מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

נושאים שונים

אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2018, 01:35

היכן זה כתוב?

ערכים:

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פעלעד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 568
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי פעלעד » 10 אפריל 2018, 01:38

לא זוכר כרגע, אך שמעתי זאת כמה וכמה פעמים מפי המקובל רבי יצחק משה ארלנגר שליט"א מירושלים.


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2018, 01:38

היה חרם שלא להוציא את ה"שמונה שערים" מארץ ישראל.
וזה סיבה נוספת שלא הגיעו לאירופה חלק גדול מכתבי האר"י.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פעלעד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 568
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי פעלעד » 10 אפריל 2018, 01:42

אכן רוב תלמידי הבעש"ט בדורות הראשונים מזכירים רק את פע"ח ולא את שעה"כ או שאר ספרים.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 10 אפריל 2018, 01:47

הרש"ש הביע התנגדות עזה לספר 'חמדת ימים' התנגדותו הובעה במכתב ששלח לחכמי תוניס לאחר פטירתו של הרב אלגאזי, בתשובה לשאלותיהם בעניינים הלכתיים וקבליים שונים, ובהם סדר הכוונות והשתלשלות העולמות. בפתיחת המכתב רומז הרש"ש כי שאלותיהם נובעות מכך שהם אינם מתבססים על קבלת האר"י אלא על מקורות קבליים אחרים שנראים בעיניו שגויים, ובהם הספר 'חמדת ימים'. הוא כותב כי הוא מתנגד גם לספרו של הרב עמנואל חי ריקי 'משנת חסידים', ומנחה אותם כי עליהם לדבוק בדברי האר"י לפי ספריו של הרב חיים ויטאל ולא לעסוק במקורות קבליים אחרים.
"גם בעיניי ייפלא איך כבוד תורתם משגיחים על דברי ספרי שאר המקובלים, כגון 'חמדת ימים' ו'משנת חסידים' וכיוצא, שדבריהם מעורבים ומיוסדים על שאר תלמידי הרב ז"ל אשר לא סמך ידו עליהם, ואין ראוי לסמוך כי אם על דברי האר"י ז"ל ותלמידו מהרח"ו זלה"ה [מורנו הרב חיים ויטאל זיכרונו לחיי העולם הבא] ('ספר נהר שלום', הוצאות מקור חיים, עמ' 66).


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2018, 01:49

אגב יש אומרים שכל מה שאמרו שלא ללמוד מהחברים, הכוונה רק לחברים שהיו יחד עם רבי חיים ויטאל, ועליהם נאמר שלא ילמדו מהם.
אבל מהר"י סרוג נסע לאירופה לפני שמהרח"ו הגיע להאריז"ל, ועל כן יש אומרים שאין הכוונה אליו.

ואולי יש לזה ראיה קצת ממה שכתב הרש"ש וז"ל (דף ג עמוד א): וגם ה' פרצופי א"ק גם הם נקראו זו"ן שהם ו"ק בערך הקודם אליו. עכ"ל לענינינו. משמע קצת שרומז על עולם המלבוש וטהירו עילאה שכתב מהר"י סרוג.

---
יש לציין שתלמידי הבעש"ט וכן מרנא האביר יעקב כן למדו בכתבי החברים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פעלעד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 568
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי פעלעד » 10 אפריל 2018, 01:56

אין שום ראיה מהמשפט שציטטת, כי מהרח"ו כותב בעצמו בבירור באוצ"ח ועוד המון פעמים שיש עוד הרבה עולמות לאין קץ שקודמים לכל סדר הפרצופים שהוא גילה אך אינו מדבר בהם.
ועליהם כוונת הרש"ש, ובין כל העולמות הקדומים נכלל גם עולם המלבוש אבל א"א לבוא ולומר שעל זה היה כוונת רח"ו.

על תלמידי הבעש"ט מלבד אולי חב"ד לא זכור לי שמישהו מזכיר מהר"י סרוג, וודאי שלא הקאמארנער והחיידר שלו, אא"כ כוונתך לרמ"ע מפאנו שהיה תלמידו כמדומני אותו יש שמזכירים. רוב דברי תלמידי הבעש"ט מתבססים על הפע"ח.


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2018, 02:05

יש בכמה וכמה מספרי תלמידי הבעש"ט הק'.

יש לציין שיש כמה ספרים מגורי האר"י, לא רק ממהר"י סרוק. וכן יש גם קטעים שמהרח"ו הכניסם בתוך ספריו, בשם החברים.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 10 אפריל 2018, 03:39

אאא כתב:אגב יש אומרים שכל מה שאמרו שלא ללמוד מהחברים, הכוונה רק לחברים שהיו יחד עם רבי חיים ויטאל, ועליהם נאמר שלא ילמדו מהם.
אבל מהר"י סרוג נסע לאירופה לפני שמהרח"ו הגיע להאריז"ל, ועל כן יש אומרים שאין הכוונה אליו.
ואולי יש לזה ראיה קצת ממה שכתב הרש"ש וז"ל (דף ג עמוד א): וגם ה' פרצופי א"ק גם הם נקראו זו"ן שהם ו"ק בערך הקודם אליו. עכ"ל לענינינו. משמע קצת שרומז על עולם המלבוש וטהירו עילאה שכתב מהר"י סרוג.
איך אפשר לומר כך כנגד דברים מפורשים שכתב הרש"ש-
"גם בעיניי ייפלא איך כבוד תורתם משגיחים על דברי ספרי שאר המקובלים, כגון 'חמדת ימים' ו'משנת חסידים' וכיוצא, שדבריהם מעורבים ומיוסדים על שאר תלמידי הרב ז"ל אשר לא סמך ידו עליהם, ואין ראוי לסמוך כי אם על דברי האר"י ז"ל ותלמידו מהרח"ו זלה"ה [מורנו הרב חיים ויטאל זיכרונו לחיי העולם הבא] ('ספר נהר שלום', הוצאות מקור חיים, עמ' 66).
וזה לשון רבינו הרש"ש זיע"א, בספרו הקדוש נהר שלום (דף לד עמוד א):
וכבר מילתי אמורה להם כי עידי בשמים כי כל עסקי ולמודי אינו רק בדברי האר"י זלה"ה ותלמידו מהרח"ו ז"ל לבדם ובלעדם אין לי עסק בשום ספר מספרי המקובלים ראשונים ואחרונים ואפי' בדברי שאר תלמידי האר"י ז"ל לא למדתי וכשיזדמן לפני דבר מדבריהם אני מדלגו כי ע"כ איני כמזהיר אלא כמזכיר למען ה' אל יהי לכם מגע יד בדבריהם ובפרט בענין זה השמרו לכם פן יפתה לבבכם אלא כל לימודם לא יהיה אלא בע"ח ובספר מ"ש ובח' שערים המפורסמים שכולם דברי אלהים חיים. ואני קצרתי בענין זה כל מה שאפשר כי יראתי פן יפלו דפים אלו ביד מי שעדיין לא למד דברי האר"י ז"ל כראוי ויחשדני שלמדתי בספרים אחרים ולא כן הוא כאמור ולכן קצרתי בו ופזרתי בהקדמה:
ועוד כתוב, וזה לשונו הקדוש (דף לג עמוד ב):
גם בעיני יפלא איך כת"ר משגיחים על דברי ספרי שאר המקובלים כגון ח"י ומ"ח וכיוצא שדבריהם מעורבים ומיוסדים על שאר תלמידי הרב ז"ל אשר לא סמך ידו עליהם ואין ראוי לסמוך כי אם על דברי האר"י ז"ל ותלמידו מהרח"ו זלה"ה:


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 10 אפריל 2018, 04:10

הרה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין זצוק"ל כתב, וזה לשונו הקדוש (קונטרס ספר הזכרונות - מצוה ג):
וגם הרב רבי ישראל סרוג שהיה כפי הנראה הגדול שבתלמידי האר"י ז"ל שזולת מהרח"ו, הלך תיכף אחר פטירת האר"י לאיטליא, ופירסם שם כל דברי האר"י ז"ל הנודעים אליו בעל פה ובכתביו. ועוד יותר פירסמם אחריו תלמידו הרמ"ע כל מה שקיבל, בספריו הנדפסים והכתובים מגלה סתרים גדולים.
ובהם הרבה סתרי עולמות עליונים ביותר, שלא נתגלו למהרח"ו ז"ל כל כך, כידוע מסודות המלבוש וטהירו עילאה וכדומה, המפורסמים בכתבי רבי ישראל סרוג והרמ"ע, ובספר עמק המלך, וספר ויקהל משה והדומה. שלא נמצא בכתבי הרח"ו מזה דבר, שקבלם רבי סרוג טרם בא הרח"ו לפני האר"י, או ששמעם בעת שלא שמע הוא. ולהיות רבי ישראל סרוג הלך לאיטליא לא נודעו כתביו להרח"ו, ולכן לא אספם בין כתיבותיו כמו שאסף מה שכתבו שאר החברים. ואם מפיהם העתיק מילין כל שכן שהיה מעתיק מדברי הרב ישראל סרוג שהיה גדול הרבה, ובענינים שלא נודע לו מהם שמץ דבר כלל, אבל לא נודעו לו:
ולכן בחינם יתחסדו קצת מההולכים בעקבות הרח"ו בספריהם, שלא לדבר מענינים הללו, מפני אזהרת הרח"ו שלא לעיין בכתיבת שאר החברים, כי לא על הרב ישראל סרוג כיוון, שלא ראה כתיבותיו כלל. עכ"ל.

הרי מבואר שמה שכתוב שלא לעיין בכתבי החברים, אין הכוונה למהר"י סרוג, שהרי מהרח"ו לא ראה כתיבותיו כלל.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
פעלעד
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 568
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 22:20
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 190 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי פעלעד » 12 אפריל 2018, 01:44

ומאידך כותב הקאמארנער כמדומני ב'נתיב מצוותיך' שלא לעי' בכתבים הללו, וכותב בלשון כזה: וספר עמק המלך סכנה עצומה לעיין בו...
כמדומני שאם תערוך חקר גדול תמצא שרוב המקובלים וכן רוב גדולי החסידות שהתעסקו ודיברו בפן הקבלי של הקבלה ולא רק בפן החסידות שבו, נמנעו או הזהירו לא לעסוק בכתבים אחרים.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 12 אפריל 2018, 01:57

אאא כתב:אגב יש אומרים שכל מה שאמרו שלא ללמוד מהחברים, הכוונה רק לחברים שהיו יחד עם רבי חיים ויטאל, ועליהם נאמר שלא ילמדו מהם.
אבל מהר"י סרוג נסע לאירופה לפני שמהרח"ו הגיע להאריז"ל, ועל כן יש אומרים שאין הכוונה אליו.
ואולי יש לזה ראיה קצת ממה שכתב הרש"ש וז"ל (דף ג עמוד א): וגם ה' פרצופי א"ק גם הם נקראו זו"ן שהם ו"ק בערך הקודם אליו. עכ"ל לענינינו. משמע קצת שרומז על עולם המלבוש וטהירו עילאה שכתב מהר"י סרוג.
על מה שכתבתם להוכיח מדיוק בד' הרש"ש הק' ציטטנו מד' להיפך.
בזה"ל-
איך אפשר לומר כך כנגד דברים מפורשים שכתב הרש"ש-
"גם בעיניי ייפלא איך כבוד תורתם משגיחים על דברי ספרי שאר המקובלים, כגון 'חמדת ימים' ו'משנת חסידים' וכיוצא, שדבריהם מעורבים ומיוסדים על שאר תלמידי הרב ז"ל אשר לא סמך ידו עליהם, ואין ראוי לסמוך כי אם על דברי האר"י ז"ל ותלמידו מהרח"ו זלה"ה [מורנו הרב חיים ויטאל זיכרונו לחיי העולם הבא] ('ספר נהר שלום', הוצאות מקור חיים, עמ' 66).
וזה לשון רבינו הרש"ש זיע"א, בספרו הקדוש נהר שלום (דף לד עמוד א):
וכבר מילתי אמורה להם כי עידי בשמים כי כל עסקי ולמודי אינו רק בדברי האר"י זלה"ה ותלמידו מהרח"ו ז"ל לבדם ובלעדם אין לי עסק בשום ספר מספרי המקובלים ראשונים ואחרונים ואפי' בדברי שאר תלמידי האר"י ז"ל לא למדתי וכשיזדמן לפני דבר מדבריהם אני מדלגו כי ע"כ איני כמזהיר אלא כמזכיר למען ה' אל יהי לכם מגע יד בדבריהם ובפרט בענין זה השמרו לכם פן יפתה לבבכם אלא כל לימודם לא יהיה אלא בע"ח ובספר מ"ש ובח' שערים המפורסמים שכולם דברי אלהים חיים. ואני קצרתי בענין זה כל מה שאפשר כי יראתי פן יפלו דפים אלו ביד מי שעדיין לא למד דברי האר"י ז"ל כראוי ויחשדני שלמדתי בספרים אחרים ולא כן הוא כאמור ולכן קצרתי בו ופזרתי בהקדמה:
ועוד כתוב, וזה לשונו הקדוש (דף לג עמוד ב):
גם בעיני יפלא איך כת"ר משגיחים על דברי ספרי שאר המקובלים כגון ח"י ומ"ח וכיוצא שדבריהם מעורבים ומיוסדים על שאר תלמידי הרב ז"ל אשר לא סמך ידו עליהם ואין ראוי לסמוך כי אם על דברי האר"י ז"ל ותלמידו מהרח"ו זלה"ה:
וע"ז הבאתם שלא מן הענין את ד' רצ"מ.
אאא כתב:הרה"ק רבי צדוק הכהן מלובלין זצוק"ל כתב, וזה לשונו הקדוש (קונטרס ספר הזכרונות - מצוה ג):
וגם הרב רבי ישראל סרוג שהיה כפי הנראה הגדול שבתלמידי האר"י ז"ל שזולת מהרח"ו, הלך תיכף אחר פטירת האר"י לאיטליא, ופירסם שם כל דברי האר"י ז"ל הנודעים אליו בעל פה ובכתביו. ועוד יותר פירסמם אחריו תלמידו הרמ"ע כל מה שקיבל, בספריו הנדפסים והכתובים מגלה סתרים גדולים.
ובהם הרבה סתרי עולמות עליונים ביותר, שלא נתגלו למהרח"ו ז"ל כל כך, כידוע מסודות המלבוש וטהירו עילאה וכדומה, המפורסמים בכתבי רבי ישראל סרוג והרמ"ע, ובספר עמק המלך, וספר ויקהל משה והדומה. שלא נמצא בכתבי הרח"ו מזה דבר, שקבלם רבי סרוג טרם בא הרח"ו לפני האר"י, או ששמעם בעת שלא שמע הוא. ולהיות רבי ישראל סרוג הלך לאיטליא לא נודעו כתביו להרח"ו, ולכן לא אספם בין כתיבותיו כמו שאסף מה שכתבו שאר החברים. ואם מפיהם העתיק מילין כל שכן שהיה מעתיק מדברי הרב ישראל סרוג שהיה גדול הרבה, ובענינים שלא נודע לו מהם שמץ דבר כלל, אבל לא נודעו לו:
ולכן בחינם יתחסדו קצת מההולכים בעקבות הרח"ו בספריהם, שלא לדבר מענינים הללו, מפני אזהרת הרח"ו שלא לעיין בכתיבת שאר החברים, כי לא על הרב ישראל סרוג כיוון, שלא ראה כתיבותיו כלל. עכ"ל.
הרי מבואר שמה שכתוב שלא לעיין בכתבי החברים, אין הכוונה למהר"י סרוג, שהרי מהרח"ו לא ראה כתיבותיו כלל.
אולם ברש"ש הדברים נאמרו להיפך כך שאין ללמוד זאת בדבריו ודוק.


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 01 יולי 2019, 08:40

היא היא הנותנת, שדבריו אלו של הרש"ש הקדוש [שמקורם מדברי רבינו האר"י החי עצמו], נאמרו על החברים של מהרח"ו שלמדו עימו, אשר הם לא הבינו כראוי את דברי האר"י.
אבל מהר"י סרוג שנסע לפולין לפני שמהרח"ו בא לאר"י, לא עליו נאמרו הדברים.

וראיה חשובה לזה, היא לשון התלמיד-חבר של הרש"ש, רבי דוד מאג'אר זיע"א, שבתוך ספרו חסדי דוד (סימן ע"ו), כתב את ענין עולם המלבוש. ולכאורה מקורו טהור בדברי הרש"ש בנהר שלום (דף ג) [שגם א"ק הוא ו"ק בערך מה שמעליו].


וזה לשונו הקדוש של הרד"ם:
כי כמו שזו"ן דאצי' שהם נ"ר דכללות האצי' כן א"א דאצילות שהם זו"ן דכללות א"ק ואין בו רק נ"ר בערך כללות א"ק נשלמו בו הנח"י מישסו"ת ואו"א וא"א דא"ק שהם נח"י דכללות א"ק. וכן א"ק עצמו נקרא יחידה בערך האצילות אמנם בערך שלמעלה הימנו נקרא גם הוא זו"ן ואין בו רק נ"ר וחסר לו נח"י כי הרי כל כללות א"ק עומד במקום חצי מלבוש התחתון כנודע כי כללות המלבוש הוא סוד עסמ"ב וכשנחלק המלבוש ונקפל חצי התחתון שהוא סוד מ"ה וב"ן והלביש לחצי העליון שהוא ע"ב ס"ג המקום הפנוי הנ"ל שהוא במקום שהיה חצי מלבוש התחתון נקרא אויר קדמון והכדור הנעשה בתוכו שבתוכו עומדים י"ס דא"ק נקרא טהירו וע"ג הטהירו בין אויר קדמון למלבוש עומדים י"ס דא"ק עילאה סתימאה הרי כי א"ק עומד במקום מ"ה וב"ן שהוא סוד חצי המלבוש התחתון ולכן נקרא זו"ן בערך מה שלמעלה ממנו וצריך עי"מ להשלימו ומקבלם מג' מקומות שלמעלה ממנו דהיינו מא"ק סתימאה עילאה נשמה ומאויר קדמון חיה ומהמלבוש יחידה והמבין יבין כי א"א לדבר יותר.


אאא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 834
הצטרף: 11 ינואר 2016, 20:07
נתן תודה: 257 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מכתב ר"ש מאוסטרופוליא זי"ע לערב פסח

שליחה על ידי אאא » 01 יולי 2019, 09:33

אגב, אני מחפש את המקור הראשון ללמוד ממנו את דברי מהר"י סרוג.
היכן ניתן להשיג הדפסה של כתב יד מהר"י סרוג?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot], חלק א׳ ממעל | 3 אורחים