להרב דרבמדיקר שליט''אדרבמדיקר אמר:עד כדי כך שאומרים לא לשתות קפה אחר אכילת האפיקומן ואם כן איך כוס רביעית כן שותים, אם כל העניין זה להשאר עם טעם מצה
אור זורח אמר:להרב דרבמדיקר שליט''אדרבמדיקר אמר:עד כדי כך שאומרים לא לשתות קפה אחר אכילת האפיקומן ואם כן איך כוס רביעית כן שותים, אם כל העניין זה להשאר עם טעם מצה
מועדים לשמחה
נראה שביטול טעם אין זה טעם פשוט כמו שאנחנו מרגישים שהרי בלאו הכי על ידי הרוק של האדם שמדי פעם מגיע לפה מתבטל הטעם
אלא נראה הכונה ההרגשה
שכל זמן שאדם לא אוכל מאכל אחר יש לו תחושה של המאכל שאכל אף על פי שלא מרגיש טעם בפועל בפה והתחושה זה טעם שהתכונו חז''ל
וממילא שתיה של מים או יין לא מבטלים את הרגשת האכילה אבל שתיית קפה יש לו בחינת אוכל כי קפה משביע והוא כמו אוכל והדברים לא מובנים לי דיים כי לכאורה גם יין מגיע מענבים וגם קצת יין משביע אך מ"מ עדיין אולי יין שם משקה עליו ואין הוא מבטל אוכל אבל קפה יותר דומה לאוכל שהמים באים רק כדי להכניס את הקפה בצורה נעימה אבל יין הוא כולו משקה
נראה לי שיש מקום לדון בטעם זה ואני מבין שיהיו כאלה שלא יהא בדעתם טעם בטעם שכתבתי ואני מבין בהחלט את טעמם
כי גם אני לא מרגיש היטב את טעמי........
אבל מכל מקום מצאתי לכתוב כן אולי ירווח שמעתתא על ידי זה
דרבמדיקר אמר:אור זורח אמר:להרב דרבמדיקר שליט''אדרבמדיקר אמר:עד כדי כך שאומרים לא לשתות קפה אחר אכילת האפיקומן ואם כן איך כוס רביעית כן שותים, אם כל העניין זה להשאר עם טעם מצה
מועדים לשמחה
נראה שביטול טעם אין זה טעם פשוט כמו שאנחנו מרגישים שהרי בלאו הכי על ידי הרוק של האדם שמדי פעם מגיע לפה מתבטל הטעם
אלא נראה הכונה ההרגשה
שכל זמן שאדם לא אוכל מאכל אחר יש לו תחושה של המאכל שאכל אף על פי שלא מרגיש טעם בפועל בפה והתחושה זה טעם שהתכונו חז''ל
וממילא שתיה של מים או יין לא מבטלים את הרגשת האכילה אבל שתיית קפה יש לו בחינת אוכל כי קפה משביע והוא כמו אוכל והדברים לא מובנים לי דיים כי לכאורה גם יין מגיע מענבים וגם קצת יין משביע אך מ"מ עדיין אולי יין שם משקה עליו ואין הוא מבטל אוכל אבל קפה יותר דומה לאוכל שהמים באים רק כדי להכניס את הקפה בצורה נעימה אבל יין הוא כולו משקה
נראה לי שיש מקום לדון בטעם זה ואני מבין שיהיו כאלה שלא יהא בדעתם טעם בטעם שכתבתי ואני מבין בהחלט את טעמם
כי גם אני לא מרגיש היטב את טעמי........
אבל מכל מקום מצאתי לכתוב כן אולי ירווח שמעתתא על ידי זה
קצת ק"ל כי הגמרא בברכות מגדירה יין כמיזן זיין ומה קפה נחשב יותר ממנו ואולי אם לא תהיה ברירה לתרץ שקפה בגלל החום שלו מכחיש יותר את טעם המצה מאשר שאר משקין קרים אחרים אבל זה דחוק
לאיסור שתיה אחר ארבע כוסות יש כמה טעמים כמבואר במ"ב:אור זורח אמר:התחושה בפה של אכילת מצה לא פגה בזה שיין מיזן זיין כי היין בא דרך שתיה ורק במעיים יש הרגשת מיזן זיין אבל בפה אדם ממשיך להרגיש את תחושת הלעיסה של המצה כי לא לעס את היין ורק כשילעס דבר אחר יבטל טעם המצה
חזינן שלטעם השלישי משקה מבטל טעם מצהומסתימת דברי המחבר ורמ"א משמע שדעתם להחמיר ככל הני טעמי.
- יש שכתבו, משום שמצוה לספר ביציאת מצרים ובנפלאותיו של הקב"ה אפילו כל הלילה כ"ז שלא חטפתו שינה וכדלקמיה, ולהכי לא ישתה שלא ישתכר ויתבטל ממצוה זו. ולפי סברא זו דוקא יין או שאר משקה המשכר.
- ויש שכתבו, דלא יהא נראה כמוסיף על הכוסות שנראה כמתחיל בסעודה אחרת. ולפ"ז כל חמר מדינה אסור אף שאינו משכר.
- ויש שכתבו, משום שלא יתבטל טעם מצה מפיו ע"י שתייתו, וכמו שאסרו לאכול אחר הסדר מטעם זה. ולפי טעם זה, כל משקה אפילו אינו חמר מדינה ואינו משכר אסור.
הכהן אמר:חזינן שלטעם השלישי משקה מבטל טעם מצה
ברוך שכיוונתי לשאלתכם. שאלתיה השנה את ב"ב ולא מצאנו תשובה.דרבמדיקר אמר:שאלה שעלתה לי בליל הסדר לגבי אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן, דא"כ איך כוס רביעית כן שותים, אם כל העניין זה להשאר עם טעם מצה
ודאי קשה למצוא תשובה אחר שהראשונים שאלו שאלה זו וג"כ לא ידעו תשובה לזה, [וכשנ"ת בתגובות לעיל].אברך אמר:ברוך שכיוונתי לשאלתכם. שאלתיה השנה את ב"ב ולא מצאנו תשובה.
אגב, גם כוס שלישית שותים אחרי אפיקומן ולא רק כוס רביעית.
זכור לי במעומעם בשם הגרי"ז <אולי כך דייק מהרמב"ם?> שכל האיסור הוא רק עד סיום הסעודה, אבל לא שחייב להשאר כל הלילה כולו (או עד חצות, לסוברים כן) עם טעם מצה בפיו, ולפ"ז ניחא.דרבמדיקר אמר:עד כדי כך שאומרים לא לשתות קפה אחר אכילת האפיקומן ואם כן איך כוס רביעית כן שותים, אם כל העניין זה להשאר עם טעם מצה
.דרבמדיקר אמר:איך שותים כוס רביעית?
ולענין משתא בתר כוס רביעי – ודאי אסור, לא מפני מצה, שהרי כבר שתה אחריה שתי כוסות; אלא טעם הדבר, כדי שלא יהא מוסיף על ארבע כוסות, ונראה כמי שמתחיל בסדר אחר ורוצה לאכול פסח מצה ומרור, ואין נמנין על שני פסחים כאחד, לפיכך אסרו לשתות אחר ארבע כוסות.
ואחר כוס ד' אסור לו לאכול ולשתות, כדי שישאר טעם המצה בפיו. ולא יקשה לך דבלאו הכי איכא ב' כוסות לאחר האכילה, שאני התם דמצוה הם, וכן כוס ה' בודאי יש בו מצוה, וכיון דהוי מצוה שפיר, אבל שאר שתיה אסור, דהכל מפיק טעם המצה חוץ מן המים, שהמים אין בהם טעם כלל, וכיון שאין בהם טעם, אינו מוציא טעם מצה ומותר.
משה נפתלי אמר:.דרבמדיקר אמר:איך שותים כוס רביעית?
כתב הרמב"ן בספר 'מלחמת השם' על משנת 'אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן':ולענין משתא בתר כוס רביעי – ודאי אסור, לא מפני מצה, שהרי כבר שתה אחריה שתי כוסות; אלא טעם הדבר, כדי שלא יהא מוסיף על ארבע כוסות, ונראה כמי שמתחיל בסדר אחר ורוצה לאכול פסח מצה ומרור, ואין נמנין על שני פסחים כאחד, לפיכך אסרו לשתות אחר ארבע כוסות..
לעומתו כתב מהר"ל בספר 'גבורות השם' (פרק סה):ואחר כוס ד' אסור לו לאכול ולשתות, כדי שישאר טעם המצה בפיו. ולא יקשה לך דבלאו הכי איכא ב' כוסות לאחר האכילה, שאני התם דמצוה הם, וכן כוס ה' בודאי יש בו מצוה, וכיון דהוי מצוה שפיר, אבל שאר שתיה אסור, דהכל מפיק טעם המצה חוץ מן המים, שהמים אין בהם טעם כלל, וכיון שאין בהם טעם, אינו מוציא טעם מצה ומותר.
האם בכוס של מצוה יש חומר מונע ביטול טעם הקודם..................????????????????????דרבמדיקר אמר:משה נפתלי אמר:.דרבמדיקר אמר:איך שותים כוס רביעית?
כתב הרמב"ן בספר 'מלחמת השם' על משנת 'אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן':ולענין משתא בתר כוס רביעי – ודאי אסור, לא מפני מצה, שהרי כבר שתה אחריה שתי כוסות; אלא טעם הדבר, כדי שלא יהא מוסיף על ארבע כוסות, ונראה כמי שמתחיל בסדר אחר ורוצה לאכול פסח מצה ומרור, ואין נמנין על שני פסחים כאחד, לפיכך אסרו לשתות אחר ארבע כוסות..
לעומתו כתב מהר"ל בספר 'גבורות השם' (פרק סה):ואחר כוס ד' אסור לו לאכול ולשתות, כדי שישאר טעם המצה בפיו. ולא יקשה לך דבלאו הכי איכא ב' כוסות לאחר האכילה, שאני התם דמצוה הם, וכן כוס ה' בודאי יש בו מצוה, וכיון דהוי מצוה שפיר, אבל שאר שתיה אסור, דהכל מפיק טעם המצה חוץ מן המים, שהמים אין בהם טעם כלל, וכיון שאין בהם טעם, אינו מוציא טעם מצה ומותר.
חזק וברוך על המהר"ל חיכיתי שיביאו מקור לזה שיש הבדל בין כוס מצווה לשאר דברים כי אם אני יאמר אותם זה לא יחשב
אור זורח אמר:האם בכוס של מצוה יש חומר מונע ביטול טעם הקודם...
מלבד זאת, ובכל הכבוד הראוי - תמוהה השוואה כלשהי בין קדוש ה' המהר"ל נ"ע לבן־דורנו האנונימי.לבי במערב אמר:רק אני לא זכיתי להבין את השאלה מעיקרא? הם אמרו והם אמרו.
דברים הפוכים כנון של בחרן. לא עלתה על דעת איש לאסור קפה ולהתיר יין.אור זורח אמר:נראה לי שיש מקום לדון בטעם זה.
הוא מדבר ביין מצוהמשה נפתלי אמר:דברים הפוכים כנון של בחרן. לא עלתה על דעת איש לאסור קפה ולהתיר יין.אור זורח אמר:נראה לי שיש מקום לדון בטעם זה.