ר' יענקל ראדישקובער זצ"ל

עפר ואפר

משתמש ותיק
עדין אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
היה מתנגד גדול.
שאלוהו, והכתיב תהילתו בקהל חסידים?
ענה.
משל למלך שהיה לו שיר, המנון מלוכה, שהיה מושר בטקסים חגיגיים על ידי בחירי זמרי המלוכה.
פעם הלך המלך בשוק וראה שכורים בבית מרזח שרים את השיר הנ"ל.
ציווה המלך למשורר החצר לחבר מיד שיר חדש.

וזהו הביאור: שירו לה' שיר חדש, למה? כי תהילתו בקהל חסידים.
דומה פירש בספר ברכת אליהו דוויק (דף כד, א) נדפס תקנ"ג. שכתוב והיה הנותר בירושלים קדוש יאמר לו. ולכן איך שתהלתו של ה' כבר על הצדיקים אז לה' צריך שיר חדש. והקדימו בקול יעקב (מרגלית דף טו, ב).
ובספר באר החסידות (שטיינמן, עמוד 259) שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים. מן הראוי לחבר בשביל הרבונו של עולם שירי תהלה חדשים מאחר שהתהילות והתשבחות שנוהגים היו לפנים לומד לכבדו אומרים בזמננו החסידים לרביים שלהם שלמה מיימון בספרו חיי שלמה בשם המגיד 
לא לא.
זה וורט ידוע, אבל הנוסח של הראדישקובער אחר לגמרי, (ושניהם חריפים)
 
 

שלו'

משתמש ותיק
כמדומני שהגרמ"מ שולזינגר ז"ל מזכירו בא' מספריו באיזה הקשר, אולי יש מי שיכול למצוא בנקל.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אוסף החסיל אמר:
עוד מובא משמו: בוקר א' ניגש אליו מישהו ושאל אותו למה הוא ישב ב'ויברך דוד'? ענה לו: זה שאני יושב בלי אשה זה לא מפריע לך, זה שאני יושב בלי פרנסה לא מעניין אותך, מה כן מפריע לך? שאני יושב ב'ויברך דוד'...
אינני רוצה להסיט את נושא האשכול, רק נזכרתי בסיפור שראש כולל אחד בב"ב ראה את אחד מהאברכים בכולל שלו הולך ברחובות בב"ב בלי כובע, והעיר לו שאין ראוי לבן-טיירע להסתובב ברחוב בלי כובע.
השיב לו האברך, וזה שאני רץ כל היום וכל הלילה "כתרנגול בלי ראש" ומחפש גמחי"ם בגלל ההוצאות המרובות שיש לי ואין לי מאיפה לכסותם, זה לא מפריע לך, רק זה שאני מסתובב בלי כובע על הראש זה מפריע לך?!
ראש הכולל שהיה נכנס מדי פעם להגראי"ל זצוק"ל, הזכיר להגראי"ל מה שאמר האברך הזה, והגראי"ל זצ"ל ענה לו "הוא צודק", אמר ולא יסף.
למחרת קיבל האברך הזה מעטפה עם הרבה מאוד כסף משליח מאת הגראי"ל זצוק"ל.
 

קרחון

משתמש ותיק
שמעתי שאמר: אנשים באים לעולם מסתובבים כאן כמה עשרות שנים ואחר כך הולכים לבית עולמם. את מי מהם זוכרים ואת מי לא?
את הנותנים זוכרים, את המקבלים שוכחים.
 

אמרתי אחכמה

משתמש ותיק
מתוך העלון "חיים וברכה" (פנינים מהגאון ר' חיים ברוך נבנצאל שליט"א):

יש לשאול מדוע האבנים שהיו למראשותיו של יעקב אבינו לאחר שהתאחדו האבנים לאבן אחת הם הפסיקו
לריב? עדייו היה להם לריב על איזה חלק באבן יניח הצדיק את ראשו ?
ובדרך החידוד השיב פעם מישהו: אמנם יש על מה לריב, אבל אין כבר עם מי לריב.. בשביל לריב צריך שתיים!...
והביאור הפשוט: שכיון שנעשו אחד הרי שכולם משמשים לאותה מטרה בשווה ואין כאן על מה לריב.
והעילוי יענקל'ה ראדישקובע'ר הקשה: אם כבר נעשה נס כה גדול שהתאחדו האבנים, מדוע לא נעשה כבר נס שיהפכו האבנים לכרית?... ותירץ: לכרית זה לא התהפך כי ממחלוקת לא יוצא דבר טוב!!
 

כפשוטו

משתמש ותיק
אמרתי אחכמה אמר:
והעילוי יענקל'ה ראדישקובע'ר הקשה: אם כבר נעשה נס כה גדול שהתאחדו האבנים, מדוע לא נעשה כבר נס שיהפכו האבנים לכרית?... ותירץ: לכרית זה לא התהפך כי ממחלוקת לא יוצא דבר טוב!!
והוא בשם הגר"א "פון מחלוקת ווערן ניט קיין קישינעס".
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
דומני שהוא של ר' חיים דער רב'ס. לו היו שני קונטרסים הנמצאים באוה"ח כשהסוף ה'עסיסי' מקוצר.
'ר"ח דער רב’ס' הדפיס קונטרסים?!
מקולמוסו המריר של נשוא האשכול דנן אכן נכנסו שני קונטרסים לאוצה"ח ('משא דומה', 'עולם גדול').
 

כפשוטו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
כפשוטו אמר:
דומני שהוא של ר' חיים דער רב'ס. לו היו שני קונטרסים הנמצאים באוה"ח כשהסוף ה'עסיסי' מקוצר.
'ר"ח דער רב’ס' הדפיס קונטרסים?!
מקולמוסו המריר של נשוא האשכול דנן אכן נכנסו שני קונטרסים לאוצה"ח ('משא דומה', 'עולם גדול').
לא.. ההודעה מחולקת לשניים וכדלהלן:
כפשוטו אמר:
איש פלוני אמר:
יש למישהו את הספר 'רובצת..' שלו?
דומני שהוא של ר' חיים דער רב'ס. 
ולגבי ר' יענקל ראדישקובער:
כפשוטו אמר:
 לו היו שני קונטרסים הנמצאים באוה"ח כשהסוף ה'עסיסי' מקוצר.
 

דער איד

משתמש רגיל
לבי במערב אמר:
ועדיין מסופקני בדבר שיוכו ל'ר"ח דער רב’ס' [הי' בידו ידע בהדפסות?].



הרוייבצע'ס ודאי שוייך לרדדישקובר, אך ללא כיסוי...
או שזמם לעשות כך, או שלץ אחד הדביק עליו.
בפאצה"ח העלה מאן דהו את רשימת ספריו (הנכבדת!) הנמצאים בספריה הלאומית.
ולא, אף לא אחד מהם אינו הנ"ל...
 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ועדיין מסופקני בדבר שיוכו ל'ר"ח דער רב’ס' [הי' בידו ידע בהדפסות?].
שמעתי כי רצו ללגלג עמו-עליו והדפיסו קונטרס של חידושים שסיפר כי הם עלו לו בביהכ"ס. 

אך כיון ששמועה היא בידי וייתכן ואינה מאומתת דיה (צא ולמד מעוד סיפורים רבים הנודדים מרחד"ר אל רי"ר ולהיפך..) הרי ה'ברי' של הרב @דער איד עדיפה על 'שמא' שלי.

 
 

חיים ר

משתמש ותיק
כמדומני שהוא בעל האימרא המפורסמת בקרא במגילת אסתר ובהקבץ בתולות שנית וגו׳, ולאיזה צורך היה קיבוץ בתולות שנית לאחר שכבר נשא אסתר? אבל ״א מוסד פארמאכך זיל נישט״ (מוסד אינו סוגר את עצמו).
נמצא כאן
(אגב , מומלץ לקריאה !!!! )
 

המתאבק

משתמש ותיק
שמעתי מהגר"ש פישר זצוק"ל דפעם אחת כשאירחו בביתו שמע אותו מתפלל שיהיה עני.
ושאלו הגר"ש הרי הוא כבר עני ואביון ומדוע מתפלל על כך.
ענהו ר' יענקל, יש לו מנה רוצה מאתיים.


וזכורני שהיה לו ווארט נוסף בעניין אבני יעקב דהקשה מדוע שכב יעקב על האבנים הקשות ולא הניח את נעליו למראשותיו.
וענה דפחד יעקב לקום עם נעל אחת.
 

תרצ

משתמש רגיל
אספר בקצרה מעשה ששמעתי מאת ר"י בית מאיר מרן הגר"צ רוטברג שליט"א כי בעת לימודו בחברותא עם מרן הגרח"ק זללה"ה היו זמנים שלמדו בהיכל כולל חזו"א, והי' נוהג ר"י רדשקוביצע'ר להגיע מידי ר"ח ליטול 'משכורת' מראש הכולל כי כן ציוה מרנא החז"א שיתמכו בו, והסתובב בין לומדי ההיכל, כשהוא ניגש תמיד אף לר' חיים שיאמר איזה דבר בלימוד, בפעם אחת למדו ספק בירושלמי (על קרוב הפסול לעדות בירו' ר"ה ואכמ"ל) ושאלו הגר"ח מה אומר על הספק, וניסה בכה ובכה, אך לבסוף גילה אזנו שהוא ירו' מפורש, שאלו ר"י - ומה עונה הירושלמי?
וענהו שאומר שזו עדות שא"א יכול להזימה
הגיב מיד בחריפותו - אה.. דער ירושלמי קענסט לערנען.... - הירושלמי ממש יודע ללמוד...!!!!
 

בשלמא

משתמש ותיק
אספר בקצרה מעשה ששמעתי מאת ר"י בית מאיר מרן הגר"צ רוטברג שליט"א כי בעת לימודו בחברותא עם מרן הגרח"ק זללה"ה היו זמנים שלמדו בהיכל כולל חזו"א, והי' נוהג ר"י רדשקוביצע'ר להגיע מידי ר"ח ליטול 'משכורת' מראש הכולל כי כן ציוה מרנא החז"א שיתמכו בו, והסתובב בין לומדי ההיכל, כשהוא ניגש תמיד אף לר' חיים שיאמר איזה דבר בלימוד, בפעם אחת למדו ספק בירושלמי (על קרוב הפסול לעדות בירו' ר"ה ואכמ"ל) ושאלו הגר"ח מה אומר על הספק, וניסה בכה ובכה, אך לבסוף גילה אזנו שהוא ירו' מפורש, שאלו ר"י - ומה עונה הירושלמי?
וענהו שאומר שזו עדות שא"א יכול להזימה
הגיב מיד בחריפותו - אה.. דער ירושלמי קען לערנען.... - הירושלמי יודע ללמוד...!!!!
1685285457972.png
 

תורת פיך

משתמש ותיק
כן הזכירו שם אימרה אופיינית, שהיה פעם בשיעור כללי בישיבת חברון, והיו שם צעקות וויכוחים עד לב השמים.
אמר רבי יענקל שזה ממש מה שאומרים בהגדה של פסח "אילו הביאנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה",
גם כאן היו קולות וברקים ומעמד של שיעור כללי אבל למעשה לא נמסר שם מאומה...
 

אשי

משתמש ותיק
המאמר בהמבשר ממש מרתק
כתוב שם שהיה שברי לוחות כבר מגיל בחור
ומאוד מעניין הקשר הקרוב שלו עם החזון איש
והשפה המיוחדת שהייתה ביניהם
 

חיים ר

משתמש ותיק
כן הזכירו שם אימרה אופיינית, שהיה פעם בשיעור כללי בישיבת חברון, והיו שם צעקות וויכוחים עד לב השמים.
אמר רבי יענקל שזה ממש מה שאומרים בהגדה של פסח "אילו הביאנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה",
גם כאן היו קולות וברקים ומעמד של שיעור כללי אבל למעשה לא נמסר שם מאומה...

'כמדומה' שנזכר באשכול.
 

תרצ

משתמש רגיל
מפי הגר"צ רוטברג שמעתי: בהערצתו העצומה לקצוה"ח אמר: שה'קצות' הינו מעמד הר סיני חדש...
וכששאלוהו שהלוא הקצות מביא עד בלי די מד' המהרי"ט וא"כ הוא אבי הלומדע'ס
אמר: א' חכמה להביא את כל ה'קצויתים' שבמהרי"ט זה הגדלע'ססס......
[ובדר"א מרן החזו"א נתבטא שהמהרי"ט הינו גדול האחרונים!!!!]
 
חלק עליון תַחתִית