חינוך קטן לברכות

מנצפך

משתמש רגיל
מאיזה גיל מותר לומר לקטן ברכה עם שם ה' במפורש לצורך חינוך?
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
מנצפך אמר:
מאיזה גיל מותר לומר לקטן ברכה עם שם ה' במפורש לצורך חינוך?
מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.
ייש"כ
איפה אני יכול לראות מקור כתוב בעניין?
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.
לבי במערב אמר:
ראה כאן (מקור הדין הוא בנו"כ השו"ע סי' רטו ס"ג. יעו"ש).
אין לי מושג מיהו הרב העונה שם וגם לא מה המקור שלו לכך שצריך שהוא יבין מה שהוא אומר, אבל כך הוא כותב: "ילד בן שנתיים לא תמיד הגיע לחינוך ברכות, אני לא בטוח מה הוא מבין שהוא אומר",
וזו השאלה שלי, האם כדבריו, או כדברי @כמעיין המתגבר ?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.
לבי במערב אמר:
ראה כאן (מקור הדין הוא בנו"כ השו"ע סי' רטו ס"ג. יעו"ש).
אין לי מושג מיהו הרב העונה שם וגם לא מה המקור שלו לכך שצריך שהוא יבין מה שהוא אומר, אבל כך הוא כותב: "ילד בן שנתיים לא תמיד הגיע לחינוך ברכות, אני לא בטוח מה הוא מבין שהוא אומר",
וזו השאלה שלי, האם כדבריו, או כדברי @כמעיין המתגבר ?
לדעתי לא צריך שיבין, לעולם יהא אדם גורס בתחילה ואח''כ טוחן שנאמר גרסה נפשי לתאוה, ולמידת הנוסח הוא לימוד בפני עצמו וההבנה היא עוד לימוד בפני עצמו, וזה נראה לי ברור.
 
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דין חינוך לקטן הוא דוקא כשיודע למי מברך (ולא רק לומר התיבות כצפצוף תוכי בעלמא), וע"ז כתב שם כנ"ל.
לא נראה שיהא נחשב כהוצאת ש"ש לבטלה אם מלמדו קודם זמנו, ורק אמרו שאי"צ לענות אחריו אמן.
הכל מבואר בנו"כ השו"ע (משנ"ב וכה"ח, למשל) סי' רטו שם.
 

בשלמא

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
שום סיכון
מותר ומצוה לחנך לברכות
 

רוצה להיות טוב

משתמש ותיק
כפי שמופיע במקום אחר באתר דין" לעניין ברכות, "גיל חינוך מתחיל כאשר הוא יודע למי לברך, שנקבע לפי גילאים מסוימים – 7-6 לפי דעה אחת, 10-9 לפי דעה אחרת" . והשאלה האם יש היתר מגיל שנתיים להרגיל אותו כלומר הייתכן שיש חיוב "להרגיל" בשביל הזמן של גיל חינוך שיהיה מורגל??
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
בשלמא אמר:
מנצפך אמר:
ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
שום סיכון
מותר ומצוה לחנך לברכות
מקור לדבריך, יש?
 

בשלמא

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
בשלמא אמר:
מנצפך אמר:
ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
שום סיכון
מותר ומצוה לחנך לברכות
מקור לדבריך, יש?
עיין פמ"ג תרנ"ו
והיסוד ושורש העבודה מעיד שאמר עם ילדיו את הברכה בעודם יונקים משדי אמם כשעדיין לא יודעים לדבר אל נכון, ומצווה כן ליו"ח
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
בשלמא אמר:
מנצפך אמר:
בשלמא אמר:
שום סיכון
מותר ומצוה לחנך לברכות
מקור לדבריך, יש?
עיין פמ"ג תרנ"ו
והיסוד ושורש העבודה מעיד שאמר עם ילדיו את הברכה בעודם יונקים משדי אמם כשעדיין לא יודעים לדבר אל נכון, ומצווה כן ליו"ח
התואיל למקד אותי יותר בפמ"ג תרנ"ו, לא מצאתי שם שום הקשר.
כמו"כ יותר מאשמח למ"מ בדברי היסושה"ע בעניין.
 
 

בשלמא

משתמש ותיק
צוואת היסוש"ה (סי' מ"ג מהדו' שפר)
ומעיד אני על עצמי בניי אהוביי שנזהרתי מאד מאד לחנך בברכות הנהנין ושאר ברכות אף שלא היו יכולין עדיין לדבר על נכון וברכתי עמהם בעצמי על איזה אכילה ושתיה גם ברכת המזון ומחינוך זה היה לי תענוג יותר מכל תענוגים שבעולם שגרמתי בזה נחת ליוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה זכרו לעד לכן בניי אהוביי תזהרו בזה גם אתם מאד ומאד גם מזהיר אני אתכם בניי אהוביי לברך עם בניכם שי' ברכה מעין ג' אחר אכילתם פת הבאה בכיסנין ותהיה גם ברכה זו מרגלא בפיהם וכ"ש ברכה אחרונה של בורא נפשות ושאר ברכות.
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
בשלמא אמר:
צוואת היסוש"ה (סי' מ"ג מהדו' שפר)
ומעיד אני על עצמי בניי אהוביי שנזהרתי מאד מאד לחנך בברכות הנהנין ושאר ברכות אף שלא היו יכולין עדיין לדבר על נכון וברכתי עמהם בעצמי על איזה אכילה ושתיה גם ברכת המזון ומחינוך זה היה לי תענוג יותר מכל תענוגים שבעולם שגרמתי בזה נחת ליוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה זכרו לעד לכן בניי אהוביי תזהרו בזה גם אתם מאד ומאד גם מזהיר אני אתכם בניי אהוביי לברך עם בניכם שי' ברכה מעין ג' אחר אכילתם פת הבאה בכיסנין ותהיה גם ברכה זו מרגלא בפיהם וכ"ש ברכה אחרונה של בורא נפשות ושאר ברכות.
ייש"כ!
ואני סברתי שהוא כותב שחינכם לברך על חלב אמם, עפ"י מש"כ:
בשלמא אמר:
והיסוד ושורש העבודה מעיד שאמר עם ילדיו את הברכה בעודם יונקים משדי אמם כשעדיין לא יודעים לדבר אל נכון, ומצווה כן ליו"ח
ושמחתי מאוד, שכן זה שייך לי למעשה, שיש לי בן בן שנתיים שמברך לפני כל דבר שאוכל, ועודהו יונק, ואפילו לא העליתי בדעתי ללמדו שיברך לפני כן,
אבל אני מבין שטעיתי,
ואעפ"כ, אולי לאי מי יש מ"מ בזה, האם יש לחנכו שיברך על חלב זה?
 

לבי במערב

משתמש ותיק
מנצפך אמר:
ואעפ"כ, אולי לאי מי יש מ"מ בזה, האם יש לחנכו שיברך על חלב זה?
יש לחנך, וידוע מצדיקי־אמת שברכו עליו עוד בעודם בני חודש וחודשיים.
כעת אין עת'י עמי לחפש ולציין, ולהעיר מברכות י, א.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אודה ולא אבוש שכשכתבתי את הדברים מהזכרון כך באמת היה זכור לי, ועתה שהעתקתי ראיתי שהזכרון הכזיב.
כנראה ראיתי זאת במקום אחר.
אחפש באחד הספרים שעוסקים במצות חינוך הקטנים אולי אמצא שם (ואולי לא)
והרבה נח"ר דקדושה מכל יו"ח
 

בנציון

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
צוואת היסוש"ה (סי' מ"ג מהדו' שפר)
ומעיד אני על עצמי בניי אהוביי שנזהרתי מאד מאד לחנך בברכות הנהנין ושאר ברכות אף שלא היו יכולין עדיין לדבר על נכון וברכתי עמהם בעצמי על איזה אכילה ושתיה גם ברכת המזון ומחינוך זה היה לי תענוג יותר מכל תענוגים שבעולם שגרמתי בזה נחת ליוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה זכרו לעד לכן בניי אהוביי תזהרו בזה גם אתם מאד ומאד גם מזהיר אני אתכם בניי אהוביי לברך עם בניכם שי' ברכה מעין ג' אחר אכילתם פת הבאה בכיסנין ותהיה גם ברכה זו מרגלא בפיהם וכ"ש ברכה אחרונה של בורא נפשות ושאר ברכות.

מהיסוד ושורש העבודה נראה שאסור לברך עם קטן בשם ומלכות, ולכן הקפיד לברך על איזה דבר מאכל או משתה.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
 

מנצפך

משתמש רגיל
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
בשלמא אמר:
אחפש באחד הספרים שעוסקים במצות חינוך הקטנים אולי אמצא שם (ואולי לא)
ראה 'שבתא דינוקא' (אנגלרד) פ"י, ע' קיא. ע' קיז־קיח (ובשוה"ג).
ייש"כ
ושם בהע' נג הביא את הט"ז הנ"ל, אבל למעשה כתב שלדעתו צ"ע.
 
 

בנציון

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.
 
 

בנציון

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
בנציון אמר:
לבי במערב אמר:
לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.

אל תהיה בטוח בוודאות
התכוונתי שממקום זה אין שום הוכחה. אדרבה תביא ראיות אחרות.
 
 

בנציון

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
בנציון אמר:
בשלמא אמר:
אל תהיה בטוח בוודאות
התכוונתי שממקום זה אין שום הוכחה. אדרבה תביא ראיות אחרות.

דעתי חלוקה
וכבר הבאתי מהפמ"ג
אחזור שוב: לא אמרתי שאין הוכחות. יתכן שיש מהפרי מגדים ויתכן אף שמהיסוד ושורש העבודה במקומות אחרים. אמרתי שההוכחה שהבאת מהיסוד ושורש העבודה אינה הוכחה כמובן.
 
 
חלק עליון תַחתִית