"לזאת יקרא אשה כי מאיש לוקחה זאת" - הרי גם פרה נקראת כך

מה אדבר

משתמש ותיק
"לזאת יקרא אשה כי מאיש לוקחה זאת".
קשה טובא, דגם לבהמות והחיות קוראים לנקיבה ע"ש הזכר אף שלא נלקחה ממנו, כגון פרה ואילה וכבשה ועוד רבים. [וי"ל שהכל נגזר מהאדם שהוא נזר הבריאה. ואין להק' מהא דהאדם קרא להם שמות קודם בריאת האשה, דסו"ס היה מונח כן בכח].
ועי"ל ע"ד האמת טפי, דהנה שם מורה על מהות ותכלית וזהו ענין קריאת השמות של אדה"ר לחיות והבהמות, והנה נר' שההבדל בין זכר לנקיבה אצל הבהמות אינו משמעותי, אלא מעיקרן דומים הם, משא"כ איש ואשה שונים הם בתכליתם ומהותם ועל כן נצרכת סיבה חדשה למה דומים בשמותם, וע"ז באה התשובה כי מאיש לוקחה זאת, והיינו שאף שהם שונים, אין השוני מכח מה שהם שנים חלוקים, אלא השוני הוא מכח מה שהם שני חלקים של דבר אחד, והדא הוא דכתיב על כן יעזב איש את אביו ואת אימו ודבק באשתו והיו לבשר אחד.
וורט טוב לשבע ברכות...
 

HaimL

משתמש ותיק
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
 

ירמיה

משתמש ותיק
בחזקוני, תמוהה תיבת פרים.
וכן ק' מכבש כבשה. ולכאו' כמו כן כל בעלי החיים.
 

היה

משתמש רשום
ובאמת צ"ב מהו פי' המלה איש דרק הזכר ראוי לשם הזה, והאשה לא, ורק מחמת שנלקחה מהאיש זה שמה. 
וצ"ב אם איש הוא מלש' אש.
 
 

היה

משתמש רשום
ובגר"א במשלי ח' ד' ופי"ב פי"ד כת' דאיש הוא לש' שר. ומימלא ניחא דאשה בעצם אינה שר, דרק האיש הוא בבחי' שר בביתו. [עוד כת' שם בגר"א דיש ה' שמות ואיש הוא כנגד דרגה ג' דהוא בינה. והיינו דהוא שר על בן אדם רגיל דהוא בחי' ז"א.]
ואולי איש הוא מלש' אש, והינו דמהבל ושורף את הדרגה הנמוכה. אך אש לחוד הוא שריפת הדרגה הנמוכה ולא נשאר קיום כלל, אך איש דיש בו אות י' הוא מורה על כך שאחר שריפת הדרגה הפחותה הוא עולה לדרגה גבוהה.
 

ירמיה

משתמש ותיק
גמלים נאקות נכון
אבל - לביא לביאה
לשאלתך - איזה? יש לך עוד בע"ח שיש שם נפרד לזכר ונקבה? אולי יש עוד בודדים.
 

אבינועם

משתמש ותיק
מהי הקושיא??
אז מה אם גם אצל הבהמות יש שנקראות ע''ש הזכר,
אדם הראשון התפעל מכך שגם לאדם יש אישה. ועל זה אמר 'לזאת יקרא אשה' וגו'.
לא למעוטי 'זאת תקרא' ע''ש הזכר ולא הבהמה, אלא לומר 'אף זאת' תקרא ע''ש האיש.
ובפרט כמארז''ל שבא אדה''ר על כל חיה ובהמה ולא נתקררה דעתו, שפיר קאמר 'לזאת'.
 

הכהן

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
לשאלתך - איזה? יש לך עוד בע"ח שיש שם נפרד לזכר ונקבה? אולי יש עוד בודדים.
האם יש במקרא סוס וסוסה? נמר ונמרה?
איך שאני הבנתי, במקום שאיננו מכירים את שם הנקבה, אנחנו קוראים באותו שם לזכר ולנקבה, כמו שאנחנו אומרים נחש זכר ונחש נקבה או נמלה זכר ונמלה נקבה. הצורה בה אנו משתמשים (סוסה ונמרה) אינה שמות אמתיים.
 

במבי

משתמש ותיק
השאלה האם שם הנקבה בבע"ח הוא השם באמת, או רק כינוי ? ואסביר.
המהרש"א כותב על הסבר הגמ' שאלמנה קוראים כך משום "מנה" ומקשה שהרי כתוב לא אלמן ישראל ומתרץ דאיכא למימר איידי דקרי לה אלמנה קרי לזכר אלמן (כתובות י:)
וא"כ שם אלמנה הוא העיקרי ו"אלמן" הוא רק הכינוי, אף שיורד כל הטעם מעיקר קריאת שם האלמנה.

וא"כ אולי באריה זהו שם הזכר ושם הנקיבה לביאה ו"לביא" זהו רק הכינוי וכו'
 

מבולבל

משתמש ותיק
לדעתי אפשר לתרץ כך:
אדם הראשון נקרא אדם. ולא קרא לאשתו אדמה. אלא קרא לה אשה כי הוא גם איש.
והיינו שודאי שתוספת האות ה בסוף המילה בדי להפכה ללשון נקבה זה בכל בעלי החיים ובכל שאר הביטויים ושמות עצמים וכו'. אבל קרא אשה כי מאיש להפקיע אדם.

ועוד יש לומר. 
שאין זה כמו שם עצם שהוספת ה בסופו מהפכו לנקבה. כי א"כ היה צריך לקרוא לה "אישה" בכתיב מלא. אבל אין זה כך אלא נקראת אשה כי מאיש לוקחה ואין זה "איש" בנקבה.

ושני הפירושים לא מסתברים בדעת רש"י.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
עולם הפוך ראיתי.
למה שתחילה יקראו בשם הארוך - פרה
מסתבר שתחילה יקראו בשם הקצר - פר.

להבדיל,
אברם - בתחילה
אברהם - בסוף


 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
מדרש זוטא - שיר השירים (בובר) פרשה א סימן ט
ד"א לסוסתי ברכבי פרעה [דמיתיך רעיתי]. מכאן היה רבי מאיר אומר אף על פי שיצא פרעה בסוסיא נקבה, אף הקדוש ברוך הוא הראה אותו בכסא הכבוד בדמות סוסיא נקבה, לקיים מה שנאמר לסוסתי ברכבי פרעה, ולמה יצא פרעה בסוסיא נקבה, אלא אמר פרעה מי בכל הבהמות שלי קל לרדוף אחרי ישראל, אמרו לו סוסיא שלך מפני שהיתה צבעונין ולא היה כיוצא בה בעולם, לפיכך היו כל הסוסים זכרים רצים אחריה, מיד נטלה פרעה ורכב עליה, לכך נאמר כי בא סוס פרעה ברכבו ובפרשיו בים (שמות ט"ו י"ט), וכמו שאמר פרעה לחילותיו כך אמר המקום למלאכי השרת, מי בכל הבריות המשמשין לפני קל, אמרו לו הכל גלוי לפניך שאין קל אלא הרוח היוצא מתחת כנפי הכרובים, מיד נגלה עליו הקדוש ברוך הוא, שנאמר וירכב על כרוב ויעף וידא על כנפי רוח (תהלים י"ח י"א).
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
הכהן אמר:
האם יש במקרא סוס וסוסה?
שיר השירים פרק א
לססתי ברכבי פרעה דמיתיך רעיתי
זה נכון לפי מדרש חז"ל שהיתה נקבה.
אכן הא"ע פי' לפי פשוטו ש"מ שהכונה 'קביצת סוסי', וכמדו' שלדבריו אינו לשו' נקבה.
 

HaimL

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
HaimL אמר:
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
עולם הפוך ראיתי.
למה שתחילה יקראו בשם הארוך - פרה
מסתבר שתחילה יקראו בשם הקצר - פר.

להבדיל,
אברם - בתחילה
אברהם - בסוף
מפני שבלשון הקודש יש לנו (ובאופן תמוה, מרתק יהיה לחקור את הנושא) שמות בזכר ובנקבה גם לעצמים דוממים, או למושגים מופשטים.

המוכר את הספינה (וספן וסיפון, נראה שנגזרים ממנה).
ביצה שנולדה ביום טוב.
סוכה (ונראה שסכך נגזר ממנה).
גאולה. גאולת עולם תהיה ללוויים. ימים תהיה גאולתו. 
אהבה. אהבת עולם אהבתיך.
שמחה. ושמחת עולם על ראשם (לעומת ששון, הזכרי).
שנאה. גדולה שנאה ששונאים ע"ה את תלמידי החכמים
תשובה. גדולה תשובה, שמגעת עד כסא הכבוד. 

אם כן, מדוע לא נגיד שהנקבה קדמה לזכר והוא נקרא על שמה?
 
 

הכהן

משתמש ותיק
הדברים נכונים, אבל באלו
HaimL אמר:
גאולה. גאולת עולם תהיה ללוויים. ימים תהיה גאולתו. 
אהבה. אהבת עולם אהבתיך.
מה ראיה יש?
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
זכר - משפיע. נקבה - מושפע. כך זה בכל הבריאה.
אין שום סיבה בעולם שהמשפיע ייקרא על שם המושפע.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
זה נכון לפי מדרש חז"ל שהיתה נקבה.
אכן הא"ע פי' לפי פשוטו ש"מ שהכונה 'קביצת סוסי', וכמדו' שלדבריו אינו לשו' נקבה.
כבר כתבתי לעיל שהראב"ע כתב "נקבת הסוס" (רק קודם לא שמתי מרכאות ועכשיו כן).
 

HaimL

משתמש ותיק
הכהן אמר:
הדברים נכונים, אבל באלו
HaimL אמר:
גאולה. גאולת עולם תהיה ללוויים. ימים תהיה גאולתו. 
אהבה. אהבת עולם אהבתיך.
מה ראיה יש?
כמדומני שהשיוך עם תי"ו בסוף שמור לנקבות אבל אולי אבדוק שוב. ימים תהיה גאולתו, ולא ימים יהיה גאולתו.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
HaimL אמר:
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
זכר - משפיע. נקבה - מושפע. כך זה בכל הבריאה.
אין שום סיבה בעולם שהמשפיע ייקרא על שם המושפע.
השאלה המקורית שלך הייתה ממש טובה, כל עוד היא התבססה על פשט הפסוק ועל דקדוק לשון הקודש. אבל להכניס בזה פילוסופיה קבלית, זה דבר גדול ונאדר בקדש, אבל זה נוטה מן השאלה המקורית והנכונה.

אגב, נמחקה לי כאן הודעה (שמישהו דווקא כן ראה, ואף הגיב עליה) המוצא הישר יתברך מן השמיים.
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
אוצר החכמה_622309.jpg
בספר נחלת יעקב יש עוד שני נוסחים ארוכים לענות על השאלה (בתוך עוד כמה שאלות), ובתוכם נכללו חלק מהרעיונות שהועלו מעלה
 
 

ירמיה

משתמש ותיק
אבינועם אמר:
מהי הקושיא??
אז מה אם גם אצל הבהמות יש שנקראות ע''ש הזכר,
אדם הראשון התפעל מכך שגם לאדם יש אישה. ועל זה אמר 'לזאת יקרא אשה' וגו'.
לא למעוטי 'זאת תקרא' ע''ש הזכר ולא הבהמה, אלא לומר 'אף זאת' תקרא ע''ש האיש.
ובפרט כמארז''ל שבא אדה''ר על כל חיה ובהמה ולא נתקררה דעתו, שפיר קאמר 'לזאת'.


השאלה היתה, שנראה מהפס' שלזאת יקרא אישה כי מאיש לוקחה זאת, דהיינו לא כי היא מקבילה לאיש, אלא כי היא תולדה של איש. משא"כ בחיות.
ואולי כוונתך בתירוצך לומר שבאמת לא זהו הדגש. וצ"ע.
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
בלדד השוחי אמר:
זה נכון לפי מדרש חז"ל שהיתה נקבה.
אכן הא"ע פי' לפי פשוטו ש"מ שהכונה 'קביצת סוסי', וכמדו' שלדבריו אינו לשו' נקבה.
כבר כתבתי לעיל שהראב"ע כתב "נקבת הסוס" (רק קודם לא שמתי מרכאות ועכשיו כן).
אכן התבלבלתי בין רש"י לא"ע. התכוונתי לרש"י.
ועכשיו אני רואה שהרב @הכהן כבר הביאו לפניי.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מה אדבר אמר:
HaimL אמר:
מי אמר שהפרה נקראת ע"ש הפר, שמא הפר נקרא ע"ש הפרה ודווקא באישה גלי לן קרא שהנקבה נקראת ע"ש הזכר, ולא כמו בהמות וחיות, שהזכר נקרא ע"ש הנקבה?
זכר - משפיע. נקבה - מושפע. כך זה בכל הבריאה.
אין שום סיבה בעולם שהמשפיע ייקרא על שם המושפע.
השאלה המקורית שלך הייתה ממש טובה, כל עוד היא התבססה על פשט הפסוק ועל דקדוק לשון הקודש. אבל להכניס בזה פילוסופיה קבלית, זה דבר גדול ונאדר בקדש, אבל זה נוטה מן השאלה המקורית והנכונה.

אגב, נמחקה לי כאן הודעה (שמישהו דווקא כן ראה, ואף הגיב עליה) המוצא הישר יתברך מן השמיים.
 

איני מחפש שאלות טובות. אני רוצה תשובות אמיתיות. התשובה שלך בכוחה לדחות את השאלה, אך אין בכוחה להביא מרפא ותשובה מתקבלת על הדעת ומשמחת לבב.
 
חלק עליון תַחתִית