תרי קלי לא משתמעי בשנים שאומרים יחד קדיש

לומד טוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
(כבר כתבתי את ההודעה הזאת פעם אחת אבל לא קיבלתי עליה תשובה ולכן החלטתי לכתוב אותה שוב) מישהו יודע מה החזו"א פסק לגבי יתום קטן שהרי הוא אוסר ששתיים יאמרו ביחד את הקדיש
 

יהודי

משתמש ותיק
בדינים והנהגות לא מוזכר בענין זה, אולי תנסו לברר אצל הגר"מ גריינמן או אצל הגרח"ק.
כפשוטו לסברא שמוזכרת שם בדינים והנהגות אין הבדל בין קטן לגדול.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לומד טוב אמר:
(כבר כתבתי את ההודעה הזאת פעם אחת אבל לא קיבלתי עליה תשובה ולכן החלטתי לכתוב אותה שוב) מישהו יודע מה החזו"א פסק לגבי יתום קטן שהרי הוא אוסר ששתיים יאמרו ביחד את הקדיש
מסברא ר' @לומד טוב.
כל מש"כ החזו"א (הביאו ר' @יהודי) שלא ניחא לו שיאמרו שתיים, משום שכל אחד מושך לכיון אחר, וכך הוי תקל"מ, אולם באופן שהגדול בא לסייע לקטן, הרי אינו אומר בקול רם ממש, וכל כוונתו רק לסייע, ובזה מן הסתם גם לשי' החזו"א אין בזה בעיה. אבל רק מסברא גם אם נכונה.
 

לומד טוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
אבל אם אני לא טועה הגדול בא להוציא י"ח את הציבור בקדיש כי הקטן לא יכול להוציא גדול י"ח (מסברה)
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לומד טוב אמר:
אבל אם אני לא טועה הגדול בא להוציא י"ח את הציבור בקדיש כי הקטן לא יכול להוציא גדול י"ח (מסברה)
קדיש יתום גם בלא הגדול הוי קדיש. כל מה שצריך גדול להוציא בקדיש זה דווקא בקדיש של התפילה כמו קדישים של הש"ץ שאומר של ישתבח ושל אחר שמו"ע וקדיש תתקבל אבל קדיש יתום שאומר אחר אין כאלקינו ואחר עלינו בזה אומר הקטן ללא פקפוק.
ויש שי' שאף קדיש של תפילה מוציא הקטן ראה מש"כ בשו"ע (סימן נג, י)
יש ללמוד זכות על מקומות שנוהגים שהקטנים יורדין לפני התיבה להתפלל תפלת ערבית במוצאי שבתות: הגה - ובמקומות שלא נהגו כן, אין לקטן לעבור לפני התיבה אפילו בתפלת ערבית, אפילו הגיע לכלל י"ג שנים ביום השבת אין להתפלל ערבית של שבת, דהרי עדיין אין לו י"ג שנה (מהרי"ל):
ספר מגן אברהם על או"ח סימן נג:
(יב) ערבית במ"ש. דהא אינו מוציא הרבים ידי חובתן דהא אין מחזירין התפלה (חזרת הש"ץ) רק שאומר קדיש וברכו ע"כ.
 

לומד טוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
א"כ משמע מדברך ר' @הפקדתי שומרים שקטן יכול להיות ש"ץ ובקדישים מישהו יכיד אותם איתו ביחד והיכן מצינו דבר כזה
ועוד קשה שמצינו בדברך סתירה בין הרישא לסיפא שברישא כתבת שעוזרים לקטן רק בקדיש חובה ומשמע כנ"ל ובסיפא כתבת שאין קטן מחזיר התפילה
 

הכהן

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אולם באופן שהגדול בא לסייע לקטן, הרי אינו אומר בקול רם ממש, וכל כוונתו רק לסייע, ובזה מן הסתם גם לשי' החזו"א אין בזה בעיה. אבל רק מסברא גם אם נכונה.
קטן בן י"ב צריך סיוע?
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
הכהן אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
אולם באופן שהגדול בא לסייע לקטן, הרי אינו אומר בקול רם ממש, וכל כוונתו רק לסייע, ובזה מן הסתם גם לשי' החזו"א אין בזה בעיה. אבל רק מסברא גם אם נכונה.
קטן בן י"ב צריך סיוע?
ההתרגשות והרעד של ילד קטן בקריאת קדיש בציבור לעיני כל, שעה שקודם לכן ישב בדומיה תחת סינר אביו ז"ל, או התרוצץ עם חבריו בחוץ, וכעת הוא עומד וקורא בקול גדול קדיש לעיני ציבור מבוגרים, כמו ש"צ מבוגר יש לך התרגשות ורתת יותר מזה.
 

לומד טוב

משתמש רגיל
פותח הנושא
הסיבה הזו מצדיקה סיוע לשבוע גג אבל לא לשנה
הרי מתרגלים מתי שהוא לפחד קהל הזה
 

איש הישראלי

משתמש ותיק
מנהג אשכנז שרק א' אומר קדיש
והאריך בעניין זה בס' הישיבה הרמה בפיורדא ח"ב עמ' 410-416
 

חימקו

משתמש ותיק
סבא אמר:
לומד טוב אמר:
ידוע הדין של תרי קלי לא משתמעי וקשה שהרי אפשר לשני אנשים לומר קדיש ביחד וזה לא משהו חביב
וכי בקדיש מוציאים מאן דהו ידי חובה?

לפי מנהג האשכנזים שהשומעים לא אומרים מיתברך עד דאמירן בעלמא, אלא שומעים מהאומר ויוצאים יד"ח מצד שומע כעונה, שייך בזה מוציא ידי חובה.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
לא כזה פשוט.
קטן אמנם אומר קדיש אחר עלינו, ואחר אין כאלקינו. אבל אינו אומר קדישים של הש"ץ כגון של ישתבח ושל אחר שמו"ע וקדיש תתקבל.
ועל כן הערת ר' סבא תבוא לכה"פ על קדישים הללו.
וע"ז השיבו את שהשיבו. ובוודאי כוונת השואל גם בסתם קדיש.
אבל אותם קדישים גם לא אומרים שניים ביחד אף פעם
 
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
לא הצלחתי למצוא מעיון מקופיא באשכול זה מי הם השיטות המתירות לומר קדיש יחד לכתחילה כנהוג בהרבה בתי כנסיות וישיבות
בקדישים המחויבים אף אחד לא התיר לומר שני אנשים ביחד, ואין נוהגים כן בשום קהילה, ובקדישים שאין הציבור מחויב בהם מנהג הספרדים [וכל אנשי ארץ הקודש נהגו כמנהגם] להקל. 
 
 

איש מזרע אהרן

משתמש ותיק
מה ההבדל בין קדיש הנאמר על יד כמה יחד (לאשכנזים הנוהגים כן), ל'ברכו' שנאמר רק על ידי אחד (בשונה מהספרדים)?
 

איש אהל

משתמש ותיק
מי הוא המתיר הראשון לומר קדיש שני אנשים יחד (קדיש יתום) אני שמעתי על היעב"ץ האם יש לזה מקור קדום ומי הראשון שאומר להדיא לא לעשות כן (כי בשו"ע מבואר שאין אומרים שתיים יחד מזה שיש דיני קדימות בקדיש)
 
חלק עליון תַחתִית