ספר של שד"ל להחזיק בבית?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 01 דצמבר 2020, 23:34

ייש"כ על שפטרתני מלהשיבו.

סמל אישי של משתמש

מנהל ראשי
מנהל האתר
הודעות: 698
הצטרף: 20 ספטמבר 2015, 13:12
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 433 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי מנהל ראשי » 02 דצמבר 2020, 12:10

העירוני כי הנושא הזה כבר נדון בפורום ואין טעם לסטות מהנושא המקורי


מסתפינא
הודעות: 237
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 16:54
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 167 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי מסתפינא » 02 דצמבר 2020, 13:57

וחי בהם כתב:
01 דצמבר 2020, 23:29
לא ברור לי כמה החת"ס הסכים לזה.
הוא הזכיר זאת כאומר שקיים דבר כזה, אבל בעיקרון הוא מצטט את הזוה"ק ותיקונים לא פעם (לדוגמא המאמר הראשון בחת"ס עה"ת מפרש רמז של התיקונים - זה נדפס שם גם בצילום כתי"ק).
אם כי גם היעב"ץ עצמו בסידורו נותן חשיבות גדולה לזוהר, ואילו סבר באמת כמו שכתב במטפחת, איך נותן מקום חשוב כ"כ לזוהר? וזה לכאורה ג"כ מורה כדברי החיד"א.
במפורש כתב בספר מטפחת ספרים שלדעתו ספר הזוהר הוא קודש ומקודש, רק מפקפק על ייחוסו הקדום

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1105
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 655 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי ובכן » 05 מרץ 2021, 13:41

חזק וברוך כתב:
01 דצמבר 2020, 22:48
...הוא מביא רשימת קושיות ותמיהות חד משמעיות, שלא משאירות כ"כ מקום לספק שיש כאן בעיה אמיתית.
לא אדע לדון אתך על רשימת קושיות ותמיהות חד משמעיות
רק על מה שהבאת כדוגמא:
חזק וברוך כתב:
01 דצמבר 2020, 22:53
רק דוגמא: בזוהר באיזה מקום מוזכר בית כנסת בלשון 'סינגוגה' - כך אומרים בית כנסת בשפה הספרדית (Sinagoga)!
והרי לנו שנתחבר בספרד!

ובכן,
בית כנסת בספרדית - סינגוגה
ואיך בהונגרית?
סינגוגה
ובשוודית?
גם סינגוגה
ובאוקראינית - סינגוגה (סינהוהה, ראה להלן בהולנד)
גם ברוסית, בגרמנית, באנגלית, ברומנית, ואיפה לא.
המקור למילה זו, היא מלטינית (רומא) ועוד לפני זה - יוונית (שממנה לקחו השפות הקיריליות, ולא מספרדית הלטינית).

ולקינוח, נציין לערך בהמכלול על הכתובת 'תאודוטוס בן וטנוס', שם מופיע המילה 'ארכיסינוגוגוס' (-ראש בית הכנסת). תאריך הכתובת - ימי בית שני.

אולם, למען הדיוק וההגינות עלי להאיר, שאמנם ראיית המטפחת סופרים הוא שבזוהר נדרש הענין על כך שבית הכנסת קרוי בלשונם 'אש נוגה' (לא סינגוגה כבדבריך), ועל זה הוא מעיר שמילה זו (esnoga) היא ספרדית. הוא מעיד על עצמו שאינו יודע ספרדית, אלא ששמע בני מקומו הספרדיים אומרים כן. (גם מציין לתשובות חכם צבי סי' לח, ועיין שם היטב).

אלא שלא ידעתי מקור לכך. כפי שהבאתי, בספרדית בית כנסת קרוי סינגוגה (Sinagoga). וגם בהולנדית הוא קרוי סינגוגה - סינכוכה.

וראה בדבריו שם, שנתפלא על שלא עמד בזה עד אליו שום חכם מחכמי הספרדים בראותו דרש זה.


משיב כהלכה
הודעות: 2035
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 682 פעמים
קיבל תודה: 865 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 05 מרץ 2021, 15:59

חזק כתב:
20 נובמבר 2020, 03:36
רבנים אורתודוקסים מגרמניה בדור שלאחר השואה ציטטו ממנו בסיפרם
שד"ל היה טיפוס מורכב יש שדרשו לגנאי ויש לשבח
ידוע מה שחשב על הקבלה אבל גם ידוע שנלחם ברפורמים
ולכל אלו שמצטדקים לצאת נגדו בחריפות, ראו מאיזה סביבה יצא ואף על פי כן שלט בעצמו ונלחם במשכילים הקיצוניים או ברפורמים, ודונו לפי איכות דבריו המלאים מזן אל זן בפירושו על התורה, עת לקרב ועת להרחיק ועל פי רוב עת לקרב

מסתבר שהאמת כדבריך שהיה טיפוס מורכב, ויהיה זה לימוד זכות לעילוי נשמתו בעלמא דקשוט, אבל האם חסר ספרים ללמוד, שצריך ללמוד מה שכתב השד"ל המבולבל הזה? (נכנסתי לויקיפדיה, וכבר מתמונתו נבהלתי, שנראה שאין שום כיסוי לראשו, ולאחר מכן מובא ש"השקפת עולמו ניזונה הן מהשכלתו הכללית הרחבה בפילוסופיה ובהגות האירופית")

כאשר אדם כותב ספר, אז "אנא נפשי כתבית יהבית", כל עצמותו נמצאת בספר, וכל הבלבולים שלו נמצאים שם, ויכולים להיכנס גם ללב הקורא. מה לנו ולצרה הזאת?

וגם אם מצאנו איזה גדול שהזכיר משהו ממנו, על זה ניתן להמליץ את המשל הידוע על דברי הגמ' "איזהו עשיר? - כל שיש לו בית כסא סמוך לשלחנו" (שבת דף כ"ה). אדם עשיר שיש לו הרבה חדרים, יכול לייחד חדר סמוך לבית הכסא, אבל אדם עני שאין לו אלא חדר אחד, ומניח את האסלה צמוד לשולחנו, סרחונו נודף.

ובכן, עניים כמונו צריכים למלא את כרסם בש"ס ופוסקים ולא לחפש ספרים שמקורם מפוקפק, וכמובן שלא להחזיק בבית כי שאני מינות דמשכי והילדים נמשכים לזה.


חזק וברוך
הודעות: 973
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 968 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי חזק וברוך » 06 מרץ 2021, 20:10

אין לי ענין להתווכח. מצ"ב קישור של ספר מטפחת ספרים להיעב"ץ, וכן תשובות ר"מ קוניץ על המטפחת.
מי שמבקש האמת יעבור על דבריהם ויחליט טענותיו של מי משכנעות יותר.


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2021, 20:37

לא זכיתי להבין מהו הטעם להסיט לשם את הדיון שנית. אך כיון שעלה:
א. הריעב"ץ ידוע הוא בקנאתו לה' א-לקיו ותקיפותו הרבה, ולכן אין להוכיח רבות מדברים שנכתבו בעת ריתחא וקנאה קדושה דקא מרתחא בי'.
ב. כלל ישראל (ובני תימן אף הם בכלל) קיבלו וקיימו עליהם קדושת ס' הזה"ק ושחכמת הקבלה ירדה כולה מן השמים, ומשכך - אפי' את"ל דהיעב"ץ נתכוון אף אליבא דאמת, ולא בא לדחות המינין בקש וגבבא בעלמא - יחידאה הוא, ולא קיי"ל כוותי'.
ג. בער אני ולא אבין: וכי משום שמצאת ריעותא או פגם בתשובות רמ"ק (ואכמ"ל) נבטל מסורתנו וקבלת אבותינו וגדולינו?!

סמל אישי של משתמש

בעל כנפיים
הודעות: 392
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי בעל כנפיים » 06 מרץ 2021, 20:46

אני בור ועם הארץ מוחלט בנושא.
אבל, האם אין בזוהר שמות אמוראים?
 


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2021, 20:52

ואשר על־כן?! גדולי־ישראל חכמי הקבלה עסקו רבות בנושא, והובאו בזה כמה תירוצים.
שיטת זידיטשוב ובנותי' כי אכן עריכת הזה"ק הושלמה בדורות שאחרי רשב"י, וי"א (כך מטו משמי' דכ"ק אדה"ז נ"ע ועוד) שכשרשב"י סידר הזה"ק הי' בג"ע - ושם דורות העתידין כבר היו (כמבואר בכ"מ).
עכ"פ - אין לזה שום שייכות ל'פקפוקים' נלוזים בקדושת הזה"ק, ולו מפני העובדה הפשוטה: כל גדו"י שנסמכו סמיכה רבה על הזה"ק וקיבלו בחכמת הקבלה ודאי הבחינו בענין 'פעוט' זה, ולא הטריד הדבר את מנוחת־קדשם יתר על המדה...

סמל אישי של משתמש

בעל כנפיים
הודעות: 392
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי בעל כנפיים » 06 מרץ 2021, 21:01

לבי במערב כתב:
06 מרץ 2021, 20:52
ואשר על־כן?! גדולי־ישראל חכמי הקבלה עסקו רבות בנושא, והובאו בזה כמה תירוצים.
שיטת זידיטשוב ובנותי' כי אכן עריכת הזה"ק הושלמה בדורות שאחרי רשב"י, וי"א (כך מטו משמי' דכ"ק אדה"ז נ"ע ועוד) שכשרשב"י סידר הזה"ק הי' בג"ע - ושם דורות העתידין כבר היו (כמבואר בכ"מ).
עכ"פ - אין לזה שום שייכות ל'פקפוקים' נלוזים בקדושת הזה"ק, ולו מפני העובדה הפשוטה: כל גדו"י שנסמכו סמיכה רבה על הזה"ק וקיבלו בחכמת הקבלה ודאי הבחינו בענין 'פעוט' זה, ולא הטריד הדבר את מנוחת־קדשם יתר על המדה...
התשובה הראשונה הינה בדיוק המקום אליו אני חותר. הרי לומר שהושלמה אחרי רשב"י המשמעות היא שלמעשה חלק נכבד מהספר אינו מרשב"י(שהרי האמוראים אינם מופיעים זעיר פה זעיר שם). ועוד, דהשתא דאתאן להכי, מי יימר שלא נערך גם בזמן הגאונים(ע"ע תנדב"א, ואפילו בגמרא נוסף קצת פה ושם מן הסברואים), ואולי גם הוסיף בזה רמד"ל?
לא הבנתי למה אין לזה שום שייכות, זוהי ראיה חזקה מאוד, איזו מן תשובה זו אותם זה לא הטריד?
ומעבר לכך, אולי הטריד, ונקטו בזהבפשיטות כיעב"ץ או כחת"ס או כאדמור"י זידיטשוב, ולמה שידברו על כך בקול?
התשובה השנייה אינה רלוונטית לליטאים, במחילה. ואולי גם לרבים מהחסידים.
בכ"א, קצת מרגיז שאתה כותב בצורה ממנה משתמע כאילו כלל אין כאן בעיה('ואשר על כן?').
הביאו כאן טיעונים חזקים מאוד, וככל הידוע לי(ואיני יודע הרבה) יש עוד. אז גם אם אתה חושב אחרת, או אפילו שאסור לומר כך, אין אפשרות להתעלם מן השאלות.


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2021, 21:10

יש כאן שתי שאלות נפרדות, וראוי להבחין ביניהן:
א. 'פקפוקים' נלוזים בקדושת הזה"ק (או כלשון 'חזק וברוך' לעיל: "'ערעור' על הזהר . . שיש כאן 'בעי' אמיתית'". המרכאות משלי!), שמקורם - בכללות - מהמס'כילים בדורות שלפנינו (הריעב"ץ ודאי לש"ש התכוון, להוציא מדעת הטועים שבדורו - אך הם נשתמשו בו למטרותיהם המאוסות).
ב. סתירות־לכאורה בזמן כתיבת הזה"ק, שיבושים שנפלו בהעתקות כתה"י והדפוסים (בפרט אלו שבאירופא), או הדוגמא דלעיל: שמות אמוראים.
השאלה הראשונה אין לה שום מקום בקרב שלומי אמוני ישראל, ועלי' מחיתי בקול רעש גדול (ותמהני על שתיקת שאר החו"ר למול דברי־הבלע); השני' היא שאלה תורנית ביסודה (אף שיש המנסים להטותה ולכללה עם הראשונה לרעה), ובזה שייכות מחלוקות לגיטימיות כדרכה של תורה.

[כמדומה לי שחכמי ליטא קרובים דוקא יותר להשקפת אדה"ז דלעיל, אך סבורני שאכ"מ].

'למה שידברו על־כך בקול' היא בדיחה, העגומה בבורות המוצגת בה - אנשים שכל ימיהם הגו ושקדו בתורת הקבלה והנחלתה לתלמידיהם, לא נתקלו מעולם במהלך הלימוד בשמו של אמורא?! ה'קושיא' לא עלתה מעולם בבית־מדרשם?! צחוק עשו לנו.
אף אם אכן כך היתה המציאות - אבכר שיהי חלקי עמם, ולא עם המפקפקים הנלוזים. וד"ב.

סמל אישי של משתמש

בעל כנפיים
הודעות: 392
הצטרף: 18 אפריל 2020, 23:17
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי בעל כנפיים » 06 מרץ 2021, 21:15

לבי במערב כתב:
06 מרץ 2021, 21:10
יש כאן שתי שאלות נפרדות, וראוי להפריד ביניהן:
א. 'פקפוקים' נלוזים בקדושת הזה"ק (או כלשון 'חזק וברוך' לעיל: "ערעור על הזהר . . שיש כאן 'בעי' אמיתית'"), שמקורם - בכללות - מהמס'כילים בדורות שלפנינו (הריעב"ץ ודאי לש"ש התכוון, להוציא מדעת הטועים שבדורו - אך הם נשתמשו בו למטרותיהם המאוסות).
ב. סתירות־לכאורה בזמן כתיבת הזה"ק, שיבושים שנפלו בהעתקות כתה"י והדפוסים (בפרט אלו שבאירופא), או הדוגמא דלעיל: שמות אמוראים.
השאלה הראשונה אין לה שום מקום בקרב שלומי אמוני ישראל, ועלי' מחיתי בקול רעש גדול (ותמהני על שתיקת שאר החו"ר למול דברי־הבלע); השני' היא שאלה תורנית ביסודה (אף שיש המנסים להטותה ולכללה עם הראשונה לרעה), ובזה שייכות מחלוקות לגיטימיות כדרכה של תורה.

[כמדומה לי שחכמי ליטא קרובים דוקא יותר להשקפת אדה"ז דלעיל, אך סבורני שאכ"מ].
לא הבנתי מה מחלק בין הקטגוריה הראשונה לשנייה.
שהראשונה דוגלת שכלל לא נכתב ע"י רשב"י, והשנייה מודה שחלק נכתב בזמנו?
תוכל לצטט כאן מגדולי ליטא שס"ל הכי? זה מאוד מעניין.
 


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2021, 21:17

הבנת החלוקה נכונה.
ויש להוסיף: השני' טוענת - בנוסף - כי יש הגהות שנוספו בשוה"ג וחדרו אל הדפוסים, אך לא שחלק מן הזה"ק 'נתחבר' (ח"ו) בימי רמד"ל (אף שלדבריהם יתכן שנחתם רק בימי הגאונים).

--

בראשונה אין שום גדולי־ישראל; המס'כילים הם שהיטו ושיבשו את דברי הריעב"ץ כך ש'יסכים' לאשר ביקשו 'לחלץ' הימנו.
קבוצה תימנית שניסתה להכריז כך באופן ממוסד - הוצאה והוחרמה חוץ לגבולות ישראל.

בשני' - ציינתי לעיל: זידיטשוב ובנותי' (קאמארנא, למשל). ויש עוד.
לפי המשתקף ב'מטפחת' - הריעב"ץ נכלל אף הוא בכך, אך כבר הובאו לעיל דברים מגדולי־ישראל בנדון.

--

אחר התיקון הבנתי ששגיתי בכוונת ההודעה דלעיל; אנסה לחפש ולציין בהמשך בל"נ.


אחד התלמידים
הודעות: 2284
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 270 פעמים
קיבל תודה: 865 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי אחד התלמידים » 06 מרץ 2021, 21:43

לבי במערב כתב:
06 מרץ 2021, 20:37
לא זכיתי להבין מהו הטעם להסיט לשם את הדיון שנית. אך כיון שעלה:
א. הריעב"ץ ידוע הוא בקנאתו לה' א-לקיו ותקיפותו הרבה, ולכן אין להוכיח רבות מדברים שנכתבו בעת ריתחא וקנאה קדושה דקא מרתחא בי'.
ב. כלל ישראל (ובני תימן אף הם בכלל) קיבלו וקיימו עליהם קדושת ס' הזה"ק ושחכמת הקבלה ירדה כולה מן השמים, ומשכך - אפי' את"ל דהיעב"ץ נתכוון אף אליבא דאמת, ולא בא לדחות המינין בקש וגבבא בעלמא - יחידאה הוא, ולא קיי"ל כוותי'.
ג. בער אני ולא אבין: וכי משום שמצאת ריעותא או פגם בתשובות רמ"ק (ואכמ"ל) נבטל מסורתנו וקבלת אבותינו וגדולינו?!

מי הסמיך אותך לדחות אחד מדברי גדולי דורו ע"פ החלטה שערורי שהוא לא התכווין לזה? או קביעתך שדעתו לא התקבל.
החתם סופר (ח"ו סי' נט) כתב: 'הנה נמצא בשכונתך ס' מטפחת ספרים למהריעב"ץ תמצא שם כי דבר גדול דבר הנביא ז"ל בענין זה הלא ישתוממו רואיו וד"ל'. כנראה הוא לא ידע שריעב"ץ לא התכוון למה שהוא כתב. וכנראה לא הסכים שלא קבלו את דבריו. אדרבה מבואר שהוא חשב שכל מי שיראה הספר יראה בעצמו שדבריו נכונים. [אני מכיר דברי החיד"א. אבל י"ל אדרבה, גם הוא הכיר באמיתת דברי המטפחת ספרים, וכתב מה שכתב רק משום שהיו שזלזלו בקבלה לגמרי, ולכן אין להוכיח רבות מדברים שנכתבו בעת ריתחא וקנאה קדושה דקא מרתחא בי'.]
זה נכון שבאופן כללי נתקבל ספר הזהר, גם אצל ריעב"ץ כמבואר במקומות אחדות בספריו. ועיקר טענתו היתה שאין כולו מרשב"י ויש בו הסופות מאוחרות. אבל זה אינו מוריד מאמיתת דבריו במטפחת ספרים.


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 06 מרץ 2021, 21:45

ראה דברי דלקמי', ותעמיד אף הראשונים באורם הנכון. כט"ס.


חזק וברוך
הודעות: 973
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 968 פעמים
קיבל תודה: 571 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי חזק וברוך » 06 מרץ 2021, 22:01

לבי במערב כתב:
06 מרץ 2021, 21:10
א. 'פקפוקים' נלוזים בקדושת הזה"ק (או כלשון 'חזק וברוך' לעיל: "'ערעור' על הזהר . . שיש כאן 'בעי' אמיתית'". המרכאות משלי!), שמקורם - בכללות - מהמס'כילים בדורות שלפנינו (הריעב"ץ ודאי לש"ש התכוון, להוציא מדעת הטועים שבדורו - אך הם נשתמשו בו למטרותיהם המאוסות).
כשם שכת"ר כותב פרשנות בדעת הריעב"ץ, כך הוא כותב פרשנות בדעתי....
אני רק כתבתי שיש כאן בעיה אמיתית, לאפוקי מאלו שעוצמים את עיניהם וטוענים שהכל גלאט ואין כל בעיה אמיתית. מה הפיתרון? לא התייחסתי.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1105
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 655 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי ובכן » 07 מרץ 2021, 15:15

לבי במערב כתב:
06 מרץ 2021, 20:37
לא זכיתי להבין מהו הטעם להסיט לשם את הדיון שנית
אבקש מחילה רבתית

אך מה עושה אדם הנתקל בתוך אשכול בטענה שיש לו מה להגיב עליה?
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 1105
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 655 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי ובכן » 07 מרץ 2021, 15:20

חזק וברוך כתב:
06 מרץ 2021, 20:10
אין לי ענין להתווכח. מצ"ב קישור של ספר מטפחת ספרים להיעב"ץ, וכן תשובות ר"מ קוניץ על המטפחת.
מי שמבקש האמת יעבור על דבריהם ויחליט טענותיו של מי משכנעות יותר.
א. אשמח שתצטט אותי, או תאזכר, שאדע שענית לי משהו.

ב. לא התייחסתי כלל לעצם הטיעונים, ולעצם הנידון, שאותם לא פרטת.
כן התייחסתי לדוגמא שהבאת. בדרך כלל בן אדם מביא דוגמא שהיא לדעתו חזקה. הדוגמא הזו, לדעתי הוא טעות של דוגמא. מילה שבהחלט מקורה ביוונית עתיקה, איפה הבעיה.
גם אני נוטה שיש הרבה דברים בזוהר שהינם מאוחרים. אולם הדוגמא הזו, היא דוגמא למשהו שבעיני היעבץ היא ראיה כל כך חזקה, עד שמתפלא על כל חכמי הדורות הספרדיים ששתקו בכך.
נו, אז לנו יש כעת קצת יותר ידע, ואנו יודעים שאין בדבר קושיא כלל. אז לאט לנו עם כל המחקר ועם כל המסקנות הנחרצות. שלא נהא ללעג בדורות הבאים...


לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר של שד"ל להחזיק בבית?

שליחה על ידי לבי במערב » 07 מרץ 2021, 19:00

ובכן כתב:
07 מרץ 2021, 15:15
 . . מה עושה אדם הנתקל בתוך אשכול בטענה שיש לו מה להגיב עליה?
פותח אשכול חדש, מצטט בראשו את הטענה - ומשיב עלי'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים