חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 28 אפריל 2018, 22:49

ב"ה ביום שישי נולד לי בן במז"ט
הסתפקתי אם מותר להזכיר ש"ש ברכות וכו' בחדר לידה, לא שמעתי מעוררים בזה מעולם,
והנה בבית המרחץ בבית האמצעי שיש שם מקצת ערומים ומקצת לבושים הדין הוא שאסור להזכיר ש"ש, ובמשנה ברורה סימן פ"ד הביא פלוגתא אם מותר להזכיר שם ש"ש בזמן שאין שם בני אדם ערומים, ולכאורה הוא הדין חדר לידה יש לדמות לזה כי החדר הזה מיועד להיות בו גם בזמן הלידה גופא וגם בכל הזמן שעד הלידה, ובכל הזמן שעד הלידה אין שם ערומים.

יש לדון שחדר לידה דינו כבית הפנימי של בית המרחץ, דכמו שבית המרחץ מאיס מחמת רוב הבל שבו ואפילו אם כעת הוא נקי וכו' מ"מ תשמישו למאיסות, הוא הדין חדר לידה יש בו הרבה יותר מאיסות מאשר בית המרחץ כמובן לכל בר דעת, אך אינני יודע אם זה מיקרי תשמישו למאיסות כי עיקר תפקידו לילד ולד אלא שעל כרחך יש הרבה מאיסות.

ערכים:


בנציון
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 788
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 319 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי בנציון » 28 אפריל 2018, 22:52

מזל טוב מזל טוב!! תזכה להכניסו בבריתו של אברהם אבינו בעתו ובזמנו ולגדלו לתורה לחופה ולמעשים טובים.


יעבץ
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1051
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 407 פעמים
קיבל תודה: 402 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יעבץ » 29 אפריל 2018, 00:09

מזל טוב מזל טוב תזכה להכניסו בבריתו של א"א בעיתו ובזמנו.
הערת הערה יפה, ובאמת לכאו' לפי השיטה שאע"פ שאין מיאוס כיון שעומדים ערומים שם אסור אולי יסכימו שכשאין ערומים מותר, ומה שאסרו כי סברו שעיקר האיסור הוא משום הזוהמא והמיאוס, ואין לפני הב"ח כעת לדייק בדבריו.
ולטענה שיש כאן זוהמא יותר ממרחץ, יש לדון שהרי מטעמים פשוטים מקפידים במקומות כאלה על תנאי סניטריה מהמעלה הראשונה, ואע"פ שבשעת הלידה פשוט שאסור להרהר וכו', מיד המקום נקי יותר מביהכנ"ס ממוצע, וצ"ע מה הדין בכה"ג אם מאחר ותכלית השימוש בחדר ללידה יש לדמות לחדר הפנימי או מאחר מהמקום נקי תדיר ו'עיקר איסור מרחץ אינו אלא משום איסור זוהמא והבלא דאית ביה' (ט"ז) ממילא מותר בדברים שבקדושה. ואולי על זה סמכו מה שנראה לי פשוט שנוהגים לברך ולהתפלל שם שלא שבעת לידה ממש.


סבא
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 508 פעמים
קיבל תודה: 693 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי סבא » 29 אפריל 2018, 00:35

מזל טוב, כמה מתאים לך, שמה שמעסיק אותך בהיותך בחדר לידה הוא מה דינו לעניין דברי קדושה, יזכה בנך לילך בדרכך, וגם יעלה עליך, עד שעליו יצטרכו להעיר שאין האב מתקנא בבנו...

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אברך » 29 אפריל 2018, 00:59

מזל טוב!!! מצטרף בכל לב לכל הברכות דלעיל!


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 29 אפריל 2018, 08:01

יעבץ כתב:מזל טוב מזל טוב תזכה להכניסו בבריתו של א"א בעיתו ובזמנו.
הערת הערה יפה, ובאמת לכאו' לפי השיטה שאע"פ שאין מיאוס כיון שעומדים ערומים שם אסור אולי יסכימו שכשאין ערומים מותר, ומה שאסרו כי סברו שעיקר האיסור הוא משום הזוהמא והמיאוס, ואין לפני הב"ח כעת לדייק בדבריו.
ולטענה שיש כאן זוהמא יותר ממרחץ, יש לדון שהרי מטעמים פשוטים מקפידים במקומות כאלה על תנאי סניטריה מהמעלה הראשונה, ואע"פ שבשעת הלידה פשוט שאסור להרהר וכו', מיד המקום נקי יותר מביהכנ"ס ממוצע, וצ"ע מה הדין בכה"ג אם מאחר ותכלית השימוש בחדר ללידה יש לדמות לחדר הפנימי או מאחר מהמקום נקי תדיר ו'עיקר איסור מרחץ אינו אלא משום איסור זוהמא והבלא דאית ביה' (ט"ז) ממילא מותר בדברים שבקדושה. ואולי על זה סמכו מה שנראה לי פשוט שנוהגים לברך ולהתפלל שם שלא שבעת לידה ממש.
האליה רבה במפורש מדבר על הנקודה הזו, הוא כותב שהב"ח שאסר בבית האמצעי אפילו שאין שם ערומים הוא סובר שבית האמצעי נאסר משום זוהמה, אבל הא"ר עצמו מתיר מטעם זה גופא שבבית האמצעי אין זוהמה וכל האיסור הוא רק בגלל שכעת יש שם ערומים.
הט"ז מיירי בבית הפנימי, והא"ר מביא את מהט"ז סיוע לדבריו, שהט"ז כתב שבית הטבילה של נשים שאין שם הבלא דינו כבית אמצעי ודו"ק,


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אריך » 29 אפריל 2018, 09:09

הרב יעבץ כתב שבשעת הלידה אסור להרהר וכו', ולא ידענא אמאי. כנראה משום שיש שם גילוי גוף, אבל אטו הבעל מפנה את פניו לשם, הרי מסתובבים לצד השני. וביותר אינו מובן דהרי מול ערוה מותר להרהר ורק לדבר אסור.

וגוף הדיון לא הבנתי איזו זוהמא יש שם, ומה שיוצא נכנס לתחבושות וכדומה ומיד מנקים ובדר"כ לא נשפך על הרצפה שום דבר. ומה הקשר לבית מרחץ של חז"ל שהקירות היו מסריחים וספוגים בטחב זיעה וכו'.

וחוץ מזה: מזל טוב!


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 29 אפריל 2018, 09:40

אריך כתב:הרב יעבץ כתב שבשעת הלידה אסור להרהר וכו', ולא ידענא אמאי. כנראה משום שיש שם גילוי גוף, אבל אטו הבעל מפנה את פניו לשם, הרי מסתובבים לצד השני. וביותר אינו מובן דהרי מול ערוה מותר להרהר ורק לדבר אסור.

וגוף הדיון לא הבנתי איזו זוהמא יש שם, ומה שיוצא נכנס לתחבושות וכדומה ומיד מנקים ובדר"כ לא נשפך על הרצפה שום דבר. ומה הקשר לבית מרחץ של חז"ל שהקירות היו מסריחים וספוגים בטחב זיעה וכו'.

וחוץ מזה: מזל טוב!
מש"כ @יעבץ ברור כי זה לא גרע מבית המרחץ בזמן שיש שם ערומים.

מה שכתבת שאין שם זוהמה, במחילה אתה לגמרי לא בענין. נכון שמנקים אבל החדר מיועד להרבה זוהמה והרצפה בהחלט מיטנפת. הסטריליזציה והקישוטים על הקירות וכו' מעוותים לנו את המבט על המצב הבסיסי.


בן ישיבה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 390
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי בן ישיבה » 29 אפריל 2018, 11:40

מזל טוב
תזכה לגדלו לתורה לחופה ולמעשים טובים ולהכניסו בבריתו של אברהם אבינו בעיתו ובזמנו
אסאך אסאך אידישע נחת


עברי
מאמרים: 0
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי עברי » 29 אפריל 2018, 12:42

מזל טוב מזל טוב!
תזכה להכניסו בבריתו של אברהם אבינו בעיתו ובזמנו.
כל פעם זה מפעים אותי מחדש המראה המרגש שכשילד נולד בעם היהודי כולם מברכים את אביו שיכניס אותו לברית בעיתו ובזמנו, כביכול לא הושלם לידתו לתוך המציאות שלנו עד שיבוא בברית.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 29 אפריל 2018, 13:08

עברי כתב:מזל טוב מזל טוב!
תזכה להכניסו בבריתו של אברהם אבינו בעיתו ובזמנו.
כל פעם זה מפעים אותי מחדש המראה המרגש שכשילד נולד בעם היהודי כולם מברכים את אביו שיכניס אותו לברית בעיתו ובזמנו, כביכול לא הושלם לידתו לתוך המציאות שלנו עד שיבוא בברית.
אכן הרגש מפעים. ישר כח ר' עברי, ומזל טוב לר' יצחק החריף.
ועיין מש"כ בשו"ת מנחת יצחק ח"א סי' נד גבי חדר מנוחה בבתי מרחצאות ויש לדון לכאן. אם כי מצד זוהמא ודאי לכאו' י"ל.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אריך » 29 אפריל 2018, 14:00

יצחק כתב:
אריך כתב:הרב יעבץ כתב שבשעת הלידה אסור להרהר וכו', ולא ידענא אמאי. כנראה משום שיש שם גילוי גוף, אבל אטו הבעל מפנה את פניו לשם, הרי מסתובבים לצד השני. וביותר אינו מובן דהרי מול ערוה מותר להרהר ורק לדבר אסור.

וגוף הדיון לא הבנתי איזו זוהמא יש שם, ומה שיוצא נכנס לתחבושות וכדומה ומיד מנקים ובדר"כ לא נשפך על הרצפה שום דבר. ומה הקשר לבית מרחץ של חז"ל שהקירות היו מסריחים וספוגים בטחב זיעה וכו'.

וחוץ מזה: מזל טוב!
מש"כ @יעבץ ברור כי זה לא גרע מבית המרחץ בזמן שיש שם ערומים.

מה שכתבת שאין שם זוהמה, במחילה אתה לגמרי לא בענין. נכון שמנקים אבל החדר מיועד להרבה זוהמה והרצפה בהחלט מיטנפת. הסטריליזציה והקישוטים על הקירות וכו' מעוותים לנו את המבט על המצב הבסיסי.
א. לא ענית על מה שכתבתי שהרי הבעל לא במבט מופנה לערוה. וגם דדין ערוך הוא שמול ערוה מותר להרהר.

הייתי ב"ה בכמה וכמה לידות, ולומר באופן גורף שהמקום מטונף הוא לא נכון. שהות בחדר לידה יכולה להיות כמה שעות, ולאורך רוב רובו של הזמן אין שום טינוף, וכמו שכתבתי שהדמים יוצאים לתוך תחבושות וכדומה. בלידה בעצמה מסתמא יש על הרצפה, אך מיד מנקים, ולדמות לבית המרחץ הוא דבר שאין לו שחר.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 29 אפריל 2018, 14:11

ר' אריך לענ"ד נראה כלענד"ך..זאת ועוד אם נגדיר חדר ל.. כמקומות המטונפים, גם מזוזה לא יצטרכו לפמש"כ השו"ע סי' תרפ"ו ס"ד שמקום טינופת פטור ממזוזה, אמנם י"ל דלא גרע מרפת ובקר שכתב שם דחייב משום דלא נפישי זוהמי. ומ"מ עצם טענת ר' אריך, וגם ר' יעבץ (מה שהזכיר לגבי סניטרייה) לגבי הזוהמה דבריהם מתקבלים על הדעת, לענ"ד.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 29 אפריל 2018, 17:36

אריך כתב:
יצחק כתב:
אריך כתב:הרב יעבץ כתב שבשעת הלידה אסור להרהר וכו', ולא ידענא אמאי. כנראה משום שיש שם גילוי גוף, אבל אטו הבעל מפנה את פניו לשם, הרי מסתובבים לצד השני. וביותר אינו מובן דהרי מול ערוה מותר להרהר ורק לדבר אסור.

וגוף הדיון לא הבנתי איזו זוהמא יש שם, ומה שיוצא נכנס לתחבושות וכדומה ומיד מנקים ובדר"כ לא נשפך על הרצפה שום דבר. ומה הקשר לבית מרחץ של חז"ל שהקירות היו מסריחים וספוגים בטחב זיעה וכו'.

וחוץ מזה: מזל טוב!
מש"כ @יעבץ ברור כי זה לא גרע מבית המרחץ בזמן שיש שם ערומים.

מה שכתבת שאין שם זוהמה, במחילה אתה לגמרי לא בענין. נכון שמנקים אבל החדר מיועד להרבה זוהמה והרצפה בהחלט מיטנפת. הסטריליזציה והקישוטים על הקירות וכו' מעוותים לנו את המבט על המצב הבסיסי.
א. לא ענית על מה שכתבתי שהרי הבעל לא במבט מופנה לערוה. וגם דדין ערוך הוא שמול ערוה מותר להרהר.

הייתי ב"ה בכמה וכמה לידות, ולומר באופן גורף שהמקום מטונף הוא לא נכון. שהות בחדר לידה יכולה להיות כמה שעות, ולאורך רוב רובו של הזמן אין שום טינוף, וכמו שכתבתי שהדמים יוצאים לתוך תחבושות וכדומה. בלידה בעצמה מסתמא יש על הרצפה, אך מיד מנקים, ולדמות לבית המרחץ הוא דבר שאין לו שחר.
א. בבית אמצעי אסור להזכיר ש"ש כאשר יש שם ערומים ולא מועיל חזרת פנים, וזה מוכח מיניה וביה שהרי אם הוא כנגד הערוה אסור אפילו בכל מקום, וזה מפורש בפוסקים.

ב. ההגדרה של מקום מטונף לא תלויה בכמות הזמן שהלכלוך נמצא אלא בתפקיד וביעוד של המקום, והיעוד של המקום הוא לענין שיש בו לכלוך.
אפשר לומר שכיון שהמקום הוא מקום "שמח" אינו מעורר דחיה אצל בני אדם ולכן על אף הלכלוך אינו בגדר "מאיס" ואדרבה דרך בני אדם לרצות לחזור אליו וזה ממש ההיפך ממאוס. אבל מ"מ ודאי שהוא מיועד לטינוף.


אריך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 111 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אריך » 29 אפריל 2018, 21:12

א. מה שאני ראיתי בסי' פד הוא שאינו תלוי בפועל אם יש ערומים, אלא שהחדר האמצעי כיון שהבית מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת דין מרחץ עליו. ומ"מ בנידו"ד חדר לידה לא דמי כלל, דאין הגדרתו "מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת", והגענו לשלב שאין מה להתווכח עוד, בפרט שא"א לפרט יותר מדי בענין זה.
ב. גם כאן הגענו לשלב הנ"ל. אני סבור בפשיטות שאין המקום מוגדר כן, וזאת גם מהנסיון.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אברך » 30 אפריל 2018, 00:22

אריך כתב:מה שאני ראיתי בסי' פד הוא שאינו תלוי בפועל אם יש ערומים, אלא שהחדר האמצעי כיון שהבית מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת דין מרחץ עליו. ומ"מ בנידו"ד חדר לידה לא דמי כלל, דאין הגדרתו "מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת".
מסכים לדבריך.
ובנוגע לטענת ר' @יצחק שהמקום מיועד לטינוף וכו', לכאו' אין שום מקור לכך שדם ושליה וכו' חשיבי טינוף לגבי אמירת דברים שבקדושה, דלא מצינו אלא דברים שריחם רע [ומחמת עיפוש דוקא], ולכאו' מותר לכתחילה לומר כנגדם דברים שבקדושה.


פרלמן משה
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 732
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי פרלמן משה » 30 אפריל 2018, 14:20

האם בחדר לידה אין וילון סביב דהו"ל מחיצה המפסקת להתיר הזכרת ש"ש?


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אפריל 2018, 14:40

פרלמן משה כתב:האם בחדר לידה אין וילון סביב דהו"ל מחיצה המפסקת להתיר הזכרת ש"ש?
הוילון לא מגיע לארץ גם לא בתוך ג' עיין מ"ב סי פ"ז ס"ק ט. אמנם הגרש"ז ס"ל שוילון הנ"ל לא גרע מכיסוי המובא בשו"ע שם. ודעת הגריש"א לאסור אם אינו תוך ג'.
כמובן כל דבריהם אמורים בשעה שהוילון סגור, ולא מגיע הריח.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 30 אפריל 2018, 19:22

פרלמן משה כתב:האם בחדר לידה אין וילון סביב דהו"ל מחיצה המפסקת להתיר הזכרת ש"ש?
וילון אינו בגדר מחיצה כי הוא נע ברוח, (אבל לוילון יש מעלה אחרת שמי שעומד מאחורי הוילון אזי הוילון יכול להועיל לו להחשיב את הערום כאילו הוא לבוש בבגדים ודו"ק אבל מחיצה אין כאן וכנ"ל).


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אפריל 2018, 19:52

יצחק כתב:
פרלמן משה כתב:האם בחדר לידה אין וילון סביב דהו"ל מחיצה המפסקת להתיר הזכרת ש"ש?
וילון אינו בגדר מחיצה כי הוא נע ברוח, (אבל לוילון יש מעלה אחרת שמי שעומד מאחורי הוילון אזי הוילון יכול להועיל לו להחשיב את הערום כאילו הוא לבוש בבגדים ודו"ק אבל מחיצה אין כאן וכנ"ל).
ר' יצחק הנידון שהובא בשם הגרש"ז והגריש"א עוסק במישרין בוילון של בית חולים (בדרשו הביאו בזה פלו' הנ"ל) והגריש"א חולק דווקא שאינו בתוך ג'. ומש"כ שהוילון יכול להחשיב וכו'.. אלו דברי הגרש"ז הנ"ל שגם כשאינו בתוך ג' מותר משום שנחשב ככסוי עיי"ש.
ובעצם ד' הגריש"א והגרש"ז שכל שמגיע לרצפה או בתוך ג' מועיל, וזאת על אף שאינה קשורה ומהודקת גם למטה צ"ב לפמש"כ במ"ב סי' שט"ו ס"ק י' ובחזו"א סי' נ"ב ס"ק י"ד. וצ"ב.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 30 אפריל 2018, 20:07

אברך כתב:
אריך כתב:מה שאני ראיתי בסי' פד הוא שאינו תלוי בפועל אם יש ערומים, אלא שהחדר האמצעי כיון שהבית מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת דין מרחץ עליו. ומ"מ בנידו"ד חדר לידה לא דמי כלל, דאין הגדרתו "מיוחד להיות בו ערומים ולבושים קצת".
מסכים לדבריך.
ובנוגע לטענת ר' @יצחק שהמקום מיועד לטינוף וכו', לכאו' אין שום מקור לכך שדם ושליה וכו' חשיבי טינוף לגבי אמירת דברים שבקדושה, דלא מצינו אלא דברים שריחם רע [ומחמת עיפוש דוקא], ולכאו' מותר לכתחילה לומר כנגדם דברים שבקדושה.
האם מרחץ נחשב "עיפוש"?
לכאורה אי"צ קלקול ועיפוש אלא כל מאיסות יש בו איסור.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 493 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי אברך » 30 אפריל 2018, 23:22

יצחק כתב:
אברך כתב:בנוגע לטענת ר' @יצחק שהמקום מיועד לטינוף וכו', לכאו' אין שום מקור לכך שדם ושליה וכו' חשיבי טינוף לגבי אמירת דברים שבקדושה, דלא מצינו אלא דברים שריחם רע [ומחמת עיפוש דוקא], ולכאו' מותר לכתחילה לומר כנגדם דברים שבקדושה.
האם מרחץ נחשב "עיפוש"?
לכאורה אי"צ קלקול ועיפוש אלא כל מאיסות יש בו איסור.
לכאו' מבואר להדיא בכמה מקומות בפוסקים שמה שאסרו לומר כנגדו דברי קדושה הוא דוקא דבר שיש בו ריח רע, וכדמצינו בשו"ע (סי' ע"ט סעיפים ד-ז) דמותר לקרות כנגד צואת רוב בע"ח אם אין בה ריח רע (עי"ש בפרטי הדינים), אף שבוודאי היא מאוסה ביותר, וכן מצינו במ"ב (סי' ע"ו סק"כ, בשם רעק"א בשם נזירות שמשון) דאי"צ להרחיק ממה שאדם מקיא, אף שהוא מאוס, עכ"ל [ועי' בערוה"ש (שם סכ"א) שחולק, וע"ע תשוה"נ ח"ג סי' ס'].
ולגבי מרחץ, עי' במ"ב (סי' פ"ד סוס"ק ד וסוס"ק ז) שכתב דבמרחץ נפיש הבלא וזוהמא, ולכאו' כוונתו שהאוויר שם מזוהם (מחמת האנשים שרחצו בו לפני שהתנקו...), ולפי המציאות בזמנינו קצת יל"ע בזה, ומ"מ לכאו' אין בזה סתירה לדברינו.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 2784
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 30 אפריל 2018, 23:30

אברך כתב:
יצחק כתב:
אברך כתב:בנוגע לטענת ר' @יצחק שהמקום מיועד לטינוף וכו', לכאו' אין שום מקור לכך שדם ושליה וכו' חשיבי טינוף לגבי אמירת דברים שבקדושה, דלא מצינו אלא דברים שריחם רע [ומחמת עיפוש דוקא], ולכאו' מותר לכתחילה לומר כנגדם דברים שבקדושה.
האם מרחץ נחשב "עיפוש"?
לכאורה אי"צ קלקול ועיפוש אלא כל מאיסות יש בו איסור.
לכאו' מבואר להדיא בכמה מקומות בפוסקים שמה שאסרו לומר כנגדו דברי קדושה הוא דוקא דבר שיש בו ריח רע, וכדמצינו בשו"ע (סי' ע"ט סעיפים ד-ז) דמותר לקרות כנגד צואת רוב בע"ח אם אין בה ריח רע (עי"ש בפרטי הדינים), אף שבוודאי היא מאוסה ביותר, וכן מצינו במ"ב (סי' ע"ו סק"כ, בשם רעק"א בשם נזירות שמשון) דאי"צ להרחיק ממה שאדם מקיא, אף שהוא מאוס, עכ"ל [ועי' בערוה"ש (שם סכ"א) שחולק, וע"ע תשוה"נ ח"ג סי' ס'].
ולגבי מרחץ, עי' במ"ב (סי' פ"ד סוס"ק ד וסוס"ק ז) שכתב דבמרחץ נפיש הבלא וזוהמא, ולכאו' כוונתו שהאוויר שם מזוהם (מחמת האנשים שרחצו בו לפני שהתנקו...), ולפי המציאות בזמנינו קצת יל"ע בזה, ומ"מ לכאו' אין בזה סתירה לדברינו.
הבלא מתיחס לאויר, זוהמא מתיחס בדרך כלל למים כמו שמצינו בכמה מקומות (ב"מ לג. רש"י שם זוהמא דליסטרון) זוהם הקדירה, וגם במקוה נטפי המים מזדהמים.
אמנם זה אינו מוכרח מצינו גם זוהמא המתיחסת לריח רע כמש"כ הרמב"ם פירוש המשניות - מסכת שביעית פרק ב משנה ד -זוהמא. שם לריח רע.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חדר לידה, מהו בהזכרת ש"ש

שליחה על ידי יצחק » 01 מאי 2018, 09:21

אברך כתב:
יצחק כתב:
אברך כתב:בנוגע לטענת ר' @יצחק שהמקום מיועד לטינוף וכו', לכאו' אין שום מקור לכך שדם ושליה וכו' חשיבי טינוף לגבי אמירת דברים שבקדושה, דלא מצינו אלא דברים שריחם רע [ומחמת עיפוש דוקא], ולכאו' מותר לכתחילה לומר כנגדם דברים שבקדושה.
האם מרחץ נחשב "עיפוש"?
לכאורה אי"צ קלקול ועיפוש אלא כל מאיסות יש בו איסור.
לכאו' מבואר להדיא בכמה מקומות בפוסקים שמהשאסרו לומר כנגדו דברי קדושה הוא דוקא דבר שיש בו ריח רע, וכדמצינו בשו"ע (סי' ע"ט סעיפים ד-ז) דמותר לקרות כנגד צואת רוב בע"ח אם אין בה ריח רע (עי"ש בפרטי הדינים), אף שבוודאי היא מאוסה ביותר, וכן מצינו במ"ב (סי' ע"ו סק"כ, בשם רעק"א בשם נזירות שמשון) דאי"צ להרחיק ממה שאדם מקיא, אף שהוא מאוס, עכ"ל [ועי' בערוה"ש (שם סכ"א) שחולק, וע"ע תשוה"נ ח"ג סי' ס'].
שם מדובר על דברים שאסור לומר כנגדם דברי קדושה ובזה באמת צריך שיהיה דבר שיש בו ריח רע כי צריך שיהיה לי יחס עם הדבר הרע הזה, וכל דבר שאין בו ריח רע אינו "אוסר" את הסביבה שלו,
אבל במרחץ שהמקום מצד עצמו מזומן לדבר מאוס הרי זה אסור מחמת שהוא מאוס ואפילו שאין בו ריח קלקול ועיפוש, וזה מוכרח כמו שהדעת נותנת שמרחץ אין בו סרך עיפוש וקלקול רק מאיסות בעלמא, ולו יצויר מקום שכל תכליתו לגללים של בעלי חיים פשוט שאסור לומר שם דברי קדושה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • איסור יחוד ב'חדר בריחה'
    על ידי חילך לאורייתא » 01 ינואר 2020, 15:48 » ב הלכה ומנהג
    13 תגובות
    358 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלומי טויסיג
    20 ינואר 2020, 18:51
  • מהו שורש החרפה?
    על ידי ים סוף » 26 ינואר 2019, 23:28 » ב בית המדרש
    5 תגובות
    303 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ים סוף
    28 ינואר 2019, 20:59
  • פרשת תרומה, מהו שמבקשים "ושמחנו בתיקנו" הלא ביהמ"ק השלישי יירד מן השמים
    על ידי רוצה לדעת » 04 פברואר 2019, 13:57 » ב תרומה
    7 תגובות
    387 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חסי
    17 פברואר 2019, 14:20
  • מהו מפרסת פרסה ושסעת שסע
    על ידי גמח » 27 מרץ 2019, 21:27 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    0 תגובות
    100 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי גמח
    27 מרץ 2019, 21:27
  • מהו "כונשרא"?
    על ידי במבי » 28 מאי 2019, 21:08 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    12 תגובות
    384 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי טעם ודעת
    29 מאי 2019, 15:28

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח