שמות ומשמעותם

נושאים שונים

HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי HaimL » 18 נובמבר 2020, 19:46

א"ר כרוספדאי א"ר יוחנן שלשה ספרים נפתחין בר"ה וכו'

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְתֵימַר לְהוֹן וְיַעְבְּדוּן לְהוֹן כְּרוּסְפְּדִין עַל כַּנְפֵי כְּסוּתְהוֹן לְדָרֵיהוֹן וכו'


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי HaimL » 18 נובמבר 2020, 19:48

לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 19:42
בויקי' נטען (וצונזר ב'המכלול', כמובן) כי "יש המשערים שהשם פינחס מקורו בכינוי המצרי 'פא-נחסי' שמשמעו 'השחור'".
תמיד תמהתי על הקשר הלשוני הנראה לי ברור לעין בין פנחס לבין הַגִּ֤ידוּ בְמִצְרַ֙יִם֙ וְהַשְׁמִ֣יעֽוּ בְמִגְדּ֔וֹל וְהַשְׁמִ֥יעוּ בְנֹ֖ף וּבְתַחְפַּנְחֵ֑ס

 


בת עין
הודעות: 338
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 311 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי בת עין » 18 נובמבר 2020, 21:21

שמעתי כי השם רפרם הוא קיצור של רב אפרים.
אמימר כמו מר אמי
מרימר 
כמו מר מרי
האם מישהו יודע מקור לכך?


שמש מרפא
הודעות: 517
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי שמש מרפא » 18 נובמבר 2020, 22:44

לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 19:42
בויקי' נטען (וצונזר ב'המכלול', כמובן) כי "יש המשערים שהשם פינחס מקורו בכינוי המצרי 'פא-נחסי' שמשמעו 'השחור'".

ולמותר לציין כי אין מקור הדברים טהור כי לא טהור, ויסודו בטעות אחינו הטועים ש"סיפורי התנ"ך" הושפעו מהסביבה ומעמי האיזור, עפ"ל. וכמו רוב הבלי ויקיפדיה הטמאה.


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי לבי במערב » 18 נובמבר 2020, 22:46

פשוט.

עם זאת, כיון שבסופו של דבר הלא הוא נכד ליתרו (שהי' כהן מדין), יתכן שיש בכך כיוון מסוים [והשווה ללשון הכתוב גבי צפורה, דודתו(?): "הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית"].

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2955
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 1194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי הכהן » 19 נובמבר 2020, 00:46

יקותיאל אבי זנוח כתב:
18 נובמבר 2020, 19:32
השמות לא נקראים בדיוק ע''ש משמעותם, אולי כדי שלא יווצר מצב בו יקראו לאדם 'לוקח' 'מחפש' 'רוצה'.. 
כדי שיהיה הבדל בין המילה העיברית לבין השם.

כך גם יעקב נקרא כך ולא 'עקב' 'עוקב' וכדומה.
השמות לא הומצאו על שם המאורע, אלא האנשים נקראו בשמות שקשורים למאורע/מזכירים אותו.


שמש מרפא
הודעות: 517
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי שמש מרפא » 19 נובמבר 2020, 01:07

בת עין כתב:
18 נובמבר 2020, 21:21
שמעתי כי השם רפרם הוא קיצור של רב אפרים.
אמימר כמו מר אמי
מרימר 
כמו מר מרי
האם מישהו יודע מקור לכך?

עיין בהקדמה למסכתות המנוקדות של עוז והדר(או לפחות בתחילת מס' קידושין זה מופיע), שם יש אריכות גדולה בזה, וטען שם גם על שמות כמו רב אשי - אשר, רב חייא -חיים(ובזה יבואר גם מקור השם חיים), ועוד.


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 156
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 19 נובמבר 2020, 03:27

הכהן כתב:
19 נובמבר 2020, 00:46
יקותיאל אבי זנוח כתב:
18 נובמבר 2020, 19:32
השמות לא נקראים בדיוק ע''ש משמעותם, אולי כדי שלא יווצר מצב בו יקראו לאדם 'לוקח' 'מחפש' 'רוצה'.. 
כדי שיהיה הבדל בין המילה העיברית לבין השם.

כך גם יעקב נקרא כך ולא 'עקב' 'עוקב' וכדומה.
השמות לא הומצאו על שם המאורע, אלא האנשים נקראו בשמות שקשורים למאורע/מזכירים אותו.
לא הבנתי
 


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 156
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 19 נובמבר 2020, 03:30

לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 22:46
פשוט.

עם זאת, כיון שבסופו של דבר הלא הוא נכד ליתרו (שהי' כהן מדין), יתכן שיש בכך כיוון מסוים [והשווה ללשון הכתוב גבי צפורה, דודתו(?): "הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית"].
ועוד, שמדין נקראת גם כושן, כדכתיב
חבקוק ג ז
תַּ֣חַת אָ֔וֶן רָאִ֖יתִי אָהֳלֵ֣י כוּשָׁ֑ן יִרְגְּז֕וּן יְרִיע֖וֹת אֶ֥רֶץ מִדְיָֽן׃ (ס) 


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 156
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 19 נובמבר 2020, 03:34

לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 19:43
יקותיאל אבי זנוח כתב:
18 נובמבר 2020, 19:40
ואם נרצה לעקוב אחר לשונו של הירושלמי נראה בו שמות רבים שדומים לשמות בבליים אך מקוצרים.
פשיטא, כידוע ומפורסם.

אגב, איני יודע אם יש להוכיח מהמשנה שבמשניות בדבר התלוי (לכאו') בדרך המעתיקים ו'תיקוניהם'.
הוכחתי לא הייתה מהמשנה, אלא מהגמרא מינה ובה, שלאחר שקראתו יוסי בן יועזר, שבה לקראו יוסף

במשנה שהזכרתי דבר זה אינו נמצא, כי שם כתוב רק יוסי ושוב יוסי.
אז אולי דווקא בגמרא שמא נפלה שגיאה וא''כ ראייתי איננה
אך יותר מסתבר שבגמרא לא נפלה כל שגיאה, אלא שהיא לא הקפידה על השינוי יוסי/יוסף, כי זה אותו השם
 


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי לבי במערב » 19 נובמבר 2020, 03:45

הוא שאמרתי, כי אין להוכיח מהמשנה שאין ממש בראי' מהגמרא - שכן מסתבר דאיחוד הכתיב נובע מ'תיקוני' המעתיקים (משא"כ להיפך). ותול"מ.


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי לבי במערב » 19 נובמבר 2020, 04:20

אודות 'כוש' ומשפחת יתרו - יעו"ע כאן.

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2955
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 1194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי הכהן » 19 נובמבר 2020, 09:14

יקותיאל אבי זנוח כתב:
19 נובמבר 2020, 03:27
הכהן כתב:
19 נובמבר 2020, 00:46
יקותיאל אבי זנוח כתב:
18 נובמבר 2020, 19:32
השמות לא נקראים בדיוק ע''ש משמעותם, אולי כדי שלא יווצר מצב בו יקראו לאדם 'לוקח' 'מחפש' 'רוצה'.. 
כדי שיהיה הבדל בין המילה העיברית לבין השם.

כך גם יעקב נקרא כך ולא 'עקב' 'עוקב' וכדומה.
השמות לא הומצאו על שם המאורע, אלא האנשים נקראו בשמות שקשורים למאורע/מזכירים אותו.
לא הבנתי


כוונתי, שהשם "זבולון" למשל, לא הומצא על ידי לאה, אלא היא השתמשה בשם קיים שסימל עבורה "זבדני" -"יזבלני".

לדוגמה, אם מישהו יקרא לבתו "יעל" מלשון "עליה", לא ישאלו למה הוא לא קרא לה "תעלה". 


שירת העשבים
הודעות: 210
הצטרף: 28 יולי 2020, 14:46
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי שירת העשבים » 19 נובמבר 2020, 10:06

לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 19:42
בויקי' נטען (וצונזר ב'המכלול', כמובן) כי "יש המשערים שהשם פינחס מקורו בכינוי המצרי 'פא-נחסי' שמשמעו 'השחור'".
בויק"ר ל"ב ה' מבואר שלא שינו שמותם משמות יהודיים לשמות המצרים, וע"כ שבן אלעזר בן אהרון לא נקרא בשם מיצרי...
 


במבי
הודעות: 4234
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 1033 פעמים
קיבל תודה: 1411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי במבי » 19 נובמבר 2020, 11:07

נתן הבבלי כתב:
17 נובמבר 2020, 21:17
האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

"ילתא" משמע כמו שהזכירו שהת' מייחסו לנקיבה ולזכר "ילא" ומצאנו בירושלמי "רבי הושעיא היה לו תנאי ודאי חדא איתא בשלה ירק אנשיית מתקנתה אתת לנבי רבי הושעיא ושלח לזבדי בן לוי דיתקן לילא* (דמאי כט:) וכותב שם הפני משה - לילא הוא תערובת בל' הגמ' ודוגמתו בפר"א דמילה נעביד ולא לילך ופי' יעשה כן ולא יערבו עכ"ל 

וכן רואים את המילה "בילא" שזה גם תערובת, ובהחלפת ל-ר יוצא בירא אותיות "עירב" 

וכן בלע"ז שמן נקרא Oil (אויל) וטבעו שאינו מתערב.

וא"כ ייתכן שפי' שמה הוא מלשון עירוב.

סמל אישי של משתמש

הכהן
הודעות: 2955
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 646 פעמים
קיבל תודה: 1194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי הכהן » 19 נובמבר 2020, 11:55

במבי כתב:
19 נובמבר 2020, 11:07
וא"כ ייתכן שפי' שמה הוא מלשון עירוב.
עירוב פרשיות שנו כאן


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי לבי במערב » 19 נובמבר 2020, 13:09

שירת העשבים כתב:
19 נובמבר 2020, 10:06
בויק"ר ל"ב ה' מבואר שלא שינו שמותם משמות יהודיים לשמות המצרים, וע"כ שבן אלעזר בן אהרון לא נקרא בשם מיצרי...
אף שאיני מכריח ח"ו לפרש דוקא כדעת החוקרים הנ"ל, מ"מ - עיקר כוונת המדרש כלפי כלל ישראל (וכעין מה שמשה רבנו עצמו נקרא בפי הכל בשמו המצרי).


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי HaimL » 19 נובמבר 2020, 13:18

יקותיאל אבי זנוח כתב:
19 נובמבר 2020, 03:30
לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 22:46
פשוט.

עם זאת, כיון שבסופו של דבר הלא הוא נכד ליתרו (שהי' כהן מדין), יתכן שיש בכך כיוון מסוים [והשווה ללשון הכתוב גבי צפורה, דודתו(?): "הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית"].
ועוד, שמדין נקראת גם כושן, כדכתיב
חבקוק ג ז
תַּ֣חַת אָ֔וֶן רָאִ֖יתִי אָהֳלֵ֣י כוּשָׁ֑ן יִרְגְּז֕וּן יְרִיע֖וֹת אֶ֥רֶץ מִדְיָֽן׃ (ס) 
קצת קשה לומר, שהרי כוש הוא בן כנען, ומדין הוא מבני אברהם אבינו ע"ה. אלא אם כן נגיד שאלה עמים שונים, ולא מבני הנ"ל. 

וראה מלבי"ם על הפסוק.


שירת העשבים
הודעות: 210
הצטרף: 28 יולי 2020, 14:46
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 101 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי שירת העשבים » 19 נובמבר 2020, 18:44

לבי במערב כתב:
19 נובמבר 2020, 13:09
שירת העשבים כתב:
19 נובמבר 2020, 10:06
בויק"ר ל"ב ה' מבואר שלא שינו שמותם משמות יהודיים לשמות המצרים, וע"כ שבן אלעזר בן אהרון לא נקרא בשם מיצרי...
אף שאיני מכריח ח"ו לפרש דוקא כדעת החוקרים הנ"ל, מ"מ - עיקר כוונת המדרש כלפי כלל ישראל (וכעין מה שמשה רבנו עצמו נקרא בפי הכל בשמו המצרי).
בעניין מה שכתבת שהמדרש מדבר על כלל ישראל ולא על הפרטים , ע"ז דייקתי שפנחס הי' בן אלעזר בן אהרון  {שהי' נביא ישראל בגלות מצרים } ולא מסתבר שהוא היה מן הפרטיים שלטענתך קראו בשמות מצריים.
ולטענתך ש"משה" הוא שם מצרי, לענ"ד לא דיקדקת בדברך, ובפרט לשיטה שירדה ליאור ע"מ לרחוץ מגילולי בית אביה, אך גם לשיטה השניה שם זה לא היה כלל שם מיצרי אלא שמיצרית היא שהמציאה אותו אך עדיין אי"ז שם מיצרי, ולאפוקי מדעת החוקרים שפינחס הוא שם מיצרי.
 


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי לבי במערב » 19 נובמבר 2020, 21:32

כאן דנתי כפי הפשט הפשוט (ולא בדרך הדרש וכו'), ועל־פיו: מסתבר ש'משה' הוא שם מצרי, ופינחס הי' גם נכדו של יתרו (מצד אמו).


משה נפתלי
הודעות: 2305
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 903 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי משה נפתלי » 19 נובמבר 2020, 23:07

יקותיאל אבי זנוח כתב:
18 נובמבר 2020, 19:32
הכהן כתב:
18 נובמבר 2020, 11:40
מה משמעות השם פינחס? איתמר?
צריך הרבה יצירתיות כדי לנחש את הכוונה.

שום כשרון לא יועיל! כדכתב אבן עזרא בפרשת בראשית:
וְטַעַם 'עָדָה' וְ'צִלָּה', אַל תָּשִׂים לִבְּךָ לִשְׁמֹעַ אֶל דִּבְרֵי הַגָּאוֹן בְּשֵׁמוֹת, כִּי אִלּוּ הָיִינוּ יוֹדְעִים כָּל לְשׁוֹן הַקֹּדֶשׁ, מֵאַיִן נוּכַל לָדַעַת כָּל הַקּוֹרוֹת, כְּטַעַם 'משֶׁה' וְ'יִשָּׂשׂכָר'.


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 382 פעמים
קיבל תודה: 579 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי בלדד השוחי » 19 נובמבר 2020, 23:14

לבי במערב כתב:
19 נובמבר 2020, 21:32
כאן דנתי כפי הפשט הפשוט (ולא בדרך הדרש וכו'), ועל־פיו: מסתבר ש'משה' הוא שם מצרי, ופינחס הי' גם נכדו של יתרו (מצד אמו).
viewtopic.php?f=6&t=7859&p=162167&hilit ... 9F#p162167
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 666 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי נתן הבבלי » 19 נובמבר 2020, 23:18

HaimL כתב:
18 נובמבר 2020, 19:46
א"ר כרוספדאי א"ר יוחנן שלשה ספרים נפתחין בר"ה וכו'

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְתֵימַר לְהוֹן וְיַעְבְּדוּן לְהוֹן כְּרוּסְפְּדִין עַל כַּנְפֵי כְּסוּתְהוֹן לְדָרֵיהוֹן וכו'



לא הבנתי מה רצית לומר בזה, הסבר.
 


נדיב לב
הודעות: 6427
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3943 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי נדיב לב » 19 נובמבר 2020, 23:24

נתן הבבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 23:18
HaimL כתב:
18 נובמבר 2020, 19:46
א"ר כרוספדאי א"ר יוחנן שלשה ספרים נפתחין בר"ה וכו'

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְתֵימַר לְהוֹן וְיַעְבְּדוּן לְהוֹן כְּרוּסְפְּדִין עַל כַּנְפֵי כְּסוּתְהוֹן לְדָרֵיהוֹן וכו'



לא הבנתי מה רצית לומר בזה, הסבר.
 
ציצית תרגומו כרוספדאי. למה לא נקרא טוטפות? ואולי שם זה כבר היה נהוג לקרוא בו, כמו שמצינו לאחד מעשירי ירושלים שנקרא בן ציצית הכסת עיין גיטין נו.

בספר והערב נא מתורתו של ר' יצחק זילברשטיין, מביא סיפור בשם רופא ירושלמי: נסעתי פעם באוטובוס ובמושב שלפני ישב בחור שהגה בתלמודו בשקידה מופלאה. לפתע נכנס אדם מגודל-שיער, שניכר היה עליו כי הוא עם-הארץ, בפיו סיגריה, בידיו אחז עיתון טמא, ולאוזניו היו צמודות אוזניות המשמיעות מוזיקה מרעישה. החליט האיש לקבוע מושבו דוקא לצד הבחור המתמיד... ומשהתיישב, הבחור אסף את בגדיו ו'הצטמצם' ונדחק אל חלון האוטובוס. "מדוע אתה בורח ומצטמצם?", שאל האיש בגסות. השיב הבחור: "אני חוזר מ'שערי צדק'. מתברר שיש לי כרוספדין!". האיש נבהל, "מה זה כרוספדין? האם זה מדבק?". "בודאי שזה מדבק", השיב הבחור. ומיהר האיש לקום ובחר לו מקום ישיבה מרוחק.

ממשיך הרופא ומספר: נגשתי אל הבחור ובקשתי שיספר לי אודות מחלת ה'כרוספדין' שטרם שמעתי עליה. "כרוספדין זו לא מחלה", השיב הבחור, "כרוספדין זו ציצית, כמבואר בתרגום אונקלוס (במדבר ט"ו, ל"ח)... ודע לך כי לא שיקרתי, משום שבאמת חוזר אני כעת משערי צדק... וגם מה שאמרתי שזה מדבק, אין זה שקר, שהרי מצוה גוררת מצוה"!...

וכשסיפרנו את העובדא למו"ר שליט"א, חייך ואמר: "הוא דוקא עשה טוב מאד...". וביאור הדברים הוא, שכאן אותו עם הארץ שהתיישב ליד הבחור והפריע אותו מלימודו, נהג שלא כדין, ולכן היה מותר לבחור לגרום לו לעבור למושב אחר, אך בנידון דלעיל, היהודי שהבריח את הנוסעים התמימים מהאוטובוס, בודאי נהג שלא כדין!


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 666 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 19 נובמבר 2020, 23:40

ומדוע קראו שמו כך ע"ש שהיה עושה מוכר ציצית אולי?


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי לבי במערב » 20 נובמבר 2020, 00:03

יעוי' כאן.


HaimL
הודעות: 7597
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1635 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי HaimL » 20 נובמבר 2020, 08:04

נתן הבבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 23:18
HaimL כתב:
18 נובמבר 2020, 19:46
א"ר כרוספדאי א"ר יוחנן שלשה ספרים נפתחין בר"ה וכו'

מַלֵּיל עִם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְתֵימַר לְהוֹן וְיַעְבְּדוּן לְהוֹן כְּרוּסְפְּדִין עַל כַּנְפֵי כְּסוּתְהוֹן לְדָרֵיהוֹן וכו'



לא הבנתי מה רצית לומר בזה, הסבר.

מה רציתי, רק להצביע על שם מעניין של אמורא ופירושו
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 666 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי נתן הבבלי » 21 נובמבר 2020, 20:23

לבי במערב כתב:
20 נובמבר 2020, 00:03
יעוי' כאן.

חסום לי


לבי במערב
הודעות: 7107
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5622 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שמות ומשמעותם

שליחה על ידי לבי במערב » 21 נובמבר 2020, 20:38

מוסג"פ:
רבי כרוספדאי - מצות ציצית.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יקותיאל אבי זנוח
הודעות: 156
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 15:20
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש משמעות לשם "ילתא" אשת רב נחמן

שליחה על ידי יקותיאל אבי זנוח » 30 נובמבר 2020, 19:22

HaimL כתב:
19 נובמבר 2020, 13:18
יקותיאל אבי זנוח כתב:
19 נובמבר 2020, 03:30
לבי במערב כתב:
18 נובמבר 2020, 22:46
פשוט.

עם זאת, כיון שבסופו של דבר הלא הוא נכד ליתרו (שהי' כהן מדין), יתכן שיש בכך כיוון מסוים [והשווה ללשון הכתוב גבי צפורה, דודתו(?): "הָאִשָּׁ֥ה הַכֻּשִׁ֖ית"].
ועוד, שמדין נקראת גם כושן, כדכתיב
חבקוק ג ז
תַּ֣חַת אָ֔וֶן רָאִ֖יתִי אָהֳלֵ֣י כוּשָׁ֑ן יִרְגְּז֕וּן יְרִיע֖וֹת אֶ֥רֶץ מִדְיָֽן׃ (ס) 
קצת קשה לומר, שהרי כוש הוא בן כנען, ומדין הוא מבני אברהם אבינו ע"ה. אלא אם כן נגיד שאלה עמים שונים, ולא מבני הנ"ל. 

וראה מלבי"ם על הפסוק.
שמא כוש לחוד וכושן לחוד.
(ואת דברי המלבי''ם שם לא הבנתי, כי מה עניין ישמעאל אצל כושן, תינח מדיין, כמו שמבאר שם בדוחק, אך מה עניין כושן)
​​​​​
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים