מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זיע"א

הבוחן

משתמש ותיק
שאלתי האם הלך בצנעה, יכול להיות שהלך עם עוד ציצית עם תכלת מתחת לבגד?
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
משה הלוי-שחור אמר:
קצת סטינו מהנושא, עיקר הבקשה של @Yeshiv היא שהוא רוצה להתחזק משמיעת ההספדים ולא מחפש להתחזק בעניין עמידה על משמר התורה וכו' מחפש הספדים מהסוג הנ"ל של כאלו שלא דיברו רק או בעיקר על מלחמות ה' אלא על התורה והעבודה
תשמע את ההספד של ידידו ונאמן ביתו הגאון רבי יוסף פטרוף שליט"א בישיבת פונוביז'
איך שהאריך בענין של הגדלות בתורה בלבד מה שאתה מחפש
ויש עוד הרבה מהתלמידים שדיברו על הגדלות בשלשה עמודים של תורה ועבודה וגמ"ח
רק צריך לחפש זאת היטיב
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
שימו לב:
נפתח כאן אשכול לספר עובדות והנהגות מהגר"ש זצ"ל, כמו שנעשה כאן על גדולי תורה נוספים. ולאחרונה על מרן רשכבה"ג זצוקלה"ה
תחת זאת נהפך האשכול הזה לבדותות ובוקי סריקי בענייני השקפה.
אנו מבקשים מתלמידיו האמתיים לספר לנו קצת על גדלותו של תלמיד חכם שמחמת ענייני הזמן קצת הוסט ולא מספיק הוכר לחלק גדול מהציבור.
 

אלימיר

משתמש ותיק
מוטי מוזס אמר:
משה הלוי-שחור אמר:
קצת סטינו מהנושא, עיקר הבקשה של @Yeshiv היא שהוא רוצה להתחזק משמיעת ההספדים ולא מחפש להתחזק בעניין עמידה על משמר התורה וכו' מחפש הספדים מהסוג הנ"ל של כאלו שלא דיברו רק או בעיקר על מלחמות ה' אלא על התורה והעבודה
תשמע את ההספד של ידידו ונאמן ביתו הגאון רבי יוסף פטרוף שליט"א בישיבת פונוביז'
איך שהאריך בענין של הגדלות בתורה בלבד מה שאתה מחפש
ויש עוד הרבה מהתלמידים שדיברו על הגדלות בשלשה עמודים של תורה ועבודה וגמ"ח
רק צריך לחפש זאת היטיב
איפה לחפש? אולי יש לך לשלוח לי אפשר בפרטי
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
חבל מאד שגולשים לנושאי מחלוקת/פוליטיקה/ביזוי ת"ח וכו'. אם המצב לא ישתנה אנו נאלץ לנעול את האשכול.

נא להתמקד בהעלאת חומר/קישורים הנוגעים לגדלותו בתורה, ביראה וכו', או דעתו בהלכה/השקפה בנושאים שונים.

אין כאן המקום לדון על נושאים שיש להם זיקה למחלוקת/פוליטיקה, בשום פנים ואופן!!!​
 

בני ברקי

משתמש רגיל
הפקדתי שומרים אמר:
סיפר לי קרוב משפחה שנה אחרי החתונה הוא שמע שיעור מר' שמואל, אחר שהסתיים השיעור ואנשים ליוו את ר' שמואל הוא ניגש עליו וביקש ברכה לזב"ק, כדרכם של אברכים צעירים.., ר' שמואל תפס את שתי ידיו בחום ובירכו מול כולם. רגע אחרי נזכר קרוב משפחתי שר' שמואל עצמו אין לו ילדים, ועם זאת בירכו בחום ובאהבה.
הרבה מתלמידיו וממקורביו הדגישו מאוד חזק ובולט את הענין של השתתפתו בשמחות הזולת באופן יוצא מהרגיל.
דבר נדיר ביותר.
ומשו"כ ההוא לא תפס את הנקודה......
 

מוטי מוזס

משתמש רגיל
אתמול שמעתי הספד מתלמידו שהוציא את ספריו ה"ה הרב יאיר ארלנגר בביהכ"נ תפארת נחמן בבני ברק
ודיבר ברחובה של עיר בהתרגשות נפלאה שאין כדוגמתה עין לא נשארה יבשה
ואחד מני אלף שאמר [שאמר הוא שזה רק מקצה דקצה דקצה שדהו של רבן וליבן של ישראל]
הוא על נקודת המסירות בתפילה לאחר 36 שעות ללא שינה בלא גוזמה כלל וכלל ולהיות מתגבר כארי ממש בריכוז מופלג ומופלא שאין לו אח ורע כלל
יה"ר שניקח מזה מעט מן המעט להתחזק בתפילה ביתר שאת וביתר עוז
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נהר שלום אמר:
הנהגות וזכרונות מתוך ירחון האוצר גיליון יד
לתועלת הקוראים יש להאיר שיש על המאמר הרבה ביקורת, אף שיש שם גם תיאורים מרגשים.
זאת משום שהכותב רשם מראייה אישית וזויתית מאוד, כשדעותיו של הכותב הינן דעות שהרחיקום כל גדולי הדור, ובתוכם הגר"ש עצמו!
אמנם מרן הגר"ש היה נושא בליבו תלמידים מגוונים שונים, ק"ו בני תלמידים משכבר,
אך אם אמרו אין אדם עומד על דעת רבו וכו' ואין למדים הלכה מפי מעשה, ק"ו הדברים אמורים על מי שראייתו זויתית בנושאים כבדי משקל.
לכן, אכן תוכו אכול - בשביל ללקט יראת שמים, אך קליפתו זרוק.
 

סבא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
נהר שלום אמר:
הנהגות וזכרונות מתוך ירחון האוצר גיליון יד
לתועלת הקוראים יש להאיר שיש על המאמר הרבה ביקורת, אף שיש שם גם תיאורים מרגשים.
זאת משום שהכותב רשם מראייה אישית וזויתית מאוד, כשדעותיו של הכותב הינן דעות שהרחיקום כל גדולי הדור, ובתוכם הגר"ש עצמו!
אמנם מרן הגר"ש היה נושא בליבו תלמידים מגוונים שונים, ק"ו בני תלמידים משכבר,
אך אם אמרו אין אדם עומד על דעת רבו וכו' ואין למדים הלכה מפי מעשה, ק"ו הדברים אמורים על מי שראייתו זויתית בנושאים כבדי משקל.
לכן, אכן תוכו אכול - בשביל ללקט יראת שמים, אך קליפתו זרוק.
האם עד "קוים לדמותו" שלכאו' הכל עדויות אותנטיות, גם יש ביקורת?
על אלו דעות אתה מדבר, שהרחיקום כל גדולי הדור, ובתוכם ר' שמואל עצמו, בקריאה מהירה [סיימתי את קריאת כל הקונטרס] לא ראיתי [חוץ מבקוים לדמותו בנוגע לאכילה ועוד].
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
ביחס לקול התור (אות כה) וענין העליה להר הבית הנגזר מזה, שזו זוית אישית של הכותב.
וכמו כן בקוים לדמותו ועניני הרח"ו שאף אם אמר משהו, השאלה הגדולה איך זה נאמר וביחס למה וכו' כמובן לכל מבין.
ולא באתי לבקר סתם אלא להאיר שלמצות מידות של אדם גדול צריך להיות גדול, או לחילופין להכיר בכך שאנחנו מביטים מזוית קטנה שלנו.
ואמנם הכותב מדגיש זאת, ואעפ"כ רציתי לחדד לתועלת.
 

יצחק

משתמש ותיק
איפה כתוב כאן בקובץ על עליה להר הבית. לא מצאתי מילה. אולי אתה מתכוון למה שכתוב על רי"א וינטרויב?
 

סבא

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
ביחס לקול התור (אות כה) וענין העליה להר הבית הנגזר מזה, שזו זוית אישית של הכותב.
.
בסה"כ הוא מציין עובדה ידועה מאוד שהוא [ביחד עם הגאון ר' משה שמואל שפירא] הסכימו על הספר אחרית כראשית, ודבר זה מתאים עם מה שאמר לאביו שדברי הבסערת אליהו מחודשים והם נגד הפשטות, אינני רואה כאן שום סטיה מדעת הגדולים, [בפרט שכולנו יודעים על נשיאותו של הגר"ש בועד לגאולת וכו'].
לא מוזכר כאן הר הבית כמו שציין @יצחק , ועצם היחס לקול התור הוא באמת סוגיה מאוד מעורפלת, [הרי ר' חיים פרידלנדר משגיח דישיבת פוניבז' טרח בהוצאת הספר, ואח"כ יש אומרים שהתנער מזה וכו' וכו']. עכ"פ דעות שהם נגד גדולי הדור לא ראיתי בזה.
 

יצחק

משתמש ותיק
יותר מזה, גם המכתב נגד עליה להר הבית דומני שרוח המכתב היה כמין מחאה על אוירה של אנרכיזם שנכנס בציבור, על כך שיש רצון לעשות דברים חדשים שלא תואמים עם הרוח הישנה ומזה נובע הרצון להתעסק עם הר הבית ולכן זה קצת מסוכן, אבל אם היה כאן רצון רציני הוא לא היה מתנגד כ"כ (- אלא רק מנקודת מבט הלכתית, שמעתי ממקור אחר שהוא ז"ל לא אהב לשמוע שאומרים "אסור מדינא" לעלות להר הבית). הרי ברור שהוא היה ממאמיני "קמעא קמעא" וכו' ושצריך לפעול בענינים הללו וכו', אבל לא מתוך תחושה של בעיטה בדורות הקודמים אלא אדרבה כל מה שיש לנו זה בזכותם. (ההשערה שלי היא שגם היחס שלו לתכלת נגזר מהעמדה הזו)
אבל כמובן שאסור לטשטש ולמרוח, אין ספק שהוא היה מאד מאמין בהתחלת התהליך של הגאולה,רחוק מאד מסאטמר ודומיהם (הגם ששיתף עמהם פעולה במאבקיו הידועים) וכנראה שבענינים הללו שהיה רחוק אפילו מהשקפת הרב שך. אין ספק שמקום גידוליו היה בירושלים וכו'.
 

סבא

משתמש ותיק
יצחק אמר:
יותר מזה, גם המכתב נגד עליה להר הבית דומני שרוח המכתב היה כמין מחאה על אוירה של אנרכיזם שנכנס בציבור, על כך שיש רצון לעשות דברים חדשים שלא תואמים עם הרוח הישנה ומזה נובע הרצון להתעסק עם הר הבית ולכן זה קצת מסוכן, אבל אם היה כאן רצון רציני הוא לא היה מתנגד כ"כ (- אלא רק מנקודת מבט הלכתית, שמעתי ממקור אחר שהוא ז"ל לא אהב לשמוע שאומרים "אסור מדינא" לעלות להר הבית). הרי ברור שהוא היה ממאמיני "קמעא קמעא" וכו' ושצריך לפעול בענינים הללו וכו', אבל לא מתוך תחושה של בעיטה בדורות הקודמים אלא אדרבה כל מה שיש לנו זה בזכותם. (ההשערה שלי היא שגם היחס שלו לתכלת נגזר מהעמדה הזו)
אבל כמובן שאסור לטשטש ולמרוח, אין ספק שהוא היה מאד מאמין בהתחלת התהליך של הגאולה,רחוק מאד מסאטמר ודומיהם (הגם ששיתף עמהם פעולה במאבקיו הידועים) וכנראה שבענינים הללו שהיה רחוק אפילו מהשקפת הרב שך. אין ספק שמקום גידוליו היה בירושלים וכו'.
בדברים כל כך מעורפלים, ובאדם בעל דעות והנהגות כל כך רבגוניות, אי אפשר לשפוט על פי התרשמות חיצונית, חייבים לשאול את תלמידיו הנאמנים [ובוודאי לא את כל החרדלי"ם שהיה מקרב], ובתנאי שכמובן הם לא מצנזרים אותו, ואם הם מצנזרים אותו, פשוט אי אפשר לדעת!.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
אף אחד מעולם לא אמר שאסור לעלות מדינא להר הבית. רק למיגדר מילתא. וזה הרבה!
ואלו היו דברי כל גדולי הדורות ב-50 שנה האחרונות, וכך מכתבו של הגר"ש.
א"א לומר שהוא כתב זאת מן השפה ולחוץ ולא ליחידים. זה מיגדר מילתא כפשוטו.
הוא לא החזיק מקול התור. לא הוא ולא אחרים. הגר"ח פרידלנדר פרש לאחר התייעצות עם הגרי"ש כהנמן לפני תפילת המנחה בעיצומו של ר"ה תשכ"ט, ובעקבות זה איחרו מנחה מעט (למי שמבין מה המשמעות בפוניבז'..), ולא זו בלבד אלא אחרי שהוחזק אצל הגר"ח פרידלנדר שזה מזויף, הוא נסע לחו"ל עם הרב מפוניבז' לעזור לו בהתרמות כדי לא להיות פה כשמוציאים את הספר בארץ, כי הוא היה מהוועד המו"ל. ולא זו בלבד אלא שהספר היה מונח אצלו מאחרי ארון הספרים מוחבא! כ"ז מפי בנו ר"מ.

גם הגריש"א התבטא אודות הסכם חברון כי זה בגלל שלא אכפת להם מארץ ישראל, לכן הם מחלקים בקלות לגוים אדמה שהיתה אצל יהודים. אין לזה סתירה לכך שאנחנו לא עולים כחומה. ואין לזה קשר לריגושים של אתחלתא דגאולה במישור המעשי, שאלו היו הדמיונות של הרב קוק זצ"ל (לא אני המצאת הגדרה זו אלא הגר"י מטעלז), שכל גדולי ישראל הרחיקוהו עקב כך (וקול התור משופע ממנו באופן ישיר ולא חלילה מהגר"א). גאולת הבתים אף היא איננה שייכת לענין.

יש לציין שהגר"ש התבטא בחורף תשע"ה על הגרי"ש זילברמן זצ"ל (ציטוט מדויק מפיו, מרשימה שמיד לאחר השיחה הזו, ע"י תלמידו המובהק שהינו ת"ח מיוחד):
"ואח"כ דיבר מענין הגרי"ש זילברמן שעשה מהפכה בענין (לימוד תנ"ך), ואמר שכל כוונתו היה לש"ש, אך נשתבש לבסוף, והספר הזה (קול התור) גרם לו, וחבל שלא ידע כל הענין בחייו שהיתה לו השפעה עליו, ונודע לי הכל בעיקר לאחר פטירתו".
 

אב בבינה

משתמש ותיק
עדיין לא ענית מה הפגם הגדול בהמאמר הזה. הכותב כתב שהגר"ש אמר שדברי הריז,א וינטרוב מחודשים, וציין לעובדה שהגר"ש כתב הסכמה לאחרית כראשית.
מה זה קשור לעלייה להר הבית או לספר קול התור?
בינתיים קראתי את המאמר כולו, ולא מצאתי שום אוול כלל, ואף שאולי יש דברים שיש לפרשם להיפוך, כל הספד על כל אחד הוא איש לפי מהללו, וכל אחד רואה את העולם בזוית ראיה שלהם. ומתקשה אני למה כל ה"ת"ח אנונמיים" של הנוטר שפכו על כותב המאמר כל אפם וחמתם, עד שגרמו לסגירת האשכול.
מסתמא יש להם שנאה מכבר עם הכותב הנכבד.

ובכלל קשה למה אחד שהוא רואה הגר"ש כקצת מחדש הוא אשם לזה שהוא רואה מה שהוא אוחז ברבו, ואילו אחרים שרואים אותו כדמות דיוקנו של הרב שך אינם אשמים?
 

סבא

משתמש ותיק
אב בבינה אמר:
עדיין לא ענית מה הפגם הגדול בהמאמר הזה. הכותב כתב שהגר"ש אמר שדברי הריז,א וינטרוב מחודשים, וציין לעובדה שהגר"ש כתב הסכמה לאחרית כראשית.
מה זה קשור לעלייה להר הבית או לספר קול התור?
בינתיים קראתי את המאמר כולו, ולא מצאתי שום אוול כלל, ואף שאולי יש דברים שיש לפרשם להיפוך, כל הספד על כל אחד הוא איש לפי מהללו, וכל אחד רואה את העולם בזוית ראיה שלהם. ומתקשה אני למה כל ה"ת"ח אנונמיים" של הנוטר שפכו על כותב המאמר כל אפם וחמתם, עד שגרמו לסגירת האשכול.
מסתמא יש להם שנאה מכבר עם הכותב הנכבד.

ובכלל קשה למה אחד שהוא רואה הגר"ש כקצת מחדש הוא אשם לזה שהוא רואה מה שהוא אוחז ברבו, ואילו אחרים שרואים אותו כדמות דיוקנו של הרב שך אינם אשמים?
אי אפשר להכחיש שה"קוים לדמותו" הם דברים אשר לא כדת, זה ברור, כל הנידון עד כאן היה אם גם לפני הקוים לדמותו יש בעיה,
והסיבה מדוע "קוים לדמותו", הם דברים אשר לא כדת, פשוטה מאוד, כי פה מדובר כבר על פרשנות של אדם קטן [יחסית לר' שמואל כמובן] לאדם גדול, אנחנו תמיד רגילים להתנצלות של כל מי שבא להספיד אדם גדול, שקשה להספיד משום שהקטן לא יכול להבין את הגדול, וכאן איש קטן זה מנסה להבין ולפרשן את הגדול, וכיוון שהיו לו כמה קושיות עליו [על כעסו וגערותיו בתלמידיו, ועל שלא ראו אצלו הנהגת פרישות מעוה"ז], בנה תיאוריה משונה, שיש "טכנוקרט" ויש אדם חי, ולכן מי שלגמרי עוצר את מדותיו ותאוותיו נהפך להיות טכנוקרט, ור' שמואל הגדול מכולם, לא עצר אותם, אלא הניח לנפשו להתפרץ, ולכן היה גדול יותר.
אם זה אינו דברים אשר לא כדת, אז מה כן?
 

הבוחן

משתמש ותיק
סבא אמר:
עכשיו ראיתי שהכותב בזה "לשיטתו", ומזה מובן מי המגינים עליו וכו'.
אני מוכרח לכתוב שקראתי את הקובץ המצורף ואני פשוט מזועזע!!!
אין ראוי חומר זה לעלות בפורום נכבד זה הכותב דיעותיו משובשות, הוא [highlight=yellow]מזרחיסט[/highlight] ממש אין לי הגדרה אחרת.
 

הבוחן

משתמש ותיק
אני רואה שגם בקובץ על ר' שמואל כתב שטויות, כמו לדוגמא שכתב על יעקב אבינו שאם היה טכנוקרט הלכתי לאה לא היתה שנואה... עפרא לפומיה זה בדיוק המזרחי שהופכים את כל אבותינו לאנשים קטנים כמונו ומשוכנעים שכל שיגם ושיחם היה כמו שלהם, השי"ת יעזור להם ולכל אחינו הטועים.
 

סבא

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
סבא אמר:
עכשיו ראיתי שהכותב בזה "לשיטתו", ומזה מובן מי המגינים עליו וכו'.
אני מוכרח לכתוב שקראתי את הקובץ המצורף ואני פשוט מזועזע!!!
אין ראוי חומר זה לעלות בפורום נכבד זה הכותב דיעותיו משובשות, הוא [highlight=yellow]מזרחיסט[/highlight] ממש אין לי הגדרה אחרת.
כנראה אתה לא מכיר את בית המדרש הגר"א שעל שורותיו הוא נמנה, אבל אלו הם ההשקפות שם. מאידך יש שם אנשים חשובים מאוד כמו הג"ר נתן רוטמן ר"מ דישיבת וולפסון, [וכמובן חלק מבני הגרי"ש זילברמן] ואכן הגר"ש אוירבך היה מקרב אותם ביותר.
בקיצור לא הכל שחור לבן בכלל ישראל...
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
שאלה:
שמעתי שמועה שר' שמואל הלך בצנעה עם תכלת בבגדו...
האם מישהו יכול לאשר או להכחיש? אנא דברים מבוססים בלבד לא סברות כרס...
מכיוון שישנו (ל' שינה) עמו בחורים מתחלפים, קשה להאמין שהיה כזה דבר ולא יודעים.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אגב שמעתי שסיפר תלמידו הג"ר זאב גצל (לרפו"ש) משגיח ישיבת איתרי, שהיה מתעסק הרבה בקירוב של אנשי המזרחי, והורה לו הגר"ש שדבר ראשון שיפעל איתם אחרי שיש לו השפעה, זה לעקור מההתנחלויות, משום פיקו"נ.
כמדומה שסיפרו שעכ"פ באיזה זמן לא היה נוסע ב443.
(לפע"ד הסיפור הזה מתאים מאוד למה שאמר על ההתנתקות "שיפלו משם טילים", העיקרון אותו עקרון)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הגרב"צ בורודיאנסקי ר"מ קול תורה אמר בהספד, שכיוון ש(לפי דבריו)אינו ראוי לעמוד על גדלותו בתורה, הוא יזכיר רק מה ששמע מגדולים שידעו להעריכו
- שמע מגיסו (של הגרב"צ) הגאון המופלא ר' נתן שולמן, שאמר לו "אומרים שהגרש"ז הוא יותר מר' שמואל, אני לכשעצמי לא תופס מה שייך "יותר מר' שמואל"
- שמע מעד נאמן שאביו הגרש"ז אמר "כל הש"ס בעיון זה שנים, פלוני ובני" (אינני זוכר הסדר)
- שמע מאביו הג"ר אפרים זצ"ל, שאמר עליו (מתורגם) "בכל מקום שמדברים איתו זה כאילו עכשיו יצא מהתנור". (הגר"ש למד אצלו בעץ חיים)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
דברים בלתי נתפסים על עבודת התפילה יש בהספדים של ר' מרדכי יפה. צריך למצוא אם יש מתומלל.
 
חלק עליון תַחתִית