סיפורי מופת על מרן ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך זצוק"ל

בית לה'

משתמש רגיל
משה אמת אמר:
זך הרעיון אמר:
עדין אמר:
פעם קראתי [אולי בספרו של הרב פרידמן] שבטהרה שלו היה משהו אבל עשו חרם לא לגלות
התפרסם בזמנו מאחד מראשי הח"ק הביטוי שמימות השרף המהרי"ל דיסקין נבג"מ זי"ע, אין עדות נוספת על מראות האלוקים שראו בטהרה של רה"י זי"ע.
אני אישית שמעתי מאחד מהח"ק שהיה נוכח בטהרה, שכל הסיפורים בעניין זה בדותות.
הוא היה גם בטהרה של הגריש"א, ושל עוד רבים מגדו"י, תמיד המקורבים באים לרחרח מה ראו בטהרה, ותמיד יש מהם הנוהגים להגיד שהיה "גיוואלדיק".
באמת אין לזה שום בסיס.
משה אמת אמר:
עוד שמעתי ממנו דברים שלא ניתן לכתוב באופן ציבורי, אפשר בפרטי.
גם בפרטי אתה לא מגיב כלל, כנראה שאין מה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בית לה' אמר:
אני אישית שמעתי מאחד מהח"ק שהיה נוכח בטהרה, שכל הסיפורים בעניין זה בדותות.
בסוגי דברים כאלה לא תמיד כל אחד "שהיה נוכח" ראה מה שהשני שהיה נוכח ראה.
ולא ראינו אינו ראיה.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בית לה' אמר:
אני אישית שמעתי מאחד מהח"ק שהיה נוכח בטהרה, שכל הסיפורים בעניין זה בדותות.
בסוגי דברים כאלה לא תמיד כל אחד "שהיה נוכח" ראה מה שהשני שהיה נוכח ראה.
ולא ראינו אינו ראיה.
כמאמר צדיקים עיניים 'להם' ולא יראו...
איני מתכוון למישהו ספציפי חלילה.
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
גדלותו הנדירה של מרן הגר"ש זי"ע בכל חלקי התורה באופן מבהיל אינה צריכה סיפרי מופת פלאיים, אף שכאלו ודומים להם היו למאות, יש אלפי תלמידים שמעידים על כך, אך אין שום צורך להוכיחם, כי העיקר הוא דרכו ושיטתו ועמל התורה הנורא שהיה לו ביגיעה להבין כל פרט, ובתשוקה נוראה שאין דומה לה לבלוע כל בדל של מידע בנגלה ובנסתר.
וכל זאת מלמד שלימותו הנוראה בב' עמודי העולם עבודה וגמילות חסדים, שבד"כ אלו שגדולים בזה באופן מיוחד לא תמיד שייכת אצלם אותה גדלות גם בתורה בכל רבדיה ואופני התגלותה (בעיון ובבקיאות, בלומדות ובהלכה, בנגלה ובנסתר, בדברי ימי חכמי ישראל והבנת שיטותיהם ובהיצמדות לדרך המסורה וכו' וכו').
ונדמה שזה הרצוי להנחיל לדורות הבאים גודל שקידתו וכו' באופן שיש ללמוד ממנו גם לבעלי כשרונות וגם לכאלו שקצת פחות, כי על אף שהיה מהיר תפיסה היה חוזר על הגמ' פעם אחר פעם ללא לאות כאי' זו הפעם הראשונה [יש מאמר של מישהו שכתב על כך, כמדומני התפרסם בגליון 'רוממות', ויש בנותן טעם לפרסמו שוב ושוב גם לצעירי הצאן וגם לכל מי שעדיין לא זכה לכזו אהבת תורה. דמעתי כשקראתי זאת].
 

בן ראם

משתמש ותיק
בשובה ונחת אמר:
גדלותו הנדירה של מרן הגר"ש זי"ע בכל חלקי התורה באופן מבהיל אינה צריכה סיפרי מופת פלאיים,
אכן. דורנו מעדיף את המופתים המתים על המופתים החיים.
 
ההוא טייעא אמר:
כמעט כל הסיפורים הם חסרי משמעות לחלוטין, גם רובוט להבדיל שיתן ברכות למעוכבי שידוך/ילדים באופן קבוע, הרי ברור שחלק יושעו, ועל אלו שלא הרי לא מספרים, הסיפור עם הח"ק כבר ידוע שמדובר בטיפוסים עם חוש הומור, והסיפור עם החולה סרטן נשמע קצת יותר מדי טוב וכדרך הסיפורים מלא בגוזמאות אם בכלל יש גרעין של אמת ועד שלא אשמע מהבן אדם בעצמו עם כל הפרטים פשוט מנסיון אין סיבה להאמין שזה קרה.

(היות שכתבו פה הרבה שמויפסים ממילא לא חשובים כתבתי מש"כ ואין פה ענין להוריד מגדלותו וזה כמובן נכון לסיפורים שמספרים על אחרים גם כן )
ברור שזה תלוי הקב"ה ותמיד יכולים להיות כאלו שלא ייוושעו כי נגזרה גזירה אך ישנם מכל הדורות מעשים בצדיקים גדולים שאנשים שלא יכולים היו להיוושע בדרך הטבע נושעו על ידם ועל כך אמרו חז"ל: "צדיק גוזר והקב"ה מקיים".
כך שדבריך הם כפירה גמורה וסתירה לדברי חז"ל.
 
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
מרן קודש קודשים אמר:
ההוא טייעא אמר:
כמעט כל הסיפורים הם חסרי משמעות לחלוטין, גם רובוט להבדיל שיתן ברכות למעוכבי שידוך/ילדים באופן קבוע, הרי ברור שחלק יושעו, ועל אלו שלא הרי לא מספרים, הסיפור עם הח"ק כבר ידוע שמדובר בטיפוסים עם חוש הומור, והסיפור עם החולה סרטן נשמע קצת יותר מדי טוב וכדרך הסיפורים מלא בגוזמאות אם בכלל יש גרעין של אמת ועד שלא אשמע מהבן אדם בעצמו עם כל הפרטים פשוט מנסיון אין סיבה להאמין שזה קרה.

(היות שכתבו פה הרבה שמויפסים ממילא לא חשובים כתבתי מש"כ ואין פה ענין להוריד מגדלותו וזה כמובן נכון לסיפורים שמספרים על אחרים גם כן )
ברור שזה תלוי הקב"ה ותמיד יכולים להיות כאלו שלא ייוושעו כי נגזרה גזירה אך ישנם מכל הדורות מעשים בצדיקים גדולים שאנשים שלא יכולים היו להיוושע בדרך הטבע נושעו על ידם ועל כך אמרו חז"ל: "צדיק גוזר והקב"ה מקיים".
כך שדבריך הם כפירה גמורה וסתירה לדברי חז"ל.
 
מי אמר שיש היום צדיקים שעליהם דברו חז"ל? יתכן שיש אבל עוד לא שוכנעתי מהסיפורים של העלונים למיניהם, הרי לגבי תלמיד חכם כתוב שאין בזמן הזה, יש לציין שזה חמוד לקבל תואר כופר מקוקניק ( למרות שעיברי אנוכי ומודה במדינת ישראל...) על זה שאני מפקפק בסיפורי קופת העיר...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
הרי לגבי תלמיד חכם כתוב שאין בזמן הזה
זה טעות רווחת, יש מקומות מסויימים שכתוב שגדר ת"ח שנאמר במקומות מסויימים אין היום, אבל לומר שכל דבר שאמרו בקשר לתלמיד חכם נמחק לגמרי היום כי היום אין תלמידי חכמים זה ממש לא נכון.
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ההוא טייעא אמר:
הרי לגבי תלמיד חכם כתוב שאין בזמן הזה
זה טעות רווחת, יש מקומות מסויימים שכתוב שגדר ת"ח שנאמר במקומות מסויימים אין היום, אבל לומר שכל דבר שאמרו בקשר לתלמיד חכם נמחק לגמרי היום כי היום אין תלמידי חכמים זה ממש לא נכון.
נכון, לא דייקתי אבל זה ממילא לא משנה כי גם אם יש צדיקים בזמן הזה ידועים לגבי צדיק גוזר וכו' מאן יימר דאיתא?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
יושב אוהלים אמר:
ההוא טייעא אמר:
הרי לגבי תלמיד חכם כתוב שאין בזמן הזה
זה טעות רווחת, יש מקומות מסויימים שכתוב שגדר ת"ח שנאמר במקומות מסויימים אין היום, אבל לומר שכל דבר שאמרו בקשר לתלמיד חכם נמחק לגמרי היום כי היום אין תלמידי חכמים זה ממש לא נכון.
נכון, לא דייקתי אבל זה ממילא לא משנה כי גם אם יש צדיקים בזמן הזה ידועים לגבי צדיק גוזר וכו' מאן יימר דאיתא?
דלכאורה אם אמרו בסתמא מהי"ת לחלק מדעת עצמו.
 
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ההוא טייעא אמר:
יושב אוהלים אמר:
זה טעות רווחת, יש מקומות מסויימים שכתוב שגדר ת"ח שנאמר במקומות מסויימים אין היום, אבל לומר שכל דבר שאמרו בקשר לתלמיד חכם נמחק לגמרי היום כי היום אין תלמידי חכמים זה ממש לא נכון.
נכון, לא דייקתי אבל זה ממילא לא משנה כי גם אם יש צדיקים בזמן הזה ידועים לגבי צדיק גוזר וכו' מאן יימר דאיתא?
דלכאורה אם אמרו בסתמא מהי"ת לחלק מדעת עצמו.
 
מהיכ"ת שכן? יש דרגות שונות בצדיקים, אתה לא מאמין בירידת הדורות? הנה דוגמא לסיפור שהרבה האמינו ונדפס ביתד כדי לחזק אמונה וכל בר דעת הבין שהסיפור מצוץ מהאצבע ואפילו פרסמו בעיתון שמדובר בטעות, מי שהיה מספיק תמים להאמין יש לו יותר אמונה??!! חלילה לחשוב שאמונה=טיפשות.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?style=8&f=45&t=12918&start=60#p233478
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
מהיכ"ת שכן? יש דרגות שונות בצדיקים, אתה לא מאמין בירידת הדורות?
ואכן גם התורה ידעה שיש ירידת הדורות, ובכל אופן כתוב צדיק גוזר... והתורה הוא נצחי, והרי גם היום יש צדיקים. (אולי גם לזה אתה מתכחש?)
ההוא טייעא אמר:
הנה דוגמא לסיפור שהרבה האמינו ונדפס ביתד כדי לחזק אמונה וכל בר דעת הבין שהסיפור מצוץ מהאצבע
יש הרבה אנשים שטועים וסוברים שכיון שיש סיפורים שהם לא אמיתיים, ויש אנשים שממציאים סיפורים, זה הוכחה שכל הסיפורים הם שקר ומומצאים.
אף אחד לא קבע שכל סיפור בעולם הוא אמת, אבל אין ענין לומר שכל סיפור הוא שקר.
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
@יושב אוהלים ברור שיש, לא מתקיימא עלמא וכו' מי אמר שזה לכל אחד שמכונה צדיק?! שוב, יתכן שגם הם יש כוחות לרבנים מטעם קופת העיר אבל מה נעשה שעדיין לא שוכנעתי מכל הסיפורים שזה חורג מהסטיסטיקה ומה גם שידוע לי ממקור ראשון סיפורים הפוכים אבל המנהל ימחק את זה כמו שעשה בעבר אז זה חסר טעם לכתוב.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
@יושב אוהלים ברור שיש, לא מתקיימא עלמא וכו' מי אמר שזה לכל אחד שמכונה צדיק?! שוב, יתכן שגם הם יש כוחות לרבנים מטעם קופת העיר אבל מה נעשה שעדיין לא שוכנעתי מכל הסיפורים שזה חורג מהסטיסטיקה ומה גם שידוע לי ממקור ראשון סיפורים הפוכים אבל המנהל ימחק את זה כמו שעשה בעבר אז זה חסר טעם לכתוב.
זה בדיוק הענין, בגלל שאתה מכיר רק "סטטיסטיקה, ואוהב יותר להאמין לסיפורים המכחישים, לכן אתה משתמש בהם כהוחכה שאין להאמין לשום סיפורים של צדיק גוזר והקב"ה מקיים.
אם היה כתוב בתורה שכהן אסור לטמא למתים, היית גם אומר, "מי אמר שלכל כהן מותר?" אם כתוב בלא חילוק אז הפשטות הוא כפשוטו, אא"כ אמרו חז"ל אחרת.
ואם שמעת על סיפור שלא קרה כך זה לא מפריך את הכל.
 
 

ההוא טייעא

משתמש ותיק
@יושב אוהלים אתה פסיכולוג? מה נעשה שאין לי דרך אחרת לבדוק את זה ובמיוחד שיש פה אינטרסים להפיץ סיפורים כאלה וקל וחומר שידוע לי סיפורים אמינים בדיוק הפוכים, אם אתה רוצה להאמין, בבקשה, ודי בזה.

נ.ב. תוכל גם לקבל עצה מאיגרות הקודש של מה"מ, יש פה כמה חברים שיכולים להדריך אותך בדיוק איך עושים וכנ"ל עם הפתק של הצדיק אודסר, יש אין סוף סיפורי מופת על שניהם וזה גם יותר זול מקופת העיר.
 
ההוא טייעא אמר:
מרן קודש קודשים אמר:
ההוא טייעא אמר:
כמעט כל הסיפורים הם חסרי משמעות לחלוטין, גם רובוט להבדיל שיתן ברכות למעוכבי שידוך/ילדים באופן קבוע, הרי ברור שחלק יושעו, ועל אלו שלא הרי לא מספרים, הסיפור עם הח"ק כבר ידוע שמדובר בטיפוסים עם חוש הומור, והסיפור עם החולה סרטן נשמע קצת יותר מדי טוב וכדרך הסיפורים מלא בגוזמאות אם בכלל יש גרעין של אמת ועד שלא אשמע מהבן אדם בעצמו עם כל הפרטים פשוט מנסיון אין סיבה להאמין שזה קרה.

(היות שכתבו פה הרבה שמויפסים ממילא לא חשובים כתבתי מש"כ ואין פה ענין להוריד מגדלותו וזה כמובן נכון לסיפורים שמספרים על אחרים גם כן )
ברור שזה תלוי הקב"ה ותמיד יכולים להיות כאלו שלא ייוושעו כי נגזרה גזירה אך ישנם מכל הדורות מעשים בצדיקים גדולים שאנשים שלא יכולים היו להיוושע בדרך הטבע נושעו על ידם ועל כך אמרו חז"ל: "צדיק גוזר והקב"ה מקיים".
כך שדבריך הם כפירה גמורה וסתירה לדברי חז"ל.
מי אמר שיש היום צדיקים שעליהם דברו חז"ל? יתכן שיש אבל עוד לא שוכנעתי מהסיפורים של העלונים למיניהם, הרי לגבי תלמיד חכם כתוב שאין בזמן הזה, יש לציין שזה חמוד לקבל תואר כופר מקוקניק ( למרות שעיברי אנוכי ומודה במדינת ישראל...) על זה שאני מפקפק בסיפורי קופת העיר...
יש עובדות מוכחות על אנשים שלא יכולים היו להיוושע בדרך הטבע ונושעו בזכות צדיקים. וכמו מה שסיפרו אנשים לגאון הרב שמואל אליהו שליט"א על אביו מרן הגרמ"צ אליהו זצ*ל ומהם הועלו על הכתב בסדרת "אביהם של ישראל".
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
ההוא טייעא אמר:
מה נעשה שאין לי דרך אחרת לבדוק את זה
מה נעשה? נקבל מה שאמרו לנו חז"ל צדיק גוזר והקב"ה מקיים, ולא נחשוב שנבדוק בעצמנו אם חז"ל צדקו או לא, ולא נגיד כל מיני לומדות שלא התכוונו, ואין היום דבר כזה, (אני מקווה שאתה לא מאלה ששיטתם הוא שיש לו אמונה עיוורת בחכמים הוא מכלל פתי ושוטה וטיפש ועוד לשונות שנאמרו בענין זה).
ההוא טייעא אמר:
ובמיוחד שיש פה אינטרסים להפיץ סיפורים כאלה
נכון שיש אינטרס להפיץ סיפורים כאלה, כדי לעשור לעניים ולזכות לכמה שיותר אנשים במצוות צדקה לעזור לעניים כצוות התורה, ומצד השני יש ויש אינטרס חזק מאוד עד כדי "קנאות" לא להאמין לסיפורים, יש מצד שלא מעוניינים להאמין למשהו ש"לא מסתדר עם הראש הקטן שלהם, גם אם חז"ל אמרו צדיק גוזר וכו', ויותר מזה כדי להשקיט את מצפונם שלא תורמים צדקה לעניים הצועקים ללחם. אז תעשה טובה ובבקשה די ודי עם התירוצים האלה של "אינטרסים" - אם תהיה מוכן להיות אמת עם עצמך, תביו שהאינטרס שלכם הוא לפחות חזק כמו שלהם וגם יותר חזק, ולפחות באינטרס שלהם הם מביאים הרבה צדקה לעניים. (נכון שאם לא היה להם על מה להתבסס לא היה הדרך מקדש את האמצעים, רק אל תנגח אותם עם אינטרסים, תבדוק קודם את האינטרס שלך.
ההוא טייעא אמר:
וקל וחומר שידוע לי סיפורים אמינים בדיוק הפוכים, אם אתה רוצה להאמין, בבקשה, ודי בזה.
זה בדיוק כמו להגיד שזה שטויות להאמין שתפילה שווה משהו, בגלל שאני מכיר המון "סיפורים אמינים" שאנשים התפללו על משהו וזה לא קרה.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יש הרבה אנשים שטועים וסוברים שכיון שיש סיפורים שהם לא אמיתיים, ויש אנשים שממציאים סיפורים, זה הוכחה שכל הסיפורים הם שקר ומומצאים.
אף אחד לא קבע שכל סיפור בעולם הוא אמת, אבל אין ענין לומר שכל סיפור הוא שקר.
הרב שטיינמן זצ"ל היה אומר: "רוב סיפורים שקר, והלוך אחר הרוב".
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
יושב אוהלים אמר:
יש הרבה אנשים שטועים וסוברים שכיון שיש סיפורים שהם לא אמיתיים, ויש אנשים שממציאים סיפורים, זה הוכחה שכל הסיפורים הם שקר ומומצאים.
אף אחד לא קבע שכל סיפור בעולם הוא אמת, אבל אין ענין לומר שכל סיפור הוא שקר.
הרב שטיינמן זצ"ל היה אומר: "רוב סיפורים שקר, והלוך אחר הרוב".
יצרת פה פרדוקס בלתי פתיר
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
דבש לפי אמר:
הרב שטיינמן זצ"ל היה אומר: "רוב סיפורים שקר, והלוך אחר הרוב".
וכי אמר כך גם על סיפורים שיש להם סיוע מפשטות דברי חז"ל?
הסיוע הוא לכך שזה היה או לכך שסיפורים כאלו יכולים להיות?
כי גם לגבי סיפורים שיכולים להיות הוא נקט שאין להאמין להם (לא שצריך להאמין בדווקא שהסיפור לא נכון, אלא שגם אחרי שסיפרו זאת אינך יודע זאת בדיוק כמו לפני שסיפרו).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
הסיוע הוא לכך שזה היה או לכך שסיפורים כאלו יכולים להיות?
תלוי מה הסיבה שלא מעונינים להאמין להם, וכמו שכבר הרחבתי לעיל, אם היו מפנימים שמה שחז"ל אומרים שצדיק גוזר והקב"ה מקיים (ולא ש"יכול להיות שהקב"ה מקיים, אלא הקב"ה מקיים), אז זה אמור להיות סיבה להאמין, ואף שאין זה הוכחה שהסיפור אמת לגמרי, אם לא יודעים שהצדיק אמר את זה, (ובניגוד לאלו שכתבו שגם אם אמר אין להאמין שזה יקרה), מ"מ יש על מה לבסס את האמונה בזה.
ואדרבה מי שלא מאמין בסיפורים יבדוק מהו המניע שלו לא להאמין, ולמה כל כך מפריע לו, וכמו שכבר הבהרתי.
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
ידוע המשפט, בקרב גדולי החסידות ובקרב גדולי ליטא, לגבי סיפורי הבעש"ט, דשוטה מי שמאמין בהם, וכופר מי שאינו מאמין שיכול להיות.
והענין הוא כמו שכבר כתבו למעלה, דזה ודאי שיש בכחו של צדיק או ת"ח אמתי לבטל גזירות ולפעול ישועות וכו', [אני גוזר גזירה וצדיק מבטלה, מי מושל בי? צדיק, ועוד מאמרי חז"ל], רק אין הכרח שקרה הסיפור המסוים הזה ועם הצדיק המפורסם הזה, דהיינו כשרוצים להביא "הוכחה" לגדלותו של צדיק פלוני או לייסד הנהגה ע"פ איזה מעשה שהי', יש לזכור כי לא בהכרח דכך הי' ואין ללמוד מזה לבד לא לכאן ולא לכאן, אך על עצם זה שצדיק אמיתי כוחו גדול זה חובה להאמין, וככל דברי חז"ל.
וכ"א שמפקפק יבדוק מה מפריע לו, אם אוחז שלא נראה לו שעל אדם פלוני מסופר כך, זה בסדר, אך אם מפקפק בכלל על המושג הזה, המבואר בדברי חז"ל, הרי שזה נובע מחסרון אמונתו על שליטת התורה וחכמיה בטבעו של עולם.
 

עבד ה'

משתמש רגיל
ילדות הייתה בי, יום אחד יצאתי מן הישיבה והלכתי למקום שאינו ראוי, למחרת ר' שמואל העיר לי שלא קמתי לתפילה ופתאום שאל אותי: מה יהיה? איפה אתה מסתובב? בקול זועק! מי שהכיר את האווירה החופשית במעלות יודע שזה לא היה מעשה רגיל והאמינו לי שאין סיכוי שמישהו בעולם ראה אותי או משהו כזה.
כדי שלא יחשבו שהבאתי זאת לתעמולה אומר כי למרות קדושתו גדלותו וצדקתו שראיתי מקצת ממנה בעיניי, בחרתי לילך בדרכם של אחרים בענייני השעה.
סיפרו לי בישיבה 1.היה בחור שהשתדל לטבול בבוקר וסיפר שהגר"ש העלה אותו חזן רק שטבל
2. סיפרו שפעם הלכו עימו קבוצה לרחוץ בים וכולם נצרבו ממדוזות מלבדו
3. מעשה נוסף שהיה עימי איננו מופת, אבל מעניין. שאלתי אותו שאלה משהו על אדם הראשון בהתחלה שיבח אותי קצת שהשאלה יפה אח"כ קטל אותי משהו בסגנון שואלים שאלות בדברים יסודיים תוך כדי אכילה ושתייה. לבסוף ענה לי תשובה, לימים ראיתי שהכול נמצא בספר מורה נבוכים: שאלני אדם בהתחלה משבח אח"כ קוטל ולבסוף אותה תשובה [אם מעניין מישהו אשתדל להביא הקטע המדובר בלנ"ד]
 

עבד ה'

משתמש רגיל
סיפר לי מישהו שאביו היה לידו והיה לעיניהם מראה שאינו צנוע והגר"ש ממש בכה.
עוד עומדת לפני עינינו דמותו המאירה בשבת שזה היה כמופת ממש.
 

ירמיה

משתמש ותיק
עבד ה' אמר:
3. מעשה נוסף שהיה עימי איננו מופת, אבל מעניין. שאלתי אותו שאלה משהו על אדם הראשון בהתחלה שיבח אותי קצת שהשאלה יפה אח"כ קטל אותי משהו בסגנון שואלים שאלות בדברים יסודיים תוך כדי אכילה ושתייה. לבסוף ענה לי תשובה, לימים ראיתי שהכול נמצא בספר מורה נבוכים: שאלני אדם בהתחלה משבח אח"כ קוטל ולבסוף אותה תשובה [אם מעניין מישהו אשתדל להביא הקטע המדובר בלנ"ד]
נשמע מרתק, תביא!
 
 
חלק עליון תַחתִית