מה ענין שמיטה להר סיני?הכהן אמר:כשנדע מה המקורות של ההלכה ברורה נוכל אולי לדעתלומד טוב אמר:מישהו יודע מה החזו"א פסק לגבי יתום קטן
מסברא ר' @לומד טוב.לומד טוב אמר:(כבר כתבתי את ההודעה הזאת פעם אחת אבל לא קיבלתי עליה תשובה ולכן החלטתי לכתוב אותה שוב) מישהו יודע מה החזו"א פסק לגבי יתום קטן שהרי הוא אוסר ששתיים יאמרו ביחד את הקדיש
קדיש יתום גם בלא הגדול הוי קדיש. כל מה שצריך גדול להוציא בקדיש זה דווקא בקדיש של התפילה כמו קדישים של הש"ץ שאומר של ישתבח ושל אחר שמו"ע וקדיש תתקבל אבל קדיש יתום שאומר אחר אין כאלקינו ואחר עלינו בזה אומר הקטן ללא פקפוק.לומד טוב אמר:אבל אם אני לא טועה הגדול בא להוציא י"ח את הציבור בקדיש כי הקטן לא יכול להוציא גדול י"ח (מסברה)
קטן בן י"ב צריך סיוע?הפקדתי שומרים אמר:אולם באופן שהגדול בא לסייע לקטן, הרי אינו אומר בקול רם ממש, וכל כוונתו רק לסייע, ובזה מן הסתם גם לשי' החזו"א אין בזה בעיה. אבל רק מסברא גם אם נכונה.
ההתרגשות והרעד של ילד קטן בקריאת קדיש בציבור לעיני כל, שעה שקודם לכן ישב בדומיה תחת סינר אביו ז"ל, או התרוצץ עם חבריו בחוץ, וכעת הוא עומד וקורא בקול גדול קדיש לעיני ציבור מבוגרים, כמו ש"צ מבוגר יש לך התרגשות ורתת יותר מזה.הכהן אמר:קטן בן י"ב צריך סיוע?הפקדתי שומרים אמר:אולם באופן שהגדול בא לסייע לקטן, הרי אינו אומר בקול רם ממש, וכל כוונתו רק לסייע, ובזה מן הסתם גם לשי' החזו"א אין בזה בעיה. אבל רק מסברא גם אם נכונה.
סבא אמר:וכי בקדיש מוציאים מאן דהו ידי חובה?לומד טוב אמר:ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
אבל אותם קדישים גם לא אומרים שניים ביחד אף פעםהפקדתי שומרים אמר:לא כזה פשוט.
קטן אמנם אומר קדיש אחר עלינו, ואחר אין כאלקינו. אבל אינו אומר קדישים של הש"ץ כגון של ישתבח ושל אחר שמו"ע וקדיש תתקבל.
ועל כן הערת ר' סבא תבוא לכה"פ על קדישים הללו.
וע"ז השיבו את שהשיבו. ובוודאי כוונת השואל גם בסתם קדיש.
בקדישים המחויבים אף אחד לא התיר לומר שני אנשים ביחד, ואין נוהגים כן בשום קהילה, ובקדישים שאין הציבור מחויב בהם מנהג הספרדים [וכל אנשי ארץ הקודש נהגו כמנהגם] להקל.לישועתך קויתי השם אמר:לא הצלחתי למצוא מעיון מקופיא באשכול זה מי הם השיטות המתירות לומר קדיש יחד לכתחילה כנהוג בהרבה בתי כנסיות וישיבות