פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון
-
פותח הנושא - הודעות: 17
- הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 20:46
- נתן תודה: 74 פעמים
- קיבל תודה: 15 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
לא זכיתי להבין, איך אפשר להעמיד המעשה בזה שמצא הקופיץ שמדובר שהמאבד נמנה על חבורה קטנה, וכי מנין יודעים אנו מי המאבד [כי אם יודעים ודאי צריך להשיב לו אבידתו] שאנו מעמידים שמדובר באופן זה?
ובשלמא באוקימתא הבאה - בא בטומאה, הרי ידוע שכל כלל ישראל טמאים, אבל מה שייך זה כאן?
ובשלמא באוקימתא הבאה - בא בטומאה, הרי ידוע שכל כלל ישראל טמאים, אבל מה שייך זה כאן?
-
- הודעות: 978
- הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
- נתן תודה: 530 פעמים
- קיבל תודה: 483 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
עיין ברבינו חננאל, שנראה שגרס קצת אחרת, ונראה לי שכוונתו למה שכתבת. ומ"מ צל"ד מה יענו שאר הראשונים.ליזרזון כתב: ↑28 ינואר 2021, 11:23לא זכיתי להבין, איך אפשר להעמיד המעשה בזה שמצא הקופיץ שמדובר שהמאבד נמנה על חבורה קטנה, וכי מנין יודעים אנו מי המאבד [כי אם יודעים ודאי צריך להשיב לו אבידתו] שאנו מעמידים שמדובר באופן זה?
ובשלמא באוקימתא הבאה - בא בטומאה, הרי ידוע שכל כלל ישראל טמאים, אבל מה שייך זה כאן?
-
- הודעות: 9
- הצטרף: 23 ינואר 2021, 21:03
- נתן תודה: 44 פעמים
- קיבל תודה: 5 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
גם אני התקשיתי בזה
וחיפשתי בשוטנשטיין ובמתיבתא ונדהמתי לראות שלא דיברו בזה כלום
ואח"כ האזנתי לשיעורו של הרב אפרים סגל באתר דרשו [שיעורים נפלאים ביותר], ושמעתי שמסביר הסבר נפלא, שכוונת הגמרא כך: כיון שיתכן שהמאבד שייך לחבורה קטנה, ואז אין לו סיבה להטביל הקופיץ, ממילא א"א לתלות שכבר הטבילו הבעלים.
ונהנתי ביותר.
אך שוב התבוננתי שבאמת יש לעיין בזה, שהרי כל מה שצריך לטבול הקופיץ הוא מחמת ספק כלים הנמצאים, ולא שהוא ודאי טמא, וא"כ לכאורה בנידון זה הוי ספק ספיקא - שמא מעולם לא היה הקופיץ טמא, ואף אם היה טמא שמא שייך לבעלים המנויים על חבורה גדולה ובודאי הטבילו. ומדוע מחמת הספק שמא שייך למנוי על חבורה קטנה מצריכים אנו לטבול?
ושוב צריך עיון.
וחיפשתי בשוטנשטיין ובמתיבתא ונדהמתי לראות שלא דיברו בזה כלום
ואח"כ האזנתי לשיעורו של הרב אפרים סגל באתר דרשו [שיעורים נפלאים ביותר], ושמעתי שמסביר הסבר נפלא, שכוונת הגמרא כך: כיון שיתכן שהמאבד שייך לחבורה קטנה, ואז אין לו סיבה להטביל הקופיץ, ממילא א"א לתלות שכבר הטבילו הבעלים.
ונהנתי ביותר.
אך שוב התבוננתי שבאמת יש לעיין בזה, שהרי כל מה שצריך לטבול הקופיץ הוא מחמת ספק כלים הנמצאים, ולא שהוא ודאי טמא, וא"כ לכאורה בנידון זה הוי ספק ספיקא - שמא מעולם לא היה הקופיץ טמא, ואף אם היה טמא שמא שייך לבעלים המנויים על חבורה גדולה ובודאי הטבילו. ומדוע מחמת הספק שמא שייך למנוי על חבורה קטנה מצריכים אנו לטבול?
ושוב צריך עיון.
-
- הודעות: 421
- הצטרף: 14 יולי 2020, 22:13
- נתן תודה: 88 פעמים
- קיבל תודה: 82 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
ס"ס שאינו מתהפך שמא היה שייך לבני חבורא ולא הטבילוהודף היומי איד כתב: ↑28 ינואר 2021, 11:57גם אני התקשיתי בזה
וחיפשתי בשוטנשטיין ובמתיבתא ונדהמתי לראות שלא דיברו בזה כלום
ואח"כ האזנתי לשיעורו של הרב אפרים סגל באתר דרשו [שיעורים נפלאים ביותר], ושמעתי שמסביר הסבר נפלא, שכוונת הגמרא כך: כיון שיתכן שהמאבד שייך לחבורה קטנה, ואז אין לו סיבה להטביל הקופיץ, ממילא א"א לתלות שכבר הטבילו הבעלים.
ונהנתי ביותר.
אך שוב התבוננתי שבאמת יש לעיין בזה, שהרי כל מה שצריך לטבול הקופיץ הוא מחמת ספק כלים הנמצאים, ולא שהוא ודאי טמא, וא"כ לכאורה בנידון זה הוי ספק ספיקא - שמא מעולם לא היה הקופיץ טמא, ואף אם היה טמא שמא שייך לבעלים המנויים על חבורה גדולה ובודאי הטבילו. ומדוע מחמת הספק שמא שייך למנוי על חבורה קטנה מצריכים אנו לטבול?
ושוב צריך עיון.
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
- נתן תודה: 32 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
לא מובן מה לא הבנת, הרי הגמ' שואלת את קושייתך מנא ידעיליזרזון כתב: ↑28 ינואר 2021, 11:23לא זכיתי להבין, איך אפשר להעמיד המעשה בזה שמצא הקופיץ שמדובר שהמאבד נמנה על חבורה קטנה, וכי מנין יודעים אנו מי המאבד [כי אם יודעים ודאי צריך להשיב לו אבידתו] שאנו מעמידים שמדובר באופן זה?
ובשלמא באוקימתא הבאה - בא בטומאה, הרי ידוע שכל כלל ישראל טמאים, אבל מה שייך זה כאן?
ואם שאלתך מה בכלל ההוה אמינא, אפשר להסביר זאת כך, הגמ' בעמוד א הגיעה למסקנא שלא מדובר בשבת ועכ"ז אין חגיגה וע"ז שואלת הגמ' הרי במשנה יש שלוש אופנים שאין חגיגה באה, שבת, טומאה, ומרובה, וסיכמנו שלא מדובר בשבת וא"כ איך כן מדובר, במרובה? מנא ידעי, בטומאה? מנא ידעי, ומתרצת דמית נשיא וממילא אין חגיגה
-
פותח הנושא - הודעות: 17
- הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 20:46
- נתן תודה: 74 פעמים
- קיבל תודה: 15 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
ממש לא!זכרונות כתב: ↑31 ינואר 2021, 17:53לא מובן מה לא הבנת, הרי הגמ' שואלת את קושייתך מנא ידעיליזרזון כתב: ↑28 ינואר 2021, 11:23לא זכיתי להבין, איך אפשר להעמיד המעשה בזה שמצא הקופיץ שמדובר שהמאבד נמנה על חבורה קטנה, וכי מנין יודעים אנו מי המאבד [כי אם יודעים ודאי צריך להשיב לו אבידתו] שאנו מעמידים שמדובר באופן זה?
ובשלמא באוקימתא הבאה - בא בטומאה, הרי ידוע שכל כלל ישראל טמאים, אבל מה שייך זה כאן?
הגמ' הקשתה מנין יודע בעל הקופיץ שתהא לו חבורה קטנה וממילא לא מטביל, ואני שואל מנין יודע מוצא הקופיץ שמדובר כך, וזו קושיא הרבה יותר גדולה מקושיית הגמ'
-
- הודעות: 450
- הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
- נתן תודה: 32 פעמים
- קיבל תודה: 92 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
הגמ' לא דנה על המוצא כי הוא לא יודע שום דבר, הוא רק בא לשאול את החכמים במה הוא יכול להשתמש ואיך, הגמ' דנה למה החכמים התירו את הסכין מיד ואילו הקופיץ רק לאחר הזהה שניה וטבילה, ולכן עונה הגמ' שאת הסכין הוא חייב להכין ביום י"ג ואילו על הקופיץ אנו חוששים שלדעתו יש לו זמן
-
פותח הנושא - הודעות: 17
- הצטרף: 01 אוגוסט 2018, 20:46
- נתן תודה: 74 פעמים
- קיבל תודה: 15 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
Re: פסחים דף ע' ריש עמוד ב' - ואלא שבא במרובה
ברוך שכיוונת לדברי המג"ש הרב סגל הנ"לזכרונות כתב: ↑02 פברואר 2021, 13:03הגמ' לא דנה על המוצא כי הוא לא יודע שום דבר, הוא רק בא לשאול את החכמים במה הוא יכול להשתמש ואיך, הגמ' דנה למה החכמים התירו את הסכין מיד ואילו הקופיץ רק לאחר הזהה שניה וטבילה, ולכן עונה הגמ' שאת הסכין הוא חייב להכין ביום י"ג ואילו על הקופיץ אנו חוששים שלדעתו יש לו זמן
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 37 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי HaimL
07 ינואר 2021, 13:45
-
- 4 תגובות
- 106 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי החושב
01 אוקטובר 2020, 00:38
-
- 3 תגובות
- 246 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי בן ראם
13 ינואר 2021, 01:19
-
- 33 תגובות
- 543 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חונה בירושלים
03 פברואר 2021, 13:50
-
- 4 תגובות
- 220 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי NETANEL
19 פברואר 2021, 12:13
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים