למה זה תשאל לשמי

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 30 נובמבר 2020, 21:26

בפרק לב פסוק ל
למה זה תשאל לשמי.png
וקשה לי

א. לדעת המד''ר שהביא רש''י, היה לכאורה על המלאך לומר לו את הטעם, והמלאך כביכול תמה על שאלת יעקב, ואם לדעת המלאך לא היה יעקב יודע שאין למלאכים שם קבוע (דלא כביאור האוה''ח) הו''ל למלאך לפרש.

ב. להפירוש השני באוה''ח, הוה ליה למימר למה זה תשאל בלמ''ד שוואית.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2811 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי נדיב לב » 30 נובמבר 2020, 21:37

חיזוק לשאלתך, הנה בספר שופטים פרק יג פסוק יח במענה לשאלת מנוח עונה המלאך - "ויאמר לו מלאך ידוד למה זה תשאל לשמי והוא פלאי". ופירש רש"י מכוסה. ומדוע אצל יעקב סתם ולא פירש 'והוא מכוסה'. ובהכרח שיעקב ידע, אלא שאל מה השם שנקבע לשליחות זו, ושוב מה עונה המלאך?

ובאמת רבנו בחיי במקום כתב שלא ענה על שאלתו. וז"ל: הגידה נא שמך. רצה לידע אמיתות עצמו שיודיעהו שם שיורה על מהותו ואיך המושכלות מושפעות עלינו מאתו, ולא הודיעהו זה רק השיב לו למה זה תשאל לשמי, כלומר לא תצטרך לשאלה הזאת כי כבר השגת הרבה ועלית במדריגת השכלים. ואמר אחר כך על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה, פירושו לפי שהנפש השכלית ראויה שתמשך אחר השכל הפועל לא יתעסקו תלמידי ישראל בענין התאוות הגשמיות שהמשיל לגיד הנשה:

אולי, זה גופא שמו @למה זה תשאל לשמי! והמלאך מבאר הטעם.. ע"ד צחות.


וחי בהם
הודעות: 999
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 23:07
נתן תודה: 249 פעמים
קיבל תודה: 393 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי וחי בהם » 30 נובמבר 2020, 21:45

שמעתי פעם פירוש בדרך צחות, כי שרו של עשו היצה"ר אמר 'למה זה תשאל' זהו התשובה 'לשמי', כלומר שכל מהותו של היצה"ר לבלבל את האדם שלא ישאל ולא יתבונן ולא יעשה חשבון הנפש...

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 30 נובמבר 2020, 21:46

רבינו @נדיב לב, הזכרתני לביאור הרבי מגור (ואני שמעתי משם הרבי מליובאוויטש) לסימן שכתבו המדפיסים בפרשת פקודי 'בלי כל סימן', שהסימן הוא 'בלי כל'. ודפח"ח.

פורסם במוסף שבת קדש פקודי תשע''ד, עמ' 2.
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... &pagenum=2

ואח''כ הגיבו כאן, עמ' 2
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... &pagenum=2


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי HaimL » 30 נובמבר 2020, 21:48

וחי בהם כתב:
30 נובמבר 2020, 21:45
שמעתי פעם פירוש בדרך צחות, כי שרו של עשו היצה"ר אמר 'למה זה תשאל' זהו התשובה 'לשמי', כלומר שכל מהותו של היצה"ר לבלבל את האדם שלא ישאל ולא יתבונן ולא יעשה חשבון הנפש...
או למה זה תשאל, ותחקור במופלא ממך, לשמי, ליצה"ר
 


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי HaimL » 30 נובמבר 2020, 21:55

ואני תמיד חשבתי, שהכוונה (בשופטים) היא לומר שהשם הוא מפורש (מלשון ונתן בפלילים), ולא מצאתי חבר לי, והנה עכשיו ראיתי בתרגום יונתן

וַאֲמַר לֵיהּ מַלְאָכָא דַייָ לְמָא דְנַן אַתְּ שָׁאֵיל לִשְׁמִי וְהוּא מְפָרָשׁ:

ואולי אחרי מ"ת זה השתנה, ויש מלאך קבוע לשליחות, ומפורש שמו (אולי זה מט"ט), ובזמן האבות הקדושים היה שמו משתנה


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 564 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי בלדד השוחי » 30 נובמבר 2020, 22:02

אגב, האברבנאל שואל למה יעקב לא ענהו, כי גם אתה שאלת לשמי, וכמו שאני אמרתי את שמי למה גם אתה לא תאמר.

אברבנאל בראשית פרק לב
וכאשר השיבו למה זה תשאל לשמי מדוע לא אמר לו יעקב לפי שאתה גם כן שאלת על שמי ואם אני לא כחדתי שמי ממך למה אתה מכחד שמך ממני.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2811 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי נדיב לב » 30 נובמבר 2020, 22:08


ברשות ידידי @למה זה תשאל לשמי אצרף לתועלת המעיינים, ממה שכתבו ראשונים ואחרונים על אתר, לפרש בשיח יעקב והמלאך. [ובדקדוק מכמה מהפירושים עולה גם ישוב לשאלת לזתש"ל.]


רבי יוסף בכור שור - למה זה תשאל לשמי - כי אני שאלתי שמך כי הנוצח רוצה לפרסם שמו, כדי שתהא הגבורה נזכרת על שמו, אבל הנצוח אינו רוצה לפרסם, דקלון הוא לו, שאומרים - פלוני היה נצוח. ועוד אין דרך המלאכים להגיד שמם, וכן אמר המלאך למנוח. יש אומרים - לפי שאין להם שם קבוע, ויש לפרש לפי שאינם רוצים שידעו אנשים שמם, שלא ישביעום. ויברך אותו שם - ועשה שלום עמו והלך לו:

רמב"ן - למה זה תשאל לשמי אמר, אין לך בידיעת שמי תועלת, כי אין הכח והיכולת בלתי לה' לבדו, אם תקראני לא אענך וגם מצרתך לא אושיעך אבל עתה אברך אותך כי כן צוותי, ולא פירש הכתוב הברכה והקרוב מה שאמרו רבותינו (במדרש אגדה ובזוה"ק תולדות קמד) שהודה לו על כל הברכות שם במקום ההוא על כרחו, כי לא רצה יעקב להמתין לו עד בית אל:

רבנו בחיי - למה זה תשאל לשמי. אין לנו שם קבוע כי שמותינו משתנים לפי השליחות. או יאמר למה זה תשאל לשמי, אין דרכנו לגלותו, שאין מלאך רוצה לגלות שמו שלא ליטול עטרה וכבוד לאמר נס זה עשה פלוני כאילו תלוי בו הדבר, ואינו אלא כעבד עושה שליחותו, וזהו שאמר המלאך למנוח (שופטים יג, יח) למה זה תשאל לשמי והוא פלאי, כלומר מכוסה אין אנו רוצים לגלותו שלא ליטול עטרה וכבוד, שאין הכבוד כי אם להקב"ה, כענין שנאמר (ישעיה מג, ז) כל הנקרא בשמי ולכבודי בראתיו, וכתיב (תהלים כט, א) הבו לה' בני אלים הבו לה' כבוד ועוז:
ויש שפירשו למה זה תשאל לשמי ואני מנוצח ודרך העולם שהמנצח מגלה שמו כדי שיתכבד אבל המנוצח אינו רוצה לגלות כדי שלא יתבייש:

חזקוני - למה זה תשאל לשמי - אינך צריך לשאול שמי, נוהג בעולם כשהולכי דרכים נפגשים שלא ראו זה את זה מימיהם הם מרגילים בעת פרידתם דברי אהבה ורעות ושואלים זה לזה מה שמך שאם תשלח שליח מאתך שמזכיר שמך אשלים חפצך. וכן אמר מנוח למלאך מי שמך כי יבא דברך וכבדנוך, וכן עשה יעקב למלאך והמלאך השיבו אינו צריך לכך. ד"א למה זה תשאל לשמי אינך צריך לשאל שמי המלאכים אינם רוצים לגלות שמן פן ישביעום בני אדם, וכן מצינו גבי מנוח למה זה תשאל לשמי והוא פלאי. ד"א שמך שאלתי לשנותו על שם המעשה אבל שמי מה יועיל לך למה תשאלני.

ספורנו - הגידה נא שמך. המורה על צורתך ועל הפעל הנמשך ממנו כדי שאתבונן על מה קמת לשטן ואשוב בתשובה ואתפלל: למה זה תשאל לשמי. כי הצורה האשיית לנו היא מדרגת השכלתנו אשר לא תבואר בשום דבור כאמרו והוא פלא והפעל שלה הוא כפי הרצון האלהי:

העמק דבר על בראשית פרק לב פסוק ל - הגידה נא שמך. ידוע שמות המלאכים אינו אלא לפי כחם ופעולתם שלזה נוצרו ובאו לעולם. וא"כ רצה לדעת מה כחו בפרטות ויהי לתועלת כשתהא השעה נצרכת לזה הפרט:
למה זה תשאל לשמי. מה תהא אתה נצרך אלי הלא אתה מתפלל לפני ה' אשר הוא כח כל הכחות. וע' מש"כ שמות כ' כ':
ויברך אתו שם. כאשר הניחו הודה לו וברכו עבור זה:

אברבנאל פסוק כד-לב - "למה זה תשאל לשמי". והנה אמר זה, לפי שדרך הלוחמים כשינצחו ויתפשו זה את זה, שיהיה המנוצח משתעבד ונכנע למנצח אותו. וכאשר יתן לו המנצח רשות ללכת לדרכו, הנה המנוצח יודיעהו שמו, כדי שיוכל המנצח לקראו בכל עת שירצה, ויהיה המנוצח חייב לבוא לפניו כשיקראהו. ולזה חשש המלאך שמא יעקב היה שואל שמו לזה התכלית, שיוכל לקראו כשירצה והוא יבוא לפניו כעבד לפני אדוניו. ויען לא יאות זה במלאכי עליון, כי איך ישתעבדו אל בני אדם, לכן אמר לו: "למה זה תשאל לשמי", האם חשבת שאבוא כשתקראני, זה בלתי אפשר. ולכן בירך אותו שם, לומר כי לא יבוא עוד אליו לברכו פעם אחרת. או שאמר לו זה, כאומר: התחשוב שאני אשנה את שמי כאשר אני שניתי שמך, אין זה. והרמב"ן פירש: "למה זה תשאל לשמי" - כי אין לך בידיעת שמי תועלת, יען כי אין היכולת בלתי לה' לבדו, אם תקראני לא אענך ומ

אהבת יהונתן - ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלקים ועם אנשים ותוכל וגו'. נראה לבאר כי עד עתה כל מה שהיה יעקב מבקש הן הבכורה הן ברכה והן צאן לבן הוצרך ללכת בשבילן בעקמימות וערמה להכי נקרא שמו יעקב אבל מכאן והלאה תקח הכל בחזקה. דאל הוא לשון חוזק כדכתיב ואת אילי הארץ לקח כי שרית עם אלקים וגו' ולכך יהיה נקרא שמך ישראל והי' יעקב מסופק אם זה שליחתו לדין להתאבק עמו או עיקר שליחתו לרחמים לברכו בשינוי שם ולכך שאל לו מה שמו כי לפי פעולת השליחות כך שמם של מלאכים ובזה יבחין עיקר טוב שליחות והשיב לו המלאך למה זה תשאל לשמי כי אני שליח לכך ולכך וא"כ יש במלאך פנים של זעם ופנים של רצון ולכך קראו פניאל שני פנים וכן אמר כי ראיתי אלקים פני' אל פנים של זעם ושל רצון ודו"ק:

כתב סופר - וישאל יעקב ויאמר הגידה נא שמך ויאמר למה זה תשאל לשמי וכו'. נ"ל ע"ד הרמז ומוסר, הלא ידוע כי התאבקות עם המלאך מרמז על הגלות, כמ"ש במדרש ורמב"ן. והנה בגולה ישראל מיפים עצמם לפני אומות ושרים, ומכניעים עצמם כדי להקל עול הגלות, וכל זה לא יועיל אם ה' לא ירצה, ואנו אין לנו אלא להתפלל לבעל הרחמים ית"ש, שישגיח עלינו ויתן לנו חן וחסד. והיינו וישאל יעקב ויאמר הגידה נא שמך, אין נא אלא לשון בקשה בכניעה ובשפלות ובקשה, ויאמר למה זה תשאל לשמי, אין בידי לעשות כלום הכל תלוי ברצון ה', ויברך אותו שם, היינו במקום שהוא שם במקום הגלות יהיה ברכת ה' מצויה לו, ותמיד עין השגחתו עלינו לטובה, עבדים אנחנו ובעבדותינו לא עזבנו אלקינו, ויט עלינו חסד לפני מלך ושרים, ית"ש ויתעלה זכרו לנצח:

פרדס יוסף - הגידה נא שמך (ל"ב, ל). עיין בחתם סופר [תורת משה וישלח ד"ה למה] בשם הפלאה דשמות מלאכים עפ"י שליחותם, ובמנוח שליחות היה להפליא נדר נזיר את שמשון בנו <מפורש במדרש רבה נשא [במדב"ר י, י"ז]>, לכן אמר למה זה תשאל הלא משתנה בכל פעם, והוא פלאי כי עתה שמו פלא על שם כי יפליא לנדור [נשא ו, ב], ומצינו יו"ד נוספת לתיבה כמו ההופכי הצור אגם מים [תהילים קי"ד, ח] והוא לתפארת הלשון, וכאן היה עיקר שליחות לברך אותו בשם ישראל, וכמו שכתב רש"י שעיקר שליחות היה לשם אודות השם ישראל, ואמר למה תשאל לשמי, היינו שמי עתה לשם פירושו בשביל שם, וזה שמי עתה לשם ויו"ד נוספת, וכן כתב בספר פרפראות לחכמה [וישלח ד"ה מסורה למה] ועיין עוד בבינה לעתים [דרוש י"א ד"ה ויצר]:
ועיין עוד בספר ישועות מלכו [וישלח ד"ה הגידה] דלכאורה קשה דיעקב דהיה רגיל במלאכים ישאל על שמו המורה שהיה סבור שהוא אדם. אך שם הדבר הוא עצמיות הדבר, ור' מאיר דייק בשמא [יומא פ"ג ע"ב], וזה המלאך היה שרו של עשו והיה מלאך גדול, אבל היה בו עירוב רע הכח שעשו יונק ממנו, וזה שהיה פליאה בעיני יעקב, ושאל לו מה שמך מה אתה בעצמותך טוב או רע, והשיבו למה זה תשאל לשמי, זה הוא עצמותו של עשו העירוב טוב ורע, כי ראשו של עשו היה קבור במערה [ילקוט ויחי רמז קס"].

משך חכמה - למה זה תשאל לשמי - הענין על פי הירושלמי (ברכות ספ"ח) כבר מלתך אמורה.
(הביאוהו תוס' חולין מ"ט ד"ה ואברכה גיטין ס"ב) והנה המברך צריך לידע השם שידע על מי יחול הברכה לא כן ביעקב שברכו יצחק מברכיך ברוך (פ' תולדות כז, כט) א"כ המברכו ברוך מן ההשגחה וא"כ המלאך שבירך יעקב כבר הוא מבורך ואינך צריך לברך ולידע השם ויברך אותו שם המלאך ליעקב ודו"ק.

ספר פנים יפות בראשית פרק ה פסוק כב - ויתהלך חנוך וגו'. אחז"ל [יבמות טז ע"ב] שנעשה שר עולם והוא מט"ט ששמו כשם רבו. ויש לפרש בזה מ"ש המלאך למנוח [שופטים יג, יח] למה זה תשאל לשמי והוא פלאי, משום דאיתא ביו"ד סי' רמ"ב סעיף ט"ו אסור לקרות בשמו של רבו אם הוא שם פלאי, לכך אמר והיא פלאי, וכיון ששמו כשם רבו אין לו להזכיר שמו:




________________________________________


מאבק יעקב והמלאך, האם היה בהקיץ, או במראה הנבואה?

אברבנאל בראשית פרק לב פסוק כד-לב כתב: ואמנם אם היה הענין הזה במראה הנבואה או בהקיץ. כבר ידעת דעת הרב המורה בפרק מ"ג חלק א', שהיה זה כולו במראה הנבואה, ושהיתה הנבואה הזאת כלל ופרט. כי בתחילה סיפר בכלל שיעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים. ואחר כך סיפר איך קרה זה בפרט, ואמר ששלח יעקב מלאכים לעשו, וענין השליחות הראשון, והמנחה, ושנשאר יחידי בלילה, והתאבק איש עמו, וזו היא ענין הנבואה. והנה הרמב"ן הקשה עליו, ואמר אם היה זה במראה הנבואה איך בבוקר היה צולע על ירכו. ואני כבר כתבתי, כי אותו ספק אין היתרו ממה שיקשה. לפי שכבר נראה התפעל כלי הנפש מהדמיונים, שהם יגיעו כלי הנפש להנעה מה. הלא תראה שיחלום החולם ששוכב עם אשה, ומאותו חלום יראה קרי כאילו היה עושה אותו פועל בהקיץ. ואחר שהוא נופל ממקום גבוה, ויתנועעו איבריו כולם תנועה חזקה בשינה, עד שייקץ מאותה תנועה. וכל זה נראה מן החוש. לכן לא ירוחק שבהיות יעקב בחלום נבואתו רואה ההתאבקות ההוא ושנגע בכף ירכו, התפעל כל כך טבעו מפני הרושם שעשה בו דמיונו באותו חלום, שהכלים הגופיים נפגעו בזה ונשאר צולע על ירכו, וכמו שזכרתי שם. וכן זכרו הרלב"ג במקום הזה גם כן. הנה אין בזה ספק על הרב המורה. אבל אני מצאתי על דעתו ספק אחר יותר עצמי וחזק, והתימה מהרמב"ן איך לא הרגיש בו. והוא, שאיך יאמר הרב שהמראה הזה כלל ופרט. והנה מה שאמר (לעיל לב, ב): "ויעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים", ואמר (שם לב, ג): "מחנה אלהים", זה היה במקום שנקרא מחנים. ואמנם ההתאבקות שהוא הפרט היה בפנואל. והם שתי מקומות נבדלים זה מזה, ויתחייב ממנו שלא היה המעשים שנעשו בהם אחד אלא מתחלפים. ואיז המראה אם כז כלל ופרט כמו שאמר:
ואמנם הרלב"ג כתב גם כן שהיה זה במראה הנבואה, אבל עירב בזה דברים אחרים שהם בלתי מסכימים בהיות הדבר נבואיי. וזה, שהוא כתב שהיה להתאבקות הנראה בעת השינה שלוש סיבות: האחת, חוזק הדבקות שהיה ליעקב עם זה המלאך; והשנית, מה ששוטטה בו מחשבתו בהקיץ, להמציא תחבולות להפיל עשו אם יבוא עליו להכותו. והשלישית, הכאב שנתחדש לו בשינה בכף הירך. וביאר הסיבה השלישית באמרו, שכבר יתעורר הדמיון מהדברים כל כך, שיתפעל מהם הטבע. לזה יקחו הרופאים ראיה חזקה מחלומות החולה על הליחה הגוברת. והמשל: יגע החולה בדבר קר - יחלום שהוא נכנס במים קרים או שירד עליו הקרח והכפור; ואם יגע בדבר חם - יחלום שהוא באש או שהשמש מכה עליו ומה שידמה לזה. ולזה כשיגבר המותר הזרעי באדם ויתעורר לצאת - יחלום שהוא שוכב עם אשה. וזה מבואר בחוש. וככה כשיתחדש לאדם כאב בעת השינה בסיבה טבעית או מקרית, איזו שתהיה - יחלום שהוא ילחם עם איש אחד ויכהו במקום אותו הכאב. ובהיות הענין כן, כבר אפשר שקרה ליעקב מהעמל אשר יעמול בהעברת כל אשר לו בנחל ומקום המים ההם, שנתחדש לו כאב מזה בכף הירך בעת השינה. ולכן ידמה לו בחלומו שהתאבק עם איש ותקע כף ירכו בהאבקו עמו. זהו דעתו במילותיו:
ואתה רואה שבדעתו קשיא רישא אסיפא. כי אם היתה המראה נבואיית, לא נתחדשה לו מהקור והעמל שלקח בהעברת הנחל, ומהכאב שבדרך טבע נתחדש משם. ואם הוא חידוש כפי הטבע, לא יפול דמיון הנבואה. אלא שכוונתו היא באמת הסיבה האחרונה שזכר, ושאר הסיבות היו הסברת פנים לפרסום ולא מלבו:
ואשר אחשבהו אני בזה, הוא. שזה קרה ליעקב בהקיץ לא בחלום, ושלכן אמר הכתוב:
(לעיל פסוק כה): "ויותר יעקב לבדו". ואם היה בחלום מה לו שיהיה יחידי או בחברה. אלא שהוא בהיותו שם יחידי, נראה לו בנבואה מוחשת מושגת לחושיו - על הדרך אשר זכרתי בפרשת וירא אליו ה' - שהיה איש מתאבק או מתקשר עמו, משתדל להתגבר עליו ולהפילו ארצה להרגו, ולא יכול לו, וכמו שנזכר במראה:

דברי האברבנאל באו בארוכה, והעתקתי רק חלק מדבריו.




סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 30 נובמבר 2020, 23:11

עוד צ''ע לשיטת רש''י, מדוע לא יאמר לו את שמו הזמני.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2811 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי נדיב לב » 02 דצמבר 2020, 17:08

למה זה תשאל לשמי כתב:
30 נובמבר 2020, 23:11
עוד צ''ע לשיטת רש''י, מדוע לא יאמר לו את שמו הזמני.


הפרשנים שצוטטו כאן, חלקם משתלב יפה עם דברי רש"י, ובהסברם תתורץ שאלתך.
העמק דבר - הגידה נא שמך. ידוע שמות המלאכים אינו אלא לפי כחם ופעולתם שלזה נוצרו ובאו לעולם. וא"כ רצה לדעת מה כחו בפרטות ויהי לתועלת כשתהא השעה נצרכת לזה הפרט: למה זה תשאל לשמי. מה תהא אתה נצרך אלי הלא אתה מתפלל לפני ה' אשר הוא כח כל הכחות.

רבנו בחיי וז"ל: הגידה נא שמך. רצה לידע אמיתות עצמו שיודיעהו שם שיורה על מהותו ואיך המושכלות מושפעות עלינו מאתו, ולא הודיעהו זה רק השיב לו למה זה תשאל לשמי, כלומר לא תצטרך לשאלה הזאת כי כבר השגת הרבה ועלית במדריגת השכלים.


נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי נתן הבבלי » 05 דצמבר 2020, 21:44

 פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.



הערשלה
הודעות: 961
הצטרף: 14 אוקטובר 2020, 15:23
נתן תודה: 401 פעמים
קיבל תודה: 347 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי הערשלה » 05 דצמבר 2020, 22:10

עיין בפענח רזא בראשית פרשת וישלח וז"ל:
"למה זה תשאל לשמי, כי כן דרך המתאבקים ומתלחמים זע"ז שהנוצח ישאל לשם המנוצח וישתבחו בעיר אשר כן עשו בניצוח עליו, והמנוצח יעלים שמו מטעם זה".


רבינא
הודעות: 424
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 830 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי רבינא » 05 דצמבר 2020, 22:32

שמעתי פעם שיעקב רצה להשתמש בשם המלאך בעתות צרה והמלאך ענה לו מי שמתפלל לבוראו לא צריך להסתייע בשם עבדו


נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי נתן הבבלי » 05 דצמבר 2020, 22:34

רבינא כתב:
05 דצמבר 2020, 22:32
שמעתי פעם שיעקב רצה להשתמש בשם המלאך בעתות צרה והמלאך ענה לו מי שמתפלל לבוראו לא צריך להסתייע בשם עבדו

מה יש להיעזר בשרו של עשו בעת צרה?


רבינא
הודעות: 424
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 830 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי רבינא » 05 דצמבר 2020, 22:35

לא יודע את שואל נכון אבל כתבתי ממה ששמעתי


chagold
הודעות: 279
הצטרף: 01 יולי 2017, 22:28
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי chagold » 05 דצמבר 2020, 22:54

נתן הבבלי כתב:
05 דצמבר 2020, 21:44
 פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

ומה נפ"מ למלאך בשמו של יעקב?


רבינא
הודעות: 424
הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
נתן תודה: 830 פעמים
קיבל תודה: 176 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי רבינא » 05 דצמבר 2020, 22:58

רבינא כתב:
05 דצמבר 2020, 22:35
לא יודע את שואל נכון אבל כתבתי ממה ששמעתי
הפלא ופלא מצאתי באשכול אחר כמו ששמתעי בשם העמק דבר
viewtopic.php?f=135&t=15408#p221781
העמק דבר על בראשית פרק לב פסוק ל - הגידה נא שמך. ידוע שמות המלאכים אינו אלא לפי כחם ופעולתם שלזה נוצרו ובאו לעולם. וא"כ רצה לדעת מה כחו בפרטות ויהי לתועלת כשתהא השעה נצרכת לזה הפרט:
למה זה תשאל לשמי. מה תהא אתה נצרך אלי הלא אתה מתפלל לפני ה' אשר הוא כח כל הכחות. וע' מש"כ שמות כ' כ':
ויברך אתו שם. כאשר הניחו הודה לו וברכו עבור זה:


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2937 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה זה תשאל לשמי

שליחה על ידי לבי במערב » 06 דצמבר 2020, 06:10

למה זה תשאל לשמי כתב:
30 נובמבר 2020, 21:46
שמעתי משם הרבי מליובאוויטש לסימן שכתבו המדפיסים בפרשת פקודי 'בלי כל סימן', שהסימן הוא 'בלי כל'. ודפח"ח.
לקו"ש ח"ו ע' 408 (מסו"ס 'תומכי תמימים' על הש"ס. נד' לאח"ז בשלימות באגרות־קדשו, חכ"א ע' רכח).

[יש שבנו על מענה־קודש זה מעשי' נאה, אך המעיין הישר יראה כי אינם אלא כנפים שהוצמחו ללשונו התמציתית של הרא"ס יודאסין בסו"ס 'תומכי תמימים' הנ"ל...].

בהתאם לדברי־קדשו ש'יש לחפש בדפוסים הראשונים', ראוי לציין שבכתה"י וכו' צוין הסימן עזי' (ובחומש המלבי"ם: 'אצא').

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 248 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.

שליחה על ידי בבלי » 06 דצמבר 2020, 08:07

נתן הבבלי כתב:
05 דצמבר 2020, 21:44
 פ' וישלח למה זה תשאל לשמי" למה באמת שאל, מה נפק"מ ליעקב מה שמו.
כותב הישועות מלכו כך:
שיעקב תמה איך יתכן שבמלאך יש קדושה מכח היותו מלאך וטומאה מכח היותו שרו של עשיו ולכן הוא שאל מה אתה באמת? רע כעשיו או טוב כמלאך?
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישלח”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים