יושב אוהלים
משתמש ותיק
קראתי סיפור על הגאון רבי שלמה זלמן אולמן זצ"ל, רב בית המדרש 'משכנות יעקב' בב"ב ודיין בבית דינו של הגר"נ קרליץ זצ"ל (סופר ע"י נכדו שיבלחט"א ראש ישיבת 'אחינו' לצעירים, הרה"ג ר' מיכאל ברלין שליט"א) כדלהלן: (נ.ב. ההדגשות הן שלי, לצורך השאלה בהמשך)
פעם ניגש אל סבא (הגרש"ז אולמן) יהודי שהתגורר ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק, ואמר לסבא שמאחר והוא מקורב לחזון איש, הוא מבקש ממנו שישאל לדעתו בעניין שמעיק לו, מאחר והוא מתגורר באזור שבו יש חילולי שבת, האם הוא צריך לעשות מאמץ מיוחד לעבור לתוככי בני ברק, כדי להימנע מהמראות הקשים של חילול שבת? החזון איש השיב לסבא: 'הרי גם כאן בבני ברק משתמשים בחשמל בשבת, ומחללים בכך את השבת, ומאי נפקא מינא אם כן, אם הוא יגור שם או כאן?'
[עד כאן הסיפור]
ונפשי בשאלתי להבנת דברי קדשו של מרן החזו"א זצ"ל, הרי כמדומני (ואבקש ממי שיודע יותר טוב שיתקן אותי אם טעיתי) שדעת החזון איש היה לאסור את השימוש בחשמל שמיוצר על ידי יהודים מחללי שבת, אינו משום האיסור הרגיל של שימוש ב"מעשה שבת", אלא משום חילול השם. וכפי שהבנתי היינו שזה חילול השם להפיק הנאה מדבר שנגרם על ידי עבירה שהוא מרידה ההשם יתברך. ושמעתי פעם משל לזה - (ואינני יודע אם זה משל שהחזון איש בעצמו אמר, או שזה של מישהו אחר שבא לבאר את דברי החזו"א) משל למה"ד למי שיבא בשעה שהציתו הגויים את היכל בית המקדש באש, וידליק סיגריה מאש שריפת המקדש, האם יש איסור בהלכה לעשות כן? אלא פשוט שהדבר אסור משום חילול השם!, וה"נ במשתמש לצרכו בחשמל שיוצר על ידי חילול שבת שהוא ממש כמרידה בקדושת שמו יתברך, שה חילול השם נורא ואיום.
והנה בסיפור שלפנינו, השאלה שנשאלה לחזון איש הוא אם יעבור היהודי ממקום שהוא רואה יהודים שמחללים שבת ממש, באיסורי שבת, למקום שהוא רואה יהודים שעוברים בשבת על חילול השם בשימוש חשמל שיוצר על ידי חילול שבת.
ולכאורה הרי לגבי המחלל שבת בעצמו אמרנו שזה מרידה בהשם יתברך, וא"כ הוא לכאורה יותר חילול השם ממי שמשתמש לצרכו במה שנעשתה על ידי חילול שבת, וחילול השם, וא"כ למה הורה החזון איש שאין הבדל אם הוא יגור שם ברחוב ז'בוטינקי שרואה יהודים מחללים שבת ממש, או בתוככי בני ברק שרואה יהודים משתמשים בחשמל בשבת, הרי אם לגבי הענין של חילול שבת, הרי ס"ל לחזו"א שאין בשימוש בחשמל מעשה של חילול שבת, וא"כ לגבי זה ראיית חילול שבת ממש גרוע יותר, ואי משום חילול השם, הרי לכאורה החילול השם במחלל עצמו הוא יותר מהחילול השם במשתמש לצרכו במה שנעשה על ידי חילול שבת.
____________________________
א. אבקש מהמגיבים, לא להיגרר לשיטות ודיעות השונות בענין השימוש בחשמל בשבת, ולא להתייחס אלא לדעת החזון איש בעצמו.
ב. אבקש מהמגיבים לא להגיב תגובות בסגנון "זה רק סיפור", ומאן ערב לאמיתתו וכו' וכו'. שאלתי היא על הצד שהסיפור אמיתי, ושאכן כן השיב החזו"א לשאלה, ומי שמעוניין לפקפק באמיתת הסיפור, יהא בעיניו כאילו לא אליו דיברתי.
תודה.
פעם ניגש אל סבא (הגרש"ז אולמן) יהודי שהתגורר ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק, ואמר לסבא שמאחר והוא מקורב לחזון איש, הוא מבקש ממנו שישאל לדעתו בעניין שמעיק לו, מאחר והוא מתגורר באזור שבו יש חילולי שבת, האם הוא צריך לעשות מאמץ מיוחד לעבור לתוככי בני ברק, כדי להימנע מהמראות הקשים של חילול שבת? החזון איש השיב לסבא: 'הרי גם כאן בבני ברק משתמשים בחשמל בשבת, ומחללים בכך את השבת, ומאי נפקא מינא אם כן, אם הוא יגור שם או כאן?'
[עד כאן הסיפור]
ונפשי בשאלתי להבנת דברי קדשו של מרן החזו"א זצ"ל, הרי כמדומני (ואבקש ממי שיודע יותר טוב שיתקן אותי אם טעיתי) שדעת החזון איש היה לאסור את השימוש בחשמל שמיוצר על ידי יהודים מחללי שבת, אינו משום האיסור הרגיל של שימוש ב"מעשה שבת", אלא משום חילול השם. וכפי שהבנתי היינו שזה חילול השם להפיק הנאה מדבר שנגרם על ידי עבירה שהוא מרידה ההשם יתברך. ושמעתי פעם משל לזה - (ואינני יודע אם זה משל שהחזון איש בעצמו אמר, או שזה של מישהו אחר שבא לבאר את דברי החזו"א) משל למה"ד למי שיבא בשעה שהציתו הגויים את היכל בית המקדש באש, וידליק סיגריה מאש שריפת המקדש, האם יש איסור בהלכה לעשות כן? אלא פשוט שהדבר אסור משום חילול השם!, וה"נ במשתמש לצרכו בחשמל שיוצר על ידי חילול שבת שהוא ממש כמרידה בקדושת שמו יתברך, שה חילול השם נורא ואיום.
והנה בסיפור שלפנינו, השאלה שנשאלה לחזון איש הוא אם יעבור היהודי ממקום שהוא רואה יהודים שמחללים שבת ממש, באיסורי שבת, למקום שהוא רואה יהודים שעוברים בשבת על חילול השם בשימוש חשמל שיוצר על ידי חילול שבת.
ולכאורה הרי לגבי המחלל שבת בעצמו אמרנו שזה מרידה בהשם יתברך, וא"כ הוא לכאורה יותר חילול השם ממי שמשתמש לצרכו במה שנעשתה על ידי חילול שבת, וחילול השם, וא"כ למה הורה החזון איש שאין הבדל אם הוא יגור שם ברחוב ז'בוטינקי שרואה יהודים מחללים שבת ממש, או בתוככי בני ברק שרואה יהודים משתמשים בחשמל בשבת, הרי אם לגבי הענין של חילול שבת, הרי ס"ל לחזו"א שאין בשימוש בחשמל מעשה של חילול שבת, וא"כ לגבי זה ראיית חילול שבת ממש גרוע יותר, ואי משום חילול השם, הרי לכאורה החילול השם במחלל עצמו הוא יותר מהחילול השם במשתמש לצרכו במה שנעשה על ידי חילול שבת.
____________________________
א. אבקש מהמגיבים, לא להיגרר לשיטות ודיעות השונות בענין השימוש בחשמל בשבת, ולא להתייחס אלא לדעת החזון איש בעצמו.
ב. אבקש מהמגיבים לא להגיב תגובות בסגנון "זה רק סיפור", ומאן ערב לאמיתתו וכו' וכו'. שאלתי היא על הצד שהסיפור אמיתי, ושאכן כן השיב החזו"א לשאלה, ומי שמעוניין לפקפק באמיתת הסיפור, יהא בעיניו כאילו לא אליו דיברתי.
תודה.