מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.מנצפך אמר:מאיזה גיל מותר לומר לקטן ברכה עם שם ה' במפורש לצורך חינוך?
ייש"ככמעיין המתגבר אמר:מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.מנצפך אמר:מאיזה גיל מותר לומר לקטן ברכה עם שם ה' במפורש לצורך חינוך?
כמעיין המתגבר אמר:מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.
אין לי מושג מיהו הרב העונה שם וגם לא מה המקור שלו לכך שצריך שהוא יבין מה שהוא אומר, אבל כך הוא כותב: "ילד בן שנתיים לא תמיד הגיע לחינוך ברכות, אני לא בטוח מה הוא מבין שהוא אומר",לבי במערב אמר:ראה כאן (מקור הדין הוא בנו"כ השו"ע סי' רטו ס"ג. יעו"ש).
לדעתי לא צריך שיבין, לעולם יהא אדם גורס בתחילה ואח''כ טוחן שנאמר גרסה נפשי לתאוה, ולמידת הנוסח הוא לימוד בפני עצמו וההבנה היא עוד לימוד בפני עצמו, וזה נראה לי ברור.מנצפך אמר:כמעיין המתגבר אמר:מכל גיל שהוא יכול ללמוד דבר זה, אפי' כבן שנתיים.אין לי מושג מיהו הרב העונה שם וגם לא מה המקור שלו לכך שצריך שהוא יבין מה שהוא אומר, אבל כך הוא כותב: "ילד בן שנתיים לא תמיד הגיע לחינוך ברכות, אני לא בטוח מה הוא מבין שהוא אומר",לבי במערב אמר:ראה כאן (מקור הדין הוא בנו"כ השו"ע סי' רטו ס"ג. יעו"ש).
וזו השאלה שלי, האם כדבריו, או כדברי @כמעיין המתגבר ?
שום סיכוןמנצפך אמר:ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
מקור לדבריך, יש?בשלמא אמר:שום סיכוןמנצפך אמר:ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
מותר ומצוה לחנך לברכות
עיין פמ"ג תרנ"ומנצפך אמר:מקור לדבריך, יש?בשלמא אמר:שום סיכוןמנצפך אמר:ייש"כ על שהבהרת לי את דעתך,
ואעפ"כ אשמח ואודה למי שיפנה למקור מוסמך דיו הדן בנושא זה, ממתי יש חובת חינוך קטן לברכות.
[ככלות הכל, לא אקח ע"ע את הסיכון של ספק הוצאת שם שמים לבטלה על סמך דעתו הרחבה של מומהר"ר @כמעיין המתגבר שליט"א מפורום לתורה..]
מותר ומצוה לחנך לברכות
התואיל למקד אותי יותר בפמ"ג תרנ"ו, לא מצאתי שם שום הקשר.בשלמא אמר:עיין פמ"ג תרנ"ומנצפך אמר:מקור לדבריך, יש?בשלמא אמר:שום סיכון
מותר ומצוה לחנך לברכות
והיסוד ושורש העבודה מעיד שאמר עם ילדיו את הברכה בעודם יונקים משדי אמם כשעדיין לא יודעים לדבר אל נכון, ומצווה כן ליו"ח
נתקלתי במקלדתי או הסחתי דעתי ותקנתימנצפך אמר:התואיל למקד אותי יותר בפמ"ג תרנ"ז לא מצאתי שם שום הקשר.בשלמא אמר:עיין פמ"ג תרנ"זמנצפך אמר:מקור לדבריך, יש?
ייש"כ!בשלמא אמר:צוואת היסוש"ה (סי' מ"ג מהדו' שפר)
ומעיד אני על עצמי בניי אהוביי שנזהרתי מאד מאד לחנך בברכות הנהנין ושאר ברכות אף שלא היו יכולין עדיין לדבר על נכון וברכתי עמהם בעצמי על איזה אכילה ושתיה גם ברכת המזון ומחינוך זה היה לי תענוג יותר מכל תענוגים שבעולם שגרמתי בזה נחת ליוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה זכרו לעד לכן בניי אהוביי תזהרו בזה גם אתם מאד ומאד גם מזהיר אני אתכם בניי אהוביי לברך עם בניכם שי' ברכה מעין ג' אחר אכילתם פת הבאה בכיסנין ותהיה גם ברכה זו מרגלא בפיהם וכ"ש ברכה אחרונה של בורא נפשות ושאר ברכות.
ושמחתי מאוד, שכן זה שייך לי למעשה, שיש לי בן בן שנתיים שמברך לפני כל דבר שאוכל, ועודהו יונק, ואפילו לא העליתי בדעתי ללמדו שיברך לפני כן,בשלמא אמר:והיסוד ושורש העבודה מעיד שאמר עם ילדיו את הברכה בעודם יונקים משדי אמם כשעדיין לא יודעים לדבר אל נכון, ומצווה כן ליו"ח
יש לחנך, וידוע מצדיקי־אמת שברכו עליו עוד בעודם בני חודש וחודשיים.מנצפך אמר:ואעפ"כ, אולי לאי מי יש מ"מ בזה, האם יש לחנכו שיברך על חלב זה?
או"אבשלמא אמר:והרבה נח"ר דקדושה מכל יו"ח
בשלמא אמר:צוואת היסוש"ה (סי' מ"ג מהדו' שפר)
ומעיד אני על עצמי בניי אהוביי שנזהרתי מאד מאד לחנך בברכות הנהנין ושאר ברכות אף שלא היו יכולין עדיין לדבר על נכון וברכתי עמהם בעצמי על איזה אכילה ושתיה גם ברכת המזון ומחינוך זה היה לי תענוג יותר מכל תענוגים שבעולם שגרמתי בזה נחת ליוצרנו ובוראנו ית"ש ויתעלה זכרו לעד לכן בניי אהוביי תזהרו בזה גם אתם מאד ומאד גם מזהיר אני אתכם בניי אהוביי לברך עם בניכם שי' ברכה מעין ג' אחר אכילתם פת הבאה בכיסנין ותהיה גם ברכה זו מרגלא בפיהם וכ"ש ברכה אחרונה של בורא נפשות ושאר ברכות.
אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.לבי במערב אמר:לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
בנציון אמר:אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.לבי במערב אמר:לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
התכוונתי שממקום זה אין שום הוכחה. אדרבה תביא ראיות אחרות.בשלמא אמר:בנציון אמר:אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.לבי במערב אמר:לכל היותר ניתן לומר שמדבריו נראה כי החמיר בזה; רוב דבריו שם הם מדת חסידות.
אל תהיה בטוח בוודאות
בנציון אמר:התכוונתי שממקום זה אין שום הוכחה. אדרבה תביא ראיות אחרות.בשלמא אמר:בנציון אמר:אבל בוודאי אי אפשר להביא ממנו ראיה שמותר.
אל תהיה בטוח בוודאות
אחזור שוב: לא אמרתי שאין הוכחות. יתכן שיש מהפרי מגדים ויתכן אף שמהיסוד ושורש העבודה במקומות אחרים. אמרתי שההוכחה שהבאת מהיסוד ושורש העבודה אינה הוכחה כמובן.בשלמא אמר:בנציון אמר:התכוונתי שממקום זה אין שום הוכחה. אדרבה תביא ראיות אחרות.בשלמא אמר:אל תהיה בטוח בוודאות
דעתי חלוקה
וכבר הבאתי מהפמ"ג