דרומאי אמר:
חידה:
איך יתכן, סדרת של שני פעולות הנעשות על ידי האדם- ואשר התוצאה שלהם היא, שאם היה האדם טמא- נטהר, ואם היה טהור- נטמא.
א. היזו עליו מי חטאת באיזוב, ואח"כ נתמעט האיזוב משיעורו, ונגע המוזה במת, והיזו עליו באותו איזוב. אם מתחילה היה ט"מ, הועילה ההזאה הראשונה, וגרדומי אזוב כשרין, אך אם היה טהור, ההזאה אינה כלום, והאיזוב בעי שיעור.
ב. כל טהור שהיזו עליו מי חטאת, לכ' נטמא מצד נוגע במי חטאת שלא לצורך טהרה. [אמנם אין כאן חילוק בין טמא לטהור, ששניהם צריכים טבילה אחר ההזיה, אלא שהטמא התקדם לקראת טהרתו, והטהור נטמא]
ג. ראובן נשא מי חטאת לצורך הזיה על שמעון, ואח"כ נגע ראובן במשקין, וכעבור כמה ימים שתה שמעון את המשקין. אם מתחילה שמעון היה טמא מת, ראובן לא נטמא, שנשא את המי חטאת לצורך הזיה, אך אם מתחילה שמעון היה טהור, ראובן נטמא מדין נושא מי חטאת, וטימא את המשקין, ושמעון ששתה את המשקין הטמאים נטמא מדרבנן.
בל"ע