מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבך זיע"א

כותר

משתמש ותיק
הספדים מהרבנים הגאונים שליט"א: הספדים על הגאון רבי שמואל אויערבאך זצל 5.PNG הספדים על הגאון רבי שמואל אויערבאך זצל 4.PNG הספדים על הגאון רבי שמואל אויערבאך זצל 3.PNG הספדים על הגאון רבי שמואל איוערבאך זצל 2.PNG הספדים על הגאון רבי שמואל איוערבאך זצל 1.PNG גאב"ד העדה החרדית, האדמו"ר מסאטמער, רבי מרדכי גרוס.
 

חכם באשי

משתמש ותיק
תמהני על החלטת מנהלי הפורום שלא לדבר כלל מענייני דעותיו והשקפותיו הפנים-חרדיות. דברים שבלא"ה ידועים ומפורסמים לכל. וזו דעתו דעת תורה. וגדולי ישראל רשאים לחלוק בניהם. מדוע להשמיט פן כל כך חשוב ומרכזי באישיותו שהוא "על משמר היהדות בארץ הקודש"?
כמובן שצריך סינון שלא יגיבו חצופים על דבריו, אבל להביא דעותיו שלו, מדוע לא?
 

אלימיר

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
תמהני על החלטת מנהלי הפורום שלא לדבר כלל מענייני דעותיו והשקפותיו הפנים-חרדיות. דברים שבלא"ה ידועים ומפורסמים לכל. וזו דעתו דעת תורה. וגדולי ישראל רשאים לחלוק בניהם. מדוע להשמיט פן כל כך חשוב ומרכזי באישיותו שהוא "על משמר היהדות בארץ הקודש"?
כמובן שצריך סינון שלא יגיבו חצופים על דבריו, אבל להביא דעותיו שלו, מדוע לא?
מה שצריך לדעת הלא כולם יודעים וכמו שכתבת אז למה להכנס לבעיות של חצופים וכו'
 

סבא

משתמש ותיק
חכם באשי אמר:
תמהני על החלטת מנהלי הפורום שלא לדבר כלל מענייני דעותיו והשקפותיו הפנים-חרדיות. דברים שבלא"ה ידועים ומפורסמים לכל. וזו דעתו דעת תורה. וגדולי ישראל רשאים לחלוק בניהם. מדוע להשמיט פן כל כך חשוב ומרכזי באישיותו שהוא "על משמר היהדות בארץ הקודש"?
כמובן שצריך סינון שלא יגיבו חצופים על דבריו, אבל להביא דעותיו שלו, מדוע לא?
אי אפשר לדון בזה בלי להעלות את מפלס העצבים אצל רבים מכותבי הפורום, מעל לקו האדום..., ובמקרה זה, כשם שקיבלת שכר על הדרישה וכו', [בכל מקרה אם תקבל רשות לכך, אנא עשה זאת באשכול נפרד שכותרתו מעידה על תוכנו, ואז אדע פשוט לא להיכנס ולא לפתוח אותו],
אגב, היכן פסקי ההלכות שהיית מביא כאן, ומפרה את הפורום, אנו מתגעגעים מאוד לכך.
 

עמי אלי

משתמש רשום
יהודי אמר:
חמד ילד אמר:
הספד מעניין של 10 דקות עם גימטריות והסברים על פי קבלה על הקשר בין הרב אויערבך לרב שטיינמן זצ"ל ופטירתם באותה שנה זה בערב חנוכה וזה בערב פורים מאת הרב יקותיאל פיש (סוד החשמל).
להורדה לחצו כאן.
מעניין מה הענין בדיוק מה הגימטריא של 'ניתוח לב פתוח'.
תוכל להעלות שוב את הקישור לשיעור ?
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
עמי אלי אמר:
יהודי אמר:
חמד ילד אמר:
הספד מעניין של 10 דקות עם גימטריות והסברים על פי קבלה על הקשר בין הרב אויערבך לרב שטיינמן זצ"ל ופטירתם באותה שנה זה בערב חנוכה וזה בערב פורים מאת הרב יקותיאל פיש (סוד החשמל).
להורדה לחצו כאן.
מעניין מה הענין בדיוק מה הגימטריא של 'ניתוח לב פתוח'.
תוכל להעלות שוב את הקישור לשיעור ?
אפשר להוריד מכאן
https://www.prog.co.il/threads/הספדים-על-הגר-ש-אויערבך.348068/
 

קבצים מצורפים

  • סוד החשמל גליון פורים תשע''ח.pdf
    628.9 KB · צפיות: 43

סבא

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
אני רואה שגם בקובץ על ר' שמואל כתב שטויות, כמו לדוגמא שכתב על יעקב אבינו שאם היה טכנוקרט הלכתי לאה לא היתה שנואה... עפרא לפומיה זה בדיוק המזרחי שהופכים את כל אבותינו לאנשים קטנים כמונו ומשוכנעים שכל שיגם ושיחם היה כמו שלהם, השי"ת יעזור להם ולכל אחינו הטועים.
עכשיו ראיתי רשימה מאחד התלמידים וחשוב להביא את זאת-
יש בדבריו [highlight=yellow]הרבה דברים אשר לא כדת[/highlight]. ואני מצרף מה שקיבלתי מא' מן התלמידים הנאמנים בהשמטת משפטים חריפים-

1) מה שאמר שמהרח"ו כתב ספר חזיונות כיון שהיה מושפע מהתרבות המקומית הפנאטית, אבל לאנשים נאורים... "לא מתאים" להחזיק כזה ספר.

2) שה"גדולים וטובים" של הרמב"ם חוו את הקב"ה ב"צורה נכונה וחיה יותר" כי הם ייחסו לו גוף ח"ו

3) שבשיעורי משניות היה מתפלא על הרע"ב שפירש את המשנה כפי שהגמרא מפרשת אותה (ב'פירוש דַרְשָנִי' שאינו פשטות לשון המשנה) ואומר: "זה הפשט? הרי כתוב פה אחרת", ומיד היה חוסם את עצמו ו'מסכים' לדברי הגמרא, שהרי "כל דבריהם כגחלי אש"...

4) שרצה שיהדות התורה תפרוש מהממשלה על רקע ההתנתקות לא רק בגלל סכנה ביטחונית, אלא "בגלל ייקרת ארץ ישראל בעיניו".

5) שאמר ש"הפשטות היא לא כמו 'התקופה בסערת אליהו'" (והכוונה ממילא מובנת, שיש לקבל את 'קול התור' לחלוטין, על כל הסטיות החמורות שהשתרבבו לתוכו במהלך השנים ותוצאותיהן ניכרות היטב בקבוצת 'קדושת ציון', שיחיאל מאיר מראשי הוגי דעותיה הגלויים והידועים שאינם מסתתרים תחת שמות ספרותיים שונים).

6) שבניסן תשע"ד, תוך כדי המלחמה בגזירת הגיוס, בירך 'בחמימות גדולה' מפקד צה"ל דתי שסיפר לו את תפקידו המדויק בצבא.

7) שאמר ש"מסתמא אם היו לו בנים היה שולח אותם לזילברמן". (שקר וכזב! אני בעצמי שמעתי ממנו דברים חריפים ביותר נגד שיטת זילברמן, אותה שיטה סוטה שיחיאל מאיר בחר להסתופף בכנפיה תוך כדי תליית בוקי סריקי ברבנו זיע"א).

9) שעד השנים האחרונות ממש הוא "טייל" (כך במקור) "בשוק מחנה יהודה"....

10) שבענייני הנאות העולם "לא מנע מזה עצמו מזה בדווקא כלל" כי "הבין שאם הקב"ה נטע באדם את תאוות האכילה זה לא על מנת לדכא אותה" (היפך מה שאמרו ז"ל: "עד שיתפלל אדם שייכנסו ד"ת לתוך מעיו יתפלל שלא ייכנסו מעדנים לתוך מעיו", ומה שאמרו "קדש עצמך במותר לך", והיפך המבואר באין סוף קטעים בשערי תשובה ובמס"י וכל שאר ספרי המוסר, המרבים לעורר על חובת הפרישה מתענוגים ושבירת התאוות. וגם אני יודע ש"יין ישמח לבב אנוש" ו"אין שמחה אלא בבשר", אבל למחוק לגמרי את המושג של שבירת התאווה הגשמית?? את "תאווה נהיה תערב לנפש"?? יש גבול!]).

11) מ"התנהגותו הספונטנית" של מרן זצ"ל, שלא היה 'טכנוקרט הלכתי מוסרי שאינו נוקף אצבע ואינו פולט מילה בלי חשבון מדוקדק' (סוף ציטוט מהטרמינולוגיה המשכילית הארורה...). [גם אני יודע ומרגיש ומבין היטב, אולי יותר מכמעט כל אחד אחר, את היות רבנו זיע"א "איש חי", "חי", היפך הגמור מאחרים שעבודתם היא רובוטית, מתה וחסרת חיות, אבל אינני חושב שזה סותר למציאות בה "לא נוקפים אצבע ולא פולטים מילה בלי חשבון מדוקדק", אדרבה, כשזכיתי להיות סמוך על שולחנו הלכה והתחדדה אצלי ההרגשה כלפיו שכל נקיפת אצבע או פליטת מילה היא עם חשבון מדוקדק, ודווקא בגלל היותו חי, ראיתי בו התגלמות של "כל רואהו נזכר הלכה", שכל כל תנועותיו היו מחושבות על פי דקדוק ההלכה, דווקא בשל היותו חי. כך או כך, המנגינה, אוי, המנגינה המנשבת מבין השורות, כל כך זרה].

12) מה שגם רבא נהג ב'ספונטניות' (בשבת מו.) כשהקפיד על מי שלכלך את מיטתו, ורצה לצערו מחמת כך.

13) מה שלאה הייתה שנואה רק משום שיעקב היה 'ספונטני' ולא 'טכנוקרט מוסרי'.
 

סבא

משתמש ותיק
לא תיקון, אלא ציון הדברים אשר לא כדת [לדעת אותו תלמיד חשוב].
 

אריך

משתמש ותיק
סבא אמר:
לא תיקון, אלא ציון הדברים אשר לא כדת [לדעת אותו תלמיד חשוב].

רוב מה שהרב יחיאל מאיר כותב הוא מה שבעצמו ראה, ולכן דברי התלמיד החשוב הם ויכוח על המציאות. אפשר לא להסכים עמו על הפרשנויות, אבל מדובר בעובדות. היכרותי את הרב מאיר, הוא לא חשוד כלל בשקר ובאינטרסים.
 

סבא

משתמש ותיק
אריך אמר:
סבא אמר:
לא תיקון, אלא ציון הדברים אשר לא כדת [לדעת אותו תלמיד חשוב].

רוב מה שהרב יחיאל מאיר כותב הוא מה שבעצמו ראה, ולכן דברי התלמיד החשוב הם ויכוח על המציאות. אפשר לא להסכים עמו על הפרשנויות, אבל מדובר בעובדות. היכרותי את הרב מאיר, הוא לא חשוד כלל בשקר ובאינטרסים.
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל חצי מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
גם בעובדות ,יש הרבה עובדות שאפשר לראות לפי רצון הרואה, לדוגמא אם ניגש מפקד צהל"י ומבקש ברכה, ור' שמואל מברך אותו בלחיצת יד, ייתכן מאוד ששני אנשים יראו אותו מעשה, זה יאמר ראית באיזו חמימות בירכו, וחבירו יאמר, ראית את ההסתייגות, הוא אפילו לא הצליח להסתיר את זה...
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
אריך אמר:
סבא אמר:
לא תיקון, אלא ציון הדברים אשר לא כדת [לדעת אותו תלמיד חשוב].

רוב מה שהרב יחיאל מאיר כותב הוא מה שבעצמו ראה, ולכן דברי התלמיד החשוב הם ויכוח על המציאות. אפשר לא להסכים עמו על הפרשנויות, אבל מדובר בעובדות. היכרותי את הרב מאיר, הוא לא חשוד כלל בשקר ובאינטרסים.
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל חצי מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
גם בעובדות ,יש הרבה עובדות שאפשר לראות לפי רצון הרואה, לדוגמא אם ניגש מפקד צהל"י ומבקש ברכה, ור' שמואל מברך אותו בלחיצת יד, ייתכן מאוש ששני אנשים יראו אותו מעשה, זה יאמר ראית באיזו חמימות בירכו, וחבירו יאמר, ראית את ההסתייגות, הוא אפילו לא הצליח להסתיר את זה...
גם אם נניח שאכן ר' שמואל לחץ ידו של מפקד צה"ל בחמימות, אין כאן שום בעיה ושום קושיא, ואף תלמיד לא אמור ללמוד מזה כמה יקר וחשוב הוא אותו מפקד, בשעה שבאלפי שעות אחרות הוא רואה בדיוק מה דעת הגר"ש על שירות בצה"ל... מה שזה חורה לאותו תלמיד, זה כבר ענין פרטי שלו...
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל [highlight=yellow]חצי[/highlight]מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
ממספר 1 עד 9 זה עובדות, רובם ציטוטים, ורק הנקודות האחרונות הן השקפה פרטית של הכותב.
 

עוד א'

משתמש רגיל
@סבא
7) שאמר ש"מסתמא אם היו לו בנים היה שולח אותם לזילברמן".
קצת סילוף הוא רק דן אתו והעלה את כל הצדדים כדרכו שחי באמת תמיד את שתי הצדדים ובעיקר במקרה הנ"ל היה לו משיכה חזקה לשני הצדדים ורק בסוף אמר לו כמשער על עצמו מה היה עושה בסוף ולא כאיזה הכרעה חלוטה בנידון
 

אברך

משתמש ותיק
סבא אמר:
עכשיו ראיתי רשימה מאחד התלמידים וחשוב להביא את זאת-
יש בדבריו [highlight=yellow]הרבה דברים אשר לא כדת[/highlight]. ואני מצרף מה שקיבלתי מא' מן התלמידים הנאמנים בהשמטת משפטים חריפים-

10) שבענייני הנאות העולם "לא מנע מזה עצמו מזה בדווקא כלל" כי "הבין שאם הקב"ה נטע באדם את תאוות האכילה זה לא על מנת לדכא אותה" (היפך מה שאמרו ז"ל: "עד שיתפלל אדם שייכנסו ד"ת לתוך מעיו יתפלל שלא ייכנסו מעדנים לתוך מעיו", ומה שאמרו "קדש עצמך במותר לך", והיפך המבואר באין סוף קטעים בשערי תשובה ובמס"י וכל שאר ספרי המוסר, המרבים לעורר על חובת הפרישה מתענוגים ושבירת התאוות. וגם אני יודע ש"יין ישמח לבב אנוש" ו"אין שמחה אלא בבשר", אבל למחוק לגמרי את המושג של שבירת התאווה הגשמית?? את "תאווה נהיה תערב לנפש"?? יש גבול!]).
הנהגת ר' שמואל זצ"ל בנושא האכילה מובאת גם בקונטרס 'מילין זעירין תנינא' שהועלה באשכול זה. אכן, פשוט וברור שיש הסבר להנהגתו בזה.
 

סבא

משתמש ותיק
אברך אמר:
סבא אמר:
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל [highlight=yellow]חצי[/highlight]מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
ממספר 1 עד 9 זה עובדות, רובם ציטוטים, ורק הנקודות האחרונות הן השקפה פרטית של הכותב.
כבר כתבתי שהרבה עובדות תלויות בהסתכלות- למשל מס' 4 "שרצה שיהדות התורה תפרוש מהממשלה על רקע ההתנתקות לא רק בגלל סכנה ביטחונית, אלא "בגלל ייקרת ארץ ישראל בעיניו", שוב זה תלוי בהסתכלות, הרי ר' יחיאל לא אומר שמעתי ממנו שזה טעמו, אלא שהבין מתוך דבריו שגם זה כואב לו.
 

אריך

משתמש ותיק
סבא אמר:
אברך אמר:
סבא אמר:
אם תבדוק תראה שיש בדברי הרב מאיר שני חלקים, חלק עובדות [שבתוכם גם טמונה פרשנות], וחלק קוים לדמותו, ודבריך שייכים לביקורת על העובדות, אבל [highlight=yellow]חצי[/highlight]מהביקורת היא על הקוים לדמותו והפרשנות.
ממספר 1 עד 9 זה עובדות, רובם ציטוטים, ורק הנקודות האחרונות הן השקפה פרטית של הכותב.
כבר כתבתי שהרבה עובדות תלויות בהסתכלות- למשל מס' 4 "שרצה שיהדות התורה תפרוש מהממשלה על רקע ההתנתקות לא רק בגלל סכנה ביטחונית, אלא "בגלל ייקרת ארץ ישראל בעיניו", שוב זה תלוי בהסתכלות, הרי ר' יחיאל לא אומר שמעתי ממנו שזה טעמו, אלא שהבין מתוך דבריו שגם זה כואב לו.

לגבי ההתנתקות הדברים ידועים שהיה אצל הגרי"ש להרעיש על כך וגם הלך למאהל המחאה של מנחם פורוש (או משהו בסגנון).

כדאי להפסיק לשכתב את ר' שמואל מחדש לפי צורך מסויים...

מי שמכיר יודע שיחיאל מאיר יודע מה שהוא מדבר. והיו גוונים באישיותו ובהנהגתו שממש לא היו מתאימים לדרכו של הרב שך ושמרנות.
 

סבא

משתמש ותיק
אריך אמר:
כדאי להפסיק לשכתב את ר' שמואל מחדש לפי צורך מסויים...

מי שמכיר יודע שיחיאל מאיר יודע מה שהוא מדבר. והיו גוונים באישיותו ובהנהגתו שממש לא היו מתאימים לדרכו של הרב שך ושמרנות.
תראה ר' ארי"ק, אני ממש לא הכרתי את הגר"ש, וכמו כל אלו שלא הכירוהו, הרושם שלנו היה [מתוך מה שהגרא"מ שך בחר בו לכתוב את המכתב הידוע ביתד], שהוא הכי קרוב אליו ונכנע אליו לגמרי [שהרי זה היה תוכן ועיקר המכתב], בסה"כ חיפשתי לאזן שלא ישמעו כאן צד אחד, וישמעו עוד צד של תלמיד, ובוודאי אינני יכול להכריע על סמך שמאן דהו עלום שם באינטרנט כותב לי שברור שכך וכך היה רבי שמואל [ואצלי שאיני תלמידו וגם לא תלמיד תלמידו וכו', עצם זה שהיה תלמיד חכם בדרגה כזו שעל זה אין מחלוקת, מספיק כדי לכבדו בכל הכבוד האפשרי, ובין כך לא משנה לעניין זה כל הפרשנויות], יש כאן בוודאי כאלו שהכירו וידעו, ולהם אולי זה נפק"מ, מבחינתי העניין סגור.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
סבא אמר:
אריך אמר:
כדאי להפסיק לשכתב את ר' שמואל מחדש לפי צורך מסויים...

מי שמכיר יודע שיחיאל מאיר יודע מה שהוא מדבר. והיו גוונים באישיותו ובהנהגתו שממש לא היו מתאימים לדרכו של הרב שך ושמרנות.
תראה ר' ארי"ק, אני ממש לא הכרתי את הגר"ש, וכמו כל אלו שלא הכירוהו, הרושם שלנו היה [מתוך מה שהגרא"מ שך בחר בו לכתוב את המכתב הידוע ביתד], שהוא הכי קרוב אליו ונכנע אליו לגמרי [שהרי זה היה תוכן ועיקר המכתב], בסה"כ חיפשתי לאזן שלא ישמעו כאן צד אחד, וישמעו עוד צד של תלמיד, ובוודאי אינני יכול להכריע על סמך שמאן דהו עלום שם באינטרנט כותב לי שברור שכך וכך היה רבי שמואל [ואצלי שאיני תלמידו וגם לא תלמיד תלמידו וכו', עצם זה שהיה תלמיד חכם בדרגה כזו שעל זה אין מחלוקת, מספיק כדי לכבדו בכל הכבוד האפשרי, ובין כך לא משנה לעניין זה כל הפרשנויות], יש כאן בוודאי כאלו שהכירו וידעו, ולהם אולי זה נפק"מ, מבחינתי העניין סגור.
ברור ליודעי דבר, שהר' שמואל לא היה חד גווני, והוא בטח לא היה כמו שבעלי אינטרסטים מנסים להציג. למזלנו רוב האנשים היודעים פרטים ואיכפת להם, הם גם מהסוג האנשים היודעים להבליג ומעדיפים לשתוק ולא להבעיר מדורה. אבל יש גבול לסבלנות. למה מתעקשים להקניט אותם ולהעמיד אותם לפני ניסיון? היה לר' שמואל מספיק מעלות להתמקד בהם, ולא צריך לדחוף בכח לכיוונים לא רצוים.
 

עוד א'

משתמש רגיל
התפרסם סיפור על מרן זצ"ל שהיה בנופש באיזה מקום וישב ללמוד בדשא ולאחר זמן נרדם תחת השמש הקופחת והגיע טווס ופרש נוצתיו לסוכך עליו
מענין אותי אם מיהו מאמין לזה
גם אם היו מספרים כך על הבית הלוי מסופקני אם היינו מאמינים ועוד שאם באמת היה מסופר כך אז זה היה סיפור מפורסם מאוד וכל ילד היה גדל על זה
נ.ב. יש על מרן הרבה סיפורים יותר הירואיים עלההתמדה והידע וכדו' שלהם אני כן מאמין
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
עוד א' אמר:
התפרסם סיפור על מרן זצ"ל שהיה בנופש באיזה מקום וישב ללמוד בדשא ולאחר זמן נרדם תחת השמש הקופחת והגיע טווס ופרש נוצתיו לסוכך עליו
מענין אותי אם מיהו מאמין לזה
גם אם היו מספרים כך על הבית הלוי מסופקני אם היינו מאמינים ועוד שאם באמת היה מסופר כך אז זה היה סיפור מפורסם מאוד וכל ילד היה גדל על זה
נ.ב. יש על מרן הרבה סיפורים יותר הירואיים עלההתמדה והידע וכדו' שלהם אני כן מאמין
הסיפור מזכיר משהו..את סיפור יונה הנביא עם הקקיון.
 

צדיק נסתר

משתמש חדש
עוד א' אמר:
התפרסם סיפור על מרן זצ"ל שהיה בנופש באיזה מקום וישב ללמוד בדשא ולאחר זמן נרדם תחת השמש הקופחת והגיע טווס ופרש נוצתיו לסוכך עליו
המקור הרשמי לסיפור
ראיון עם תלמידו ומקורבו הרב ישראל ויזל
‏‏לכידה.JPG
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
צדיק נסתר אמר:
עוד א' אמר:
התפרסם סיפור על מרן זצ"ל שהיה בנופש באיזה מקום וישב ללמוד בדשא ולאחר זמן נרדם תחת השמש הקופחת והגיע טווס ופרש נוצתיו לסוכך עליו
המקור הרשמי לסיפור
ראיון עם תלמידו ומקורבו הרב ישראל ויזל

"ויקא את יונה, קראו כאן דג, כי ה' החיהו לכבוד יונה, ואמר ויקא ולא להקיא כמו שאמר לבלוע, לפי שכל בעלי החיים מזומנים לשרת את הצדיקים מבני אדם ולהועיל להם, ואין להם רשות להזיק להם". (רבינו בחיי -כד הקמח - כיפורים א)
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אם ממשיכים לדון, אענה אף אני את חלקי, ואכתוב שאכן הגר"ש זצ"ל לא היה "מצומצם" כפי שחשבוהו קצת אנשים, ואעפ"כ אם בן של מקורב אליו שמטבע הדברים יודע הרבה, עושה עכשיו רשימת סיכום ומנסה "לגרזן" מן הגורן ומן היקב כל מיני דברים שיתאימו לדרכו הוא, וזה מה שהוא מצליח "לגייס" אחרי כל המאמצים, אז נו נו... אני מקווה בשבילו שימצא רב אחר ויצליח שם יותר.
האם למישהו שפוי יש בדבר חידוש שכשניגש אליו במירון מפקד דל"י בצה"ל הוא הסכים לברך אותו? אולי זה חידוש למי שניסה להציג אותו כקנאי מטורף חסר דעה. וכי יש סיבה בעולם שלא יברך אותו? פשיטא, מזרחניק ככל המזרחיניקים, וכי שמענו שאסור לברך מזרחניקים?
אני מזכיר אגב בהקשר זה, שאין צריך את כתבי הנ"ל, בשביל להזכיר, שדווקא אחרים זצוק"ל אמרו בזמן הנושא של הגיוס דברים חריפים "ימח שמם וזכרם" ועוד כאלו, ואילו הוא אמר בגלוי בכל ההפגנות (שהיו ביחד עם הקנאים) "אחים טועים שאורך הגלות השכיח מהם מעמד הר סיני", רק שלדידו זה לא נגע שלמעשה יש כאן גזירת שמד שצריך לעשות הכל להאבק בה, אבל לחלוטין הנושא לא היה שארפקייט נגד גוזרי הגזירות גם היותר גרועים שבהם. וקיבל את ליברמן בביתו כידוע (בפרסום בלי שנצטרך שהנ"ל יגלה לנו את זה...), אלא שהוא תבע ממנו בתוקף את ביטול הגזירות.
וזה שהתנגד להתנתקות, ואמר במפורש (לר"ש לורנץ) כפי עדותו של הנ"ל בעצמו שטעמו משום פיקוח נפש, מה יש בזה? אגב, מילתא דפשיטא שמשעה שאין טעם פיקוח נפש בהתנתקות, יש בזה משום עוול מוסרי. ואם מה שנחוץ כאן זה השוואות, הריני להזכיר את התנגדותו של הרב שך להסכם אוסלו, ואת קריאת הרב אלישיב ללכת לעצרות מחאה ותפילה נגד אוסלו.
ומה שאמר על זילברמן, עצם הדבר של שיטת הלימוד של זילברמן ללמוד תנ"ך ומשניות אכן כידוע אין בה "המצאה" כהתכלת או ציונות (...) אלא היא דברי הגר"א ומהר"ל (ושל"ה?) בחריפות גדולה כידוע, (וראה במכתב הגריש"ז בנושא, את דעת הסטייפלער והגר"י אברמסקי בנושא, וכמדומה שלכו"ע הגריש"ז אינו חשוד לשקר ח"ו), אלא שלמעשה הוא לא אחז שכך צריך לנהוג בפועל, וכנראה שהנ"ל השמיט מהשיחה את זה שהמסקנה למעשה הייתה שבנו של ההוא ללמוד שם. והדברים ידועים ואין צריך לפנים בזה, שבכל השנים תבע ללמוד "כמו עץ חיים". וכך עשו כל החדרים בנשיאותו כל השנים, וכולל החדרים שהקים בשנים האחרונות במסירות נפש. ואדרבא הקפיד שלא ילמדו בשיטת "זכרו" (והגראי"ל אחז אחרת וכידוע).
ובעניין קול התור, אכן כידוע גדולים וטובים סברו וסוברים שיש בספר הזה חלקים שביסודם נכונים, ואכמ"ל, ויש מהם שאף נתנו לדעתם זו פרהסיא, כראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך בספר תשובות והנהגות, והגרמ"ש שפירא שנתן ג"כ הסכמה ל"אחרית כראשית", , וגם הנ"ל אינו מביא ממנו יותר מזה. ומי שרוצה להוציא ממשפט שאומר "שהתקופה בסערת אליהו הוא מחודש" (ודו"ק "מחודש" ולא "טעות" ולא "סילוף"), וממילא על כרחך שיש לקבל את קול התור במאה אחוז כהלכה למשה מסיני? רפו"ש...
וכבר הארכתי יותר מידי.

ועכשיו לדבר היסודי, הנה הגר"ש אכן לא היה "מצומצם", וידע הרבה שיטות והכיר הרבה והתעניין בהרבה, וגם ידע להעריך את הטוב שבאחרים, ואעפ"כ דעתו והחלטתו הייתה בתוקף גדול שדרך השמרנות היא הדרך שמחוייבים לילך בה.
ואם יש מישהו שאכן מתעניין בחלקים היותר "מקוריים" בחייו, אכן זה דברים מעניינים. אבל להציג אותו שכאילו זה שהוא הלך במשך חמש עשרה שנה לבני ברק ביא"צ של הרב שך וחזר כל שנה שחייבים להמשיך בדרכו שלי שום שינוי, זה היה הצגה, או שהוא אמר את זה בשביל ליישר קו עם מישהו... זה כבר חוצפה מחוצפת. וכמובן גם טיפשות גדולה, שהרי כל ילד בן חמש מבין שהדבר האחרון שהיה אפשר להגיד עליו ז"ל זה שהוא פחד ממישהו או ממשהו, ואם הוא אחז שצריך לעשות משהו, הוא "הלך" על זה עד הסוף בלי לוותר שום פסיק. וכידוע.

ויפה הגדיר את הדברים אחיו יבדל"א הגאון המופלא ר' אברהם דוב: (ולמעשה הן הן דברי הרב שך הידועים שאת כלל ישראל לא מנהיגים עם סברות אלא עם מסורת מהח"ח, ז"א שבאמת יכול להיות סברות חזקות וטובות, ואעפ"כ הדרך למעשה היא המסורת)
 

קבצים מצורפים

  • ללא שם.png
    ללא שם.png
    41.2 KB · צפיות: 340

עפר ואפר

משתמש ותיק
או בקצרה: אף אחד לא "משכתב" את ר' שמואל, שכן היו לו אלפי הזדמנויות שהוא בעצמו אמר שיטתו, (כמדומני שאין כמעט גדול בתורה שדיבר ברבים כ"כ הרבה על עניינים אלו של "השקפה" וכו', חוץ מהרב שך), והוא עצמו אמר וכפל ושילש וריבע, ש"דרך הרב שך" היא הדרך. ולכן הוא אינו צריך שום כותב בשום פורום או איזה עיתונאי שיכתוב זאת בשמו. וממילא גם לא יעזור לאף כותב באף פורום, לכתוב ששיטתו הייתה אחרת... (ובמטותא, @סבא, לא צריך להגיע לזה מלומדע'ס שהרב שך בחר בו לכתוב מכתב, אלא מדבריו המפורשים בלי סוף).
ומי שרוצה לשכתב דברים, לכאן או לכאן, ייאלץ לחפש רבנים שלא דיברו על דרך ההנהגה כ"כ בפרהסיא וכ"כ הרבה פעמים...
 

עוד א'

משתמש רגיל
@עפר ואפר. דברך נכוחים אך עדיין כדאי מאוד להדגיש שמה שהגר"ש היה שמרן זהו כי חיזר על כל הצדדים וחשב זוהי השיטה המצליחה
אבל ביסודו הוא היה היפך מזה ונתן מקום להרבה מאוד גוונים שהרב שך לא נתן ואם רוצים לדבר עליו אז כמובן שהרבה מהדברים יהיו לא כ"כ קובנציונלים כי זה מה שהוא היה
ושקר להכחיש זאת
 

ישי בן ישראל

משתמש ותיק
לא דובר כאן כ"כ על יניקתו מעולמה של חסידות, ולכן אביא ב' עובדות מעניינות ששמעתי ממישהו ששמע ממימשהו שלמד אצלו ושימשו בבחרותו:
א' ידע את תורת חב"ד על כל הקיפה, ומתוך כך החליט כי תורת ה'סטראשלער' - תלמידו של בעל התניא ומי שבינו ובין בן התניא האדמו"ר האמצעי גבה טורא בנוגע לדרך חסידות חבד - היא ה'שפיץ' והשמן זית זך של חב"ד. ההוא טען שזה היה מבחינת הגרש"א 'שפיץ' העבודה.
ב' בנוגע למחלוקת על איז'ביצא אמר פרשנות מקורית, כי האיזביצר היה 'נאוורעייזער' - 'פרומער', ולכן לא נרגע עד שביסס את תורת ה'עבירה לשמה', משא"כ כל הפולנים הקרים שלא הבינו את מניעיו.
לדעתי אין זו פרשנות נכונה, אולם יש כאן בכדי להראות על חיבורו החזק של הגרש"א לעולמה של תורת החסידות
 

עוד א'

משתמש רגיל
צדיק נסתר אמר:
עוד א' אמר:
התפרסם סיפור על מרן זצ"ל שהיה בנופש באיזה מקום וישב ללמוד בדשא ולאחר זמן נרדם תחת השמש הקופחת והגיע טווס ופרש נוצתיו לסוכך עליו
המקור הרשמי לסיפור
ראיון עם תלמידו ומקורבו הרב ישראל ויזל
הסיפור נשמע לי ממש מוגזם וכמו שכתבתי שא"כ זה אמור להיות סיפור מפורסם מאוד אצל כל המגידים וכדו'
 
חלק עליון תַחתִית