תינוקים לא מסתכלים במראה


פותח הנושא
מלמד להועיל
הודעות: 915
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 436 פעמים
קיבל תודה: 368 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מלמד להועיל » 19 אוקטובר 2018, 00:07

יש כזה מושג שמסתובב שתינוקים לא יסתכלו במראות ושלא לשים לידם מראות
מה המקור לדבר הזה? אם משום שלא רוצים שיתרגל בזה בגלל מה שהיה עם אותו נזיר במסכת נדרים, אז יותר הגיוני שגדולים לא יסתכלו...

ערכים:


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 961 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 19 אוקטובר 2018, 00:09

זה לא קשור לענין תורני כזה או אחר. חוששים לפזילה.


אברעמעלע
הודעות: 83
הצטרף: 07 מאי 2018, 17:32
מיקום: ירושלם עיה"ק תובב"א
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי אברעמעלע » 19 אוקטובר 2018, 03:44

ראיתי דבר כזה לא זוכר היכן, שלא יסתכלו במראה עד שיש להם שיניים.


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודה1 » 19 אוקטובר 2018, 09:43

אני שמעתי עד שיתחילו לדבר. והוא משום סכנה. אבל איני יודע מקור

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 1875
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 397 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 19 אוקטובר 2018, 09:45

תינוקות. ולא תינוקים


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודה1 » 19 אוקטובר 2018, 11:06

גם תינוקים. (כלומר גם זכרים לא מסתכלים במראה) כונתך כנראה שהמילה הנכונה היא תינוקות גם כשזה זכרים, איני יודע מקור לכך שלא נכון גם בלשון זכר אף על פי שזה לא הנפוץ. ובפיוטים מצינו הרבה לשונות שאינם כנהוג


יהודי
הודעות: 3777
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 530 פעמים
קיבל תודה: 883 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודי » 19 אוקטובר 2018, 13:36

בעבר מאוד זלזלתי בזה, אך כמדומה שפעם ראיתי שמישהו שאל את הגר"ח בענין, ואמר לו שלא יזלזל בזה.
מצורף דברי שו"ת באר משה בענין, שמעיד על מנהג זה.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 1875
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 397 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 19 אוקטובר 2018, 14:31

יהודה1 כתב:גם תינוקים. (כלומר גם זכרים לא מסתכלים במראה) כונתך כנראה שהמילה הנכונה היא תינוקות גם כשזה זכרים, איני יודע מקור לכך שלא נכון גם בלשון זכר אף על פי שזה לא הנפוץ. ובפיוטים מצינו הרבה לשונות שאינם כנהוג
מילה המסתיימת ב"ות" אינה מורה בדווקא על לשון נקבה.

"תינוקות" של בית רבן
"שבועות" ארוכים
"אילנות" גבוהים
ועוד.

כמדומה שזה מצוי יותר במילים שמקורם בארמית. וזכורני שראיתי על זה פעם בהקדמת אחד ממפרשי המשנה. אינני זוכר בדיוק.

רק בשנה האחרונה הכניסו באקדמיה ללשון את המילה תינוקים ללקסיקון העברי. אך להבדיל בין קודש לחול. בחז"ל לא מצאתי מעולם מילה זו. גם לא לזכרים.


יוסף יוסף
הודעות: 405
הצטרף: 23 יולי 2018, 02:05
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יוסף יוסף » 19 אוקטובר 2018, 15:04

בגמרא (משנה) ביומא יש 'תינוק ותינוקת' ומזה נשתלשל כי לתינוקת ברבים יקראו תינוקות אך לתינוק לא יוסיפו את ה'ת' אלא תינוקים

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 2133
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1700 פעמים
קיבל תודה: 1280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי אברך » 19 אוקטובר 2018, 15:07

1. במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה ג סימן ט (*3)
לי כל זכר מבן חדש ומעלה תפקדם א"ל הקב"ה את עושה שלך ואני עושה שלי א"ר יהודה הלוי ב"ר שלום היה משה הולך ועומד לו על פתח אהליהם והשכינה מקרבת ואומר לו ה' תינוקים יש בבית הזה ה' תינוקים יש באהל הזה י' תינוקים יש באהל הזה הה"ד (במדבר ג) ויפקד אותם משה ע"פ ה' וגו' כשם שהשכינה אומרת לו.

2. אבן עזרא בראשית פרשת בראשית פרק ב פסוק ז ד"ה (ז) וייצר
מהבנין הקל, כמו וייקץ נח (ברא' ט, כד), וטעם באפיו שבהם יחיה האדם, כי הם יוציאו האויר החם מחום הלב, ויביאו אויר אחר. וטעם לנפש חיה שהלך מיד החיות, ולא כתינוקים:

3. אבן עזרא במדבר פרשת נשא פרק ה פסוק ב ד"ה (ב) כל
טמא לנפש - אלה הם מטומאת שבעה והם מטמאים אחרים, על כן לא יצא בעל קרי מחוץ למחנה, ואין יד במחנה לצאת חוץ, רק כל אחד חופר באהלו כמנהג כל המחנות כלן, כי תינוקים יש ביניהם. ופרשת כי תצא מחנה (דבר' כג, י) - על מחנה קטן ידבר, שאין שם אשה, והארון ביניהם, ואין (ס"א והם) סובבים, כי במחנה ישראל השכינה באמצע. ועוד

4. האגודה מסכת שבת פרק יב - הבונה סימן קטו
[שבת צה ע"א] קטו. דילמא אתי לשוויי גומות במתכוין ולהכי אסרינן בערובין נשים המשחקות באגוזים, ולא מחינן לתינוקים קטנים משום דאין בית דין מצווין להפרישן. [שבת ק ע"ב] כתב במשקין ובמי פירות ובכל דבר שאינו מתקיים פטור אבל אסור. [שבת ק ע"ב] עייל שופתא בקופינא דמרא רבא מחייב משום בונה והקשה בתוס' והא אין בנין וסתירה

5. ים של שלמה מסכת קידושין פרק ד סימן כז ד"ה כז. דין דלא
כז. דין דלא ירגיל איש שאין לו אשה להיות מלמד תינוקות, וכן אשה שאין לה איש, להיות מלמדת תינוקים, ואם יש לאשה איש, או לאיש אשה, אפילו אינן עמהן בעיר מותר, וגם מותר להם לרעות בהמות, ומותר לישן עם איש אחר, שגם אין לו אשה, בטלית אחת:

6. ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק א סימן מו ד"ה מתניתין (ט"ו ע"ב (*2)
סי' כ"ז. שמאיזה שחזר נעשה תם. ואפילו הועד לחמש וחזר מארבע, כגון שראה ג' ימים ולא נגח. ולא נגף. ולא נשך ולא רבץ, נשאר מועד לבעיטה, עד שגם כן לא בעט. ואפילו כשהתנוקים ממשמשין בו צריכין לדקדק גם כן כה"ג. שאם התנוקים ממשמשין בו ולא נגח בו חזר מנגיחה. אבל מבעט לא חזר. והא הכלל לכל דבר שהועד, ורואין שחזר בו, הן על ידי

7. ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ג סימן ד ד"ה הרי אמרו (כ"ז
שהוא העיקר להכאה, ואז יהיה י"ג. והוא עם פרק העליון. וכן פי' ר"נ בשם הרא"ח. ושרי ליה מריה, שבתחילת ראותי אילו הטעמים היה כמצחק בעיני, ואמרתי בלבי ראוי הוא לתינוקים. ובראותי דברי הירושלמי, שכתב בפרק החובל (ה"ו) וגם הרי"ף הביאו, תני רבי קרנא, ולבעיטה אחת, ולרכובה שלש, ולסנוקרת חמש עשרה, היה בעיני פלא, על מה הוסיפו

8. ים של שלמה מסכת בבא קמא פרק ד סימן ד ד"ה אלא הכי פירושו
נזקי ממון פ"ו ה"ז) שסבר אין חזרה מועלת למועד בחזר תלת יומי ולא נגח. אלא כשהתינוקות משתמשין בו. א"כ היכא דהועד ע"י מיניה וגם לסירוגין. במה יחזור לתמותו, אלא כשהתינוקים משתמשין בו הוא כלל לחזרה:

9. דף על הדף נדרים דף לז עמוד ב (*2)
בשו"ת מנחת אלעזר (ח"ב סמ"ה) הביא משו"ת צפיחית בדבש (סכ"ג) שאוסר בשבת לימוד בעיון מפני שמייגע את עצמו ומונע את עצמו מעונג שבת וכדאמרינן הכא דאין לומדין עם התינוקים בתחילה שלא לבטלם מעונג שבת. והמנחת אלעזר השיג עליו דמדלא הביא השו"ע הא דאין למידין עם התינוקים בתחילה בשבת רק ביו"ד בהל' מלמדין (סי' רמ"ה) ולא

10. חשוקי חמד נדרים דף נ עמוד א
ולכן יש לייעץ לרופא, שידבר עם האשה ויסביר לה את חומרת המעשה וילמדנה כיצד תטפל בתינוקים בעתיד, ולבעלה ישקר כדי להשכין שלום ביניהם, וכמו שאמר הקב"ה לאברהם למה צחקה שרה לאמר ואני זקנתי, ושינה הקב"ה מן האמת, ואמר לאברהם ואני זקנתי כדי להשכין שלום.

11. חשוקי חמד גיטין דף נט עמוד ב
האחר אם קדמו, יעו"ש, ואם כן ש"מ שאין המוהל שליח של האב, ולכן אין למוהל דין להקדים את הבן של הכהן, מכיון שלא מל בשליחותו, אלא המצוה מוטלת עליו למול את שני התינוקים, ולגבי כהן קטן אין דין של וקדשתו. והדברי צבי עצמו דחה את דבריו, והוכיח שלכו"ע המוהל הוא שליח של האב, רק מכיון שאם האב לא מל בעצמו, כל ישראל חייבים

12. חשוקי חמד בכורות דף כד עמוד א
לילה אחד שמעה האשה שהרשעים ימ"ש מתקרבים למחבוא, לברוח עם שני הילדים לא יכלה, ולכן תפסה את אחד התנוקים וברחה עמו, הרוצחים תפסו אותם בחוץ והרגום. לאחר זמן עברו שם יהודים וקברו את האשה ואת התינוק שלידה, התינוק השני שהיה במחבוא ניצל בחסדי ה'.

13. חשוקי חמד נדרים - הערות דף פ עמוד ב הערה ד
מפריע, אבל מ"מ איכא ראיה דאזלינן כל אדם לגופו, ולא אמרינן שהואיל ולרוב העולם מותר להתפלל כאן מותר אף לו, וממילא אם הוא מרגיש ריח רע האוסר, כגון שמריח ריח מעופש של בית מטבחיים או ריח של צואה מתינוקים בגלל חוש הריח החזק שלו, לכאורה אסור לו להתפלל אף שאחרים אינם מרגישים בריח זה.+.

14. חברותא שבת דף קכט עמוד ב ד"ה והמלח לא המלחת
והמלח לא המלחת - לא מלחו את בשרך במלח כדי להקשותו, כדרך שעושים לתינוקים.

15. ידיד נפש פסחים פרק ו הלכה ה ד"ה ר"ש בן לקיש
וְאֶחָד שֶׁל נְבֵילָה וּבִיקשׁ לוֹכַל מִזֶּה וְאָכַל מִזֶּה גם כן פטור, אף שאין כאן מצוה באכילתו. מָתְנִיתָא מסעייא כך צריך לגרוס. משיטת ר"י במשנה יש ראיה לרַבִּי יוֹחָנָן שַׁבָּת היו לפניו שני תינוקים אחד למול בשבת ואחד שזמנו לאחר השבת וּמָל אֶת שֶׁלְּאַחַר שַׁבָּת בְּשַׁבָּת רַבִּי אֱלִיעֶזֶר מְחָיֵיב חָטָאת וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ פּוֹטֵר הָרֵי אֵין בְּעֲשׁייַתוֹ מִצְוָה

16. שו"ת בנין ציון סימן קנד ד"ה שאלה - הנה
הארץ ואבנים תחת ראשו ומדי יום ביומו טבל עצמו במים קרים של נהר פעמים בעת הקור כן נהג בבית האשה מיום א' פ' תרומה עד ש"ק פ' תצוה אמנם בליל שבת אחר גמר סעודתן התינוקים ומשרתי הבית עמדו כלם מעל השלחן והלכו לישן לחדר האחרת והאיש הרמאי עודנו ישב על השלחן עם האשה לבדו ונכנס אתה בדברים עד ששאלה אותו מי אתה ומאין

17. שו"ת אבני נזר חלק אורח חיים סימן יב ד"ה א) הנה
א) הנה שאלתך בפרשה שבתפילין שבצד"י נמצא כתב יבש עד שממלא כל החלל. ותינוקים קצתם קורין כתיקונו וקצתם שלא כתיקונו. וענין ההכרה משום שהכתב אינו כל כך שחור כמו הדיו של האותיות. ועיניך ראו דברי הנוב"י [מהד"ק אה"ע סי' פ"ה] בגט כהאי גוונא שמכשיר על ידי ההיכר בין שחור ביותר או דיהה. וכתב שהוא דין המבואר אהע"ז (סימן קכ"ה

18. שו"ת ציץ אליעזר תוכן עניינים חלק יג
לבצע בהם ניתוח ביום הראשון ללידתם כדי למנוע עי"כ זיהום של קרומי המוח. ב. אם יש חובה לטפל בילודים כאלה ע"י ניתוחים חוזרים את כל הסיבוכים שיתעוררו בעתיד. ג. תינוקים שנולדים מונגולואים. כשמצוי אצלם היצרות קשה של התריסריון אם מחויב הרופא לטפל בהם במלוא העצמה כולל ניתוחים. סימן פט. אם מותר לרופא לנתק את החולה

19. שו"ת ציץ אליעזר חלק יג סימן פח ד"ה א. תינוקות
מותר לבצע בהם ניתוח ביום הראשון ללידתם כדי למנוע עי"כ זיהום של קרומי המוח. ב. אם יש חובה לטפל בילודים כאלה ע"י ניתוחים חוזרים את כל הסיבוכים שיתעוררו בעתיד. ג. תינוקים שנולדים מונגולואים, כשמצוי אצלם היצרות קשה של התריסריון אם מחויב הרופא לטפל בהם במלוא העצמה כולל ניתוחים.

20. שו"ת מים חיים חלק ג סימן נג ד"ה וראיה נוספת (*3)
ומעלה תפקדם. אמר לו הקב"ה אתה עושה שלך ואני עושה שלי. א"ר יהודה הלוי ב"ר שלום היה משה הולך ועומד לו על פתח אהליהם והשכינה מקדמת ואומר לו חמשה תינוקים יש בבית הזה, חמשה תינוקים באהל הזה, עשרה תינוקים יש באהל הזה, וזה שנאמר ויפקוד אותם משה על פי ה' כשם שהשכינה אומרת לו עכ"ל.

21. כתב עת זכור לאברהם (חולון) תשנ"א, רכה - רל
נושא המאמר: שאלות ותשובות אדוני פז: קידוש לבנה ברחוב שהוא ספק נקי השווקים בכל יום או בכל שבוע. והא דקאמר בש"ס ספק בבית מותר, לאו לאפוקי רחובות ובשווקים, דא"כ קשיא רישא לסיפא, אלא וודאי בית וק"ו רחובות ושווקים דבבית התינוקים שכיחים וזהו ברור. ומ"ש רבא אמר רב סחורה לא שנו אלא לאחריו אבל לפניו מרחיק מלא עיניו, פירוש ביודע וודאי שיש לפניו צואה, אבל לא בספק, ומה גם ס"ס דלמא אין

22. כתב עת מבית לוי ז, תשנ"ה, נב - נה
נושא המאמר: מהלכות שכנים באופן שמפריע לשכנים אפשר למחות. וכן יכולים לעכב רופא מלפתוח מרפאה בבנין באופן שמפריע לשכנים, עיין בהערה +13+. אבל בנתינת שיעורים פרטיים, או החזקת כמה תינוקים, נראה שאין חשש הפרעה לשכנים. יא. בסימן קנ"ו ס"ב איתא דיכולים השכנים למחות מלעשות חנות בחצר ולומר אין אנו יכולים לישון מקול הנכנסים ויוצאים, אלא עושה

23. כתב עת אור עזרא א, יג - לז
נושא המאמר: שאלות ותשובות בהלכות חושן משפט ויש להסתפק בתנוק השוכב בעגלת תנוקים, והניחו בעגלה הצעצועים, ולא ממש בידו, ובעגלה הצעצועים משתמרים יותר, אפשר דאפילו הודיעו למטפלת תהי'ה פטורה מכיון שלא קיבלה עליה שמירה, ורק אם הצעצועים ביד התינוק זה מיקרי אינו משתמר כי התנוק משליך מידיו לארץ, אבל בעגלה גם כשישליך התנוק מידיו הרי הם נופלים לתוך העגלה בהרבה

24. כתב עת בית הלל ח, תשס"א, נז - ס
נושא המאמר: ניסויים רפואיים בבני אדם כי בתלמוד נאמר רק שאין מלין תינוק שמתו אחיו מחמת מילה (מסכת יבמות סד, ב) אבל לא מצינו שאסור למול תינוק שהסתכנו אחיו מחמת מילה. ולכן, כאשר היו שני התינוקים הראשונים מסוכנים אבל לא מתו - אפשר למול גם את האח השלישי, ובודאי לא תאונה גם לו כל רעה. על סמך קביעה הלכתית זו, ניתן להקיש וללמוד גם לעניננו. אם אנו יודעים כי

25. כתב עת זכור לאברהם (חולון) תשס"ד, תשכז - תשמג
נושא המאמר: תחילתו בפשיעה וסופו באונס; תפילת תשלומים בסייג, רק דחה את התפלה לשעה אחרת וקרהו אונס, דפשיטא דיש לו תשלומים בלא שום פקפוק וכפסק הש"ע. ה. עוד דן כת"ר במ"ש הדבר אברהם ח"א (סימן ל"ג) במי שיש לפניו שני תינוקים למול, אחד מהם בזמנו ואחד שלא בזמנו, והעלה להקדים את זה שלא בזמנו משום שכל רגע עובר על עשה דמילה, ולא אמרינן בכה"ג תדיר ומקודש קודם, ומילה בזמנה

26. כתב עת צהר טו, שכ - שסא
נושא המאמר: העמדת פתיון כדי לברר את ישרות הפועל (חלק א) ו' ובשו"ת מלמד להועיל ח"ב סי' פג' ועו', דקטן שסופו להיות פושע עבדינן איסורא זוטא להצילו כיון דעדיין מנוקה מעוון. אלא דהרוצה לדוחת יפה ידחה, דשאני התם דאפשר דדינם כתינוקים שנשבו, וא"כ אף דכתבו הגאונים הנזכרים שקטנים אלו יהיו פושעים (ולשונות כיו"ב), לאו דוקא הוא, כי בקושטא אנוסים יהיו כל ימיהם. וצע"ק]. ברם בשו"ת משנה הלכות

27. כתב עת ויען שמואל ח, שכז - שמו
נושא המאמר: האיל האדמוני הבא מאוסטרליה בודאי שלא תגדלם אח"כ. ורק הניבים שאינם גדלים יחד עם שאר השינים רק לאחר זמן, יש לחוש שגם אם אין לה כעת ניבים, תגדלם אח"כ וכמו בבן גמל. [כידוע גם אצל בנ"א, שהתינוקים מגדלים שינים הקדמיות אחת למעלה ואחת למטה, ואחר ששלמו שיניהם כשגודלים יותר גדלים להם הניבים]. ומשני דכיון דבודאי מעלת גרה, ע"כ טהורה היא. ומעתה הדבר

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 1875
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 397 פעמים
קיבל תודה: 766 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 19 אוקטובר 2018, 15:30

יש כמה דברים מהאבן עזרא בעניין דקדוק שלא התקבלו. ואולי זה נוגע גם לענייננו
מלבד זה מצאת פעם אחת בלבד במדרש. ופעם אחת בלבד באגודה.

בשאר המקורות שהבאת זה מאחרונים. או ממחברי זמננו. (בספרים ממחברי זמננו אתה גם יכול למצוא נח השבע שגיאות...)


הפקדתי שומרים
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 961 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 20 אוקטובר 2018, 21:35

יהודי כתב:בעבר מאוד זלזלתי בזה, אך כמדומה שפעם ראיתי שמישהו שאל את הגר"ח בענין, ואמר לו שלא יזלזל בזה.
מצורף דברי שו"ת באר משה בענין, שמעיד על מנהג זה.
בשו"ת באר משה לא נסמך על דברי הגר"ח אלא על מנהג נשים שראה בבית הוריו.
בנוגע לד' הגר"ח שלח לי אחד מחברי הפורום (אני לא מזכיר את שמו יען ולא נתן לי רשות) בזה"ל: סיפרה לי מי ששאלה את ד"ר הרט מב"ב, מגדולי רופאי הילדים, והוא אמר שהרבנית קנייבסקי היא שאומרת שלא לשים תינוק מול המראה... ע"כ.
עד כה לא באמת שמענו שהורו גדולים להזהר בזה.


יהודי
הודעות: 3777
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 530 פעמים
קיבל תודה: 883 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודי » 20 אוקטובר 2018, 22:11

ראיתי בעבר בא' מספרי השאלות ששואלים את הגר"ח שכתב שיש מקפידים בזה.


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודה1 » 21 אוקטובר 2018, 09:07

מכל מלמדי השכלתי כתב:
יהודה1 כתב:גם תינוקים. (כלומר גם זכרים לא מסתכלים במראה) כונתך כנראה שהמילה הנכונה היא תינוקות גם כשזה זכרים, איני יודע מקור לכך שלא נכון גם בלשון זכר אף על פי שזה לא הנפוץ. ובפיוטים מצינו הרבה לשונות שאינם כנהוג
מילה המסתיימת ב"ות" אינה מורה בדווקא על לשון נקבה.

"תינוקות" של בית רבן
"שבועות" ארוכים
"אילנות" גבוהים
ועוד.

כמדומה שזה מצוי יותר במילים שמקורם בארמית. וזכורני שראיתי על זה פעם בהקדמת אחד ממפרשי המשנה. אינני זוכר בדיוק.

רק בשנה האחרונה הכניסו באקדמיה ללשון את המילה תינוקים ללקסיקון העברי. אך להבדיל בין קודש לחול. בחז"ל לא מצאתי מעולם מילה זו. גם לא לזכרים.
למה זה תגובה על דבריי. אני טענתי שאף על פי שבחז"ל רבים הוא תינוקות בלשון המשנה. אי אפשר להכריע באופן ודאי שתינוקים אינו נכון. (ולא נזקקתי ל"חסדי" האקדמיה)


דרומאי
הודעות: 5010
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1258 פעמים
קיבל תודה: 1297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי דרומאי » 22 אוקטובר 2018, 01:04

לעצם נושא האשכול, נראה לענ''ד פשוט דבכל הני קפידות דאית בהו משום 'אל תבוז כי זקנה אמך', לא שייך אלא במי שאמו נהגה כן, אבל 'לקנות' כאלו מנהגים ממשפחות אחרות אין לזה טעם וריח. רק יש לדון אם אזלינן בזה בתר אמו של הבעל או בתר אם האשה.


מבקש אמת
הודעות: 3634
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 1555 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 03:26

לא ברור מה שייך "אל תבוז כי זקנה אמך" אחר שידוע על הרבה מנהגים שמקורם באמונות תפלות של הגויים. בפרט על המנהג לקשור חוט אדום נגד עין הרע הוא מדרכי האמורי כמובא בתוספתא פ"ז דשבת. גם מעניין שרוב הציבור לא מקפיד על הסתכלות בראי לתינוקות כלל ולא נראה שמתחילים לדבר מאוחר יותר מאחרים...


דרומאי
הודעות: 5010
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 1258 פעמים
קיבל תודה: 1297 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי דרומאי » 22 אוקטובר 2018, 09:32

מבקש אמת כתב:לא ברור מה שייך "אל תבוז כי זקנה אמך" אחר שידוע על הרבה מנהגים שמקורם באמונות תפלות של הגויים. בפרט על המנהג לקשור חוט אדום נגד עין הרע הוא מדרכי האמורי כמובא בתוספתא פ"ז דשבת. גם מעניין שרוב הציבור לא מקפיד על הסתכלות בראי לתינוקות כלל ולא נראה שמתחילים לדבר מאוחר יותר מאחרים...
עי' בשו''ת באר משה הובא לעיל. ובענין מה שיש מנהגים כאלו אצל הגוים, י''ל איפכא דהגוים למדו זאת מאיתנו.


יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי יהודה1 » 22 אוקטובר 2018, 09:40

מבקש אמת כתב:לא ברור מה שייך "אל תבוז כי זקנה אמך" אחר שידוע על הרבה מנהגים שמקורם באמונות תפלות של הגויים. בפרט על המנהג לקשור חוט אדום נגד עין הרע הוא מדרכי האמורי כמובא בתוספתא פ"ז דשבת. גם מעניין שרוב הציבור לא מקפיד על הסתכלות בראי לתינוקות כלל ולא נראה שמתחילים לדבר מאוחר יותר מאחרים...
כשידוע שהוא מהגויים הוא דבר אחד וכשלא ידוע יש לסמוך שלא על חינם נהגו. ובלבד ששמע מאימו או מזקנתו דברים ברורים ולא מיחו בהם בעליהם.


איש בנימין
הודעות: 157
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 11:24
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי איש בנימין » 22 אוקטובר 2018, 12:10

ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.


בנציון
הודעות: 1105
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 401 פעמים
קיבל תודה: 520 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בנציון » 22 אוקטובר 2018, 13:46

איש בנימין כתב:ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.
וכמו כן מה שאומרים שלקפל את הטלית במוצאי שבת הוא סגולה לשלום בית וכיוצא בזה.


מבקש אמת
הודעות: 3634
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 375 פעמים
קיבל תודה: 1555 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 אוקטובר 2018, 17:19

דברי הרב איש בנימין נראים דברי אמת.


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 565 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 נובמבר 2020, 15:28

בנציון כתב:
22 אוקטובר 2018, 13:46
איש בנימין כתב: ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.
וכמו כן מה שאומרים שלקפל את הטלית במוצאי שבת הוא סגולה לשלום בית וכיוצא בזה.
אחד אמר לי פעם שזה בדוק ומנוסה,
כי הוא אף פעם לא מקפל מיד, ותמיד רב עם רעייתו..
 


בשלמא
הודעות: 1943
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 703 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בשלמא » 26 נובמבר 2020, 15:36

ידוע שמקובל כך מהזקנות והדברים עתיקים

יש ספר רפואה מפורסם [ישראלי, אינני זוכר לע"ע את שמו] שכל האמהות בדור העבר גדלו עליו את תינוקותיהם, שם הוא מתייחס לנוהג זה וכמובן מבטל כל חשש רפואי.
משם הבנתי שגם הגויים כנראה הקפידו על זה


אברהם משה
הודעות: 1036
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 424 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי אברהם משה » 26 נובמבר 2020, 15:55

בנציון כתב:
22 אוקטובר 2018, 13:46
איש בנימין כתב: ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.
וכמו כן מה שאומרים שלקפל את הטלית במוצאי שבת הוא סגולה לשלום בית וכיוצא בזה.
במדרש תלפיות (אות ה' ענף הבדלה עמ' 159) מובא: "במוצש"ק מיד אחר יציאתו מביהכ"נ קודם שיבדיל, יקפל הטלית, כי הוא סכנה גדולה, משום כי אם אינו מקפלו מיד במוצ"ש אחר יציאתו מביהכ"נ, אזי הקליפות מתדבקים בטלית. אכן אם שכח בדיעבד ולא קיפל מיד במוצ"ש, אזי למחר בבוקר כשמניח [טו"ת], יקח הטלית וינער אותו מכל צד לארץ".

בטעמי המנהגים (אות תתקמז בקו"א הביא מס' תולדות מנחם): "מי שרוצה שאשתו תאריך ימים, יכפול הטלית במוצאי שבת קודש, יען שהאשה מביאה הטלית להחתן, מזה באה ההקפדה שישמור הטלית בהידור ויקפל אותו תיכף במוצאי שבת קודש קודש, כדי להראות שאינו מצפה לטלית אחר שתביא לו אישה אחרת ח"ו"
 


בשלמא
הודעות: 1943
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 283 פעמים
קיבל תודה: 703 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בשלמא » 26 נובמבר 2020, 15:59

אברהם משה כתב:
26 נובמבר 2020, 15:55
בטעמי המנהגים (אות תתקמז בקו"א הביא מס' תולדות מנחם): "מי שרוצה שאשתו תאריך ימים, יכפול הטלית במוצאי שבת קודש, יען שהאשה מביאה הטלית להחתן, מזה באה ההקפדה שישמור הטלית בהידור ויקפל אותו תיכף במוצאי שבת קודש קודש, כדי להראות שאינו מצפה לטלית אחר שתביא לו אישה אחרת ח"ו"

מי המחבר?
נשמע כמו בן דורו של בעל הקונטרס אחרון
 


אברהם משה
הודעות: 1036
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 297 פעמים
קיבל תודה: 424 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי אברהם משה » 26 נובמבר 2020, 16:03

איש בנימין כתב:
22 אוקטובר 2018, 12:10
ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.
לשון הרשב"א (שו"ת ח"א סי ט)
וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו. ולא נסתיר קבלתם רק אחר הקיום שאינו באיפשר חלילה. ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים. 
 


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי נדיב לב » 26 נובמבר 2020, 16:07

בנציון כתב:
22 אוקטובר 2018, 13:46
איש בנימין כתב:ואני שמתי ליבי לדבר מעניין, שכל אותם המנהגים שלא מצאנו להם מקור, הם מסוג הדברים שאמהות וסבתות לא רוצות שילדים יעשו, מכל מיני סיבות שהם. לדוגמא: לא לפתוח מטריה בתוך הבית. לך תסביר לילד למה לא, שזה מסוכן וכיו"ב, ולכן אמרו לו שיהיה לו שבע חופות. (זה מה שאמרו לי...). וכן לא לעבור על ילד ששוכב על הרצפה, שזה משחק קצת מסוכן, אמרו לו שלא יגדל. וכן ילד שמתעקש לשבת בפינה של השולחן, הרי אין שום דרך הגיונית להסביר לו למה לא, אבל זה מעצבן, אז אמרו לו שהוא לא יתחתן שבע שנים. ודבר זה הוא מחכמתן של אמותינו וסבתותינו ולא מתמימותן.
וכמו כן מה שאומרים שלקפל את הטלית במוצאי שבת הוא סגולה לשלום בית וכיוצא בזה.

יש ענין לקפל את הטלית בעצמו הן במוצאי שבת כמו שציטטו כאן, והן ביום חול. כמו שכתב בספר בן איש חי (הלכות שנה ראשונה - פרשת נח אות טז) בשם האחרונים וז"ל: אין נכון להניח הטלית בלא קפול בלילה, ואם שכח ולא קפלו, ועבר עליו הלילה, אז כשילבשנו למחרת, ינערנו תחלה, וכנזכר באחרונים, גם כתוב באחרונים שכל אדם יקפל טליתו כל יום אחר התפילה בידו, ולא יתננו לשמש לקפלו, דקשה למזל, גם יזהר כשיחלוץ הטלית, וכן התפילין, יחלוץ ביד שמאל, שהיא יד כהה, להראות שקשה עליו פרידתו עכ"ל.


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 565 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 נובמבר 2020, 16:11

ועיקר הטעם בנגלה:
משנה ברורה סימן רצט סק"מ:
מהרי"ל [נה] היה מקפל הטלית שלו בכל מוצאי שבת כדי להתעסק במצוה מיד:


נדיב לב
הודעות: 5464
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2887 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי נדיב לב » 26 נובמבר 2020, 16:15

מענין, מה שייך התעסקות במצווה? זה שייך יותר לקטגוריה של חיבוב מצווה - שתהיה מסודרת, ואולי זה המכוון בדבריו.


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 565 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תינוקים לא מסתכלים במראה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 נובמבר 2020, 16:29

נדיב לב כתב:
26 נובמבר 2020, 16:15
מענין, מה שייך התעסקות במצווה? זה שייך יותר לקטגוריה של חיבוב מצווה - שתהיה מסודרת, ואולי זה המכוון בדבריו.
ראיתי בלקוטי מהרי"ח בשם קיצור של"ה בשם מהרי"ל לקפל הטלית כשמתחיל הש"ץ ויהי נועם להראות שעד עתה היה אסור במלאכה, 

והעיר הלקוטי מהרי"ח שהמעיין במהרי"ל יראה שלא כ' לקפול בויהי נועם וגם אין הטעם משום להראות וכו', אלא כמ"ש המג"א כדי להתעסק במצוה מיד, וגם שלא יתכן להתעסק במלאכה כשאומר סדר קדושה וכו'.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים