אמונת אומן
משתמש ותיק
בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
האם יש טעם הגון בדבר?
אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
השאלה היתה אם ללמד את המקרא עם טעמים או בלי.הצבי אמר:אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
האם כוונת מר שיש לדחות לימוד גוף המקרא או משניות או גמרא ואפי' מוסר ללימוד מקצוע חשוב זה, כי א''כ י''ל דאחרים לא ס''ל הכי.
אם זו היתה השאילה נ''ל די''ל בקלכבוד שמים אמר:השאלה היתה אם ללמד את המקרא עם טעמים או בלי.הצבי אמר:אמונת אומן אמר:גבתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
האם כוונת מר שיש לדחות לימוד גוף המקרא או משניות או גמרא ואפי' מוסר ללימוד מקצוע חשוב זה, כי א''כ י''ל דאחרים לא ס''ל הכי.
אולי פשוט יש מלמדים שלא יודעים את הטעמים...
כבוד שמים אמר:יש הרבה ילדים לא מוזיקליים.
המוזיקליים תופסים לבד.
מהיכא תיתי?הצבי אמר:אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
האם כוונת מר שיש לדחות לימוד גוף המקרא או משניות או גמרא ואפי' מוסר ללימוד מקצוע חשוב זה, כי א''כ י''ל דאחרים לא ס''ל הכי.
אפשר ביאור?אמונת אומן אמר:כבוד שמים אמר:
או בימ''ד חסידי גדול שנזקק בשבת בבוקר לבעל קורא ליטאי...
התופעה של אי לימוד טעמים יותר נפוצה בתתי''ם חסידיים,חייל של הרבי אמר:אפשר ביאור?אמונת אומן אמר:כבוד שמים אמר:
או בימ''ד חסידי גדול שנזקק בשבת בבוקר לבעל קורא ליטאי...
ודאי שלימוד הטעמים ומנגינותיהם אינו בכלל ת"ת, והראיה מדמותר ליטול עליו שכר.אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
רק אוסיף על דבריך הכואביםאמונת אומן אמר:כבוד שמים אמר:יש הרבה ילדים לא מוזיקליים.
המוזיקליים תופסים לבד.
ממש לא נכון.
בתתים שמלמדים היטב כולם יודעים בסוף.
אלו שלא לומדים, חלק מהמוכשרים לזה לומדים בעצמם.
כמה מביך לראות בימ''ד שלם ממתינים בשני וחמישי לבעל קורא שיבוא, או בימ''ד חסידי גדול שנזקק בשבת בבוקר לבעל קורא ליטאי...
כמה חסר טעםלראות אנשים מבוגרים אומרים שיר השירים או קהלת תוך שבירת שיניים...
כנראה זה קשור לכך שחלק מקהילות החסידים התרחקו מלימוד המקרא, בגלל שהיה בו פתחון פה למשכילים.אמונת אומן אמר:התופעה של אי לימוד טעמים יותר נפוצה בתתי''ם חסידיים,חייל של הרבי אמר:אפשר ביאור?אמונת אומן אמר:או בימ''ד חסידי גדול שנזקק בשבת בבוקר לבעל קורא ליטאי...
אני בעצמי נוכחתי בבית מדרש של אחת החסידויות המכובדות, התפללו שם למעלה ממאה חסידים בקאפטני''ם מוזהבים, והבעל קורא ליטאי בחליפה קצרה.
ואין זה מקרה נדיר כ"כ, וכדאי ביזיון וקצף.
על חלק הדקדוק ידוע שפסקו מללומדו כיון שהמשכילים עשוהו עטרה לראשם.חזק וברוך אמר:ודרך אגב, טעמי המקרא אינם רק הניגון אלא הם מבוססים על הדקדוק והקריאה הנכונה, וגם חלק זה חסר בחלק מהקהילות. ואדרבה, הדקדוק יותר משמעותי, הוא משנה משמעות בחלק מהמקרים
אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
אכן, אבל מדוע זה שייך דווקא לאדרת אליהו?הערש כ''ץ אמר:כשמהלכים בבתי מחסה שבעיר העתיקה ושומעים קול ילדי תשב''ר של אדרת אליהו נישא בחלל אוירה דירושלים זה ממש מרגש.
חס ושלום.אמונת אומן אמר:אכן, אבל מדוע זה שייך דווקא לאדרת אליהו?הערש כ''ץ אמר:כשמהלכים בבתי מחסה שבעיר העתיקה ושומעים קול ילדי תשב''ר של אדרת אליהו נישא בחלל אוירה דירושלים זה ממש מרגש.
זה ענין מפלגתי?
הערש כ''ץ אמר:חס ושלום.אמונת אומן אמר:אכן, אבל מדוע זה שייך דווקא לאדרת אליהו?הערש כ''ץ אמר:כשמהלכים בבתי מחסה שבעיר העתיקה ושומעים קול ילדי תשב''ר של אדרת אליהו נישא בחלל אוירה דירושלים זה ממש מרגש.
זה ענין מפלגתי?
לא עניין מפלגתי, ועוד שאין אני והם באותה המפלגה... אע''פ שאני מכיר ומוקיר אותם.
אלא שהמציאות היא שבעיר העתיקה שבירושלים הקולות הנשמעים הם שלהם.
כי לא נהגו.אמונת אומן אמר:הערש כ''ץ אמר:חס ושלום.אמונת אומן אמר:אכן, אבל מדוע זה שייך דווקא לאדרת אליהו?
זה ענין מפלגתי?
לא עניין מפלגתי, ועוד שאין אני והם באותה המפלגה... אע''פ שאני מכיר ומוקיר אותם.
אלא שהמציאות היא שבעיר העתיקה שבירושלים הקולות הנשמעים הם שלהם.
וע''כ אני תוהה, מדוע ברחובות אשדוד ועמנואל לא ישמע???
אינני מאשים, אלא מנסה להבין.
אם אין לזה סיבה אז יש כאן טענה אלימתא.
לא הבנתי מה הקשר ליואל או עמוס. ע''ז יש מקור ברור מהגמרא לא ללמוד.הערש כ''ץ אמר:כי לא נהגו.אמונת אומן אמר:הערש כ''ץ אמר:חס ושלום.
לא עניין מפלגתי, ועוד שאין אני והם באותה המפלגה... אע''פ שאני מכיר ומוקיר אותם.
אלא שהמציאות היא שבעיר העתיקה שבירושלים הקולות הנשמעים הם שלהם.
וע''כ אני תוהה, מדוע ברחובות אשדוד ועמנואל לא ישמע???
אינני מאשים, אלא מנסה להבין.
אם אין לזה סיבה אז יש כאן טענה אלימתא.
כשאני יושב וקורא עם בני בספר יואל או עמוס, ישעיה או יחזקאל בבית הכנסת בשכונתי יש הפותחים עליי זוג עיניים.
אבל יש כאלו שכבר התרגלו, ויש אפילו כאלו שמתעניינים...
לאט לאט. כך היא גאולתם של ישראל, קמעא קמעא.
מה זה ע'ק'ז'?אמונת אומן אמר:לא הבנתי מה הקשר ליואל או עמוס. ע'ק'ז יש מקור ברור מהגמרא לא ללמוד.הערש כ''ץ אמר:כי לא נהגו.אמונת אומן אמר:וע''כ אני תוהה, מדוע ברחובות אשדוד ועמנואל לא ישמע???
אינני מאשים, אלא מנסה להבין.
אם אין לזה סיבה אז יש כאן טענה אלימתא.
כשאני יושב וקורא עם בני בספר יואל או עמוס, ישעיה או יחזקאל בבית הכנסת בשכונתי יש הפותחים עליי זוג עיניים.
אבל יש כאלו שכבר התרגלו, ויש אפילו כאלו שמתעניינים...
לאט לאט. כך היא גאולתם של ישראל, קמעא קמעא.
וכמו שרמזתי לעיל, אפשר גם בימינו לראות שהטעם מאד רלוונטי.
טעמי המקרא זה חלק מלימוד החומש ונזקק לכל יהודי.
הקו''ף מיותרת.הערש כ''ץ אמר:מה זה ע'ק'ז'?אמונת אומן אמר:לא הבנתי מה הקשר ליואל או עמוס. ע'ק'ז יש מקור ברור מהגמרא לא ללמוד.הערש כ''ץ אמר:כי לא נהגו.
כשאני יושב וקורא עם בני בספר יואל או עמוס, ישעיה או יחזקאל בבית הכנסת בשכונתי יש הפותחים עליי זוג עיניים.
אבל יש כאלו שכבר התרגלו, ויש אפילו כאלו שמתעניינים...
לאט לאט. כך היא גאולתם של ישראל, קמעא קמעא.
וכמו שרמזתי לעיל, אפשר גם בימינו לראות שהטעם מאד רלוונטי.
טעמי המקרא זה חלק מלימוד החומש ונזקק לכל יהודי.
אין שום סיבה להמנע מללמוד תורת ה' ודברי הנביאים.
צריך ללמוד נכון. אבל חלילה לנו מלחשוב שדבר ה' מרחיק מקרבת ה'.
חז''ל התייחסו לעיסוק הזה באומרם מנעו בניכם מן ההגיון.הערש כ''ץ אמר:אין כזה דבר עיסוק מוגזם בתורה.
השולחן ערוך פוסק להלכה שחובה על האב ללמד את בנו את כל התנ"ך, ומי שלא לימדו אביו חייב ללמד את עצמו, וזה קודם ללימוד משנה ותלמוד הלכות ואגדות. ואף שהש"ך לימד זכות על כך שאין מלמדים נ"ך אך לא עלה על דעתו לומר כדברי כבוד תורתו שכתוב בגמרא לא ללמד נ"ך. ישתקע הדבר ואל ייאמר.אמונת אומן אמר:לא הבנתי מה הקשר ליואל או עמוס. ע''ז יש מקור ברור מהגמרא לא ללמוד.
וכמו שרמזתי לעיל, אפשר גם בימינו לראות שהטעם מאד רלוונטי.
ליטול שכר זה בגלל שזה דרבנן.דרומאי אמר:ודאי שלימוד הטעמים ומנגינותיהם אינו בכלל ת"ת, והראיה מדמותר ליטול עליו שכר.אמונת אומן אמר:בתתי''ם רבים לא מלמדים כמעט מקצוע חשוב זה שבתורה.
האם יש טעם הגון בדבר?
ומ"מ מצוה יש בו, ולכן מותר לפסוק בשבת על תינוק ללמדו פיסוק טעמים.
וכ"ז בנדרים דף לז.
וצ"ל שהוא כעין מכשיר ללימוד התורה, שעי"ז ידע לקרות פסוק כצורתו להבין עניינו.
ולמרות זאת אצל חסידים הקפידו למעט בלימוד נ''ך ובדווקא.דבש לפי אמר:השולחן ערוך פוסק להלכה שחובה על האב ללמד את בנו את כל התנ"ך, ומי שלא לימדו אביו חייב ללמד את עצמו, וזה קודם ללימוד משנה ותלמוד הלכות ואגדות. ואף שהש"ך לימד זכות על כך שאין מלמדים נ"ך אך לא עלה על דעתו לומר כדברי כבוד תורתו שכתוב בגמרא לא ללמד נ"ך. ישתקע הדבר ואל ייאמר.אמונת אומן אמר:לא הבנתי מה הקשר ליואל או עמוס. ע''ז יש מקור ברור מהגמרא לא ללמוד.
וכמו שרמזתי לעיל, אפשר גם בימינו לראות שהטעם מאד רלוונטי.