פתגמים מחכימים

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
"הכישלון הוא רק הזדמנות להתחיל שוב ביתר תבונה"
ד"ר ויינברגר
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
סלע אמר:
סבא אמר:
"לעיתים אלו לא ההבדלים שמפרידים בינינו, אלא השיפוט שלנו זה על זה".
ד"ר ויינברגר
משפט נחמד. אבל בלי תוכן. הרי כל השיפוט נעוץ בהבדל.
הפשט פשוט, אם למשל יש לי חבר ג'ינג'י, זה הבדל גדול ביני לבינו, אבל הבדל זה אינו מפריד ביני לבינו, אבל אם החלטתי שג'ינג'י לא לא צבע אלא טבע, זה גרם לפירוד. אותו הדבר נכון לגבי ספרדי ואשכנזי, בוודאי יש הבדל מציאותי שכן אביו של פלוני נולד בקזבלנקה, ואילו של אלמוני בקראקא, אבל רק השיפוט [שכל הווזווזים כך וכך, וכל המרוקאים כך וכך], מפריד באמת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
סבא אמר:
"הכישלון הוא רק הזדמנות להתחיל שוב ביתר תבונה"
ד"ר ויינברגר
ר' @סבא אני מצרף משפטים נוספים על הכשלון.

הצלחה היא היכולת לעבור מכישלון לכישלון מבלי לאבד את ההתלהבות.
וינסטון צ'רצ'יל

מכשולים הם הדברים המפחידים שאתה רואה כשאתה מוריד את העיניים מהמטרה שלך.
הנרי פורד

החולשה הגדולה ביותר שלנו היא הותרנות, הדרך הבטוחה ביותר להצליח היא תמיד להמשיך ולנסות פעם אחת נוספת.
תומס אדיסון
 

סלע

משתמש ותיק
סבא אמר:
סלע אמר:
סבא אמר:
"לעיתים אלו לא ההבדלים שמפרידים בינינו, אלא השיפוט שלנו זה על זה".
ד"ר ויינברגר
משפט נחמד. אבל בלי תוכן. הרי כל השיפוט נעוץ בהבדל.
הפשט פשוט, אם למשל יש לי חבר ג'ינג'י, זה הבדל גדול ביני לבינו, אבל הבדל זה אינו מפריד ביני לבינו, אבל אם החלטתי שג'ינג'י לא לא צבע אלא טבע, זה גרם לפירוד. אותו הדבר נכון לגבי ספרדי ואשכנזי, בוודאי יש הבדל מציאותי שכן אביו של פלוני נולד בקזבלנקה, ואילו של אלמוני בקראקא, אבל רק השיפוט [שכל הווזווזים כך וכך, וכל המרוקאים כך וכך], מפריד באמת.
זה פרשנות יפה. אבל לא לזה כיון בעל המשפט. מה שכתוב זה "לעיתים" לדבריך היה צריך להשמיט את המילה הזו.
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
סלע אמר:
זה פרשנות יפה. אבל לא לזה כיון בעל המשפט. מה שכתוב זה "לעיתים" לדבריך היה צריך להשמיט את המילה הזו.
אני מוכרח להודות על האמת שאני זה שהוספתי את המילה לעיתים, כי לא רציתי שזה ישמע קיצוני מידי, והתרתי לעצמי. הנה המשפט במקור-
"It’s not differences that divide us. It’s our judgments about each other that do."
אבל אני רואה שיש לי עסק עם אנשים חכמים, ועדיף לא להתערב.
אגב, ד"ר ויינברגר הוא אדם חכם ביותר, שעל שמו רשומים אולי אלפי הצלחות בציבור החרדי, ממנו לא תשמע דברים שהוא מרגיש עצמו חכם יותר מכל העולם כי הוא מצא בחז"ל...ולא כמו אותו פסיכולוג ידוע, שהחליט שלא קיימת שום מחלת נפש מתחת גיל עשרים, [כשמעולם לא למד פסיכיאטריה, גם פסיכולוגיה הוא למד בהשתלמויות וכדו'], ואח"כ מלעיטים בזה את בנינו, הרי המומחה אמר...
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
יש כאלה שמדברים מתוך נסיון ויש כאלה שמתוך נסיון לא מדברים.
סוף זה תמיד התחלה של משהו טוב.
שעת השנה המתוקה ביותר היא- דקה אחרי צלצול השעון המעורר.
נדודי שנה אינם ענין רציני ולכן אין טעם להשאר ערים בגללם.
[בשם העולם]
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לאמר לו את הפתגם הנ"ל זה לא הונאת דברים?
פתגם יפה, יש"כ.

עוד פתגם יפה
"טינה היא כמו לשתות רעל ולצפות שהאויב שלך ימות"
[בשם נ.מ]
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
משפט "ליטאי" מוצלח.

ראיתי בדומה לזה שבוע שעבר סיפור עם אחד מגדולי החסידות שבנה וורט יפה בכיון הזה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
משפט נפלא שהעתקתי פעם מאין שהוא, נוגע לכל מחברי הספרים.

מחבר של ספר מפורסם משיב בתשובה קולעת למה לא מוציא ספר נוסף, תשובתו כדלהלן-

״האמת היא שלא היה לי רעיון מספיק גדול שיכל להתחרות בספר הקודם -... הוא אומר לי, ״ולא רציתי לשתול שיחים קטנים מסביב לעץ הגדול -שהספר הקודם -הפך להיות. רציתי לחכות עד שיהיו לי מספיק זרעים בשביל עץ נוסף״.
 

תלמידמובהק

משתמש ותיק
התלמיד לא חזר לישיבה עד סוף השבע ברכות של אחיו. המשגיח שלח אותו הביתה לכל ה"שנה ראשונה"
 

ינון קליין

משתמש רגיל
השתדלתי לקרוא את כלל השרשור ואני מקווה שאני לא כופל וחוזר על דברים שכבר הובאו (הדברים מסודרים לפי מה שעלה בזכורני תחילה ולא לפי הסדר הכורונולוגי)
א. מה שאי אפשר להסביר בשכל אי אפשר להסביר באצבע (הגר"א שפירא זצ"ל)
ב. מה יוכל להיות מזה שחושב שכל החיים וכל המציאות אינו אלא במה שיש ברביעית דם התמצית שלו כזית מוח שלו, וכל מה שהוא מכזית מוח שלו הכל הבל ורעות רוח (הגרי"מ חרל"פ, מי מרום ב עמ' קט. בשם הראי"ה)
ג. אם תאבה להבין דברי החכם לך אל ארצו, חקור על זמנו מסיבותיו ודרכי חייו, כי אך אז בהתובננך אל מקורם תכיר אותם ואת רוחם, וכן אמר חכם ירושלמי (שבת א א) האומר שמועה מפי אומרה יהא רואה בעל השמועה כאילו עומד לנגדו. כי אך בהכירו את הקומה השלימה של האומר יבין את מאמרו והכונה הצפונה בו (הג"ר ראובן מרגליות, המקרא והמסורה עמ' כה)
ד. אין חכמת האדם מגעת אלא עד מקום שספריו מגיעין (מהר"י קנפאנטון חתימת ספר דרכי התלמוד. וראה שם המשך הדברים)
 

סלע

משתמש ותיק
הפתגמים יפים. חוץ מפתגם א שבין השורות ברור על מי הוא נאמר וכלפי מי הדברים אמורים.
נתקן את הפתגם. אי אפשר לומר סברא טובה רק על פי האצבע, אבל גם אי אפשר לומר סברא טובה בלי האצבע.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בסדרת "ממלכה במבחן" (איסתרק מהללאל יוזבד) שזורים המון פתגמים ומשפטים מחכימים בין שורות הספרים.
אם מישהו מחפש פרוייקט... לתועלת הרבים.
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
סבא אמר:
סלע אמר:
סבא אמר:
"לעיתים אלו לא ההבדלים שמפרידים בינינו, אלא השיפוט שלנו זה על זה".
ד"ר ויינברגר
משפט נחמד. אבל בלי תוכן. הרי כל השיפוט נעוץ בהבדל.
הפשט פשוט, אם למשל יש לי חבר ג'ינג'י, זה הבדל גדול ביני לבינו, אבל הבדל זה אינו מפריד ביני לבינו, אבל אם החלטתי שג'ינג'י לא לא צבע אלא טבע, זה גרם לפירוד. אותו הדבר נכון לגבי ספרדי ואשכנזי, בוודאי יש הבדל מציאותי שכן אביו של פלוני נולד בקזבלנקה, ואילו של אלמוני בקראקא, אבל רק השיפוט [שכל הווזווזים כך וכך, וכל המרוקאים כך וכך], מפריד באמת.

שמעתי בשם החת"ס:
חז"ל משווים את דעותיהם השונות של בני האדם לפרצופיהם השונים.
ולכאורה קשה שאכן בשניהם יש שוני מאדם אחד למשנהו אך מה הדימוי ומה משמעות ההקשר?
ותירץ: כשם שאין אדם בא בטרוניא על חבירו מחמת שפרצופו שונה. כי כך טבע האדם שהוטבע בו מן שמיא בעת יצירתו. ואדרבא, אילו כולם היו דומים היה העולם משעמם וחסר גיוון.

כך גם לגבי דעותיהם של בני האדם!
ואף אחד לא צריך לבוא בטרוניא על חבירו אם הוא חושב לא כמוהו...
מה גם שאם כולם היו חושבים אותו הדבר היה העולם משעמם...
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
"Perhaps the greatest of all illusions, is that life could somehow be better than it is now!"
תרגום-
"האשליה אולי הגדולה מכל האשליות היא, כי החיים יכולים איכשהו להיות טובים יותר מאשר הם עכשיו!"
ד"ר ויינברגר [הוספתי את המקור האנגלי, שיהיה אפשר לבדוק אם התרגום אמנם נאמן לגמרי למקור]
 

לומד טוב

משתמש רגיל
אני לא יודע אם מישהו כבר כתב את הפתגם איזה או לא
באותו רגע שנבראת זה היה כי הקב"ה החליט שהעולם לא יכול להתקיים בלעדך (לא זוכר את המקור)
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
האמת אם יורשה לי ר' @סבא לסייג את המשפט האחרון. גם אם זה ברור מאיליו.
לצפות ולדמיין חיים טובים זו אשליה, לעשות בפועל שינוי בחיים, זה לא אשליה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לומד טוב אמר:
אני לא יודע אם מישהו כבר כתב את הפתגם איזה או לא
באותו רגע שנבראת זה היה כי הקב"ה החליט שהעולם לא יכול להתקיים בלעדך (לא זוכר את המקור)
על אותו משקל של פתגם. אפשר להוסיף-
אדם מת, כי הקב"ה החליט באותו רגע שהעולם כבר לא יכול לסבול אותו..
 

סבא

משתמש ותיק
פותח הנושא
הפקדתי שומרים אמר:
האמת אם יורשה לי ר' @סבא לסייג את המשפט האחרון. גם אם זה ברור מאיליו.
לצפות ולדמיין חיים טובים זו אשליה, לעשות בפועל שינוי בחיים, זה לא אשליה.
לדעתי כוונת מחבר הפתגם היא לתנאים התחלתיים שאינם תלויים בנו, כגון אפשרויות כלכליות, כשרונות, כוחות הגוף, וכדו', שמי שחושב שהיה יכול להיות יותר טוב, טועה בגדול, כי הקב"ה נתן לך את כל הכלים באופן המתאים ביותר למשימה שאתה אמור לקיים ברגע נתון זה, כמובן איך לקיים את המשימה זה כבר בהחלט תלוי בך.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אני חושב שא"א לדעת מה כוחתנו האמיתים עד שלא נפעל ונדע. כך שספק גדול אם אדם יכול לדעת מהם תנאיו הבסיסים.
 
חלק עליון תַחתִית