יצחק אמר:ע"ד הפשט
מי לוקח שלל כלי חרס? לא שווה לסחוב אותם
יד אבשלום אמר:לכאו' בפרשת מטות הפרשה נאמרה בצורה שבאה לסדר את השימוש בשלל שכדי להשתמש בשלל של מדין צריך להכשיר ומבואר איך אך כלי חרס שאין להם תקנה אלא שבירה אין לדין זה מקום בפרשה שבאה לתקן את השלל שלקחו ממדין
ודאי הרבה יותר. ובפרט שצריך לחפור במכרות מיוחדים ואח"כ להתיך בכבשן מיוחד וכל הענין היה יותר קשה בזמנםנתן הבבלי אמר:יצחק אמר:ע"ד הפשט
מי לוקח שלל כלי חרס? לא שווה לסחוב אותם
בדיל ועופרת שווה יותר?
לא?!נתן הבבלי אמר:יצחק אמר:ע"ד הפשט
מי לוקח שלל כלי חרס? לא שווה לסחוב אותם
בדיל ועופרת שווה יותר?
יד אבשלום אמר:אדרבה כיון שלא נאמר לא השתמשו כלל לכאו' מה שכתוב בתורה זה מה שנכתב לדורות כפרשה וזה לא סותר שהיה שם עוד פרטים שמשה ידע להורות להם שכלי חרס אין לו תקנה אלא שבירה
יצחק אמר:ודאי הרבה יותר. ובפרט שצריך לחפור במכרות מיוחדים ואח"כ להתיך בכבשן מיוחד וכל הענין היה יותר קשה בזמנםנתן הבבלי אמר:יצחק אמר:ע"ד הפשט
מי לוקח שלל כלי חרס? לא שווה לסחוב אותם
בדיל ועופרת שווה יותר?
סברא פשוטה, מה שרצתה התורה לאסור אסרה, וכי תעלה על דעתך, שיש דבר שאסור לעשותו בשבת, והוא לא כלול באיזה סרך מלאכה, מפני שלא כתוב שמותר.שאר לעמו אמר:מהיכי תיתי
למעשה כתוב בתורה שאסור אמנם לא בפרשה זו אלא בפרשה אחרת ומשה ידע להורות להם המותר והאסור שמבחינת ההוראה ההיא שנצטוו בנ"י הכלל הזה שאם לא שמעו לאיסור מותר לא נכון אלא רק אחרי שיש לנו תורה שלמה שמורה לנו בצורה גמורה את האסור והמותר אנחנו יכולים ללמוד שמה שלא נתפרש בתוה"ק לאיסור מותרנתן הבבלי אמר:מה שלא כתוב בתורה שאסור, זה מותר.יד אבשלום אמר:אדרבה כיון שלא נאמר לא השתמשו כלל לכאו' מה שכתוב בתורה זה מה שנכתב לדורות כפרשה וזה לא סותר שהיה שם עוד פרטים שמשה ידע להורות להם שכלי חרס אין לו תקנה אלא שבירה
נתן הבבלי אמר:יצחק אמר:נתן הבבלי אמר:אני חושב שלא משנה כמה זה שווה התורה היתה צריכה לומר לי מה דינם, (כעין דין פרוטה וכו).
יד אבשלום אמר:נתן הבבלי אמר:מה שלא כתוב בתורה שאסור, זה מותר.יד אבשלום אמר:אדרבה כיון שלא נאמר לא השתמשו כלל לכאו' מה שכתוב בתורה זה מה שנכתב לדורות כפרשה וזה לא סותר שהיה שם עוד פרטים שמשה ידע להורות להם שכלי חרס אין לו תקנה אלא שבירה
למעשה כתוב בתורה שאסור אמנם לא בפרשה זו אלא בפרשה אחרת ומשה ידע להורות להם המותר והאסור שמבחינת ההוראה ההיא שנצטוו בנ"י הכלל הזה שאם לא שמעו לאיסור מותר לא נכון אלא רק אחרי שיש לנו תורה שלמה שמורה לנו בצורה גמורה את האסור והמותר אנחנו יכולים ללמוד שמה שלא נאסר מותר
שאר לעמו אמר:הדברים פשוטים, התורה למדה שם הלכות ליבון הגעלה וטבילה, ולא מה אסור ומה מותר.
שאר לעמו אמר:למה התורה בחרה לומר הלכות הכשרה דוקא במלחמת מדין אף שכבר במת"ת נאסרו בכלי איסור - זו לא שאלה.
אך למה התורה לא הזכירה דין כלי חרס במדין גם לא שאלה. וכמו שכתבתי לעיל
אילו היה שם שו"ת מלחמת מדין - צדקת.נתן הבבלי אמר:לא הבנתי, מה הבדל בין הלכות- לאסור ומותר.שאר לעמו אמר:הדברים פשוטים, התורה למדה שם הלכות ליבון הגעלה וטבילה, ולא מה אסור ומה מותר.
מ"ב תצ"ד ס"ק י"בנתן הבבלי אמר:היכן נאסרו במת"ת בכלי איסור?שאר לעמו אמר:למה התורה בחרה לומר הלכות הכשרה דוקא במלחמת מדין אף שכבר במת"ת נאסרו בכלי איסור - זו לא שאלה.
אך למה התורה לא הזכירה דין כלי חרס במדין גם לא שאלה. וכמו שכתבתי לעיל
חלק מדין הלכות הכשרת כלים זה גם איך מכשירים כלי חרס, או אם שייך בכלל הכשרתו.שאר לעמו אמר:אילו היה שם שו"ת מלחמת מדין - צדקת.נתן הבבלי אמר:לא הבנתי, מה הבדל בין הלכות- לאסור ומותר.שאר לעמו אמר:הדברים פשוטים, התורה למדה שם הלכות ליבון הגעלה וטבילה, ולא מה אסור ומה מותר.
אבל לא זה המכוון. התורה רצתה בפסוקים אלו ללמדנו הלכות הכשרת כלים. ולא מה דין כלי גיעולי נכרים.