אשכול עצות להתמדת הלימוד

נושאים שונים

פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 17 מאי 2018, 15:45

באשכול זה יובאו בעז"ה עצות מרבותינו, האיך להתמיד בשקידת תורתינו הקדושה


אור זרוע
משתמש ותיק
הודעות: 700
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 280 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אור זרוע » 17 מאי 2018, 19:41

עצה ראשונה: לשוטט פחות בפורום...


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 מאי 2018, 19:51

ואם כבר משוטטים אז..גם לעלות עצות...
יש"כ ר' אלימלך על הרעיון של האשכול...
עצה א' -לימוד בספרים על מעלת גודל לימוד תורה. עצה פשוטה ובטוחה.
http://www.toratemetfreeware.com/online ... um0010_L99


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי יצחק » 17 מאי 2018, 20:29

העצה הפשוטה היא ללמוד בלי הפסקה ולהתמקד בלימוד (להתמקד פירושו שלא לחפש בתוך הלימוד ענינים תורניים צדדיים שלא נוגעים לעיקר העסק של הלימוד, להתמקד פירושו לא ללמוד על "אש נמוכה", להתמקד פירושו ללמוד במרץ וברצינות) וככל שלומדים יותר כך מקבלים חשק יותר, ומי שמקיים את העצה הזו לא צריך שום עצה ומי שלא מקיים עצה זו לא תועיל לו שום עצה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 מאי 2018, 20:33

ר' יצחק נתת 'עצתך' לחצאין..
ז"א הדברים נכונים כלפי בן תורה..
מה יעשה האיש הפשוט בעצתך "הפשוטה"...לו הדברים כלל לא פשוטים...
לעסוק על אש גבוה, הוא לא "בשלן" גדול, בקושי דף היומי..תבקש ממנו איזה סוגיא או נושא בעיון..


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי חכם באשי » 17 מאי 2018, 20:56

יש על זה ספר נפלא "חוסן יהושע", והפך בה והפוך בה דכולא בה.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 17 מאי 2018, 20:58

ועוד הספר של הרב אברהמי בנין עולם..

סמל אישי של משתמש

מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
הודעות: 984
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 286 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי מכל מלמדי השכלתי » 18 מאי 2018, 01:16

שמעתי מהג"ר יעקב פרידמן שליט"א (מקים עולה של תורה מראשי ישיבת תפרח) עצה פשוטה ונפלאה ששמע ממרן הגר"ע יוסף זצ"ל:
להקפיד לקיים הלכה למעשה מש"כ בש"ע (קנ"א) לדינא:
בתי כנסיות ובתי מדרשות אין נוהגין בהם...שיחה בטלה. עכ"ל. ועי' משנ"ב שם.

בדוק ומנוסה! ומובטח שיביא תועלת כבר בפעם הראשונה!



פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 24 מאי 2018, 17:35

עצת ההתמדה

מן הדרכים היסודיות להקנות שקידה בלימוד, היא ההתמדה עצמה. והיא משפיעה על שני דברים חשובים:
א. האדם בד"כ לא משנה ממנהגו, ואם התרגל חלילה לא ללמוד הרבה, אזי אף אם אין לו שום קושי בלימוד עצמו, הוא לא ילמד כיון שכך הרגלו.
ב. אחד מהקשיים המרכזיים הוא שאין מחוק הנפש להתעסק בדבר אחד בתמידות, וקושי זה גורם לכך שהאדם מתבטל, ואף אם ישב ליד הגמ' יסתכל לצדדים וכו' ולא כ"כ ילמד.
לפיכך כאשר יכפה את עצמו וילמד אזי אט אט יקנה בנפשו את טבע השקידה, עד שיהיה קל עליו לשבת שעות ארוכות, וגם הבעיה הראשונה תיפתר כי הרגלו יביאו שהמושכל ראשון שלו יהיה הלימוד.
אמנם נדרשת זהירות לא לקפוץ מידי מהר וכמו שכותב הגר"א על הפסוק [משלי יט' ג'] אִוֶּ֣לֶת אָ֭דָם תְּסַלֵּ֣ף דַּרְכּ֑וֹ ועַל ה' יִזְעַ֥ף לִבּֽוֹ - "ולפעמים אדם מתחיל ללמוד תורה ואח"כ פירש מחמת שקשה לו מאוד לפי שאין מסייעין לו וזועף על ה', ובאמת הוא מחמת איולתו כי כל אדם צריך לילך לפי מדרגתו ולא יקפוץ כמ"ש למעלה"
וז"ל למעלה "וְאָ֖ץ בְּרַגְלַ֣יִם חוֹטֵֽא -רגלים הם המידות שכשירגיל האדם במידותיו הטובים יעשו לו כטבע אך שצריך לילך במידות מדרגא לדרגא כמו הולך בסולם ולא יקפוץ למדרגה שאינו ראוי לה"
ע"כ העצה היא להיות מוסיף והולך בכל פעם עוד עשר דקות וכדומה עד שיזכה לא להתבטל כלל.
בעיצה זו יש תועלת נוספת לשקידה והיא סגולית לפי שכשהאדם לומד הוא מתקדש ויצרו נחלש כמאמרם ז"ל בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין, ולאט לאט זוכה שתהיה עריבה עליו כמו שאמרו רבותינו "נמשלה תורה לשמן דכתיב שמן תורק שמך מה שמן זה תחילתו מר וסופו מתוק אף ד"ת כן"
[וורט ידוע על זה הוא "וישלך אל המים וימתקו המים"]


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 24 מאי 2018, 17:51

אלימלך כתב:עצת ההתמדה
ע"כ העצה היא להיות מוסיף והולך בכל פעם עוד עשר דקות וכדומה עד שיזכה לא להתבטל כלל.
בעיצה זו יש תועלת נוספת לשקידה והיא סגולית לפי שכשהאדם לומד הוא מתקדש ויצרו נחלש כמאמרם ז"ל בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין, ולאט לאט זוכה שתהיה עריבה עליו כמו שאמרו רבותינו "נמשלה תורה לשמן דכתיב שמן תורק שמך מה שמן זה תחילתו מר וסופו מתוק אף ד"ת כן"
[וורט ידוע על זה הוא "וישלך אל המים וימתקו המים"]
ר' אלימלך יישר כח על דבריך הנעימים.
מה שכתבת -"לפי שכשהאדם לומד הוא מתקדש ויצרו נחלש כמאמרם ז"ל בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין".
כתבתי בזה דברים -

"הנה ידוע מה שנכתב בתלמוד על שלושה דברים שכוחם להעביר את הגזרות ולהכריע את דין האדם לחיים ולזכויות, ובפרט בימי הדין, ודברים הללו הם: תשובה, תפילה, וצדקה, ויש לדעת מה טעם לא ראה לכלול גם את התורה בין אותם דברים שכוחם להעביר את הגזרות, שהרי עיקר תכלית בריאת העולם אינו אלא בשבילה, וכח התורה ותוקפה הוא לאין ערוך וכדאמרינן בגמ' סוטה דהתורה גם בשעה שאין אדם עוסק בה אגוני מגנא ואצולי מצלא (מגינה ומצילה את האדם) וצריך להבין את משמעות הדברים בזה.

ובסייעתא דשמיא נראה לבאר בזה דהנה כידוע גדר התשובה מורכב משלשה עקרונות, חרטה וידוי וקבלה לעתיד, והגדר של עזיבת החטא וקבלה לעתיד הוא שהאדם מגיע למצב שהקב"ה מעיד עליו שלא יחזור לסורו וכמו שכותב הרמב"ם בהלכות תשובה "שלא יחזור האדם לסורו ויעיד עליו יודעת תעלומות" ועיי"ע בשערי תשובה לרבינו יונה.
והנה אחר שחטא האדם ולא עמד בנסיון מהי הסיבה שמכאן ולהבא יחולל שינוי במעשיו עד שיצליח להמנע מהעבירה ולא לחזור לסורו? ועל כרחך שהמתכון לנצח את היצר הוא על ידי העצה שחז"ל נקטו במסכת קידושין ל. "אמר הקב"ה בראתי לו יצר הרע בראתי תורה תבלין" עיין שם. ואחר שנקטו חז"ל שלימוד התורה הוא הכלי שמכריע את היצר הרי בהכרח שתשובה אמיתית כלולה ומתקיימת ע"י התורה, וידוע בשם ר' חיים מבריסק שאמר בצורה חריפה יותר, אחר שבגמ' מוזכר דליצה"ר התורה היא תבלין, אם כן אין דרך אחרת לעמוד בפני יצה"ר רק על ידי התורה.

ואם כך מבוארת השאלה על דרך הנאותה, שהתורה לעולם כלולה בעיקר הקבלה "שלא יחזור לסורו" ואם אדם מתחרט ומקבל שלא יחטא כל שאינו תופס חיזוק בתורה וקובע עיתים לתורה אין תשובתו מועילה שהרי אין בכח האדם לבדו לאזור כוחו כנגד מה שנכשל לולי התורה והדברים מבהילים.

חיזוק לדברים נראה להביא מתפילת שמונה עשרה שאנו אומרים כל יום בברכה החמישית "השבינו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלמה לפניך" תחילת הבקשה על ענין תשובה להקב"ה, נתקנה על תשובה בתורה, וזאת משום דעיקר התשובה היא ע"י עסק התורה ואין דרך לתשובה ללא התורה, שבכוחה לכבוש ולסלק את המכשלות והמעכבים לאדם לדרך התשובה האמתית. ועין עוד במדרש כתוב "הלוואי אותי עזבו וכו' ותורתי שמרו כי המאור שבה מחזירן למוטב" והיינו שכח התורה גדול לדחות את היצר אף לגבי אדם שחלילה עזב את הבורא". עד כאן.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 24 מאי 2018, 22:27

'מחייב'

עצה ידועה היא, שיעשה האדם לעצמו 'מחייב' שיהיה מוכרח ללמוד, וכך גם אם לא יהיה לו חשק הוא ילמד כי 'אין ברירה'.
עצה זו מוזכרת בגמ' נדרים ח'. "מנין שנשבעין לקיים את המצוה? שנאמר: נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך. והלא מושבע ועומד מהר סיני הוא! אלא הא קמ"ל, דשרי ליה לאיניש לזרוזי נפשיה." [יצוין שמ"מ בשבועה אם אין האדם ירא שמים מאוד רצוי להימנע, ונהגו במקום זאת לקנוס עצמו בממון אם לא יקיים את המצוה]
דוגמאות נפוצות ל'מחייב' : מסגרת, חברותא, השתתפות בשיעור תורה, מסירת שיעור ועוד
אגב, נראה לענ"ד שלימוד בגלל 'מחייב' מעלתו גדולה מלימוד לשם כבוד וזאת מחמת ב' טעמים. א' שיש הבדל בין רווח להפסד וכמו שמצאנו חילוק לגבי חוה"מ שדבר האבד מותר. ב' שב'מחייב' בד"כ הוא לא חושב על כך בשעת הלימוד משא"כ בכבוד.

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 190
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי ברית מלח » 27 מאי 2018, 01:35

ללמוד מוסר כל יום!
בקביעות!


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 27 מאי 2018, 01:40

לזה גופא צריך עצות...
זה כמו שנאמר העצה להתמיד בלימוד הוא פשוט להתמיד...

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 190
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי ברית מלח » 27 מאי 2018, 08:57

הפקדתי שומרים כתב:לזה גופא צריך עצות...
זה כמו שנאמר העצה להתמיד בלימוד הוא פשוט להתמיד...
מספיק שיקבל על עצמו קבלה קטנה אבל אמיתית כגון 5 דקות ויתמיד בזה ויראה אור

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 190
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי ברית מלח » 27 מאי 2018, 09:00

וכבר ידוע המעשה שא' בא לפני חכ"א (שמא זהו הגר"ח וולאזינר) ואמר לו שאין לו זמן ללמוד מוסר
והשיב לו שיקבל על עצמו ללמוד כמה דקות ופתאום יראה שיש לו הרבה יותר זמן ללמוד


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 28 מאי 2018, 20:10

אלימלך כתב: וורט ידוע על זה הוא "וישלך אל המים וימתקו המים"
הוורט
"ויבואו מרתה"
שם נתן להם מקצת פרשיות של תורה שיתעסקו בהם [רש"י]
"ולא יכלו לשתות מים ממרה כי מרים הם"
אין 'מים' אלא תורה, היתה התורה מרה להם
ויצעק העם אל משה וגו'
"ויורהו ה' עץ"- עצה
"וישלך אל המים" לקפוץ לתוך מי התורה למרות הקושי והמרירות
"וימתקו המים" ואז נעשו ד"ת מתוקים וערבים להם.


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 28 מאי 2018, 20:21

ר' @אלימלך יישר כח על הוורט. רק איך עושים את הקפיצה הזו? ז"א אחד שמגשש את דרכו ליהדות אכן עצה מוצלחת. אחד שפרש ממנה אפי' מעט העסק קצת יותר קשה בחינת מעוות לא יכול לתקון. אבל וורט מוצלח. ואפשר גם לומר וורט דומה על הפסוק "ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרן. וירם משה את ידו ויך אל הסלע במטהו פעמים ויצאו מים רבים". מים זה תורה. אדם לא הצליח פעם אחת יכה שוב פעם. ולבסוף יצאו מים רבים..


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 04 יוני 2018, 21:37

חברותא
לבד המעלות הרבות של חברותא [הבנת התורה מחייב ועוד] יש בה עוד עזרה לשקידה לפי שקל לאדם להתמיד בדבר כאשר יש עמו חבר , כמין ראיה לזה ניתן להביא מהגמ' "אורחין רחיקא וצוותין בסימא"
במיוחד מועיל הדבר שלא יסיח דעתו באמצע הלימוד לדברים אחרים, כיון שהחברותא מדבר עימו וכו'.
לפיכך כדאי שיקבע לעצמו כמה חברותות [כדי שיהיה כל פעם פנים חדשות] מתאימים, כאשר עיקר המדד שהם קרובים בכישרון זה לזה ודרך לימודם דומה, והחברותא מודה על האמת ואינו קנטרן, והעיקר לא בטלן.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 04 יוני 2018, 21:40

מקום הלימוד
השפעה גדולה נודעת לסביבה וכמו שכותב הרמב"ם דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ומעשיו אחר רעיו וחבריו... לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד וכו'
המציאות מראה שעל אף שלמקום לימוד גדול שיש בו ריתחא דאו' יש כמה חסרונות, רעש, חוסר פרטיות ועוד, אעפ"כ אלה שלומדים במקום כזה, על דרך כלל מתמידים בהרבה מאלה שלומדים במקום קטן שאין בו ריתחא דאו'.
[מלבד זאת מקום לימוד גדול לעיתים הוא 'מחייב' כי לא נעים להיות חסר, לאחר, להתבטל]
כמו כן צריך לנטרל את המפריעים שיש, כמו מחשב פלאפון נגן.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 04 יוני 2018, 21:43

צורת הלימוד
כותב המסילת ישרים: ותראה שהאדם אשר תלהט נפשו בעבודת בוראו, ודאי שלא יתעצל בעשית מצותיו, אלא תהיה תנועתו כתנועת האש המהירה, כי לא ינוח ולא ישקוט עד אם כלה הדבר להשלימו. -ואמנם, התבונן עוד, שכמו שהזריזות הוא תולדת ההתלהטות הפנימי, כן מן הזריזות יולד ההתלהטות. והיינו, כי מי שמרגיש עצמו במעשה המצוה כמו שהוא ממהר תנועתו החיצונה, כן הנה הוא גורם שתבער בו תנועתו הפנימית כמו כן, והחשק והחפץ יתגבר בו וילך. אך אם יתנהג בכבדות בתנועת איבריו, גם תנועת רוחו תשקע ותכבה. וזה דבר שהנסיון יעידהו...
...ואולם האדם אשר אין החמדה הזאת לוהטת בו כראוי, עצה טובה היא לו שיזדרז ברצונו, כדי שימשך מזה שתולד בו החמדה בטבע, כי התנועה החיצונה מעוררת הפנימית, ובודאי שיותר מסורה בידו היא החיצונה מהפנימית.
על כן אם אדם רוצה לקנות בעצמו אהבת תורה, ירגיל את עצמו בשעת לימודו להתלהב וילמד בנענוע וכאשר יאמר דרך משל "הרשב"א מקשה" ינופף בידו בהתלהבות וכדומה
וכמו כן צריך להיזהר מלימוד בתנוחה של שכיבה וכו'


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 05 יוני 2018, 14:31

שלא לשמה.
אמרו חז"ל "לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצוות שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה"
לפיכך אדם שאינו רגיל ללמוד יוכל להשתמש בעצה זו.
דוגמאות נפוצות שלא לשמה. ממון - כולל ערב, מבחנים של דרשו מפעל הש"ס.
כבוד - אמירת דרשה בבית הכנסת, שיעור, כתיבת מאמרים תורניים.

אמנם חשוב שה'לא לשמה' לא יהפך למטרה ותכלית עבורו אלא שיחשוב "מה אעשה יש לי יצה"ר ולכן אני משתמש ב'לא לשמה' בתור כלי כדי שאגיע ללשמה" כמו שכותב הגר"א "והכי פירושו לעולם ילמד אדם שלא לשמה שמתוך זה יבוא ללשמה, ופירושו שתהא כונתו כן שיבא מזה לידי לשמה" עכ"ל


הפקדתי שומרים
משתמש ותיק
הודעות: 2758
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 747 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי הפקדתי שומרים » 05 יוני 2018, 15:09

בגדר "לשמה"
הביא מרן הנפש החיים תחילת פ"ג את דברי הרא"ש מה ההגדרה של לשמה, וז"ל שם: "לשמו של הקב"ה שפעל הכל למענהו [-זה במצוה, אבל בתורה-] דבר בהן לשמן, כל דיבורך ומשאך בדברי תורה יהיו לשם התורה, [מה זה לשם התורה?-] כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול, ולא לקנטר ולהתגאות" עכ"ל.
ובגדר לשמה יש בזה עוד שיטות, אבל חביבים ד' הראשונים, ובשיטה זו אחזו רבותינו בעולם הישיבות כד' הנפה"ח בשם הרא"ש.

הנפק"מ, שחלילה אדם לא תחלש דעתו שכל לימודו המעמיק הוא אך בשביל הנאת עצמו, ולד' הנז' רצון ה' הוא שיעמיק בד' התורה, וזהו "לשמה" של התורה, להוסיף בה לקח ופלפול.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 05 יוני 2018, 15:25

טעם בלימוד -הצלחה [נקרא גם סיפוק]
הרגשה נפשית זו היא חשובה ביותר.
יש אפשרות לסיפוק ע"י קביעת מטלה קבועה לעצמו כמו ללמוד כל ערב דף היומי או לקבוע שעה שבו ילמד וכדומה [כדאי ג"כ לרשום לעצמו בפנקס ועי"ז רואה אח"כ כמה הרבה שעות למד וכו']
אמנם עיקר הרגשה זו מגיעה ע"י קנית בקיאות בתורה, כמו לדעת מסכתות, חלקים במשנ"ב וכדומה.
ויותר נותנת הרגשת סיפוק לדעת מסכת קטנה כגון סוכה מאשר לדעת חצי מסכת גדולה
בשביל השגת דבר זה צריך ב' דברים. א' לימוד בהספק. ב' חזרה בצורה נכונה על הלימוד


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 05 יוני 2018, 15:25

טעם בלימוד - בהירות
טבעו של אדם ששמח כאשר הדברים מחוורים אצלו ומרגיש שהדברים ממש מאירים, לכן חשוב ללמוד בצורה שהדברים יהיו ברורים.
אחד העיקרים בזה לא להיכנס לעומק הסוגיא עד שעיקרי הדברים יהיו מובנים אצלו ותקועים היטיב בליבו, מסיבה זו יש שנוהגים ללמוד גמ' רש"י כמה פעמים לפני שמתחילים את התוס'.
כמו כן מי שאין בכישרונו להכיל הרבה שיטות, מומלץ שלא ילמד כמה ראשונים כי בסוף הכל יהא מעורבב אצלו אלא ילמד לפי יכולת שכלו.


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 05 יוני 2018, 15:27

טעם בלימוד - מח לב ופה.
עיקר הכלים שבהם אנו משתמשים בלימוד הם המח והפה, ואם נשכיל להשתמש בהם בצורה נכונה אז יהיה קל לנו ההתמדה.
מח - כאשר אדם מאמץ את הכח השכלי שבו, הוא נהנה [מצד יסוד המים בנפש הטובה] לפיכך צריך להתרגל ללמוד תוך מאמץ מוחי.
וכאשר יתפעל שכלו מרעיון נאה יבוא בלב לידי חדותא דאו' ויתענג ממש [מצד יסוד האש] ושוב יבוא ללמוד לשמה מתוך אהבת התורה.
לצורת לימוד זו ישנם מעלות נוספות א. שבכך הוא מחזק את הכח השכלי שבו, דבר שמאוד מחליש את היצה"ר ב. שהמח מתחדד, כי המח דומה לשרירים אשר מתחזקים רק אחר היגיעה, ואם יתיגע במהרה יהפוך לבעל כישרון גדול.
פה - ידועה הגמרא בסוף מגילה "וא"ר שפטיה א"ר יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חוקים לא טובים וגו'"
והיות ואיני הבעל מנגן הכי גדול אני משאיר לאחרים לבאר דרך קנין זה...


פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אלימלך » 05 יוני 2018, 15:28

טעם בלימוד - אהבת תורה מצד מעלתה.

אע"פ שזכרנו למעלה ששיך לקנות אהבת תורה ע"י חדותא דאו', מ"מ אהבת התורה המשובחת ביותר היא מצד מעלתה.
כותב יסוד ושורש העבודה: "... כן הייתי מתפאר ומתהלל במחשבתי בתמידות בגודל מעלת תורתו הקדושה, כי הייתה הסכמה אמיתית בלבי אף בקט שכלי גודל מעלת תורתו הקדושה והתמימה לאין ערך וסוף וקץ ותכלית... לכן בודאי האדם שיש בלבו בתמידות התפארות גדול מגודל מעלת תורתינו הקדושה כנ"ל לא ינוח ולא ישקוט מלהגות בה בכל עת שיש לו פנאי וכו'
והנה במחשבה זו של מעלת התורה בד"כ צריך לקרב את הדברים להשגתינו, כלומר יש לשים על לב דברים הנראים בחוש או שכבר מוטבעת בנו חשיבותם ועל זה לדעת ולהאמין מעלת התורה.
דוגמא: מחלות ורפואות, כבר נזכר בגמ' רפואתם האמיתית.
תולדות אהבת תורה זו הן רבות, כגון שיהא מתרתח כאשר יראה אנשים שמבזים חלילה ד"ת, ילמד בקול גדול בהתלהבות ועוד
הזוכה לאהבת תורה זו מיד נהפך לאיש אחר, מאבד כל טעם בתענוגות העוה"ז וכולו מתקדש בקדושה עליונה, ועליו אמרה המשנה כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה וכו' כי ישים אל ליבו את גודל ביזיון התורה באין עוסק בה [כידוע מהשל"ה דברי המשנה למרן בית יוסף] ולכן בגודל אהבת התורה השוררת בליבו ילמדנה 'לשמה' - כפשוטו - בשבילה ובעבורה שלא תהא גלמודה ובזויה, וגם שמחמת אהבתו אותה רוצה לדעתה כלה


מצפה לישועה
הודעות: 56
הצטרף: 19 אפריל 2018, 17:42
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי מצפה לישועה » 05 יוני 2018, 20:52

אלימלך כתב:טעם בלימוד -הצלחה [נקרא גם סיפוק]
הרגשה נפשית זו היא חשובה ביותר.
יש אפשרות לסיפוק ע"י קביעת מטלה קבועה לעצמו כמו ללמוד כל ערב דף היומי או לקבוע שעה שבו ילמד וכדומה [כדאי ג"כ לרשום לעצמו בפנקס ועי"ז רואה אח"כ כמה הרבה שעות למד וכו']
אמנם עיקר הרגשה זו מגיעה ע"י קנית בקיאות בתורה, כמו לדעת מסכתות, חלקים במשנ"ב וכדומה.
ויותר נותנת הרגשת סיפוק לדעת מסכת קטנה כגון סוכה מאשר לדעת חצי מסכת גדולה
בשביל השגת דבר זה צריך ב' דברים. א' לימוד בהספק. ב' חזרה בצורה נכונה על הלימוד
מספר בית רבי עמוד קכד [מהסטייפלער זצ"ל]:
בא לפניו בחור כבן י"ז והתאונן שאינו חש חשק ללמוד אמר לו שהסיבה שאין חשק ללמוד היא משום שאין סיפוק בלימוד והסיבה שאין תחושת סיפוק היא משום שלא חוזרים וממילא לא זוכרים כלום ולא יודעים כלום ולכן מאבדים את החשק אבל אם חוזרים כמה פעמים ויודעים הדברים על בוריים ממילא יש סיפוק ובא החשק וההתמדה ובמשך הזמן נעשים תלמידי חכמים וכל אלו שמרבים בקושיות ובתירוצים בלי לחזור לא יודעים מאומה ולא יצאו מהם תלמידי חכמים.

סמל אישי של משתמש

אברך
משתמש ותיק
הודעות: 470
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 494 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אברך » 06 יוני 2018, 00:56

ר' @אלימלך שליט"א, כל הכבוד על היוזמה ועל הדברים הנפלאים שהעלית כאן! זכות הרבים תלויה בך!
נשמח כמובן להמשך הדברים. אם יהיו.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול עצות להתמדת הלימוד

שליחה על ידי אברהם העיברי » 06 יוני 2018, 01:31

כל אדם צריך למצוא את דרכו בלימוד.
היום, מדע המוח מתפתח. ועולים מסקנות מאוד חשובות, שמהם ניתן להבין עד כמה שונה אדם מרעהו, ועל כל אדם למצוא את הנתיב בו יצעד. בירור אישי ופנימי.
גילו, שישנם אנשים שחשיבתם היא צורנית, וישנם שחשיבתם מופשטת. ישנם שהבנתם ותפיסתם המיטיבית בחומר, היא ע"י קריאה בפה, וישנם ע"י קריאה בעיניהם, וישנם ע"י שמיעה. כל אחד והחוש המוליך, החזק יותר אצלו.

אני אישית גיליתי, שאצלי החומר נאסף בצורה הטובה ביותר, כפי שכותב בעל דרך ד' בתחילת ספרו וז"ל:
"יתרון ידיעת הדברים על מתכונת חלקיהם כפי מחלקותם וסדרי יחסיהם, מידיעתם שלא בהבחנה, כיתרון ראיית הגן המהודר בערוגותיו ומיופה במסילותיו ובשורות מטעו, מראיית חורש הקנים והיער הצומח בערבוב.

כי אמנם ציור חלקים רבים, אשר לא נודע קשרם ומדרגתם האמיתית בבניין הכל המורכב מהם, אצל השכל המשתוקק לדעת, אינו אלא משא כבד בלא חמדה, שייגע בו ויעמול ונלאה ועייף ואין נחת. כי הנה כל אחד מהם שיגיע ציורו אצלו, לא יניח מהעיר בו התשוקה לבוא עד תכליתו, וזה לא יעלה בידו, כיון שנעדר ממנו תשלום עניינו, שהרי חלק גדול מהדבר הוא יחסיו עם המתייחסים לו ומדרגתו במציאות, וזה נעלם ממנו, ונמצאת תשוקתו טורדתו מבלי שבעתה וחמדתו מכאיבתו ואין מנוחה. לא כן היודע דבר על אופניו, שבהיות נושאו מתגלה לעיניו בעליל כמות שהוא, הלוך ילך והשכל אל אשר יפנה שם, וביופי מלאכותיו יתענג וישתעשע."

עכ"ל.

מכך למדתי שכדי לקבל סיפוק וחיבור,
שלב ראשון -- עלי לקבל קודם הבנה רחבה ככל האפשר, אף אם היא שיטחית ביותר.
להבין קודם את צורת השתלשלות הדברים. זה יכול לנוע בין 4 דפים, ועד עשרה דפים.
ואז כשאני מבין את רוח הדברים, לחזור ולהעמיק בתוכן.
שלב שני -- הוא יסוד שלמדתי מהחיים, אתם יכולים לנסות את זה בעצמכם,
קחו תמונה מרובת פרטים, התבוננו בה למשך מספר שניות, והסירו את מבטכם מהציור, וענו לעצמכם, מה ראיתם בציור. תכתבו או תזכרו את מה שראיתם, ועכשיו תתבוננו שוב בתמונה למספר רגעים, אתם תראו דברים נוספים שלא ראיתם בפעם הראשונה. פרטים פחות בולטים, או פחות משמעותיים בשלב הראשון. וכך תעשו הלאה, עד שהתמונה תהיה ברורה על כל פרטיה.
כי המוח לא יכול לקלוט עשרות פרטים בשניה, ולהחזיק אותם במודע, בחלק הקדמי של המוח.
אנו צריכים להתבונן, ולתת הרפיה למוח, כדי שיגבש ויעכל את מה שראה, ואז מתפנה מקום לנתונים נוספים.
כך גם בלימוד, לא להשקיע מאמץ להבין הכל מיד, אלא לתפוס את מה שנתפס בקלות, לחזור בע"פ או לכתוב את מה שהבנו, ולהכנס שוב לדף. לספוג נתונים חדשים.
כך שוב ושוב, וכעת, הסוגיות מקבלות צבע וטעם, ללא מאמץ מרובה. אלא בהקדשת זמן. שקידה.
וכשהלימוד מהנה, קל יותר, ופחות מייגע את המוח. המוח נשאר רגוע וצלול, ויש כוחות נפש פנויים, להמשיך וללמוד. וגם חשק.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים