קבוצת מילים, בפרק קיט בתהילים

בלדד השוחי

משתמש ותיק
בעקבות אשכול אחר על ספר תהילים, אכתוב עוד דבר מעניין (או שלא כ"כ) ששמתי לב בר"ה בתהילים.

בפרק קי"ט הארוך, שבו 176 פסוקים, יש קבוצת מילים אחת קטנה מסוג אחד, שבכל פסוק מפסוקי הפרק מופיעה מילה אחת מהקבוצה,
חוץ מב5 פסוקים (מט פד קכא קכב קלב).

וזו קבוצת המילים:
תורתך, (או: תורת ד', תורת פיך)
עדתיך, (עדותיך, עדותיו, עדות פיך)
דרכיו, (דרכיך)
פקדיך, (פקודי כל)
חקיך, (חקתיך)
מצוותיך, (מצות אלקי)
משפטיך, (משפטי צדקך, משפטי פיך)
דברך
אמרתך, (אמרת צדקך)
אמונתך
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
מט - דבר
פד - משפט
קכא - משפט
קלב - כמשפט
אתה צודק, השינוי הוא רק שזה לא מיוחס לד', אבל אה"נ אפשר להכליל גם אותם, (וישאר פסוק אחד?).
 

הכהן

משתמש ותיק
מקובלנו שרק פסוק זה אין בו מצוות/חקים/משפטים/פיקודים/עדות/דברים/אמרות/תורה
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
מקובלנו שרק פסוק זה אין בו מצוות/חקים/משפטים/פיקודים/עדות/דברים/אמרות/תורה

מה הכונה 'מקובלנו' ? מישהו כבר מדבר על זה?
 

הכהן

משתמש ותיק
אבן עזרא:
אשרי תמימי דרך - אלה המאה ושבעים וששה פסוקים שהם אל"ף בי"ת, כבר הזכיר בעל המסורה כי אין פסוק שאין שם זכר דרך או תורה או עדות או פקודים או אמירה או חוק או מצוה או משפט או דבר חוץ מפסוק אחד והוא ערוב עבדך לטוב 
 

במבי

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
הכהן אמר:
מקובלנו שרק פסוק זה אין בו מצוות/חקים/משפטים/פיקודים/עדות/דברים/אמרות/תורה

מה הכונה 'מקובלנו' ? מישהו כבר מדבר על זה?
האבן עזרא בריש קי"ט כותב שהפסוק "ערוב עבדך לטוב" הוא יוצא דופן.
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
על זה הדרך, שמתי לב, שבמילה עדותיך יש חילוק
לפעמים כתוב - עדתיך
ולפעמים כתוב - עדותיך

וכאשר כתוב עדותיך, הכוונה שהואו היא לא חולם של הד', אלא הד' שוויה, והואו נשמעת במבטא חולם

אבל שמתי לב, שהחילוק הזה הוא עקבי לפי אותיות, ואף אם יש את המילה פעמים באותה אות, היא לעולם תבוא באותה שיטה, או עדתיך או עדותיך
האותיות שכתוב בהם - עדותיך הם:
ב,ד,ה,מ,נ,פ,צ,ר

יש לשים לב לזה במבטא, כי הרבה שמעתי שלא מבחינים בהבדל
 

מה אדבר

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
מה באמת מיוחד בפסוק 'ערוב' ששם לא מופיעה אף אחת מהמילים?

כשעוסקים במתיקות התורה אין צריך להזכיר את התורה עצמה, כי אין מתיקות אמיתית אם לא היא.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
יש להעיר על האבן עזרא שלא הזכיר 'אמונה', מפסוק צ' שלא הוזכרה מילה אחרת מרשימתו.

ועל הרד"ק שכן הזכיר 'אמונה' יש להעיר שלא הזכיר את החריגה של 'ערוב'.


לגבי עדותיך, עם ו', ראיתי שהדגישו שזה מופיע ח' פעמים בפרק זה שהוא 'תמניא אפי', והיינו ברשימה הנ"ל של אותיות בדהמנפצ"ר.

ספר גימטריאות (בעל ספר חסידים) עניינים שונים סימן עו:
ב'תמניא אפי': ח' "עדוותיך", וסימנך: ב'ד'ה'מ'נ'פ'צ'ר'; וכן ח': "פיקודיך", "עדותיך", "חוקיך", "מצותיך", "משפטיך", "תורתיך", "דברך", "אמרתך"; וכן ח' "לא שכחתי" (וח') "לא אשכח".
 

היה

משתמש רשום
מענין באמת שיש 10 לשונות וכנראה שזה מכוון כנגד י' ספירות ויבואו החכמים ויבארו. 
 

יגדיל תורה

מנהל פורומי תנ"ך/ש"ס ודף היומי
חבר צוות
מנהל פורום
יש לשים לב לזה במבטא, כי הרבה שמעתי שלא מבחינים בהבדל
 

רק תורה ותפילה

משתמש ותיק
אבן עזרא:
אשרי תמימי דרך - אלה המאה ושבעים וששה פסוקים שהם אל"ף בי"ת, כבר הזכיר בעל המסורה כי אין פסוק שאין שם זכר דרך או תורה או עדות או פקודים או אמירה או חוק או מצוה או משפט או דבר חוץ מפסוק אחד והוא ערוב עבדך לטוב
אם אני לא טועה זה כבר כתוב באיזה מדרש (אולי אני אמצא בע"ה)
 
חלק עליון תַחתִית