מבקש אמת אמר:
בתימן היו עוד חכמים רבים כגון בעל המלאכת שלמה, רבי דוד עדני בעל מדרש הגדול, הרש"ש, רבי שלום שבזי (ידוע בעיקר בפיוטיו אך גם חיבר כמה ספרים בהלכה ובאגדה), רבי זכריה הרופא בעל מדרש החפץ ועוד ספרים רבים על הרמב"ם ועוד. ויש עוד רבים שאינו ידועים לי.
באופן כללי נראה לי שהתשובה היא בעיקר בגלל מספר היהודים במקומות אלו (מטבע הדברים, במקומות בעלי ריכוז יהודי גדול יותר יש גם יותר לומדי תורה וממילא גם יותר תלמידי חכמים וגדולי תורה). למיטב ידיעתי, באפגניסטן ובדנמרק מספר היהודים הכולל לא עלה בשיאו על יותר מכמה אלפים בודדים, ובבוכרה ובגרוזיה לא יותר מכמה עשרות אלפים. אי אפשר כלל להשוות זאת ליהדות פולין שמנתה בשיאה 3.3 מליון נפש, או להונגריה וליטא (הליטא היהודית כוללת גם אזור רוסיה הלבנה) שמנו כ700-800 אלף נפש. אמנם לפני כמה מאות שנים המספרים באירופה היו נמוכים בהרבה, אבל מן הסתם גם במקומות הנ"ל המספר היה נמוך בהתאם. לעומת זאת יהדות תימן מנתה לפני עלייתה לארץ בערך חצי מליון נפש, ועל כן באמת היו בה גדולי תורה במשך השנים.
התשובה של מספר היהודים נכונה חלקית כי כמו שהערת גם בפולין בהתחלה לא היו כ"כ הרבה ומה זה משנה שאז בבוכרה היו עוד יותר קצת כי סו"ס אם בפולין שלפני חמש מאות שנה היה הרבה תורה ות"ח יכל להיות גם בגרוזיה שלפני מאה שנה עם מספר דומה (נניח, והכל בתאוריה כי לא בדקנו מספרים).
אני רוצה להציע תאוריה אחרת למעשה קשה מאוד עד כמעט בלתי אפשרי לפתח מרכז תורני יש מאין, למשל יהדות פולין היתה במשך מאות שנים ברמה נמוכה ונהפכה במהירות למרכז תורני גדול כשהיו גלי הגירה גדולים ממערב אירופה ואתם הגיעו ת"ח גדולים.
יהדות אשכנז חלק משמעותי ממנה זה החכמים שהגיעו מאיטליה שהיתה מרכז יהודי שתחילתו עוד בימי בית שני.
יש גם את המעשה בארבעת השבויים שהגיעו לספרד מצרים וצפון אפריקה אם כי בשתי האחרונות מלכתחילה המצב היה טוב יותר ובפרט במצרים.
למעשה בוכרה וגרוזיה כנראה מעולם לא אירע להם שהיו יעד עיקרי להגירה ממרכז תורני אחר, ויכול להיות אם כן שמספר היהודים במקום כן קשור אבל בעיקר בתור סימן כשני דברים הבאים כאחת.