חידות חנוכה תשפ"א

נדיב לב

משתמש ותיק
חידות לחנוכה

א. קיי"ל שעני מוכר כסותו לנרות חנוכה. איך ייתכן מצב שהעני לא יצטרך למכור כסותו, וביום למחרת או יום אחר באותו מצב יצטרך למכור כסותו.

ב. קיי"ל שעני מוכר כסותו לנרות חנוכה. איך ייתכן מצב שהעני לא יצטרך למכור כסותו, בגלל עני אחר.

ג. איך יתכן מצב שאדם ידליק נרות לכתחילה בסדר פוחת והולך.

ד. ידועה פלוגתת הבית הלוי [וכך כתבו הח"א והכת"ס והמ"ב] והאבי עזרי כשיש לו ביום השלישי שתי נרות האם ידליק נר אחד או שתי נרות. כיצד ייתכן שלכו"ע ידליק שני נרות.

ה. כיצד ייתכן שאדם יצטרך להדליק נרות חנוכה בצד ימין ולא בצד שמאל.

ו. איך ייתכן, שמדליק נר בפחות מגובה כ' אמה, ולא יצא בגלל כ' אמה.


ב"ה אם יעלו בידי חידות נוספות אעדכן. הבהרה: פתרון החידות ברובו תלוי במצבי קיצון או במצב מורכב, אבל בחשבון מפולפל.
כמו כן בכדי לא לסרבל את האשכול, לא השיב על כל פתרון אם נכון או לא, אם לא שיש בו כיון טוב ובוודאי אם פתר כדבעי.
 

בשלמא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חידות לחנוכה

א. קיי"ל שעני מוכר כסותו לנרות חנוכה. איך ייתכן מצב שהעני לא יצטרך למכור כסותו, וביום למחרת או יום אחר באותו מצב יצטרך למכור כסותו.
ביום הראשון היה הומלס
ביום השני לקח משכנתא וקנה בית
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ב. קיי"ל שעני מוכר כסותו לנרות חנוכה. איך ייתכן מצב שהעני לא יצטרך למכור כסותו, בגלל עני אחר.
גלגל החוזר: כשעומד לידו עני אחר "שביקש ממנו צדקה" (וההוא רעב ללחם) באופן שמחוייב ע"פ לתת לו אם יש לו כמבואר בהל' צדקה, ואם ימכור את כסותו באותה עת יתחייב תחילה לתת את הפרוטות לעני, אולם מאידך אינו חייב למכור כסותו עבור צדקה לעני אחר.... 
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
א. לא. ואין סגנון הפתרונות בדרך זו, אלא בצורה מחושבנת יותר. [דרך אגב, מה הדין אם אין לו בית אם מחוייב להשכיר וכיו"ב, דעת הרב אלישיב שמחוייב בכך, ודעת מרן הגר"ח שפטור, ותלה את דברי חמיו בפלוגתת ראשונים, רמב"ם ותוס' עיין בספר טעמא דקרא חנוכה]

ב. כעת התחלת לכתוב לעניין. אמנם זה לא הפתרון, אבל אתה צועד בכיון. ובגלל הערכתי לדבריו, ארמוז ואפנה אותך למה שנכתב כאן


 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
@סופר המלך שלח לי את פתרוניו וכדלהלן.

א. כשיש לו נר אחד, כל יום יכול להשתמש בו לנר חנוכה אבל בער"ש שצריך אותו לנר שבת צריך למכור

ג. הביאור הלכה מצדד דמותר לנהוג כן ולא למעשה

ד. אם יש לו שני בני בית

ה. כשאין מזוזה

ו. אם החלון הוא מתחת כ' אמה מרה"ר י"א שלא יצא
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמובן שהלהבה פחות מכ' אמה. אם כי יפה דקדקת, סתם נר הוא הכלי. אבל הנח לנר, שמן ופתילה... :)
 

תריג מצוות

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
. ידועה פלוגתת הבית הלוי [וכך כתבו הח"א והכת"ס והמ"ב] והאבי עזרי כשיש לו ביום השלישי שתי נרות האם ידליק נר אחד או שתי נרות. כיצד ייתכן שלכו"ע ידליק שני נרות.
הדרכי משה (תרעב סק"ג) דעת מהה"ר מנחם מריזנבורג שאם לא הדליק ביום הראשון, למחרת מדליק אחד כיון שזה היום הראשון שלו (ואין הל' כמותו). ולפי"ז ביום השלישי מדליק שנים, וכן הלאה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא. וגם אין קשר של ממש. הבית הלוי והאבי עזרי נחלקו כשאין, ואילו הבאת מקרה שיש.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
חידה ז.
כיצד ייתכן שהדליק במשך כמה ימים לפי מנין הימים היוצאים וכעת יצטרך להדליק כמנין הימים הנכנסים.


דרך אגב, יש לדקדק במש"כ רש"י שבת כא: וז"ל: כנגד ימים הנכנסים - העתידים לבא: ימים היוצאין - שיצאו כבר, וזה שהוא עומד בו נמנה עם היוצאין ע"כ. ומדוע לא פירש זאת גם לגבי הימים הנכנסים שלא נטעה לחשוב שאין יום ההדלקה בכלל הימים הנכנסים. וצ"ל, כיון שמדליק בערבו של יום שהוא תחילתו ולא סופו הרי הוא חלק מהימים הנכנסים, משא"כ בימים היוצאים שעדיין לא עבר זמנו לגמרי, פירש שנחשב כיום שיצא.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה על הניסיון, אבל כפי שכתבתי הפתרונות קצת יותר מתוחכמים.
ג. לא, וגם לא מוכרח.
ו. לא הבנתי.
 

זכרונות

משתמש ותיק
א. ברמב"ם לא מובא הלכה שמוכר כסותו לנר שבת כי אם לנר חנוכה, לכן בערב שבת חנוכה כשאין לו נר כלל, הרי אם יקנה יצטרך להדליקו לנר שבת כי נר שבת עדיף, ולא ישאר לנר חנוכה, והרי לנר שבת הוא לא חייב למכור כסותו, וגם אם ימכור לא יהיה לנר חנוכה, לכן הוא פטור מלמכור כסותו, אבל בשאר הימים שאם ימכור יהיה לו נר חנוכה הרי הוא חייב למכור

ג. בליל ה יש לו 11 נרות לכן הוא מדליק 5 למחרת נשאר לו 6 הוא משאיר 2 לשתי הלילות הבאות ומדליק 4 (לפי האבי עזרי)בליל שביעי השיג עוד שתי נרות לכן הוא מדליק 3 בליל ח הוא מדליק 1 ואם השיג עוד אחד הוא מדליק 2

ה. כשאין מזוזה בימין
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
זכרונות אמר:
א. ברמב"ם לא מובא הלכה שמוכר כסותו לנר שבת כי אם לנר חנוכה, לכן בערב שבת חנוכה כשאין לו נר כלל, הרי אם יקנה יצטרך להדליקו לנר שבת כי נר שבת עדיף, ולא ישאר לנר חנוכה, והרי לנר שבת הוא לא חייב למכור כסותו, וגם אם ימכור לא יהיה לנר חנוכה, לכן הוא פטור מלמכור כסותו, אבל בשאר הימים שאם ימכור יהיה לו נר חנוכה הרי הוא חייב למכור

ג. בליל ה יש לו 11 נרות לכן הוא מדליק 5 למחרת נשאר לו 6 הוא משאיר 2 לשתי הלילות הבאות ומדליק 4 (לפי האבי עזרי)בליל שביעי השיג עוד שתי נרות לכן הוא מדליק 3 בליל ח הוא מדליק 1 ואם השיג עוד אחד הוא מדליק 2

ה. כשאין מזוזה בימין

א. נפלא, אכן זה הפתרון לחידה א. ואציעו בארוכה עם שלל מקורותיו.

הנה הרמב"ם פ"ד מהל' חנוכה הל' יב כתב וז"ל: מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל והודיה לו על הנסים שעשה לנו אפילו אין לו מה יאכל אלא מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק ע"כ.
ומאידך לגבי נר שבת כתב כתב הרמב"ם בפרק ה מהל' שבת הל' א' וז"ל: הדלקת נר בשבת אינה רשות אם רצה מדליק ואם רצה אינו מדליק ולא מצוה שאינו חייב לרדוף אחריה עד שיעשנה כגון עירובי חצרות או נטילת ידים לאכילה אלא חובה ואחד אנשים ואחד נשים חייבין להיות בבתיהן נר דלוק בשבת אפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר שזה בכלל עונג שבת ע"כ.
וכן בשו"ע ריש סימן תרעא כתב "ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן להדליק". ומנגד לגבי נר שבת כתב בסימן רסג סעיף ב' "אחד האנשים ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת; אפי' אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק את הנר, שזה בכלל עונג שבת הוא".

ומטו משמיה דגאב"ד פוניבז' הגאון רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל, שמדוקדק מדברי הרמב"ם דלנר שבת אינו חיב למכור כסותו דאינו חמור כנר חנוכה שחייב למכור עבורו את כסותו. ואני בעניי דקדקתי גם מדברי השו"ע.

ולפ"ז, אדם שאין לו מעות בע"ש של חנוכה לא לקנות נר שבת ולא נר חנוכה, אבל יש בידו כסות וכיו"ב שיכול לקחת בדמיו רק נר אחד, לכאורה אינו מחוייב למוכרו, דהלא קיי"ל נר שבת ונר חנוכה נר שבת קודם משום שלום ביתו [רמב"ם שם הי"ד] ואם ימכור כסותו, יצטרך להדליק בו נר שבת, ולנר שבת הא אינו מחוייב למכור כסותו, וזה צ"ע דבאמת מטעם זה לא יצטרך למכור כסותו, ויוצא דין מחודש, דביום חול חייב למכור כסותו, ובע"ש אינו מחוייב ויל"ע בזה.

וכעין ספק זה ראה תוס' ב"מ לג. ד"ה אבדתו. אמנם יש מהפוסקים שכתבו להדיא דגם לנר שבת חייב למכור כסותו, ראה ביה"ל סימן רסג ד"ה על הפתחים ובמחצית השקל שם, אמנם מלשון הרמב"ם לכאורה מדוייק שאינו מוכר.

ג. לא.

ה. לא, וקדמו לך.

וכיון שפתרת נכונה את חידה א', אפנה וארמוז למה שנכתב כאן בנוגע לחידה ב'.

 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
כיצד ייתכן שהדליק במשך כמה ימים לפי מנין הימים היוצאים וכעת יצטרך להדליק כמנין הימים הנכנסים.
לדברי האומרים שלעת"ל יהיה הלכה כבית שמאי, אם זה יהיה באמצע חנוכה יצטרך להדליק מאז והלאה כבית שמאי.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
ו. איך ייתכן, שמדליק נר בפחות מגובה כ' אמה, ולא יצא בגלל כ' אמה.
אינני בטוח איך הדין למעשה, אבל מה הדין אם חצרו גבוה מרשות הרבים ומדליק בפתח חצרו, אז מקרקע חצרו זה פחות מכ' אמה, אבל מרה"ר זה יותר גבוה, ואם הפסול של למעלה מכ' אמה הוא ביחס לרה"ר אז לכאורה יפסל.
אבל שמעתי פעם שיש מכשירין להדליק בחלון ביתו שגבוה יותר מכ' אמה לרה"ר, כיון שמרצפת הבית זה למטה מכ', יש פרסומי ניסא לבני הבית (ומשום מה זה יותר טוב מסתם מדליק על שולחנו, ואיני זוכר למה), וא"כ ה"נ בני"ד יש פרסומי ניסא לבני החצר שזה למטה מכ'.
אבל אולי י"ל דשאני בית מחצר, שאם הפרסומי ניסא הוא לבני הבית בלבד אז צריך להדליק בבית או בפתח הבית, ולא בפתח החצר, וא"כ בניד"ד פסול, משא"כ בחלון יוצא ידי פרסומי ניסא לבני הבית. וצע"ע.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
@יושב אוהלים פתרון חידה ז' נפלא! אולי בהמשך אכתוב מה שיש לדון בזה. אבל פתרת נכונה.

פתרונך בחידה ו', לא לזה התכוין המשורר. ואולי בהמשך אכתוב מה שיש לדון בזה מכמה פנים. [אבל ארמוז אותך - כמי שמכיר היטב את מרן הגר"ח וספריו, חובה עליך לפתור כדבעי.]




חנוכה ממשמש ובא, ומה יהיה עם חמשת החידות שעד כה לא נפתרו? לכם הפתרונים..
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
נדיב לב אמר:
כיצד ייתכן שהדליק במשך כמה ימים לפי מנין הימים היוצאים וכעת יצטרך להדליק כמנין הימים הנכנסים.
לדברי האומרים שלעת"ל יהיה הלכה כבית שמאי, אם זה יהיה באמצע חנוכה יצטרך להדליק מאז והלאה כבית שמאי.

ראיתי בזמנו באיזה ספר שכתב לדון בזה, ורצה לומר מכח כמה סתירות שבמקרה כזה ידליק מכאן ואילך רק נר אחד. ניסיתי להיזכר מי הוא ומה בדיוק הכרחו ולא עלה בראשי. אולי הגיע הזמן שאפנה לעזרת הציבור מי כתב בנושא הזה?



חנוכה כבר הגיע, ומה יהיה עם חמשת החידות שעד כה לא נפתרו? לכם הפתרונים..
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
נדיב לב אמר:
ו. איך ייתכן, שמדליק נר בפחות מגובה כ' אמה, ולא יצא בגלל כ' אמה.
אינני בטוח איך הדין למעשה, אבל מה הדין אם חצרו גבוה מרשות הרבים ומדליק בפתח חצרו, אז מקרקע חצרו זה פחות מכ' אמה, אבל מרה"ר זה יותר גבוה, ואם הפסול של למעלה מכ' אמה הוא ביחס לרה"ר אז לכאורה יפסל.
אבל שמעתי פעם שיש מכשירין להדליק בחלון ביתו שגבוה יותר מכ' אמה לרה"ר, כיון שמרצפת הבית זה למטה מכ', יש פרסומי ניסא לבני הבית (ומשום מה זה יותר טוב מסתם מדליק על שולחנו, ואיני זוכר למה), וא"כ ה"נ בני"ד יש פרסומי ניסא לבני החצר שזה למטה מכ'.
אבל אולי י"ל דשאני בית מחצר, שאם הפרסומי ניסא הוא לבני הבית בלבד אז צריך להדליק בבית או בפתח הבית, ולא בפתח החצר, וא"כ בניד"ד פסול, משא"כ בחלון יוצא ידי פרסומי ניסא לבני הבית. וצע"ע.

אולי דווקא במקרה שבין כה אין לו ענין להדליק בפתח הבית [כשלא מתגוררים שכנים מול פתח ביתו] וכיו"ב שאז הפרסומי ניסא הוא לבני הבית, ובזה כתבו שמ"מ יש עדיפות בחלון מאשר בשולחן. דרך אגב מיהם המכשירים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
שאז הפרסומי ניסא הוא לבני הבית, ובזה כתבו שמ"מ יש עדיפות בחלון מאשר בשולחן.
אכן לא הבנתי מה העדיפות, הרי אין פרסומי ניסא לבני רה"ר כי זה למעלה מעשרים אמה.
 

דבר חפץ

משתמש רגיל
נדיב לב אמר:
חידה ז.
כיצד ייתכן שהדליק במשך כמה ימים לפי מנין הימים היוצאים וכעת יצטרך להדליק כמנין הימים הנכנסים.
הבית הלוי בקונטרס על חנוכה כתב, שמי שבסוף ימי החנוכה אין לו מספיק נרות להדר כב"ה, אך יש לו מספיק בכדי לעשות הידור כב"ש, יעשה כן. והדברים מחודשים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
יפה, ותשו"ח על הבאת הדברים. בכל מקרה כבר יישבה לנכון ידידי @יושב אוהלים - לדברי האומרים שלעת"ל יהיה הלכה כבית שמאי, אם זה יהיה באמצע חנוכה יצטרך להדליק מאז והלאה כבית שמאי.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה להתחכם :) אבל אהבתי את הרעיון.
בעיקרון, הפתרון צריך להיות מצב כזה שהאדם ידליק גם ביום שלאחריו ושלאחרי אחריו בסדר פוחת והולך. ובמקרה שהצגת, גם אם למחרת יחזור חזרה, הוא לא ידליק בסדר פוחת והולך.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
חידות לחנוכה


ג. איך יתכן מצב שאדם ידליק נרות לכתחילה בסדר פוחת והולך.

אחד הרוצה להיות מן המהדרין (ולא מהדרין מן המהדרין), דהיינו להדליק בכל יום נר אחד כנגד כל אחד מבני הבית.
ובכל יום, ילד אחד עובר דירה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
פותח הנושא
הלוואי שזה היה הפתרון, ממש מבריק על גבול ההזוי :) אבל קצת תמהני עליך, מרגע לרגע אתה מבריק והולך ומשום מה החלטת להתייחס דווקא לחידה בעניין פוחת והולך.
בכל מקרה, אותו עילוי שהחליט להתחכם ולא להיות מה"מ, פחות מוצא חן בעיני. בחידתי העדפתי להישאר עם עמך ישראל המדקדקים במצוות. אבל תשו"ח על הניסיון המקורי, אפילו מידי.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ג. (מעלה השערה שאין לי אליה מקור) - אחד שביום הראשון בטעות הדליק שמונה נרות. אולי י"ל שממחרת והלאה, לכתחילה ידליק שבע, ואז שש וכו' (מפני שכבר איבד את טעם ב"ה, ועדיף כבר שיזכה בטעם ב"ש)
 
חלק עליון תַחתִית