חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

ירמיה

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
סנגורן של ישראל אמר:
יפה, אך מהיכי תיתי שזה הגדר?
נעילה לא סמוכה יותר ממנחה, שניהם זמנם באותו הזמן.
עבר זמנו בטל קרבנו, ולכן אין תשלומין למוסף, אם היה תשלומין מתי היה ?
הרי בנוסח התפילה אין הבדל בין מנחה ונעילה, אלא שהוסיפו תפילה אחר תפילת מנחה. וממילא זמן נעילה הוא אחרי מנחה.
משא"כ במוסף. 
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
מפורש גם שאם לא אחר מוסף והגיע זמן מנחה, מוסף קודם, כך שאמנם מפורש שמתפלל מנחה ואח"כ נעילה, אך אם יתפלל נעילה ואח"כ מנחה (כגון אם נאמר שגם מצוות דרבנן צריכים כוונה, ונאמר שצריך כוונה לאיזה תפילה מתפל - האמת, לא נראה לי) האם נאמר שלא יצא? פשיטא שלא. וא"כ באמת זמנם שווה.
 

לייבל

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כמה חידות לפרשת נח:
1. איפה מצאנו בנביאים משותף לנח ולשניים מהכתובים ?
2. ידוע הגמ' ששם סיפר לאברהם על צער התיבה, לא היה להם מנוחה מטורח החיות, ושהכישו ארי. איזה עוד צער היה להם בתיבה שלא נזכר שם, ואפשר להבין זאת מהנאמר בחומש אחר ולא בבראשית ?
3.כמה שנים חי נח ?
4. כמה בנים היה ליקטן, ולכנען ?
השניים האחרונים נשמעים ממש פשוטים, זה לא כ"כ פשוט.
1. נח דניאל ואיוב
3.תשע מאות וחמישים (ואתה מתכוון להוסיף אחד של המבול)
4. עשרה עממין ומשום מה בכאן נמנו 11

 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
מצד ד' המקובלים?

התכונתי שלהלכה לגבי זמן מנחה גדולה לא קי"ל הכי למעשה במי שאין רוצה לאכול סעודה גדולה, עי' מ"ב רפ"ו י"ב,
וכן בזמן קטנה, בציבור, עי"ש בשו"ע.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
שמח שעוררתי אקשן דקדושה על מקלדותיכם.
את דבריי אלה ראיתי בספר פסקי תשובות בהלכות יוה''כ שכתב כך.
שישלים ג' פעמים בערבית.
הסברא שלי היתה מקופיא דאם לא מאי טעמא שישלים ג''פ אלא כל תפילה תשלומין שלה בתפילה שלאחריה ותו לא.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הרב '@קדמא ואזלא': ציבור שאני, ולכו"ע לעולם מתפללין מוסף קודם מנחה (שלא יבואו לידי טעות).
כך כתבתי.
והוספתי, שבמנחה גדולה אפי' ביחיד, אם אינו רוצה לאכול סעודה גדולה, מקדים מוסף.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
לייבל אמר:
יראתי בפצותי אמר:
כמה חידות לפרשת נח:
1. איפה מצאנו בנביאים משותף לנח ולשניים מהכתובים ?
2. ידוע הגמ' ששם סיפר לאברהם על צער התיבה, לא היה להם מנוחה מטורח החיות, ושהכישו ארי. איזה עוד צער היה להם בתיבה שלא נזכר שם, ואפשר להבין זאת מהנאמר בחומש אחר ולא בבראשית ?
3.כמה שנים חי נח ?
4. כמה בנים היה ליקטן, ולכנען ?
השניים האחרונים נשמעים ממש פשוטים, זה לא כ"כ פשוט.
1. נח דניאל ואיוב
3.תשע מאות וחמישים (ואתה מתכוון להוסיף אחד של המבול)
4. עשרה עממין ומשום מה בכאן נמנו 11
1. נכון
2. חסר
3. לזה התכוונתי ובאמת 951 ומפורש בפסוק ויחי... אחר המבול, בחז"ל ובמפרשי התורה.
4. כוונתי ש70 אומות כולל אותם בעצמם, ואם לא היו בנים נוספים הרי אין לכוללם ב70 אומות ופשוט, אלא שהיו עוד בנים וצאצאיהם נכללים בהם עצמם.
 
 

הכהן

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
את דבריי אלה ראיתי בספר פסקי תשובות בהלכות יוה''כ שכתב כך.
שישלים ג' פעמים בערבית.
וכן פסק רבינו בעל אור לציון
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ייש"כ רב!

[ציין שם לח"א סי' מ, ומוסג"פ:] הצג קובץ מצורף אור לציון ח''א סי' מ.pdf
מדמה דינו למוסף (לפי ההוו"א דאיכא תשלומין), ולי הצב"י צע"ק בזה דסוכ"ס במוסף ליכא תשלומין, ולכן הוי שחרית סמוכה למנחה [וא"כ, לדברי האומר דנעילה אין לה תשלומין שפיר מצי לאשלומי של מנחה בערבית, משא"כ לסוברים דיכול להשלימה - הרי היא הסמוכה לערבית]. וילע"ע.
 

אברך

משתמש ותיק
לייבל אמר:
יראתי בפצותי אמר:
כמה חידות לפרשת נח:
1. איפה מצאנו בנביאים משותף לנח ולשניים מהכתובים ?
2. ידוע הגמ' ששם סיפר לאברהם על צער התיבה, לא היה להם מנוחה מטורח החיות, ושהכישו ארי. איזה עוד צער היה להם בתיבה שלא נזכר שם, ואפשר להבין זאת מהנאמר בחומש אחר ולא בבראשית ?
3.כמה שנים חי נח ?
4. כמה בנים היה ליקטן, ולכנען ?
השניים האחרונים נשמעים ממש פשוטים, זה לא כ"כ פשוט.
1. נח דניאל ואיוב
מה משותף להם? ומה מצאנו בנביאים?
 

ירמיה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ייש"כ רב!

[ציין שם לח"א סי' מ, ומוסג"פ:]אור לציון ח''א סי' מ.pdf
מדמה דינו למוסף (לפי ההוו"א דאיכא תשלומין), ולי הצב"י צע"ק בזה דסוכ"ס במוסף ליכא תשלומין, ולכן הוי שחרית סמוכה למנחה [וא"כ, לדברי האומר דנעילה אין לה תשלומין שפיר מצי לאשלומי של מנחה בערבית, משא"כ לסוברים דיכול להשלימה - הרי היא הסמוכה לערבית]. וילע"ע.
אני לא מבין מה השאלה. 
 
 

לייבל

משתמש ותיק
אברך אמר:
לייבל אמר:
יראתי בפצותי אמר:
כמה חידות לפרשת נח:
1. איפה מצאנו בנביאים משותף לנח ולשניים מהכתובים ?
2. ידוע הגמ' ששם סיפר לאברהם על צער התיבה, לא היה להם מנוחה מטורח החיות, ושהכישו ארי. איזה עוד צער היה להם בתיבה שלא נזכר שם, ואפשר להבין זאת מהנאמר בחומש אחר ולא בבראשית ?
3.כמה שנים חי נח ?
4. כמה בנים היה ליקטן, ולכנען ?
השניים האחרונים נשמעים ממש פשוטים, זה לא כ"כ פשוט.
1. נח דניאל ואיוב
מה משותף להם? ומה מצאנו בנביאים?
"והיו שלשת האנשים האלה בתוכה נח דנאל דניאל ואיוב המה בצדקתם ינצלו נפשם" (יחזקאל י"ד י"ד)
נח דניאל ואיוב - לפי שאלו שלשה ראו שלשה עולמות נח ראה העולם בנוי וחרב ובנוי ודניאל את בית המקדש או את עצמו תחלה שר על כל השרים סוף הושלך לגוב אריות וחזר לגדולתו וכן איוב ראה את עצמו מיושב וחרב ומיושב לפיכך הביאו דוגמא לדורו של יכניה שראו את הבית בבניינו וחורבנו ובנין שני (רש"י)
 
 

בעלבוס

משתמש רגיל
אבי חי אמר:
chagold אמר:
בעלבוס אמר:
איזה פרשה בתורה קוראים 13 פעמים בשנה (רוב השנים)

את קרבני לחמי לאשי - קריאת ר"ח (בניכוי חנוכה ור"ה).


בר"ח טבת קוראים גם פרשת ר"ח, והו"ל כ18 פעמים.

פרשת פסל לך וכו' קוראים בד' תעניות ובתענית אסתר - בשחרית ומנחה, חוץ משחרית של ת"ב, הרי ט', ובשחוה"מ פסח וסוכות, ובשבת פרשת כי תשא, הרי י"ב, ואחד חסר...
י"ט ניסן?
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
אבי חי אמר:
פרשת פסל לך וכו' קוראים בד' תעניות ובתענית אסתר - בשחרית ומנחה, חוץ משחרית של ת"ב, הרי ט', ובשחוה"מ פסח וסוכות, ובשבת פרשת כי תשא, הרי י"ב, ואחד חסר...
י"ט ניסן?
בי"ט קוראים זאת רק בשנה שבה יו"ט חל בשבת ואין שחוה"מ, או לחילופין כשי"ט ניסן חל בשבת...

 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בעלבוס אמר:
בר"ח טבת קוראים גם פרשת ר"ח, והו"ל כ18 פעמים.
זה לא נכון - לא קוראים פרשת "את קרבני לחמי" שקוראים בכל ר"ח בר"ח טבת, קוראים רק את הפסוקים של מוסף ר"ח מ"ובראשי חדשיכם".
 

בעלבוס

משתמש רגיל
איכא מאן דאמר אמר:
בעלבוס אמר:
אבי חי אמר:
פרשת פסל לך וכו' קוראים בד' תעניות ובתענית אסתר - בשחרית ומנחה, חוץ משחרית של ת"ב, הרי ט', ובשחוה"מ פסח וסוכות, ובשבת פרשת כי תשא, הרי י"ב, ואחד חסר...
י"ט ניסן?
בי"ט קוראים זאת רק בשנה שבה יו"ט חל בשבת ואין שחוה"מ, או לחילופין כשי"ט ניסן חל בשבת...
אמת
 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
כמה חידות לפרשת נח:
1. איפה מצאנו בנביאים משותף לנח ולשניים מהכתובים ?
2. ידוע הגמ' ששם סיפר לאברהם על צער התיבה, לא היה להם מנוחה מטורח החיות, ושהכישו ארי. איזה עוד צער היה להם בתיבה שלא נזכר שם, ואפשר להבין זאת מהנאמר בחומש אחר ולא בבראשית ?
3.כמה שנים חי נח ?
4. כמה בנים היה ליקטן, ולכנען ?
השניים האחרונים נשמעים ממש פשוטים, זה לא כ"כ פשוט.
2. בשמות ותחמרה בחמר ובזפת, שלא יריח ריח רע, הרי שבתיבה בנוסף לכל הנ"ל היה ריח רע.
4. יקטן וכנען עצמם משבעים אומות, ואם כל בניהם אומה בפנ"ע, הרי שאין 70 אומות, ובפשטות היו עוד בנים שאינם חשובים ואינם אומה, ונכללו בניהם באומת האב.
כל הדורות שנזכרו בתורה בפרק זה של בני נח, כולם אומות, חוץ מנח, שם, חם ויפת.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
ואיני מתכוין לראם שהכניס ראשו, ולא לבנה"א שמישהו כבר אמר לי שזהו סוג של בעל חיים...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חידה:
היכן מצינו בפסוק בתורה 
(לא נביאים וכתובים) שכתוב "כל" ואין הכוונה לכל אלא לרוב - דהיינו שמוכח מהפסוקים עצמם שלא היה ממש הכל אלא רק רוב.
(אין הכונה במקום שהכונה באמת להכל, אבל מדין רובו ככולו יוצאים ידי כל, אלא מקום שכתוב בתורה כל, והכונה הוא לרוב ולא לכל).
 

מבין ענין

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
חידה:
היכן מצינו בפסוק בתורה שכתוב "כל" ואין הכוונה לכל אלא לרוב - דהיינו לא הכל אלא רק רוב.

(אין הכונה במקום שהכונה באמת להכל, אבל מדין רובו ככולו יוצאים ידי כל, אלא מקום שכתוב בתורה כל, והכונה הוא לרוב ולא לכל).

אני מאמין שיש הרבה דוגמאות, אבל אביא כעת ממה שמונח אצלי 'בשליפה' -כִּֽי־מֻלִ֣ים הָי֔וּ כָּל־הָעָ֖ם הַיֹּצְאִ֑ים וְכָל־הָ֠עָם הַיִּלֹּדִ֨ים בַּמִּדְבָּ֥ר בַּדֶּ֛רֶךְ בְּצֵאתָ֥ם מִמִּצְרַ֖יִם לֹא־מָֽלוּ: 
כידוע ששבט לוי מלו אף במדבר.
 
חלק עליון תַחתִית