שאלת המסורת בעופות בני ימינו

אלימיר

משתמש ותיק
לא פרסמו כל כך את דעתם של הגרי"ש אלישיב והגר"נ קרליץ כי אני שמעתי מת"ח גדול ממשפחת הגרי"ש אשר נהג בעצמו זמן מה לאכול רק הודו מחמת הבעיות עם העופות ואחר כמה שנים שינה שאילתיו על כך ואמר לי שהרב אריאל בוקוולד מצא חווה אורגנית המגדלת עופות ללא הכלאות מזה עשרות בשנים וגידלו שם את הזנים חסרי המסורת שיש חשש שהתערבו בעופות שלנו והביאום לפני הגרי"ש והגר"ק והם הכריעו שאין בהם שינוי מהותי מהעופות שהיו מצויים באירופה ואין צריך מסורת עליהם בפני עצמם, ולמרות זאת לא רצה הת"ח הנ"ל לאכול כי שמע שהגר"נ אינו אוכל בעצמו אף שמתיר לבני ביתו, וכאן יש מעשה נפלא - שלח לברר בבית בגר"נ מה הטעם ואמרו לו שחשש הגר"נ היות ואינו אוכל בשר בהמה כי חושש שמקילים בסירכות יתר על המידה וכן לא אכל עוף כ"כ הרבה שנים מחמת חששות המסורת ואינו אוכל רק דגים א"כ שמא תהיה לו נגיעה של תאוות האכילה לאכול עוף ואולי מחמת זה תיטה דעתו להיתר ע"כ קיבל ע"ע שגם אם יתיר לא יאכל עוף כלל.
 

יהודי

משתמש ותיק
חוסר דיוק, לאחר שהגרי"ש הפסיק בירר הענין וחזר לאכול. כך שמעתי מנכדו שבירר הענין.
 

אלימיר

משתמש ותיק
יהודי אמר:
חוסר דיוק, לאחר שהגרי"ש הפסיק בירר הענין וחזר לאכול. כך שמעתי מנכדו שבירר הענין.
תודה, שכחתי לכתוב זאת, אני גם שמעתי את זה מאותו ת"ח שכאמור הוא ממשפחת הגרי"ש, ושגם הגרי"ש אמר שאין שינוי כ"כ במסורת.
 

יהושע

משתמש ותיק
דוד העיתונאי אמר:
עפר ואפר אמר:
עפר ואפר אמר:
הנה משהו חדש לתשע"ח
אנשי הבראקיל הוציאו סרט מלא עם הרבה גביית עדות וכו' (אמנם שלחוהו עוד בסוף תשע"ז)
(כבר כתבתי שהמעלה של הצד שלהם שהם מוציאים כל הזמן חומר "בשרי", הצד השני מוציא בעיקר טענות וקול קורא'ס)


https://drive.google.com/file/d/0ByDydWNufFSTVjZINlZiUjFoU2M/view

בל"נ אעלהו בהמשך באופן שראוי לנטפרי

הנה בג'מבו מייל
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.aspx?sid=3742423352566D6C315944464B3342347436653838673D3D
יישר כוח, העדויות הם רבות ומגוונות, ובפרט כשאומרים לשוחטים הותיקים, את כל ההבדלים שמנסים למצוא בין הבלאדי לבראקיל, ומבטלים זאת במחי יד. (וגם לאותו ניק שרצה לטעון שמביאים לשוחטים ולרבנים רק עופות נקבה. יש אחד שמראה בהרחבה את ההבדל בין זכר לנקבה, ושזה עצמו ההוכחה הטובה שחזרנו לעופות המקוריים).
מעניין אם יש מישהו שיכול לומר שזה עופות חדשים אחרי שיראה את כל זה בעיניו.
האיך מעיזים שוחטים להעיד נגד פסקם של גדולי הרבנים בדורינו שפסקו שהבראקל היא עוף טמא בוודאי וכל מי ששוחט אותו שחיטתו פסולה, לא יאומן כי יסופר עד היכן החוצפה נגד גדולי הדור יכול להגיע, גדולי הדור אומרים בפירוש שיש לבראקל הרבה שינויים גדולים והם אומרים שאין שום שינוי, שומו שמים והאזינו ארץ אין גבול לחוצפה, ועוד לא מתביישים לעשות מזה סרט, הם פשוט להוטים להאכיל לעם ישראל עופות טמאים, במקום שיאכלו עוף קדוש עם מסורה של ששים שנה בלי שום חשד ופקפוק כלל וכלל כמו שפסקו כל בעלי ההכשריות בדורינו ושנתקדש ע״י כל גדולי הדור מדור שעבר שגם אילו היה בו קצת זוהמא כבר נטהר אלף פעמים ע"י גדולים וצדיקים וכלל ישראל שאכלו אותו כבר ששים שנה, לא יאומן שדבר כזה קורה לנגד עינינו.
 

סבא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
האיך מעיזים שוחטים להעיד נגד פסקם של גדולי הרבנים בדורינו שפסקו שהבראקל היא עוף טמא בוודאי וכל מי ששוחט אותו שחיטתו פסולה, לא יאומן כי יסופר עד היכן החוצפה נגד גדולי הדור יכול להגיע, גדולי הדור אומרים בפירוש שיש לבראקל הרבה שינויים גדולים והם אומרים שאין שום שינוי, שומו שמים והאזינו ארץ אין גבול לחוצפה, ועוד לא מתביישים לעשות מזה סרט, הם פשוט להוטים להאכיל לעם ישראל עופות טמאים, במקום שיאכלו עוף קדוש עם מסורה של ששים שנה בלי שום חשד ופקפוק כלל וכלל כמו שפסקו כל בעלי ההכשריות בדורינו ושנתקדש ע״י כל גדולי הדור מדור שעבר שגם אילו היה בו קצת זוהמא כבר נטהר אלף פעמים ע"י גדולים וצדיקים וכלל ישראל שאכלו אותו כבר ששים שנה, לא יאומן שדבר כזה קורה לנגד עינינו.
עוד יחשבו שאתה מתכוון ברצינות...
אגב ראיתי את הסרט, מה שהכי מדהים בכל הסרט הוא שמראים שם את דושינסקי [כמדומני שזה שמו] בעל האיטליז הוותיק בירושלים, והוא מעיד שהוא בעצמו מכר עוף זה לכולם לרוב, וכל הת"ח אכלו ולא היה לזה מעולם מפקפק, ואז המראיין שואל אותו אז איך רבנים אומרים שאין לזה מסורת וזה אסור, והוא שואל [ביידיש] מי, מי אומר דבר כזה, והמראיין אומר לו - הרב שטרנבוך, והוא עונה "זאל ער נישט דריינען קיין קאפ", אני בעצמי מכרתי את זה לרוב וכו'.
אך, בכלל נראה לי, שהויכוח הזה והסרט וכו' הוא עקר לחלוטין, את המשוכנעים מכבר אין צריך לשכנע, ולאלו שדבקים בשלהם שזה עוף טמא לא יעזור שום דבר, קח לדוגמא את הסרט עם ר' משה ברסדורפר, אני קבלתי אותו בזמנו במייל בלי באורים וכו', ואמרתי לבני ביתי, אוי איזה מסכן הוא יצא... כל כך צחקתי על ההאשמה שהעוף הוא צבוע...
והנה אחר כמה ימים אני רואה בכל הפורומים שכתוב להדיא שהרב ברנסדורפר הוכיח שהעוף צבוע.
נו אמרו אתה @יהושע, נראה לך שיש עם מי לדבר, לא חבל להשקיע אנרגיה בזה?.
 

הבוחן

משתמש ותיק
רבי @יהושע, תרגע.
גדולי ישראל נחלקו בזה!
ר' ניסים קרליץ הוא גם גדול בישראל וסובר שאסור לאכול את הפטם ויש לאכול את הבארקל,
הרב ואזנר כותב במפורש בתשובתו הידועה שיש לחפש אחר עופות כשרים ללא הכלאות ולא להשאיר את המצב שכיום שהוא בדיעבד (אף שעד סוף ימיו המשיך לאכול מהפטם).
ר' משה שאול קליין מגדולי בעלי ההוראה בדורינו סובר שעופןת הפטם הם בדיעבד ממש ויש לאכול את הבארקל.
אמנם הרבה נחלקו עליהם ועם ישראל ברובו ככולו נשאר עם העוף הישן ולא קיבל את הבראקל,
אבל מכאן ועד לכתוב במי שתומך בברקל שהוא חצוף וכו' הדרך רחוקה.
 

יהושע

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
רבי @יהושע, תרגע.
גדולי ישראל נחלקו בזה!
ר' ניסים קרליץ הוא גם גדול בישראל וסובר שאסור לאכול את הפטם ויש לאכול את הבארקל,
הרב ואזנר כותב במפורש בתשובתו הידועה שיש לחפש אחר עופות כשרים ללא הכלאות ולא להשאיר את המצב שכיום שהוא בדיעבד (אף שעד סוף ימיו המשיך לאכול מהפטם).
ר' משה שאול קליין מגדולי בעלי ההוראה בדורינו סובר שעופןת הפטם הם בדיעבד ממש ויש לאכול את הבארקל.
אמנם הרבה נחלקו עליהם ועם ישראל ברובו ככולו נשאר עם העוף הישן ולא קיבל את הבראקל,
אבל מכאן ועד לכתוב במי שתומך בברקל שהוא חצוף וכו' הדרך רחוקה.
רבי נסים קרליץ לא אסר את הפטם
רב ווזנר כנראה חזר בו, עובדה שהוא אכל את הפטם
מי שתומך הבראקל זה דבר אחד, אבל להביא עדויות מפורשות משוחטים ששחטו בדיוק את אותם עופות לאלפים ואומרים שאין בהם שום שינוי כלל וכלל, זה לעשות צחוק ולעג מהרבנים אוסרי הפטם וזה כבר שערורייה.
 

יהושע

משתמש ותיק
סבא אמר:
יהושע אמר:
האיך מעיזים שוחטים להעיד נגד פסקם של גדולי הרבנים בדורינו שפסקו שהבראקל היא עוף טמא בוודאי וכל מי ששוחט אותו שחיטתו פסולה, לא יאומן כי יסופר עד היכן החוצפה נגד גדולי הדור יכול להגיע, גדולי הדור אומרים בפירוש שיש לבראקל הרבה שינויים גדולים והם אומרים שאין שום שינוי, שומו שמים והאזינו ארץ אין גבול לחוצפה, ועוד לא מתביישים לעשות מזה סרט, הם פשוט להוטים להאכיל לעם ישראל עופות טמאים, במקום שיאכלו עוף קדוש עם מסורה של ששים שנה בלי שום חשד ופקפוק כלל וכלל כמו שפסקו כל בעלי ההכשריות בדורינו ושנתקדש ע״י כל גדולי הדור מדור שעבר שגם אילו היה בו קצת זוהמא כבר נטהר אלף פעמים ע"י גדולים וצדיקים וכלל ישראל שאכלו אותו כבר ששים שנה, לא יאומן שדבר כזה קורה לנגד עינינו.
עוד יחשבו שאתה מתכוון ברצינות...
אגב ראיתי את הסרט, מה שהכי מדהים בכל הסרט הוא שמראים שם את דושינסקי [כמדומני שזה שמו] בעל האיטליז הוותיק בירושלים, והוא מעיד שהוא בעצמו מכר עוף זה לכולם לרוב, וכל הת"ח אכלו ולא היה לזה מעולם מפקפק, ואז המראיין שואל אותו אז איך רבנים אומרים שאין לזה מסורת וזה אסור, והוא שואל [ביידיש] מי, מי אומר דבר כזה, והמראיין אומר לו - הרב שטרנבוך, והוא עונה "זאל ער נישט דריינען קיין קאפ", אני בעצמי מכרתי את זה לרוב וכו'.
אך, בכלל נראה לי, שהויכוח הזה והסרט וכו' הוא עקר לחלוטין, את המשוכנעים מכבר אין צריך לשכנע, ולאלו שדבקים בשלהם שזה עוף טמא לא יעזור שום דבר, קח לדוגמא את הסרט עם ר' משה ברסדורפר, אני קבלתי אותו בזמנו במייל בלי באורים וכו', ואמרתי לבני ביתי, אוי איזה מסכן הוא יצא... כל כך צחקתי על ההאשמה שהעוף הוא צבוע...
והנה אחר כמה ימים אני רואה בכל הפורומים שכתוב להדיא שהרב ברנסדורפר הוכיח שהעוף צבוע.
נו אמרו אתה @יהושע, נראה לך שיש עם מי לדבר, לא חבל להשקיע אנרגיה בזה?.
צדקת סבא, הבוחן לא בחן את דברי כראוי וחשב שהתכוונתי ברצינות.
 

יהושע

משתמש ותיק
סבא אמר:
יהושע אמר:
האיך מעיזים שוחטים להעיד נגד פסקם של גדולי הרבנים בדורינו שפסקו שהבראקל היא עוף טמא בוודאי וכל מי ששוחט אותו שחיטתו פסולה, לא יאומן כי יסופר עד היכן החוצפה נגד גדולי הדור יכול להגיע, גדולי הדור אומרים בפירוש שיש לבראקל הרבה שינויים גדולים והם אומרים שאין שום שינוי, שומו שמים והאזינו ארץ אין גבול לחוצפה, ועוד לא מתביישים לעשות מזה סרט, הם פשוט להוטים להאכיל לעם ישראל עופות טמאים, במקום שיאכלו עוף קדוש עם מסורה של ששים שנה בלי שום חשד ופקפוק כלל וכלל כמו שפסקו כל בעלי ההכשריות בדורינו ושנתקדש ע״י כל גדולי הדור מדור שעבר שגם אילו היה בו קצת זוהמא כבר נטהר אלף פעמים ע"י גדולים וצדיקים וכלל ישראל שאכלו אותו כבר ששים שנה, לא יאומן שדבר כזה קורה לנגד עינינו.
עוד יחשבו שאתה מתכוון ברצינות...
אגב ראיתי את הסרט, מה שהכי מדהים בכל הסרט הוא שמראים שם את דושינסקי [כמדומני שזה שמו] בעל האיטליז הוותיק בירושלים, והוא מעיד שהוא בעצמו מכר עוף זה לכולם לרוב, וכל הת"ח אכלו ולא היה לזה מעולם מפקפק, ואז המראיין שואל אותו אז איך רבנים אומרים שאין לזה מסורת וזה אסור, והוא שואל [ביידיש] מי, מי אומר דבר כזה, והמראיין אומר לו - הרב שטרנבוך, והוא עונה "זאל ער נישט דריינען קיין קאפ", אני בעצמי מכרתי את זה לרוב וכו'.
אך, בכלל נראה לי, שהויכוח הזה והסרט וכו' הוא עקר לחלוטין, את המשוכנעים מכבר אין צריך לשכנע, ולאלו שדבקים בשלהם שזה עוף טמא לא יעזור שום דבר, קח לדוגמא את הסרט עם ר' משה ברסדורפר, אני קבלתי אותו בזמנו במייל בלי באורים וכו', ואמרתי לבני ביתי, אוי איזה מסכן הוא יצא... כל כך צחקתי על ההאשמה שהעוף הוא צבוע...
והנה אחר כמה ימים אני רואה בכל הפורומים שכתוב להדיא שהרב ברנסדורפר הוכיח שהעוף צבוע.
נו אמרו אתה @יהושע, נראה לך שיש עם מי לדבר, לא חבל להשקיע אנרגיה בזה?.
עכשיו אני מבין מה הולך פה, כנראה שהם צבעו את הבראקל שיראה כמו בלאדי וגזזו לו קצת את הזקן ולכן כל השוחטים חשבו שזה נראה כמו בלאדי, ולא שמו לב לכל השינויים הרבים והגדולים שיש ביניהם.

מה באמת הסיבה שאנשים מאמינים יותר למתנגדי הבראקל מאשר למתנגדי הפטם?
 

סבא

משתמש ותיק
יהושע אמר:
עכשיו אני מבין מה הולך פה, כנראה שהם צבעו את הבראקל שיראה כמו בלאדי וגזזו לו קצת את הזקן ולכן כל השוחטים חשבו שזה נראה כמו בלאדי, ולא שמו לב לכל השינויים הרבים והגדולים שיש ביניהם.

מה באמת הסיבה שאנשים מאמינים יותר למתנגדי הבראקל מאשר למתנגדי הפטם?
לדעתי, פשוט מאוד, רוב האנשים בטבעם שונאים את ה"פרומער'ס", הם ממש מגעילים אותם, ולא צריך להביא ראיה על כך, מספיק ללמוד מרוב השמות שמודבקים להם, [כמו פרומאקעס, חניוקעס, וכו',] ולשמוע את הטון שבו השם הזה נאמר [לא נכנס עכשיו לסיבה, אבל חלק מהסיבה הוא אשמת חלק מהפרומערס בעצמם].
בטח שמעת כבר הרבה את השאלה, נו, איזה חומרא חדשה מצאו כבר בבני ברק? [אישית שמעתי שאלה זו או בנוסח דומה מאות פעמים בוודאות]...
ולכן כשסו"ס הפרומערס ששנים אינם אוכלים עוף, והפכו את העולם כדי למצוא משהו בלי חששות, מצאו משהו והצליחו להביאו לארץ ולגדלו בכמות מסחרית, ולא רק זה, אלא הוציאו התחייבות מהרב וייס והרב שטרנבוך, שברגע שהעופות האלו ייוצרו בכמות מסחרית, יפסיקו למכור את הפטם, על אף שזה יעלה יותר יקר [והמחיר זו יבלת כואבת מאוד כמובן...], עלה לכולם הדם לראש,
נו, עכשיו תבין באיזה שמחה חבקו כל מי שהיה מוכן לומר מילה רעה על הבראקל, כי אז מתברר שלא די שהם לא היו צודקים הפרומאקעס, אלא עוד נכשלו באכילת מינים טמאים, הנה לך מה שיוצא מכל החומרות האלו... והמסקנה של ההמון- תאכל בכל בתי המלון, כי הרי זה "גלאט", ו"מהדרין", ואל תהיה "פרומאק" חלילה, כי דווקא הפרומאקים אוכלים חיות טמאות.
ממש בדומה לזה, אני זוכר עוד את חברי בישיבה, שלא שמרו על "ולא תתורו", איך היו מספרים בחדוה שראו "חוסיד" אחד ליד חלון ראוה של חנות מוכרת טלויזיות, ועיניו דבוקות לחלון... ועוד סיפורים ממין זה, הכל נובע מאותו השורש.
גילוי נאות: לצערי הרב, איננו פרומער, אני אוכל פטם, אינני מכשיר לבד בשר, ואינני מעשר דברים עם הכשר, ולא אכלתי מעולם בראקל. אבל אני מעריך מי שכן עושה כן, חוץ מאת אלו שהופכים את זה לעיקר הכל על חשבון עיקרי היהדות.
 

הראני

משתמש ותיק
סבא אמר:
יהושע אמר:
עכשיו אני מבין מה הולך פה, כנראה שהם צבעו את הבראקל שיראה כמו בלאדי וגזזו לו קצת את הזקן ולכן כל השוחטים חשבו שזה נראה כמו בלאדי, ולא שמו לב לכל השינויים הרבים והגדולים שיש ביניהם.

מה באמת הסיבה שאנשים מאמינים יותר למתנגדי הבראקל מאשר למתנגדי הפטם?
לדעתי, פשוט מאוד, רוב האנשים בטבעם שונאים את ה"פרומער'ס", הם ממש מגעילים אותם, ולא צריך להביא ראיה על כך, מספיק ללמוד מרוב השמות שמודבקים להם, [כמו פרומאקעס, חניוקעס, וכו',] ולשמוע את הטון שבו השם הזה נאמר [לא נכנס עכשיו לסיבה, אבל חלק מהסיבה הוא אשמת חלק מהפרומערס בעצמם].
בטח שמעת כבר הרבה את השאלה, נו, איזה חומרא חדשה מצאו כבר בבני ברק? [אישית שמעתי שאלה זו או בנוסח דומה מאות פעמים בוודאות]...
ולכן כשסו"ס הפרומערס ששנים אינם אוכלים עוף, והפכו את העולם כדי למצוא משהו בלי חששות, מצאו משהו והצליחו להביאו לארץ ולגדלו בכמות מסחרית, ולא רק זה, אלא הוציאו התחייבות מהרב וייס והרב שטרנבוך, שברגע שהעופות האלו ייוצרו בכמות מסחרית, יפסיקו למכור את הפטם, על אף שזה יעלה יותר יקר [והמחיר זו יבלת כואבת מאוד כמובן...], עלה לכולם הדם לראש,
נו, עכשיו תבין באיזה שמחה חבקו כל מי שהיה מוכן לומר מילה רעה על הבראקל, כי אז מתברר שלא די שהם לא היו צודקים הפרומאקעס, אלא עוד נכשלו באכילת מינים טמאים, הנה לך מה שיוצא מכל החומרות האלו... והמסקנה של ההמון- תאכל בכל בתי המלון, כי הרי זה "גלאט", ו"מהדרין", ואל תהיה "פרומאק" חלילה, כי דווקא הפרומאקים אוכלים חיות טמאות.
ממש בדומה לזה, אני זוכר עוד את חברי בישיבה, שלא שמרו על "ולא תתורו", איך היו מספרים בחדוה שראו "חוסיד" אחד ליד חלון ראוה של חנות מוכרת טלויזיות, ועיניו דבוקות לחלון... ועוד סיפורים ממין זה, הכל נובע מאותו השורש.
גילוי נאות: לצערי הרב, איננו פרומער, אני אוכל פטם, אינני מכשיר לבד בשר, ואינני מעשר דברים עם הכשר, ולא אכלתי מעולם בראקל. אבל אני מעריך מי שכן עושה כן, חוץ מאת אלו שהופכים את זה לעיקר הכל על חשבון עיקרי היהדות.
די לראות כאן בפורום שכל נושא כשרותי שעולה, מסתערים עליו אנשים שלא קראו ולא שנו ובוודאי לא בדקו, ומשבשים את הדעת, ע"ע האשכול על כשרות המשקאות החריפים, כשרות הוודקא, כשרות הוויסקי, כשרות משקאות האנרגיה, כשרות המיני בר נעם 1, כשרות מוצרי החלב וכו'.
והסיבה לזה, אנשים אוהבים לאכול ואוהבים שקט, ושמשהו מגיע לערר להם את השקט הזה מיד הם נרעשים ונגשים כאילו באים לרצוח אותם
מה שאין כן להיפך- בעניינים הנוגעים לממון פתאום כל אותם ספקנים ומעררים למיניהם נעשים מחמירים של המחמירים, ע"ע עניין האשכול בהשקעת דורות עילית, ועוד עזה"ד.
עולם הפוך ראיתי, ולא נראה שיש סיכוי גדול לשנות את זה.
מה שטענת שהרבה מכך אשמים הפרומערס' התשובה לזה היא לכאו' שאכן יש בזה צדק, אך לא הפרומערס' אשמים אלא האנשים ההזויים הרודפים את הפאות נכריות בצורה מכוערת ומגועלת שכרוכה בהרבה 'לא תתורו' יותר ממה שהפאות גורמות, אנשי המאבק הלא נכון באינטרנט, כשיש ארגונים שעושים זאת בצורה חיובית ונכונה כמו ועידת הרבנים לביצור חומות הדת, קמים להם 'קנאים' ע"ד עצמם, וחבורות של חצאי בעלי תשובה שמפיצים מודעות מכוערות עם גימטריות וקללות מכוערות שהופכות את הכל לחוכא ואיטלולא- וגורמים בדיוק את ההיפך.
ולא רק הם אשמים בזה, את השיטה המציאו אנשי 'הקנאות' כביכול שכל דבר שקשור למדינה או לא קשור הופך למודעות שחור לבן עם אותיות קידוש לבנה מלאי נאצות וקללות והכרזות בומבסטיות שאין בינם לבין המציאות אפי' לא דמיון.
ולסיכום מילה אחת- השיטה להשתמש בתורה לקידום אינטרסים [אפי' רוחניים אחרים] שורשה בחטא, ענפיה חטא, ופירותיה חטא.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
ידוע אימרה מפורסמת בשם חד מגאוני קדמאי שאמר להרב אונגר בשעה שנתמנה לדיין ומו"צ "מותר לך להקל - אבל אל תהיה 'קל', מותר להחמיר - אבל אל תהיה 'פרומער'". להיות פרומער בעצם לא מגיע מגודל יראת החטא בדר"כ (למעט בודדים אשר יראת השם נוגע בלבם), לא מצאנו את הפרימערס מקפידים בעניינים שבין אדם לחבירו לדוגמה, יותר מאלו שאינם פרומערס. אנשים חושבים שהתורה היא שחור לבן, או שהולכים קיצוני לצד אחד, להחמיר ולמצוא עוף נידח במקום נידח בעיר הנידחת, או מצד שני לאכול במסעדות ובמלונות בהכשרים מפוקפקים, לא מבינים שדרך התורה הצרופה והמקובלת היא באמצע, לא לצעוק גיוואלד מצד אחד, ולא ח"ו להיות דתי-לייט מצד שני. לא לחינם יוצא הקצף על אנשים שכל הזמן מחפשים עם נרות עוד בעיות ועוד שרצים בעופות ועוד ע"ז בפיאות וכו'. אין רצוני להאריך בזה, אבל כל בר דעת מבין יבין, שהתורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
 

יהושע

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
ידוע אימרה מפורסמת בשם חד מגאוני קדמאי שאמר להרב אונגר בשעה שנתמנה לדיין ומו"צ "מותר לך להקל - אבל אל תהיה 'קל', מותר להחמיר - אבל אל תהיה 'פרומער'". להיות פרומער בעצם לא מגיע מגודל יראת החטא בדר"כ (למעט בודדים אשר יראת השם נוגע בלבם), לא מצאנו את הפרימערס מקפידים בעניינים שבין אדם לחבירו לדוגמה, יותר מאלו שאינם פרומערס. אנשים חושבים שהתורה היא שחור לבן, או שהולכים קיצוני לצד אחד, להחמיר ולמצוא עוף נידח במקום נידח בעיר הנידחת, או מצד שני לאכול במסעדות ובמלונות בהכשרים מפוקפקים, לא מבינים שדרך התורה הצרופה והמקובלת היא באמצע, לא לצעוק גיוואלד מצד אחד, ולא ח"ו להיות דתי-לייט מצד שני. לא לחינם יוצא הקצף על אנשים שכל הזמן מחפשים עם נרות עוד בעיות ועוד שרצים בעופות ועוד ע"ז בפיאות וכו'. אין רצוני להאריך בזה, אבל כל בר דעת מבין יבין, שהתורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
אנשים שצעקו על העופות זה אנשים כמו הרב ואזנר הגרנ קרליץ והגריט וייס, ועל הפאות יש גם הרבה רבנים חשובים שצועקים וזה שאלה של דאורייתא, כך שכל הדברים האלה זה לא עניין של פרומקייט ולא קשור לדרכי דרכי נועם.
 

נפתולי

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
לא מצאנו את הפרימערס מקפידים בעניינים שבין אדם לחבירו לדוגמה, יותר מאלו שאינם פרומערס.
מכחיש בתוקף!!!
אני מכיר הרבה מאד מהקנאים, הפרומער'ס, או איך שאתה קורא להם, לך תבדוק בביתם מי אם האורחים הסמוכים על שולחנם, האם בדקת היכן אוכלים כל המסכנים המסתובבים במאה שערים??? תבדוק ותחזור עם תשובה...
ר' עמרם בלויא, למשל, היה ידוע בבין אדם לחבירו, הוא לא הרים יד על שום יהודי בעולם, גם לא על שוטר. למרות שהיה הקנאי הכי גדול.
אכן הרושם הכללי של קנאי זה שהוא לא מתפשר על שום דבר, ואז חושבים כי מסתמא גם אין לו מדות טובות, אבל כשבודקים מה קורה בשטח, ביחסים האישיים, רואים תמונה הפוכה לגמרי.
אולי ישנם יוצאים מן הכלל, אבל באופן כללי אני מכיר מקרוב שזה כך.
 

הראני

משתמש ותיק
ידידי הרב @רמתים צופים אתה טועה טעות חמורה.
אינך מכיר אותי, והאמנוה בצדקת דרכך וכל מה שהלעיטו אותך מביאה אותך לכאלו מחשבות לא חיוביות [תחשוב טוב יהיה טוב]
ולגופו של עניין, אי אפשר לבנות 'השקפה' 'הלכה' ודרכי חיים מסיפור כזה או אחר.
נכון שהורגלנו לזה בעיתונות החרדית שעל סמך עובדה שהייתה כולה או חצייה, יוצאים למלחמות עולם.
אבל גם הורגלנו לזה שבד"כ זה שקר ושייך יותר למעמקי עמקים מאשר לאמת לאמיתה.
ולכן ידידי היקר, אינני חוזר בי על אף שנראה לך שבאתי לגבות חוב כל שהוא, אין הדבר כן, אין לי מחלוקת איתך אלא עם חלק מדעותיך.
הי' שלו' ורוב ברכה.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
רמתים צופים אמר:
לא מצאנו את הפרימערס מקפידים בעניינים שבין אדם לחבירו לדוגמה, יותר מאלו שאינם פרומערס.
מכחיש בתוקף!!!
אני מכיר הרבה מאד מהקנאים, הפרומער'ס, או איך שאתה קורא להם, לך תבדוק בביתם מי אם האורחים הסמוכים על שולחנם, האם בדקת היכן אוכלים כל המסכנים המסתובבים במאה שערים??? תבדוק ותחזור עם תשובה...
ר' עמרם בלויא, למשל, היה ידוע בבין אדם לחבירו, הוא לא הרים יד על שום יהודי בעולם, גם לא על שוטר. למרות שהיה הקנאי הכי גדול.
אכן הרושם הכללי של קנאי זה שהוא לא מתפשר על שום דבר, ואז חושבים כי מסתמא גם אין לו מדות טובות, אבל כשבודקים מה קורה בשטח, ביחסים האישיים, רואים תמונה הפוכה לגמרי.
אולי ישנם יוצאים מן הכלל, אבל באופן כללי אני מכיר מקרוב שזה כך.
לא אמרתי שהם מקפידים פחות על ענינים שבין אדם לחבירו, אמרתי סה"כ שלא מצאנו שהם מחמירים 'יותר' משאר האנשים גם בענינים אלו.
ובידעי ומכירי קאמינא.
אני למדתי בשנים האחרונות בכמה מקומות שונים, גם בקרב הקנאים וגם בקרב הליטאים וגם בקרב החסידים, ומה אני יגיד לך, יצאתי עם תחושה מאוד רעה מדרך ההתנהגות שלהם בין אדם לחבירו, (לא בנוגע אליי, אלא באופן כללי, צורת הדיבור של אחד כלפי השני, הזלזול באחרים, ואפילו בעניינים כספיים שעדיין חייבים לי ולשאר כמה חברים שלי - ולא מחוסר כסף). אני מסכים שיתכן שלכל כלל יש יוצא מהכלל, ויתכן שהם אינם באים ללמד על הכלל כולו, אבל עדיין כמה שאני מכיר, אני לא ראיתי שהם נוחים יותר לאחרים ומקבלים כל אדם בסבר פנים יפות, ודי בזה.
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
הראני אמר:
ידידי הרב @רמתים צופים אתה טועה טעות חמורה.
אינך מכיר אותי, והאמנוה בצדקת דרכך וכל מה שהלעיטו אותך מביאה אותך לכאלו מחשבות לא חיוביות [תחשוב טוב יהיה טוב]
ולגופו של עניין, אי אפשר לבנות 'השקפה' 'הלכה' ודרכי חיים מסיפור כזה או אחר.
נכון שהורגלנו לזה בעיתונות החרדית שעל סמך עובדה שהייתה כולה או חצייה, יוצאים למלחמות עולם.
אבל גם הורגלנו לזה שבד"כ זה שקר ושייך יותר למעמקי עמקים מאשר לאמת לאמיתה.
ולכן ידידי היקר, אינני חוזר בי על אף שנראה לך שבאתי לגבות חוב כל שהוא, אין הדבר כן, אין לי מחלוקת איתך אלא עם חלק מדעותיך.
הי' שלו' ורוב ברכה.
קודם כל תודה רבה על חזרה לפסים הנורמליים לידון לגופו של ענין בלי צעקות.
אני לא בניתי על זה, הבאתי את זה רק כדוגמה, אני בניתי על [א] מה שקיבלתי ושמעתי מרבותיי, [ב] ומה שהשכל הישר אומרת לי, [ג] לפי מה שיצא לי מלימוד בספרי הקודש - תורה שבכתב, תורה שבע"פ וספרי מוסר.
אפשר להאריך בזה, ולהביא דוגמאות, החל מתקופת הנביאים עד לתקופת רבותינו נ"ע, בכל זאת אין ברצוני להאריך בזה, ואיני חושב שכאן היא המקום הראוי לדון בזה, צריך לזה הרבה יישוב הדעת וסבלנות, ולפני שצועקים אחד על השני לשמוע גם מה שבפיו.
ובזה אסיים ואו"ש.
 

אלימלך

משתמש ותיק
האשכול סוטה מהנושא שלו, זה לא רצוי, מי שרוצה לדון בענין החומרות שיפתח אשכול בענין
 

סבא

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
ידוע אימרה מפורסמת בשם חד מגאוני קדמאי שאמר להרב אונגר בשעה שנתמנה לדיין ומו"צ "מותר לך להקל - אבל אל תהיה 'קל', מותר להחמיר - אבל אל תהיה 'פרומער'". ... אין רצוני להאריך בזה, אבל כל בר דעת מבין יבין, שהתורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
רמתים צופים אמר:
לפני כמה שנים יצא לאור ספר על הרב אונגאר, ושם הם מביאים את זה בשמו, שכך אמר לו הרה"ק מבעלז זצ"ל כשנכנס אליו לקבל את ברכתו כאשר קיבל הוראה.
אם הרבי מבעלז אמר לו כך, א"כ לא מדובר על אותה פרומקייט, כי בבעלז של פעם היו שיא הפרומערס, [אם כי זה סוג אחר של פרומקייט, ולא כל כך בדקדוקי הלכה בכשרות], וידוע כמה "קפיידות" יש בבעלז, ואוי למי שהיה סוטה מהם, כי כבל היה מקבל שכרו משלם מה"יושבים"...
מספיק להזכיר את הסיפור המפורסם [וכנראה אמיתי, כי הוא נמצא בהרבה ספרים מחסידי בעלז בתור עובדה בדוקה], שבאו לרבי מבעלז ואמרו לו שאם הרבי יוותר על קצת מהקיצוניות שלו בדברים אלו, יוכלו להביא הרבה שלום בעיר, אמר הרבי שיחשוב וישיב תשובה למחר.
למחרת באו שוב נכבדי העיר לשחר פניו, וענה להם שחשב כל היום, ויש דבר אחד שאולי מוכן לוותר, והוא שיש "קפיידא" בבעלז ששורפים את הציפורניים בערב שבת עם שלושה גזרי עצים קטנים, שבוקעים מהדלת של הבית, ומוכן להוריד את מספרמם לשניים...
 

אברך כולל

משתמש רגיל
אני לא מבין כלל מה החוצפה ששוחט מעיד על עוף שהוא מכירו? ובפרט שרוב השוחטים כבר העידו לפני שיצא הנושא לחוץ.
בשעתו בררתי את הנושא ואני יכול להגיד לכם שאין שום טענות ממשיות נגד הבראקל. ואני ראיתי בעצמי כמה בראקלים ( שני הצבעים) וכמה בלאדי (כולל העוף הכאילו צבוע ממירון) ואין שום שינוי גדול ביניהם ובוודאי לא משמעותיים ורוב השינוים שעלו כאן בעבר הם שקר גמור. יש רק כמה שינוים מינוריים. שלדעת המתירים אינו בעיה במסורת (כך דעת רוב האחרונים שדנו בזה)
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
סבא אמר:
רמתים צופים אמר:
ידוע אימרה מפורסמת בשם חד מגאוני קדמאי שאמר להרב אונגר בשעה שנתמנה לדיין ומו"צ "מותר לך להקל - אבל אל תהיה 'קל', מותר להחמיר - אבל אל תהיה 'פרומער'". ... אין רצוני להאריך בזה, אבל כל בר דעת מבין יבין, שהתורה דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.
רמתים צופים אמר:
לפני כמה שנים יצא לאור ספר על הרב אונגאר, ושם הם מביאים את זה בשמו, שכך אמר לו הרה"ק מבעלז זצ"ל כשנכנס אליו לקבל את ברכתו כאשר קיבל הוראה.
אם הרבי מבעלז אמר לו כך, א"כ לא מדובר על אותה פרומקייט, כי בבעלז של פעם היו שיא הפרומערס, [אם כי זה סוג אחר של פרומקייט, ולא כל כך בדקדוקי הלכה בכשרות], וידוע כמה "קפיידות" יש בבעלז, ואוי למי שהיה סוטה מהם, כי כבל היה מקבל שכרו משלם מה"יושבים"...
מספיק להזכיר את הסיפור המפורסם [וכנראה אמיתי, כי הוא נמצא בהרבה ספרים מחסידי בעלז בתור עובדה בדוקה], שבאו לרבי מבעלז ואמרו לו שאם הרבי יוותר על קצת מהקיצוניות שלו בדברים אלו, יוכלו להביא הרבה שלום בעיר, אמר הרבי שיחשוב וישיב תשובה למחר.
למחרת באו שוב נכבדי העיר לשחר פניו, וענה להם שחשב כל היום, ויש דבר אחד שאולי מוכן לוותר, והוא שיש "קפיידא" בבעלז ששורפים את הציפורניים בערב שבת עם שלושה גזרי עצים קטנים, שבוקעים מהדלת של הבית, ומוכן להוריד את מספרמם לשניים...
אתה רחוק מלהכיר את חסידות בעלז, לא של פעם ולא של היום. הסיפור אינו כמו שסיפרת. אתה מחליף בין בעלז לסקווירא. יש לי הרבה מכרים וקרובים מבעלז, (חסידים של היום ומתנגדים), מעולם לא שמעתי מהם המילה 'קפיידא', בסקווירא הכל מלא קפידות, החל מתהלים לפני התפילה וכדו'.
הסיפור שהבאת מדובר ב'משכילים', בתקופת ההשכלה היה האדמור מבעלזא מגדולי הלוחמים נגדם בגליציה, וכידוע הוא היה בתקופתו המנהיג של יהדות גליציה, והיות ואחד מעיקר הדברים שהם שגו דגש, היה לעקור את מנהגי ישראל, לכן לחם כנגדם גם בענין הזה, ולא הסכים לוותר על מנהגי ישראל. פעם באו אליו המשכילים ואמרו לו, שכדי להשכין שלום בין היהדות החרדית להמשכילים, כדי שכל אחד יוותר קצת מעמדותיו ויתפשר על חלק מעקרנותיו, וע"ז אמר להם שהוא צריך לחשוב בינו לבין עצמו ויחזרו תוך כמה ימים. ואחר כמה ימים ענה להם, שהוא חשב לוותר על מנהג של שריפת הצפרניים ב3 קוצים (שאינו מהג בעלז, אלא מנהג שמובא בספרים קדמוניים) שמעתה ישרפו רק ב2, אבל בסוף החליט שא"א לוותר גם על זה. כמובן, שכל דבריו היה כדי להראות להם שהוא אינו מסוגל לוותר כנגד המשכילים, ולא היתה כוונתו כנגד מנהג הקוצים, ופשוט.
עכ"פ, כפי שבקשתי כבר שאינני רוצה להיכנס בדו"ד בענינים אלו, ואנקוט בפלך השתיקה. ותו לא מידי.
 

יהושע

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
אני לא מבין כלל מה החוצפה ששוחט מעיד על עוף שהוא מכירו? ובפרט שרוב השוחטים כבר העידו לפני שיצא הנושא לחוץ.
בשעתו בררתי את הנושא ואני יכול להגיד לכם שאין שום טענות ממשיות נגד הבראקל. ואני ראיתי בעצמי כמה בראקלים ( שני הצבעים) וכמה בלאדי (כולל העוף הכאילו צבוע ממירון) ואין שום שינוי גדול ביניהם ובוודאי לא משמעותיים ורוב השינוים שעלו כאן בעבר הם שקר גמור. יש רק כמה שינוים מינוריים. שלדעת המתירים אינו בעיה במסורת (כך דעת רוב האחרונים שדנו בזה)
לא הבנת, התכוונתי לצחוק על האוסרים את הבראקל ומתירים את הפטם.

איזה שינויים מינורים ראית? ואיך השוחטים לא ראו?
 

אברך כולל

משתמש רגיל
זה שינוים שאם לא מתבוננים טוב לא רואים אותם
1. צבע העינים בבלאדי חום\ירוק עם פס לבן מסביב ובבראקל כולו שחור
2. השערות על הצוואר קצת יותר ארוכות בבראקל
3. צבע הרגלים המקור וצפרנים בבלאדי צהוב עם קצת שחרות ובבראקל אפור\כחול (זה בבלאדי שאני ראיתי. אמנם בסרטון יש עדות מאחד השוחטים שהיה גם בלאדי עם צבע רגלים דומה לבראקל)
 

יהושע

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
זה שינוים שאם לא מתבוננים טוב לא רואים אותם
1. צבע העינים בבלאדי חום\ירוק עם פס לבן מסביב ובבראקל כולו שחור
2. השערות על הצוואר קצת יותר ארוכות בבראקל
3. צבע הרגלים המקור וצפרנים בבלאדי צהוב עם קצת שחרות ובבראקל אפור\כחול (זה בבלאדי שאני ראיתי. אמנם בסרטון יש עדות מאחד השוחטים שהיה גם בלאדי עם צבע רגלים דומה לבראקל)
מה שכתבת זה דברים בטלים, כי בלאדי יש כמה מינים ואתה רק ראית אחד, מצד שני כעשרה שוחטים ששחטו אלפי בלאדים אומרים שאין שום שינוי, וכן כמה רבנים שמכירים את הבלאדי של פעם.

אמר אחד הרבנים החשובים, היו צריכים לאסור את הבראקל מפני הפסד מרובה...
 

אברך כולל

משתמש רגיל
אתה תוקף אותי כאילו שכתבתי משהו נגד הבראקל . אני כתבתי מה שאני ראיתי ואפי' לפי"ז אין שום בעיה לבראקל. אבל בכל זאת אני סבור ששינוים אלו לא רמיא עליה דאיניש ואין שום הכרח שהיה בלאדי שדומה ממש מאה אחוז לבראקל.

אגב אני יודע הרבה מעשי שחיתות שעשו האוסרים ואני אביא דוגמא אחת. התווכחתי עם אחד מגדולי רבני האוסרים על אחד מטענותיו נגד הבראקל שזה אינו טענה וכך הוא אמר לי בסוף . אני יודע שאינו טענה רק רציתי לעשות מצב.
 

סבא

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
אתה תוקף אותי כאילו שכתבתי משהו נגד הבראקל . אני כתבתי מה שאני ראיתי ואפי' לפי"ז אין שום בעיה לבראקל. אבל בכל זאת אני סבור ששינוים אלו לא רמיא עליה דאיניש ואין שום הכרח שהיה בלאדי שדומה ממש מאה אחוז לבראקל.

אגב אני יודע הרבה מעשי שחיתות שעשו האוסרים ואני אביא דוגמא אחת. התווכחתי עם אחד [highlight=yellow]מגדולי רבני[/highlight] האוסרים על אחד מטענותיו נגד הבראקל שזה אינו טענה וכך הוא אמר לי בסוף . אני יודע שאינו טענה רק רציתי לעשות מצב.
דבריך הם סתירה מיניה וביה, וד"ל.
 

יהושע

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
אתה תוקף אותי כאילו שכתבתי משהו נגד הבראקל . אני כתבתי מה שאני ראיתי ואפי' לפי"ז אין שום בעיה לבראקל. אבל בכל זאת אני סבור ששינוים אלו לא רמיא עליה דאיניש ואין שום הכרח שהיה בלאדי שדומה ממש מאה אחוז לבראקל.

אגב אני יודע הרבה מעשי שחיתות שעשו האוסרים ואני אביא דוגמא אחת. התווכחתי עם אחד מגדולי רבני האוסרים על אחד מטענותיו נגד הבראקל שזה אינו טענה וכך הוא אמר לי בסוף . אני יודע שאינו טענה רק רציתי לעשות מצב.
לא אמרתי שכתבת נגד הבראקל, רק אמרתי שאם מדברים על שינויים זה צריך להיות שונה מכל סוגי הבלאדי, ומה שזה שונה מסוג אחד זה לא רלוונטי
 

יהושע

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
אתה תוקף אותי כאילו שכתבתי משהו נגד הבראקל . אני כתבתי מה שאני ראיתי ואפי' לפי"ז אין שום בעיה לבראקל. אבל בכל זאת אני סבור ששינוים אלו לא רמיא עליה דאיניש ואין שום הכרח שהיה בלאדי שדומה ממש מאה אחוז לבראקל.

אגב אני יודע הרבה מעשי שחיתות שעשו האוסרים ואני אביא דוגמא אחת. התווכחתי עם אחד מגדולי רבני האוסרים על אחד מטענותיו נגד הבראקל שזה אינו טענה וכך הוא אמר לי בסוף . אני יודע שאינו טענה רק רציתי לעשות מצב.
מה זאת אומרת רצה לעשות מצב?
 
חלק עליון תַחתִית