חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי (לש"ס ומקרא ישנן אשכולות ייעודיים, נא להקפיד על החלוקה)

צדיק נסתר

משתמש חדש
אברך אמר:
יש עוד תשובה, בשר שנמלח במלח שמעורב עם חמץ...
יש לי שאלה נוספת: מתי, המחמיר שלא לקנות חמץ שנמכר לגוי, אסור גם לקנות דג סלמון?
תשובה: דג סלמון שנמלח במלח שמעורב עם חמץ...
 

אברך

משתמש ותיק
צדיק נסתר אמר:
אברך אמר:
יש עוד תשובה, בשר שנמלח במלח שמעורב עם חמץ...
יש לי שאלה נוספת: מתי, המחמיר שלא לקנות חמץ שנמכר לגוי, אסור גם לקנות דג סלמון?
תשובה: דג סלמון שנמלח במלח שמעורב עם חמץ...
הברקת קמעא...
 

אוריאל

משתמש ותיק
היכי תמצי שאדם אחד עושה מעשה איסור, ושלוש אנשים ייענשו בגלל זה?
 

אוריאל

משתמש ותיק
בנציון אמר:
בנציון אמר:
אוריאל אמר:
היכי תמצי שאדם אחד עושה מעשה איסור, ושלוש אנשים ייענשו בגלל זה?
מספר לשון הרע?
כעת אני שם לב שהדגשת שאדם אחד עושה מעשה איסור, ובלשון הרע גם השומע עושה איסור.
אני באמת התכוונתי לזה. שהרי השומע אינו עושה מעשה, רק שומע, ושלושה נענשים, המספר, השומע, ומי שספרו עליו, וכמבואר בח"ח.
 

אוריאל

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אוריאל אמר:
היכי תמצי שאדם אחד עושה מעשה איסור, ושלוש אנשים ייענשו בגלל זה?

מלוה בריבית אולי? מכשיל את הלוה, עדים, וערב -ב"מ עה: וי"ל.
לכאורה בזה הלווה עושה מעשה איסור בדיוק כמו המלוה, לא?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אמנם הלוה לא עושה אותו מעשה איסור עיין בגמ' הנ"ל, ומה שעובר הוא משום איסור לא תשיך הנאמר בלוה, מ"מ זה לא עונה על שאלתך אחר ששאר האנשים נענשים, משום חלקם במעשה האיסור, ומסתמא כוונתך שמעשה האיסור נעשה ע"י אדם אחד, והשלושה, נענשים מחמת מעשה שלו ולא שלהם.
ולכך אנו מצפים לשמוע בהמשך את התשובה. ייש"כ.
 

יצחק

משתמש ותיק
ח"ו, אסור להם לגבות את החוב ואסור ללווה לשלם להם.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לגבי מעות קטן ואפוטרופוס יש נידון שלם. דעת המל"מ דלא נקרא רבית קצוצה וע"כ מחוייב הלוה לשלם.
ובגוף השאלה ייתכן לומר לפי הרשב"א (בשו"ת הובא גם בב"י) לדידיה שרי לגזבר להלוות מעות צדקה אף בריבית קצוצה.

רק נציין ד' השו"ע גבי גר שנתגייר אחר זקיפת מלוה, מותר לגבות את הריבית. וממילא אם לא משלם ב"ד יורדים לנכסיו כפבע"ח.
 

יצחק

משתמש ותיק
יצחק אמר:
איך יתכן שבי"ד יכפו את הלווה לתת ריבית למלוה?
שכחתי לכתוב את התשובה, מי שאומר לחבירו הלווינו היום למשך חודש ואני אלוה לך למשך חודשיים, מובא ברמ"א (ק"ס סעיף ט) שיש אומרים שזו ריבית קצוצה, וכתב הגהות רע"א על השו"ע שצריך להחזיר לו "ריבית" של הזמן הזה דריבית קצוצה יוצאה בדיינים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
איך יתכן שבי"ד יכפו את הלווה לתת ריבית למלוה?
אם הלווה הוא מומר שמותר להלוות לו בריבית (כן פסק הרא"ש. וכתב עוד שללוות ממנו אסור כי מכשילים אותו בלהלוות לישראל כשר...) אזי הוא מחוייב להחזיר כפי הריבית שלוה בה.
 

חמד ילד

משתמש רגיל
כשראיתי שיש אשכול חידות (למרות שלא הספקתי לקרוא אותו) ניסיתי לראשונה לכתוב חידה משלי. זה מה שיצא בינתיים:

מעשי מיסודו של קין,
מקביל יש לי בשעת הזין.
ידי יקבעו אם ס' או ע',
לפני היות מחמד לאין.

בעת קינוח לא אנוח,
ובעצמי אחלק תפוח.
במחצית מכבדים אכפול ניחוח,
ומתנה עם מזומן אמהר לשלוח.

אשלים ארבעים ושלוש,
בלי ארבעים ושתיים.
וכדי לא לבזות הקדוש,
לא אשתמש בעיניים.


אני חושב שאת הדמות אליה התכוונתי לא קשה לפצח אבל מעניין יהיה אם כל השורות מובנות. בהצלחה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אור החיים אולי
קצת מזכיר את הסיפור המפורסם שהשמיט תואר רב על מ"ב הפי' שנאמרו בשמו,
מ"ב פירושים בחוקותי וכו'.
מעשה קין מזכיר את סיפור הגלות של האו"ח כקין.
פרי תואר.
כ"ז מקופיא.

בחלוף הזמן-
(נ.ב כמו שאמרנו כ"ז מקופיא, ראה את הפתרונות שהעלו החברים באשכול)
 

יצחק

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
כשראיתי שיש אשכול חידות (למרות שלא הספקתי לקרוא אותו) ניסיתי לראשונה לכתוב חידה משלי. זה מה שיצא בינתיים:

מעשי מיסודו של קין,
מקביל יש לי בשעת הזין.
ידי יקבעו אם ס' או ע',
לפני היות מחמד לאין.

בעת קינוח לא אנוח,
ובעצמי אחלק תפוח.
במחצית מכבדים אכפול ניחוח,
ומתנה עם מזומן אמהר לשלוח.

אשלים ארבעים ושלוש,
בלי ארבעים ושתיים.
וכדי לא לבזות הקדוש,
לא אשתמש בעיניים.


אני חושב שאת הדמות אליה התכוונתי לא קשה לפצח אבל מעניין יהיה אם כל השורות מובנות. בהצלחה.
מימי (!) לא הצלחתי לפתור חידות מהסוג הזה אבל אני נהנה לעקוב אחריהן ולראות איך אחרים פותרים, רק שאלה, האם הפענוח של החידה כולל את את הניקוד של המילים? למשל "במחצית מכבדים אכפול ניחוח" איך מנקדים את המילה "מכבדים"? אל תצחקו אני באמת לא יודע אם זה חלק מהחידה.
 

אברך

משתמש ותיק
@חמד ילד
א. הכתב חידה יפה מאד, הן בניסוח והן בחריזה.
ב. "שברתי את הראש" ועדיין לא הצלחתי לפענח לא מי הדמות ולא אף מילה מהכתב חידה.
ג. אני הייתי שמח לאיזה רמז. השאלה אם הציבור גם רוצה, או שעדיין רוצים לפענח בלי רמזים.
ד. תן התראה עם אולטימטום לפני שאתה מפרסם את הפתרון! אולי בסוף נצליח...
 

יעבץ

משתמש ותיק
חמד ילד אמר:
כשראיתי שיש אשכול חידות (למרות שלא הספקתי לקרוא אותו) ניסיתי לראשונה לכתוב חידה משלי. זה מה שיצא בינתיים:

מעשי מיסודו של קין,
מקביל יש לי בשעת הזין.
ידי יקבעו אם ס' או ע',
לפני היות מחמד לאין.

בעת קינוח לא אנוח,
ובעצמי אחלק תפוח.
במחצית מכבדים אכפול ניחוח,
ומתנה עם מזומן אמהר לשלוח.

אשלים ארבעים ושלוש,
בלי ארבעים ושתיים.
וכדי לא לבזות הקדוש,
לא אשתמש בעיניים.


אני חושב שאת הדמות אליה התכוונתי לא קשה לפצח אבל מעניין יהיה אם כל השורות מובנות. בהצלחה.
חידה באמת מוצלחת!
אכן פיצחתי את הדמות, רק אות אחת קשה להבין... אולי בהמשך...
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יעבץ אמר:
חמד ילד אמר:
כשראיתי שיש אשכול חידות (למרות שלא הספקתי לקרוא אותו) ניסיתי לראשונה לכתוב חידה משלי. זה מה שיצא בינתיים:

מעשי מיסודו של קין,
מקביל יש לי בשעת הזין.
ידי יקבעו אם ס' או ע',
לפני היות מחמד לאין.

בעת קינוח לא אנוח,
ובעצמי אחלק תפוח.
במחצית מכבדים אכפול ניחוח,
ומתנה עם מזומן אמהר לשלוח.

אשלים ארבעים ושלוש,
בלי ארבעים ושתיים.
וכדי לא לבזות הקדוש,
לא אשתמש בעיניים.


אני חושב שאת הדמות אליה התכוונתי לא קשה לפצח אבל מעניין יהיה אם כל השורות מובנות. בהצלחה.
חידה באמת מוצלחת!
אכן פיצחתי את הדמות, רק אות אחת קשה להבין... אולי בהמשך...
ר' יעבץ ממתינים כבר לפתרון.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
מי שאתייחס לחידה.
הלא הם, ר' יצחק ר' אברך אתה ואני.
ר' יצחק אמר שאינו מתמצא וכך גם אני, אברך ביקש לכה"פ רמז, ואתה כבר פתרת
כך שרמז לדמות יתקבל על דעת כולם.
וד"א זה לא אור החיים??...
עוד דבר שעלה בראשי..הגם שאי"ז דמות..
מעשי מיסודו של קין -הוי אומר מנחה הראשונה שהביא בנ"א היתה ע"י קין.?
מקביל יש לי בשעת הזין=הווי אומר שעת מנחה?
 

יעבץ

משתמש ותיק
מה שיתכן ומקשה להגיע לפתרון, שמחפשים דמות ספציפית, כלומר שם של אדם. ובאמת הכוונה לתפקיד מסויים...
אני חושב שזה רמז מאוד משמעותי...
ובאמת העיקר לדעת את כל השורות והרמזים
 

יצחק

משתמש ותיק
כיון שהמצב הוא ש@יעבץ כבר יודע את התשובה וכל השאר לא מתקדמים אני מציע שננסה לפתור ביחד, כלומר כל אלו שאינם יודעים את הפתרון ינסו יחדיו, @יעבץ יעקוב אחרי הדברים (עד כמה שהוא עוקב אחרי האשכול) ויעיר הערות. (רווח נוסף יהיה בצורה כזו שגם טיפוסים כמוני שלא מצליחים לפתור חידות מהסוג הזה ירגישו לפחות שהם יכולים לתרום..)

זה החלי: "אשלים ארבעים ושלש" אין ספק שהכוונה להזיות כהן גדול ביוה"כ, פר ושעיר בפנים ובחוץ שמונה פעמים כל אחד = 32 , ועוד 7 הזיות על מזבח הזהב משניהם יחד ועוד 4 מתנות על קרנות מזבח הפנימי ס"ה 43
"מעשי מיסודו של קין" כנראה הראשון שחזר בתשובה.
"ידי יקבעו אם ס' או ע'" כנראה מדובר כאן על הגורל של שני השעירים, והאות ע' היא עזאזל אבל אינני יודע לפרש את האות ס'
 

יצחק

משתמש ותיק
"מתנה עם מזומן אמהר לשלוח" הכוונה לשעיר המשתלח ששולחים אותו עם איש "עיתי" כלומר מוכן מבעוד יום, מזומן. השעיר הזה הוא כידוע כמין "מנחה" לשטן (זה בערך המילים שהראשונים אומרים).
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
בעת קינוח לא אנוח= קינוח הווי אומר כפרה, לא אנוח כה"ג ביוה"כ עליו מוטל להרים את הדשן בשונה מכל השנה שהיה מתחלק לשאר הכהנים, ונעשה בקריאת הגבר. ומשו"כ גם היה משכים בחצות
ובעצמי אחלק תפוח= תפוח הווי אומר הדשן שהצטבר באמצע המזבח נקרא תפוח, והכהן הוא שזכה במצוה זו. בחינת "אחלק שלל" וכאמור לעיל.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
ועוד קטע שהצלחתי לפתור

ובכדי לא לבזות הקדוש
לא אשתמש בעיניים

הכוונה שהיה קורא שני פרשיות אחרי מות, ואך בעשור
והיה קורא את הפרשה הראשונה מתוך ספה"ת, ואילו את השניה בעל פה ולא מתוך סה"ת, משום שהאחת רחוקה מהשניה, ואין גוללין בפני הציבור, ולהוציא ספר אחר ה"ז בזיון לסה"ת הראשון שיאמרו שהוא פגום.
 
חלק עליון תַחתִית