הדרך סלולה אמר:
לפני 15 שנים (לערך) הגר"מ קסלר בדרשת שבת הגדול יצא חוצץ כנגד איש חינוך (משמש בנוסף כסופר ידוע מבני ברק) עקב כך שהורה לנערים שעברו 'עריות' - לחזור לישיבה ללא עשיית תשובה, ללמוד תורה ולשכוח מהכל.
לטענתו של הרב קסלר חובה להורות להם לעשות תשובה על מעשים אלו (גלגולי שלג?) כדי לכפר על העוון הנורא של עריות.
כעת מתברר לי שהגר"ח מוולוזין הורה באופן דומה למי שעבר על קרי ואפילו בפשיעה(!) שלא לעשות תשובה - אלא ישקיע עצמו בלימוד התורה (ספר כתר ראש ס' קי"ג, בהוספה של החזון איש וציטטו הגר"ח קנייבסקי).
שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו.
שאלתי היא לחכמי הפורום, האם מהאי סיבה הייתה הוראתו של המחנך/הסופר הידוע מבני ברק?!, (או שיש הבדל בעניין תשובה בין 'קרי' ל'עריות') - מתוך פורום אוצר החכמה
יש כאן שני נושאים נפרדים .
א. מה היא צורת התשובה על החטאים הנ"ל .
ב. באיזה שלב לנקוט בה מבחינה חינוכית ,שלעניין זה ענו רבים כפי שראיתי.
אני אתייחס לשאלה הראשונה שגם לגביה הביאו מקורות מר צדוק ועוד.
להבנתי עברת זרע לבטלה משונה משאר עבירות משום שעיקרה הרע העצמי ודיבוק האדם בו ולא העשייה נגד צווי השם שהיא פגיעה במלכותו . כלומר בעבירת עריות יש את שניהם בזרע לבטלה שעיקרו הרע העצמי עיקר תיקונו הוא הטוב העצמי שהוא עמל התורה . בעריות אנו זקוקים לשניהם לעמל התורה לתיקון הרע העצמי ולתשובה לתיקון המעבר על דבר השם. כלומר תשובה בעיקרה היא על המעבר על הציווי.
יש מספר הוכחות להבנה זו בזרע לבטלה בין השאר:
א. הלימוד מאלו שדינם כבני נח ער ואונן את העונש על עבירה זו ,[עיין נדה תחילת כל היד] היכן מצינו שלומדים מבני נח עונש לבני ישראל אחרי מתן תורה ? האם יהודי שגזל חייב מיתה?
ב. וכן שזה הדבר היחיד עליו נאמר שהופך אדם לרע בעצם ,כפי שנכתב באותה פרשה .
ג. וכן שמי ששקוע בדבר לכאורה כתוב שאין לו חלק לעולם הבא בגלל שהפך רע וירוד כבהמה.
ד. וכן נראה מפרק כל היד שגם לא במזיד גמור יש את העונש וירידה לבאר שחת.
ה. וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?
ועוד ראיות.