ויותר מזה תמוה על אהרן הכהן שאמר למשה רבינו שישאיר אותם במדין בטענה ש"על הראשונים אנו מצטערין וכו'" וכי לא היה כדאי לבא למצרים לראות את עשרת המכות וכל המורא גדול זו גילוי שכינה שהיה שם?!!אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
יש בזוהר באיזה מקום שהבנים שלו לא נקראים בנים שלו ולא מתיחסים אחריו (אולי משום שהיה איש האלקים כך זכור לי במעומעם)עברי אמר:אני לא מתיימר לכתוב תשובה קונקרטית עניינית לסיבת העדרותם.
אבל אני די משוכנע שהתופעה לכשעצמה מובנת, שהלא משה בשונה מאהרן לא נמשך כלום אצל משפחתו, לא הוזכר בתורה כלל על בניו, (ועל נכדו בן גרשום לגנאי).
דווקא משה רבינו מוריד התורה מהשמים, כשם שמקום קבורתו לא נודע כך אין לו המשכיות בבניו. ואת ההבחנה הזאת יש עניין לחדד. (אם כי משה רבינו ביקש המשכיות בבניו ולא נענה.)
כך גם הפלא הזה המוצג בקושייא דווקא בא לומר שאין זה פלא.
אולי חשש שיהרגו אותם המצריםיצחק אמר:ויותר מזה תמוה על אהרן הכהן שאמר למשה רבינו שישאיר אותם במדין בטענה ש"על הראשונים אנו מצטערין וכו'" וכי לא היה כדאי לבא למצרים לראות את עשרת המכות וכל המורא גדול זו גילוי שכינה שהיה שם?!!
אולי חשב שיתרו יעכב.אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
למה שיהרגו אותם???אלימלך אמר:אולי חשש שיהרגו אותם המצריםיצחק אמר:ויותר מזה תמוה על אהרן הכהן שאמר למשה רבינו שישאיר אותם במדין בטענה ש"על הראשונים אנו מצטערין וכו'" וכי לא היה כדאי לבא למצרים לראות את עשרת המכות וכל המורא גדול זו גילוי שכינה שהיה שם?!!
קושיא חזקה???אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
מי ששאל אותי את הקושיא [והוא ת"ח גדול אשר ידיו רב לו בכל מקצועות התורה], אמר לי שהוא מצא ברבות השנים שבתוס' רבינו אלחנן שואל את הקושיא, ומניח בצ"ע. ואנכי חיפשתי במוצ"ש את המקור, ולא מצאתי. אולי יהיה מי שימצא.בני ברקי אמר:קושיא חזקה???אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
מצאת במפרשים מי שישאל זאת???
מחכים לתירוץ טוב.
הספר הנ"ל מצוי???אוריאל אמר:מי ששאל אותי את הקושיא [והוא ת"ח גדול אשר ידיו רב לו בכל מקצועות התורה], אמר לי שהוא מצא ברבות השנים שבתוס' רבינו אלחנן שואל את הקושיא, ומניח בצ"ע. ואנכי חיפשתי במוצ"ש את המקור, ולא מצאתי. אולי יהיה מי שימצא.בני ברקי אמר:קושיא חזקה???אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
מצאת במפרשים מי שישאל זאת???
מחכים לתירוץ טוב.
מה שמצוי הוא תוס' רבנו אלחנן על עבודה זרה, ושם חיפשתי היטב ולא מצאתי.בני ברקי אמר:הספר הנ"ל מצוי???
לא היה לו מי לשלוח בשביל להביאם, כולם עסקו בהכנות למתן תורה.אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
מהו תוכן דברי השר שלום???אוריאל אמר:מחיפוש אחר חיפוש שעשיתי ביומיים האחרונים, מצאתי כדלהלן:
את הקושיא אכן הקשו כבר בעלי התוס', במושב זקנים בפרשתן. זה לשונם שם: "ועוד הקשה [ר"י מאורליינש], למ"ד יתרו אחר מתן תורה בא, וכי בניו של משה לא קיבלו התורה", ומסיק שם "לכן נראה דודאי יתרו קודם מתן תורה בא" [והביא דבריהם בפירוש הטור על התורה].
קושיא זו הקשה גם המהרי"ל דיסקין בחידושיו, וכתב שם דע"כ צ"ל דמשה באמת שלח אל חותנו והוא שלח את בניו יחד עם אמם לקבלת התורה, אלא שיתרו לא הסכים שישארו שם ומראש התנה עמו שיחזרו לאחר מכן [והוא סמך למש"כ הרה"ג @אלימלך]. וכתב שם דבזה מדוייק "אחר שלוחיה" לשון רבים, דמשמע ששני פעמים שלחה משה.
ואילו השר שלום מבעלזא זצ"ל פירש באופן אחר, והו"ד בס' מנחת שמן עמ' תקנה, ואולי אמצא את העת בהמשך להעלות את הדברים לתועלת הרבים.
בגלל שמשה הכעיס את פרעה, ואם בו הוא חשש לגעת אולי בבניו לא.בני ברקי אמר:למה שיהרגו אותם???אלימלך אמר:אולי חשש שיהרגו אותם המצריםיצחק אמר:ויותר מזה תמוה על אהרן הכהן שאמר למשה רבינו שישאיר אותם במדין בטענה ש"על הראשונים אנו מצטערין וכו'" וכי לא היה כדאי לבא למצרים לראות את עשרת המכות וכל המורא גדול זו גילוי שכינה שהיה שם?!!
נפלא ביותר!אוריאל אמר:בעיקר הקושיא, שמעתי ליישב מת"ח גדול, דהלא ידוע שמטרת השעבוד היתה בשביל לזכך ולהכין את ישראל לקבלת התורה. ועל כן, כיון שבניו של משה [וכן ציפורה] לא היו בשעבוד מצרים, נמצא שלא הכינו את עצמם לקבלת התורה, ולכן לא יכלו לבוא ולהיות שם במעמד פנים בפנים כמשנ"א אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום, אלא באו אחר כך ושמעו מה שהיה.
ואין להקשות דא"כ הלא כל שבט לוי לא היה בשעבוד, והיאך הכינו עצמם לקבלת התורה, דהרי מצינו שכשבאו משה וב"ב לשוב למצרים אמר להם אהרן על הראשונים אנו מצטערים וכו', הרי שגם לשבט לוי לא היה שם דבש...
יש להביא לכך ראיה ממדרש אגדה (בובר) שמות פרשת יתרו פרק יחאוריאל אמר:בעיקר הקושיא, שמעתי ליישב מת"ח גדול, דהלא ידוע שמטרת השעבוד היתה בשביל לזכך ולהכין את ישראל לקבלת התורה. ועל כן, כיון שבניו של משה [וכן ציפורה] לא היו בשעבוד מצרים, נמצא שלא הכינו את עצמם לקבלת התורה, ולכן לא יכלו לבוא ולהיות שם במעמד פנים בפנים כמשנ"א אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום, אלא באו אחר כך ושמעו מה שהיה.
אוריאל אמר:קושיא זו הקשה גם המהרי"ל דיסקין בחידושיו, וכתב שם דע"כ צ"ל דמשה באמת שלח אל חותנו והוא שלח את בניו יחד עם אמם לקבלת התורה, אלא שיתרו לא הסכים שישארו שם ומראש התנה עמו שיחזרו לאחר מכן [והוא סמך למש"כ הרה"ג @אלימלך]. וכתב שם דבזה מדוייק "אחר שלוחיה" לשון רבים, דמשמע ששני פעמים שלחה משה.
כתוב בחז"ל שכל הנשמות שעתידות לבוא בעם ישראל נכחו במעמד הר סיני, וא"כ ברור שגם נשמות של בני משה ושל ציפורה נכחו במעמד הר סיני, ולמה צריך להטריחם לבוא בגופם?אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
כלומר, אתה מבין שבאותו זמן פרחה מהם נשמתם, והגיעה למעמד הר סיני?רחמים אמר:כתוב בחז"ל שכל הנשמות שעתידות לבוא בעם ישראל נכחו במעמד הר סיני, וא"כ ברור שגם נשמות של בני משה ושל ציפורה נכחו במעמד הר סיני, ולמה צריך להטריחם לבוא בגופם?אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.
אין לי התנגדות [ובפרט שהכל העולם ידע וחווה את מעמד הר סיני וכמו שכתוב שעוף לא עף וכו' והאומות שאלו את בלעם מה קורה? ואמר להם ה' עוז לעמו יתן], אבל זה לא מוכרח, כיון שנשמה זה משהו חיצוני לאדם ואדם שכועס נשמתו מסתלקת ואין הכונה שהוא מת. וכן פה יתכן שהנשמה שלהם הגיע למעמד הר סיני בלי שהורגש עליהם שום שינוי.סבא אמר:כלומר, אתה מבין שבאותו זמן פרחה מהם נשמתם, והגיעה למעמד הר סיני?רחמים אמר:כתוב בחז"ל שכל הנשמות שעתידות לבוא בעם ישראל נכחו במעמד הר סיני, וא"כ ברור שגם נשמות של בני משה ושל ציפורה נכחו במעמד הר סיני, ולמה צריך להטריחם לבוא בגופם?אוריאל אמר:נשאלתי בשב"ק, למ"ד יתרו בא לאחר מתן תורה, נמצא אם כן שבניו של משה רבינו לא היו יחד עם ישראל ולא השתתפו במעמד הר סיני, ולכאורה הוא דבר פלא כיצד יתכן הדבר שלא שלח משה רבינו להביא את בניו למעמד קבלת התורה, וצ"ב.