האם יש לחלק בין קרי לעריות

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

הדרך סלולה

משתמש ותיק
לפני 15 שנים (לערך) הגר"מ קסלר בדרשת שבת הגדול יצא חוצץ כנגד איש חינוך (משמש בנוסף כסופר ידוע מבני ברק) עקב כך שהורה לנערים שעברו 'עריות' - לחזור לישיבה ללא עשיית תשובה, ללמוד תורה ולשכוח מהכל.

לטענתו של הרב קסלר חובה להורות להם לעשות תשובה על מעשים אלו (גלגולי שלג?) כדי לכפר על העוון הנורא של עריות.

כעת מתברר לי שהגר"ח מוולוזין הורה באופן דומה למי שעבר על קרי ואפילו בפשיעה(!) שלא לעשות תשובה - אלא ישקיע עצמו בלימוד התורה (ספר כתר ראש ס' קי"ג, בהוספה של החזון איש וציטטו הגר"ח קנייבסקי).

שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו.

שאלתי היא לחכמי הפורום, האם מהאי סיבה הייתה הוראתו של המחנך/הסופר הידוע מבני ברק?!, (או שיש הבדל בעניין תשובה בין 'קרי' ל'עריות') - מתוך פורום אוצר החכמה
 

בן ראם

משתמש ותיק
הדרך סלולה אמר:
לפני 15 שנים (לערך) הגר"מ קסלר בדרשת שבת הגדול יצא חוצץ כנגד איש חינוך (משמש בנוסף כסופר ידוע מבני ברק) עקב כך שהורה לנערים שעברו 'עריות' - לחזור לישיבה ללא עשיית תשובה, ללמוד תורה ולשכוח מהכל.

לטענתו של הרב קסלר חובה להורות להם לעשות תשובה על מעשים אלו (גלגולי שלג?) כדי לכפר על העוון הנורא של עריות.

כעת מתברר לי שהגר"ח מוולוזין הורה באופן דומה למי שעבר על קרי ואפילו בפשיעה(!) שלא לעשות תשובה - אלא ישקיע עצמו בלימוד התורה (ספר כתר ראש ס' קי"ג, בהוספה של החזון איש וציטטו הגר"ח קנייבסקי).

שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו.

שאלתי היא לחכמי הפורום, האם מהאי סיבה הייתה הוראתו של המחנך/הסופר הידוע מבני ברק?!, (או שיש הבדל בעניין תשובה בין 'קרי' ל'עריות') - מתוך פורום אוצר החכמה

ת.ד. 201 בני ברק.
סופרים מספרים על עצמם.
תנסה לשאול שם.
 

אלימיר

משתמש ותיק
ב"ה עם הצלחות לא מתוכחים, חבל מאוד שמעלים כאלו נושאים, אם האיש הצליח עם הרבה נוער [ואני מכיר אחד שהוריו התיעצו איתו והצליחו מאוד], אז בבקשה, מי שמצליח יותר שיבא ויעשה.
 
אור זרוע אמר:
כנראה שהגר"מ קסלר מתכוון לתשובה בסיסית של חרטה על העבר וקבלה על העתיד וקבלת חיזוק וגדרים כו', ולא לתיקונים ותעניות. אם אכן כן, הוא צודק לגמרי, לכאורה.
לא עוברים לסדר היום, כאילו כלום לא היה.
כמדומה שלא עלתה על דעתו של אותו מחנך (וגם אף אחד לא הבינו כך) שיש לעבור על סדר היום, ופשוט. רק כוונתו שלא לעשות תיקונים וכו', גם לא להצטער מדאי, שזה רק מזיק לזה.
אגב, כן דעת הרב שלמה הופמן (כן קיבל מרבותיו). וכן מבואר בכמה מכתבים של הרב וולבא.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
כמדומה שלא עלתה על דעתו של אותו מחנך (וגם אף אחד לא הבינו כך) שיש לעבור על סדר היום, ופשוט. רק כוונתו שלא לעשות תיקונים וכו', גם לא להצטער מדאי, שזה רק מזיק לזה.

כלומר, מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.
 
אור זרוע אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
כמדומה שלא עלתה על דעתו של אותו מחנך (וגם אף אחד לא הבינו כך) שיש לעבור על סדר היום, ופשוט. רק כוונתו שלא לעשות תיקונים וכו', גם לא להצטער מדאי, שזה רק מזיק לזה.

כלומר, מר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.
מר אמר חדא ואתא מאן דהוא וקאמר ליה למר דקאמר מילתא אחריתא (מאי דלא קאמר)...
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
אור זרוע אמר:
כנראה שהגר"מ קסלר מתכוון לתשובה בסיסית של חרטה על העבר וקבלה על העתיד וקבלת חיזוק וגדרים כו', ולא לתיקונים ותעניות. אם אכן כן, הוא צודק לגמרי, לכאורה.
לא עוברים לסדר היום, כאילו כלום לא היה.
כמדומה שלא עלתה על דעתו של אותו מחנך (וגם אף אחד לא הבינו כך) שיש לעבור על סדר היום, ופשוט. רק כוונתו שלא לעשות תיקונים וכו', גם לא להצטער מדאי, שזה רק מזיק לזה.
אגב, כן דעת הרב שלמה הופמן (כן קיבל מרבותיו). וכן מבואר בכמה מכתבים של הרב וולבא.

רבי שלמה הופמן קיבל מרבי אייזיק שר ענין זה, וזה על דרך שקיבל מרבי ישראל מסלנט.
בספר שיחות עם הרב שלמה הופמן, מבואר היטב ענין זה, שהבעי' היא ההתמודדות עם החטא.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
יעויין ברבינו יונה ביסוד התשובה, שיש דרך תשובה שישים עצמו כאילו לא חטא מעולם ואין בו לא חטא ולא זכות יעו"ש, ואף שהמשיך שם בוידוי, ודאי שכל דבר עומד בזכות עצמו. בהרבה מקרים "תשובה" היא עצת היצר, יש להתחרט ברמה כלשהי, לעזוב דרך החטא - שזה ראשית הדרך למושרש בחטא רח"ל כמבואר בשערי תשובה, להתוודות ותו לא, תשובה שלימה - תיקון החטא - רק אחרי שהתרחק ממנו כמטחווי קשת וכלל לא נמצא באותו מקום של החטא.
 
הדרך סלולה אמר:
שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו
במילים אחרות זה לא באמת... לא נראה לי
ראה גם צדקת הצדיק (אות צז) לרבי צדוק הכהן מלובלין זיע"א וז"ל: "תיקון למוציא זרע לבטלה הוא עסק התורה וכו'", ע"ש ותרווה נחת.
 
ר' צדוק הכהן מלובלין - צדקת הצדיק אות צז
תיקון למוציא זרע לבטלה הוא עסק התורה כמו שאמרו (קידושין ל' ב) בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין ואמרו (סוכה נ"ב א) הקדוש ברוך הוא קראו רע והיינו בעוון דדור המבול דהיינו מוציא זרע לבטלה [ואמרו בקידושין (י"ג א) דלא נגזר על דגים שבים. היינו תלמידי חכמים כמו שנתבאר במקום אחר על פסוק (בראשית א' כ"א) ורדו בדגת הים] וכמו שמובא (זוהר בראשית נ"ז א) ובריש פרק כל היד (נדה י"ג א) דנקרא רע זה היצר רע ברא הקדוש ברוך הוא וכמו שנאמר (מיכה ד' ו') ואשר הרעותי, ולכן ימצא זה גם בחלום שדבר זה ניכר שאינו מפעולת אדם. ותבלין הוא למתק המאכל היינו להפך הרע לטוב מאוד כמו שאמרו ז"ל (בראשית רבה ט' ז') זה יצר הרע שעל ידי דברי תורה נמתק. ובזוהר בראשית ונח דלית מסאבא כמוהו. והנה אמרו בפרק ב' דברכות (ט"ז א) דדברי תורה מעלין מטומאה לטהרה. ומה שמובא (זוהר נח ס"ב א) דאין מועיל תשובה הוא על דרך שאמרו (ראש השנה י"ח א) בזבח אין מתכפר אבל מתכפר בתורה הכי נמי כן: 
וכמו שאמרו ז"ל בשילהי חגיגה (כ"ז א) תלמידי חכמים אין אור של גיהנום שולט. גיהנום גם כן נקרא רע כמו שאמרו (ברכות ס"א א) על פסוק (משלי י"א כ"א) לא ינקה רע, והיינו כמו שאמרו (עירובין י"ט א) שהכל יורד לה על עסקי הינם היינו שמירת הברית, וזה שאמרו גם כן בראת גיהנום שגם כן השם יתברך בראו כמו יצר הרע [ואמרו שם גם כן בראת צדיקים צדיק בכל מקום שומר הברית גם הוא מתחילת בריאה כמו שכתבנו באות שלפני זה כי ישנו גם ברשעים ובאומות עכו"ם] ועל זה נאמר (תהלים כ"ג ד') גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי. רע הוא דרגא הנזכר ואתה, פירוש על ידי שבראת:
 
ר' צדוק הכהן מלובלין - צדקת הצדיק אות קכג
ועל ידי לימוד תורה ביגיעה ניתקן עוון דהוצאת זרע לבטלה, כי אמרו ז"ל בנדה (י"ג א) דחייב מיתה ובודאי כל דברי חכמים לרחם על הבריות ולהמשיך טובה וחיים לעולם. וכוונתם במקום שאמרו חיוב עונש על האדם היינו שבעונש זה מתכפר כמו שאמרו (סנהדרין מ"ז ב) בחייבי מיתת בית דין דמיתתם כפרתם. כי ראו שקשה למצוא כפרה [וכמו בעוון זה רחמנא ליצלן] ומצאו לו מקרא מן התורה שמחייב עונש כך. וממילא על כרחך שבעונש זה מתכפר כי אם לא כן למה יענש כנודע שהעונש הוא כדי להתכפר. ולכך פעמים נגזר על האדם בשביל הוצאת זרע לבטלה שלא יהיה לו בנים וכיוצא שהוא מארבעה דברים שנקרא מיתה בפרק קמא דעבודה זרה (ה' א) ועל ידי דברי תורה שממית עצמו על דברי תורה שזה נקרא גם כן מיתה כדרשת חז"ל (ברכות ס"ג ב) על פסוק (במדבר י"ט י"ד) אדם כי ימות באוהל ואז נתכפר לו בזה גם כן דוגמת מיתה [ולכן אמרו (תמיד ל"ב א) מה יעשה אדם ויחיה ימית עצמו]: 
ודברי תורה נקרא עץ החיים כמו שאמרו ז"ל (ריש סדר אליהו רבה פרק א') ומיתה נקרא דרך ארץ כמו שנאמר (מלכים - א ב' ב') אנכי הולך בדרך כל הארץ ולכך מיתה הוא דרך להגיע לחיי עולם שדרך ארץ הוא דרך עץ החיים כמו שנתבאר לעיל (אות קכ"א). וכן מי שממית עצמו על דברי תורה זהו הדרך לעץ החיים דהיינו דברי תורה ומתקן בזה מה שפגם בדרך ארץ: 
[ואמרו ז"ל (אבות ב' ב') טוב תורה עם דרך ארץ ובברכות (ל"ה ב) הנהג בהן מנהג דרך ארץ וכו' ואם לאו אין מתקיים. אך העצה על זה להמית עצמו על דברי תורה. ומשה רבינו ע"ה לא נהג בדרך ארץ בפרישות מן האשה שגם כן נקרא דרך ארץ ולכך דיברו עליו לשון הרע על זה שחשבוהו למבטל מצוה כיון דאשתו לא מחלה. ובודאי כיון שנכתב בתורה יש ממש בדיבורם גם כן. אלא שמכל מקום נענשו ונאמר (במדבר י"ב י"א) אשר נואלנו ואשר חטאנו דהקב"ה הסכים על ידו (שבת פ"ז א) והוא כענין עבירה לשמה דהיא גדולה גם כן. וחשיב שם שלושה דברים ודימה זה לשבירת לוחות דהוא גם כן עבירה לשמה. ולפעמים על ידי זה יוכל גם כן לתקן וכמו שנאמר (קהלת ט' ט') ראה חיים עם אשה ואין כאן מקומו]:
 

מ אלישע

משתמש ותיק
(בקשת מחילה על הקיצור)
יש בזה שתי תשובות בשו"ת אגרות משה.
יש בזה תשובה של רבי משה שטרנבוך שליט"א (לעשות תשובה לפני מקוה)

יש ברמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ד' הלכה א.
ופרק ו הלכה יד אות ה ואות כג ופרק ז הלכה א
ופרק א הלכה ה
(לפני החתונה קשה לתקן את העבר, ולתיקון העתיד העיקר תורה)

 
 

שלו'

משתמש ותיק
הגר"א ז"ל בפי' למשלי [ריש פכ"ג בתו"ד]: ..כמו שנא' [קהלת י' ד'] אם רוח המושל תעלה עליך מקומך אל תנח. פי', אם יצר הרע חוטף אותך ברשתו אשר טמן לרגליך, שעשית עבירה, מכל מקום אתה לא תפול ממדרגתך ואחוז דרכיך הטובים כמקדם, כי אחר כך תרפא זאת.[כונתו לסיפא דקרא שם: כי מרפא יניח חטאים גדולים].

ובהך ענינא שמעתי ממו"ר שליט"א שהשתתף בועד אצל הגר"ח שמואלביץ ז"ל, ופתח הגר"ח ושאל: מי שנכשל בעבירה חמורה כגון חילול שבת או איסור א"א - מה יעשה? והשיב א': תשובה. והגר"ח ביטל תשובתו, ואמר: יכין חבורה נפלאה או ילך לכותל ויתפלל כמו נעילה, ורק בהמשך יעשה תשובה, והיי' כד' הגר"א הנ"ל.
 

נפתולי

משתמש ותיק
מי שחטא רח"ל ולאחר מכן "אינו עובר לסדר היום" אלא ממשיך להתבוסס במדמנת הצחנה, וכל היום עסוק במחשבות איך לתקן וכיצד - התוצאה תהיה נפילה שוב לאותו חטא.
הפתרון האמיתי הוא כפי שהביאו כאן בשם כמה וכמה מגדולי ישראל בכל הדורות, להעסיק את המחשבה אך ורק בלימוד התורה ובשמירת המצוות מכאן ולהבא, ודווקא כן לעבור לסדר היום הרגיל והרצוי.
ואת התיקונים לחטא להשאיר לעיתות רצון, בתנאי שזה לא יפיל אותו שוב להתעסקות עם החטא.
ובאזני שמעתי מהגה"ח ר' יעקב מאיר שכטר שליט"א שמי שנפל לחטאים, יתפלל אך ורק שמהיום והלאה יתנהג כראוי, ורק לפעמים נדירות יבקש סליחה וכפרה. ואם הוא רואה שבקשת הסליחה מזכירה לו את החטא ומפילתו לעצבות - לא יבקש בכלל על כך, ומשמים יכפרו לו. כי הסיכוי שהעצבות תפיל אותו שוב לחטא - בוודאי חמורה יותר מהעדר בקשת הסליחה ותיקון החטא (וכמובן שלעצם התיקון הוא מזכיר כדרכו את הענין של תיקון הכללי למוהר"ן שהוא דבר קל ושוה לכל נפש ואכמ"ל).
 

מ אלישע

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
רק להציג את התמונה המלאה

א מגדולי החסידים אמר

עבר עבירה ושנה בה היינו למד תורה
נעשתה לו כהיתר...

מרגיש שנמחל לו
כעין זה באבן שלמה (הגר"א)
אבל ברוב הלימוד אכן מכפר, 
(וידוע מרבי מנחם מנדל מרימנוב שמי שביטול תורה אינו חמור בעיניו מאיסור אא לא דרך על מפתן החסידות)
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
הדרך סלולה אמר:
לפני 15 שנים (לערך) הגר"מ קסלר בדרשת שבת הגדול יצא חוצץ כנגד איש חינוך (משמש בנוסף כסופר ידוע מבני ברק) עקב כך שהורה לנערים שעברו 'עריות' - לחזור לישיבה ללא עשיית תשובה, ללמוד תורה ולשכוח מהכל.

לטענתו של הרב קסלר חובה להורות להם לעשות תשובה על מעשים אלו (גלגולי שלג?) כדי לכפר על העוון הנורא של עריות.

כעת מתברר לי שהגר"ח מוולוזין הורה באופן דומה למי שעבר על קרי ואפילו בפשיעה(!) שלא לעשות תשובה - אלא ישקיע עצמו בלימוד התורה (ספר כתר ראש ס' קי"ג, בהוספה של החזון איש וציטטו הגר"ח קנייבסקי).

שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו.

שאלתי היא לחכמי הפורום, האם מהאי סיבה הייתה הוראתו של המחנך/הסופר הידוע מבני ברק?!, (או שיש הבדל בעניין תשובה בין 'קרי' ל'עריות') - מתוך פורום אוצר החכמה

יש כאן שני נושאים נפרדים .
א. מה היא צורת התשובה על החטאים הנ"ל .
ב. באיזה שלב לנקוט בה מבחינה חינוכית ,שלעניין זה ענו רבים כפי שראיתי.

אני אתייחס לשאלה הראשונה שגם לגביה הביאו מקורות מר צדוק ועוד.

להבנתי עברת זרע לבטלה משונה משאר עבירות משום שעיקרה הרע העצמי ודיבוק האדם בו ולא העשייה נגד צווי השם שהיא פגיעה במלכותו . כלומר בעבירת עריות יש את שניהם בזרע לבטלה שעיקרו הרע העצמי עיקר תיקונו הוא הטוב העצמי שהוא עמל התורה . בעריות אנו זקוקים לשניהם לעמל התורה לתיקון הרע העצמי ולתשובה לתיקון המעבר על דבר השם. כלומר תשובה בעיקרה היא על המעבר על הציווי.

יש מספר הוכחות להבנה זו בזרע לבטלה בין השאר:

א. הלימוד מאלו שדינם כבני נח ער ואונן את העונש על עבירה זו ,[עיין נדה תחילת כל היד] היכן מצינו שלומדים מבני נח עונש לבני ישראל אחרי מתן תורה ? האם יהודי שגזל חייב מיתה?

ב. וכן שזה הדבר היחיד עליו נאמר שהופך אדם לרע בעצם ,כפי שנכתב באותה פרשה .

ג. וכן שמי ששקוע בדבר לכאורה כתוב שאין לו חלק לעולם הבא בגלל שהפך רע וירוד כבהמה.

ד. וכן נראה מפרק כל היד שגם לא במזיד גמור יש את העונש וירידה לבאר שחת.

ה. וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?

ועוד ראיות.
 

דרומאי

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
הדרך סלולה אמר:
לפני 15 שנים (לערך) הגר"מ קסלר בדרשת שבת הגדול יצא חוצץ כנגד איש חינוך (משמש בנוסף כסופר ידוע מבני ברק) עקב כך שהורה לנערים שעברו 'עריות' - לחזור לישיבה ללא עשיית תשובה, ללמוד תורה ולשכוח מהכל.

לטענתו של הרב קסלר חובה להורות להם לעשות תשובה על מעשים אלו (גלגולי שלג?) כדי לכפר על העוון הנורא של עריות.

כעת מתברר לי שהגר"ח מוולוזין הורה באופן דומה למי שעבר על קרי ואפילו בפשיעה(!) שלא לעשות תשובה - אלא ישקיע עצמו בלימוד התורה (ספר כתר ראש ס' קי"ג, בהוספה של החזון איש וציטטו הגר"ח קנייבסקי).

שוחחתי עם ת"ח א' שטען לי שההוראה של הגר"ח מוולוזין הוא מחמת שלא עושים תשובה על עריות ואביזרינו, כי יצר הרע מתאווה שוב ושוב לתשובה הזו (ואכל"מ) ולכן ראוי להמשיך ללמוד, ללא תשובה, וזו היא התשובה הכי טובה לעבירה זו.

שאלתי היא לחכמי הפורום, האם מהאי סיבה הייתה הוראתו של המחנך/הסופר הידוע מבני ברק?!, (או שיש הבדל בעניין תשובה בין 'קרי' ל'עריות') - מתוך פורום אוצר החכמה

יש כאן שני נושאים נפרדים .
א. מה היא צורת התשובה על החטאים הנ"ל .
ב. באיזה שלב לנקוט בה מבחינה חינוכית ,שלעניין זה ענו רבים כפי שראיתי.

אני אתייחס לשאלה הראשונה שגם לגביה הביאו מקורות מר צדוק ועוד.

להבנתי עברת זרע לבטלה משונה משאר עבירות משום שעיקרה הרע העצמי ודיבוק האדם בו ולא העשייה נגד צווי השם שהיא פגיעה במלכותו . כלומר בעבירת עריות יש את שניהם בזרע לבטלה שעיקרו הרע העצמי עיקר תיקונו הוא הטוב העצמי שהוא עמל התורה . בעריות אנו זקוקים לשניהם לעמל התורה לתיקון הרע העצמי ולתשובה לתיקון המעבר על דבר השם. כלומר תשובה בעיקרה היא על המעבר על הציווי.

יש מספר הוכחות להבנה זו בזרע לבטלה בין השאר:

א. הלימוד מאלו שדינם כבני נח ער ואונן את העונש על עבירה זו ,[עיין נדה תחילת כל היד] היכן מצינו שלומדים מבני נח עונש לבני ישראל אחרי מתן תורה ? האם יהודי שגזל חייב מיתה?

ב. וכן שזה הדבר היחיד עליו נאמר שהופך אדם לרע בעצם ,כפי שנכתב באותה פרשה .

ג. וכן שמי ששקוע בדבר לכאורה כתוב שאין לו חלק לעולם הבא בגלל שהפך רע וירוד כבהמה.

ד. וכן נראה מפרק כל היד שגם לא במזיד גמור יש את העונש וירידה לבאר שחת.

ה. וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?

ועוד ראיות.
יש בחידושי ר' ראובן ביבמות שמנאף ביד מלבד האיסור דהשחתת זרע יש בו איסור ניאוף שהוא מלתא של משכב זכור וכאילו בא על הזכר דרך איברים.
 
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אליעזר ג אמר:

יש כאן שני נושאים נפרדים .
א. מה היא צורת התשובה על החטאים הנ"ל .
ב. באיזה שלב לנקוט בה מבחינה חינוכית ,שלעניין זה ענו רבים כפי שראיתי.

אני אתייחס לשאלה הראשונה שגם לגביה הביאו מקורות מר צדוק ועוד.

להבנתי עברת זרע לבטלה משונה משאר עבירות משום שעיקרה הרע העצמי ודיבוק האדם בו ולא העשייה נגד צווי השם שהיא פגיעה במלכותו . כלומר בעבירת עריות יש את שניהם בזרע לבטלה שעיקרו הרע העצמי עיקר תיקונו הוא הטוב העצמי שהוא עמל התורה . בעריות אנו זקוקים לשניהם לעמל התורה לתיקון הרע העצמי ולתשובה לתיקון המעבר על דבר השם. כלומר תשובה בעיקרה היא על המעבר על הציווי.

יש מספר הוכחות להבנה זו בזרע לבטלה בין השאר:

א. הלימוד מאלו שדינם כבני נח ער ואונן את העונש על עבירה זו ,[עיין נדה תחילת כל היד] היכן מצינו שלומדים מבני נח עונש לבני ישראל אחרי מתן תורה ? האם יהודי שגזל חייב מיתה?

ב. וכן שזה הדבר היחיד עליו נאמר שהופך אדם לרע בעצם ,כפי שנכתב באותה פרשה .

ג. וכן שמי ששקוע בדבר לכאורה כתוב שאין לו חלק לעולם הבא בגלל שהפך רע וירוד כבהמה.

ד. וכן נראה מפרק כל היד שגם לא במזיד גמור יש את העונש וירידה לבאר שחת.

ה. וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?

ועוד ראיות.
יש בחידושי ר' ראובן ביבמות שמנאף ביד מלבד האיסור דהשחתת זרע יש בו איסור ניאוף שהוא מלתא של משכב זכור וכאילו בא על הזכר דרך איברים.
 

אכן יש ברמבם אכן צד שלומדים זאת מלא תנאף אם כי לא בהקשר של משכב זכר ,אבל להרבה ראשונים המקור הוא פרו ורבו בלבד. מהגמרא בפרק כל היד , לגבי בדיקת כרות שפכה רואים שישנה חומרה יתר לכאורה בפעולה ישירה מאשר סתם ז"ל אפילו בכוונה.
 

אלימיר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?
בעקר אין איסור, רק אם יש איסור של "לא תנאף ביד" יתכן ששיך בעקר, אכן אין מקור כ"כ לאיסור זה והמעיין בחי' ר' ראובן יראה שאין לו כ"כ מקור.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
אכן יש ברמבם אכן צד שלומדים זאת מלא תנאף אם כי לא בהקשר של משכב זכר ,אבל להרבה ראשונים המקור הוא פרו ורבו בלבד. מהגמרא בפרק כל היד , לגבי בדיקת כרות שפכה רואים שישנה חומרה יתר לכאורה בפעולה ישירה מאשר סתם ז"ל אפילו בכוונה.
חזרה למעלה
עניין לא תנאף כמדומה מקורו בגמ' בנדה אם כי יתכן שהוא אסמכתא לאיסור דרבנן
ושיטת הרמב"ם [בפיה"מ] כמדומה שנשמע קצת שכל עיקר הדין הוא דרבנן
וכמדומה שבאגרו"מ כותב לדינא שיש תוספת איסור דרבנן משום הנאיפה ביד
 

אליעזר ג

משתמש ותיק
אלימיר אמר:
דרומאי אמר:
וכן שאין מקור ברור לגדרי האיסור , אם מפרו ורבו למה החומרה זהה בזקן או עקר,או שקיים כבר ?
בעקר אין איסור, רק אם יש איסור של "לא תנאף ביד" יתכן ששיך בעקר, אכן אין מקור כ"כ לאיסור זה והמעיין בחי' ר' ראובן יראה שאין לו כ"כ מקור.

מהיכן המקור שלעקר אין איסור?
ומה תענה על זקן ומי שקיים כבר פרו ורבו ועוד?
 
האגלי טל בהקדמה כותב שמה שמבואר בזוהר שאין לזה תשובה הוא משום שתשובה היא בלב, וזה (בז"ל) פגם במוח, ולכן העיקר זה עסק התורה, ובעיקר לחדש חידושי תורה שזה במוח.
 
אגלי טל בהקדמה
...ועפ"י זה יובן נחיצת הלימוד בהלכות שבת לתיקון פגם זה. כי תיקון הברית תלוי ביותר בלימוד התורה. וביותר בלימוד התורה בעיון. עפ"י מה ששמעתי מאדומו"ר זצ"ל בפי' דברי הזוה"ק שעל חטא שז"ל אינו מועיל תשובה משום דתשובה הוא מלב כדכתיב ולבבו יבין ושב וגו'. ופגם שבזרע הוא במוח והרי הקלקול למעלה ממקום התיקון. וכן מצאתי בס' זרע קודש. וע"כ עיון הלכה שהוא במוח. וכ"ש מי שמחדש חדושים הרי התיקון ג"כ במוח. ובזוה"ק דבגלותא בתראה אתקיים בהו וימררו את חייהם בעבודה קשה זו קושיא בחומר דא ק"ו ובלבנים דא ליבון הלכה ובכל עבודה בשדה דא ברייתא את כל עבודתם אשר עבדו בהם בפרך דא תיקו. הרי דכמו שהיה התיקון במצרים מפגם הוצאת שז"ל כידוע ע"י שיעבוד ועבודה גופנית. כ"כ נעשה התיקון ע"י יגיעה ועיון בלימוד התורה והטעם כנ"ל מפני שהתיקון הוא במוח. ומעתה יובן שהלימוד ועיון בהלכות שבת שמצות שבת בעצמה היא תיקון על פגם הברית על אחת כמה וכמה שהלימוד הזה הוא תיקון עצום לחטא זה. ואף שלאו כל אדם זוכה ללמוד תורה לשמה כבר אמרו חכמינו ז"ל [פסחים נ ב] לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות שלא לשמה שמתוך שלא לשמה בא לשמה [ובלבד שלא ילמוד לקנתר ח"ו שבזה עוד מוסיף כח בחיצונים חלילה והוא ממש חטא שז"ל ר"ל:
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חלק עליון תַחתִית