובהסכמתו השלימה.

אבל הגאון האדיר רבי יואל קלופט זצוק"ל גאב"ד חיפה חידש שאף ללא קבלה לעתיד מהני ביוה"כ, שהרי בשעיר המשתלח מכפר אף שהכה"ג לא יכול לקבל קבלה לעתיד עבור כלל ישראל. וע"כ שבכוח יוה"כ לכפר, אף לרבנן שלא ס"ל כרבי שעיצומו של יום מכפר, היינו בלא וידוי, וזהו מש"כ שהאומר אחטא ואשוב הרי"ז כטובל ורץ בידו, שעצם הוידוי זה כבר טובל, אלא שאם אינו אומר שאשוב, רק לא קיבל קבלה גמורה שלא ישוב, מהני הוידוי בכה"ג.
ושמעתי מראשי ישיבות שליט"א שיש לזה ראיות ברמב"ם ועוד.
בדבריו שם לא מבואר דהוי בכלל תשובה לעניין שיום הכיפורים יכפר לו, אלא רק לעניין קיום מצות וידוי המיוחדת ליום הכיפורים, וצ"ע


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי HaimL » 25 ספטמבר 2020, 15:34

לישועתך קויתי השם כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:21
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:25
אין חכמה כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:21

אבל אינו מוזכר כלל בכל הוידוייים 
וברמב"ם בנוסח הוידוי בהלכות תשובה כולל עניין זה בנוסח הוידוי המחוייב
כנראה שלמתקני התפילה הקדמונים היה פשוט שאם מתוודה על חטאיו, סברא היא שמקבל על עצמו לעתיד שלא לשוב עוד לכסלה. ורק בנעילה הצריכוהו לפרש באמירה, שאם לא עכשיו, אימתי. 
זה דבר לא קל, בפרט לרמב"ם שיעיד עליו וכו' (לכל הפירושים), ואין זה סברא
אבל לדבריך, גם אם היה אומר ומפרש בפיו, שלא ישנה עוד באיוולתו, מי אמר שיעיד עליו יודע תעלומות, דילמא הוא רק אומר מאימת הדין, ומחר יחטא שוב.
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 26 ספטמבר 2020, 23:17

HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:34
לישועתך קויתי השם כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:21
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:25

כנראה שלמתקני התפילה הקדמונים היה פשוט שאם מתוודה על חטאיו, סברא היא שמקבל על עצמו לעתיד שלא לשוב עוד לכסלה. ורק בנעילה הצריכוהו לפרש באמירה, שאם לא עכשיו, אימתי. 
זה דבר לא קל, בפרט לרמב"ם שיעיד עליו וכו' (לכל הפירושים), ואין זה סברא
אבל לדבריך, גם אם היה אומר ומפרש בפיו, שלא ישנה עוד באיוולתו, מי אמר שיעיד עליו יודע תעלומות, דילמא הוא רק אומר מאימת הדין, ומחר יחטא שוב.
 

צריך שבמצב העכשווי שלו יעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב עוד,
ואף אם גלוי וידוע לפניו יתב"ש שבסוף ישוב לחטאו, אין זה חיסרון בתשובה.


משה אמת
הודעות: 1212
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 441 פעמים
קיבל תודה: 250 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי משה אמת » 26 ספטמבר 2020, 23:26

שמעתי שביד הקטנה כתוב באורך, שגם אם יודע בודאי שישוב לכסלו, אבל לא בזדון, ומצטער על מצבו, הרי יש קיום מצות וידוי, ולמרות שלא נתכפר לו.


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי HaimL » 26 ספטמבר 2020, 23:34

ישראל הכהן כתב:
26 ספטמבר 2020, 23:17
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:34
לישועתך קויתי השם כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:21

זה דבר לא קל, בפרט לרמב"ם שיעיד עליו וכו' (לכל הפירושים), ואין זה סברא
אבל לדבריך, גם אם היה אומר ומפרש בפיו, שלא ישנה עוד באיוולתו, מי אמר שיעיד עליו יודע תעלומות, דילמא הוא רק אומר מאימת הדין, ומחר יחטא שוב.


צריך שבמצב העכשווי שלו יעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב עוד,
ואף אם גלוי וידוע לפניו יתב"ש שבסוף ישוב לחטאו, אין זה חיסרון בתשובה.
יפה ביותר. אם כן, מדוע זה צריך לפרש באמירה, ולא די בסברא, שאם מתוודה על העבר, מסתמא כוונתו לפרוש מן העבירות מכאן ולהבא?
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 27 ספטמבר 2020, 10:06

HaimL כתב:
26 ספטמבר 2020, 23:34
ישראל הכהן כתב:
26 ספטמבר 2020, 23:17
HaimL כתב:
25 ספטמבר 2020, 15:34

אבל לדבריך, גם אם היה אומר ומפרש בפיו, שלא ישנה עוד באיוולתו, מי אמר שיעיד עליו יודע תעלומות, דילמא הוא רק אומר מאימת הדין, ומחר יחטא שוב.


צריך שבמצב העכשווי שלו יעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב עוד,
ואף אם גלוי וידוע לפניו יתב"ש שבסוף ישוב לחטאו, אין זה חיסרון בתשובה.
יפה ביותר. אם כן, מדוע זה צריך לפרש באמירה, ולא די בסברא, שאם מתוודה על העבר, מסתמא כוונתו לפרוש מן העבירות מכאן ולהבא?
 

כל המתוודה ברור לך שברור לו שכונתו שלא ישוב שוב לחטוא, עד שיעיד עליו וכו'
הלוואי שסברא זו הייתה נכונה, וזה היה המצב!!


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי HaimL » 27 ספטמבר 2020, 11:19

ישראל הכהן כתב:
27 ספטמבר 2020, 10:06
HaimL כתב:
26 ספטמבר 2020, 23:34
ישראל הכהן כתב:
26 ספטמבר 2020, 23:17


צריך שבמצב העכשווי שלו יעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב עוד,
ואף אם גלוי וידוע לפניו יתב"ש שבסוף ישוב לחטאו, אין זה חיסרון בתשובה.
יפה ביותר. אם כן, מדוע זה צריך לפרש באמירה, ולא די בסברא, שאם מתוודה על העבר, מסתמא כוונתו לפרוש מן העבירות מכאן ולהבא?


כל המתוודה ברור לך שברור לו שכונתו שלא ישוב שוב לחטוא, עד שיעיד עליו וכו'
הלוואי שסברא זו הייתה נכונה, וזה היה המצב!!
אני לא רואה איך אפשר לחלק ביניהם. דבר זה, אפילו תינוקות של בית רבן יודעים אותו. אין וידוי בלא חרטה, ואין חרטה בלא קבלה לעתיד. ולכן לא רואה מדוע צריך לפרש באמירה
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 28 ספטמבר 2020, 20:19

מתאהב על ידך כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:35
מה רוצים? שיהיה כתוב במחזור ששנה הבאה לא נשתמש בו? שלא נגיד את הוידוי?

כתוב מפורש שגם מי שהתוודה צריך לחזור ולשוב ולהתוודות עליו כל שנה, אף שלא שב לחטאו.





אגב, זה הסיבה שיו"כ לא יתבטל גם לעת"ל כשהקב"ה ישחוט את יצר הרע, אעפ"כ יצטרכו לשוב ולהתוודות על חטאי העבר.


chaim
הודעות: 759
הצטרף: 30 יוני 2020, 23:03
נתן תודה: 128 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי chaim » 28 ספטמבר 2020, 20:35

ישראל הכהן כתב:
28 ספטמבר 2020, 20:19
מתאהב על ידך כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:35
מה רוצים? שיהיה כתוב במחזור ששנה הבאה לא נשתמש בו? שלא נגיד את הוידוי?

כתוב מפורש שגם מי שהתוודה צריך לחזור ולשוב ולהתוודות עליו כל שנה, אף שלא שב לחטאו.


אגב, זה הסיבה שיו"כ לא יתבטל גם לעת"ל כשהקב"ה ישחוט את יצר הרע, אעפ"כ יצטרכו לשוב ולהתוודות על חטאי העבר.

כמדומני שגם אחרי ביאת משיח יהיה אפשרות לעשות עבירות, שהרי יהיה עיר מקלט... וכמדומני שע"פ האר"י יהיה יצה"ר אבל יהיה יצה"ר מעודן.
גם בגמ' יש מחלוקת, שדעת שמואל שאין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד גליות בלבד, וכך פסק הרמב"ם, נמצא שעדיין יהיה יצה"ר.


איש ווילנא
הודעות: 2831
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 906 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי איש ווילנא » 28 ספטמבר 2020, 20:38

chaim כתב:
28 ספטמבר 2020, 20:35
כמדומני שגם אחרי ביאת משיח יהיה אפשרות לעשות עבירות, שהרי יהיה עיר מקלט... וכמדומני שע"פ האר"י יהיה יצה"ר אבל יהיה יצה"ר מעודן.
גם בגמ' יש מחלוקת, שדעת שמואל שאין בין עוה"ז לימות המשיח אלא שעבוד גליות בלבד, וכך פסק הרמב"ם, נמצא שעדיין יהיה יצה"ר.

סיוע לדבריך ראה ברמב"ן פרשת נצבים על הפסוק "ומל ד' את לבבך ואת לבב זרעך לאהבה וכו'
שהכוונה על הכרתת היצר הרע בימות המשיח
ומפרש שם שהכוונה שיחזור להיות כמו אדם הראשון קודם החטא
והרי אדם הראשון חטא זאת אומרת שיהא שייך חטא
רק שמכל מקום נפש האדם תהא בטבעה טהורה והדברים עתיקין


יהודי רציני
הודעות: 611
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי יהודי רציני » 28 ספטמבר 2020, 23:31

ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 01:13
עוררו על זה כבר, שאין בנוסח התפילה לשון של קבלה לעתיד.
והביאו בשם פוסקי הדור לומר קבלה לעתיד כל אחד בלשונו, ולא שייך לתקן על זה נוסח, כי זה תלוי בדעת כל אחד ובהסכמתו השלימה.

אבל הגאון האדיר רבי יואל קלופט זצוק"ל גאב"ד חיפה חידש שאף ללא קבלה לעתיד מהני ביוה"כ, שהרי בשעיר המשתלח מכפר אף שהכה"ג לא יכול לקבל קבלה לעתיד עבור כלל ישראל. וע"כ שבכוח יוה"כ לכפר, אף לרבנן שלא ס"ל כרבי שעיצומו של יום מכפר, היינו בלא וידוי, וזהו מש"כ שהאומר אחטא ואשוב הרי"ז כטובל ורץ בידו, שעצם הוידוי זה כבר טובל, אלא שאם אינו אומר שאשוב, רק לא קיבל קבלה גמורה שלא ישוב, מהני הוידוי בכה"ג.
ושמעתי מראשי ישיבות שליט"א שיש לזה ראיות ברמב"ם ועוד.
עי' עלי שור ח"א  (איני זוכר כרגע באיזה עמוד אך זה בפרקים הראושנים הוא מדבר על ענין התשובה והימים הנוראים), שכתב יסוד זה בשם המבי"ט.

 


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 713
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 198 פעמים
קיבל תודה: 366 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 29 ספטמבר 2020, 00:26

ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:50
יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:41
ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 11:01


בעצם אתה מסכים ליסוד של הגר"י קלופט שיש כפרה ביוה"כ ללא קבלה לעתיד,
והרחבת בביאור הענין.



https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=172186

לחלוטין לא. היינו, הדבר תלוי במח' רבי ורבנן אם יוהכ"פ מכפר בלא תשובה. לרבי שמכפר בלא תשובה אכן אי"צ קבלה לעתיד (ואגב, גם לדעתו צריך וידוי וזו ראיה גמורה למושג של וידוי בעת ה'מכפר' בלא שייכות לוידוי של תשובה, ולרבנן - וכן הלכה - אין יוהכ"פ מכםר אלא לשבים, וכיון שתשובה צריכה קבלה לעתיד א"כ יש לקבל לעתיד, אלא שעצם התשובה אינה ענין דוקא ליוהכ"פ וכמו שכתבתי.


אז מהו שכתבת בענין וידוי דיוה"כ?
הרי לדבריך הוא לא שונה מתשובת כל השנה שצריך קבלה לעתיד?


לדעת רבי גם אם יושן כל יוה"כ עיצומו של יום מכפר!!


נ.ב. בנושא קבלה לעתיד ביו"כ, שצויינו דעות מרנן הגר"י קלופט והגריש"א זצ"ל, אבל יש עוד דעות מרבותינו לכאן ולכאן, וראיות כל אחד לשיטתו, ולעת עתה זה מה שמצאתי ברור. ואשמח על כל דעה נוספת במושא חשוב זה.

לא ביאר לן מר מהיכא תיתי ליה שלרבי יוהכ"פ מכפר אפילו לא עשה בו מאומה, על זה גופא אנו דנים, ואני הצעתי שהוידוי של יוהכ"פ אינו ענין לוידוי שהוא חלק ממעשה התשובה, אלא הוא הוידוי שנמצא בכל המכפרים, כשעיר המשתלח המכפר (שלכו"ע מכפר אף בלא תשובה), כמיתת בי"ד המכפרת, וכקרבן המכפר, שכל אלו טעונים וידוי כמו שמבואר ברמב"ם בהל' תשובה וכן בהל' עבודת יוהכ"פ, סנהדרין ומעשה הקרבנות, וכך גם יוהכ"פ המכפר - שהרי עיצומו של יום מכפר, לרבי אף בלא תשובה ולרבנן עם תשובה - טעון וידוי,

ואין הכי נמי, לדבריי נמצא שוידוי יוהכ"פ נצרך הן לרבי והן לרבנן. ואיני זכור כרגע באיזו סתירה לדבר.

א גוטן קויטל


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הוידוי ביו"כ בלא קבלה לעתיד

שליחה על ידי ישראל הכהן » 29 ספטמבר 2020, 00:48

יושב בשבת תחכמוני כתב:
29 ספטמבר 2020, 00:26
ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:50
יושב בשבת תחכמוני כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:41


לחלוטין לא. היינו, הדבר תלוי במח' רבי ורבנן אם יוהכ"פ מכפר בלא תשובה. לרבי שמכפר בלא תשובה אכן אי"צ קבלה לעתיד (ואגב, גם לדעתו צריך וידוי וזו ראיה גמורה למושג של וידוי בעת ה'מכפר' בלא שייכות לוידוי של תשובה, ולרבנן - וכן הלכה - אין יוהכ"פ מכםר אלא לשבים, וכיון שתשובה צריכה קבלה לעתיד א"כ יש לקבל לעתיד, אלא שעצם התשובה אינה ענין דוקא ליוהכ"פ וכמו שכתבתי.


אז מהו שכתבת בענין וידוי דיוה"כ?
הרי לדבריך הוא לא שונה מתשובת כל השנה שצריך קבלה לעתיד?


לדעת רבי גם אם יושן כל יוה"כ עיצומו של יום מכפר!!


נ.ב. בנושא קבלה לעתיד ביו"כ, שצויינו דעות מרנן הגר"י קלופט והגריש"א זצ"ל, אבל יש עוד דעות מרבותינו לכאן ולכאן, וראיות כל אחד לשיטתו, ולעת עתה זה מה שמצאתי ברור. ואשמח על כל דעה נוספת במושא חשוב זה.

לא ביאר לן מר מהיכא תיתי ליה שלרבי יוהכ"פ מכפר אפילו לא עשה בו מאומה, על זה גופא אנו דנים, ואני הצעתי שהוידוי של יוהכ"פ אינו ענין לוידוי שהוא חלק ממעשה התשובה, אלא הוא הוידוי שנמצא בכל המכפרים, כשעיר המשתלח המכפר (שלכו"ע מכפר אף בלא תשובה), כמיתת בי"ד המכפרת, וכקרבן המכפר, שכל אלו טעונים וידוי כמו שמבואר ברמב"ם בהל' תשובה וכן בהל' עבודת יוהכ"פ, סנהדרין ומעשה הקרבנות, וכך גם יוהכ"פ המכפר - שהרי עיצומו של יום מכפר, לרבי אף בלא תשובה ולרבנן עם תשובה - טעון וידוי,

ואין הכי נמי, לדבריי נמצא שוידוי יוהכ"פ נצרך הן לרבי והן לרבנן. ואיני זכור כרגע באיזו סתירה לדבר.

א גוטן קויטל

לכאורה התחדש ביו"כ כוח כפרה מיוחד כדכתיב כי ביום הזה יכפר עליכם,
לא עוד מצות וידוי גרידא, אלא כפרה!!
ואי נימא שצריך תשובה רגילה עם קבלה לעתיד וכו' א"כ בלא"ה כל יום מי שעשה תשובה נמחל לו וזדונות נהפכו לזכויות,
ומה התווסף ביוה"כ??????

ובעיקר מה שרבי ורבנן נחלקו אם עיצומו של יום מכפר או שרק לשבים מכפר,
והנה לרבי שעיצומו של יום מכפר גם לאינם שבים,
א"כ מה לי אם הוא עומד במריו או יושן, בכל גוני מתכפר לאינם שבים.
ורבי לא הזכיר שרק בוידוי מתכפר לאינם שבים.


HaimL
הודעות: 5562
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 953 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי HaimL » 29 ספטמבר 2020, 08:44

ישראל הכהן כתב:
29 ספטמבר 2020, 00:48
יושב בשבת תחכמוני כתב:
29 ספטמבר 2020, 00:26
ישראל הכהן כתב:
25 ספטמבר 2020, 14:50



אז מהו שכתבת בענין וידוי דיוה"כ?
הרי לדבריך הוא לא שונה מתשובת כל השנה שצריך קבלה לעתיד?


לדעת רבי גם אם יושן כל יוה"כ עיצומו של יום מכפר!!

נ.ב. בנושא קבלה לעתיד ביו"כ, שצויינו דעות מרנן הגר"י קלופט והגריש"א זצ"ל, אבל יש עוד דעות מרבותינו לכאן ולכאן, וראיות כל אחד לשיטתו, ולעת עתה זה מה שמצאתי ברור. ואשמח על כל דעה נוספת במושא חשוב זה.

לא ביאר לן מר מהיכא תיתי ליה שלרבי יוהכ"פ מכפר אפילו לא עשה בו מאומה, על זה גופא אנו דנים, ואני הצעתי שהוידוי של יוהכ"פ אינו ענין לוידוי שהוא חלק ממעשה התשובה, אלא הוא הוידוי שנמצא בכל המכפרים, כשעיר המשתלח המכפר (שלכו"ע מכפר אף בלא תשובה), כמיתת בי"ד המכפרת, וכקרבן המכפר, שכל אלו טעונים וידוי כמו שמבואר ברמב"ם בהל' תשובה וכן בהל' עבודת יוהכ"פ, סנהדרין ומעשה הקרבנות, וכך גם יוהכ"פ המכפר - שהרי עיצומו של יום מכפר, לרבי אף בלא תשובה ולרבנן עם תשובה - טעון וידוי,

ואין הכי נמי, לדבריי נמצא שוידוי יוהכ"פ נצרך הן לרבי והן לרבנן. ואיני זכור כרגע באיזו סתירה לדבר.

א גוטן קויטל

לכאורה התחדש ביו"כ כוח כפרה מיוחד כדכתיב כי ביום הזה יכפר עליכם,
לא עוד מצות וידוי גרידא, אלא כפרה!!
ואי נימא שצריך תשובה רגילה עם קבלה לעתיד וכו' א"כ בלא"ה כל יום מי שעשה תשובה נמחל לו וזדונות נהפכו לזכויות,
ומה התווסף ביוה"כ??????

ובעיקר מה שרבי ורבנן נחלקו אם עיצומו של יום מכפר או שרק לשבים מכפר,
והנה לרבי שעיצומו של יום מכפר גם לאינם שבים,
א"כ מה לי אם הוא עומד במריו או יושן, בכל גוני מתכפר לאינם שבים.
ורבי לא הזכיר שרק בוידוי מתכפר לאינם שבים.
בחילוקי כפרה דרבי ישמעאל כתוב, עבר על לא תעשה ועשה תשובה תשובה תולה ויוה"כ מכפר שנאמר (ויקרא טז, ל) כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם, וראה שם בהמשך הגמרא. משמע שישנם חטאים שעליהם לא מספיקה התשובה לבדה, וצריך שיום הכיפורים יכפר
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 766
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 138 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: וידוי ביו"כ בלי קבלה לעתיד מועיל!!!

שליחה על ידי ישראל הכהן » 29 ספטמבר 2020, 10:43

HaimL כתב:
29 ספטמבר 2020, 08:44
ישראל הכהן כתב:
29 ספטמבר 2020, 00:48
יושב בשבת תחכמוני כתב:
29 ספטמבר 2020, 00:26


לא ביאר לן מר מהיכא תיתי ליה שלרבי יוהכ"פ מכפר אפילו לא עשה בו מאומה, על זה גופא אנו דנים, ואני הצעתי שהוידוי של יוהכ"פ אינו ענין לוידוי שהוא חלק ממעשה התשובה, אלא הוא הוידוי שנמצא בכל המכפרים, כשעיר המשתלח המכפר (שלכו"ע מכפר אף בלא תשובה), כמיתת בי"ד המכפרת, וכקרבן המכפר, שכל אלו טעונים וידוי כמו שמבואר ברמב"ם בהל' תשובה וכן בהל' עבודת יוהכ"פ, סנהדרין ומעשה הקרבנות, וכך גם יוהכ"פ המכפר - שהרי עיצומו של יום מכפר, לרבי אף בלא תשובה ולרבנן עם תשובה - טעון וידוי,

ואין הכי נמי, לדבריי נמצא שוידוי יוהכ"פ נצרך הן לרבי והן לרבנן. ואיני זכור כרגע באיזו סתירה לדבר.

א גוטן קויטל

לכאורה התחדש ביו"כ כוח כפרה מיוחד כדכתיב כי ביום הזה יכפר עליכם,
לא עוד מצות וידוי גרידא, אלא כפרה!!
ואי נימא שצריך תשובה רגילה עם קבלה לעתיד וכו' א"כ בלא"ה כל יום מי שעשה תשובה נמחל לו וזדונות נהפכו לזכויות,
ומה התווסף ביוה"כ??????

ובעיקר מה שרבי ורבנן נחלקו אם עיצומו של יום מכפר או שרק לשבים מכפר,
והנה לרבי שעיצומו של יום מכפר גם לאינם שבים,
א"כ מה לי אם הוא עומד במריו או יושן, בכל גוני מתכפר לאינם שבים.
ורבי לא הזכיר שרק בוידוי מתכפר לאינם שבים.
בחילוקי כפרה דרבי ישמעאל כתוב, עבר על לא תעשה ועשה תשובה תשובה תולה ויוה"כ מכפר שנאמר (ויקרא טז, ל) כי ביום הזה יכפר עליכם מכל חטאתיכם, וראה שם בהמשך הגמרא. משמע שישנם חטאים שעליהם לא מספיקה התשובה לבדה, וצריך שיום הכיפורים יכפר
 

באמת הסתפקתי אם עשה תשובה ומת קודם יוה"כ האם לא עלתה לו התשובה?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: HaimL | 1 אורח